abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 april 2011 @ 20:19:56 #51
262650 kitao
prikplaatje
pi_95086624
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 20:13 schreef simmu het volgende:

huh? ik begrijp niet hoe je tot die conclusie komt. kan je dat uitleggen?
eerst schrijf je dit :
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:14 schreef simmu het volgende:

[..]

het gaat hier niet om feiten, het gaat hier om:

• spanning
• sensatie
[*]atoomangst

om hierin bevestigd te worden halen enkele aanwezigen hier echt alles uit de kast. de meest idiote "bronnen" worden aangehaald, doorgaans van websites die elk weldenkend mens met kilometers afstand mijdt. maar ik heb een bron hoor! mijn bron zegt dat het allemaal heel erg misgaat en dat iedereen jodiumpillen moet slikken, want radioactief! oh, die pillen kan je op mijn bronsite ook kopen ;) geheel toevallig

right.
vervolgens heb je het over ontploffende reactoren.
knap hoor, die switch.

;(
megalomaniac
  dinsdag 5 april 2011 @ 20:22:21 #52
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_95086819
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 19:55 schreef simmu het volgende:
wat heb je aan al die details? nog buiten dat: zo onduidelijk is de situatie mbt het koelen niet hoor. alles staat in die statusoverzichten. ook dat ze nog steeds 'handmatig' moeten koelen en dat ook dat problematisch is. dat er integriteitsproblemen in de core zijn, de (toen vermoedelijke) meltdowns en dat er staven ongekoeld bloot liggen. het staat er allemaal in.

ze hebben nu eenmaal steeds verschillende grotere problemen naast elkaar waarbij als er eentje uit de hand loopt, die dan een kettingreactie kan veroorzaken met de andere problemen. er is ontploffingsgevaar in de intacte reactoren, grote problemen bij de spent fuels pools, 3 reactoren waarbij je eigenlijk niet goed weet wat er binnenin nu precies gebeurt (1 of meerdere meltdowns, hoever dan, hoe snel), mechanische problemen waardoor nog steeds handmatig gekoeld moet worden en dan dit alles onder erbarmelijke omstandigheden in een verwoest land.

die discussie over "hoeveel breng je naar buiten" loopt altijd met dit soort dingen. je wil mensen waarschuwen maar ze niet in een massapaniek jagen.
Goed verwoord, het probleem in dit topic is dan ook dat mensen conclusies hebben en die niet kunnen rijmen met wat ze lezen/horen. Dat kan maar aan 1 ding liggen natuurlijk.

Vervolgens duiken talloze 'kenners' op het onderwerp en weet niemand meer wat er speelt. Ik denk inderdaad dat de Japanners goed weten wat ze doen (voor zover dat kan), maar de situatie is ronduit ruk. Als je dat elke dag opnieuw vertelt wordt het op een gegeven moment een optelsom en is er paniek.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_95087651
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 20:19 schreef kitao het volgende:

[..]

eerst schrijf je dit :

[..]

vervolgens heb je het over ontploffende reactoren.
knap hoor, die switch.

;(
nope, ik heb het niet over ontploffende reactoren ;) ik heb het over ontploffingsgevaar! dat zijn andere dingen. die ontploffing voorkomen ze nu juist door nu en dan stoom 'af te blazen'. denk aan een fluitketel!

waar ik zonet en in die post die je aanhaalt op doelde is dat het in de media (hier incluus) nu allang niet meer gaat om de feiten en heldere analyses daarvan, maar het halen van de meeste views (of kijkcijfers) en dus de meest sensationele vonsten.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 5 april 2011 @ 20:37:21 #54
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95087910
Gisteren was ik behoorlijk sceptisch, maar met het nieuws dat vandaag vrijgekomen is kan ik zeggen dat ze daar toch enigzins succes boeken al is het maar minimaal. Daarbij is men al druk bezig om systemen (koel) en generatoren te regelen voor een langdurige nazorg.
There is only one religion
pi_95088817
quote:
Op dinsdag 5 april 2011 20:33 schreef simmu het volgende:

[..]

nope, ik heb het niet over ontploffende reactoren ;) ik heb het over ontploffingsgevaar! dat zijn andere dingen. die ontploffing voorkomen ze nu juist door nu en dan stoom 'af te blazen'. denk aan een fluitketel!

waar ik zonet en in die post die je aanhaalt op doelde is dat het in de media (hier incluus) nu allang niet meer gaat om de feiten en heldere analyses daarvan, maar het halen van de meeste views (of kijkcijfers) en dus de meest sensationele vonsten.
Bij de meeste media gaat het eigenlijk bijna nooit meer over de echte feiten. Het principe hoor en wederhoor wordt vaak niet eens toegepast. Maar sommige reguliere media proberen idd het nog een beetje. Dit in tegenstelling tot Alex Jones'& Co. Bnw Websites die alleen maar hel en verdoemnis verkondigen en hier door sommigen als de meest betrouwbare bronnen worden opgevoerd.

In ieder geval heb ik wel het idee dat ze bij de centrale er alles aan doen om nog erger te voorkomen.
  dinsdag 5 april 2011 @ 21:01:31 #56
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_95089459
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 20:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij de meeste media gaat het eigenlijk bijna nooit meer over de echte feiten. Het principe hoor en wederhoor wordt vaak niet eens toegepast. Maar sommige reguliere media proberen idd het nog een beetje. Dit in tegenstelling tot Alex Jones'& Co. Bnw Websites die alleen maar hel en verdoemnis verkondigen en hier door sommigen als de meest betrouwbare bronnen worden opgevoerd.

In ieder geval heb ik wel het idee dat ze bij de centrale er alles aan doen om nog erger te voorkomen.
Alex jones heeft altijd solide bronnen. je moet niet praten over dingen waar je niks van af weet!
pi_95089756
quote:
Op dinsdag 5 april 2011 21:01 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Alex jones heeft altijd solide bronnen.
Als je het nu over nature of the sceintific american zou hebben zou ik je wel willen geloven.
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:09:01 #58
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95094054
India suspends food imports from Japan over radiation fears
NEW DELHI, April 6, Kyodo

India said Tuesday it will suspend food imports from Japan for about three months to prevent food contaminated with radioactive substances leaked from the crisis-hit Fukushima nuclear power plant from entering the country, Press Trust of India news agency reported.

Specific food items subject to the suspension were not immediately disclosed, but marine products and fresh fruits are expected to be among them.

India's health ministry said the import suspension will last until it can obtain reliable data proving that the levels of leaked radioactive substances are safe, according to PTI.

The ministry will look into the propriety of the suspension on a weekly basis, it added.

In making the decision, the Indian authorities have concluded it is possible that food imports from Japan will be affected by radioactive contamination which has spread across Japan, the report said.

==Kyodo
pi_95099503
Ach jullie snappen allemaal niet dat er wel een probleem is.

De een overdrijft het probleem, en de ander moffelt het probleem weg.
Het probleem is er alleen wel...

De kernreactor kon een aardbeving van 8,3 en er komt een aardbeving van 8,9.
Weg prognoses, veiligheid en dergelijke. Zoals in dat filmpje, natuurlijk kun je zeggen dat kernreactoren een van de veiligste gebouwen zijn die bestaan. Maar ja als een flatgebouw instort is het flatgebouw weg. Als een kernreactor instort moet meteen een gebied geevacueerd worden.

Dit is geen discussie over wat het probleem is. Maar of je bereid bent om de risico's te aanvaarden. De mensen die voor kernenergie zijn.. die weten niet wat ze op het spel zetten..

Werkelijk waar niet...
En ga niet zeggen dat ze dat wel weten. Voor of tegen kern energie. Ik heb nou niet het idee dat bijvoorbeeld Indonesie nou het land is die aardbeving en tsunami bestendigde kernreactoren kan bouwen. Dus de volgende ramp zit er al weer aan te komen. Hij word nu voor ons gebouwd.

[ Bericht 8% gewijzigd door again1928 op 05-04-2011 23:35:23 ]
pi_95101041
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:29 schreef again1928 het volgende:

Weg prognoses, veiligheid en dergelijke. Zoals in dat filmpje, natuurlijk kun je zeggen dat kernreactoren een van de veiligste gebouwen zijn die bestaan. Maar ja als een flatgebouw instort is het flatgebouw weg. Als een kernreactor instort moet meteen een gebied geevacueerd worden.

Dit is geen discussie over wat het probleem is. Maar of je bereid bent om de risico's te aanvaarden. De mensen die voor kernenergie zijn.. die weten niet wat ze op het spel zetten..

