Dan heb je er niets van begrepen. Deze auto's moeten met gemak 1 op 20 kunnen rijden. En dat is gewoon benzine.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:14 schreef MdMa98 het volgende:
Geen enkele auto haalt zijn specificatie...
1 op 16,5 is prima voor zo`n karretje toch? Mits diesel..
De specificatie van mijn mazda is 1/13 en haal ook maar max 1/10/11
Een auto gaat pas zuinig rijden als hij echt goed warm is, op lange stukken snelweg.
Auto heeft wel onderhoud gehad?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:15 schreef Keiichi het volgende:
Oh, hij is uit 2007 trouwens. Dus hij is al (wel door een ander...) ingereden.
Of gaat het boven een bepaalde leeftijd weer fors achteruit?
Jazeker, mits je rijdt als een bejaarde.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:16 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dan heb je er niets van begrepen. Deze auto's moeten met gemak 1 op 20 kunnen rijden. En dat is gewoon benzine.
Nou aangezien je al denkt dat er een diesel in een Aygo ligt heb ik niet het idee dat je het begrijptquote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:19 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
Jazeker, mits je rijdt als een bejaarde.
Wat vertelde de garage toen je daar met je vraag aankwam?
Ik begrijp het wel degelijk, laten we dat eerst even rechtzetten ok?
Er zijn wellicht diesel uitvoeringen. Maar die zijn zeer schaars.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou aangezien je al denkt dat er een diesel in een Aygo ligt heb ik niet het idee dat je het begrijpt
En zijn dat vooral korte ritjes? Want dan zou het nog wel kunnen (al vind ik het dan nog wel aan de lage kant).quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:25 schreef Keiichi het volgende:
Het is ongeveer 30% snelweg, 40% buiten de bebouwde kom en 30% stadsverkeer dat er meegereden word.
Auto heeft onderhoud altijd op tijd gehad.
Vraag heb ik nog niet aan de garage voorgelegd.
Staat er: Er zit een diesel in een aygo? nee, er staat, mits diesel.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou aangezien je al denkt dat er een diesel in een Aygo ligt heb ik niet het idee dat je het begrijpt
Nogmaals: Ik heb de vraag nog niet voorgelegd aan de garagequote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:27 schreef MdMa98 het volgende:
Nogmaals: Wat vertelde de garage, toen je met de vraag aan kwam zetten?
Kijk eindelijk iemand met gezond verstand.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:13 schreef DaDude1987 het volgende:
Mijn gevoel: Eerst inrijden dan maar eens kijken wat hij verbruikt.
Mijn gevoel zegt dat een auto van 2007 al ruimschoots ingereden is.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:32 schreef rubje het volgende:
[..]
Kijk eindelijk iemand met gezond verstand.Lees je dit ts?
Daar las ik overheenquote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:31 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Nogmaals: Ik heb de vraag nog niet voorgelegd aan de garage
Tot nu toe is het me gelukt om met al de auto's die ik heb gehad zuiniger maar ook veel onzuiniger te rijden dan de fabrieksopgave.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Gemiddelde praktijk verbruik voor een Aygo is 5.4l/100km of te wel 1:18
http://www.spritmonitor.d(...)eltype=2&powerunit=2
Weet je wel wat mits betekent?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:27 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
Staat er: Er zit een diesel in een aygo? nee, er staat, mits diesel.
Wereld van verschil dunkt me.
Terechte opmerking. Het was geen grammaticale fout ofzo, maar gewoon verkeerd woordgebruik.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:14 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
gutteguttegut mierenneukertje, blijf toch ontopic ofzo.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:14 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
gutteguttegut mierenneukertje, blijf toch ontopic ofzo.
quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:57 schreef Palomar het volgende:
[..]
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/![]()
En ontopic, ik vind dat verbruik nog niet eens zo hoog. Praktijkverbruik wijkt altijd wel wat af van de fabrieksopgave. Bovendien ligt het er ook aan hoe je meet. Want als je de tank leeg beschouwt als het oranje lampje gaat branden zit er nog een paar liter in die je misschien niet meetelt. En naar de boordcomputer kijken (als ie dat heeft) is ook niet altijd betrouwbaar. Benzinemeter overigens ook niet.
