abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 maart 2011 @ 11:01:34 #31
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94753623
Gemiddelde praktijk verbruik voor een Aygo is 5.4l/100km of te wel 1:18
http://www.spritmonitor.d(...)eltype=2&powerunit=2
  dinsdag 29 maart 2011 @ 11:23:13 #32
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_94754455
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 11:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Gemiddelde praktijk verbruik voor een Aygo is 5.4l/100km of te wel 1:18
http://www.spritmonitor.d(...)eltype=2&powerunit=2
Tot nu toe is het me gelukt om met al de auto's die ik heb gehad zuiniger maar ook veel onzuiniger te rijden dan de fabrieksopgave.
Dat laatste is niet zo moeilijk, maar het zuiniger rijden vergt wel heel veel inspanning en inzicht, heel erg ver vooruitkijken, anticiperen, vroeg schakelen en weinig remmen, alleen het resultaat daarvan is leuk, het rijden op zich niet.
Onzuinig rijden is veel leuker....
pi_94756710
quote:
Op dinsdag 29 maart 2011 10:27 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

Staat er: Er zit een diesel in een aygo? nee, er staat, mits diesel.
Wereld van verschil dunkt me.
Weet je wel wat mits betekent? ;)
pi_94758384
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 12:26 schreef Palomar het volgende:

[..]

Weet je wel wat mits betekent? ;)
gutteguttegut mierenneukertje, blijf toch ontopic ofzo.
pi_94758897
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:14 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

gutteguttegut mierenneukertje, blijf toch ontopic ofzo.
Terechte opmerking. Het was geen grammaticale fout ofzo, maar gewoon verkeerd woordgebruik.

Ontopic: Zit er een airco in? Of heeft de Aygo een extra spoilertje dat voor meer luchtweerstand zorgt?

[ Bericht 6% gewijzigd door PeeJay1980 op 29-03-2011 13:54:40 ]
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_94760107
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:14 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

gutteguttegut mierenneukertje, blijf toch ontopic ofzo.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/ :*

En ontopic, ik vind dat verbruik nog niet eens zo hoog. Praktijkverbruik wijkt altijd wel wat af van de fabrieksopgave. Bovendien ligt het er ook aan hoe je meet. Want als je de tank leeg beschouwt als het oranje lampje gaat branden zit er nog een paar liter in die je misschien niet meetelt. En naar de boordcomputer kijken (als ie dat heeft) is ook niet altijd betrouwbaar. Benzinemeter overigens ook niet.

Maar mocht je echt twijfelen dan zou ik even langs de garage gaan om hem te laten uitlezen. Misschien is de thermostaat wel kapot, waardoor die niet goed op temperatuur komt. Of iets anders.
Heb je overigens ook lichtmetalen velgen? Want dat kan ook weer meespelen (vaak breder, meer weerstand). Net als spoilertjes, of iets wat de stroomlijn blokkeert. Verder is de auto ook nog eens 4 jaar oud. Kan me best voorstellen dat zo'n compact motortje sneller slijt (vooral omdat er vaak veel van wordt gevraagd om met het verkeer mee te kunnen komen) en dat ie nu gewoon al meer verbruikt daardoor. Kan zoveel zijn eigenlijk, waar je misschien helemaal niet achterkomt ;)

En wat is je eigen gewicht? Als jij 150 kilo weegt en de fabrieksopgave gaat uit van iemand van 50 kilo dan scheelt dat ook al veel. Of als je de auto vol hebt geladen met bagage. Zo zijn er nog tig oorzaken te bedenken......

[ Bericht 3% gewijzigd door Palomar op 29-03-2011 14:04:18 ]
pi_94760659
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:57 schreef Palomar het volgende:

[..]

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/ :*

En ontopic, ik vind dat verbruik nog niet eens zo hoog. Praktijkverbruik wijkt altijd wel wat af van de fabrieksopgave. Bovendien ligt het er ook aan hoe je meet. Want als je de tank leeg beschouwt als het oranje lampje gaat branden zit er nog een paar liter in die je misschien niet meetelt. En naar de boordcomputer kijken (als ie dat heeft) is ook niet altijd betrouwbaar. Benzinemeter overigens ook niet.

Maar mocht je echt twijfelen dan zou ik even langs de garage gaan om hem te laten uitlezen. Misschien is de thermostaat wel kapot, waardoor die niet goed op temperatuur komt. Of iets anders.
Heb je overigens ook lichtmetalen velgen? Want dat kan ook weer meespelen (vaak breder, meer weerstand). Net als spoilertjes, of iets wat de stroomlijn blokkeert. Verder is de auto ook nog eens 4 jaar oud. Kan me best voorstellen dat zo'n compact motortje sneller slijt (vooral omdat er vaak veel van wordt gevraagd om met het verkeer mee te kunnen komen) en dat ie nu gewoon al meer verbruikt daardoor. Kan zoveel zijn eigenlijk, waar je misschien helemaal niet achterkomt ;)

En wat is je eigen gewicht? Als jij 150 kilo weegt en de fabrieksopgave gaat uit van iemand van 50 kilo dan scheelt dat ook al veel. Of als je de auto vol hebt geladen met bagage. Zo zijn er nog tig oorzaken te bedenken......
:|W

Dan gaat er met tanken ook iets minder in......

De enige en juiste manier om je gemiddelde verbruik uit te rekenen is na het tanken voor je wegrijdt, de dagteller weer op nul en bij de volgende tankbeurt het aantal km's op je dagteller delen door het net getankte aantal liters. En dan wel hetzelfde tanken, dus bijv. stoppen bij 1e keer afslaan of altijd de vulpijp ook helemaal volproppen. Doet dat een aantal tankbeurten en zo kom je op een prima gemiddeld verbruik. En dan kan je rustig gaan tanken met een nog een halfvolle tank.
pi_94761006
Zo heb je idd een prima gemiddeld verbruik om je eigen ritjes met elkaar te vergelijken, maar het kan wel afwijken van de fabrieksopgave, omdat je dagteller niet 100% accuraat is (bij fabrieksopgave wordt vast wel een geijkte teller oid gebruikt). Natuurlijk blijft het mierenneuken, maar het gaat bij de TS ook om een paar procent. De dingen die ik noem kunnen bij elkaar opgeteld net die paar procent verklaren.

Overigens weet je ook niet hoe de TS meet. Misschien meet ie wel degelijk als het oranje lampje gaat branden en dan kilometers delen door tankinhoud...... ;)
  dinsdag 29 maart 2011 @ 14:26:41 #39
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_94761131
Geen airco en ook geen rare spoilers.

ik heb nu ook een keer bij de shell getanked ipv de Tango. misschien dat dat iets uitmaakt.

Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 14:30:45 #40
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94761306
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 14:26 schreef Keiichi het volgende:
Geen airco en ook geen rare spoilers.

ik heb nu ook een keer bij de shell getanked ipv de Tango. misschien dat dat iets uitmaakt.

Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
Wat is je bandenspanning? Zet die eens een paar tiende boven de fabrieksopgave.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 14:52:00 #41
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_94762152
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 14:30 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Wat is je bandenspanning? Zet die eens een paar tiende boven de fabrieksopgave.
Dat ga ik straks (of morgen) controleren.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 15:29:52 #42
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_94763455
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 14:26 schreef Keiichi het volgende:
Geen airco en ook geen rare spoilers.

ik heb nu ook een keer bij de shell getanked ipv de Tango. misschien dat dat iets uitmaakt.

Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
Als het enige troost biedt: Op benzine van de Tango rij ik ook steevast onzuiniger dan bv bij de shell of bp.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 29 maart 2011 @ 16:10:21 #43
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_94765175
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:29 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als het enige troost biedt: Op benzine van de Tango rij ik ook steevast onzuiniger dan bv bij de shell of bp.
maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 16:13:40 #44
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94765326
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:10 schreef Keiichi het volgende:

[..]

maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.
Meten is weten, jaaaaren terug heb ik meerdere keren geconstateerd dat ik op een tank diesel 50-75km minder ver kwam als ik mijn tank gevult had bij een witte pomp
pi_94765435
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:10 schreef Keiichi het volgende:

[..]

maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.
Dat water bij de wijn klopt op zich wel, maar precies andersom. Het zijn de Shells, BP's en Esso's ( en vast ook nog anderen) die additieven bij de benzine doen.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 16:16:40 #46
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_94765446
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:13 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Meten is weten, jaaaaren terug heb ik meerdere keren geconstateerd dat ik op een tank diesel 50-75km minder ver kwam als ik mijn tank gevult had bij een witte pomp
Stel dat het zou zijn, dan zou er wel een meetbaar verschil zijn.

Nu heb ik 30l getanked voor 500km (1 op 16.6)
30l op 550km zou neerkomen op 1 op 18.3 waardoor ik het net acceptabel vind.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 16:17:20 #47
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_94765470
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:16 schreef Casos het volgende:

[..]

Dat water bij de wijn klopt op zich wel, maar precies andersom. Het zijn de Shells, BP's en Esso's ( en vast ook nog anderen) die additieven bij de benzine doen.
Dat heb je de analogie van extra alcohol bij de wijn doen ;)
  dinsdag 29 maart 2011 @ 16:17:46 #48
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94765492
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:16 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Stel dat het zou zijn, dan zou er wel een meetbaar verschil zijn.

Nu heb ik 30l getanked voor 500km (1 op 16.6)
30l op 550km zou neerkomen op 1 op 18.3 waardoor ik het net acceptabel vind.
Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.
pi_94765611
Maar bij mijn eigen auto schommelt het verbruik ook tussen de 1:9 en 1:12.5, ik rijd tussen de 600 en 800 km op een tank (= 65 liter)
  dinsdag 29 maart 2011 @ 16:22:28 #50
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_94765698
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.
Dat gaat ook gebeuren. De shell aan het einde van de straat waar te Tango staat is wel 2 of 3 cent duurder. Als ik daar per liter 10% verder kan komen, dan ben ik eigenlijk nog goedkoper uit :P
pi_94785593
Ff kassa of kvw kijken? Zou me niets verbazen als t allemaal uit dezelfde opslagtanks op de maasvlakte komt
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  dinsdag 29 maart 2011 @ 22:41:27 #52
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_94786587
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:22 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Dat gaat ook gebeuren. De shell aan het einde van de straat waar te Tango staat is wel 2 of 3 cent duurder. Als ik daar per liter 10% verder kan komen, dan ben ik eigenlijk nog goedkoper uit :P
Er is laatst een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat de verschillende brandstoffen geen verschil maakten (dus Tango, witte pomp of Shell, zelfde kwaliteit en bereik), dus denk dat dat weinig zin heeft.

Hou er rekening mee dat de berekeningen volgens een standaard cyclus worden berekend, welke je vaak niet haalt in de praktijk. Een paar keer meer doorsleuren en wat koude starts en het is zo gebeurd met je verbruik. Ook kan het variëren naar gelang je gebruik, dat van mij ligt ook ergens tussen 1:14 en 1:18 ergens, afhankelijk van of ik meer of minder stadsverkeer rij of hoe hard ik doorrij op de snelweg.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_94787463
Tanken bij de Makro werkt het beste voor mij. Scheelt zo'n 5 a 6 cent per liter met andere tankstations.

Maar het is vaak lastig om goed zuinig te rijden. Stadsverkeer is funest als je veel stoplichten tegenkomt. Zelfde als files.
pi_94787811
Maar met zo'n Aygo moet je stukken zuiniger kunnen hoor. Wij hadden welliswaar een C1 uit 2006 en daar haalde je de 1:20 makkelijk mee zonder al teveel je best te doen. Gewoon beetje normaal rustig rijden en het lukt je zo.

