eerst schrijf je dit :quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:13 schreef simmu het volgende:
huh? ik begrijp niet hoe je tot die conclusie komt. kan je dat uitleggen?
vervolgens heb je het over ontploffende reactoren.quote:Op maandag 4 april 2011 14:14 schreef simmu het volgende:
[..]
het gaat hier niet om feiten, het gaat hier om:
• spanning
• sensatie
[*]atoomangst
om hierin bevestigd te worden halen enkele aanwezigen hier echt alles uit de kast. de meest idiote "bronnen" worden aangehaald, doorgaans van websites die elk weldenkend mens met kilometers afstand mijdt. maar ik heb een bron hoor! mijn bron zegt dat het allemaal heel erg misgaat en dat iedereen jodiumpillen moet slikken, want radioactief! oh, die pillen kan je op mijn bronsite ook kopengeheel toevallig
right.

Goed verwoord, het probleem in dit topic is dan ook dat mensen conclusies hebben en die niet kunnen rijmen met wat ze lezen/horen. Dat kan maar aan 1 ding liggen natuurlijk.quote:Op dinsdag 5 april 2011 19:55 schreef simmu het volgende:
wat heb je aan al die details? nog buiten dat: zo onduidelijk is de situatie mbt het koelen niet hoor. alles staat in die statusoverzichten. ook dat ze nog steeds 'handmatig' moeten koelen en dat ook dat problematisch is. dat er integriteitsproblemen in de core zijn, de (toen vermoedelijke) meltdowns en dat er staven ongekoeld bloot liggen. het staat er allemaal in.
ze hebben nu eenmaal steeds verschillende grotere problemen naast elkaar waarbij als er eentje uit de hand loopt, die dan een kettingreactie kan veroorzaken met de andere problemen. er is ontploffingsgevaar in de intacte reactoren, grote problemen bij de spent fuels pools, 3 reactoren waarbij je eigenlijk niet goed weet wat er binnenin nu precies gebeurt (1 of meerdere meltdowns, hoever dan, hoe snel), mechanische problemen waardoor nog steeds handmatig gekoeld moet worden en dan dit alles onder erbarmelijke omstandigheden in een verwoest land.
die discussie over "hoeveel breng je naar buiten" loopt altijd met dit soort dingen. je wil mensen waarschuwen maar ze niet in een massapaniek jagen.

nope, ik heb het niet over ontploffende reactorenquote:Op dinsdag 5 april 2011 20:19 schreef kitao het volgende:
[..]
eerst schrijf je dit :
[..]
vervolgens heb je het over ontploffende reactoren.
knap hoor, die switch.

Bij de meeste media gaat het eigenlijk bijna nooit meer over de echte feiten. Het principe hoor en wederhoor wordt vaak niet eens toegepast. Maar sommige reguliere media proberen idd het nog een beetje. Dit in tegenstelling tot Alex Jones'& Co. Bnw Websites die alleen maar hel en verdoemnis verkondigen en hier door sommigen als de meest betrouwbare bronnen worden opgevoerd.quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:33 schreef simmu het volgende:
[..]
nope, ik heb het niet over ontploffende reactorenik heb het over ontploffingsgevaar! dat zijn andere dingen. die ontploffing voorkomen ze nu juist door nu en dan stoom 'af te blazen'. denk aan een fluitketel!
waar ik zonet en in die post die je aanhaalt op doelde is dat het in de media (hier incluus) nu allang niet meer gaat om de feiten en heldere analyses daarvan, maar het halen van de meeste views (of kijkcijfers) en dus de meest sensationele vonsten.

Alex jones heeft altijd solide bronnen. je moet niet praten over dingen waar je niks van af weet!quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij de meeste media gaat het eigenlijk bijna nooit meer over de echte feiten. Het principe hoor en wederhoor wordt vaak niet eens toegepast. Maar sommige reguliere media proberen idd het nog een beetje. Dit in tegenstelling tot Alex Jones'& Co. Bnw Websites die alleen maar hel en verdoemnis verkondigen en hier door sommigen als de meest betrouwbare bronnen worden opgevoerd.
In ieder geval heb ik wel het idee dat ze bij de centrale er alles aan doen om nog erger te voorkomen.

Als je het nu over nature of the sceintific american zou hebben zou ik je wel willen geloven.quote:Op dinsdag 5 april 2011 21:01 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Alex jones heeft altijd solide bronnen.