Maar mocht je echt twijfelen dan zou ik even langs de garage gaan om hem te laten uitlezen. Misschien is de thermostaat wel kapot, waardoor die niet goed op temperatuur komt. Of iets anders.
Heb je overigens ook lichtmetalen velgen? Want dat kan ook weer meespelen (vaak breder, meer weerstand). Net als spoilertjes, of iets wat de stroomlijn blokkeert. Verder is de auto ook nog eens 4 jaar oud. Kan me best voorstellen dat zo'n compact motortje sneller slijt (vooral omdat er vaak veel van wordt gevraagd om met het verkeer mee te kunnen komen) en dat ie nu gewoon al meer verbruikt daardoor. Kan zoveel zijn eigenlijk, waar je misschien helemaal niet achterkomt
En wat is je eigen gewicht? Als jij 150 kilo weegt en de fabrieksopgave gaat uit van iemand van 50 kilo dan scheelt dat ook al veel. Of als je de auto vol hebt geladen met bagage. Zo zijn er nog tig oorzaken te bedenken......
Wat is je bandenspanning? Zet die eens een paar tiende boven de fabrieksopgave.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:26 schreef Keiichi het volgende:
Geen airco en ook geen rare spoilers.
ik heb nu ook een keer bij de shell getanked ipv de Tango. misschien dat dat iets uitmaakt.
Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
Dat ga ik straks (of morgen) controleren.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:30 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat is je bandenspanning? Zet die eens een paar tiende boven de fabrieksopgave.
Als het enige troost biedt: Op benzine van de Tango rij ik ook steevast onzuiniger dan bv bij de shell of bp.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:26 schreef Keiichi het volgende:
Geen airco en ook geen rare spoilers.
ik heb nu ook een keer bij de shell getanked ipv de Tango. misschien dat dat iets uitmaakt.
Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 15:29 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als het enige troost biedt: Op benzine van de Tango rij ik ook steevast onzuiniger dan bv bij de shell of bp.
Meten is weten, jaaaaren terug heb ik meerdere keren geconstateerd dat ik op een tank diesel 50-75km minder ver kwam als ik mijn tank gevult had bij een witte pompquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:10 schreef Keiichi het volgende:
[..]
maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.
Dat water bij de wijn klopt op zich wel, maar precies andersom. Het zijn de Shells, BP's en Esso's ( en vast ook nog anderen) die additieven bij de benzine doen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:10 schreef Keiichi het volgende:
[..]
maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.
Stel dat het zou zijn, dan zou er wel een meetbaar verschil zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:13 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Meten is weten, jaaaaren terug heb ik meerdere keren geconstateerd dat ik op een tank diesel 50-75km minder ver kwam als ik mijn tank gevult had bij een witte pomp
Dat heb je de analogie van extra alcohol bij de wijn doenquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:16 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat water bij de wijn klopt op zich wel, maar precies andersom. Het zijn de Shells, BP's en Esso's ( en vast ook nog anderen) die additieven bij de benzine doen.
Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:16 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Stel dat het zou zijn, dan zou er wel een meetbaar verschil zijn.
Nu heb ik 30l getanked voor 500km (1 op 16.6)
30l op 550km zou neerkomen op 1 op 18.3 waardoor ik het net acceptabel vind.
Dat gaat ook gebeuren. De shell aan het einde van de straat waar te Tango staat is wel 2 of 3 cent duurder. Als ik daar per liter 10% verder kan komen, dan ben ik eigenlijk nog goedkoper uitquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.
