abonnement Unibet Coolblue
pi_98662054
Sorry, je hebt helemaal gelijk! Omdat die voorwerpsafstand relatief erg groot is, mag je 1/v wel nul stellen (je kan beter gewoon, zoals je ook deed, alles netjes uitwerken, dan krijg je ook niet zulke vergissingen :P).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_98869158
Kan iemand mij de formule van de evenwichtsconstante misschien uitleggen?
pA+qB rC+sD


Kan iemand uitleggen waarom die formule er zo uitziet en bijvoorbeeld niet zo:

pA+qB rC+sD

K= (r[C]+s[D])/(p[A]+q[B])

sorry als dit een domme vraag is.
pi_98922215
Iemand die toevallig de werking van een MRP [Material requirements planning] snapt?

Ps. Weet niet zeker of het in dit topic thuishoort?
pi_101412453
Ik heb een vraag over een opgave over een Double-Slit experiment.

Twee monochromatische lichtstralen gaan via een slit en komen elkaar weer tegen op een scherm. De lichtstralen komen elkaar tegen bij n=8. Het weglengte verschil is 4,57 x 10^-6m. Wat is λ?

d sin θ = n x λ

Hoe kom ik nu aan λ?

d is volgens mij die 4,57x10^-6 m. Maar hoe bereken in nu die hoek?
AJAX AMSTERDAM!
  donderdag 1 september 2011 @ 15:58:01 #80
341195 jouwkeuze
studeren aan de hogeschool
pi_101450930
Wie kan deze vraag oplossen, en uitleggen hoe je dit doet want ik weet niet waar ik beginnen moet.

Vraag
Bereken de molariteit van een geconcentreerde azijnzuuroplossing.
Gegeven: dichtheid geconc. azijnzuur = 1.044 g/cm3 concentratie ch3cooh 100 m/m %
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 1 september 2011 @ 16:23:22 #81
176766 crew  zoem
zoemt
pi_101451634
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 15:41 schreef bloodysunday het volgende:
Ik heb een vraag over een opgave over een Double-Slit experiment.

Twee monochromatische lichtstralen gaan via een slit en komen elkaar weer tegen op een scherm. De lichtstralen komen elkaar tegen bij n=8. Het weglengte verschil is 4,57 x 10^-6m. Wat is λ?

d sin θ = n x λ

Hoe kom ik nu aan λ?

d is volgens mij die 4,57x10^-6 m. Maar hoe bereken in nu die hoek?
571 nm

Als de afstand tussen de twee spleten (d) veel kleiner is dan de afstand tot het scherm (L), m.a.w. d << L, dan kun je zeggen dat het weglengteverschil r1 - r2 = d sinθ.

De hoek tussen x (afstand tussen n=0 en in dit geval n=8) en L is dan weer θ :)

Het weglengteverschil is gegeven, dus r1 - r2 = d sinθ = 4,57E-6 m en daaruit volgt dat λ = 4,57E-6 / 8 = 571,25 nm.
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 1 september 2011 @ 16:35:00 #82
176766 crew  zoem
zoemt
pi_101451977
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:58 schreef jouwkeuze het volgende:
Wie kan deze vraag oplossen, en uitleggen hoe je dit doet want ik weet niet waar ik beginnen moet.

Vraag
Bereken de molariteit van een geconcentreerde azijnzuuroplossing.
Gegeven: dichtheid geconc. azijnzuur = 1.044 g/cm3 concentratie ch3cooh 100 m/m %
Ligt het nou aan mij of klopt de eenheid hier niet of is het wel erg kort door de bocht geschreven? Meer dan meter/meter mol/mol kan ik er niet van maken :P
  donderdag 1 september 2011 @ 17:38:13 #83
333583 Djoezt
Argumentative with the face on
pi_101453858
quote:
2s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:35 schreef zoem het volgende:

[..]

Ligt het nou aan mij of klopt de eenheid hier niet of is het wel erg kort door de bocht geschreven? Meer dan meter/meter mol/mol kan ik er niet van maken :P
Kan zijn dat 'ie mol per milliliter bedoelde - percentageteken is dan nog wel een beetje vreemd.
  donderdag 1 september 2011 @ 22:22:13 #84
341195 jouwkeuze
studeren aan de hogeschool
pi_101468139
Ik heb het letterlijk zo uit mijn werkboek overgetypt en dacht dus dat ik dom was omdat ik het niet snapte maar er blijkt dus niets van te kloppen, wat ik dus al vermoedde. Zal het morgen even aan de leraar vragen
pi_101472658
Klopt wel, is massapercentage;

De massafractie wordt vaak als percentage weergegeven, en dan massa-percentage genoemd. De grootheid wordt aangeduid met %(m/m).

Je weet hoeveel gram er in 1 cm³ zit, dus kan je bepalen hoeveel er in 1 dm³/1 liter zit.
Dan met de molmassa en het aantal gram azijnzuur het aantal mol azijnzuur uitrekenen hoeveel er dus in 1 liter zit en dat is de molariteit.
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 2 september 2011 @ 00:05:38 #86
176766 crew  zoem
zoemt
pi_101473821
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:58 schreef jouwkeuze het volgende:
Wie kan deze vraag oplossen, en uitleggen hoe je dit doet want ik weet niet waar ik beginnen moet.

Vraag
Bereken de molariteit van een geconcentreerde azijnzuuroplossing.
Gegeven: dichtheid geconc. azijnzuur = 1.044 g/cm3 concentratie ch3cooh 100 m/m %
Je kunt altijd het beste beginnen met het opschrijven wat je al weet. Je hebt de gegevens uit de vraag (1) en je hebt een stuk theorie gekregen (2) met formules. Wat heb je en waar moet je naartoe? Zoek de juiste formule(s) op en begin gewoon met opschrijven en rekenen. Een puzzle maak je tenslotte ook niet door alle stukjes afzonderlijk te bekijken. Je zult ze onderling moeten vergelijken en proberen ;)

Bij een vraag als dit wéét je gewoon dat je de molmassa nodig hebt. De dichtheid zul je om moeten rekenen, want dat is nodig om de molariteit te berekenen (je moet dus wel je definities en bijbehorende eenheden kennen!).


Voor mij is dit weer al ruim 6 jaar geleden, dus fouten voorbehouden :+

De molmassa van azijnzuur:

M\(CH_3COOH\) \approx 2 \cdot 12 + 4 \cdot 1 + 2 \cdot 16 = 60 g / mol

Dichtheid omrekenen:

\rho_{azijnzuur} = 1,044 g/cm^3 = 1044 g/dm^3 = 1044 g/L

We weten dat:

\rho_{azijnzuur} = c_{azijzuur} \cdot M_{azijnzuur}

Dus:
c_{azijzuur} = \frac{\rho_{azijnzuur}} {M_{azijnzuur}} = \frac{1044}{60} = 17,4 mol/L

[ Bericht 12% gewijzigd door zoem op 02-09-2011 00:16:41 ]
pi_101651249
quote:
2s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:23 schreef zoem het volgende:

[..]

571 nm

Als de afstand tussen de twee spleten (d) veel kleiner is dan de afstand tot het scherm (L), m.a.w. d << L, dan kun je zeggen dat het weglengteverschil r1 - r2 = d sinθ.
[ afbeelding ]
De hoek tussen x (afstand tussen n=0 en in dit geval n=8) en L is dan weer θ :)

Het weglengteverschil is gegeven, dus r1 - r2 = d sinθ = 4,57E-6 m en daaruit volgt dat λ = 4,57E-6 / 8 = 571,25 nm.
ah thx, ik zat met de verkeerde weglengte. Zo is het duidelijk!
AJAX AMSTERDAM!
pi_102069016
Hoi,

Ik ben bezig met een marktonderzoek en ik heb een deelvraag 'Wie zijn de jongeren van 18 tot 24 jaar?'

En dit zijn mijn sub vragen
• Wat zijn de maandelijkse inkomsten en uitgaven?
• Hoeveel tijd besteden ze aan sport en welke sport?

Volgens mijn docent moeten mijn sub vragen uitgebreider zijn, maar mijn vraag is: hoe moeten ze uitgebreider zijn geformuleerd? Kan iemand me dat vertellen door mijn sub vragen uitgebreider te formuleren? Alvast bedankt voor uw antwoord!!

Mvg,

superky
pi_102075558
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 21:28 schreef superky het volgende:
Hoi,

Ik ben bezig met een marktonderzoek en ik heb een deelvraag 'Wie zijn de jongeren van 18 tot 24 jaar?'

En dit zijn mijn sub vragen
• Wat zijn de maandelijkse inkomsten en uitgaven?
• Hoeveel tijd besteden ze aan sport en welke sport?

Volgens mijn docent moeten mijn sub vragen uitgebreider zijn, maar mijn vraag is: hoe moeten ze uitgebreider zijn geformuleerd? Kan iemand me dat vertellen door mijn sub vragen uitgebreider te formuleren? Alvast bedankt voor uw antwoord!!

Mvg,

superky
Bedoelt je docent niet dat je méér subvragen moet formuleren? Het lijkt me namelijk vrij relevant om bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en opleiding van de ondervraagde groep te kennen.
pi_102088148
quote:
5s.gif Op zaterdag 17 september 2011 23:29 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Bedoelt je docent niet dat je méér subvragen moet formuleren? Het lijkt me namelijk vrij relevant om bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en opleiding van de ondervraagde groep te kennen.
Nee dat bedoelt ze niet. En die subvragen die je had genoemd gaat iemand anders doen in mijn groepje. Het gaat echt om mijn sub vragen hier, wat ik totaal niet snap. Ik bedoel je hoe ik mijn sub vragen kan uitbreiden :S??
pi_102118976
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 21:28 schreef superky het volgende:
Hoi,

Ik ben bezig met een marktonderzoek en ik heb een deelvraag 'Wie zijn de jongeren van 18 tot 24 jaar?'

En dit zijn mijn sub vragen
• Wat zijn de maandelijkse inkomsten en uitgaven?
• Hoeveel tijd besteden ze aan sport en welke sport?

Volgens mijn docent moeten mijn sub vragen uitgebreider zijn, maar mijn vraag is: hoe moeten ze uitgebreider zijn geformuleerd? Kan iemand me dat vertellen door mijn sub vragen uitgebreider te formuleren? Alvast bedankt voor uw antwoord!!

Mvg,

superky
Denk dat je docent dit bedoelt:
- Waaruit halen de jongeren hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?
- Waaraan besteden de jongeren hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?

- Hoeveel tijd besteden jongeren per week/maand aan sport (en andere vrije tijdsbesteding)?
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_102153412
Moeten woorden als hogescholen en universiteiten met hoofdletter?
Het gaat hier bijvoorbeeld niet over een naam zoals Avans Hogeschool, maar gewoon over een willekeurige hogeschool/uni
Cuz I'm Mr. Brightside
  Moderator / Redactie Sport / Devops maandag 19 september 2011 @ 20:35:16 #93
176766 crew  zoem
zoemt
pi_102153675
Als los woord hoef je geen hoofdletter te gebruiken. Dat is alleen als je het over de naam van de school hebt zoals Avans Hogeschool, Technische Universiteit Delft, etc
pi_102154168
quote:
2s.gif Op maandag 19 september 2011 20:35 schreef zoem het volgende:
Als los woord hoef je geen hoofdletter te gebruiken. Dat is alleen als je het over de naam van de school hebt zoals Avans Hogeschool, Technische Universiteit Delft, etc
Thanks :)
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_102179183
Ik heb een relatief simpele vraag (denk ik) over het maken van een oplossing.
Er staat "maak een oplossing van 50ml van 50mg/ml citroenzuur (houdt rekening met de aanwezigheid van een watermolecuul in het kristal)."

Als ik een oplossing van 50ml moet hebben, en ik moet een concentratie aanhouden van 50mg per milliliter, dan kan ik toch niet anders dan 50*50 doen? Dan snap ik de relevantie van dat watermolecuul niet. Maar ik zal vast ergens een denkfout maken. Of is het een foutje in de tekst, en vragen ze gewoon 50mg/ml citroenzuuroplossing, zonder een totale hoeveelheid aan te geven?

Nee ik heb geen chemie gehad op de middelbare idd :P

Edit: ok ik ben nu zo ver dat de berekening idd gewoon zo simpel is, maar ik snap nog steeds niet wat ik aan dat verhaal over het watermolecuul heb. Iemand zei me zojuist via facebook dat dat iets uitmaakt voor als je molwaarden gaat berekenen ofzo, maar waarom dan?

[ Bericht 15% gewijzigd door lateralize op 20-09-2011 15:05:59 ]
pi_102186622
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:05 schreef Nelis89 het volgende:

[..]

Denk dat je docent dit bedoelt:
- Waaruit halen de jongeren hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?
- Waaraan besteden de jongeren hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?

- Hoeveel tijd besteden jongeren per week/maand aan sport (en andere vrije tijdsbesteding)?
Bedank voor jouw antwoord! Maar ik heb nog een vraagje over: 'Waaraan besteden de jongeren van 18 tot 24 jaar hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?''

Ik had al gezocht naar het antwoord op het internet, maar ik kon er nog niks over vinden. Ik had al op google, cbs en op lexis nexus newsportal gekeken. Maar nog steeds niks :( Kan iemand mij helpen met het vinden van een antwoord op deze subvraag 'Waaraan besteden de jongeren van 18 tot 24 jaar hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?''.

Alvast bedankt voor uw antwoord!
pi_102263287
Iemand nog?? De rest van mijn sub vragen had ik al bronnen gevonden. Behalve van deze sub vraag 1.3 Waaraan besteden de jongeren van 18 tot 24 jaar hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Groet,

superky
pi_102270451
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:19 schreef superky het volgende:
Iemand nog?? De rest van mijn sub vragen had ik al bronnen gevonden. Behalve van deze sub vraag 1.3 Waaraan besteden de jongeren van 18 tot 24 jaar hun maandelijkse inkomsten en hoe groot zijn deze?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Groet,

superky
[beta] huiswerk- en vragentopic
  vrijdag 23 september 2011 @ 19:33:26 #99
341195 jouwkeuze
studeren aan de hogeschool
pi_102308138
Ik moet vergelijkingen oplossen, ik weet het heel makkelijk alleen weet ik niet hoe hun het andtwoordt op die manier geschreven krijgen

Vraag:
0.33x^2 - 0.125 = 0.25

mijn antwoord was (Wortel)1.25
maar hun hebben 0.5(wortel)5

(sorry dat ik het zo typ maar ik kon die tekens niet vinden)
pi_102308733
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:33 schreef jouwkeuze het volgende:
Ik moet vergelijkingen oplossen, ik weet het heel makkelijk alleen weet ik niet hoe hun het andtwoordt op die manier geschreven krijgen

Vraag:
0.33x^2 - 0.125 = 0.25

mijn antwoord was (Wortel)1.25
maar hun hebben 0.5(wortel)5

(sorry dat ik het zo typ maar ik kon die tekens niet vinden)
Je kan je antwoord op de volgende manier omschrijven:

 \sqrt{1.25}=\sqrt{\frac{5}{4}}=\frac{1}{2} \sqrt{5}

Het antwoord is echter niet goed, er komt uit

 x=\sqrt{\frac{9}{8}}= \frac{3}{\sqrt{8}}
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')