Dat zou met huren ook het geval zijn....quote:Op donderdag 7 april 2011 16:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ongetwijfeld gaat ze stijgen... de vraag is echter of je koopkracht gehandhaafd blijft. Ik ben daar in het algemeen niet zo zeker van.
[..]
De kosten van je hypotheek zul je bedoelen, want je overige kosten zijn wel variabel.
Nee, dan had ik een huur van 400 euro en kreeg ik 300 euro huursubsidiequote:Dan hoef je plotseling je huur niet meer te betalen
quote:Op donderdag 7 april 2011 16:12 schreef xenobinol het volgende:
De kosten van je hypotheek zul je bedoelen, want je overige kosten zijn wel variabel.
Als verhuurder heb je je maar te schikken naar de koopkracht van je huurders.quote:Op donderdag 7 april 2011 16:34 schreef HansvD het volgende:
Dat zou met huren ook het geval zijn....
Sure.... ik heb nog nooit gehoord dat iemand 75% huurtoeslag kreegquote:Nee, dan had ik een huur van 400 euro en kreeg ik 300 euro huursubsidie
Ik doelde eerder op de gemeentelijke belastingen en het huurwaardeforfait.... die laatste mogen ze wel fors verhogen om de stijgende rentekosten voor de HRA te compenserenquote:Op donderdag 7 april 2011 16:39 schreef Whuzz het volgende:
Die variabele kosten betaal je voor het overgrote deel als huurder ook (energie, afvalstoffen, enz). Die paar variabele dingen die je daarnaast als huizenbezitter betaald maken zo'n 5-10% van de totale woonlasten uit. Nou nou, wat variabel
Als je dát al als argument moet gaan aanhalen ben je toch redelijk ver door je stof heen
Staat tegenover dat je als woningeigenaar makkelijker energiebesparende maatregelen kunt doorvoeren. Als huurder moet je maar afwachten wat de verhuurder eventueel doet en met welke kwaliteit en of hij die kosten in 30 jaar 2, 3, 5 of 10 maal wil terugverdienen door je huur erop aan te passen.quote:Op donderdag 7 april 2011 16:58 schreef xenobinol het volgende:
Ik doelde eerder op de gemeentelijke belastingen en het huurwaardeforfait.... die laatste mogen ze wel fors verhogen om de stijgende rentekosten voor de HRA te compenseren
Als verhuurder heb je je maar te schikken naar de koopkracht van je huurdersquote:Op donderdag 7 april 2011 16:56 schreef xenobinol het volgende:
Sure.... ik heb nog nooit gehoord dat iemand 75% huurtoeslag kreeg![]()
Volgens mij kan je voor 2011 maximaal ¤334,- krijgen bij een huur van ¤652,- en dan heb je dus gewoon een bijstandsuitkering. Woon je in een huurwoning van ¤652,- en verdien je minimumloon dan krijg je ¤260,- aan huurtoeslag (komt aardig in de buurt van de teruggave HRA) Woon je met je minimumloon in een huurwoning van ¤400,- dan krijg je ¤104,- aan huurtoeslag.
En dat is ook prima. Zoveel mensen zoveel wensen en keuzes en omstandigheden enz.quote:Op donderdag 7 april 2011 17:25 schreef designed... het volgende:
Het feit dat starters langer twijfelen om te kopen kun je ook zien als een bewijs dat ze voorzichtig en doordacht met hun geld (of in ieder geval activa/passiva) om willen gaan...
ja, dat gevoel krijg ik ook... Beetje jammer idd!quote:Op donderdag 7 april 2011 17:29 schreef HansvD het volgende:
[..]
En dat is ook prima. Zoveel mensen zoveel wensen en keuzes en omstandigheden enz.
Allen denken sommigen hier dat elke koper een DSB hypotheek heeft, 100% aflossingsvrij, met 16 woekerpolissen en binnen 1 jaar wil verhuizen en dus kapot gaat vanweghe de restschuld.....
Tja......
En zo is het. De meeste mensen die een woning kopen hebben nog 40 a 50 jaar te gaan. (En tegen die tijd door een verder ontwikkelde gezondheidszorg wellicht nog 20 jaar als bonus.)quote:Op donderdag 7 april 2011 17:25 schreef designed... het volgende:
De kopers zijn mensen die 30 jaar vooruit durven te denken en een financieel gezonde toekomst willen.
Hoeveel starters weten nu al wat ze de komende 30 jaar gaan doen?quote:Op donderdag 7 april 2011 17:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En zo is het. De meeste mensen die een woning kopen hebben nog 40 a 50 jaar te gaan. (En tegen die tijd door een verder ontwikkelde gezondheidszorg wellicht nog 20 jaar als bonus.)
En wonen moet je toch. Tel eens voor de gein de huur van 45 jaar bij elkaar op. Inclusief de huursverhogingen. Dan ben je pas echt jaaaaren van je leven aan het werk voor de huur. En aan het einde van de rit heb je nog steeds niets. Nou ja niets, je betalingsverplichting hou je natuurlijk wel.