In Turkije ook.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:29 schreef again1928 het volgende:
Ach jullie snappen allemaal niet dat er wel een probleem is.
De een overdrijft het probleem, en de ander moffelt het probleem weg.
Het probleem is er alleen wel...
De kernreactor kon een aardbeving van 8,3 en er komt een aardbeving van 8,9.
Weg prognoses, veiligheid en dergelijke. Zoals in dat filmpje, natuurlijk kun je zeggen dat kernreactoren een van de veiligste gebouwen zijn die bestaan. Maar ja als een flatgebouw instort is het flatgebouw weg. Als een kernreactor instort moet meteen een gebied geevacueerd worden.
Dit is geen discussie over wat het probleem is. Maar of je bereid bent om de risico's te aanvaarden. De mensen die voor kernenergie zijn.. die weten niet wat ze op het spel zetten..
Werkelijk waar niet...
En ga niet zeggen dat ze dat wel weten. Voor of tegen kern energie. Ik heb nou niet het idee dat bijvoorbeeld Indonesie nou het land is die aardbeving en tsunami bestendigde kernreactoren kan bouwen. Dus de volgende ramp zit er al weer aan te komen. Hij word nu voor ons gebouwd.

goeie post.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:29 schreef again1928 het volgende:
Weg prognoses, veiligheid en dergelijke. Zoals in dat filmpje, natuurlijk kun je zeggen dat kernreactoren een van de veiligste gebouwen zijn die bestaan. Maar ja als een flatgebouw instort is het flatgebouw weg. Als een kernreactor instort moet meteen een gebied geevacueerd worden.
Dit is geen discussie over wat het probleem is. Maar of je bereid bent om de risico's te aanvaarden. De mensen die voor kernenergie zijn.. die weten niet wat ze op het spel zetten..
Werkelijk waar niet...
En ga niet zeggen dat ze dat wel weten. Voor of tegen kern energie. Ik heb nou niet het idee dat bijvoorbeeld Indonesie nou het land is die aardbeving en tsunami bestendigde kernreactoren kan bouwen. Dus de volgende ramp zit er al weer aan te komen. Hij word nu voor ons gebouwd.

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/06_10.htmlquote:
updated at 2:46 UTC, Apr. 06
Radioactive water leak at Fukushima plant stops
The operator of the Fukushima Daiichi nuclear power plant says radioactive water stopped leaking into the sea from a concrete pit on Wednesday morning.
Tokyo Electric Power Company plans to check if there are any new leaks.
TEPCO says it confirmed that the water flow stopped at 5:38 AM.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/06_12.htmlquote:
Nuclear agency criticized for lack of explanation
Municipalities and fisheries cooperatives in Fukushima Prefecture have criticized the government for failing to explain the release of radioactive water into the ocean from the troubled nuclear power plant.
The plant's operator, Tokyo Electric Power Company, on Monday began releasing low-level radioactive water into the sea from the Fukushima Daiichi plant.
On Tuesday, the federation of fisheries cooperative associations in Fukushima notified the Nuclear and Industrial Safety Agency of its concern. It asked the agency to explain the possible impact on marine products.
The agency's team in Fukushima said it had not heard from local people and had no plans to provide an explanation to the prefecture.
The team was sent to Fukushima to strengthen the provision of information to residents after the troubles at the plant began.
The government of Iwaki City, where Fukushima's largest fisheries port is located, and fisheries cooperatives say people are increasingly worried.
It says the agency is responsible for responding to nuclear accidents and needs to explain many issues but has not contacted them.
Wednesday, April 06, 2011 10:09 +0900 (JST)

mogge.quote:Op woensdag 6 april 2011 05:08 schreef Rikketik het volgende:
Net te laat... GMTA zullen we maar zeggen.