Er is laatst een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat de verschillende brandstoffen geen verschil maakten (dus Tango, witte pomp of Shell, zelfde kwaliteit en bereik), dus denk dat dat weinig zin heeft.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:22 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Dat gaat ook gebeuren. De shell aan het einde van de straat waar te Tango staat is wel 2 of 3 cent duurder. Als ik daar per liter 10% verder kan komen, dan ben ik eigenlijk nog goedkoper uit
Een 206 is sowieso niet zo zuinig zullen we maar zeggen...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:58 schreef Hugo__Boss het volgende:
Maar met zo'n Aygo moet je stukken zuiniger kunnen hoor. Wij hadden welliswaar een C1 uit 2006 en daar haalde je de 1:20 makkelijk mee zonder al teveel je best te doen. Gewoon beetje normaal rustig rijden en het lukt je zo.
Had zelf een Clio uit 98 en daarmee reed ik meestal wel zuiniger dan fabrieksopgave voor buiten bebouwde kom. Nu een 206 en daar lukt het never nooit mee. Hebben ook een nieuwe C1 uit 2010 en daar eigenlijk nog nooit gemeten. Het nieuwe model zou nog iets zuiniger moeten zijn.
De 1e generatie AYGO is ook met een 1.4 diesel geleverd...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou aangezien je al denkt dat er een diesel in een Aygo ligt heb ik niet het idee dat je het begrijpt
dikke onzinquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.
Niet alles wat getest is meteen een feit. Ik heb zelf zitten "testen" en wanneer ik bij de witte pomp 25 liter euro95 haal, dan rij ik er zo n 50~80 km minder mee vergeleken met de shell(250km / 25 ;iter). Kan wel dat het zal verschillen bij sommige steden. Bij de BP krijg ik hetzelfde effect als bij de witte pomp.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:31 schreef T42 het volgende:
[..]
dikke onzinis al getest... komt gewoon uit de zelfde tanks (ze moesten de lege pompen van super toch ergens voor gebruiken?)
rollerbank testen lijken mij meer betrouwbaarder dan gewoon rond rijden...quote:Op woensdag 30 maart 2011 22:37 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Niet alles wat getest is meteen een feit. Ik heb zelf zitten "testen" en wanneer ik bij de witte pomp 25 liter euro95 haal, dan rij ik er zo n 50~80 km minder mee vergeleken met de shell(250km / 25 ;iter). Kan wel dat het zal verschillen bij sommige steden. Bij de BP krijg ik hetzelfde effect als bij de witte pomp.
Ook geloof ik niet in die premium benzine onzin. Ja je bespaard 1 liter en vervolgens staat er een sterretje en dan met kleine letters: "Gemeten op basis van 50 liter"
Dan vraag ik me af hoe ze dat überhaupt kunnen testen aangezien er meerdere factoren meespelen zoals het weer en temperatuur.quote:Op woensdag 30 maart 2011 22:48 schreef T42 het volgende:
[..]
rollerbank testen lijken mij meer betrouwbaarder dan gewoon rond rijden...
Als je verschillende auto's onder dezelfde omstandigheden test zou dat geen invloed mogen hebben.quote:Op woensdag 30 maart 2011 23:08 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af hoe ze dat überhaupt kunnen testen aangezien er meerdere factoren meespelen zoals het weer en temperatuur.
En ja mijn auto kan ook 300km/h op de rollerbank, op de weg is dat helaas niet zo.
Dat het uit dezelfde tanks komt betekent niet dat het dezelfde kwaliteit is. Misschien krijgt de tango de onderste oudste rommel wel. Ook gooien shell en bv BP allerlei additieven erin die ook invloed kunnen hebben op het verbruik. Het zal best een keer in een test naar voren zijn gekomen dat het geen verschil maakt maar in de praktijk is mijn tank steevast sneller leeg als ik bij de tango getankt heb. En dat is echt geen klein verschil, kan zomaar 100km op een tank schelen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:31 schreef T42 het volgende:
[..]
dikke onzinis al getest... komt gewoon uit de zelfde tanks (ze moesten de lege pompen van super toch ergens voor gebruiken?)
Nu gaat het hier natuurlijk maar om 1 Aygo van de vele tienduizenden die van het trio verkocht zijn. Dat de fabrieksopgave nogal optimistisch is in veel gevallen, mag hopelijk niet als een verrassing komen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:44 schreef NoComment het volgende:
1:16,5 met een Aygo!?!? Blijkt dus maar weer dat met heel veel kunst en vliegwerk de CO2 uitstoot gehaald wordt om onder die wegenbelasting- en BPM-grens te blijven.. Mijn eerste auto, een 1.6 Lancia Delta van ondertussen een jaar of 14 oud haalde met mijn rijstijl al de 1:14, en geloof me maar dat ik dan echt niet netjes 100-110 reed.
Wat door sommige hier al gezegd is, dat er veel factoren van af kunnen hangen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:44 schreef NoComment het volgende:
1:16,5 met een Aygo!?!? Blijkt dus maar weer dat met heel veel kunst en vliegwerk de CO2 uitstoot gehaald wordt om onder die wegenbelasting- en BPM-grens te blijven..
Dat is toch zo'n 30% minder verbruik. Lijkt me erg netjes. Al moet ik zeggen dat het gecombineerde van de 206 van mijn ouders (waar ik ook aardig wat in reed) al rond de 1:17 lag. En dat voor een auto met een 1.4 16 klepper uit 2004, dat zou dus nog zuiniger zijn dan deze Aygo.quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:20 schreef BertV het volgende:
Het valt in het algemeen toch al tegen hoe weinig zuinig, zuinige auto's zijn.
Ik verbruik 1:20 op 100% B-wegen met m'n Aygo, met mijn 206 deed ik 1:15.
150kg minder, dunnere banden, 3 cilinders + al die CO2, A-label heisa:
5 km's meer met 1 liter benzine
Ok, dit is misschien niet een heel erg mooi voorbeeld, maar dan nog blijft het opvallend dat de kleine zuinige uitvoeringen veel verder van hun opgegeven verbruik zitten dan de onzuinige modellen.. En dat komt vooral door de idiote manier waarop getest wordt, zo langzaam optrekken als in die test doet echt niemand. En degene die dat wel doet krijgt aan het einde van de invoegstrook een vrachtwagen in z'n nekquote:Op donderdag 31 maart 2011 11:12 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Wat door sommige hier al gezegd is, dat er veel factoren van af kunnen hangen.
Om te beginnen en zware voet natuurlijk, kwaliteit brandstof, bandenspanning, breedte banden, etc, etc.
En dus? Dat de manier van testen niet realistisch is, is al jaren bekend.quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:43 schreef NoComment het volgende:
[..]
Ok, dit is misschien niet een heel erg mooi voorbeeld, maar dan nog blijft het opvallend dat de kleine zuinige uitvoeringen veel verder van hun opgegeven verbruik zitten dan de onzuinige modellen.. En dat komt vooral door de idiote manier waarop getest wordt, zo langzaam optrekken als in die test doet echt niemand. En degene die dat wel doet krijgt aan het einde van de invoegstrook een vrachtwagen in z'n nek![]()
Ik bedoel maar, tijdens die test wordt er (voor het BBK verbruik) in wel liefst 26 (!) seconden naar de 50km/u geaccelereerd, tot 15km/u in 1, 35km/u in 2 en 50km/u in 3. Voor het snelwegdeel accelereren ze in 40 seconden (geen typfout!) naar de 70km/u, nog lang niet de 100 of 120 om in te voegen dus! Vervolgens versnellen ze nog een paar keer tot ze wel liefst 10 hele seconden 120km/u rijden. Niet gek dat je dan het opgegeven verbruik nooit haalt![]()
Bedenk dus dat iedere auto dezelfde test voor de kiezen krijgt heh.. Dus die Aygo met 60pk wordt nog een beetje belast bij deze test, maar een 600pk Lamborghini die misschien met 50km/u in 3 amper nog goed loopt moet de test op dezelfde manier ondergaanEn daarom halen die onzuinige bakken hun opgegeven verbruik een stuk makkelijker...
Rustig optrekken helpt je niet voor laag verbruik. Je moet juist flink het gas erop hebben tijdens acceleratie. Als je dan langzamer wilt accelereren gewoon bij lagere toeren opschakelen, maar wel altijd zorgen dat je het gaspedaal net iets minder dan 100% in trapt.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:10 schreef Keiichi het volgende:
-knip-
Na de eerste tankbeurt ben ik belachelijk rustig gaan rijden (Max 110 op de snelweg enzo, rustig optrekken), maar dat lijkt dus geen effect te hebben.
Klopt wat je zegt. Wat zeer fout is dat je bij het optrekken gas verder gaat indrukken ipv het in 1 stand houden.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:20 schreef TR08 het volgende:
[..]
Rustig optrekken helpt je niet voor laag verbruik. Je moet juist flink het gas erop hebben tijdens acceleratie. Als je dan langzamer wilt accelereren gewoon bij lagere toeren opschakelen, maar wel altijd zorgen dat je het gaspedaal net iets minder dan 100% in trapt.
Weinig gas geven tijdens optrekken kost uiteindelijk juist meer brandstof.
Ik reed laatst met een collega in een huurauto. Hij trok niet vlot op en schakelde laat door. Ik gaf veel gas en schakelde op zodra ik klaar was met accelereren of minder hard hoefde te accelereren. Soms bij 2000 toeren, soms bij 4000, afhankelijk van de situatie. Bij stukken met constante snelheid reed ik harder dan hij, maar pakte vaak wel een hogere versnelling.
Hij reed 38.9 mijl per gallon, ik 50.4 (was in GB). Beide op dezelfde route, zowel heen als terug.
Auto was iets van een Focus diesel ofzo.
Oh? Mijn 1.6 hdif haalt gemiddeld 4,9 liter op 100 km. Inclusief lekker doorrijden + snel optrekken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 08:36 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Een 206 is sowieso niet zo zuinig zullen we maar zeggen...
Ik had het over de benzine-versies.quote:Op zaterdag 2 april 2011 07:48 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Oh? Mijn 1.6 hdif haalt gemiddeld 4,9 liter op 100 km. Inclusief lekker doorrijden + snel optrekken.
Heb nog nooit in een benzine versie geredenquote:Op zaterdag 2 april 2011 09:10 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Ik had het over de benzine-versies.
1:17 met een 1.4 16v lijkt mij toch niet heel slecht.quote:Op zaterdag 2 april 2011 09:10 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Ik had het over de benzine-versies.
Prius 1:13quote:Op zaterdag 2 april 2011 07:46 schreef Cybje het volgende:
Ik heb wel het idee dat vroeger auto's veel makkelijker hun opgegeven verbruik haalden. Toen ik nog auto's kocht uit de jaren 90, haalde ik vaak toch wel het verbruik zoals op sites als autoweek.nl stond. Maar hoe recenter m'n auto's worden, hoe minder makkelijk ik dat verbruik haal.
En nu lees ik dus steeds meer op plekken dat auto's het gewoon totaal niet meer halen, wat natuurlijk het ergst opvalt bij auto's die juist bedoeld zijn om zuinig te rijden (Prius, Bluemotions, etc.).
Het is eerlijk gezegd nogal jammer dat mensen in bijvoorbeeld een Prius zoveel voordelen krijgen (geen wegenbelasting, of lage bijtelling), terwijl ze alsnog 1:13 ofzo rijden. Dat is gewoon niet eerlijk tegenover de mensen die een andere auto rijden en daar soms zelfs nog zuiniger in rijden. Ze zouden eigenlijk die voordelen moeten verwerken in de benzineprijs, want dan betaalt iedereen gewoon eerlijk voor wat z'n auto verbruikt.
Ik geloof trouwens totaal niet in die CO2-verhalen, maar maak het dan tenminste eerlijk, als je toch van die regels gaat verzinnen. De CO2 uitstoot van een Prius op 1:13 is hoger dan die van bijvoorbeeld een Lotus Elise op 1:15.
