abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95695562
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:14 schreef dvr het volgende:

[..]

Fokker was al een keer of twee, drie door de staat gered voordat hun doekje viel, het was op zich begrijpelijk dat de politiek het als een zwart gat zag. Maar doodzonde, want juist op dat moment had het bedrijf potentieel. Ze hadden alleen even veel last van een lage dollarkoers waardoor bij gelijkblijvende kosten hun inkomsten sterk daalden. Verder was de bedrijfsvoering een zooitje (blijkt ook al uit dat niet-afgedekte dollarrisico) maar daar had de bezem door gehaald kunnen worden. Het verlies van Fokker is een grote klap geweest, nog steeds, voor Nederland als industrie- en kennisland.

[..]

De schijn daarvan wordt in ieder geval leuk opgehouden, maar we hangen feitelijk aan een zijden draadje.
Anders dan landen als Frankrijk die van het staatssteunen een sport maakt?
pi_95697914
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 23:13 schreef tjoptjop het volgende:

Anders dan landen als Frankrijk die van het staatssteunen een sport maakt?
Ik weet niet wat je vraagt of wilt zeggen, maar dit soort staatssteun is volgens mij onder de huidige Europese regelgeving sowieso niet meer mogelijk.
pi_95698056
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 23:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Anders dan landen als Frankrijk die van het staatssteunen een sport maakt?
Een beetje van jezelf en een beetje van maggi ..

Hier een beetje teveel van maggi.
Het nederlands gevoel/het wij gevoel, is een beetje zoek geraakt? Alles voor het geld, of de juiste prioriteiten niet zien? Leiderschap is ver te zoeken in dit land..

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:01 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je vraagt of wilt zeggen, maar dit soort staatssteun is volgens mij onder de huidige Europese regelgeving sowieso niet meer mogelijk.
Banken zijn geen bedrijven?
pi_95699215
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:04 schreef Plugin het volgende:

Banken zijn geen bedrijven?
Voor het bankwezen gelden inderdaad andere wetten en regels.
  dinsdag 19 april 2011 @ 08:55:04 #30
324665 meth77
to do or not to do
pi_95702242
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:43 schreef dvr het volgende:

[..]

Voor het bankwezen gelden inderdaad andere wetten en regels.
Ja die staan ook boven de NMA en zo :{ , die NMA regels gelden voor banken en verzekeraars niet, daar is kartelvorming en prijsafspraken gewoon toegestaan
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:38:51 #31
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_95713633
BARTJENS Op de handrem

Het aandeel Spyker Cars schoot gisteren uit de startblokken op het Damrak. In no time trok de koers op naar ruim 5% winst. De opluchting over de contouren van het reddingsplan voor het Zweedse automerk Saab, sinds een jaar het trotse eigendom van het bedrijf uit Zeewolde, leek grenzeloos

Maar na een uur namen beleggers alweer gas terug; het aandeel ging uiteindelijk met een winstje van 2,5% de dag uit. Het besef dat het voortbestaan van Saab, en daarmee dat van Spyker, nog steeds twijfelachtig is, drukte de aanvankelijke euforie deels de kop in.

Spyker Cars
Vooropgesteld: Spyker Cars is lastig te doorgronden. De onderneming hangt van leningen en beloftes aan elkaar. Transparantie is een punt van zorg; een trackrecord is er eigenlijk niet, althans geen trackrecord dat vertrouwen inboezemt.

Wie naar houvast zoekt, heeft het recente jaarverslag. Daaruit blijkt dat de onderneming eind 2010 voor euro 70 mln aan kasmiddelen had. Eind eerste kwartaal was dat op. Het bedrijf kon zijn leveranciers niet meer betalen, waarna de productie stilviel.

Lening Europese investeringsbank
Die euro 70 mln is niet het enige wat in de eerste drie maanden van 2011 is opgebruikt. Via de overname van Saab, in februari 2010, kreeg Spyker toegang tot een lening van euro 400 mln van de Europese investeringsbank (EIB). Daarvan was eind 2010 een bedrag van euro 183 mln aangesproken. Inmiddels staat de teller op euro 217 mln, ofwel euro 34 mln meer. De aangewende kasmiddelen in het achterhoofd, betekent dit dat Saab (Spyker) in het eerste kwartaal euro 104 mln heeft verbrand. Dat is euro 34,7 mln per maand.

De Zweedse overheid is nu bereid het onderpand op het vastgoed van Saab op te geven. Ze had dit vastgoed in onderpand gekregen, omdat ze garant staat voor de betalingsverplichtingen - rente en aflossing - die op Saab rusten als gevolg van de EIB-lening.