Werkelijk waar niet...
En ga niet zeggen dat ze dat wel weten. Voor of tegen kern energie. Ik heb nou niet het idee dat bijvoorbeeld Indonesie nou het land is die aardbeving en tsunami bestendigde kernreactoren kan bouwen. Dus de volgende ramp zit er al weer aan te komen. Hij word nu voor ons gebouwd.
In Turkije ook.

Ik vind niet dat andere mensen het recht hebben om iets te bouwen dat zulke enorme risico's met zich meeneemt als kerncentrales.

Niemand zal ooit weten hoeveel doden en zieken er zijn gevallen bij deze ramp en hoeveel het alemaal gekost heeft. Allleen maar omdat er een paar mensen rijk van worden.
  woensdag 6 april 2011 @ 00:07:46 #61
341309 Muhammedalislaam
Islam is het antwoord op alles
pi_95101362
Hoe groot is de kans dat die zooi hier heen komt?
Allah shiep de aarde voor de moslims.
pi_95104307
Ik heb toch voor de zekerheid mijn ticket omgeboekt, vlieg eind mei voor een lang weekend naar Sicilie en morgen naar Thailand. Toen mijn moeder me veel plezier wenste met een blik van 'mijn god kind wat doe je' was ik om.....beter later dit jaar of volgend jaar gaan als er meer duidelijkheid is dan nu gaan en misschien een risico lopen. Dat omboeken is ook een ramp want de annuleringsverzekering wijst naar het waarborgfonds, die weer naar het calamiteitenfonds en die weer naar de maatschappij zelf en die wilde in eerste instantie niet eens omboeken en me 600 euro wegsnatchen.
  woensdag 6 april 2011 @ 03:59:05 #63
262650 kitao
prikplaatje
pi_95106204
quote:

Werkelijk waar niet...
goeie post.
wat ik echter kwalijker vind is dat mensen die gewoon binnen de discussie meedoen en die weliswaar een tegenstand tegen kernenergie hebben en die net als ik gewoon een clipje plaatsen van de UAE vervolgens door luitjes zoals Disorder (zie post voor jou) naar BNW worden verwenst.
Ik maak dit nu keer op keer mee, alles wat iemand naar voren brengt en wat kritisch is word afgekraakt alsof het ergens uit een hoge hoed is getoverd.
en als ik een link plaats waar 7,5 miljoen! keer de toegestane waarden wordt vermeld, heb ik er ook niet bijgezet dat dit meteen DE bewezen waarheid is.
het staat er, wat iemand er mee doet moet hij/zij zelf weten, kan er een link gevonden worden die het bericht van het japanse medium NHK ontkracht, geen probleem, ik zit hier niet om de NHK gelijk te geven.
echter, dat clipje van de UAE staat zwart op wit, wie denkt dat dit verzonnen en gefotoshopt is en dat het in BNW thuis hoort zou eens een oogarts moeten overwegen.
megalomaniac
  woensdag 6 april 2011 @ 05:07:49 #64
262650 kitao
prikplaatje
pi_95106264
eindelijk een succesje :
quote:

updated at 2:46 UTC, Apr. 06

Radioactive water leak at Fukushima plant stops

The operator of the Fukushima Daiichi nuclear power plant says radioactive water stopped leaking into the sea from a concrete pit on Wednesday morning.

Tokyo Electric Power Company plans to check if there are any new leaks.

TEPCO says it confirmed that the water flow stopped at 5:38 AM.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/06_10.html

werd tijd.

jammer dat alleen de positieve dingen snel naar buiten komen:
quote:

Nuclear agency criticized for lack of explanation

Municipalities and fisheries cooperatives in Fukushima Prefecture have criticized the government for failing to explain the release of radioactive water into the ocean from the troubled nuclear power plant.
The plant's operator, Tokyo Electric Power Company, on Monday began releasing low-level radioactive water into the sea from the Fukushima Daiichi plant.
On Tuesday, the federation of fisheries cooperative associations in Fukushima notified the Nuclear and Industrial Safety Agency of its concern. It asked the agency to explain the possible impact on marine products.
The agency's team in Fukushima said it had not heard from local people and had no plans to provide an explanation to the prefecture.
The team was sent to Fukushima to strengthen the provision of information to residents after the troubles at the plant began.
The government of Iwaki City, where Fukushima's largest fisheries port is located, and fisheries cooperatives say people are increasingly worried.
It says the agency is responsible for responding to nuclear accidents and needs to explain many issues but has not contacted them.

Wednesday, April 06, 2011 10:09 +0900 (JST)
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/06_12.html
megalomaniac
  woensdag 6 april 2011 @ 05:08:10 #65
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_95106265
Niet flamen, gasten. Het ging net zo lekker.

Goed nieuws:

Japanese nuclear engineers plug Fukushima leak

Workers stem flow of radioactive water into sea using mixture of sawdust, newspaper, concrete and a type of liquid glass

Engineers battling to contain the crisis at Japan's Fukushima nuclear power plant appeared to have turned an important corner last night after they stopped highly radioactive water from leaking into the ocean from one of the facility's crippled reactors.

Workers struggling to halt the leaks successfully used a mixture of sawdust, newspaper, concrete and a type of liquid glass to stem the flow of contaminated water near a seaside pit, said the plant's owner, Tokyo Electric Power Co (Tepco).

Lees verder: http://www.guardian.co.uk(...)clear-fukushima-leak

I know, weer een Engels nieuwsbericht, maar op sites zoals Nu.nl wordt enkel gemeld dat het lek gedicht is; verdere details zijn weggelaten.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 6 april 2011 @ 05:08:43 #66
171357 Rikketik
pi_95106267
Net te laat... GMTA zullen we maar zeggen. :')
  woensdag 6 april 2011 @ 05:15:04 #67
262650 kitao
prikplaatje
pi_95106270
quote:
10s.gif Op woensdag 6 april 2011 05:08 schreef Rikketik het volgende:
Net te laat... GMTA zullen we maar zeggen. :')
mogge. c_/

geeft niet hoor, jij hebt een andere bron.

....waarin dus ook 7.5 miljoen keer zoveel wordt vermeld. :{

[ Bericht 11% gewijzigd door kitao op 06-04-2011 05:22:20 ]
megalomaniac
  woensdag 6 april 2011 @ 05:28:53 #68
262650 kitao
prikplaatje
pi_95106280
@Rik
jammer dat je de rest niet plaatst uit je link, geen bezwaar als ik dat wel doe ?
quote:

Samples of the water used to cool the plant's reactor No 2 were emitting 5 million times the legal limit of radioactivity, officials said on Tuesday, adding to fears that contaminants had spread far beyond the disaster zone. Workers are still struggling to restart cooling pumps – which recycle the water – in four reactors damaged by the earthquake and tsunami.

Until those are fixed, they must pump in water from outside to prevent overheating, and meltdowns. In the process, that creates more contaminated water that has to be pumped out and stored somewhere else or released into the sea.

The government is considering restrictions on seafood for the first time after contaminated fish were found. India is the first country to ban food imports from all areas of Japan over radiation fears.

Tepco has offered "condolence money" to those affected in the Fukushima region, but one city rejected the compensation and local mayors who came to Tokyo to meet the prime minister, Naoto Kan, demanded greater assistance.

"We have borne the risks, co-existed and flourished with Tepco for more than 40 years, and all these years, we have fully trusted the myth that nuclear plants are absolutely safe," said Katsuya Endo, the mayor of Tomioka.

He was one of eight Fukushima prefecture mayors seeking compensation and support for employment, housing and education for the tens of thousands of evacuees.

A total of 60,000 tonnes of highly contaminated water remains in the plant after workers poured in seawater when fuel rods experienced partial meltdown after the earthquake and tsunami hit on March 11.
http://www.guardian.co.uk(...)clear-fukushima-leak

dus die koeling werkt nog steeds niet, behalve grootschalig onderdompelen dan.

AD ook bezorgd :
quote:

Het lozen van radioactief besmet water in zee bij de Japanse kerncentrale Fukushima I baart milieuactivisten grote zorgen. Stralingsdeskundige Ike Teuling van Greenpeace zei dat de situatie ernstiger is dan wordt voorgespiegeld.

Radioactief water stroomt bij de Japanse kerncentrale Fukushima I de zee in. © reuters Water dat gebruikt is voor het koelen van de kernreactor, wordt geloosd in zee. Het gaat om licht radioactief besmet water dat plaats moet maken voor de opslag van zwaar radioactief besmet water. ,,Maar zelfs dat zogenaamd licht besmette water is zwaar vervuild. Dat bevat honderd keer meer radioactiviteit dan de limieten'', aldus Teuling.