Als jij tussen de 30 en 40 jaar bent en je weet het dan nog niet.... Zou ik me om andere dingen zorgen gaan maken.quote:Op donderdag 7 april 2011 17:45 schreef janatwork het volgende:
Hoeveel starters weten nu al wat ze de komende 30 jaar gaan doen?
vind hier niets onverstandigs aan... Bij pa en ma wonen en een paar jaar sparen, dan eerste huis is de enige juiste volgorde.quote:Op donderdag 7 april 2011 18:09 schreef michaelmoore het volgende:
Ik zag net een melding op twitter van een collega dat de bank nu eigen geld wil zien, dus ook geen 100 % hypotheek meer
Ze worden wel echt bang nu
Je collega voldoet zeker niet aan de NHG eisen?quote:Op donderdag 7 april 2011 18:09 schreef michaelmoore het volgende:
Ik zag net een melding op twitter van een collega dat de bank nu eigen geld wil zien, dus ook geen 100 % hypotheek meer
Ja... normaal gesproken wel. Maar door de subsidies kan men meer geld vragen voor een woning.quote:Op donderdag 7 april 2011 17:19 schreef HansvD het volgende:
[..]
Als verhuurder heb je je maar te schikken naar de koopkracht van je huurders
Nou, als huurder heb jij je maar te schikken naar de wensen qua koopkracht van je verhuurder. Voor jou 10 anderen. (Dronten buiten beschouwing gelaten natuurlijkquote:Op donderdag 7 april 2011 18:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja... normaal gesproken wel. Maar door de subsidies kan men meer geld vragen voor een woning.
Hetzelfde fenomeen doet zich voor op de koopmarkt, subsidies verstoren altijd de normale marktwerking en het levert zelden betere maar altijd duurdere producten op.
ik hoorde net van een concullega dat ze 'm 600k willen lenen terwijl ie geeneens een vast inkomen heeft en minder dan drie jaar zelfstandige is....quote:Op donderdag 7 april 2011 18:09 schreef michaelmoore het volgende:
Daarom had ik het over starters die zullen over het algemeen tussen de 25 en de 30 zijn. Die groep weet heel vaak nog niet waar ze gaan werken of ze kinderen gaan krijgen etc. Dan is huren toch een stuk flexibeler.quote:Op donderdag 7 april 2011 17:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als jij tussen de 30 en 40 jaar bent en je weet het dan nog niet.... Zou ik me om andere dingen zorgen gaan maken.
ben ik toch blij dat ik dat niet gedaan hebquote:Op donderdag 7 april 2011 18:23 schreef janatwork het volgende:
[..]
Daarom had ik het over starters die zullen over het algemeen tussen de 25 en de 30 zijn. Die groep weet heel vaak nog niet waar ze gaan werken of ze kinderen gaan krijgen etc. Dan is huren toch een stuk flexibeler.
Ik had het niet over die groep.quote:Op donderdag 7 april 2011 18:23 schreef janatwork het volgende:
Daarom had ik het over starters die zullen over het algemeen tussen de 25 en de 30 zijn. Die groep weet heel vaak nog niet waar ze gaan werken of ze kinderen gaan krijgen etc. Dan is huren toch een stuk flexibeler.
me tooquote:Op donderdag 7 april 2011 18:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ben ik toch blij dat ik dat niet gedaan heb
Vrouwen en internetquote:
Onafhankelijkheid!quote:Ze weten wel dat ze onafhankelijk willen zijn van woningbouwverenigingen, huurbazen. Het vooruitzicht van geen verplichte oranje kozijnen als je bruine mooier vindt, dezelfde maandlasten als je hiervoor gekozen hebt, enz, enz, enz....
verdomme, Whuzz... Geef ik gehoor aan de oproep dat vrouwelijke inbreng op dit topic ontbreekt, val je me aan op een mini-spelfoutje...quote:Op donderdag 7 april 2011 18:29 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Vrouwen en internet![]()
[..]
Onafhankelijkheid!.
Whuzz..... kan jij nog even vertellen hoe burgerlijk je bentquote:Op donderdag 7 april 2011 17:25 schreef designed... het volgende:
naast dat er een verschil zit in het kostenplaatje bij het kopen ipv huren, merk ik in mijn vriendenkring dat er een behoorlijk verschil zit tussen huurders en kopers. De kopers zijn mensen die 30 jaar vooruit durven te denken en een financieel gezonde toekomst willen. De huurders zijn mensen die niet verder denken dan een jaar en Carpe Diem op een tegeltje in de WC hebben hangen.
Niks mis met burgelijkquote:Op donderdag 7 april 2011 18:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Whuzz..... kan jij nog even vertellen hoe burgerlijk je bent
Met huren ook niet.quote:
Naar de achtergrond kunnen we gissen, maar er zijn genoeg mogelijke redenen te bedenken waarom die makel-leugenaartjes zoiets zouden kunnen roepen. Bijvoorbeeld:quote:
De overheid over te halen om de overdrachtsbelasting af te schaffen.quote:
Natuurlijk! Er zit waarschijnlijk ook een lobbyistisch motief achter!quote:Op donderdag 7 april 2011 18:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De overheid over te halen om de overdrachtsbelasting af te schaffen.