Vastgoed Saab
Saab heeft voor euro 117,5 mln aan vastgoed (grond plus gebouwen) op de balans staan. Het bedrijf kan dat verkopen en terughuren (sale-and-lease-back) of als onderpand voor nieuwe leningen gebruiken. Daar moet Saab wel wat voor laten: in ruil voor het opgeven van zekerheden door de Zweedse staat, mag Saab nu nog maar euro 280 mln, in plaats van euro 400 mln van de EIB-lening aanspreken.

Nu de teller al op euro 217 mln staat, resteert dus nog euro 63 mln aan Europees geld dat boven op de aanwending van het vastgoedbezit komt. Dat geldt ook voor de euro 15 mln die de Russische zakenman Vladimir Antonov nog moet betalen voor de overname van de sportwagentak van Spyker en de euro 50 mln die de Rus wil investeren in Saab. Al die bedragen samen verschaffen Spyker Cars euro 245,5 mln aan middelen voor de herstart van de productie van Saab.

Betalingsachterstanden
Als het geld er in hetzelfde tempo uit blijft vliegen als in het eerste kwartaal (euro 34,7 mln per maand), resteren dus ruim 7 maanden om het lek boven te krijgen. Als de verhalen over betalingsachterstanden van 'enkele tientallen miljoenen euro's' kloppen, resteert er uiteraard nog veel minder tijd. :D

Logisch dus dat beleggers de remmen nog niet loslaten.

http://www.fd.nl/artikel/21958629/handrem
  zondag 24 april 2011 @ 08:33:14 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95910054
Wanneer neemt Volvo SAAB over?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95937330
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 08:33 schreef michaelmoore het volgende:
Wanneer neemt Volvo SAAB over?
Wat moet Volvo met Saab?
  zondag 24 april 2011 @ 23:23:55 #34
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95937464
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95937594
quote:
Ah een soort nationalistische gedachte, was ook het enige wat ik me kon indenken. Als merk voegt Saab imho niks toe aan Volvo. Vanuit de overheid gezien is het verzoek wel logisch, ben benieuwd wat het ze gaat kosten :P

edit: is er nog een link met Saab en Scania? Dat gedeelte zou voor Volvo natuurlijk wel interessant kunnen zijn?
  zondag 24 april 2011 @ 23:29:13 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95937777
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:26 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ah een soort nationalistische gedachte, was ook het enige wat ik me kon indenken. Als merk voegt Saab imho niks toe aan Volvo. Vanuit de overheid gezien is het verzoek wel logisch, ben benieuwd wat het ze gaat kosten :P

edit: is er nog een link met Saab en Scania? Dat gedeelte zou voor Volvo natuurlijk wel interessant kunnen zijn?
het scheelt werk voor al die mensen die met een faillissement hun werk kwijt zijn en de Zweedse overheid heeft dan meer kans dat ze die 400 miljoen terug krijgt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95937879
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

het scheelt werk voor al die mensen die met een faillissement hun werk kwijt zijn en de Zweedse overheid heeft dan meer kans dat ze die 400 miljoen terug krijgt
Ik zie nu vooral een belang voor Zweden/overheid, niet zozeer voor Volvo.
  zondag 24 april 2011 @ 23:33:26 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95938029
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:30 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik zie nu vooral een belang voor Zweden/overheid, niet zozeer voor Volvo.
http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=nieuws_dft
quote:
Volvo zou een overname ook goed uitkomen. Volgens de goed geīnformeerde bronnen kan de autobouwer dan zo’n 100.000 auto’s extra maken op het zogenoemde Spa-platform (Scalable Platform Architecture, red.) dat in ontwikkeling is. Hiermee is het technisch eenvoudig om ook Saab-modellen te bouwen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95939318
quote:
Sjezus gast :D geef dat gewoon als eerste link
  maandag 25 april 2011 @ 00:54:51 #40
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_95942491
Doorstart productie Saab blijft onzeker

Laatst gewijzigd: 24-04-11 11:58


TROLLHÄTTAN - Het blijft onduidelijk wanneer autofabrikant Saab de productie kan hervatten. Strenge eisen van de Europese Investeringsbank (EIB) maken de toekomst van het Zweedse bedrijf nog altijd onzeker.

Dat liet Saab, dat sinds vorig jaar eigendom is van het Nederlandse Spyker Cars, dit weekeinde weten.

''We hebben overeenstemming met de EIB, maar de voorwaarden zijn zeer streng'', zei een woordvoerder van Saab tegen persbureau Reuters.

Daardoor blijft het onzeker wanneer de productie kan worden hervat, voegde hij eraan toe. Spykertopman Victor Muller wilde zondagochtend niet op de berichten reageren.

Geldproblemen

De fabrieken van Saab liggen al ruim twee weken stil omdat het bedrijf zijn toeleveranciers niet kan betalen. Spyker wil de geldproblemen oplossen door fabrieken en ander vastgoed van Saab te verkopen aan de Russische investeerder Vladimir Antonov en het vervolgens terug te huren.

Hiervoor is echter toestemming nodig van de EIB, die de overname van Saab vorig jaar faciliteerde met een noodkrediet van 400 miljoen euro.

Nieuwe regeling

Het krediet zou onder de nieuwe regeling met de EIB worden beperkt tot 280 miljoen euro. Daarvan heeft Saab al 217 miljoen euro opgenomen. :D
pi_95947576
Prive ligt Victor Muller er niet wakker van. Hij liep vrijdag rond op de RAI met zijn vrouw en liep interessant te doen bij de verkopers van Fisker..

Naar de RAI gaan met je vrouw terwijl je fabriek plat ligt door liquiditeitsproblemen. :')
pi_95948023
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 10:21 schreef jpjedi het volgende:
Prive ligt Victor Muller er niet wakker van. Hij liep vrijdag rond op de RAI met zijn vrouw en liep interessant te doen bij de verkopers van Fisker..

Naar de RAI gaan met je vrouw terwijl je fabriek plat ligt door liquiditeitsproblemen. :')
Natuurlijk ligt hij er niet wakker van. Het is toch zijn geld niet. ;)
pi_95948140
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 10:45 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Natuurlijk ligt hij er niet wakker van. Het is toch zijn geld niet. ;)
Dat is ook waar :')
  dinsdag 26 april 2011 @ 17:23:49 #44
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96001467
quote:
di 26 apr 2011, 15:14
'Saab-personeel moet naar fabriek komen'
STOCKHOLM (AFN) - De ruim 3400 medewerkers van autofabriek Saab, eigendom van het Nederlandse Spyker Cars, moeten woensdag naar de fabriek in het Zweedse Trollhättan komen. Zij zouden hier 'belangrijke informatie' krijgen.

Spyker Cars NV 26-04-2011 (17:20)
3,99 EUR -6,05% -0,257

Dat hebben Saab-medewerkers dinsdag bevestigd. Geen van de officiële woordvoerders van Saab wil vooralsnog iets zeggen over de inhoud van de bijeenkomst. Deze zou om 07.00 uur beginnen.

Woensdag staat de autofabriek precies drie weken stil door een tekort aan onderdelen dat deels een gevolg is van onbetaalde rekeningen bij toeleveranciers. Saab heeft daardoor volgens analisten 2900 tot 3300 van de beoogde 80.000 voertuigen voor dit jaar niet kunnen produceren.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96001726
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 17:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan is mijn vader waarschijnlijk vanaf morgen werkloos :'(
pi_96003638
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 17:29 schreef QBay het volgende:

[..]

Dan is mijn vader waarschijnlijk vanaf morgen werkloos :'(
Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geīnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.
pi_96007563
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:10 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hij werkt in Zweden bij de Saab fabriek? Een eventueel massaontslag/faillissement hoeft niet direct ernstige gevolgen te hebben in Nederland. Daarnaast schijnt het dat Volvo geīnteresseerd is, voor een zacht prijsje zijn die waarschijnlijk wel bereid de tent over te nemen. De enige die er dan wat bij in schiet is de Zweedse overheid, leergeld voor het hachelijke avontuur waarin zij zich stortten.
Niet in Zweden, maar wel als Saab-dealer in Nederland. Zonder officieel dealerschap wordt het erg zwaar voor hem, het meeste winst wordt behaald bij de verkoop van een nieuwe auto. Niemand koopt natuurlijk een nieuwe auto van een failliet merk en van de werkplaats alleen valt niet te leven waarschijnlijk...
pi_96010859
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:28 schreef QBay het volgende:

[..]

Niet in Zweden, maar wel als Saab-dealer in Nederland. Zonder officieel dealerschap wordt het erg zwaar voor hem, het meeste winst wordt behaald bij de verkoop van een nieuwe auto. Niemand koopt natuurlijk een nieuwe auto van een failliet merk en van de werkplaats alleen valt niet te leven waarschijnlijk...
De meeste Rover dealers hier zijn idd ook nogal nietszeggende occasionhandeltjes geworden. Maar hopelijk wordt dat Volvo wat.
pi_96015650
Hopen dat het op de valreep toch nog goedkomt. :)
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:32:03 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96015855
Afgezien van de vader van Q-bay mag ik hopen dat Saab/Spyker of failliet gaat, of genationaliseerd wordt door de Zweedse overheid. Gewoon een oplichtersbende.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')