Ook het Wereld Natuur Fonds (WNF) is erg ongerust. ,,Dit is een enorme ramp, van een nog ongekende omvang. De gevolgen voor het ecosysteem in de buurt van de reactor zijn nog niet te overzien, maar het is duidelijk dat dit enorm groot is. We maken ons grote zorgen'', aldus een woordvoerster dinsdag.

Stralingsdeskundige Teuling waarschuwt voor de gezondheid van vissen. ,,Van mensen is bekend dat de kans groot is dat ze kanker krijgen, als ze blootgesteld worden aan te veel radioactieve straling. Dat is ook zo voor vissen. Die kunnen kankergezwellen ontwikkelen.''
http://www.ad.nl/ad/nl/37(...)eer-schadelijk.dhtml

[ Bericht 14% gewijzigd door kitao op 06-04-2011 05:41:43 ]
megalomaniac
  woensdag 6 april 2011 @ 05:42:14 #69
171357 Rikketik
pi_95106287
Moggel! :Y)

Oh, nee, maakt me niet uit hoor. Ik kort ze meestal in omdat zulke nieuwsberichten vaak een samenstelling zijn van meerdere losse nieuwsberichtjes en ik sommige daarvan niet zo urgent vind om rechtstreeks te plaatsen. Maar jij mag het gerust plaatsen hoor, hou je vooral niet in. :P

Over die 7.5 miljoen keer zoveel straling: Dat zo'n hoeveelheid alles behalve goed is, is wel duidelijk. Wat mij echter stoort is dat zelden vermeld wordt hoeveel die wettelijk toegestane hoeveelheid nu eigenlijk is. Slechte journalistiek vind ik dat. Zulke informatie moet m.i. er gewoon bij staan, nu weten we nog niet waar we aan toe zijn. (Ja, ik kan het ook zelf opzoeken, maar ik ben lui en het is gewoon het werk van zo'n journalist om duidelijke info te vertrekken.)

Ik ben me weer aan het opwinden... Tijd voor een bak koffie. :')
  woensdag 6 april 2011 @ 05:46:19 #70
171357 Rikketik
pi_95106289
Overigens is het succesvol dichten van het lek gerapporteerd door TEPCO. Ik wil ik niet overdreven paranoïde doen, maar ik hou nog even een slag om de arm wat betreft dat lek. Het zou niet de eerste keer zijn dat die lui het nieuws rooskleuriger brengen dan het daadwerkelijk is.
  woensdag 6 april 2011 @ 05:54:07 #71
262650 kitao
prikplaatje
pi_95106291
laatste post en in het nederlands anders "kaap ik dit topic" :
quote:

4/4/11

Japan wist van verhoogd risico op meltdown

De Japanse regering was zich al voor de aardbeving bewust van het risico op een meltdown in de kerncentrale van Fukushima. Vorig jaar werd er nog op dat risico gewezen door het Nucleair Veiligheidsagentschap.

Dat meldt Kyodo News vandaag.

Logsich gevolg
"Het is logisch dat een reactorkern kan smelten als alle externe stroombronnen verloren zijn, waardoor de centrale urenlang niet zou kunnen koelen", zei Nobuaki Teresaka van het Nucleair Veiligheidsagentschap op 26 mei 2010. Hij voegde er wel aan toe dat de veiligheid in Japanse kerncentrales verzekerd is dankzij verschillende extra elektriciteitsbronnen.

Temperatuur opgelopen tot 1.200 graden Celsius
Toch liep het op 11 maart grondig mis toen een aardbeving en een tsunami Japan troffen. De reactors van Fukushima vielen volgens plan stil, maar de tsunami vernielde alle energiebronnen die de koeling moesten voorzien. Het water kookte vervolgens weg en de kern van de reactors kwam zo bloot te liggen. De temperatuur zou er tot vermoedelijk 1.200 graden Celsius gestegen zijn.

Het agentschap had wel verwacht dat de energietoevoer na enkele uren weer zou normaliseren. "Deze aardbeving oversteeg onze verwachtingen, we moeten maatregelen nemen", luidt het. Jun Tateno, voormalig onderzoeker in opdracht van de overheid, reageert scherp: "Dit ongeluk zou niet gebeurd zijn als Japan de filosofie had om reservegenerators te beschermen, zelfs als een zware aardbeving of een tsunami maar eens om de duizend jaar kan toeslaan."
http://www.ad.nl/ad/nl/37(...)co-op-meltdown.dhtml

toch uitgekomen dus, het kwam niet door de tsunami.
megalomaniac
  woensdag 6 april 2011 @ 06:03:03 #72
262650 kitao
prikplaatje
pi_95106299
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2011 05:42 schreef Rikketik het volgende:
Moggel! :Y)

Oh, nee, maakt me niet uit hoor. Ik kort ze meestal in omdat zulke nieuwsberichten vaak een samenstelling zijn van meerdere losse nieuwsberichtjes en ik sommige daarvan niet zo urgent vind om rechtstreeks te plaatsen. Maar jij mag het gerust plaatsen hoor, hou je vooral niet in. :P

Over die 7.5 miljoen keer zoveel straling: Dat zo'n hoeveelheid alles behalve goed is, is wel duidelijk. Wat mij echter stoort is dat zelden vermeld wordt hoeveel die wettelijk toegestane hoeveelheid nu eigenlijk is. Slechte journalistiek vind ik dat. Zulke informatie moet m.i. er gewoon bij staan, nu weten we nog niet waar we aan toe zijn. (Ja, ik kan het ook zelf opzoeken, maar ik ben lui en het is gewoon het werk van zo'n journalist om duidelijke info te vertrekken.)

Ik ben me weer aan het opwinden... Tijd voor een bak koffie. :')
met een beetje klikken op deze pagina kun je al veel terugvinden daarover :
1000Bq/kg (was eerst 600) voor voedsel bijvoorbeeld.
1000 mSievert (1 Sievert) per uur en men wordt al goed ziek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Radioactiviteit#Eenheden
megalomaniac
pi_95106300
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 05:54 schreef kitao het volgende:
het kwam niet door de tsunami.
Pardon? :?
  † In Memoriam † woensdag 6 april 2011 @ 06:15:08 #74
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_95106315
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 00:01 schreef macca728 het volgende:

[..]

In Turkije ook.

Ik vind niet dat andere mensen het recht hebben om iets te bouwen dat zulke enorme risico's met zich meeneemt als kerncentrales.
Het is niet eens het risico an sich. Het gaat om de gevolgen. Gevolgen die we niet kunnen beheersen als het misgaat.

Een trein heeft ook risico's. En als hij ontspoort vallen er wellicht doden. Maar hij stopt waar ie van de rails gaat en ploegt niet dagenlang ongecontroleerd en niet te stoppen door het landschap. Nee, je hebt een wrak en je kunt het opruimen en de rails herstellen en vaak dezelfde dag rijden er alweer treinen over hetzelfde spoor.

Dit is meer vergelijkbaar met de ramp in de Golf van Mexico. Een blowout van een oliebron kan gebeuren. Alleen als het op anderhalve kilometer onder water gebeurt hebben we een probleem. Het gaat over de grenzen wat we technisch kunnen met als gevolg de grootste olieramp in de geschiedenis omdat we het maandenlang niet kunnen stoppen.

quote:
Niemand zal ooit weten hoeveel doden en zieken er zijn gevallen bij deze ramp en hoeveel het alemaal gekost heeft. Allleen maar omdat er een paar mensen rijk van worden.
Het officiele dodental van Tjernobyl staat nog steeds op 56...
  woensdag 6 april 2011 @ 06:56:28 #75
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_95106454
quote:

Dat klopt wel ja, maar om nou te zeggen dat we het met alternatieven aankunnen die economisch haalbaar zijn .... Het zou alleen allemaal een stuk veiliger moeten met die kernenergie, wat ook economische consequenties heeft.
quote:
Werkelijk waar niet...
Ze hebben groot gelijk vanuit hun optiek, alleen ze staren zich daar blind op het feit dat ze (eindelijk) de kennis in huis hebben. Verder vertelt Lasman (Hoofd Indonesische Regulerend Agentschap Kernenergie) dat de angst voor kernenergie uit ontwetendheid is, ik had niet verwacht dat hij iets anders zou zeggen.