Ik heb serieus een keer iemand gehoord die reed er zoiets mee. En ook op Autoweek reviews lees je regelmatig bij de zogenaamd zuinige auto's dat ze helemaal niet zo zuinig rijden.quote:Op zaterdag 2 april 2011 14:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Prius 1:13maak daar maar 1:18 - 1:21 van.
http://www.spritmonitor.d(...)eltype=2&powerunit=2
Zelf ook meerdere malen gehoord. Is het niet zo dat boven een bepaalde snelheid de accu niet meer meewerkt? Dan is het logisch dat een prius zeer onzuinig gaat rijden bij hogere snelheden.quote:Op zaterdag 2 april 2011 16:17 schreef Cybje het volgende:
[..]
Ik heb serieus een keer iemand gehoord die reed er zoiets mee. En ook op Autoweek reviews lees je regelmatig bij de zogenaamd zuinige auto's dat ze helemaal niet zo zuinig rijden.
Daarnaast, als ik 130 rijd op de snelweg, word ik regelmatig nog wel ingehaald door zo'n Prius. Kan me niet voorstellen dat ze dan nog 1:18 rijden.
Ja nogal wiedesquote:Op zaterdag 2 april 2011 16:17 schreef Cybje het volgende:
[..]
Ik heb serieus een keer iemand gehoord die reed er zoiets mee. En ook op Autoweek reviews lees je regelmatig bij de zogenaamd zuinige auto's dat ze helemaal niet zo zuinig rijden.
Daarnaast, als ik 130 rijd op de snelweg, word ik regelmatig nog wel ingehaald door zo'n Prius. Kan me niet voorstellen dat ze dan nog 1:18 rijden.
Daar noem je ook wel even een auto. De 1.5 Vtec-E motor is een van de zuinigste die Honda ooit gemaakt heeft. De (veel vaker voorkomende) 1.4 versie verbruikte aanzienlijk meer brandstof. Bijna alle latere Civic modellen verbruikte ook meer, ook met de moderne motorenquote:Op zaterdag 2 april 2011 18:37 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
Zelf ook meerdere malen gehoord. Is het niet zo dat boven een bepaalde snelheid de accu niet meer meewerkt? Dan is het logisch dat een prius zeer onzuinig gaat rijden bij hogere snelheden.
Trouwens: mijn Honda civic 1.5vtec-e uit 2001 haalde makkelijk al 1:17 bij 100/120 km/u Dus ben het wel eens dat de huidige auto`s niet veel zuiniger zouden zijn geworden als vroeger. ({in verhouding met gewicht waarschijnlijk wel).
Precies, dus dat maakt het nogal oneerlijk dat als iemand 1:13 rijdt in een Prius, diegene allemaal belastingvoordelen krijgt, maar als je dan 1:16 rijdt in een andere auto, je die voordelen niet krijgt.quote:Op zaterdag 2 april 2011 18:53 schreef davidov2009 het volgende:
Ja nogal wiedesAls je 160 gaat rijden met om het even wat voor auto verbruik je sowieso wel 1 op 8. Het gaat er natuurlijk om dat bij normaal gebruik de Prius wel heel wat zuiniger is dan 1 op 13. Dat is een beetje 'ja dokter ik heb geen last meer van hoofdpijn, behalve als ik dit doe:
'
Ik weet morgen tijdelijk resultaten. zo gigantisch veel word ook niet geredenquote:Op zaterdag 2 april 2011 19:50 schreef MdMa98 het volgende:
Ik mis m wel die Honda![]()
Niet alleen het fijne rijden, ook het spaarzame verbruik![]()
Back OT: hoe staat het ervoor TS?
Prius praktijkverbruik is gemiddeld 1 op 17.quote:Op zaterdag 2 april 2011 19:25 schreef Cybje het volgende:
[..]
Precies, dus dat maakt het nogal oneerlijk dat als iemand 1:13 rijdt in een Prius, diegene allemaal belastingvoordelen krijgt, maar als je dan 1:16 rijdt in een andere auto, je die voordelen niet krijgt.
...absoluut, al zou een Aygo zonder exta balken in de portieren, kooiconstructie, verplichte ABS en twee airbags wellicht geen 765kg maar bijv. 600kg hebben gewogen.quote:Op zaterdag 2 april 2011 17:39 schreef ononono het volgende:
Als je bedenkt dat je in de jaren "70 al 1:18 kon rijden met een 998CC mini valt het verbruik van al die nieuwe "zuinige" auto's erg tegen....
Ze hadden in die 40 jaar wel meer vooruitgang kunnen boeken
Lijkt wel te kloppen.quote:Op zaterdag 2 april 2011 22:36 schreef BertV het volgende:
[..]
...absoluut, al zou een Aygo zonder exta balken in de portieren, kooiconstructie, verplichte ABS en twee airbags wellicht geen 765kg maar bijv. 600kg hebben gewogen.
Daarbij, afstellen voor optimale Co2 reductie bij een bepaald toerental (voor een standaard test) is niet hetzelfde als afstellen voor zuinigheid.
Zo ver mijn scheikunde kennis gaat krijg je per hoeveelheid brandstof (mits zelfde goede verbranding) dezelfde eindproducten. mij lijkt het als je per km minder brandstof verbruikt dat er ook minder CO2 uitgestoten word.quote:Op zondag 3 april 2011 00:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Lijkt wel te kloppen.
Als m'n LPG is afgesteld voor de APK loopt m'n auto 1 op 7,5 en reageert hij amper nog op het gas.
Na het opnieuw afstellen van de onsteking (3 graden vroeger) en het opendraaien (!) van m'n verdamper loopt hij 1 op 9,2 gemiddeld.
Misschien stoot hij meer uit (geen idee) maar ik verspil minder brandstof...
Een motor zal altijd een "sweetspot" houden bij een bepaald toerental.quote:Op zondag 3 april 2011 01:17 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Zo ver mijn scheikunde kennis gaat krijg je per hoeveelheid brandstof (mits zelfde goede verbranding) dezelfde eindproducten. mij lijkt het als je per km minder brandstof verbruikt dat er ook minder CO2 uitgestoten word.
Doe je beter dan ik, zit gemiddeld over ruim een jaar op 1:15,5 ofzo met een 206 1.4 8v uit 2003. Voordat ik hem kocht is ie alleen maar in de stad gebruikt, dus dat is wel in zn nadeel denk ik. Binnenkort maar eens een grote beurt laten doen en van de zomer eens lekker naar Italië ermee, dan wordt ie hopelijk alsnog een beetje ingereden.quote:Op zaterdag 2 april 2011 12:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
1:17 met een 1.4 16v lijkt mij toch niet heel slecht.
De 16-klepper is wel wat zuiniger dan de 8-klepper. Verder werd die van ons grotendeels buiten de stad gebruikt.quote:Op zondag 3 april 2011 21:20 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Doe je beter dan ik, zit gemiddeld over ruim een jaar op 1:15,5 ofzo met een 206 1.4 8v uit 2003. Voordat ik hem kocht is ie alleen maar in de stad gebruikt, dus dat is wel in zn nadeel denk ik. Binnenkort maar eens een grote beurt laten doen en van de zomer eens lekker naar Italië ermee, dan wordt ie hopelijk alsnog een beetje ingereden.
Heb je de bandenspanning al gecontroleerd?quote:Op zaterdag 2 april 2011 22:03 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ik weet morgen tijdelijk resultaten. zo gigantisch veel word ook niet gereden
Een volwassen vent in een Cuorequote:Op maandag 4 april 2011 17:21 schreef Party_P het volgende:
Best knap dat je met je Aygo zo onzuinig weet te rijden, als je gaat vergelijken met een 2008 Cuore, die dezelfde motor heeft (maar wel wat smaller is)
De cuore van me pa rijdt gemiddeld 1 op 20, en dat is gecombineerd verbruik (oftewel, stad, buitenweg en snelweg) en die heeft bredere (165 ipv 145) banden. Het opgegeven verbruik voor de cuore is 1:22,7 en van de Aygo 1:21,7, dus zou je naar verhouding met de Aygo 1:19 moeten rijden.
165k in een 107... hoe hou je het vol. Een koektrommel op wielen, zonder comfort. Bahbah.quote:Op vrijdag 8 april 2011 00:37 schreef john_ven24 het volgende:
Met mijn peugeot 107 rijd ik rond de 1 op 19 gemiddeld. Al 165.000 km. Hoe is de auto onderhouden? Kijk eens of de luchtfilter nog schoon is (zit onder de plastic kap op de motor), misschien de bougies een keer vernieuwen.
Locatie van gebruik is nog wel het belangrijkst, in combinatie met de rechtervoet. Op mijn BC heb ik op dit moment een theoretisch verbruik van 1170km staan, doordat ik relatief weinig stads heb gereden (geen ritjes voor grote boodschappen). Zo gauw ik een paar relatief korte, onzuinige ritjes maak binnen de stad, zie ik het theoretisch verbruik al snel dalen richting 1050km ongeveer. En als ik dat regelmatig doe, kan ik maar 800km met een tank doen ipv 1000+.quote:Op zondag 3 april 2011 21:25 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De 16-klepper is wel wat zuiniger dan de 8-klepper. Verder werd die van ons grotendeels buiten de stad gebruikt.
Eerst klagen over de manlijkheid van een Cuore en vervolgens klagen over gebrek aan comfort.quote:Op vrijdag 8 april 2011 04:12 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Een volwassen vent in een Cuore.
[..]
165k in een 107... hoe hou je het vol. Een koektrommel op wielen, zonder comfort. Bahbah.
[..]
Er zijn mannen die hun gebrek aan mannelijkheid pogen te overcompenseren door andere mannen aan te vallen op hun vervoersmiddel dat niet volgens de standaard compensatiedrang van henzelf is toegerust.quote:Op vrijdag 8 april 2011 07:53 schreef BertV het volgende:
[..]
Eerst klagen over de manlijkheid van een Cuore en vervolgens klagen over gebrek aan comfort.
Snel pijn aan je billetjes Mikkie?
Je kan beter tot het randje vullen, die pomp slaat bij een een Aygo al heel snel af. Dan heb je de ene keer dus meer of minder getankt dan de andere keer.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:26 schreef Keiichi het volgende:
Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
Comfort genoeg. Zolang ik maar goedkoop van A naar B kom, de rest boeit me niet, sterker nog ik heb er 10.000 km geleden een nieuwe motor en koppeling in laten leggen voor 1000 euro, hij kan dus weer even vooruit.quote:Op vrijdag 8 april 2011 04:12 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Een volwassen vent in een Cuore.
[..]
165k in een 107... hoe hou je het vol. Een koektrommel op wielen, zonder comfort. Bahbah.
zozo, meneer heeft last van een kleine penis-syndroomquote:Op vrijdag 8 april 2011 04:12 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Een volwassen vent in een Cuore.
[..]
165k in een 107... hoe hou je het vol. Een koektrommel op wielen, zonder comfort. Bahbah.
Ik compenseer net zo goed met de aygo.quote:Op donderdag 14 april 2011 23:06 schreef Party_P het volgende:
[..]
zozo, meneer heeft last van een kleine penis-syndroom
Ik heb een Nissan Sunny 1.5 uit 1983 gehad en die deed gemiddeld al 1 op 18. Weliswaar op superplus, maar hij deed het wel. Een auto van 800 kilo met 75pkquote:Op zaterdag 2 april 2011 17:39 schreef ononono het volgende:
Als je bedenkt dat je in de jaren "70 al 1:18 kon rijden met een 998CC mini valt het verbruik van al die nieuwe "zuinige" auto's erg tegen....
Ze hadden in die 40 jaar wel meer vooruitgang kunnen boeken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |