abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94893345
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De huizen bezitters met NHG zouden eigenlijk in dit topic heel hard en lang moeten klagen dat ze teveel NHG premie afrekenen. _O-
Die premie verdien je terug door de rentekorting.
pi_94893397
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:14 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Als je nu uitstapt ook :)
Niet als je je woning nog voor een 2007-prijs weet te verkopen.
quote:
Overigens huis nog niet verkocht nee. Maarja, sta nog niet eens op Funda. Wel kijkers gehad en nieuwe afspraken staan... maar ben benieuwd naar de animo als we eindelijk een bord in de tuin hebben. Makelaar moet nog even doorwerken :) Best een goede score voor de eerste week zelf-makelaren.
Kun je die makelaars niet beter helemaal uitschakelen in het proces? Kost alleen maar weer geld. Jouw geld. Terwijl je volgens mij prima in staat bent om die woning zelf aan de man te brengen.
pi_94893427
quote:
1s.gif Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1630[quote]1s.gif[b] Op vrijdag 1 april 2011 10:10 schreef NiGeLaToR het volgende:

Perceptie is alles Xeno; als je niets had en daarna nog niets hebt, ben je geen winnaar ;) De allerrijksten dragen ook het meeste bij, dat weet de overheid dondersgoed (deze groep mensen betaalt niet voor niets 52% belasting over een flink deel van het inkomen). Zou niet slim zijn om de mensen die niets bijdragen te 'laten winnen' zoals je het je voorstelt. Dan kunnen we de hamer en de sikkel wel weer gaan afstoffen.
Het is natuurlijk maar de vraag of de mensen die het meest financieel bijdragen ook daadwerkelijk het meest productief zijn. Jij weet waarschijnlijk net zo goed als ik dat dit per definitie niet zo is.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_94893536
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De allerrijksten, je bedoelt de grootverdieners die vaak geen toegevoegde waarde aan de ecnomie geven.

Als er 1 bedrijfstak echt zerosum is, is het de banksector wel, maar toch liggen op de een of andere miraculeuze wijze de lonen exorbitant hoog.
QFT.....

Als chocolade liefhebber ben ik voor topsalarissen in de chocolade-industrie :D
I'll sing you a lullaby.
pi_94893956
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:27 schreef xenobinol het volgende:

[..]

QFT.....

Als chocolade liefhebber ben ik voor topsalarissen in de chocolade-industrie :D
Daar heb ik niets aan de toeleveranciers (waar het bedrijf waar ik werk onder valt) worden toch nog altijd uitgeknepen net zoals in de automobiel industrie gebeurd. Alhoewel het niet zo erg is dat we vaste prijzen moeten afgeven en vertellen hoeveel besparing we volgend jaar denken te gaan behalen.

Ik ben trouwens helemaal niet voor topsalarissen, ik ben voor een meer genormaliseerde verdeling van salarissen. Ik zou zelfs een wet willen hebben dat een topman niet meer dan het X voudige van het laagste salaris wat binnen het bedrijf betaald wordt mag krijgen. Eigenaren van bedrijven die krijgen toch wel meer uitbetaald met hun aandelen, maar de CEO's van heden ten dage zijn niets meer of minder dan wat omhoog gevallen administrateurs.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 april 2011 @ 10:43:28 #81
13368 NiGeLaToR
pi_94894047
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:25 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het is natuurlijk maar de vraag of de mensen die het meest financieel bijdragen ook daadwerkelijk het meest productief zijn. Jij weet waarschijnlijk net zo goed als ik dat dit per definitie niet zo is.
Nu vraag ik me af wat vervelender is, niet-werkende mensen met veel geld of niet-werkende mensen zonder geld :)

Maargoed, ik doelde meer op de groep 52% belastingbetalers, die tegenwoordig worden afgeschilderd als profiteurs en HRA-criminelen. Deze groep begon met 52% belasting te betalen (dat is dus los van alles andere premies die hoger zijn voor deze groep en alle toeslagen die er niet zijn voor deze groep enzovoorts, jeweetwel, die groep die alles dus netjes zelf betaalt) en kon toen hypotheekrente aftrekken, ook voor 52%. Dat we hier vanaf moeten snap ik, alleen de retoriek dat deze mensen toch veel verdienen en dus meteen maar geen HRA meer hoeven te krijgen, niet.

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De allerrijksten, je bedoelt de grootverdieners die vaak geen toegevoegde waarde aan de ecnomie geven.

Als er 1 bedrijfstak echt zerosum is, is het de banksector wel, maar toch liggen op de een of andere miraculeuze wijze de lonen exorbitant hoog.
Ah ja, breek me de bek niet open, het is om het jaar een andere tak van sport. Zijn het de bankiers niet, dan zijn het de olieboeren, farmaceuten of anders de overheid wel. Misschien moet je zelf een baan gaan zoeken bij een Bank, over de hele linie zoeken ze mensen om tegen een prima salaris aan de slag te gaan ;) If you can't beat them, join them!
  FOK!fotograaf vrijdag 1 april 2011 @ 10:46:52 #82
13368 NiGeLaToR
pi_94894152
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Daar heb ik niets aan de toeleveranciers (waar het bedrijf waar ik werk onder valt) worden toch nog altijd uitgeknepen net zoals in de automobiel industrie gebeurd. Alhoewel het niet zo erg is dat we vaste prijzen moeten afgeven en vertellen hoeveel besparing we volgend jaar denken te gaan behalen.

Ik ben trouwens helemaal niet voor topsalarissen, ik ben voor een meer genormaliseerde verdeling van salarissen. Ik zou zelfs een wet willen hebben dat een topman niet meer dan het X voudige van het laagste salaris wat binnen het bedrijf betaald wordt mag krijgen. Eigenaren van bedrijven die krijgen toch wel meer uitbetaald met hun aandelen, maar de CEO's van heden ten dage zijn niets meer of minder dan wat omhoog gevallen administrateurs.
De CEO's die ik ken vallen niet onder die groep. Dat zijn mensen die hun hele leven in het teken hebben staan van werk. Dag en nacht bezig zijn met studeren, bezoeken van allerlei bijeenkomsten over de halve wereld en daarbij elke dag weer risico's moeten afwegen voor de toekomst van hun organisatie. Dat wij vinden dat ze te veel verdienen kan ik inkomen, maar dat deze mensen meer dan gemiddeld risico lopen en nemen (ook op persoonlijk vlak) en hier meer dan gemiddeld effort in steken is ook een feit.

Persoonlijk vind ik het niet zo erg dat de grote bedrijven die we allemaal kennen niet geleid worden door Henk en Ingrid :+
pi_94894165
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:19 schreef HansvD het volgende:

Huizenmarkt-rampjaar... (Tenminste volgens een anatal posters hier)

Het is mij ontgaan dat er een giro 666 actie is geweest ;)

quote:
Nog meer zekerheid inbouwen, lagere rente = goedkoper lenen.

Maar dat is toch helemaal niet nodig? Je pleidooi was toch dat de koper betaald voor het afdekken van de risico? Nu geef je feitelijk toe dat het extra risico toch word afgedekt door alle belastingbetalers.

quote:
Als het echt goed misgaat is de overheid altijd de lul. Maakt niet uit over welk onderwerp het gaat.
Dat is een keuze en geen garantie, het gaat er om dat onze overheid expliciet heeft afgesproken garant te willen staan.

quote:
Voorlopig zijn er in elk geval veel hypotheken afgesloten met de strenge eisen van NHG, goede zaak wat mij betreft.
Streng? Dat is slechts een mening. Ik vind het eigenlijk een veel te goedkope regeling voor het risico waartegen verzekerd word. De voorwaarden moeten veel strenger en de premie omhoog.

quote:
En diezelfde NHG verdiende in een slecht huizenjaar als 2010 nog steeds 80 miljoen.

Niet gek, die strenge eisen.
Elke verzekeraar legt buffers aan, dat moet ook aangezien de schade bij calamiteiten vele malen hoger kan zijn dan het jaarlijkse gemiddelde.
I'll sing you a lullaby.
pi_94894359
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:43 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ah ja, breek me de bek niet open, het is om het jaar een andere tak van sport. Zijn het de bankiers niet, dan zijn het de olieboeren, farmaceuten of anders de overheid wel. Misschien moet je zelf een baan gaan zoeken bij een Bank, over de hele linie zoeken ze mensen om tegen een prima salaris aan de slag te gaan ;) If you can't beat them, join them!
En dan in de gouden kooi zitten, nee mij niet gezien, wat kennissen van mij heben wel de overstap gemaakt en waren in het begin idd heel blij met hun grote vooruitgang in salaris, maar nu ze er een tijdje zitten worden ze geheel gek van de bureacratie traagheid, en het onvermogen om beslissingen te nemen in die organisaties. :')

1 vertelde een verhaal dat ze bezig zijn om lean te introduceren, moesten ze met groepjes bij elkaar gaan zitten, het meest leane punt wat ze konden bedenken was de wachttijd voor de koffieautomaat, dat ze niet eens in staat zijn naar hun primaire bedrijfsprocessen te kijken tijdens zulke sessies is natuurlijk al een teken aan de wand dat er iets niet klopt in de die branche.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 april 2011 @ 10:59:00 #85
13368 NiGeLaToR
pi_94894567
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:52 schreef Basp1 het volgende:

En dan in de gouden kooi zitten, nee mij niet gezien, wat kennissen van mij heben wel de overstap gemaakt en waren in het begin idd heel blij met hun grote vooruitgang in salaris, maar nu ze er een tijdje zitten worden ze geheel gek van de bureacratie traagheid, en het onvermogen om beslissingen te nemen in die organisaties. :')
Tjah, als je op dat niveau opereert is dat vervelend ja, maar als je zelf de beslissingen kan nemen is er geen excuus om dat dan ook te doen ;) Is een avondstudie niets voor je?

quote:
1 vertelde een verhaal dat ze bezig zijn om lean te introduceren, moesten ze met groepjes bij elkaar gaan zitten, het meest leane punt wat ze konden bedenken was de wachttijd voor de koffieautomaat, dat ze niet eens in staat zijn naar hun primaire bedrijfsprocessen te kijken tijdens zulke sessies is natuurlijk al een teken aan de wand dat er iets niet klopt in de die branche.
Jep, daarom worden die mensen bij de organisaties waar ik over de vloer kom ook 'heringezet' en dan vooral 'elders'. Dat bewustzijn is er heus wel, alleen is die kentering niet snel te maken. De nieuwe generaties zijn overigens geen goed vooruitzicht en het toonbeeld van totale initiatiefloosheid. In dat opzicht brengt het 2e fase onderwijs meer ongeschoolde afgestudeerden voort dan ooit.
  vrijdag 1 april 2011 @ 11:16:44 #86
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_94895176
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_94895346
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 10:47 schreef xenobinol het volgende:

[..]
Het is mij ontgaan dat er een giro 666 actie is geweest ;)
O, ik dacht het door alle bijdrages van Censuur en die van jou :-)

quote:
Maar dat is toch helemaal niet nodig? Je pleidooi was toch dat de koper betaald voor het afdekken van de risico? Nu geef je feitelijk toe dat het extra risico toch word afgedekt door alle belastingbetalers.
Klopt. Garant staan is wat anders dan betalen.

quote:
Dat is een keuze en geen garantie, het gaat er om dat onze overheid expliciet heeft afgesproken garant te willen staan.
De overheid staat wel voor meer dingen garant.

quote:
Streng? Dat is slechts een mening. Ik vind het eigenlijk een veel te goedkope regeling voor het risico waartegen verzekerd word. De voorwaarden moeten veel strenger en de premie omhoog.
Ook dat is slechts een mening. Mooi man, we verschillen dus van mening.

quote:
Elke verzekeraar legt buffers aan, dat moet ook aangezien de schade bij calamiteiten vele malen hoger kan zijn dan het jaarlijkse gemiddelde.
En voorlopig hebben ze nog zat en groeit de pot (zelfs nu) nog elk jaar, mede dankzij de strenge regels.
  vrijdag 1 april 2011 @ 11:21:49 #88
323876 michaelmoore
pi_94895397
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:31 schreef droom_econoom8 het volgende:
De NHG is gewoon één van de vele marktverstoringen.
Ik ben wel voor de koopgarant-regeling waar de verkoper zelf een garantie geeft al dan niet in samenwerking met een bepaalde bank

Maar de NHG is fout, de staat stelt zich garant voor een hele zwakke sector tegen een matsprijsje, van eenmalig een paar honderd euro voor de kopers tot twee maal modaal
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator vrijdag 1 april 2011 @ 11:28:57 #89
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_94895680
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 11:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik ben wel voor de koopgarant-regeling waar de verkoper zelf een garantie geeft al dan niet in samenwerking met een bepaalde bank

Maar de NHG is fout, de staat stelt zich garant voor een hele zwakke sector tegen een matsprijsje, van eenmalig een paar honderd euro voor de kopers tot twee maal modaal

tja, die redenering volgend zou je ook kunnen stellen dat de huursubsidie ook weg moet. Immers, dat is ook een zwakke sector (anders hadden ze die huur zelf wel kunnen betalen). Als je alle hulp zou afschaffen, dan zouden veel mensen een kleiner huis kunnen kopen dan ze nu gekocht hebben, en zouden veel mensen die nu huursubsidie hebben dan geen huisvesting meer kunnen bekostigen. Die zouden dus op straat komen te staan.

Dan zeg ik, gelijke monniken, gelijke kappen. Dan álle hulp weg, en laat iedereen maar zijn eigen boontjes doppen. Dan heb ík nog steeds geen probleem, en zijn er veel mensen (maar niet alleen onder de kopers, maar dan dus ook onder de huurders) die wel een probleem hebben. De huurders willen namelijk graag een regeling waarbij alleen de kopers in de problemen komen. Maar dan zeg ik, als je gelijkheid wil kun je die krijgen, hop weg met die huursubsidie, en zoek het maar uit. Hoop mensen die dan onder de brug komen te liggen denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_94895779
quote:

De NHG geldt sowieso alleen voor hypotheken die voor minstens 50% afgelost worden tijdens de looptijd, dus dat de NHG een echt risico is betwijfel ik wel.
pi_94895929
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 11:20 schreef HansvD het volgende:

Klopt. Garant staan is wat anders dan betalen.

Dat roept Jan Kees ook altijd, het blijft toch altijd merkwaardig dat er een garantstelling moet zijn voor kredietwaardige leners die een waardevast onderpand hebben 8)7

quote:
De overheid staat wel voor meer dingen garant.

Ja dus..... ik vind dat geen sterk argument.

quote:
Ook dat is slechts een mening. Mooi man, we verschillen dus van mening.
Ik vermoed dat de voorwaarden ook nog verder aangescherpt gaan worden.

quote:
En voorlopig hebben ze nog zat en groeit de pot (zelfs nu) nog elk jaar, mede dankzij de strenge regels.
Ik geloof dat er ruim 600 miljoen in de pot zit, een leuke buffer. Wat ik mij wel afvraag hoe liquide deze buffer is, zouden ze het ook verpand hebben in allerlei leuke constructies?
I'll sing you a lullaby.
pi_94896112
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 11:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat roept Jan Kees ook altijd, het blijft toch altijd merkwaardig dat er een garantstelling moet zijn voor kredietwaardige leners die een waardevast onderpand hebben 8)7
Stimulatiemaatregel

quote:
Ja dus..... ik vind dat geen sterk argument.
Prima, ik vind het wel goed dat de overheid voor een aantal zaken garant staat

quote:
Ik vermoed dat de voorwaarden ook nog verder aangescherpt gaan worden.
Het Nibud bepaalt over het algemeen die regels samen met het NHG. Als het Nibud het noodzakelijk acht zullen de regels inderdaad strenger worden.

quote:
Ik geloof dat er ruim 600 miljoen in de pot zit, een leuke buffer.
En nog elk jaar groeiend.

quote:
Wat ik mij wel afvraag hoe liquide deze buffer is, zouden ze het ook verpand hebben in allerlei leuke constructies?
Geen idee
pi_94896219
quote:
De staat stelt zich garant als het fonds leeg is. Dat is nog lang niet het geval, er komt elk jaar juist meer bij.

En wat is goedkoop? 1100 euro betalen op een hypotheek van 200.000 gecombineerd met veel strengere voorwaarden vind ik niet goedkoop.

De rentekorting maakt het de moeite waard en uiteindelijk goedkoop.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 april 2011 @ 11:43:53 #94
13368 NiGeLaToR
pi_94896246
quote:
Indien uw betalingsproblemen niet van tijdelijke aard zijn, kan het zijn dat u in zo'n geval uw woning moet verkopen en dat de opbrengst van uw woning lager is dan het bedrag dat u nog moet terugbetalen. Er ontstaat dan een restantschuld. Het Waarborgfonds betaalt deze restantschuld aan de geldverstrekker. Wanneer u geen schuld heeft aan de gedwongen verkoop, bijvoorbeeld als uw inkomen daalt door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid of als een van beide inkomens wegvalt door bijvoorbeeld scheiding, kan het Waarborgfonds u dit bedrag kwijtschelden en hoeft u dit bedrag dus niet meer terug te betalen. Voorwaarde hiervoor is dat u heeft meegeholpen de restantschuld zoveel mogelijk te beperken. Dit houdt bijvoorbeeld in dat als u betalingsachterstanden heeft, u contact opneemt met de bank om te bekijken hoe u deze achterstand kunt inlopen.
Ergo; NHG zou overbodig worden als we geen overdrachtsbelasting hadden. Dat maakt je huis meteen minder waard dan je hypotheek (uitgaande van volledige financiering) :)
  vrijdag 1 april 2011 @ 11:46:13 #95
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_94896337
quote:

Ik geloof dat er ruim 600 miljoen in de pot zit, een leuke buffer. Wat ik mij wel afvraag hoe liquide deze buffer is, zouden ze het ook verpand hebben in allerlei leuke constructies?
Lijkt mij dat dat in de verhuurbranche is geïnvesteerd.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  vrijdag 1 april 2011 @ 12:00:49 #96
323876 michaelmoore
pi_94896798
quote:

[..]
Nee sinds die garantie is overgegaan van de gemeentegarantie naar de staat NHG een 15 jaar geleden, is de pot bij de gemeentes gebleven, daarom worden ze nu ook angstig

Ik betwijfel of er wel wat in ie pot zit, ik geloof dat ie de laatste tien jaar al net quit draait

Het is eigenlijk een staatsgarantie op subprimeleningen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 01-04-2011 12:06:48 ]
pi_94897381
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:00 schreef michaelmoore het volgende:

Het is eigenlijk een staatsgarantie op subprimeleningen
Weet jij eigenlijk wel waarvoor subprime stond?

Dat waren hypotheken waarbij dehypotheeknemer de eerste jaren een rente onder de marktrente moesten betalen (teaser), nou mag je ons aanwijzen welke hypotheken er in nederland zijn die onder zulke voorwaarden verstrekt zijn.
  vrijdag 1 april 2011 @ 12:25:35 #98
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_94897673
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat waren hypotheken waarbij dehypotheeknemer de eerste jaren een rente onder de marktrente moesten betalen (teaser), nou mag je ons aanwijzen welke hypotheken er in nederland zijn die onder zulke voorwaarden verstrekt zijn.
Ik doe het wel voor hem, van onderstaande constructie zijn er behoorlijk veel verkocht. De wningen die zijn verkocht onder deze constructie zijn overigens onverkoopbaar (aan het worden) aangezien de banken ze niet meer willen financiëren. Tot een half jaar geleden deden ze dit echter wel, subprima in prima forma:

quote:
Koop Goedkoop maakt eigen woning betaalbaar
Een huis kopen met een bescheiden inkomen? Koop Goedkoop maakt het mogelijk. U bespaart minimaal 20 procent op de koopsom. Met Koop Goedkoop koopt u de woning. Voor de grond betaalt u een maandelijkse vergoeding. Hierop krijgt u een flinke korting. In het eerste jaar betaalt u zelfs niets. Koop Goedkoop is een initiatief van woningcorporaties.

Bij Koop Goedkoop koopt u de woning en betaalt u een maandelijkse vergoeding voor de grond. Hierop geeft de woningcorporatie u een flinke korting. In het eerste jaar betaalt u zelfs niets. In het tweede jaar betaalt u 10 procent, het derde jaar 20 procent en zo groeit de vergoeding jaarlijks met 10 procent tot na tien jaar het volledige bedrag.

Omdat de vergoeding laag begint en ieder jaar groeit, heeft u vooral de eerste jaren lage maandlasten. Lager dan bij elke andere koopwoning. Bovendien is de rente van uw hypotheek en de betaalde vergoeding voor de grond fiscaal aftrekbaar.
http://www.koop-goedkoop.(...)ning_betaalbaar.aspx
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  vrijdag 1 april 2011 @ 12:28:12 #99
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_94897758
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nout Wellink weet het:

De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
  vrijdag 1 april 2011 @ 12:34:54 #100
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_94897967
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:28 schreef Censuur-152 het volgende:

[..]

Nout Wellink weet het:

Doe je wel eens iets anders dan keer op keer dezelfde links dumpen?
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')