Overigens staat 1 kerncentrale (wetenschappelijke doeleinden) al een tijdje in de buurt Yogyakarta, een behoorlijk onstabiel gebied, hij heeft al wat aardbevingen geincasseerd en er is geen tsunami gevaar daar. Het verbaasde me dat uitgerekend dáár een kerncentrale staat overigens.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 6 april 2011 @ 07:42:58 #76
262650 kitao
prikplaatje
pi_95106709
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2011 05:42 schreef Rikketik het volgende:

Over die 7.5 miljoen keer zoveel straling: Dat zo'n hoeveelheid alles behalve goed is, is wel duidelijk. Wat mij echter stoort is dat zelden vermeld wordt hoeveel die wettelijk toegestane hoeveelheid nu eigenlijk is.
zo, je heb me flink aan het werk gezet.
ik weet nu waarom die journalisten het niet plaatsen, het is amper ergens te vinden en het is fors ingewikkelde materie.
het valt onder Besluit Stralingsbescherming volgens mij.
http://lexius.nl/besluit-stralingsbescherming/hoofdstuk4
quote:

§ 4.4 Vergunningen en voorschriften inzake zich ontdoen van radioactieve stoffen
Artikel 35
1.
Het is verboden zich zonder vergunning te ontdoen van radioactieve stoffen door middel van lozing in de lucht, in het openbare riool of in het oppervlaktewater.
2.
Dit verbod geldt niet indien:
a.
bij lozing in de lucht, de activiteit van de in totaal in een kalenderjaar geloosde hoeveelheid radioactieve stoffen bij het verlaten van de locatie via een lozingspunt lager is dan 1 radiotoxiciteitsequivalent voor inhalatie als bedoeld in bijlage 2;
b.
bij lozing in het openbare riool, de activiteit van de in totaal in een kalenderjaar geloosde hoeveelheid radioactieve stoffen bij het verlaten van de locatie via een lozingspunt lager is dan 10 radiotoxiciteitsequivalent voor ingestie als bedoeld in bijlage 2;
c.
bij lozing in het oppervlaktewater, de activiteit van de in totaal in een kalenderjaar geloosde hoeveelheid radioactieve stoffen bij het verlaten van de locatie via een lozingspunt lager is dan 0,1 radiotoxiciteitsequivalent voor ingestie als bedoeld in bijlage 2.
------------------
2.5 Operationele grootheden voor radioactieve stoffen
Het radiotoxiciteitsequivalent Re van een radionuclide is de activiteit die bij volledige directe inname (ingestie of inhalatie) daarvan een effectieve volgdosis van 1 sievert tot gevolg heeft.

Een Re voor een radionuclide is de inverse effectieve dosiscoëfficiënt voor dat nuclide:

(2.15)

Waarin e(g) de effectieve dosis coëfficiënt is voor leeftijdsgroep g, zoals gegeven in de tabellen 4.1 en 4.2 van bijlage 4. Het radiotoxiciteitsequivalent heeft de eenheid Bq.

Bij de berekening van Re wordt altijd gebruik gemaakt van de effectieve dosiscoëfficiënt voor de leeftijd > 17 jaar.
ps, als je de bijlagen niet kunt vinden (net als ik) die staan hier:
http://www.radinpro.com/wetgeving/bs.html#label-2580944
dan zie je ook meteen dat "flink ingewikkeld' niet overdreven is

overigens is dit eens zo van belang, die wettelijke waarden zijn er niet voor niets, als je dan 5 miljoen keer zo hoog leest dan is er iets mis.

[ Bericht 4% gewijzigd door kitao op 06-04-2011 07:57:42 ]
megalomaniac
  woensdag 6 april 2011 @ 07:47:15 #77
262650 kitao
prikplaatje
pi_95106742
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 06:15 schreef NorthernStar het volgende:

Het officiele dodental van Tjernobyl staat nog steeds op 56...
Pardon ? :?
megalomaniac
  woensdag 6 april 2011 @ 07:58:35 #78
171357 Rikketik
pi_95106843
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 07:42 schreef kitao het volgende:
overigens is dit eens zo van belang, die wettelijke waarden zijn er niet voor niets, als je dan 5 miljoen keer zo hoog leest dan is er iets mis.
Oh, uiteraard. Maar het ontbreken van zulke gegevens werkt wel speculatie in de hand en daar is ook niemand bij gebaat.

Hoe dan ook, tof dat je het hebt op- en uitgezocht. Ik zal het vanmiddag (ik moet zo helaas weg) allemaal eens even doorlezen. ^O^
  woensdag 6 april 2011 @ 08:18:36 #79
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_95107117
Uitgebreid artikel in de NYT, gebaseerd op een document van de Nuclear Regulatory Commission:

.U.S. Sees Array of New Threats at Japans Nuclear Plant

quote:
The document also suggests that fragments or particles of nuclear fuel from spent fuel pools above the reactors were blown up to one mile from the units, and that pieces of highly radioactive material fell between two units and had to be bulldozed over, presumably to protect workers at the site. The ejection of nuclear material, which may have occurred during one of the earlier hydrogen explosions, may indicate more extensive damage to the extremely radioactive pools than previously disclosed.
quote:
Because slumping fuel and salt from seawater that had been used as a coolant is probably blocking circulation pathways, the water flow in No. 1 is severely restricted and likely blocked. Inside the core itself, there is likely no water level, the assessment says, adding that as a result, it is difficult to determine how much cooling is getting to the fuel. Similar problems exist in No. 2 and No. 3, although the blockage is probably less severe, the assessment says.
quote:
The N.R.C. report suggests that the fuel pool of the No. 4 reactor suffered a hydrogen explosion early in the Japanese crisis and could have shed much radioactive material into the environment, what it calls a major source term release.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_95107759
Ik heb vanochtend het nieuws gekeken, en zag opnames van de scheur die het lekken zou veroorzaken, maar kan me gewoon niet voorstellen dat die scheur in die vloer met wat waterglas gedicht is en dat die scheur de enigste plaats was waar het echt aan het lekken was. Maar eens even een paar dagen afwachten dan zullen ze wel meer zekerheid hebben.

[ Bericht 54% gewijzigd door Frutsel op 06-04-2011 13:30:20 ]
  woensdag 6 april 2011 @ 08:57:12 #81
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95107765
Highly radioactive water leaking into sea stops: TEPCO
TOKYO, April 6, Kyodo

Tokyo Electric Power Co. succeeded in stopping highly radioactive water from leaking into the Pacific Ocean from the crippled Fukushima Daiichi nuclear power plant early Wednesday, while saying it is considering injecting nitrogen to prevent a possible hydrogen explosion from occurring at the No. 1 reactor.

The highly toxic water, confirmed to have been flowing from around a seaside pit located near the No. 2 reactor water intake on Saturday, stopped at 5:38 a.m. after the plant operator injected some 6,000 liters of chemical agents, including what is called water glass.

The government's nuclear agency said it ordered the utility known as TEPCO to keep monitoring the pit to check whether the water leakage has completely stopped, and noted there is the possibility that the water, which has lost an outlet, may show up from other areas inside the plant's premises.

The highly radioactive water is believed to have come from the No. 2 reactor core, where fuel rods have partially melted, and ended up in the pit. The pit is connected to the No. 2 reactor turbine building and an underground trench connected to the building, both of which were found to be filled with high levels of contaminated water.

To make room to store the highly radioactive water that is hampering the plant's restoration work, TEPCO continued the work to dump massive amounts of low-level contaminated water from inside a nuclear waste disposal facility at the site, as well as that found from around the No. 5-6 unit buildings.

TEPCO aims to dispose a total of 11,500 tons of the low-level tainted water into the sea by this weekend from the plant on the coast, a move which has sparked concerns from neighboring countries.

Opening up the nuclear waste disposal facility may end as early as Wednesday, the nuclear agency said. The move would be followed by some repair work to make sure the facility can keep highly radioactive water safely without fear of the stored liquid leaking outside.

Meanwhile, TEPCO said it may inject nitrogen into the No. 1 reactor's containment vessel possibly later Wednesday.

Hidehiko Nishiyama, a spokesman for the Nuclear and Industrial Safety Agency, said the move is considered with the aim to stop a possible hydrogen explosion ''in advance'' and that it does not mean there is an ''immediate danger.''

The nitrogen injection process is expected to take several days, and may lead to the release of radioactive substances in the air.

Due to the magnitude-9.0 quake and ensuing tsunami, the plant's power grid and most of the emergency diesel generators were knocked out, resulting in the loss of many of the reactors' key cooling functions, partial melting of reactors cores and hydrogen explosions.

The utility has been pouring massive amounts of water into the reactors and their spent nuclear fuel pools as a stopgap measure to cool them down. But the measure is apparently connected to the massive amount of contaminated water found in various places at its premises, which TEPCO is now struggling to remove.

A seawater sample taken near the No. 2 reactor water intake Saturday showed a radioactive iodine-131 concentration of 7.5 million times the maximum level permitted under law, or about 300,000 becquerels per cubic centimeter.

As the first case of contamination levels in seafood have exceeded the limit, radioactive cesium over the limit was detected in young launce in the sea near the northern part of Ibaraki Prefecture.

==Kyodo
  woensdag 6 april 2011 @ 09:04:15 #82
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95107890
injecting nitrogen to prevent a possible hydrogen explosion from occurring at the No. 1 reactor.

Nu gaan ze dus nitrogen inplaats van hydrogen injecteren, voor meer info over nitrogen,
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen

mischien kan iemand met meer verstand dan ik daar iets over melden?
  woensdag 6 april 2011 @ 09:12:26 #83
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95108093
Zou men van fouten leren?

Long-term power loss not foreseen in gov't n-plant guidelines
TOKYO, April 6, Kyodo

Japan's nuclear safety guidelines for designing nuclear power plants allow operators not to take into account the possibility of a long-running power blackout, Kyodo News learned Wednesday.

The stipulation in the 1990 guidelines may have lead to the emergency at the Fukushima Daiichi nuclear power complex, where the March 11 earthquake and ensuing tsunami knocked out all the external power and backup power sources, and crippled its key cooling functions.

In the wake of the crisis at Fukushima, the Ministry of Economy, Trade and Industry has instructed utility firms to secure emergency power at their nuclear power plants in the event that external power suffers long-term disruption due to a tsunami.

Some utility officials, however, have criticized the state, saying the nuclear reactor safety guidelines drawn up by the Nuclear Safety Commission are flawed since they state that a long-term loss of power is unlikely because electricity from the grid would be restored and there is back-up power for emergencies.

But at the Fukushima Daiichi plant operated by Tokyo Electric Power Co., the cooling functions failed at the Nos. 1, 2 and 3 reactors due to the loss of external power and insufficient backup following the March 11 disaster.

==Kyodo
pi_95108204
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 09:04 schreef Dance99Vv het volgende:
injecting nitrogen to prevent a possible hydrogen explosion from occurring at the No. 1 reactor.

Nu gaan ze dus nitrogen inplaats van hydrogen injecteren, voor meer info over nitrogen,
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen

mischien kan iemand met meer verstand dan ik daar iets over melden?
Waarschijnlijk werkt het op de volgende manier, stikstof (nytrogen) is een stuk zwaarder dan waterstof en verdringt op die manier dus de waterstof uit de reactor. Ook valt stikstof in categorie van de inerte gassen waardoor het niet snel reageerd met andere stoffen.
  woensdag 6 april 2011 @ 09:19:32 #85
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95108238
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 09:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk werkt het op de volgende manier, stikstof (nytrogen) is een stuk zwaarder dan waterstof en verdringt op die manier dus de waterstof uit de reactor. Ook valt stikstof in categorie van de inerte gassen waardoor het niet snel reageerd met andere stoffen.
dank je Basp 1 , kon het niet zo snel eruithalen _O_
  woensdag 6 april 2011 @ 09:43:02 #86
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_95108825
"Straling te hoog voor toestellen om te meten"
quote:
De Japanse staatszender NHK, die gisteren al onthulde dat de Japanse overheid bewust bijzonder hoge stralingscijfers achterhield, komt vandaag opnieuw met een verontrustend verhaal: ze slaagden erin te spreken met een gezondheidsinspecteur die zegt dat arbeiders op de site in Fukushima aan immense hoeveelheden straling worden blootgesteld. "Er hangt daar zoveel straling dat de toestellen gewoon tilt slaan".

Volgens de inspecteur waar NHK mee sprak worden de arbeiders aan de rampcentrale Fukushima Daiichi blootgesteld aan "immeasurable levels of radiation". Volgens de inspecteur kan er ook niemand in de gebouwen van reactoren 1, 2 en 3 binnengaan omdat de straling die daar hangt dodelijk is. Maar ook op de site zelf hangt op veel plaatsen meer dan 100 milliesievert/u.

Volgens de man heeft het wegpompen van hoogradioactief water op de site en het stoppen van lekken er voor gezorgd dat er nog weinig is gebeurd aan het koelen van de reactoren. "Het lijkt alsof we een berg aan beklimmen zijn en geen stap dichter bij de top komen", zei hij tegen NHK.

NHK, dat langzaam aan wat kritischer begint te berichten over de ramp, pakte gisteren uit met een bericht dat de Japanse overheid alvast stralingscijfers heeft achtergehouden tussen tussen 12 en 24 maart waaruit blijkt dat een stuk buiten de 30-kilometerzone de mensen in 24 uur blootgesteld werden aan een dosis van 100 milliesievert. Volgens de normen van de International Commission on Radiological Protection is dat in 24 uur 100 keer meer dan wat ze de veilige blootstelling voor een heel jaar beschouwd.

In Fukushima zijn arbeiders er volgens uitbater Tepco in geslaagd één van de lekken te dichten waarlangs radioactief besmet water in zee stroomde. Tepco pompt echter nog steeds miljoenen liters besmet koelwater de zee in omdat er op het land geen opslagcapaciteit meer is.

Ondertussen heeft Tepco laten weten dat het van van plan is om stikstof in de reactoren te gaan spuiten. Ze beginnen met reactor 1. Het gaat volgens Tepco om een "zuivere voorzorgsmaatregel" om toekomstige ontploffingen te vermijden. Zoals was het even zoeken naar de echte reden, maar die blijkt er wel degelijk te zijn: in reactor één is een verontrustende hoeveelheid waterstofgas zich aan het opstapelen. Dat gaat - mits geen ingreep - leiden tot een zware explosie, en eentje waarbij serieus wat extra radioactief materiaal gaat vrijkomen, want volgens Amerikaanse bronnen zijn 70 procent van de splijtstofstaven in reactor 1 in meltdown.

Het is overigens nog maar de vraag of Tepco er gaat in slagen om stikstof in de reactorbehuizing te pompen. De standaard, bestaande installaties om dat te doen zijn allemaal stuk, en het moet dus op "alternatieve" wijze gebeuren.

En terwijl de reactors weer naar hun kookpunt gaan, is de geloofwaardigheid van uitbater Tepco ondertussen ver onder het vriespunt gedaald. Het aandeel van de energiereus zakte nog eens 7 procent verder weg op de beurs van Tokio vandaag.

"De lekken werden gisteren verkleind met een mengeling van vloeibaar gas en een verhardingsproduct, maar de stroom is nu gestopt", zegt een woordvoerder van Tepco aan Reuters. Wanhopige ingenieurs hebben de afgelopen dagen vanalles geprobeerd om de scheuren in de betonnen behuizing van reactor 2 te dichten. Zo gebruikten ze zowel zagemeel, kranten, beton als vloeibaar gas om de stroom van het hoogradioactief water in te dammen.
Nog steeds lozingen
quote:
Nu het lek zou gedicht zijn, moet de uitbater toch nog steeds besmet water in zee lozen wegens het gebrek aan opslagmogelijkheden in de centrale. De pompen die de reactoren moeten koelen, zijn immers nog steeds buiten werking. Tot ze opnieuw draaien, moet water worden aangevoerd om oververhitting van de reactorkernen en een nog grotere nucleaire ramp te voorkomen. Daardoor blijft er besmet water bijkomen dat ergens naartoe moet.

Tepco loost daarom sinds maandag zo'n 11.500 ton laagradioactief zeewater (500 keer radioactiever dan wettelijke norm) om plaats te maken voor de opslag van zwaarder besmet water (minstens 10.000 keer radioactiever dan wettelijke norm). De operatie duurt nog tot vrijdag. Een soort vulbare, drijvende eilanden afkomstig van de Verenigde Staten kunnen pas eind deze maand ter plaatse zijn.
Gevaarlijke besmetting zee en vis
quote:
Terwijl ver van de besmette reactor bijzonder verontrustende waarden werden gemeten in het zeewater én in zeedieren, overweegt de Japanse overheid nu pas om beperkingen op te leggen voor het eten van vis. Dat de radioactiviteit in zee al in de voedselketen is geslopen, blijkt uit de vangst van radioactieve spiering op meer dan 200 kilometer van de rampplaats. Daar zat meer cesium (halfleven 30 jaar) in dan de wettellijke limiet. De Japanse overheid reageerde meteen: het viervoudigde de wettelijke limiet en kocht zich zo waarschijnlijk een paar dagen voor er weer radioactieve vis wordt gevangen.

Dat zal dan ver van Fukushima zijn, want in Ibaraki zijn de vissers gewoon gestopt sinds hun radioactieve vangsten.

Stralingsdeskundige Ike Teuling van Greenpeace waarschuwt voor de gezondheid van vissen. "Van mensen is bekend dat de kans groot is dat ze kanker krijgen, als ze blootgesteld worden aan te veel radioactieve straling. Dat is ook zo voor vissen. Die kunnen kankergezwellen ontwikkelen," zegt ze aan ANP. Ook later in de voedselketen werkt de radioactiviteit door. "Visjes worden opgegeten door grotere vissen, die weer opgegeten worden door nog grotere vissen. De hoeveelheid radioactiviteit wordt steeds groter hoe verder je in de voedselketen komt."
Verontrustende waarden
quote:
In het zeewater nabij de centrale werden hoeveelheden radioactief jodium gemeten die tot 7,5 miljoen keer hoger zijn dan de wettelijk toegelaten limiet. Blootstelling aan grote hoeveelheden jodium-131 kan leiden tot ziektes als schildklierkanker. Bovendien testte het water in zee 1,1 miljoen keer te hoog op cesium-137, een gevaarlijk radioactief element dat een halfleven van dertig jaar heeft en dus heel erg lang in het milieu schade blijft veroorzaken.

Het water dat werd gebruikt om reactor 2 te koelen, bevat zelfs volgens de autoriteiten inmiddels 5 miljoen keer de toegelaten hoeveelheid radioactiviteit. In het - niet geloosde - koelwater van reactor 2 zat op 2 april al 7,5 miljoen keer meer jodium-131 dan toegelaten.
"Geen impact op volksgezondheid"
quote:
Ook voor mensen bestaat er gevaar, waarschuwt Teuling. "Aan de Japanse oostkust wordt veel gevist. Het Japanse dieet bestaat voor een groot deel uit vis en schaaldieren. Het zou goed kunnen dat de vis uit de zee in Japan voor lange tijd niet eetbaar is."

Toch verkondigt Hidehiko Nishiyama, vice-directeur-generaal van het Japanse Nucleaire en Industriële Veiligheidsagentschap dat het dumpen van het water geen significante impact op de volksgezondheid zou hebben.

Desalniettemin censureert de Japanse overheid nog steeds stralingscijfers. "Under survey" staat er veelzeggend in het vakje van maatresultaten. Uit de niet gecensureerde meetpunten blijkt dat er nog gestaag radioactieve straling in de lucht blijft. In Ibaraki meet SPEEDI (Prediction of Environment Emergency Dose Information) waarden die al drie weken omzeggens hetzelfde zijn en meer dan 20 keer boven de normale waarden liggen. Vanuit Fukushima, net buiten de 30 kilometerzone, komen berichten van inwoners dat daar straling wordt gemeten die tien keer hoger is dan veilig wordt geacht. SPEEDI-metingen zijn er niet voor dat gebied: die worden nog steeds gecensureerd.

Uit de metingen blijkt dat in omzeggens heel Japan de straling ver boven normale waarden blijft liggen. In Tokio is bijvoorbeeld de lucht nog steeds vier keer radioactiever dan normaal. Het is niet meteen een gevaarlijke hoeveelheid die daar wordt gemeten, maar dalen doet het cijfer niet. In Osaka, toch al een heel eind weg naar het Zuiden hangt ook twee keer meer straling in de lucht dan normaal.
Tsunami
quote:
Fukushima I ligt ongeveer 250 kilometer ten noorden van de Japanse hoofdstad Tokio. De site kampt met grote problemen door de aardbeving en tsunami die Japan op 11 maart troffen. De natuurrampen richtten ook een spoor van verwoesting aan in woongebieden, vooral aan de kust.
(sam/mvl)

Japanse vissers woedend over radioactieve vervuiling

quote:
© ap
Japanse vissers zijn woedend over de radioactieve vervuiling in zee door de kernramp in Fukushima. "Ik ben geschokt", aldus een 64-jarige visser uit de naburige provincie Ibaraki. De verantwoordelijken bij kerncentralebeheerder Tepco "zouden zelf alle vis die we niet meer kunnen verkopen, moeten opkopen."

Tepco is gestart met het lozen van radioactief water in zee. De arbeiders wisten niet meer wat te doen met de verzamelde watermassa. Bovendien is er dagenlang nog sterker vervuild water via een lek in zee gelopen. Arbeiders slaagden er pas woensdagmorgen in om het lek in kwestie te dichten.

Vangsten afgewezen
In de getroffen provincie zouden verschillende vissers de zee zijn opgetrokken, maar ze keerden later met lege handen terug nadat ze hoorden dat hun vangsten op de verschillende vismarkten in de regio afgewezen werden. Regeringsleider Yukio Edano heeft eerder al verklaard dat de vissers voor de geleden schade een vergoeding zullen krijgen. (dpa/eb)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_95111895
quote:
7s.gif Op woensdag 6 april 2011 06:56 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dat klopt wel ja, maar om nou te zeggen dat we het met alternatieven aankunnen die economisch haalbaar zijn .... Het zou alleen allemaal een stuk veiliger moeten met die kernenergie, wat ook economische consequenties heeft.

[..]

Ze hebben groot gelijk vanuit hun optiek, alleen ze staren zich daar blind op het feit dat ze (eindelijk) de kennis in huis hebben. Verder vertelt Lasman (Hoofd Indonesische Regulerend Agentschap Kernenergie) dat de angst voor kernenergie uit ontwetendheid is, ik had niet verwacht dat hij iets anders zou zeggen.

Overigens staat 1 kerncentrale (wetenschappelijke doeleinden) al een tijdje in de buurt Yogyakarta, een behoorlijk onstabiel gebied, hij heeft al wat aardbevingen geincasseerd en er is geen tsunami gevaar daar. Het verbaasde me dat uitgerekend dáár een kerncentrale staat overigens.
Je kan niet van je eigen uitvindingen vertellen hoe veilig ze zijn. Punt is, de kerncentrale staat op deze aardbol. Als je deze aardbol niet bestuurd, dan ben je dus gewoon aan je lot overgeleverd.

Zoals ik al eerder een keer heb gezegd. Je kan maar tot op een bepaalde hoogte kerncentrales bouwen. Het is sowieso niet verantwoord om in aardbeving en tsunami land nummer 1, maar liefst 6 kernreactoren langs de kust van de stille oceaan te zetten.
Zijn jullie helemaal gek geworden? Ja.

Nee maar we gaan wel door, onder het motto "we hebben geen alternatief".
Jawel, gewoon niet bouwen. Bouwen is geen alternatief. Niet bouwen, dat is de oplossing.
Tot dat je een alternatief hebt. Zit maar eens op de blaren.
pi_95113557
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 11:14 schreef again1928 het volgende:

Nee maar we gaan wel door, onder het motto "we hebben geen alternatief".
Jawel, gewoon niet bouwen. Bouwen is geen alternatief. Niet bouwen, dat is de oplossing.
Tot dat je een alternatief hebt. Zit maar eens op de blaren.
Lekker zwart wit weer. In de jaren dat deze reactoren opgeleverd werden was de risico inschatting nog totaal anders dan heden ten dage. Om nu te zeggen dat ze alles moeten sluiten is wel opeens heel drastisch naar aanleiding van een incident, ze zouden ook nog eens de risico's opnieuw kunnen analyseren en wat extra veiligheids maatregelen erbij bedenken.

Wil je als land groeien dan moet je de bedrijven die zich in dat land willen vestigen tenminste wel van stroom kunnen voorzien, anders wilt zich geen bedrijf vestigen in je land.

En alternatieven hebben we natuurlijk wel, maar daarmee wordt nu pas een serieus begin gemaakt om naar een duurzame energie voorziening over te stappen. Rome is niet in 1 dag gebeouwd, net zoals onze energietransitie niet in 10 jaar bereikt zal zijn.
  woensdag 6 april 2011 @ 12:13:29 #89
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_95114077
ik heb het al eerder gezegd ...

kern energie blijft een knap stukje techniek zelfs als je nu 40 jaar na de bouw van zo een kerncentrale vanbinnen gaat kijken sta je nog altijd versteld van hoe modern zo een ding uitziet ...

40 jaar geleden kan ik me goed voorstellen dat er behoorlijk wat mensen zo iets hadden van ... dit is echt wel cool spul we gaan dit exploiteren ... op een half hectare kan je 5 GWatt opwekken ... veel meer vermogen/m2 ga je moeilijk kunnen benaderen.

In de jaren 70 had men dan ook nog eens een energie crisis .. prijzen van benzine en diesel waren bijna zo duur als nu en mensen konden soms zelfs niet eens meer met de auto rijden! Als je dan weet dat het grootste deel van onze energie (nu nog altijd) opgewekt wordt met Kolen of diesel/benzine centrales (samen goed voor dik 50 procent) is het wel begrijpelijk ... pas op ik zeg hier niet dat het de ultieme oplossing was ... maar dat het begrijpelijk was dat men kernenergie zag als een mogelijke oplossing. In de jaren 70
- was dit echt wel TOP technologie
- zeer hoge opbrengst
- aantal landen hadden al ervaring en hadden al paar jaar centrales dus voor hen beproefde techniek
- met het ontginnen van steenkool kwam er ook steeds meer geklaag over ongevallen en mensen met long problemen ...
- transport van brandstoffen was ook niet zo evident en een behoorlijk risico (zie gasramp belgie in Enghien of vorig jaar het BP platform wat volgens mij een even grote ramp was als dit!)
- er was veel minder kennis over de invloed van straling op mens omgeving etc
- er waren nog geen accidenten gebeurt ... chernobyl was zeker 15 a 20 jaar later pas

Aangezien de centrales in handen zijn van prive ondernemingen is het ook al zijn jullie het daar niet mee eens ... behoorlijk normaal dat je op zijn minst de investering wil terug verdienen... anders ga je als bedrijf gewoon falliet. En ja je kan daar uren over bomen ... maar als jij morgen een auto koopt die 50.000 euro kost en je gaat daar een lening (lees als investering) voor aan van 5 jaar ... en er blijkt dat je na 3 jaar een nieuw model wil kopen omdat die beter is voor het millieu ... ga je ook niet voor 2 wagens afbetalen ... een wagen kan je nog occassie verkopen ... een kerncentrale niet ... dus dan zou men 2 maal moeten uitgeven voor 1 maal opbrengst. Maakt dat allemaal wat uit aan de situatie ... wel neen en wij kunnen daar met zijn allen nog uren over doorbomen. De reactoren zijn in deep shit dat ziet ieder kind en ... mogelijk zijn ze wel een boodschap voor de toekomst waar andere landen uit leren ...

maar het zijn niet alleen de andere landen die ervan moeten leren. De grootste boosdoeners zijn wij allemaal zelf. Eerlijk is eerlijk. We consumeren enorm veel energie. Daar zit het hem vooral in... als er minder vraag was naar energie waren er ook minder van dit soort dingen nodig.

Weet overigens dat slechts 6 procent van alle energie in de wereld opgewekt wordt via kernenergie dus op zich is dat niet eens zo veel ... van natuurvriendelijke oplossingen is eigenlijk alleen hydro technologie het vernoemen waard wind en zon is slechts 1 procent of zo ...

http://en.wikipedia.org/wiki/World_energy_consumption

pi_95114395
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 11:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Lekker zwart wit weer. In de jaren dat deze reactoren opgeleverd werden was de risico inschatting nog totaal anders dan heden ten dage. Om nu te zeggen dat ze alles moeten sluiten is wel opeens heel drastisch naar aanleiding van een incident, ze zouden ook nog eens de risico's opnieuw kunnen analyseren en wat extra veiligheids maatregelen erbij bedenken.

Wil je als land groeien dan moet je de bedrijven die zich in dat land willen vestigen tenminste wel van stroom kunnen voorzien, anders wilt zich geen bedrijf vestigen in je land.

En alternatieven hebben we natuurlijk wel, maar daarmee wordt nu pas een serieus begin gemaakt om naar een duurzame energie voorziening over te stappen. Rome is niet in 1 dag gebeouwd, net zoals onze energietransitie niet in 10 jaar bereikt zal zijn.
Als er nou werkelijk een moeder natuur zou bestaan, zou die dan denk je ook maar iets aantrekken van onze risico analyses? Nee.

Daarbij wil ik wel even opmerken dat je nou Fukushima afdoet als een gedateerde kerncentrale terwijl Japan het leading land zou zijn geweest (tot voor kort) op het gebied van kerncentrales.
En daarbij ook nog eens de koploper in het beveiligen van gebouwen tegen aardbevingen en tsunami's.

Dat was al bekend voor de aardbeving en de tsunami. En waar gaat het fout?
In japan. Waardoor? Een aardbeving, vervolgens een tsunami. Waarmee? Een kerncentrale..
Dat is toch gewoon een keiharde fail?

Dat is een keiharde keiharde fail...
En daarom heb ik nu genoeg van die risico analyse shit. Als het fout gaat gaat het goed fout.
En er zijn personen die dan zeggen dat er minders kans op is dat het fout gaat.
Maar neemt nog niet weg, als het fout gaat gaat het ook helemaal fout..

En kerncentrales zijn gewoon teveel risico.
Niet qua kans, maar qua consequenties. Je kan je dergelijke rampen niet nog veel meer keren veroorloven. Vanaf nu moet het foutloos met kernenergie..

[ Bericht 6% gewijzigd door again1928 op 06-04-2011 12:29:20 ]
  woensdag 6 april 2011 @ 12:35:57 #91
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_95114868
quote:
En kerncentrales zijn gewoon teveel risico.
Niet qua kans, maar qua consequenties. Je kan je dergelijke rampen niet nog veel meer keren veroorloven. Vanaf nu moet het foutloos met kernenergie..
hoe schat je de kanker verhogende kansen in bij de bevolking als je een kolen centrale laat draaien gedurende 50 jaar ... ja het duurt langer maar van de kolen krijg je even goed kanker ... maar dat is wel getolereerd ...
pi_95115011
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:35 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

hoe schat je de kanker verhogende kansen in bij de bevolking als je een kolen centrale laat draaien gedurende 50 jaar ... ja het duurt langer maar van de kolen krijg je even goed kanker ... maar dat is wel getolereerd ...
*kuch*
recht onder van die electriciteitsmasten wonen
ook al zo gezond....
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_95115109
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:35 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Ik vind uiteindelijk hetzelfde als jou want uiteindelijk is de oplossing: energie verbruik omlaag.

Holbewoners konden vroeger ook al een grot verlichten en warm blijven met vuur.
Waarom zijn er nou kerncentrales voor nodig en toen een beetje hout..

We hebben toch in principe nog steeds PRECIES hetzelfde..
Dus waar zit die technologische ontwikkeling hem dan in..
I don't have a freaking clue..
Ja de computer..

Klinkt echt dom misschien maar denk nou even na?
Als mijn stroom uitvalt heb ik geen licht en geen tv/computer.
En ook geen verwarming. En als het gas op is kan ik niet meer koken. Vervoer is dan ook een probleem. Meer heeft een mens toch niet nodig. Eigenlijk het enige waar die kerncentrale voor moet runnen is computers IMO..

Maar ik ben niet afhankelijk van een auto.
Maar goed de bossen liggen nou niet meer voor het oprapen natuurlijk.
  woensdag 6 april 2011 @ 12:46:03 #94
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_95115289
EN WEER ONTOPIC AUB
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_95115356
Beste again1982, je kunt hier wel stampvoeten dat het risico tot 0 gereduceerd zou moeten worden voor kerncentrales, maar dat is natuurlijk een utopie die nooit of te nimmer waarheid zal worden.

Verder kan moeder natuur zelf perfect omgaan met zo'n kernramp, moeder natuur is gewoon heel hard en wat doden meer of minder dat boeit moeder natuur totaal niet. Als we naar planetaire tijd schalen kijken maakt die vervuiling ook niet uit, ja er is idd een gebied tijdelijk onbewoonbaar, maar dat wordt vanzelf wel weer bewoonbaar ooit, de vraag is dan alleen of de mens als wezen nog op de aarde leven, maar ook dat is allemaal maar relatief.

Durf jij eigenlijk nog wel je bed uit te komen als je weet hoeveel risicos er in het leven wel niet bestaan.

In de intermediar van afgelopen week stond een goed artikel over de risico inschattingen die gebruikt worden. http://www.intermediair.nl/epaper/2011/13/index.html#/30/
  woensdag 6 april 2011 @ 12:52:59 #96
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95115584
meer over injectie nitrogen

TEPCO to inject nitrogen into No. 1 reactor to prevent explosion
TOKYO, April 6, Kyodo

Tokyo Electric Power Co. on Wednesday prepared to inject nitrogen into one of the reactors at the crippled Fukushima Daiichi nuclear power complex to reduce the potential risk of a hydrogen explosion, while it succeeded in stopping highly radioactive water leaking into the Pacific Ocean from the plant.

The nitrogen, an inert gas, is expected to be injected into the No. 1 reactor's containment vessel, a process that could take several days. Hidehiko Nishiyama, a spokesman for the government's nuclear agency, denied during a morning press conference that there is an ''immediate danger'' of explosion.

In addition to the task of maintaining the relative stability of all six reactors at the nuclear complex, the utility firm known as TEPCO has also been engaged in efforts to stop highly radioactive water from leaking into the sea and cleaning up contaminated water within the plant.

At 5:38 a.m., highly contaminated water, which had been confirmed as leaking into the sea from around a cracked pit located near the No. 2 reactor water intake on Saturday, stopped flowing after TEPCO injected around 6,000 liters of chemical agents including sodium silicate, known as ''water glass.''

The Nuclear and Industrial Safety Agency said it had ordered the utility to continue monitoring the pit to check whether the water leakage has completely stopped, and noted it is possible that the water, which has lost an outlet, could show up from other areas of the plant.

The highly radioactive water is believed to have come from the No. 2 reactor core, where fuel rods have partially melted, and ended up in the pit. The pit is connected to the No. 2 reactor turbine building and an underground trench connected to the building, both of which were found to be filled with high levels of contaminated water.

To make room to store the highly radioactive water that is hampering the plant's restoration work, TEPCO continued to dump into the sea massive amounts of low-level contaminated water from inside a nuclear waste disposal facility at the site, as well as contaminated groundwater found from around the Nos. 5 and 6 unit buildings.

TEPCO is aiming to dispose of a total of 11,500 tons of low-level contaminated water in the sea by this weekend, a move which has sparked concern among neighboring countries and strong protests from the domestic fishing industry.

Opening up the nuclear waste disposal facility could be completed as early as Wednesday, Nishiyama told the morning press conference. The move would be followed by some repair work to ensure that the facility can retain highly radioactive water safely without fear of the stored liquid leaking outside.

The plant's power grid and most of the emergency diesel generators were knocked out by the magnitude 9.0 earthquake and ensuing tsunami on March 11, resulting in the loss of many of the reactors' key cooling functions, partial melting of reactor cores and hydrogen explosions.

The utility has been pouring massive amounts of water into the reactors and their spent nuclear fuel pools as a stopgap measure to cool them down. But the measure is causing ''side effects,'' such as the detection of contaminated water in various parts of the nuclear complex and some leakage into the sea.

A seawater sample taken near the No. 2 reactor water intake on Saturday showed a radioactive iodine-131 concentration of 7.5 million times the maximum level permitted under law, or about 300,000 becquerels per cubic centimeter.

In the first case of contamination levels in seafood exceeding the maximum limit, radioactive cesium over the set limit was detected in young launce caught Monday in the sea off the northern part of Ibaraki Prefecture.

The National Federation of Fisheries Cooperatives Associations lodged a protest with TEPCO and the Ministry of Economy, Trade and Industry on Wednesday, saying that the dumping of contaminated water into the sea without any prior consultation with fishermen was an ''outrage.''

The group also called for the dumping of contaminated water and the leakage of highly polluted water from the plant to be halted so as to prevent Japan's fishing industry from ''perishing.''

The nuclear safety agency is under the wing of the industry ministry.

==Kyodo
  woensdag 6 april 2011 @ 12:54:39 #97
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95115650
Gov't reviewing radiation exposure levels used for evacuation
TOKYO, April 6, Kyodo

The government is reviewing radiation exposure levels currently used to designate an evacuation zone around the Fukushima Daiichi nuclear plant, as the nuclear crisis triggered by last month's massive earthquake and tsunami continues to unfold, its top spokesman said Wednesday.

''The current standards represent safety in the event of absorbing a huge amount of radiation in a short period,'' Chief Cabinet Secretary Yukio Edano said at a news conference, noting that some changes may be necessary as residents nearby the plant are at risk of absorbing radiation over an extended period.

Currently, the government says that outside radiation levels over 50 millisieverts require evacuation, and advises residents to remain indoors when levels exceed 10 millisieverts.

Based on these figures, the government has ordered residents within a 20 kilometer-radius of the nuclear plant to evacuate and those in the 20-30 km zone to stay indoors.

==Kyodo
  woensdag 6 april 2011 @ 12:55:28 #98
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95115693
Babies, pregnant women to leave village outside evacuation zone
FUKUSHIMA, Japan, April 6, Kyodo

The village of Iitate near a crippled nuclear power plant in Fukushima Prefecture plans to evacuate pregnant women, toddlers and babies amid a growing doubt among villagers about the government's radiation safety instructions, village officials said Wednesday.

The mayor of the nearby city of Minamisoma, however, urged the Fukushima prefectural government to help lift an indoor evacuation order being imposed on part of the city.

In Iitate, about 40 kilometers southwest of the Fukushima Daiichi nuclear plant, about 50 pregnant women, children aged 2 or younger and their guardians plan to leave for the capital city of Fukushima next Wednesday or later even though most parts of the village are outside any evacuation zone set by the government.

A village official said radiation readings seen in prefectural monitoring in Iitate have been higher than other locations. ''We judged the evacuation as necessary to allay concerns,'' the official said.

Meanwhile, Minamisoma Mayor Katsunobu Sakurai apparently asked Fukushima Gov. Yuhei Sato during a meeting to urge the government lift the current order that some of the residents stay indoors.

''We want the same treatment to be given to the whole of Minamisoma city. My request strongly suggests the cancellation of the (indoor) evacuation direction,'' Sakurai told reporters.

The mayor has posted an English-subtitled message on the YouTube video-sharing website saying the government's directive has made the daily lives of residents extremely difficult.

After the March 11 earthquake and tsunami crippled the Fukushima plant and led to radiation leaks, the Japanese government ordered people within a radius of 20 kilometers to evacuate and those within a 30-km range to stay indoors or ''leave voluntarily.''

The International Atomic Energy Association warned that readings of radioactive material in soil samples in Iitate were twice the level of its criterion for evacuation. But the Japanese Nuclear Safety Commission doubts the IAEA data will pose an immediate danger to human health.

==Kyodo
  woensdag 6 april 2011 @ 12:58:43 #99
262650 kitao
prikplaatje
pi_95115844
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 08:18 schreef Perrin het volgende:
Uitgebreid artikel in de NYT, gebaseerd op een document van de Nuclear Regulatory Commission:

.U.S. Sees Array of New Threats at Japans Nuclear Plant

is dat artikel niet gebaseerd op computermodellen, steeds lees ik assesments als terugkerend woord ?
ik kan een helder stuk daarover nu even niet terugvinden maar als je googlet op 'computermodels fukushima' dan zie je dat over de hele wereld de geleerden aan de hand vd verstrekte data uit japan lustig rekenprogramma's hier op los laten zonder eén stap van hun burostoel vandaan te nemen.
ik ga niet beweren dat het daarom niet klopt; maar de praktijk kan anders zijn.

een voorbeeld, pas na jaren kon men een camera in de kern van de centrale op three miles island laten zakken om de werkelijke schade te aanschouwen.
nu gebeurt dat met computermodellen, niks mis mee, maar het valt of staat met meetgegevens die de japanners niet erg graag verstrekken lijkt het.
megalomaniac
  woensdag 6 april 2011 @ 13:21:54 #100
262650 kitao
prikplaatje
pi_95116680
OT: over die camera, die werd pas 6 jaar later gebruikt, dus ook in fukushima kan men enkel afgaan op rekenprogramma's.

quote:
Years later, in 1985, a television camera finally physically accessed the core (read more at National Museum of American History), and we understood that it had partially melted down. The cladding (the first level of uranium containment) on most of the fuel rods had failed, allowing the products that result from fission in the core to be released into the cooling water surrounding the rods. Tons of melted uranium flowed to the bottom of the reactor vessel (the second layer of containment).
http://loftyambitions.wor(...)-island-anniversary/

[ Bericht 15% gewijzigd door Frutsel op 06-04-2011 13:31:42 ]
megalomaniac
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')