Tot nu toe is het me gelukt om met al de auto's die ik heb gehad zuiniger maar ook veel onzuiniger te rijden dan de fabrieksopgave.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Gemiddelde praktijk verbruik voor een Aygo is 5.4l/100km of te wel 1:18
http://www.spritmonitor.d(...)eltype=2&powerunit=2
Weet je wel wat mits betekent?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:27 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
Staat er: Er zit een diesel in een aygo? nee, er staat, mits diesel.
Wereld van verschil dunkt me.
Terechte opmerking. Het was geen grammaticale fout ofzo, maar gewoon verkeerd woordgebruik.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:14 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
gutteguttegut mierenneukertje, blijf toch ontopic ofzo.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:14 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
gutteguttegut mierenneukertje, blijf toch ontopic ofzo.
quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:57 schreef Palomar het volgende:
[..]
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/![]()
En ontopic, ik vind dat verbruik nog niet eens zo hoog. Praktijkverbruik wijkt altijd wel wat af van de fabrieksopgave. Bovendien ligt het er ook aan hoe je meet. Want als je de tank leeg beschouwt als het oranje lampje gaat branden zit er nog een paar liter in die je misschien niet meetelt. En naar de boordcomputer kijken (als ie dat heeft) is ook niet altijd betrouwbaar. Benzinemeter overigens ook niet.
Maar mocht je echt twijfelen dan zou ik even langs de garage gaan om hem te laten uitlezen. Misschien is de thermostaat wel kapot, waardoor die niet goed op temperatuur komt. Of iets anders.
Heb je overigens ook lichtmetalen velgen? Want dat kan ook weer meespelen (vaak breder, meer weerstand). Net als spoilertjes, of iets wat de stroomlijn blokkeert. Verder is de auto ook nog eens 4 jaar oud. Kan me best voorstellen dat zo'n compact motortje sneller slijt (vooral omdat er vaak veel van wordt gevraagd om met het verkeer mee te kunnen komen) en dat ie nu gewoon al meer verbruikt daardoor. Kan zoveel zijn eigenlijk, waar je misschien helemaal niet achterkomt
En wat is je eigen gewicht? Als jij 150 kilo weegt en de fabrieksopgave gaat uit van iemand van 50 kilo dan scheelt dat ook al veel. Of als je de auto vol hebt geladen met bagage. Zo zijn er nog tig oorzaken te bedenken......
Wat is je bandenspanning? Zet die eens een paar tiende boven de fabrieksopgave.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:26 schreef Keiichi het volgende:
Geen airco en ook geen rare spoilers.
ik heb nu ook een keer bij de shell getanked ipv de Tango. misschien dat dat iets uitmaakt.
Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
Dat ga ik straks (of morgen) controleren.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:30 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat is je bandenspanning? Zet die eens een paar tiende boven de fabrieksopgave.
Als het enige troost biedt: Op benzine van de Tango rij ik ook steevast onzuiniger dan bv bij de shell of bp.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:26 schreef Keiichi het volgende:
Geen airco en ook geen rare spoilers.
ik heb nu ook een keer bij de shell getanked ipv de Tango. misschien dat dat iets uitmaakt.
Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 15:29 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als het enige troost biedt: Op benzine van de Tango rij ik ook steevast onzuiniger dan bv bij de shell of bp.
Meten is weten, jaaaaren terug heb ik meerdere keren geconstateerd dat ik op een tank diesel 50-75km minder ver kwam als ik mijn tank gevult had bij een witte pompquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:10 schreef Keiichi het volgende:
[..]
maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.
Dat water bij de wijn klopt op zich wel, maar precies andersom. Het zijn de Shells, BP's en Esso's ( en vast ook nog anderen) die additieven bij de benzine doen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:10 schreef Keiichi het volgende:
[..]
maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.
Stel dat het zou zijn, dan zou er wel een meetbaar verschil zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:13 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Meten is weten, jaaaaren terug heb ik meerdere keren geconstateerd dat ik op een tank diesel 50-75km minder ver kwam als ik mijn tank gevult had bij een witte pomp
Dat heb je de analogie van extra alcohol bij de wijn doenquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:16 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat water bij de wijn klopt op zich wel, maar precies andersom. Het zijn de Shells, BP's en Esso's ( en vast ook nog anderen) die additieven bij de benzine doen.
Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:16 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Stel dat het zou zijn, dan zou er wel een meetbaar verschil zijn.
Nu heb ik 30l getanked voor 500km (1 op 16.6)
30l op 550km zou neerkomen op 1 op 18.3 waardoor ik het net acceptabel vind.
Dat gaat ook gebeuren. De shell aan het einde van de straat waar te Tango staat is wel 2 of 3 cent duurder. Als ik daar per liter 10% verder kan komen, dan ben ik eigenlijk nog goedkoper uitquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.
Er is laatst een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat de verschillende brandstoffen geen verschil maakten (dus Tango, witte pomp of Shell, zelfde kwaliteit en bereik), dus denk dat dat weinig zin heeft.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:22 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Dat gaat ook gebeuren. De shell aan het einde van de straat waar te Tango staat is wel 2 of 3 cent duurder. Als ik daar per liter 10% verder kan komen, dan ben ik eigenlijk nog goedkoper uit
Een 206 is sowieso niet zo zuinig zullen we maar zeggen...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 22:58 schreef Hugo__Boss het volgende:
Maar met zo'n Aygo moet je stukken zuiniger kunnen hoor. Wij hadden welliswaar een C1 uit 2006 en daar haalde je de 1:20 makkelijk mee zonder al teveel je best te doen. Gewoon beetje normaal rustig rijden en het lukt je zo.
Had zelf een Clio uit 98 en daarmee reed ik meestal wel zuiniger dan fabrieksopgave voor buiten bebouwde kom. Nu een 206 en daar lukt het never nooit mee. Hebben ook een nieuwe C1 uit 2010 en daar eigenlijk nog nooit gemeten. Het nieuwe model zou nog iets zuiniger moeten zijn.
De 1e generatie AYGO is ook met een 1.4 diesel geleverd...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou aangezien je al denkt dat er een diesel in een Aygo ligt heb ik niet het idee dat je het begrijpt
dikke onzinquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.
Niet alles wat getest is meteen een feit. Ik heb zelf zitten "testen" en wanneer ik bij de witte pomp 25 liter euro95 haal, dan rij ik er zo n 50~80 km minder mee vergeleken met de shell(250km / 25 ;iter). Kan wel dat het zal verschillen bij sommige steden. Bij de BP krijg ik hetzelfde effect als bij de witte pomp.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:31 schreef T42 het volgende:
[..]
dikke onzinis al getest... komt gewoon uit de zelfde tanks (ze moesten de lege pompen van super toch ergens voor gebruiken?)
rollerbank testen lijken mij meer betrouwbaarder dan gewoon rond rijden...quote:Op woensdag 30 maart 2011 22:37 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Niet alles wat getest is meteen een feit. Ik heb zelf zitten "testen" en wanneer ik bij de witte pomp 25 liter euro95 haal, dan rij ik er zo n 50~80 km minder mee vergeleken met de shell(250km / 25 ;iter). Kan wel dat het zal verschillen bij sommige steden. Bij de BP krijg ik hetzelfde effect als bij de witte pomp.
Ook geloof ik niet in die premium benzine onzin. Ja je bespaard 1 liter en vervolgens staat er een sterretje en dan met kleine letters: "Gemeten op basis van 50 liter"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |