abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_95173822
Vorige deel: [Bèta overig] 'Huiswerk- en vragentopic'.

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de vakken:

• Natuurkunde
• Informatica
• Scheikunde
• Biologie
• Algemene Natuurwetenschappen
• ... en alles wat verder in de richting komt.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen.

Opmaak: http://betahw.mine.nu/index.php: site van GlowMouse om formules te kunnen gebruiken in je posts (op basis van Latexcode wordt een plaatje gegenereerd dat je vervolgens via het aangegeven linkje kunt opnemen).
  zondag 10 april 2011 @ 18:50:44 #2
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_95310630
Iemand verstand van Electronica?

Parallel schakeling Weerstand Spoel Condensator (RLC) en dan frequentie bepalen zodat er resonantie optreedt.

R=100ohm
L=2H
C=10uF

In serie snap ik (resonantie is daar XL=XC) het maar parallel is nog vaag.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_95310671
Ik die biochemie, iemand vragen?
pi_95509341
Als de volumeknop harder wordt gezet tot het geluid 30 dB is toegenomen,
hoeveel maal hoger is dan de geluidsintensiteit geworden?


Voor elke verdubbeling in intensiteit krijg je toch een verhoging van 3dB? Dan is de intensiteit toch met 2^10 = 1024. Met een factor 1024 toegenomen?

Antwoordmodel van dit tentamen geeft dit antwoord namelijk niet als optie.
pi_95516012
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 20:47 schreef Physics het volgende:
Als de volumeknop harder wordt gezet tot het geluid 30 dB is toegenomen,
hoeveel maal hoger is dan de geluidsintensiteit geworden?


Voor elke verdubbeling in intensiteit krijg je toch een verhoging van 3dB? Dan is de intensiteit toch met 2^10 = 1024. Met een factor 1024 toegenomen?

Antwoordmodel van dit tentamen geeft dit antwoord namelijk niet als optie.
Die 3dB is een benadering, het is niet precies 3dB ;). Ik zou zeggen dat het antwoord 1000 is, het aantal dB = 10 log(I), met I de intensiteit. Als je dat uitwerkt zou de intensiteit een factor 1000 groter worden bij een stijging van 30 dB.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_95527799
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_95541856
quote:
Goede link opzich, staan alleen een paar foutjes in de tabel, bij 30 dB (ook bij 40 dB) zijn de waardes in zowel de eerste als de tweede kolom een factor tien te laag ;).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_95546099
Klopt - iets te aggressief met de nullen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_96301601
Ik heb een aantal vragen m.b.t. natuurkunde (5havo).

In mijn lesboek natuurkunde stond volgens mij een fout over een brekingsindex. Er stond namelijk dat nlucht->water = nlucht/nwater. Maar dit hoort toch: nlucht->water = nwater/nlucht te zijn?

Verder heb ik nog een vraag over verval (straling). Er zijn isotopen van stoffen die via meerdere soorten straling vervallen. Een voorbeeld hiervan is O-19. Dit vervalt via ß- straling en γ straling. Maar moet je in de vervalreactie dan allebei deze stralingen zetten, of twee vervalvergelijken waarbij in de één bèta min straling voorkomt, en in de ander gammastraling? Want bij veel isotopen staan er meerdere soorten stralingen waarin het vervalt, en aangezien dit op het CSE gaat komen, wil ik dit goed snappen. :)

Bij voorbaat dank

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2011 17:28:22 ]
pi_96303708
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 17:09 schreef Mark94 het volgende:
Ik heb een aantal vragen m.b.t. natuurkunde (5havo).

In mijn lesboek natuurkunde stond volgens mij een fout over een brekingsindex. Er stond namelijk dat nlucht->water = nlucht/nwater. Maar dit hoort toch: nlucht->water = nwater/nlucht te zijn?
Bedoel je met nlucht de geluids- of lichtsnelheid in lucht? In dat geval lijkt mij dat het gewoon klopt wat in het boek staat, als je van medium 1 naar medium 2 gaat, geldt n=c1/c2 (met c de geluidssnelheid in het betreffende medium).
quote:
Verder heb ik nog een vraag over verval (straling). Er zijn isotopen van stoffen die via meerdere soorten straling vervallen. Een voorbeeld hiervan is O-19. Dit vervalt via ß- straling en γ straling. Maar moet je in de vervalreactie dan allebei deze stralingen zetten, of twee vervalvergelijken waarbij in de één bèta min straling voorkomt, en in de ander gammastraling? Want bij veel isotopen staan er meerdere soorten stralingen waarin het vervalt, en aangezien dit op het CSE gaat komen, wil ik dit goed snappen. :)

Bij voorbaat dank
Staat er niets in de vraag welke straling er vrijkomt? Ik dacht dat dat er bij ons altijd bij stond namelijk, als het er niet bij staat zou ik het zo ook niet direct weten.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_96316031
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 17:09 schreef Mark94 het volgende:
Verder heb ik nog een vraag over verval (straling). Er zijn isotopen van stoffen die via meerdere soorten straling vervallen. Een voorbeeld hiervan is O-19. Dit vervalt via ß- straling en γ straling. Maar moet je in de vervalreactie dan allebei deze stralingen zetten, of twee vervalvergelijken waarbij in de één bèta min straling voorkomt, en in de ander gammastraling? Want bij veel isotopen staan er meerdere soorten stralingen waarin het vervalt, en aangezien dit op het CSE gaat komen, wil ik dit goed snappen. :)

Bij voorbaat dank
In je vervalreactie zet je alleen deeltjes met massa en/of lading, gamma straling heeft dit beide niet en hoef je dus nooit in de vergelijking te zetten. In dit geval krijg je dus 19/8 O -> 0/-1 e + 19/9 F
pi_96352761
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 18:06 schreef M.rak het volgende:

[..]

Bedoel je met nlucht de geluids- of lichtsnelheid in lucht? In dat geval lijkt mij dat het gewoon klopt wat in het boek staat, als je van medium 1 naar medium 2 gaat, geldt n=c1/c2 (met c de geluidssnelheid in het betreffende medium).

[..]

Staat er niets in de vraag welke straling er vrijkomt? Ik dacht dat dat er bij ons altijd bij stond namelijk, als het er niet bij staat zou ik het zo ook niet direct weten.
Oh lichtsnelheid. Maar als licht via lucht naar een andere stof gaat, breekt hij naar de normaal toe. Dan zou de brekingsindex groter dan 1 moeten zijn. Want de brekingsindex van lucht is ongeveer 1 en die van water is ongeveer 1,3. Dus als het nlucht->water = nlucht/nwater zou zijn dan zou er 1/1,3 = 0.8 uit komen. En dat is kleiner dan 1, dus klopt toch niet? Daarom hoort het toch nlucht->water = nwater/nlucht te zijn?

[..]

Nee het gaat zeg maar over een bepaalde isotoop (bijvoorbeeld O-19 of Ba-140) en dan moet je in je BINAS (informatieboek met onder andere gegevens van stoffen) opzoeken via welke straling het vervalt en daar moet je bijvoorbeeld de vervalreactie van opschrijven.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2011 18:55:50 ]
pi_96352904
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 21:48 schreef bert_van_dirkjan het volgende:

[..]

In je vervalreactie zet je alleen deeltjes met massa en/of lading, gamma straling heeft dit beide niet en hoef je dus nooit in de vergelijking te zetten. In dit geval krijg je dus 19/8 O -> 0/-1 e + 19/9 F
Ja maar wat nou als je een isotoop krijgt, bijvoorbeeld Po-216. Die vervalt via alfa- en bètastraling. Die hebben allebei massa en lading, dus hoe zit het dan?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2011 18:55:13 ]
pi_96353228
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 18:50 schreef Mark94 het volgende:

[..]

Oh lichtsnelheid. Maar als licht via lucht naar een andere stof gaat, breekt hij naar de normaal toe. Dan zou de brekingsindex groter dan 1 moeten zijn. Want de brekingsindex van lucht is ongeveer 1 en die van water is ongeveer 1,3. Dus als het nlucht->water = nlucht/nwater zou zijn dan zou er 1/1,3 = 0.77 uit komen. En dat is kleiner dan 1, dus klopt toch niet? Daarom hoort het toch nlucht->water = nwater/nlucht te zijn?
De brekingsindex geeft de verhouding tussen de lichtsnelheid in een vacuüm en in een medium, er is dus niet zoiets als nlucht -> water. Wat jij bedoelt is denk ik gewoon de wet van Snellius, n1*sin(B1)=n2*sin(B2)?
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_96353512
Ja dat. :P
pi_96354321
quote:
Aah, ze hebben hier de verhouding van de brekingsindices ook weer brekingsindex genoemd. De definitie van brekingsindex (van één enkel medium, dus niet van het ene naar het andere medium) is, zoals ik net al zei, de verhouding tussen de lichtsnelheid in vacuüm en de lichtsnelheid in het medium. De wet van Snellius zegt nu

mimetex.cgi?n_1%20%5Ccdot%20%5Csin%7B%28%5Calpha_1%29%7D%3Dn_2%20%5Ccdot%20%5Csin%7B%28%5Calpha_2%29%7D,

dit kunnen we ook schrijven als

mimetex.cgi?%5Cfrac%7B%5Csin%7B%28%5Calpha_1%29%7D%7D%7B%5Csin%7B%28%5Calpha_2%29%7D%7D%3D%5Cfrac%7Bn_2%7D%7Bn_1%7D.

Die laatste term, mimetex.cgi?%5Cfrac%7Bn_2%7D%7Bn_1%7D, is de 'brekingsindex van het medium 1 naar medium 2', zoals die in de opgave stond die je gaf ;). Ik hoop dat het nu duidelijk is?
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_96356368
Ja. Dank je. :P

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2011 19:57:14 ]
pi_96356440
Alleen nu nog dat van die straling. >.<
  donderdag 5 mei 2011 @ 00:33:59 #20
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_96372028
Geen idee waar ik dit moet plaatsen. Maar het heeft met school te maken.

Wat betekend de volgende zin precies:
The Earth is mean so I plot mad schemes

Gr.
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
pi_96372821
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 00:33 schreef porsche1 het volgende:
Geen idee waar ik dit moet plaatsen. Maar het heeft met school te maken.

Wat betekend de volgende zin precies:
The Earth is mean so I plot mad schemes

Gr.
Het alfa-huiswerktopic is gesloten, omdat daarvoor geen belangstelling was. Misschien is het een beter idee om het in TTK te proberen?
  donderdag 5 mei 2011 @ 11:59:51 #22
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_96381848
quote:
2s.gif Op donderdag 5 mei 2011 00:56 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Het alfa-huiswerktopic is gesloten, omdat daarvoor geen belangstelling was. Misschien is het een beter idee om het in TTK te proberen?
Dankje.
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
pi_96411380
ik heb ook een vraagje:

bij de zuur-base constanten (Kz en Kb) staat de ene keer de linker kant van de reactievergelijking bovenaan, en de andere keer staat de rechterkant van de reactievergelijking bovenaan (wat normaal is imo) wat bepaalt wat noemer en wat teller is?
pi_96495600
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 18:53 schreef Mark94 het volgende:

[..]

Ja maar wat nou als je een isotoop krijgt, bijvoorbeeld Po-216. Die vervalt via alfa- en bètastraling. Die hebben allebei massa en lading, dus hoe zit het dan?
Mocht een dergelijk isotoop in de vraag staan, dan zal in de tekst wel duidelijk zijn om welk verval het gaat. Een enkel atoom kan in ieder geval niet tegelijk beta en alfa vervallen, dus er zijn twee verschillende verval reacties (1 voor alfa verval en 1 voor beta verval) en niet een of andere reactie met de twee gecombineerd.
Stel dat gevraagd wordt geef de vervalreactie(s) van Po-216 dan krijg je dus:
216/84 Po -> 212/82 Pb + 4/2 He voor alfa verval en 216/84 Po -> 216/85 At + 0/-1 e voor beta verval
Ga ze niet tegelijk gebruiken door zoiets te doen: 216/84 Po -> 4/2 He + 0/-1 e + 212/83 Bi
pi_96496008
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 22:36 schreef kevintjuhh2 het volgende:
ik heb ook een vraagje:

bij de zuur-base constanten (Kz en Kb) staat de ene keer de linker kant van de reactievergelijking bovenaan, en de andere keer staat de rechterkant van de reactievergelijking bovenaan (wat normaal is imo) wat bepaalt wat noemer en wat teller is?
Ik snap je vraag niet helemaal, maar als je bedoelt wat ik denk..... De concentraties van H3O+ of OH- staan altijd bovenaan (teller) vermenigvuldigd met de concentratie(s) van wat nog meer aan die kant van de evenwichtsreactie staat.
Bijvoorbeeld als je de Ph wil berekenen van een oplossing van 1 mol HCN in een liter water
De evenwichtsreactie: HCN + H2O <--> CN- + H3O+
Het gaat om een zuur dus zoek de Kz op : Kz=6,1 * 10^-10
Oftewel: [H3O+] x [CN-] / [HCN] = 6,1 * 10^-10
Je begint met 1 M HCN, maar een gedeelte x zal overgaan tot H3O+ + CN -, je hebt nu dus [H3O+]=x, [CN-]=x en [HCN]= 1-x (de 1 komt van de 1 M).
De vergelijking wordt dus: x^2/(1-x) = 6,1 * 10^-10, als je ziet dat x heel klein wordt mag je de -x weglaten en krijg je dus x^2= 6,1 * 10^-10 -> x = 2,5 * 10^-5 = [H3O+] --> pH = -log[x]
Volgens mij geldt in het algemeen dat wat rechts van de evenwichtsreactie staat is de teller en links de noemer
pi_96519561
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 02:24 schreef bert_van_dirkjan het volgende:

[..]

Mocht een dergelijk isotoop in de vraag staan, dan zal in de tekst wel duidelijk zijn om welk verval het gaat. Een enkel atoom kan in ieder geval niet tegelijk beta en alfa vervallen, dus er zijn twee verschillende verval reacties (1 voor alfa verval en 1 voor beta verval) en niet een of andere reactie met de twee gecombineerd.
Stel dat gevraagd wordt geef de vervalreactie(s) van Po-216 dan krijg je dus:
216/84 Po -> 212/82 Pb + 4/2 He voor alfa verval en 216/84 Po -> 216/85 At + 0/-1 e voor beta verval
Ga ze niet tegelijk gebruiken door zoiets te doen: 216/84 Po -> 4/2 He + 0/-1 e + 212/83 Bi
Bedankt! Dan doe ik dat tenminste niet fout. :P
pi_96523526
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 03:00 schreef bert_van_dirkjan het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet helemaal, maar als je bedoelt wat ik denk..... De concentraties van H3O+ of OH- staan altijd bovenaan (teller) vermenigvuldigd met de concentratie(s) van wat nog meer aan die kant van de evenwichtsreactie staat.
Bijvoorbeeld als je de Ph wil berekenen van een oplossing van 1 mol HCN in een liter water
De evenwichtsreactie: HCN + H2O <--> CN- + H3O+
Het gaat om een zuur dus zoek de Kz op : Kz=6,1 * 10^-10
Oftewel: [H3O+] x [CN-] / [HCN] = 6,1 * 10^-10
Je begint met 1 M HCN, maar een gedeelte x zal overgaan tot H3O+ + CN -, je hebt nu dus [H3O+]=x, [CN-]=x en [HCN]= 1-x (de 1 komt van de 1 M).
De vergelijking wordt dus: x^2/(1-x) = 6,1 * 10^-10, als je ziet dat x heel klein wordt mag je de -x weglaten en krijg je dus x^2= 6,1 * 10^-10 -> x = 2,5 * 10^-5 = [H3O+] --> pH = -log[x]
Volgens mij geldt in het algemeen dat wat rechts van de evenwichtsreactie staat is de teller en links de noemer
jah ik ben laatst een paar keer tegengekomen dat rechts onder en links boven stond, dat snapte ik niet ( en nog steeds niet) maar zullen wel fouten in antwoordmodellen zijn ofzo:S
pi_96548151
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 21:46 schreef kevintjuhh2 het volgende:

[..]

jah ik ben laatst een paar keer tegengekomen dat rechts onder en links boven stond, dat snapte ik niet ( en nog steeds niet) maar zullen wel fouten in antwoordmodellen zijn ofzo:S
Fouten kunnen natuurlijk altijd voorkomen. Hou er wel rekening mee dat teller en noemer op basis van rekenregels verwisseld kunnen worden wanneer je bezig bent met de uitdrukking voor pKz.

Om even door te gaan op het voorbeeld van bert_van_dirkjan:
HCN +H2O <-> CN- + H3O+

Kz = [CN-][H3O+]/[HCN]
pKz = -log(Kz) = -log([CN-][H3O+]/[HCN]) = -log([H3O+]) - log([CN-]/[HCN]) = pH - log([CN-]/[HCN]) = pH + log([HCN]/[CN-])

In de laatste uitdrukking zijn teller en noemer verwisseld ten opzichte van de uitdrukking van Kz.
pi_96811070
Kunstproductie en lijsten is dat een assortiment groep?

en klopt dit?

Assortiment groep Multimedia
Artikelgroep Foto s
Artikelsoort Canvas

Assortiment groep opname apparatuur
Artikelgroep Foto-apparatuur
Artikelsoort Digitale compact camera s
pi_96994107
Hey, ik heb een klein vraagje over een zuur-base titratie die ik binnenkort moet doen.
Ik moet de stof NaHCO3 (0,3M) titreren. Dan krijg je volgens mij:

HCO3 + H3O <-> CO3 + 2H2O

[HCO3] X [H3O]
_____________ = Kb
[CO3]

Volgens acibbaselabs zou ik nu erg veel moeten titreren, dus wil ik het verdunnen naar 0,1M.
Dan heb je ongeveer 25ml nodig. Nu moet ik het dus 3 keer verdunnen, maar ik ben eigenlijk helemaal vergeten hoe je moet verdunnen. Als ik 6ml water neem en hier 3ml NaHCO3 bijvoeg heb ik dan drie keer verdunt? :P
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_97001395
De reactievergelijking die je hebt opgesteld klopt niet, want HCO3, H3O en CO3 bestaan niet. Vermeld altijd ladingen als daarvan sprake is!

De juiste reactievergelijking luidt:
HCO3- + H3O+ <-> H2CO3 + H2O -> 2 H2O + CO2

Bicarbonaat (HCO3-) en het hydroniumion (H3O+) zijn dus in evenwicht met koolzuur (H2CO3) en het reactiewater (H2O). Koolzuur op zijn beurt kan splitsen in water en koolstofdioxide. Deze laatste reactie loopt af, omdat koolstofdioxide wegbubbelt uit het reactiemengsel.

Het heeft hier niet echt zin om een evenwichtsvoorwaarde op te gaan stellen, want je doet er hier verder niets mee.

De verdunning klopt en dat kun je ook narekenen:
3 ml 0,3 M NaHCO3-oplossing bevat:
0,3 M * 3,0 ml = 0,9 mmol NaHCO3
Na verdunnen met 6,0 ml water is de concentratie:
0,9 mmol/9,0 ml = 0,1 M NaHCO3. :Y
pi_97005729
quote:
3s.gif Op woensdag 18 mei 2011 19:30 schreef lyolyrc het volgende:
De reactievergelijking die je hebt opgesteld klopt niet, want HCO3, H3O en CO3 bestaan niet. Vermeld altijd ladingen als daarvan sprake is!

De juiste reactievergelijking luidt:
HCO3- + H3O+ <-> H2CO3 + H2O -> 2 H2O + CO2

Bicarbonaat (HCO3-) en het hydroniumion (H3O+) zijn dus in evenwicht met koolzuur (H2CO3) en het reactiewater (H2O). Koolzuur op zijn beurt kan splitsen in water en koolstofdioxide. Deze laatste reactie loopt af, omdat koolstofdioxide wegbubbelt uit het reactiemengsel.

Het heeft hier niet echt zin om een evenwichtsvoorwaarde op te gaan stellen, want je doet er hier verder niets mee.

De verdunning klopt en dat kun je ook narekenen:
3 ml 0,3 M NaHCO3-oplossing bevat:
0,3 M * 3,0 ml = 0,9 mmol NaHCO3
Na verdunnen met 6,0 ml water is de concentratie:
0,9 mmol/9,0 ml = 0,1 M NaHCO3. :Y
Ok bedankt, de evenwichtsvoorwaarde heb ik later wel nodig, want ik moet ook de pH uitrekenen. Nog bedankt voor het corrigeren daarvan :D
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_97039818
Vraag: Je hebt een zure met een waarde van pH 4.
Je verdunt deze zure 10 keer, welke pH waarde krijg je dan?
Kan iemand de berekening erbij geven? Heb het dringend nodig ;)
Op zondag 25 september 2011 16:29 schreef Dimens het volgende:
Je bent een voorbeeld voor de meeste onder ons.
Op dinsdag 4 oktober 2011 01:23 schreef Zenato het volgende:
Jij bent 1 van de FOK!kers die aanbeden moet worden
pi_97040463
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 18:09 schreef FreakyStyley het volgende:
Vraag: Je hebt een zure met een waarde van pH 4.
Je verdunt deze zure 10 keer, welke pH waarde krijg je dan?
Kan iemand de berekening erbij geven? Heb het dringend nodig ;)
pH=-log([h3O+]), pH=4 komt dus overeen met [H3O+]=10-4. Tien keer verdunnen betekent (neem ik aan) dat de concentratie tien keer kleiner wordt, dus [H3O+] wordt 10-5, dit invullen in de formule van pH levert op pH=5.

Dat is trouwens niet toevallig, dat 10x verdunnen een stap van 1 geeft op de pH-schaal, iedere verandering met een factor tien zal de pH één stap verhogen danwel verlagen.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 22:35:30 #35
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_97098431
Gisteren had ik een gesprek met een medicus. Ik heb met scheikunde altijd geleerd dat water PH-neutraal is, dus 7. Aangezien de zure H+ de base OH- elkaar precies neutraliseren.

De arts beweerde echter dat H2O een PH van minder dan 3 heeft. Dat is bijna net zo zuur als cola. Hij heeft er allicht meer verstand van dan ik, maar ik kan het moeilijk geloven. Wie heeft er gelijk?

(Hij was niet aan het trollen trouwens, de voorafgaande reden was een flesje met (pure) H2O en ernaast een flesje met PH 7, toen vroeg ik welke vloeistof dat was omdat ik dacht dat H2O ook PH 7 is.)
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_97100239
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 22:35 schreef 08gnoT. het volgende:
Gisteren had ik een gesprek met een medicus. Ik heb met scheikunde altijd geleerd dat water PH-neutraal is, dus 7. Aangezien de zure H+ de base OH- elkaar precies neutraliseren.

De arts beweerde echter dat H2O een PH van minder dan 3 heeft. Dat is bijna net zo zuur als cola. Hij heeft er allicht meer verstand van dan ik, maar ik kan het moeilijk geloven. Wie heeft er gelijk?

(Hij was niet aan het trollen trouwens, de voorafgaande reden was een flesje met (pure) H2O en ernaast een flesje met PH 7, toen vroeg ik welke vloeistof dat was omdat ik dacht dat H2O ook PH 7 is.)
Voor zover ik weet is de pH van water onder standaardsomstandigheden gewoon gelijk aan 7. Bij gedeutereerd water (D2O) is de pH (of eigenlijk pD) hoger, namelijk 7,4.
pi_97102013
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 22:35 schreef 08gnoT. het volgende:
Gisteren had ik een gesprek met een medicus. Ik heb met scheikunde altijd geleerd dat water PH-neutraal is, dus 7. Aangezien de zure H+ de base OH- elkaar precies neutraliseren.

De arts beweerde echter dat H2O een PH van minder dan 3 heeft. Dat is bijna net zo zuur als cola. Hij heeft er allicht meer verstand van dan ik, maar ik kan het moeilijk geloven. Wie heeft er gelijk?

(Hij was niet aan het trollen trouwens, de voorafgaande reden was een flesje met (pure) H2O en ernaast een flesje met PH 7, toen vroeg ik welke vloeistof dat was omdat ik dacht dat H2O ook PH 7 is.)
Ik geloof dat jij toch echt gelijk hebt, dat is ook de strekking van deze wikipedia-pagina.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 01:08:59 #38
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_97105980
Ja daarom, en hier staat het ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/PH

Pure water is said to be neutral, with a pH close to 7.0 at 25 °C

Nou ja raar, hij bracht me wel aan het twijfelen. Dan hoop ik maar dat zijn onderzoeken goed gaan :')

Edit: Ik herinner me net dat ik een paar PH-strips binnenkrijg volgende week, dan kan ik het mooi zelf testen :P
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_97150327
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 01:08 schreef 08gnoT. het volgende:
Ja daarom, en hier staat het ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/PH

Pure water is said to be neutral, with a pH close to 7.0 at 25 °C

Nou ja raar, hij bracht me wel aan het twijfelen. Dan hoop ik maar dat zijn onderzoeken goed gaan :')

Edit: Ik herinner me net dat ik een paar PH-strips binnenkrijg volgende week, dan kan ik het mooi zelf testen :P
Misschien had hij het over spa rood of zo. Frisdrank met prik is behoorlijk zuur en daardoor erg slecht voor je tanden, aldus mijn tandarts.
pi_97201868
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 22:35 schreef 08gnoT. het volgende:
Gisteren had ik een gesprek met een medicus. Ik heb met scheikunde altijd geleerd dat water PH-neutraal is, dus 7. Aangezien de zure H+ de base OH- elkaar precies neutraliseren.

De arts beweerde echter dat H2O een PH van minder dan 3 heeft. Dat is bijna net zo zuur als cola. Hij heeft er allicht meer verstand van dan ik, maar ik kan het moeilijk geloven. Wie heeft er gelijk?

(Hij was niet aan het trollen trouwens, de voorafgaande reden was een flesje met (pure) H2O en ernaast een flesje met PH 7, toen vroeg ik welke vloeistof dat was omdat ik dacht dat H2O ook PH 7 is.)
Medici hebben doorgaans niet zo veel verstand van scheikunde. Het is inderdaad gewoon 7.
  maandag 23 mei 2011 @ 21:10:26 #41
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_97220648
Iemand enig idee hoe je het aantal watts berekent wat je in een staalborstel moet stoppen.
De borstel moet ongeveer 1000 toeren draaien.
is 50-40 kilo zwaar en heeft de radius van ongveer 175mm en is ongveer 800 mm lang
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_97271746
Even een vraagje.

Als je een spijker in het vuur houdt, gaat hij niet branden, hij gaat gloeien, en later smelt hij. (als de temperatuur hoog genoeg is.)
Maar waarom gaat ijzerpoeder dan vonken (verbrandt) als je het bij een vlam houdt?

En nog één: Zou ijzer geschikt zijn om warmte op te wekken? waarom (niet) ?

Graag antwoord!
Op zondag 25 september 2011 16:29 schreef Dimens het volgende:
Je bent een voorbeeld voor de meeste onder ons.
Op dinsdag 4 oktober 2011 01:23 schreef Zenato het volgende:
Jij bent 1 van de FOK!kers die aanbeden moet worden
pi_97292080
Ik heb weer een vraag. Zo'n vraag als deze kwam ik een lange tijd geleden tegen op een toets:

Stel je hebt een beker 1 gevuld met water van 10 graden Celsius die 10 gram weegt en je hebt een beker 2 gevuld met water van -10 graden Celsius die 20 gram weegt. En je moet dan de eindtemperatuur berekenen, hoe ga je dan te werk?

Ik ging toen eerst de formule Q = c x m x ΔT hanteren bij beide bekers. Je krijgt dan Q(beker1) = 4,18 x 10^3 x 0,01 x 10 = 418 Joule. Q(beker2) = 4,18 x 10^3 x 0,02 x -10 = -836 Joule. Dan zou ik dit doen: Qtotaal = Q(beker2) - Q(beker1) = -836 - 418 = -1254 Joule. Dan Q = c x m x ΔT ombouwen tot ΔT = Q / c x m. Dan zou ik ΔT = -1254 / ((2 x 4,18 x 10^3) x 0,03) = -5 graden Celsius krijgen. Klopt dit? :o
Snel antwoord graag! :D

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2011 14:04:42 ]
pi_97293216


[ Bericht 58% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2011 14:22:31 ]
pi_97293652
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 13:46 schreef Mark94 het volgende:
Ik heb weer een vraag. Zo'n vraag als deze kwam ik een lange tijd geleden tegen op een toets:

Stel je hebt een beker 1 gevuld met water van 10 graden Celsius die 10 gram weegt en je hebt een beker 2 gevuld met water van -10 graden Celsius die 20 gram weegt. En je moet dan de eindtemperatuur berekenen, hoe ga je dan te werk?

Ik ging toen eerst de formule Q = c x m x ΔT hanteren bij beide bekers. Je krijgt dan Q(beker1) = 4,18 x 10^3 x 0,01 x 10 = 418 Joule. Q(beker2) = 4,18 x 10^3 x 0,02 x -10 = -836 Joule. Dan zou ik dit doen: Qtotaal = Q(beker2) - Q(beker1) = -836 - 418 = -1254 Joule. Dan Q = c x m x ΔT ombouwen tot ΔT = Q / c x m. Dan zou ik ΔT = -1254 / ((2 x 4,18 x 10^3) x 0,03) = -5 graden Celsius krijgen. Klopt dit? :o
Snel antwoord graag! :D
Nee, het antwoord klopt niet.

Er geldt: Q1 + Q2 = 0
Dus: c*m1*ΔT1 + c*m2*ΔT2 = 0
c*(m1*ΔT1 + m2*ΔT2) = 0
c*(m1*(T1e - T1b) + m2*(T2e - T2b)) = 0
m1*(T1e - T1b) + m2*(T2e - T2b) = 0
T1e = T2e = Te
m1*(Te - T1b) + m2*(Te - T2b) = 0
Te = (m1* T1b + m2*T2b)/(m1+m2)

Invullen geeft Te = -3,33 °C
pi_97295581
quote:
3s.gif Op woensdag 25 mei 2011 14:27 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Nee, het antwoord klopt niet.

Er geldt: Q1 + Q2 = 0
Dus: c*m1*ΔT1 + c*m2*ΔT2 = 0
c*(m1*ΔT1 + m2*ΔT2) = 0
c*(m1*(T1e - T1b) + m2*(T2e - T2b)) = 0
m1*(T1e - T1b) + m2*(T2e - T2b) = 0
T1e = T2e = Te
m1*(Te - T1b) + m2*(Te - T2b) = 0
Te = (m1* T1b + m2*T2b)/(m1+m2)

Invullen geeft Te = -3,33 °C
Aha. Ziet er wel een stuk ingewikkelder uit. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2011 15:13:34 ]
pi_97295857
Geldt dat Q1 + Q2 = 0 alleen omdat ze allebei dezelfde soortelijke warmte hebben en gelijke tegengestelde temperaturen? Want de gewichten zijn wel verschillend.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2011 15:15:54 ]
pi_97296197
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 15:15 schreef Mark94 het volgende:
Geldt dat Q1 + Q2 = 0 alleen omdat ze allebei dezelfde soortelijke warmte hebben en gelijke tegengestelde temperaturen? Want de gewichten zijn wel verschillend.
Wet van behoud van energie.
pi_97301605
Oké.
pi_97306694
Door te stellen Q1 + Q2 = 0 veronderstel je feitelijk dat er geen warmte verloren gaat. De energie van het warme water komt alleen ten goede van het koude water. Dat heet dan 'behoud van energie'.

De temperaturen zijn overigens niet tegengesteld. Celsius heeft ooit gekozen om het nulpunt van zijn temperatuurschaal te leggen bij het vriespunt van water. Er bestaat echter ook de temperatuurschaal van Kelvin die geen negatieve waardes kent.
pi_97318392
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 19:17 schreef lyolyrc het volgende:
Door te stellen Q1 + Q2 = 0 veronderstel je feitelijk dat er geen warmte verloren gaat. De energie van het warme water komt alleen ten goede van het koude water. Dat heet dan 'behoud van energie'.

De temperaturen zijn overigens niet tegengesteld. Celsius heeft ooit gekozen om het nulpunt van zijn temperatuurschaal te leggen bij het vriespunt van water. Er bestaat echter ook de temperatuurschaal van Kelvin die geen negatieve waardes kent.
Oja, want 0 graden Celsius is gelijk aan 273 Kelvin. Dus -10 graden Celsius zou dan gelijk aan 263 Kelvin zijn, en is inderdaad niet tegengesteld. :P

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2011 23:05:25 ]
pi_97319170
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 22:50 schreef Mark94 het volgende:

[..]

Oja, want 0 graden Celsius is 273 Kelvin. Dus -10 graden Celsius zou dan 263 Kelvin zijn, en is inderdaad niet tegengesteld. :P
Inderdaad! :) In dit geval maakte het overigens niet uit of je °C of K gebruikte, want je rekende met een temperatuurverschil.
pi_97319185
Dank u, dank u. :D
pi_97336213
iemand dit weet en uitleg erbij kan geven:

Een temperatuurmeting heeft een meetgebied van 0 tot 100 graden Celsius. Hoeveel bits moet een A/D omzetter minimaal hebben om een resolutie van 0.1 graden Celsius (±0.05 graden Celsius) te krijgen?
pi_97395716
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:41 schreef vault_tec het volgende:
iemand dit weet en uitleg erbij kan geven:

Een temperatuurmeting heeft een meetgebied van 0 tot 100 graden Celsius. Hoeveel bits moet een A/D omzetter minimaal hebben om een resolutie van 0.1 graden Celsius (±0.05 graden Celsius) te krijgen?
Je hebt (100 - 0)/0.1 + 1 = 1001 verschillende waarden
Dus heb je een 2 log (1001) = 9.967 mimetex.cgi?%5Crightarrow%0910 bits A/D converter nodig

[ Bericht 6% gewijzigd door Nelis89 op 27-05-2011 19:55:59 ]
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_97625825
Finance vraagje,

Portfolio P bestaat uit diverse stocks + een risk free Treasury bill.
De risk free rate (Tbill rate) is 2%

Nu wil ik de expected return van Portfolio P berekenen. Voor de diverse stocks is een expected return + weight op gegeven. Maar voor de Tressuray bill is alleen de weight opgegeven.

Kun je nu voor deze treasury bill de risk free rate pakken om de expected return van de portfolio te berekenen?

Dus: weight * risk free rate + ........
BlaBlaBla
pi_97627888
Lijkt mij wel.
Bij het berekenen van de standaarddeviatie van portfolio P hoef je pas moeilijk te doen aangezien er meestal een correlatie tussen de verschillende stocks is.
pi_97629314
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 19:49 schreef Nelis89 het volgende:

[..]

Je hebt (100 - 0)/0.1 + 1 = 1001 verschillende waarden
Dus heb je een 2 log (1001) = 9.967 [ afbeelding ]10 bits A/D converter nodig
is die +1 voor de waarde tussen 0 en de eerste ''stap''?
pi_97638292
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 19:25 schreef jabbahabba het volgende:

[..]

is die +1 voor de waarde tussen 0 en de eerste ''stap''?
Tel je alle waarden die de temperatuur in jouw situatie aan kan nemen, dan kom je op 1001 waarden.

Simpeler voorbeeldje: stel dat de temperatuur in hele graden gemeten zou worden en zou kunnen variëren tussen 0 en 10 °C. Dan heb je 11 verschillende meetwaarden in plaats van 10, namelijk 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 °C. <- Tel ze maar na, het zijn er 11.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 22:06:13 #60
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_98002091
verkeerde topic :')
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_98067335
Voor natuurkunde heb ik nu een paar hoofdstukken over licht en lenzen. Wat mij verwart is dat een virtueel beeld niet geprojecteerd kan worden maar een spiegel geeft een virtueel beeld.

Na wat googlen ben ik er nog steeds niet uit. Dus als iemand mij kan helpen, graag!
pi_98070982
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 16:06 schreef vault_tec het volgende:
Voor natuurkunde heb ik nu een paar hoofdstukken over licht en lenzen. Wat mij verwart is dat een virtueel beeld niet geprojecteerd kan worden maar een spiegel geeft een virtueel beeld.

Na wat googlen ben ik er nog steeds niet uit. Dus als iemand mij kan helpen, graag!
Wat is precies je vraag? Hoe het komt dat je het beeld van een spiegel, terwijl dat beeld virtueel is, toch scherp kan zien? Dat ligt aan de positieve lens in je oog, die zorgt ervoor dat de lichtstralen weer convergeren.

Als je iets anders bedoelt moet je het maar zeggen :P.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_98105258
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 16:06 schreef vault_tec het volgende:
Voor natuurkunde heb ik nu een paar hoofdstukken over licht en lenzen. Wat mij verwart is dat een virtueel beeld niet geprojecteerd kan worden maar een spiegel geeft een virtueel beeld.

Na wat googlen ben ik er nog steeds niet uit. Dus als iemand mij kan helpen, graag!
Ik snap het verschil niet tussen een virtueel en een reeel beeld. Want je kan een virtueel beeld niet projecteren (?) maar een spiegel kan je duidelijk zien en is een virtueel beeld. Dus wanneer is dan iets virtueel en wanneer is iets reeel?
pi_98105534
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 11:49 schreef vault_tec het volgende:

[..]

Ik snap het verschil niet tussen een virtueel en een reeel beeld. Want je kan een virtueel beeld niet projecteren (?) maar een spiegel kan je duidelijk zien en is een virtueel beeld. Dus wanneer is dan iets virtueel en wanneer is iets reeel?
Bij een reëel beeld komen de stralen die van het object af komen, ook allemaal in één punt samen. In het plaatje hieronder is dat heel duidelijk te zien:

Er is duidelijk een punt aan te wijzen waar de stralen bij elkaar komen, daar is dus een echt beeld te zien. Verder is ook duidelijk te zien dat de stralen na de spiegel/lens convergeren.

Bij een virtueel beeld komen de stralen niet samen in één punt, maar lijken ze allemaal uit één punt te komen. Dat is duidelijk te zien op het volgende plaatje:

De stippellijnen zijn de lijnen die je krijgt wanneer je de gespiegelde/gebroken lichtstralen 'terugtekent'. Deze lijnen komen ook in één punt samen, maar als je in dit punt gaat kijken zie je niks. Dat is het makkelijkst te begrijpen bij de spiegel, als je aan de andere kant van de spiegel gaat kijken zie je niets, al lijkt het wel alsof het beeld wat je ziet (als je voor de spiegel staat) daar vandaan komt.

De reden dat je een virtueel beeld wel kan zien, hoewel je het niet kan projecteren, heeft te maken met de positieve lens in je oog. Een virtueel beeld kan je niet projecteren, omdat de stralen divergeren. Deze divergerende stralen kunnen echter met de lens in je oog weer convergerend gemaakt worden, waarna ze in op je oog geprojecteerd worden.

Ik hoop dat het een beetje duidelijker geworden is :P.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 01:05:20 #65
318317 glaba
Ondertitel:
pi_98143776
Hoi, ik heb hier een vraag waar ik niet uitkom.

Mevrouw Kraker blijkt een laag kaliumgehalte te hebben. Dit zal per infuus worden aangevuld. Aanwezig is een 8% KCl oplossing in infuuszakken met NaCl 0,7% (750 ml). De arts schrijft 900 mg KCl per infuuszak voor.
Hoeveel ml KCl oplossing moet aan de infuuszak worden toegevoegd?
Rond (zo nodig) af op 1 decimaal.

Als je hem weet, ben je echt een held!
pi_98144148
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 01:05 schreef glaba het volgende:
Hoi, ik heb hier een vraag waar ik niet uitkom.

Mevrouw Kraker blijkt een laag kaliumgehalte te hebben. Dit zal per infuus worden aangevuld. Aanwezig is een 8% KCl oplossing in infuuszakken met NaCl 0,7% (750 ml). De arts schrijft 900 mg KCl per infuuszak voor.
Hoeveel ml KCl oplossing moet aan de infuuszak worden toegevoegd?
Rond (zo nodig) af op 1 decimaal.

Als je hem weet, ben je echt een held!
Ik ga het proberen uit te leggen, maar het is al een jaartje geleden dat ik iets aan scheikunde heb gedaan. Er zijn al infuuszakken van 750 mL aanwezig met 8% KCl. Hoeveel mL KCl bevat een infuuszak? (Ik ga er even vanuit dat het hier om volumeprocenten gaat, en dat KCl niet reageren, wat ik niet zeker weet)
Dit volume kan je met behulp van de dichtheid omrekenen naar het aantal milligram (de dichtheid van kaliumchloride is 1,987 g/cm³, dus het aantal milligram kan je berekenen door het aantal milliliter keer dit getal te doen, want één milliliter = één cm3)
Omdat je dit getal moet aanvullen tot 900 mg, moet je 900 min dit getal doen, en dat is je antwoord.

(Ik was nooit goed in scheikunde, maar ik hoop dat ik dit goed heb gedaan... Ik ben er nog steeds niet uit of KCl en NaCl zouden moeten reageren, als ze dat wel doen heb je niks aan deze post :P)
Finally, someone let me out of my cage
  dinsdag 14 juni 2011 @ 02:35:23 #67
318317 glaba
Ondertitel:
pi_98145152
Bedankt voor je uitleg op dit late tijdstip! :)

Ik kom dan uit op 780,8 helaas zegt hij dat het niet klopt. Klopt het wel dat één mililiter = één cm3 is?

Dit is overigens de site waar ik de opgave vandaan heb gehaald en je het antwoord kan invullen.
http://wiskunde.stmichael(...)_medisch_rekenen.htm
pi_98148480
Het antwoord klopt niet, omdat de uitleg niet klopt.

8% KCl-oplossing betekent dat er 8 g KCl opgelost is per 100 ml oplossing. Percentages van zulk soort oplossingen luiden, tenzij anders vermeld, altijd in massa per volume-eenheid. De vraag die je dus moet oplossen is: hoeveel milliliter oplossing heb je nodig als je weet dat er 8 g KCl in 100 ml oplossing zit?

Antwoord: 0,9/8 * 100 = 11,3 ml.
pi_98164189
Wie is goed in Engels en wil mijn vijf opdrachten voor mij nakijken?
  dinsdag 14 juni 2011 @ 17:57:50 #70
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_98164532
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 17:47 schreef Ouail222 het volgende:
Wie is goed in Engels en wil mijn vijf opdrachten voor mij nakijken?
ik, nee.
tevens: [ bèta overig] huiswerk- en vragentopic.
26"
Fading slowly.
pi_98170949
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 10:14 schreef lyolyrc het volgende:
Het antwoord klopt niet, omdat de uitleg niet klopt.

8% KCl-oplossing betekent dat er 8 g KCl opgelost is per 100 ml oplossing. Percentages van zulk soort oplossingen luiden, tenzij anders vermeld, altijd in massa per volume-eenheid. De vraag die je dus moet oplossen is: hoeveel milliliter oplossing heb je nodig als je weet dat er 8 g KCl in 100 ml oplossing zit?

Antwoord: 0,9/8 * 100 = 11,3 ml.
Excuses in dat geval, in mijn herinnering ging het altijd om massapercentages of volumepercentages. Heb ik ook weer wat geleerd :)
Ik zie nu ook dat ik de vraag verkeerd gelezen heb, ik bakte er eigenlijk niks van :%
nog even naar kijken dan...

[ Bericht 5% gewijzigd door minibeer op 14-06-2011 20:26:47 ]
Finally, someone let me out of my cage
pi_98175782
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:12 schreef minibeer het volgende:

[..]

Excuses in dat geval, in mijn herinnering ging het altijd om massapercentages of volumepercentages. Heb ik ook weer wat geleerd :)
Ik zie nu ook dat ik de vraag verkeerd gelezen heb, ik bakte er eigenlijk niks van :%
nog even naar kijken dan...
Er zijn nogal wat verschillende manieren om een concentratie uit te drukken. Het is dus ook een kwestie van bekend zijn met de gebruikelijke manier voor dit soort vraagstukken.

In jouw antwoord ging je werken met dichtheid, maar dat had hier geen zin. KCl valt bij oplossen in water namelijk uiteen in de ionen K+ en Cl-. Die ionen hoeven opgelost in water niet per se hetzelfde volume in te nemen als dat ze doen als vaste stof.

Het was jammer dat je antwoord niet klopte, maar het was natuurlijk wel goed dat je probeerde te helpen! :)
pi_98656190
Kan iemand kijken of de volgende opdracht goed gemaakt is?

Niveau: Atheneum 3.

Opdracht 1)

Pieter makt een foto van de toren van Pisa (55 meter hoog).
De lenssterkte van zijn fotolens is +21dpt.
Als Pieter de foto maakt staat hij 63 meter van de toren af.
Bereken hoe groot de afbeelding van de toren is.

Mijn antwoord:

LL' = 55 Meter
V = 63 Meter
S = 21 dpt
f = 0,0476 Meter
b = 0,0476 Meter
N = 4,56*10^-4
BB' = 4,16 CM

Berekening:
LL' : Gegeven
v : Gegeven
s : Gegeven
f : s=1/f 21=1/f 1*1/21 = 0,0476 Meter
b :1/f =1/b+1/v, 1/f-1/v=1/b, 1/0,0467-1/63=b= 0,0476 Meter
N : b/v = 0,0476/63= 7,56*10^-4
BB' : N= BB'/LL' 7,56*10^-4 = BB'/55 meter BB' = 4,16 CM.

Zeg asjeblieft dat dit juist is.
pi_98658298
Hij klopt bijna, je hebt alleen een foutje gemaakt bij de berekening van de beeldafstand. Deze afstand haal je uit 1/f=1/b+1/v, maar bij jou zijn f en b aan elkaar gelijk. Dat zou alleen kunnen als 1/v nul is, en dat is hier niet het geval. Probeer de formule zo om te schrijven dat je alleen nog maar f en b in hoeft te vullen, en dat b er dan zo uitrolt (dus van de vorm b = ...). De rest klopt zo te zien wel :).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_98661558
Wat ik doe is dit:

1/f = 1/b + 1/v

1/f - 1/v = 1/b
1/0,0476 - 1/63 = 1/b
21 - 0,016 = 1/b
21 = 1/b
b = 0,0476

Wat doe ik fout dan:( ?
pi_98662054
Sorry, je hebt helemaal gelijk! Omdat die voorwerpsafstand relatief erg groot is, mag je 1/v wel nul stellen (je kan beter gewoon, zoals je ook deed, alles netjes uitwerken, dan krijg je ook niet zulke vergissingen :P).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_98869158
Kan iemand mij de formule van de evenwichtsconstante misschien uitleggen?
pA+qB rC+sD


Kan iemand uitleggen waarom die formule er zo uitziet en bijvoorbeeld niet zo:

pA+qB rC+sD

K= (r[C]+s[D])/(p[A]+q[B])

sorry als dit een domme vraag is.
pi_98922215
Iemand die toevallig de werking van een MRP [Material requirements planning] snapt?

Ps. Weet niet zeker of het in dit topic thuishoort?
pi_101412453
Ik heb een vraag over een opgave over een Double-Slit experiment.

Twee monochromatische lichtstralen gaan via een slit en komen elkaar weer tegen op een scherm. De lichtstralen komen elkaar tegen bij n=8. Het weglengte verschil is 4,57 x 10^-6m. Wat is λ?

d sin θ = n x λ

Hoe kom ik nu aan λ?

d is volgens mij die 4,57x10^-6 m. Maar hoe bereken in nu die hoek?
AJAX AMSTERDAM!
  donderdag 1 september 2011 @ 15:58:01 #80
341195 jouwkeuze
studeren aan de hogeschool
pi_101450930
Wie kan deze vraag oplossen, en uitleggen hoe je dit doet want ik weet niet waar ik beginnen moet.

Vraag
Bereken de molariteit van een geconcentreerde azijnzuuroplossing.
Gegeven: dichtheid geconc. azijnzuur = 1.044 g/cm3 concentratie ch3cooh 100 m/m %
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 1 september 2011 @ 16:23:22 #81
176766 crew  zoem
zoemt
pi_101451634
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:41 schreef bloodysunday het volgende:
Ik heb een vraag over een opgave over een Double-Slit experiment.

Twee monochromatische lichtstralen gaan via een slit en komen elkaar weer tegen op een scherm. De lichtstralen komen elkaar tegen bij n=8. Het weglengte verschil is 4,57 x 10^-6m. Wat is λ?

d sin θ = n x λ

Hoe kom ik nu aan λ?

d is volgens mij die 4,57x10^-6 m. Maar hoe bereken in nu die hoek?
571 nm

Als de afstand tussen de twee spleten (d) veel kleiner is dan de afstand tot het scherm (L), m.a.w. d << L, dan kun je zeggen dat het weglengteverschil r1 - r2 = d sinθ.

De hoek tussen x (afstand tussen n=0 en in dit geval n=8) en L is dan weer θ :)

Het weglengteverschil is gegeven, dus r1 - r2 = d sinθ = 4,57E-6 m en daaruit volgt dat λ = 4,57E-6 / 8 = 571,25 nm.
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 1 september 2011 @ 16:35:00 #82
176766 crew  zoem
zoemt
pi_101451977
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:58 schreef jouwkeuze het volgende:
Wie kan deze vraag oplossen, en uitleggen hoe je dit doet want ik weet niet waar ik beginnen moet.

Vraag
Bereken de molariteit van een geconcentreerde azijnzuuroplossing.
Gegeven: dichtheid geconc. azijnzuur = 1.044 g/cm3 concentratie ch3cooh 100 m/m %
Ligt het nou aan mij of klopt de eenheid hier niet of is het wel erg kort door de bocht geschreven? Meer dan meter/meter mol/mol kan ik er niet van maken :P
  donderdag 1 september 2011 @ 17:38:13 #83
333583 Djoezt
Argumentative with the face on
pi_101453858
quote:
2s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:35 schreef zoem het volgende:

[..]

Ligt het nou aan mij of klopt de eenheid hier niet of is het wel erg kort door de bocht geschreven? Meer dan meter/meter mol/mol kan ik er niet van maken :P
Kan zijn dat 'ie mol per milliliter bedoelde - percentageteken is dan nog wel een beetje vreemd.
  donderdag 1 september 2011 @ 22:22:13 #84
341195 jouwkeuze
studeren aan de hogeschool
pi_101468139
Ik heb het letterlijk zo uit mijn werkboek overgetypt en dacht dus dat ik dom was omdat ik het niet snapte maar er blijkt dus niets van te kloppen, wat ik dus al vermoedde. Zal het morgen even aan de leraar vragen
pi_101472658
Klopt wel, is massapercentage;

De massafractie wordt vaak als percentage weergegeven, en dan massa-percentage genoemd. De grootheid wordt aangeduid met %(m/m).

Je weet hoeveel gram er in 1 cm³ zit, dus kan je bepalen hoeveel er in 1 dm³/1 liter zit.
Dan met de molmassa en het aantal gram azijnzuur het aantal mol azijnzuur uitrekenen hoeveel er dus in 1 liter zit en dat is de molariteit.
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 2 september 2011 @ 00:05:38 #86
176766 crew  zoem
zoemt
pi_101473821
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:58 schreef jouwkeuze het volgende:
Wie kan deze vraag oplossen, en uitleggen hoe je dit doet want ik weet niet waar ik beginnen moet.

Vraag
Bereken de molariteit van een geconcentreerde azijnzuuroplossing.
Gegeven: dichtheid geconc. azijnzuur = 1.044 g/cm3 concentratie ch3cooh 100 m/m %
Je kunt altijd het beste beginnen met het opschrijven wat je al weet. Je hebt de gegevens uit de vraag (1) en je hebt een stuk theorie gekregen (2) met formules. Wat heb je en waar moet je naartoe? Zoek de juiste formule(s) op en begin gewoon met opschrijven en rekenen. Een puzzle maak je tenslotte ook niet door alle stukjes afzonderlijk te bekijken. Je zult ze onderling moeten vergelijken en proberen ;)

Bij een vraag als dit wéét je gewoon dat je de molmassa nodig hebt. De dichtheid zul je om moeten rekenen, want dat is nodig om de molariteit te berekenen (je moet dus wel je definities en bijbehorende eenheden kennen!).


Voor mij is dit weer al ruim 6 jaar geleden, dus fouten voorbehouden :+

De molmassa van azijnzuur:

M\(CH_3COOH\) \approx 2 \cdot 12 + 4 \cdot 1 + 2 \cdot 16 = 60 g / mol

Dichtheid omrekenen:

\rho_{azijnzuur} = 1,044 g/cm^3 = 1044 g/dm^3 = 1044 g/L

We weten dat:

\rho_{azijnzuur} = c_{azijzuur} \cdot M_{azijnzuur}

Dus:
c_{azijzuur} = \frac{\rho_{azijnzuur}} {M_{azijnzuur}} = \frac{1044}{60} = 17,4 mol/L

[ Bericht 12% gewijzigd door zoem op 02-09-2011 00:16:41 ]
pi_101651249
quote:
2s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:23 schreef zoem het volgende:

[..]

571 nm

Als de afstand tussen de twee spleten (d) veel kleiner is dan de afstand tot het scherm (L), m.a.w. d << L, dan kun je zeggen dat het weglengteverschil r1 - r2 = d sinθ.
[ afbeelding ]
De hoek tussen x (afstand tussen n=0 en in dit geval n=8) en L is dan weer θ :)

Het weglengteverschil is gegeven, dus r1 - r2 = d sinθ = 4,57E-6 m en daaruit volgt dat λ = 4,57E-6 / 8 = 571,25 nm.
ah thx, ik zat met de verkeerde weglengte. Zo is het duidelijk!
AJAX AMSTERDAM!
pi_102069016
Hoi,

Ik ben bezig met een marktonderzoek en ik heb een deelvraag 'Wie zijn de jongeren van 18 tot 24 jaar?'

En dit zijn mijn sub vragen
• Wat zijn de maandelijkse inkomsten en uitgaven?
• Hoeveel tijd besteden ze aan sport en welke sport?

Volgens mijn docent moeten mijn sub vragen uitgebreider zijn, maar mijn vraag is: hoe moeten ze uitgebreider zijn geformuleerd? Kan iemand me dat vertellen door mijn sub vragen uitgebreider te formuleren? Alvast bedankt voor uw antwoord!!

Mvg,

superky
pi_102075558
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 21:28 schreef superky het volgende:
Hoi,

Ik ben bezig met een marktonderzoek en ik heb een deelvraag 'Wie zijn de jongeren van 18 tot 24 jaar?'

En dit zijn mijn sub vragen
• Wat zijn de maandelijkse inkomsten en uitgaven?
• Hoeveel tijd besteden ze aan sport en welke sport?

Volgens mijn docent moeten mijn sub vragen uitgebreider zijn, maar mijn vraag is: hoe moeten ze uitgebreider zijn geformuleerd? Kan iemand me dat vertellen door mijn sub vragen uitgebreider te formuleren? Alvast bedankt voor uw antwoord!!

Mvg,

superky
Bedoelt je docent niet dat je méér subvragen moet formuleren? Het lijkt me namelijk vrij relevant om bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en opleiding van de ondervraagde groep te kennen.
pi_102088148
quote:
5s.gif Op zaterdag 17 september 2011 23:29 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Bedoelt je docent niet dat je méér subvragen moet formuleren? Het lijkt me namelijk vrij relevant om bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en opleiding van de ondervraagde groep te kennen.
Nee dat bedoelt ze niet. En die subvragen die je had genoemd gaat iemand anders doen in mijn groepje. Het gaat echt om mijn sub vragen hier, wat ik totaal niet snap. Ik bedoel je hoe ik mijn sub vragen kan uitbreiden :S??
pi_102118976
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 21:28 schreef superky het volgende:
Hoi,

Ik ben bezig met een marktonderzoek en ik heb een deelvraag 'Wie zijn de jongeren van 18 tot 24 jaar?'

En dit zijn mijn sub vragen
• Wat zijn de maandelijkse inkomsten en uitgaven?
• Hoeveel tijd besteden ze aan sport en welke sport?

Volgens mijn docent moeten mijn sub vragen uitgebreider zijn, maar mijn vraag is: hoe moeten ze uitgebreider zijn geformuleerd? Kan iemand me dat vertellen door mijn sub vragen uitgebreider te formuleren? Alvast bedankt voor uw antwoord!!

Mvg,

superky
Denk dat je docent dit bedoelt:
- Waaruit halen de jongeren hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?
- Waaraan besteden de jongeren hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?

- Hoeveel tijd besteden jongeren per week/maand aan sport (en andere vrije tijdsbesteding)?
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_102153412
Moeten woorden als hogescholen en universiteiten met hoofdletter?
Het gaat hier bijvoorbeeld niet over een naam zoals Avans Hogeschool, maar gewoon over een willekeurige hogeschool/uni
Cuz I'm Mr. Brightside
  Moderator / Redactie Sport / Devops maandag 19 september 2011 @ 20:35:16 #93
176766 crew  zoem
zoemt
pi_102153675
Als los woord hoef je geen hoofdletter te gebruiken. Dat is alleen als je het over de naam van de school hebt zoals Avans Hogeschool, Technische Universiteit Delft, etc
pi_102154168
quote:
2s.gif Op maandag 19 september 2011 20:35 schreef zoem het volgende:
Als los woord hoef je geen hoofdletter te gebruiken. Dat is alleen als je het over de naam van de school hebt zoals Avans Hogeschool, Technische Universiteit Delft, etc
Thanks :)
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_102179183
Ik heb een relatief simpele vraag (denk ik) over het maken van een oplossing.
Er staat "maak een oplossing van 50ml van 50mg/ml citroenzuur (houdt rekening met de aanwezigheid van een watermolecuul in het kristal)."

Als ik een oplossing van 50ml moet hebben, en ik moet een concentratie aanhouden van 50mg per milliliter, dan kan ik toch niet anders dan 50*50 doen? Dan snap ik de relevantie van dat watermolecuul niet. Maar ik zal vast ergens een denkfout maken. Of is het een foutje in de tekst, en vragen ze gewoon 50mg/ml citroenzuuroplossing, zonder een totale hoeveelheid aan te geven?

Nee ik heb geen chemie gehad op de middelbare idd :P

Edit: ok ik ben nu zo ver dat de berekening idd gewoon zo simpel is, maar ik snap nog steeds niet wat ik aan dat verhaal over het watermolecuul heb. Iemand zei me zojuist via facebook dat dat iets uitmaakt voor als je molwaarden gaat berekenen ofzo, maar waarom dan?

[ Bericht 15% gewijzigd door lateralize op 20-09-2011 15:05:59 ]
pi_102186622
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:05 schreef Nelis89 het volgende:

[..]

Denk dat je docent dit bedoelt:
- Waaruit halen de jongeren hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?
- Waaraan besteden de jongeren hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?

- Hoeveel tijd besteden jongeren per week/maand aan sport (en andere vrije tijdsbesteding)?
Bedank voor jouw antwoord! Maar ik heb nog een vraagje over: 'Waaraan besteden de jongeren van 18 tot 24 jaar hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?''

Ik had al gezocht naar het antwoord op het internet, maar ik kon er nog niks over vinden. Ik had al op google, cbs en op lexis nexus newsportal gekeken. Maar nog steeds niks :( Kan iemand mij helpen met het vinden van een antwoord op deze subvraag 'Waaraan besteden de jongeren van 18 tot 24 jaar hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?''.

Alvast bedankt voor uw antwoord!
pi_102263287
Iemand nog?? De rest van mijn sub vragen had ik al bronnen gevonden. Behalve van deze sub vraag 1.3 Waaraan besteden de jongeren van 18 tot 24 jaar hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Groet,

superky
pi_102270451
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:19 schreef superky het volgende:
Iemand nog?? De rest van mijn sub vragen had ik al bronnen gevonden. Behalve van deze sub vraag 1.3 Waaraan besteden de jongeren van 18 tot 24 jaar hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Groet,

superky
[beta] huiswerk- en vragentopic
  vrijdag 23 september 2011 @ 19:33:26 #99
341195 jouwkeuze
studeren aan de hogeschool
pi_102308138
Ik moet vergelijkingen oplossen, ik weet het heel makkelijk alleen weet ik niet hoe hun het andtwoordt op die manier geschreven krijgen

Vraag:
0.33x^2 - 0.125 = 0.25

mijn antwoord was (Wortel)1.25
maar hun hebben 0.5(wortel)5

(sorry dat ik het zo typ maar ik kon die tekens niet vinden)
pi_102308733
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:33 schreef jouwkeuze het volgende:
Ik moet vergelijkingen oplossen, ik weet het heel makkelijk alleen weet ik niet hoe hun het andtwoordt op die manier geschreven krijgen

Vraag:
0.33x^2 - 0.125 = 0.25

mijn antwoord was (Wortel)1.25
maar hun hebben 0.5(wortel)5

(sorry dat ik het zo typ maar ik kon die tekens niet vinden)
Je kan je antwoord op de volgende manier omschrijven:

 \sqrt{1.25}=\sqrt{\frac{5}{4}}=\frac{1}{2} \sqrt{5}

Het antwoord is echter niet goed, er komt uit

 x=\sqrt{\frac{9}{8}}= \frac{3}{\sqrt{8}}
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')