Had zelf een Clio uit 98 en daarmee reed ik meestal wel zuiniger dan fabrieksopgave voor buiten bebouwde kom. Nu een 206 en daar lukt het never nooit mee. Hebben ook een nieuwe C1 uit 2010 en daar eigenlijk nog nooit gemeten. Het nieuwe model zou nog iets zuiniger moeten zijn.
  woensdag 30 maart 2011 @ 08:36:43 #55
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_94796762
quote:
19s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 22:58 schreef Hugo__Boss het volgende:
Maar met zo'n Aygo moet je stukken zuiniger kunnen hoor. Wij hadden welliswaar een C1 uit 2006 en daar haalde je de 1:20 makkelijk mee zonder al teveel je best te doen. Gewoon beetje normaal rustig rijden en het lukt je zo.

Had zelf een Clio uit 98 en daarmee reed ik meestal wel zuiniger dan fabrieksopgave voor buiten bebouwde kom. Nu een 206 en daar lukt het never nooit mee. Hebben ook een nieuwe C1 uit 2010 en daar eigenlijk nog nooit gemeten. Het nieuwe model zou nog iets zuiniger moeten zijn.
Een 206 is sowieso niet zo zuinig zullen we maar zeggen... _O-
pi_94803770
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:22 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nou aangezien je al denkt dat er een diesel in een Aygo ligt heb ik niet het idee dat je het begrijpt ;)
De 1e generatie AYGO is ook met een 1.4 diesel geleverd...

Overigens rijd ik met mijn aygo als ik een beetje rustig rijd zo'n 1 op 17,5. Vind ik prima.
  woensdag 30 maart 2011 @ 13:28:25 #57
53151 T42
Pinball Wizard
pi_94806029
joh mijn 29jarige passat kan al 1:17 halen, wat volgens boekje 1:20 moest zijn. ;)
  woensdag 30 maart 2011 @ 13:31:26 #58
53151 T42
Pinball Wizard
pi_94806170
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.
dikke onzin ;) is al getest... komt gewoon uit de zelfde tanks (ze moesten de lege pompen van super toch ergens voor gebruiken?)
pi_94833744
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 13:31 schreef T42 het volgende:

[..]

dikke onzin ;) is al getest... komt gewoon uit de zelfde tanks (ze moesten de lege pompen van super toch ergens voor gebruiken?)
Niet alles wat getest is meteen een feit. Ik heb zelf zitten "testen" en wanneer ik bij de witte pomp 25 liter euro95 haal, dan rij ik er zo n 50~80 km minder mee vergeleken met de shell(250km / 25 ;iter). Kan wel dat het zal verschillen bij sommige steden. Bij de BP krijg ik hetzelfde effect als bij de witte pomp.

Ook geloof ik niet in die premium benzine onzin. Ja je bespaard 1 liter en vervolgens staat er een sterretje en dan met kleine letters: "Gemeten op basis van 50 liter" :')
  woensdag 30 maart 2011 @ 22:48:43 #60
53151 T42
Pinball Wizard
pi_94834410
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 22:37 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Niet alles wat getest is meteen een feit. Ik heb zelf zitten "testen" en wanneer ik bij de witte pomp 25 liter euro95 haal, dan rij ik er zo n 50~80 km minder mee vergeleken met de shell(250km / 25 ;iter). Kan wel dat het zal verschillen bij sommige steden. Bij de BP krijg ik hetzelfde effect als bij de witte pomp.

Ook geloof ik niet in die premium benzine onzin. Ja je bespaard 1 liter en vervolgens staat er een sterretje en dan met kleine letters: "Gemeten op basis van 50 liter" :')
rollerbank testen lijken mij meer betrouwbaarder dan gewoon rond rijden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')