http://www.guardian.co.uk(...)clear-fukushima-leakquote:
Samples of the water used to cool the plant's reactor No 2 were emitting 5 million times the legal limit of radioactivity, officials said on Tuesday, adding to fears that contaminants had spread far beyond the disaster zone. Workers are still struggling to restart cooling pumps – which recycle the water – in four reactors damaged by the earthquake and tsunami.
Until those are fixed, they must pump in water from outside to prevent overheating, and meltdowns. In the process, that creates more contaminated water that has to be pumped out and stored somewhere else or released into the sea.
The government is considering restrictions on seafood for the first time after contaminated fish were found. India is the first country to ban food imports from all areas of Japan over radiation fears.
Tepco has offered "condolence money" to those affected in the Fukushima region, but one city rejected the compensation and local mayors who came to Tokyo to meet the prime minister, Naoto Kan, demanded greater assistance.
"We have borne the risks, co-existed and flourished with Tepco for more than 40 years, and all these years, we have fully trusted the myth that nuclear plants are absolutely safe," said Katsuya Endo, the mayor of Tomioka.
He was one of eight Fukushima prefecture mayors seeking compensation and support for employment, housing and education for the tens of thousands of evacuees.
A total of 60,000 tonnes of highly contaminated water remains in the plant after workers poured in seawater when fuel rods experienced partial meltdown after the earthquake and tsunami hit on March 11.
http://www.ad.nl/ad/nl/37(...)eer-schadelijk.dhtmlquote:
Het lozen van radioactief besmet water in zee bij de Japanse kerncentrale Fukushima I baart milieuactivisten grote zorgen. Stralingsdeskundige Ike Teuling van Greenpeace zei dat de situatie ernstiger is dan wordt voorgespiegeld.
Radioactief water stroomt bij de Japanse kerncentrale Fukushima I de zee in. © reuters Water dat gebruikt is voor het koelen van de kernreactor, wordt geloosd in zee. Het gaat om licht radioactief besmet water dat plaats moet maken voor de opslag van zwaar radioactief besmet water. ,,Maar zelfs dat zogenaamd licht besmette water is zwaar vervuild. Dat bevat honderd keer meer radioactiviteit dan de limieten'', aldus Teuling.
Ook het Wereld Natuur Fonds (WNF) is erg ongerust. ,,Dit is een enorme ramp, van een nog ongekende omvang. De gevolgen voor het ecosysteem in de buurt van de reactor zijn nog niet te overzien, maar het is duidelijk dat dit enorm groot is. We maken ons grote zorgen'', aldus een woordvoerster dinsdag.
Stralingsdeskundige Teuling waarschuwt voor de gezondheid van vissen. ,,Van mensen is bekend dat de kans groot is dat ze kanker krijgen, als ze blootgesteld worden aan te veel radioactieve straling. Dat is ook zo voor vissen. Die kunnen kankergezwellen ontwikkelen.''

http://www.ad.nl/ad/nl/37(...)co-op-meltdown.dhtmlquote:
4/4/11
Japan wist van verhoogd risico op meltdown
De Japanse regering was zich al voor de aardbeving bewust van het risico op een meltdown in de kerncentrale van Fukushima. Vorig jaar werd er nog op dat risico gewezen door het Nucleair Veiligheidsagentschap.
Dat meldt Kyodo News vandaag.
Logsich gevolg
"Het is logisch dat een reactorkern kan smelten als alle externe stroombronnen verloren zijn, waardoor de centrale urenlang niet zou kunnen koelen", zei Nobuaki Teresaka van het Nucleair Veiligheidsagentschap op 26 mei 2010. Hij voegde er wel aan toe dat de veiligheid in Japanse kerncentrales verzekerd is dankzij verschillende extra elektriciteitsbronnen.
Temperatuur opgelopen tot 1.200 graden Celsius
Toch liep het op 11 maart grondig mis toen een aardbeving en een tsunami Japan troffen. De reactors van Fukushima vielen volgens plan stil, maar de tsunami vernielde alle energiebronnen die de koeling moesten voorzien. Het water kookte vervolgens weg en de kern van de reactors kwam zo bloot te liggen. De temperatuur zou er tot vermoedelijk 1.200 graden Celsius gestegen zijn.
Het agentschap had wel verwacht dat de energietoevoer na enkele uren weer zou normaliseren. "Deze aardbeving oversteeg onze verwachtingen, we moeten maatregelen nemen", luidt het. Jun Tateno, voormalig onderzoeker in opdracht van de overheid, reageert scherp: "Dit ongeluk zou niet gebeurd zijn als Japan de filosofie had om reservegenerators te beschermen, zelfs als een zware aardbeving of een tsunami maar eens om de duizend jaar kan toeslaan."

met een beetje klikken op deze pagina kun je al veel terugvinden daarover :quote:Op woensdag 6 april 2011 05:42 schreef Rikketik het volgende:
Moggel!![]()
Oh, nee, maakt me niet uit hoor. Ik kort ze meestal in omdat zulke nieuwsberichten vaak een samenstelling zijn van meerdere losse nieuwsberichtjes en ik sommige daarvan niet zo urgent vind om rechtstreeks te plaatsen. Maar jij mag het gerust plaatsen hoor, hou je vooral niet in.
Over die 7.5 miljoen keer zoveel straling: Dat zo'n hoeveelheid alles behalve goed is, is wel duidelijk. Wat mij echter stoort is dat zelden vermeld wordt hoeveel die wettelijk toegestane hoeveelheid nu eigenlijk is. Slechte journalistiek vind ik dat. Zulke informatie moet m.i. er gewoon bij staan, nu weten we nog niet waar we aan toe zijn. (Ja, ik kan het ook zelf opzoeken, maar ik ben lui en het is gewoon het werk van zo'n journalist om duidelijke info te vertrekken.)
Ik ben me weer aan het opwinden... Tijd voor een bak koffie.

Het is niet eens het risico an sich. Het gaat om de gevolgen. Gevolgen die we niet kunnen beheersen als het misgaat.quote:Op woensdag 6 april 2011 00:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
In Turkije ook.
Ik vind niet dat andere mensen het recht hebben om iets te bouwen dat zulke enorme risico's met zich meeneemt als kerncentrales.
Het officiele dodental van Tjernobyl staat nog steeds op 56...quote:Niemand zal ooit weten hoeveel doden en zieken er zijn gevallen bij deze ramp en hoeveel het alemaal gekost heeft. Allleen maar omdat er een paar mensen rijk van worden.

Dat klopt wel ja, maar om nou te zeggen dat we het met alternatieven aankunnen die economisch haalbaar zijn .... Het zou alleen allemaal een stuk veiliger moeten met die kernenergie, wat ook economische consequenties heeft.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:29 schreef again1928 het volgende:
Ze hebben groot gelijk vanuit hun optiek, alleen ze staren zich daar blind op het feit dat ze (eindelijk) de kennis in huis hebben. Verder vertelt Lasman (Hoofd Indonesische Regulerend Agentschap Kernenergie) dat de angst voor kernenergie uit ontwetendheid is, ik had niet verwacht dat hij iets anders zou zeggen.quote:Werkelijk waar niet...

zo, je heb me flink aan het werk gezet.quote:Op woensdag 6 april 2011 05:42 schreef Rikketik het volgende:
Over die 7.5 miljoen keer zoveel straling: Dat zo'n hoeveelheid alles behalve goed is, is wel duidelijk. Wat mij echter stoort is dat zelden vermeld wordt hoeveel die wettelijk toegestane hoeveelheid nu eigenlijk is.
ps, als je de bijlagen niet kunt vinden (net als ik) die staan hier:quote:
§ 4.4 Vergunningen en voorschriften inzake zich ontdoen van radioactieve stoffen
Artikel 35
1.
Het is verboden zich zonder vergunning te ontdoen van radioactieve stoffen door middel van lozing in de lucht, in het openbare riool of in het oppervlaktewater.
2.
Dit verbod geldt niet indien:
a.
bij lozing in de lucht, de activiteit van de in totaal in een kalenderjaar geloosde hoeveelheid radioactieve stoffen bij het verlaten van de locatie via een lozingspunt lager is dan 1 radiotoxiciteitsequivalent voor inhalatie als bedoeld in bijlage 2;
b.
bij lozing in het openbare riool, de activiteit van de in totaal in een kalenderjaar geloosde hoeveelheid radioactieve stoffen bij het verlaten van de locatie via een lozingspunt lager is dan 10 radiotoxiciteitsequivalent voor ingestie als bedoeld in bijlage 2;
c.
bij lozing in het oppervlaktewater, de activiteit van de in totaal in een kalenderjaar geloosde hoeveelheid radioactieve stoffen bij het verlaten van de locatie via een lozingspunt lager is dan 0,1 radiotoxiciteitsequivalent voor ingestie als bedoeld in bijlage 2.
------------------
2.5 Operationele grootheden voor radioactieve stoffen
Het radiotoxiciteitsequivalent Re van een radionuclide is de activiteit die bij volledige directe inname (ingestie of inhalatie) daarvan een effectieve volgdosis van 1 sievert tot gevolg heeft.
Een Re voor een radionuclide is de inverse effectieve dosiscoëfficiënt voor dat nuclide:
(2.15)
Waarin e(g) de effectieve dosis coëfficiënt is voor leeftijdsgroep g, zoals gegeven in de tabellen 4.1 en 4.2 van bijlage 4. Het radiotoxiciteitsequivalent heeft de eenheid Bq.
Bij de berekening van Re wordt altijd gebruik gemaakt van de effectieve dosiscoëfficiënt voor de leeftijd > 17 jaar.

Pardon ?quote:Op woensdag 6 april 2011 06:15 schreef NorthernStar het volgende:
Het officiele dodental van Tjernobyl staat nog steeds op 56...

Oh, uiteraard. Maar het ontbreken van zulke gegevens werkt wel speculatie in de hand en daar is ook niemand bij gebaat.quote:Op woensdag 6 april 2011 07:42 schreef kitao het volgende:
overigens is dit eens zo van belang, die wettelijke waarden zijn er niet voor niets, als je dan 5 miljoen keer zo hoog leest dan is er iets mis.

quote:The document also suggests that fragments or particles of nuclear fuel from spent fuel pools above the reactors were blown up to one mile from the units, and that pieces of highly radioactive material fell between two units and had to be bulldozed over, presumably to protect workers at the site. The ejection of nuclear material, which may have occurred during one of the earlier hydrogen explosions, may indicate more extensive damage to the extremely radioactive pools than previously disclosed.
quote:Because slumping fuel and salt from seawater that had been used as a coolant is probably blocking circulation pathways, the water flow in No. 1 is severely restricted and likely blocked. Inside the core itself, there is likely no water level, the assessment says, adding that as a result, it is difficult to determine how much cooling is getting to the fuel. Similar problems exist in No. 2 and No. 3, although the blockage is probably less severe, the assessment says.
quote:The N.R.C. report suggests that the fuel pool of the No. 4 reactor suffered a hydrogen explosion early in the Japanese crisis and could have shed much radioactive material into the environment, what it calls a major source term release.

Waarschijnlijk werkt het op de volgende manier, stikstof (nytrogen) is een stuk zwaarder dan waterstof en verdringt op die manier dus de waterstof uit de reactor. Ook valt stikstof in categorie van de inerte gassen waardoor het niet snel reageerd met andere stoffen.quote:Op woensdag 6 april 2011 09:04 schreef Dance99Vv het volgende:
injecting nitrogen to prevent a possible hydrogen explosion from occurring at the No. 1 reactor.
Nu gaan ze dus nitrogen inplaats van hydrogen injecteren, voor meer info over nitrogen,
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen
mischien kan iemand met meer verstand dan ik daar iets over melden?

dank je Basp 1 , kon het niet zo snel eruithalenquote:Op woensdag 6 april 2011 09:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk werkt het op de volgende manier, stikstof (nytrogen) is een stuk zwaarder dan waterstof en verdringt op die manier dus de waterstof uit de reactor. Ook valt stikstof in categorie van de inerte gassen waardoor het niet snel reageerd met andere stoffen.

Nog steeds lozingenquote:De Japanse staatszender NHK, die gisteren al onthulde dat de Japanse overheid bewust bijzonder hoge stralingscijfers achterhield, komt vandaag opnieuw met een verontrustend verhaal: ze slaagden erin te spreken met een gezondheidsinspecteur die zegt dat arbeiders op de site in Fukushima aan immense hoeveelheden straling worden blootgesteld. "Er hangt daar zoveel straling dat de toestellen gewoon tilt slaan".
Volgens de inspecteur waar NHK mee sprak worden de arbeiders aan de rampcentrale Fukushima Daiichi blootgesteld aan "immeasurable levels of radiation". Volgens de inspecteur kan er ook niemand in de gebouwen van reactoren 1, 2 en 3 binnengaan omdat de straling die daar hangt dodelijk is. Maar ook op de site zelf hangt op veel plaatsen meer dan 100 milliesievert/u.
Volgens de man heeft het wegpompen van hoogradioactief water op de site en het stoppen van lekken er voor gezorgd dat er nog weinig is gebeurd aan het koelen van de reactoren. "Het lijkt alsof we een berg aan beklimmen zijn en geen stap dichter bij de top komen", zei hij tegen NHK.
NHK, dat langzaam aan wat kritischer begint te berichten over de ramp, pakte gisteren uit met een bericht dat de Japanse overheid alvast stralingscijfers heeft achtergehouden tussen tussen 12 en 24 maart waaruit blijkt dat een stuk buiten de 30-kilometerzone de mensen in 24 uur blootgesteld werden aan een dosis van 100 milliesievert. Volgens de normen van de International Commission on Radiological Protection is dat in 24 uur 100 keer meer dan wat ze de veilige blootstelling voor een heel jaar beschouwd.
In Fukushima zijn arbeiders er volgens uitbater Tepco in geslaagd één van de lekken te dichten waarlangs radioactief besmet water in zee stroomde. Tepco pompt echter nog steeds miljoenen liters besmet koelwater de zee in omdat er op het land geen opslagcapaciteit meer is.
Ondertussen heeft Tepco laten weten dat het van van plan is om stikstof in de reactoren te gaan spuiten. Ze beginnen met reactor 1. Het gaat volgens Tepco om een "zuivere voorzorgsmaatregel" om toekomstige ontploffingen te vermijden. Zoals was het even zoeken naar de echte reden, maar die blijkt er wel degelijk te zijn: in reactor één is een verontrustende hoeveelheid waterstofgas zich aan het opstapelen. Dat gaat - mits geen ingreep - leiden tot een zware explosie, en eentje waarbij serieus wat extra radioactief materiaal gaat vrijkomen, want volgens Amerikaanse bronnen zijn 70 procent van de splijtstofstaven in reactor 1 in meltdown.
Het is overigens nog maar de vraag of Tepco er gaat in slagen om stikstof in de reactorbehuizing te pompen. De standaard, bestaande installaties om dat te doen zijn allemaal stuk, en het moet dus op "alternatieve" wijze gebeuren.
En terwijl de reactors weer naar hun kookpunt gaan, is de geloofwaardigheid van uitbater Tepco ondertussen ver onder het vriespunt gedaald. Het aandeel van de energiereus zakte nog eens 7 procent verder weg op de beurs van Tokio vandaag.
"De lekken werden gisteren verkleind met een mengeling van vloeibaar gas en een verhardingsproduct, maar de stroom is nu gestopt", zegt een woordvoerder van Tepco aan Reuters. Wanhopige ingenieurs hebben de afgelopen dagen vanalles geprobeerd om de scheuren in de betonnen behuizing van reactor 2 te dichten. Zo gebruikten ze zowel zagemeel, kranten, beton als vloeibaar gas om de stroom van het hoogradioactief water in te dammen.
Gevaarlijke besmetting zee en visquote:Nu het lek zou gedicht zijn, moet de uitbater toch nog steeds besmet water in zee lozen wegens het gebrek aan opslagmogelijkheden in de centrale. De pompen die de reactoren moeten koelen, zijn immers nog steeds buiten werking. Tot ze opnieuw draaien, moet water worden aangevoerd om oververhitting van de reactorkernen en een nog grotere nucleaire ramp te voorkomen. Daardoor blijft er besmet water bijkomen dat ergens naartoe moet.
Tepco loost daarom sinds maandag zo'n 11.500 ton laagradioactief zeewater (500 keer radioactiever dan wettelijke norm) om plaats te maken voor de opslag van zwaarder besmet water (minstens 10.000 keer radioactiever dan wettelijke norm). De operatie duurt nog tot vrijdag. Een soort vulbare, drijvende eilanden afkomstig van de Verenigde Staten kunnen pas eind deze maand ter plaatse zijn.
Verontrustende waardenquote:Terwijl ver van de besmette reactor bijzonder verontrustende waarden werden gemeten in het zeewater én in zeedieren, overweegt de Japanse overheid nu pas om beperkingen op te leggen voor het eten van vis. Dat de radioactiviteit in zee al in de voedselketen is geslopen, blijkt uit de vangst van radioactieve spiering op meer dan 200 kilometer van de rampplaats. Daar zat meer cesium (halfleven 30 jaar) in dan de wettellijke limiet. De Japanse overheid reageerde meteen: het viervoudigde de wettelijke limiet en kocht zich zo waarschijnlijk een paar dagen voor er weer radioactieve vis wordt gevangen.
Dat zal dan ver van Fukushima zijn, want in Ibaraki zijn de vissers gewoon gestopt sinds hun radioactieve vangsten.
Stralingsdeskundige Ike Teuling van Greenpeace waarschuwt voor de gezondheid van vissen. "Van mensen is bekend dat de kans groot is dat ze kanker krijgen, als ze blootgesteld worden aan te veel radioactieve straling. Dat is ook zo voor vissen. Die kunnen kankergezwellen ontwikkelen," zegt ze aan ANP. Ook later in de voedselketen werkt de radioactiviteit door. "Visjes worden opgegeten door grotere vissen, die weer opgegeten worden door nog grotere vissen. De hoeveelheid radioactiviteit wordt steeds groter hoe verder je in de voedselketen komt."
"Geen impact op volksgezondheid"quote:In het zeewater nabij de centrale werden hoeveelheden radioactief jodium gemeten die tot 7,5 miljoen keer hoger zijn dan de wettelijk toegelaten limiet. Blootstelling aan grote hoeveelheden jodium-131 kan leiden tot ziektes als schildklierkanker. Bovendien testte het water in zee 1,1 miljoen keer te hoog op cesium-137, een gevaarlijk radioactief element dat een halfleven van dertig jaar heeft en dus heel erg lang in het milieu schade blijft veroorzaken.
Het water dat werd gebruikt om reactor 2 te koelen, bevat zelfs volgens de autoriteiten inmiddels 5 miljoen keer de toegelaten hoeveelheid radioactiviteit. In het - niet geloosde - koelwater van reactor 2 zat op 2 april al 7,5 miljoen keer meer jodium-131 dan toegelaten.
Tsunamiquote:Ook voor mensen bestaat er gevaar, waarschuwt Teuling. "Aan de Japanse oostkust wordt veel gevist. Het Japanse dieet bestaat voor een groot deel uit vis en schaaldieren. Het zou goed kunnen dat de vis uit de zee in Japan voor lange tijd niet eetbaar is."
Toch verkondigt Hidehiko Nishiyama, vice-directeur-generaal van het Japanse Nucleaire en Industriële Veiligheidsagentschap dat het dumpen van het water geen significante impact op de volksgezondheid zou hebben.
Desalniettemin censureert de Japanse overheid nog steeds stralingscijfers. "Under survey" staat er veelzeggend in het vakje van maatresultaten. Uit de niet gecensureerde meetpunten blijkt dat er nog gestaag radioactieve straling in de lucht blijft. In Ibaraki meet SPEEDI (Prediction of Environment Emergency Dose Information) waarden die al drie weken omzeggens hetzelfde zijn en meer dan 20 keer boven de normale waarden liggen. Vanuit Fukushima, net buiten de 30 kilometerzone, komen berichten van inwoners dat daar straling wordt gemeten die tien keer hoger is dan veilig wordt geacht. SPEEDI-metingen zijn er niet voor dat gebied: die worden nog steeds gecensureerd.
Uit de metingen blijkt dat in omzeggens heel Japan de straling ver boven normale waarden blijft liggen. In Tokio is bijvoorbeeld de lucht nog steeds vier keer radioactiever dan normaal. Het is niet meteen een gevaarlijke hoeveelheid die daar wordt gemeten, maar dalen doet het cijfer niet. In Osaka, toch al een heel eind weg naar het Zuiden hangt ook twee keer meer straling in de lucht dan normaal.
(sam/mvl)quote:Fukushima I ligt ongeveer 250 kilometer ten noorden van de Japanse hoofdstad Tokio. De site kampt met grote problemen door de aardbeving en tsunami die Japan op 11 maart troffen. De natuurrampen richtten ook een spoor van verwoesting aan in woongebieden, vooral aan de kust.
quote:© ap
Japanse vissers zijn woedend over de radioactieve vervuiling in zee door de kernramp in Fukushima. "Ik ben geschokt", aldus een 64-jarige visser uit de naburige provincie Ibaraki. De verantwoordelijken bij kerncentralebeheerder Tepco "zouden zelf alle vis die we niet meer kunnen verkopen, moeten opkopen."
Tepco is gestart met het lozen van radioactief water in zee. De arbeiders wisten niet meer wat te doen met de verzamelde watermassa. Bovendien is er dagenlang nog sterker vervuild water via een lek in zee gelopen. Arbeiders slaagden er pas woensdagmorgen in om het lek in kwestie te dichten.
Vangsten afgewezen
In de getroffen provincie zouden verschillende vissers de zee zijn opgetrokken, maar ze keerden later met lege handen terug nadat ze hoorden dat hun vangsten op de verschillende vismarkten in de regio afgewezen werden. Regeringsleider Yukio Edano heeft eerder al verklaard dat de vissers voor de geleden schade een vergoeding zullen krijgen. (dpa/eb)

Je kan niet van je eigen uitvindingen vertellen hoe veilig ze zijn. Punt is, de kerncentrale staat op deze aardbol. Als je deze aardbol niet bestuurd, dan ben je dus gewoon aan je lot overgeleverd.quote:Op woensdag 6 april 2011 06:56 schreef elcastel het volgende:
[..]
Dat klopt wel ja, maar om nou te zeggen dat we het met alternatieven aankunnen die economisch haalbaar zijn .... Het zou alleen allemaal een stuk veiliger moeten met die kernenergie, wat ook economische consequenties heeft.
[..]
Ze hebben groot gelijk vanuit hun optiek, alleen ze staren zich daar blind op het feit dat ze (eindelijk) de kennis in huis hebben. Verder vertelt Lasman (Hoofd Indonesische Regulerend Agentschap Kernenergie) dat de angst voor kernenergie uit ontwetendheid is, ik had niet verwacht dat hij iets anders zou zeggen.
Overigens staat 1 kerncentrale (wetenschappelijke doeleinden) al een tijdje in de buurt Yogyakarta, een behoorlijk onstabiel gebied, hij heeft al wat aardbevingen geincasseerd en er is geen tsunami gevaar daar. Het verbaasde me dat uitgerekend dáár een kerncentrale staat overigens.

Lekker zwart wit weer. In de jaren dat deze reactoren opgeleverd werden was de risico inschatting nog totaal anders dan heden ten dage. Om nu te zeggen dat ze alles moeten sluiten is wel opeens heel drastisch naar aanleiding van een incident, ze zouden ook nog eens de risico's opnieuw kunnen analyseren en wat extra veiligheids maatregelen erbij bedenken.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:14 schreef again1928 het volgende:
Nee maar we gaan wel door, onder het motto "we hebben geen alternatief".
Jawel, gewoon niet bouwen. Bouwen is geen alternatief. Niet bouwen, dat is de oplossing.
Tot dat je een alternatief hebt. Zit maar eens op de blaren.

Als er nou werkelijk een moeder natuur zou bestaan, zou die dan denk je ook maar iets aantrekken van onze risico analyses? Nee.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Lekker zwart wit weer. In de jaren dat deze reactoren opgeleverd werden was de risico inschatting nog totaal anders dan heden ten dage. Om nu te zeggen dat ze alles moeten sluiten is wel opeens heel drastisch naar aanleiding van een incident, ze zouden ook nog eens de risico's opnieuw kunnen analyseren en wat extra veiligheids maatregelen erbij bedenken.
Wil je als land groeien dan moet je de bedrijven die zich in dat land willen vestigen tenminste wel van stroom kunnen voorzien, anders wilt zich geen bedrijf vestigen in je land.
En alternatieven hebben we natuurlijk wel, maar daarmee wordt nu pas een serieus begin gemaakt om naar een duurzame energie voorziening over te stappen. Rome is niet in 1 dag gebeouwd, net zoals onze energietransitie niet in 10 jaar bereikt zal zijn.

hoe schat je de kanker verhogende kansen in bij de bevolking als je een kolen centrale laat draaien gedurende 50 jaar ... ja het duurt langer maar van de kolen krijg je even goed kanker ... maar dat is wel getolereerd ...quote:En kerncentrales zijn gewoon teveel risico.
Niet qua kans, maar qua consequenties. Je kan je dergelijke rampen niet nog veel meer keren veroorloven. Vanaf nu moet het foutloos met kernenergie..

*kuch*quote:Op woensdag 6 april 2011 12:35 schreef HaerdenC het volgende:
[..]
hoe schat je de kanker verhogende kansen in bij de bevolking als je een kolen centrale laat draaien gedurende 50 jaar ... ja het duurt langer maar van de kolen krijg je even goed kanker ... maar dat is wel getolereerd ...

Ik vind uiteindelijk hetzelfde als jou want uiteindelijk is de oplossing: energie verbruik omlaag.quote:Op woensdag 6 april 2011 12:35 schreef HaerdenC het volgende:
[..]
hoe schat je de kanker verhogende kansen in bij de bevolking als je een kolen centrale laat draaien gedurende 50 jaar ... ja het duurt langer maar van de kolen krijg je even goed kanker ... maar dat is wel getolereerd ...

is dat artikel niet gebaseerd op computermodellen, steeds lees ik assesments als terugkerend woord ?quote:Op woensdag 6 april 2011 08:18 schreef Perrin het volgende:
Uitgebreid artikel in de NYT, gebaseerd op een document van de Nuclear Regulatory Commission:
.U.S. Sees Array of New Threats at Japans Nuclear Plant

http://loftyambitions.wor(...)-island-anniversary/quote:Years later, in 1985, a television camera finally physically accessed the core (read more at National Museum of American History), and we understood that it had partially melted down. The cladding (the first level of uranium containment) on most of the fuel rods had failed, allowing the products that result from fission in the core to be released into the cooling water surrounding the rods. Tons of melted uranium flowed to the bottom of the reactor vessel (the second layer of containment).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |