abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94898210
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:25 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ik doe het wel voor hem, van onderstaande constructie zijn er behoorlijk veel verkocht. De wningen die zijn verkocht onder deze constructie zijn overigens onverkoopbaar (aan het worden) aangezien de banken ze niet meer willen financiëren. Tot een half jaar geleden deden ze dit echter wel, subprima in prima forma:

[..]

http://www.koop-goedkoop.(...)ning_betaalbaar.aspx
Ah die kende ik nog niet, maar behoorlijk veel klinkt mij nogal ongedefinieerd in de oren. Het was dus alleen mogelijk bij WBV woningen, aangezien er daar niet zoveel per jaar van verkocht worden zal dus "behoorlijk veel" realtief gezien tov alle verstrekte hypotheken heel weinig inhouden.
  vrijdag 1 april 2011 @ 12:44:05 #102
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_94898313
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 11:35 schreef xenobinol het volgende:

Ik geloof dat er ruim 600 miljoen in de pot zit, een leuke buffer. Wat ik mij wel afvraag hoe liquide deze buffer is, zouden ze het ook verpand hebben in allerlei leuke constructies?
Nationale Hypotheek Garantie in 2009

quote:
In Nederland zijn veel hypotheken gefinancierd onder voorwaarden van de Nationale Hypotheek Garantie.Voor deze hypotheken lopen banken geen risico op een restschuld, omdat het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) garant staat voor aflossing van het hele leenbedrag. De onderzoekers van NIBC wijzen er op dat bij een daling van de huizenprijzen het vermogen van WEW al snel tekort kan schieten. Mocht deze situatie zich ooit voordoen dan kan WEW een beroep doen op renteloze leningen van de overheid. Benadrukt moet worden dat NHG-voorwaarden uitsluitend het risico op een restschuld van banken afdekt. Huishoudens profiteren van een rentekorting, maar zijn wel aansprakelijk als op enig moment sprake is van een restschuld.
bron: Rabobank

Het waarborgfonds, dat wordt gevuld met premies van huizenkopers, omvat ruim 400 miljoen euro. Het staat garant voor bijna een miljoen hypotheken (tot 265.000 euro) met een gezamenlijke waarde van ongeveer 97 miljard euro.
bron: NRC
Die 500 miljoen moet meer dan 100 miljard dekken, kansloos...
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_94898441
quote:
_O-

maar.... onmogelijk... de huizenprijzen in Amsterdam konden toch alleen maar omhoog... :'(
  vrijdag 1 april 2011 @ 12:57:06 #104
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_94898785
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah die kende ik nog niet, maar behoorlijk veel klinkt mij nogal ongedefinieerd in de oren. Het was dus alleen mogelijk bij WBV woningen, aangezien er daar niet zoveel per jaar van verkocht worden zal dus "behoorlijk veel" realtief gezien tov alle verstrekte hypotheken heel weinig inhouden.
Ik weet niet precies hoe veel :P

Weet wel dat het een constructie was die binnen WBV verkopen veel voor kwam. Zelfde orde van grootte als het hele koopgarant gebeuren (al is koopgarant kopen nog wel een paar graadjes minder mongolide dan koopgoedkoop).

Op het geheel zal het inderdaad niet zo erg veel zijn maar het zal wel weer de nodige Henk en Ingrids opleveren die over een jaar of 5 in tranen hun verhaal komen doen bij één of ander consumentenprogramma. Ik mag toch echt hopen dat we ze dan rustig in de goot laten liggen by the way maar ik vrees van niet. "Ze konden het immers toch ook allemaal niet weten"...
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  Moderator vrijdag 1 april 2011 @ 13:02:28 #105
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_94898965
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:57 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ik weet niet precies hoe veel :P

Weet wel dat het een constructie was die binnen WBV verkopen veel voor kwam. Zelfde orde van grootte als het hele koopgarant gebeuren (al is koopgarant kopen nog wel een paar graadjes minder mongolide dan koopgoedkoop).

Op het geheel zal het inderdaad niet zo erg veel zijn maar het zal wel weer de nodige Henk en Ingrids opleveren die over een jaar of 5 in tranen hun verhaal komen doen bij één of ander consumentenprogramma. Ik mag toch echt hopen dat we ze dan rustig in de goot laten liggen by the way maar ik vrees van niet. "Ze konden het immers toch ook allemaal niet weten"...
Dat is dus wat ik de hele tijd zeg. Ze konden het allemaal niet weten, nee het was allemaal de schuld van de Boze Banken. Maar zelf de ogen sluiten voor de risico's of zo weinig intelligentie hebben dat ze niet eens zagen dat er wel eens risico's konden zijn en dan achteraf gaan huilen en met het vingertje wijzen naar alle anderen die zogenaamd de schuld waren aan hun eigen keuzes hoeven wat mij betreft ook niet geholpen te worden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_94899169
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:16 schreef Basp1 het volgende:

Weet jij eigenlijk wel waarvoor subprime stond?

Dat waren hypotheken waarbij dehypotheeknemer de eerste jaren een rente onder de marktrente moesten betalen (teaser), nou mag je ons aanwijzen welke hypotheken er in nederland zijn die onder zulke voorwaarden verstrekt zijn.
Nee, subprime slaat op alle leningen met een slecht risicoprofiel. In de VS met name hypotheekleningen waarbij de kredietwaardigheid van de lener opzettelijk niet vastgesteld en gedocumenteerd is omdat hij dan niet in aanmerking zou komen.

Teaser loans zoals jij die bedoelt werden (en worden) ook in NL door diverse aanbieders in de markt gezet, minder extreem dan in de VS, maar o.a. Rabo en SNS bieden hypotheken met bv. het eerste jaar 1 procentpunt lagere rente.
pi_94899684
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:44 schreef Censuur-152 het volgende:

[..]

Nationale Hypotheek Garantie in 2009

[..]

Ik ben bekend met het probleem, gelukkig kunnen we er wel vanuit gaan dat mensen tot het uiterste zullen gaan om hun schulden af te lossen. Je kan hier namelijk niet zo makkelijk de sleutels van je woning aan de bank terug geven. Maar goed... het is inderdaad een zeer kleine buffer in verhouding tot het afgedekte risico, vandaar mijn betoog dat de premie te laag is, de voorwaarden te soepel zijn en de staat nooit garant had moeten staan.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  vrijdag 1 april 2011 @ 13:28:31 #108
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_94899856
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:47 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

_O-

maar.... onmogelijk... de huizenprijzen in Amsterdam konden toch alleen maar omhoog... :'(
Stelling van vandaag:
"De vraagprijzen van huizen gaan nog verder dalen"
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_94900007
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:44 schreef Censuur-152 het volgende:
Niet als er maar een klein deel van die 500 miljoen per jaar nodig is (30 miljoen in 2010) en er elk jaar geld bij komt (110 miljoen in 2010)

De kosten die je betaalt om je te verzekeren tegen ziektekosten dekken ook de boel niet als iedereen ernstig ziek wordt en 30 jaar in het ziekenhuis moet liggen.
pi_94900217
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:32 schreef HansvD het volgende:

[..]

Niet als er maar een klein deel van die 500 miljoen per jaar nodig is (30 miljoen in 2010) en er elk jaar geld bij komt (110 miljoen in 2010)

De kosten die je betaalt om je te verzekeren tegen ziektekosten dekken ook de boel niet als iedereen ernstig ziek wordt en 30 jaar in het ziekenhuis moet liggen.
Plus dat die 500 miljoen geen 100 Miljard hoeft te dekken, maar slechts het deel wat daarvan in waarde zakt. (De NHG betaalt natuurlijk alleen het verlies uit, niet alles)

Dus als de woningprijzen 20% zouden zakken staat die 500 miljoen garant voor 20 miljard. En van die 20 miljard zal slechts een klein deel zijn huis moeten verkopen.

Maar dat weet Zaadbal allemaal wel. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 1 april 2011 @ 13:48:55 #111
323876 michaelmoore
pi_94900689
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Plus dat die 500 miljoen geen 100 Miljard hoeft te dekken, maar slechts het deel wat daarvan in waarde zakt. (De NHG betaalt natuurlijk alleen het verlies uit, niet alles)

Dus als de woningprijzen 20% zouden zakken staat die 500 miljoen garant voor 20 miljard. En van die 20 miljard zal slechts een klein deel zijn huis moeten verkopen.

Die pot is leeg, dat is bij de gemeentes gebleven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 1 april 2011 @ 13:54:24 #112
323876 michaelmoore
pi_94900898
quote:
Hypotheekgarantie is een groot risico voor Nederlandse overheid'

31-03-2011 • 14 reacties
De bovengrens voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) moet zo snel mogelijk omlaag. Dit staat vandaag in het AD. De garantieregeling, waarbij...
De bovengrens voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) moet zo snel mogelijk omlaag. Dit staat vandaag in het AD. De garantieregeling, waarbij huizenkopers niet hoeven op te draaien voor het verlies bij gedwongen verkoop, zou in zijn geheel moeten worden heroverwogen.

Dat stellen economen van SEO Economisch Onderzoek in een studie gedaan voor de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De NHG zet kopers en banken ertoe aan om meer risico te nemen dan ze anders zouden hebben gedaan, stelt SEO. Al dat risico belandt bij de overheid en de belastingbetaler. Dat is een ongewenste situatie, zeggen de onderzoekers.

(Algemeen Dagblad, pag. 27)
  vrijdag 1 april 2011 @ 13:58:09 #113
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_94901055
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

een miljoen hypotheken
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:32 schreef HansvD het volgende:

[..]

In een stilstaande markt, maar wat gebeurt er in een neergaande markt?

30000EUR verlies is niets bij ex. verkoop. Na 17000 gevallen is de pot al leeg. We hebben het hier over meer dan 1 miljoen hypotheken.

Je moet je kop wel heel diep in de grond rammen wil je in dit soort onzin blijven geloven...

http://www.notaris.nl/page.asp?id=1326
  vrijdag 1 april 2011 @ 14:05:20 #114
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_94901319
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

vrijdag 1 april 2011 @ 14:08:15 #115
323876 michaelmoore
pi_94901426
Dit is een patroon dat zich de komende 10 jaar zal blijven herhalen tot de laatste hoogopgeleide vertrokken is naar de USA of Australie, waar woonruimte een normaal iets is en niet iedere WBV flat met betonrot uit 1960 voor een godsvermogen aan idioten verkocht wordt

quote:
vr 01 apr 2011, 10:16 |
Koopkracht huishoudens achteruit
DEN HAAG (AFN) - Huishoudens hadden vorig jaar minder te besteden dan in 2009. Na correctie voor inflatie kwam de daling van het beschikbaar inkomen uit op 1,4 procent. Toch waren de bestedingen van huishoudens 0,4 procent hoger. Dit blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De daling van het beschikbaar inkomen komt onder meer door een sterke toename van betaalde premies, vooral voor de zorgverzekeringen, en door afname van de werkgelegenheid.
pi_94901584
Je weet dat Australie momenteel de moeder aller vastgoedbubbels heeft? :D

Dutch Disease is a bitch :P
  vrijdag 1 april 2011 @ 14:13:22 #117
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94901599
Speciaal voor de dromert die durfde te beweren dat er niet zoveel verschil zat tussen sociale huurprijzen en vrije sector huurprijzen. (Ik meen dat het tjoptjop was :? )

quote:
Een bewoner van een sociale huurwoning in Amsterdam moet zijn huis uit omdat hij het via internet te huur heeft aangeboden. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald in een kort geding dat was aangespannen door woningcorporatie Eigen Haard.

Volgens Eigen Haard is het voor het eerst dat een rechter een huurder die zijn woning heeft aangeboden voor onderhuur uit zijn huis zet zonder dat hij die woning daadwerkelijk heeft onderverhuurd.

De huurder betaalde zelf nog geen 400 euro voor de woning aan de Bernard Loderstraat in het westen van de hoofdstad, maar bood het huis via Marktplaats aan voor 800 euro. Eigen Haard kwam de advertentie op het spoor en eiste dat de man zijn huurcontract zou opzeggen. Toen hij dat weigerde, stapte de woningcorporatie naar de rechter. Die bepaalde donderdag dat de man zijn huis moet verlaten.

Volgens Eigen Haard is de uitspraak van de rechter belangrijk voor het bestrijden van woonfraude.
En zie daar. Sociale woningprijs: 400 euro. Vrije sectorprijs: 800 euro. Niet vergelijkbaar roept u? Eén en hetzelfde huis. Vergelijkbaarder wordt het niet. En dat komt aardig overeen met wat ik EHV zag.
Zo zie je maar weer, de WBV trekt gewoon criminelen aan, tijd om met dat hele gebeuren maar eens te stoppen. Of gewoon 400 euro bij alle WBV prijzen op natuurlijk.
Verder gaat huurders uitzetten de nieuwe trend van 2011 worden! :Y
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_94901724
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:13 schreef Whuzz het volgende:
Speciaal voor de dromert die durfde te beweren dat er niet zoveel verschil zat tussen sociale huurprijzen en vrije sector huurprijzen. (Ik meen dat het tjoptjop was :? )

[..]

En zie daar. Sociale woningprijs: 400 euro. Vrije sectorprijs: 800 euro. Niet vergelijkbaar roept u? Eén en hetzelfde huis. Vergelijkbaarder wordt het niet. En dat komt aardig overeen met wat ik EHV zag.
Zo zie je maar weer, de WBV trekt gewoon criminelen aan, tijd om met dat hele gebeuren maar eens te stoppen. Of gewoon 400 euro bij alle WBV prijzen op natuurlijk.
Ik kan me niet voorstellen dat ik dat geweest ben :)

Enige wat ik gesteld heb is dat vrije sector meeinflateerd is op de koopprijzen daar waar wbv die vrije prijsvorming niet heeft,

Amsterdam is natuurlijk wel compleet vertyft qua huismarkt, is 80% ofzo niet sociaal huur in het centrum? :')
pi_94901771
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:13 schreef Whuzz het volgende:

Ik heb nog geen trendbreuk gesignaleerd, heb je data over een toename aan uitzettingen onder huurders? En hoe loopt de verhouding met het aantal uitzettingen onder kopers?
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  vrijdag 1 april 2011 @ 14:17:39 #120
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94901773
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:16 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat ik dat geweest ben :)
Sorry dan :P
Ben te lui om het vorige topique te openen ;)
En dat terwijl ik bij de autodealert zit te wachten op mijn auto. Luier wordt het niet! Lekkere koffie hier. Helaasch geen appeltaart :P
  vrijdag 1 april 2011 @ 14:18:58 #121
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94901830
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik heb nog geen trendbreuk gesignaleerd, heb je data over een toename aan uitzettingen onder huurders? En hoe loopt de verhouding met het aantal uitzettingen onder kopers?
We hadden een paar topics terug al eens gekeken naar de verschillen in aantallen huurachterstanden en hypotheekachterstanden. Zat meen ik een factor 100 tussen als mijn geheugen me niet in de steek laat. Uiteraard ten nadele van de huurders. Dus dat gaan nog flink wat uitzettingen worden! :D
pi_94901926
Het is eigenlijk best een kansloze reeks met over en weer verwijten met termen als huurtokkies, leentokkies etc. etc.
  vrijdag 1 april 2011 @ 14:24:17 #123
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94902050
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:21 schreef tjoptjop het volgende:
Het is eigenlijk best een kansloze reeks met over en weer verwijten met termen als huurtokkies, leentokkies etc. etc.
Wow! Daar had je 110 topics voor nodig? :P
Dit is de meest kansloze reeks op FoK! Maar wel de enige met zijn eigen weblog-spam-stakker. Dat is ook wat waard :')
pi_94902245
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:21 schreef tjoptjop het volgende:
Tsja, dat komt door al die koopkneusjes die maar niet willen toegeven dat ze nu al tienduizenden euro's onder water staan. ;-)
pi_94902260
Ik was er al snel achter natuurlijk, alleen ben ik naief/hardleers :') en geef ik het iedere keer weer een kans.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')