Je moet niet vergeten dat de NVM geld verdient aan verkopen. Dus die zullen al snel oproepen de prijzen te laten zakken. Dan stijgt namelijk hun omzet.quote:Op donderdag 7 april 2011 18:54 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Natuurlijk! Er zit ook een lobbyistisch motief achter!
In ieder geval komt dat eeuwige mooi weer spelen hun even wat minder goed uit!
Nou ja, tot 2008 hebben die makelaars aardig geprofiteerd van die zeepbel. Wel denk ik dat een deel van dat geld is opgegaan in onderlinge concurrentie, maar ze kunnen tot op heden toch aardig wat advertorials opkopen.quote:Op donderdag 7 april 2011 18:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten dat de NVM geld verdient aan verkopen. Dus die zullen al snel oproepen de prijzen te laten zakken. Dan stijgt namelijk hun omzet.
Iets met een WC-eend.
Juist. Dus dan liever de verkopers met een verlies opzadelen, dan zelf een stap terug doen. De NVM moet je in dit verhaal dus niet echt serieus nemen, die preken voor eigen parochie.quote:Op donderdag 7 april 2011 18:59 schreef droom_econoom8 het volgende:
Maar ja, zonder verkopen raken ook hun zakken een keer leeg!
Als je 18 en 19 bent, lijkt me samen kopen me niet echt het verstandigste wat je kunt doen.quote:Op donderdag 7 april 2011 18:51 schreef ik.weet.geen.naam het volgende:
Stel je bent 18 en hebt een vriendin van 19, komt uit Utrecht en wil daar iets gaan huren
Hoe lang duurt het dan voor je iets kan huren dat goedkoper is dan wanneer je koopt?
Dat was de vraag nietquote:Op donderdag 7 april 2011 19:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je 18 en 19 bent, lijkt me samen kopen me niet echt het verstandigste wat je kunt doen.
Het was wel een goed antwoord.quote:
Maar wel het enige juiste antwoord.quote:
Volgens mij wel.quote:
Dit in de jaren 80 stond de rente op 13%. de huizen waren destijds onbetaalbaar. Als de prijzen dalen zal de rente stijgen. Aan het einde maakt het niets uit. Trouwens het is heel simpel voor verkopers: je moet niets anders kopen voordat je verkocht hebt, tenzij je natuurlijk door scheiding of werkeloosheid in de shit komt. Maar dat geraak je dan ook wel met een goedkoper huis.quote:Op donderdag 7 april 2011 14:28 schreef Whuzz het volgende:
[..]
In 79-81 werden de huizen ook een heel stuk goedkoper, maar niet betaalbaarder. Als de huizenprijzen nou zouden dalen zonder stijgende rentes en andere problemen, dan ging die vlieger op ja. Maar tot nu toe hebben we al die prijscorrecties altijd in combinatie gezien met stijgende rentes en/of enorm stijgende werkeloosheid. (en degenen hier die zo hard roepen dat het zoo link is om een huis te kopen in een dalende markt durven al helemáál niet meer in een dalende arbeidsmarkt...)
Mensen als Zeepbel beschuldigen huizenbezitters ervan in fabeltjes te geloven, maar denken dat de huizenprijzen wel even hard dalen zonder dat de betaalbaarheid net zo hard wordt aangetast is net zo goed in een droomwereld leven.
HOAX! Kan niet, bestaat niet, is onzin.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:14 schreef Cherna het volgende:
Mij zal het niets schelen. Als de waarde daalt is dat jammer maar een zekerheid heb ik nl. 20 jaar staan mijn lasten vast(rente periode) en los ik tevens af.
ne dan kun je beter een kamer bij ma gaan gebruiken tot je samen 22 en 23 bent en intussen wat sparenquote:Op donderdag 7 april 2011 19:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je 18 en 19 bent, lijkt me samen kopen me niet echt het verstandigste wat je kunt doen.
Dat was wederom de vraag nietquote:Op donderdag 7 april 2011 19:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ne dan kun je beter een kamer bij ma gaan gebruiken tot je samen 22 en 23 bent en intussen wat sparen
Heel burgerlijk! Je weet wel, huisje, boompje, beestje (we krijgen een kitten als vriendin hier woont!) enz. Met wat stiekeme niet-zo-burgerlijke trekjes die niet voor dit forum bestemd zijn. Maar als je Zuurtje even vraagt om wat dieper in mijn posthistory te duiken kun je daar misschien wel wat over vindenquote:Op donderdag 7 april 2011 18:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Whuzz..... kan jij nog even vertellen hoe burgerlijk je bent
Ik voel een nieuwe zure weblog aankomen...quote:Op donderdag 7 april 2011 19:27 schreef Whuzz het volgende:
Maar als je Zuurtje even vraagt om wat dieper in mijn posthistory te duiken kun je daar misschien wel wat over vinden
maar wel een goed adviesquote:Op donderdag 7 april 2011 19:26 schreef ik.weet.geen.naam het volgende:
[..]
Dat was wederom de vraag niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |