Wat een goed idee dat met die groene cijfers zeg!quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:24 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik heb het zelf nooit zo meegemaakt. Zeker op het GLU en HKU werd er op gehamerd om zo goed mogelijk je best te doen om er boven uit te steken. Juist omdat je op die manier sneller opvalt en dus makkelijker een baan vindt. Zo kreeg je bij een bepaald vak een groen cijfer als je een 8 of hoger scoorde . Het klinkt misschien kinderachtig, maar het hielp wel, want iedereen wilde opvallen op die cijferlijst.
Maar dat zal bij andere sectoren wel anders zijn.
Op de middelbare school kreeg ik opeens het probleem dat ik tijdens tentamens Nederlands, Duitse woorden ging gebruiken. En echt niet dat ze wat van zeiden. Er kwam gewoon leuk een rode streep doorheen. Om die reden ook maar gelijk het vak Duist laten vallen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:26 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat een goed idee dat met die groene cijfers zeg!
Helaas zat ik op een basisschool met vooral buitenlandse kinderen, dus 't niveau was behoorlijk laag en later op de middelbare school kreeg ik weer andere problemen door niet-IQ gerelateerde problemen
Grafisch Lyceum Utrecht en Hogeschool voor Kunsten Utrecht.quote:
Ja, maar de rasechte denktanks doe je zo te kort.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:37 schreef Northside het volgende:
Ah, voortgezet onderwijs? Daar laat de Nederlandse cultuur zich bij veel hbo-opleidingen ook weer gelden: groepswerk. Met een aantal mensen samen wat in elkaar flansen en dan als groep beoordeeld worden. Het paradijs voor de meelifters.
Op de universteit niet veel anders trouwens. Daar had je een levendige handel in samenvattingen, oefententamens, antwoorden etc. Maar goed, daar werd je in ieder geval individueel beoordeeld.
Groepswerk kan leuk zijn, maar soms ook erg frustrerend. Je moet het geluk hebben dat je groepsgenoten net zo gemotiveerd zijn. Daarnaast kun je meelifters gewoon uit je groep gooien.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:37 schreef Northside het volgende:
Ah, voortgezet onderwijs? Daar laat de Nederlandse cultuur zich bij veel hbo-opleidingen ook weer gelden: groepswerk. Met een aantal mensen samen wat in elkaar flansen en dan als groep beoordeeld worden. Het paradijs voor de meelifters.
Op de universteit niet veel anders trouwens. Daar had je een levendige handel in samenvattingen, oefententamens, antwoorden etc. Maar goed, daar werd je in ieder geval individueel beoordeeld.
Oh, groepswerk is ook een goede voorbereiding op de praktijk hoor (daar zitten ook zat uitvreters ), maar nadelig voor de slimmere mensen. Vind ik dan.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:36 schreef Captain_Maximum het volgende:
Groepswerk kan leuk zijn, maar soms ook erg frustrerend. Je moet het geluk hebben dat je groepsgenoten net zo gemotiveerd zijn. Daarnaast kun je meelifters gewoon uit je groep gooien.
Ik ben voorstander van groepswerk, zo gaat het in de praktijk immers ook, maar dan wel individueel beoordeeld. Doe des noods 25% van het cijfer samenwerking, en de andere 75% individueel.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:37 schreef Northside het volgende:
Ah, voortgezet onderwijs? Daar laat de Nederlandse cultuur zich bij veel hbo-opleidingen ook weer gelden: groepswerk. Met een aantal mensen samen wat in elkaar flansen en dan als groep beoordeeld worden. Het paradijs voor de meelifters.
Op de universteit niet veel anders trouwens. Daar had je een levendige handel in samenvattingen, oefententamens, antwoorden etc. Maar goed, daar werd je in ieder geval individueel beoordeeld.
Dat gaat niet zo makkelijk als je 1 product oplevert he.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:48 schreef Tanin het volgende:
Ik ben voorstander van groepswerk, zo gaat het in de praktijk immers ook, maar dan wel individueel beoordeeld. Doe des noods 25% van het cijfer samenwerking, en de andere 75% individueel.
Vorig jaar wilde ik mijzelf uit een groep meelifters gooien. Werd mooi niet geaccepteerd hoor.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:36 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Groepswerk kan leuk zijn, maar soms ook erg frustrerend. Je moet het geluk hebben dat je groepsgenoten net zo gemotiveerd zijn. Daarnaast kun je meelifters gewoon uit je groep gooien.
Dat snap ik. Mijn reactie erop was ook bij wijze van spreken Maar ik vind het fijn om te zien dat je nu in ieder geval constructief mee doet.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:02 schreef Northside het volgende:
[..]
Bij wijze van spreken dus... Ik had ook kunnen zeggen 'mensen die een keer een 9 voor wiskunde haalden en zichzelf gelijk als hoogbegaafd betitelen'.
Nog erger is de betutteling op universiteiten tegenwoordig. Ik studeer nu een jaar aan de uni van Maastricht, en het lijkt wel het hbo. Verplichte groepsopdrachten, met aanwezigheidsplicht op de uni dus ook, en misschien nog wel erger: je moet een portfolio bijhouden mbt je ontwikkeling. Zowel op het vlak van studie als op persoonlijk vlak. Dat zou je zogenaamd helpen met het verkrijgen van inzicht in wie je bent, waar je heen wil, etc. Sorry hoor, maar als je aan een universiteit studeert en je zelfs de kunde ontbreekt om te reflecteren op jezelf, dan moet je er gewoon mee stoppen. Maar goed, je merkt dan ook echt dat er mensen geholpen zijn met deze manier van werken. Klinkt positief he? Is het niet.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:38 schreef Northside het volgende:
[..]
Oh, groepswerk is ook een goede voorbereiding op de praktijk hoor (daar zitten ook zat uitvreters ), maar nadelig voor de slimmere mensen. Vind ik dan.
Portfolio, comptenties. De grootste flauwekul die ze hebben verzonnen.quote:Op zondag 3 juli 2011 10:09 schreef lateralize het volgende:
[..]
Nog erger is de betutteling op universiteiten tegenwoordig. Ik studeer nu een jaar aan de uni van Maastricht, en het lijkt wel het hbo. Verplichte groepsopdrachten, met aanwezigheidsplicht op de uni dus ook, en misschien nog wel erger: je moet een portfolio bijhouden mbt je ontwikkeling. Zowel op het vlak van studie als op persoonlijk vlak. Dat zou je zogenaamd helpen met het verkrijgen van inzicht in wie je bent, waar je heen wil, etc. Sorry hoor, maar als je aan een universiteit studeert en je zelfs de kunde ontbreekt om te reflecteren op jezelf, dan moet je er gewoon mee stoppen. Maar goed, je merkt dan ook echt dat er mensen geholpen zijn met deze manier van werken. Klinkt positief he? Is het niet.
Zo erg heb ik het niet eens op het MBO en HBO gehad. Eén groepsopdracht per jaar en verder gewoon vooral individueel werken. Aanwezigheidsplicht was er ook wel, maar dat werd niet zo nauw genomen. Het ging er vooral om dat je je werk maar goed deed.quote:Op zondag 3 juli 2011 10:09 schreef lateralize het volgende:
[..]
Nog erger is de betutteling op universiteiten tegenwoordig. Ik studeer nu een jaar aan de uni van Maastricht, en het lijkt wel het hbo. Verplichte groepsopdrachten, met aanwezigheidsplicht op de uni dus ook, en misschien nog wel erger: je moet een portfolio bijhouden mbt je ontwikkeling. Zowel op het vlak van studie als op persoonlijk vlak. Dat zou je zogenaamd helpen met het verkrijgen van inzicht in wie je bent, waar je heen wil, etc. Sorry hoor, maar als je aan een universiteit studeert en je zelfs de kunde ontbreekt om te reflecteren op jezelf, dan moet je er gewoon mee stoppen. Maar goed, je merkt dan ook echt dat er mensen geholpen zijn met deze manier van werken. Klinkt positief he? Is het niet.
Ik kreeg een boek met extra sommetjes. Dat was de oplossing van mijn leraar, omdat ik vaak eerder klaar was dan de rest. Extra sommetjes maken tot de rest ook klaar was.quote:Op zondag 3 juli 2011 10:05 schreef lateralize het volgende:
Wat (basis)scholen betreft overigens: daar is van alles aan de hand. Cultuur inderdaad, maar ook gebrek aan kennis, en misschien het allerbelangrijkst: gebrek aan inzicht. Veel docenten zijn zelf gewoon niet intelligent genoeg om in te kunnen schatten wat een bovengemiddeld intelligent kind nodig heeft, en hoe je zo een kind überhaupt eruit pikt.
Heb ik ook gezeten, Nederlands recht. Ze liepen toen al te verkondigen wat voor revolutionair systeem dat groepsgebonden onderwijs wel niet was. In de praktijk heb ik meegemaakt dat 2 mensen tijdens blok 1.1 in een dispuutsontgroening zaten en het hele blok iedere bijeenkomst in een hoekje hebben liggen slapen. Om vervolgens wel het blok te halen natuurlijk.quote:Op zondag 3 juli 2011 10:09 schreef lateralize het volgende:
Ik studeer nu een jaar aan de uni van Maastricht, en het lijkt wel het hbo. Verplichte groepsopdrachten, met aanwezigheidsplicht op de uni dus ook, en misschien nog wel erger: je moet een portfolio bijhouden mbt je ontwikkeling. Zowel op het vlak van studie als op persoonlijk vlak.
Sommetjes maken is toch ook leuk. Dat vond ik tenminste wel op de basisschool.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:38 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik kreeg een boek met extra sommetjes. Dat was de oplossing van mijn leraar, omdat ik vaak eerder klaar was dan de rest. Extra sommetjes maken tot de rest ook klaar was.
Ik besloot gelijk dat ik dat niet eerlijk vond en dat uit de ruit staren veel leuker was dan extra sommetjes maken voor jan lul. Ik blij, want 'vrije tijd'. Hij blij, want 'probleem opgelost'.
Was je toen al hoogbegaafd?quote:Op maandag 4 juli 2011 14:03 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Sommetjes maken is toch ook leuk. Dat vond ik tenminste wel op de basisschool.
Ik ben niet hoogbegaafd. Vind dit gewoon een interessant topic.quote:
Vond ik niet. Als ik 20 sommetjes foutloos maak zal ik die 10 extra sommen ook wel foutloos kunnen. En dus vond ik het niet nodig. Uit de ruit staren was ook gewoon veel leuker.quote:Op maandag 4 juli 2011 14:03 schreef Captain_Maximum het volgende:
Sommetjes maken is toch ook leuk. Dat vond ik tenminste wel op de basisschool.
Ik ben 1 van die mensen die school vroeger leuk vond, wat ze ook naar mijn kop smeten. Maar bij ons was het dé oplossing blijkbaar om mij als boodschapper te gebruiken voor het secretariaat, of om kopies te gaan halen, etc. Op de moment zelf vond ik dat natuurlijk geweldig, zo'n 'verheven' positie tov andere leerlingen, maar in retrospectie vind ik het een behoorlijk domme beslissing. Ik werd er ook een nogal vervelende smartass van. Als je dan kijkt naar het Finse schoolsysteem, waar de sterken de zwakkeren assisteren en bijles geven.. zou alleszins een nuttigere tijdsbesteding zijn geweest. En had me ook in staat gesteld beter aan te sluiten bij mijn leeftijdsgenoten in plaats van er voor een stuk naast te leven. Overigens, omdat ik nooit als lastig of wat dan ook ervaren werd door de leerkrachten zelf, is het toen ook nooit bij iemand opgekomen om mij een jaar te laten overslaan, zodat ik voor de verandering is zou moeten werken voor mijn punten. Resultaat van dit alles? 1ste jaar unief gedubbeld, omdat ik dacht dat ik het wel zou halen met mijn cursussen een paar dagen vooraf uit hun plastiek te halen. Sloeg dat ff tegen voor een aantal vakken. (Ik kijk uitdrukkelijk naar jou statistiek.) Daarna zo gedemotiveerd geraakt omdat Miss Harvard in iets kon falen dat ik nooit meer op mijn top gepresteerd hebt.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:38 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik kreeg een boek met extra sommetjes. Dat was de oplossing van mijn leraar, omdat ik vaak eerder klaar was dan de rest. Extra sommetjes maken tot de rest ook klaar was.
Ik besloot gelijk dat ik dat niet eerlijk vond en dat uit de ruit staren veel leuker was dan extra sommetjes maken voor jan lul. Ik blij, want 'vrije tijd'. Hij blij, want 'probleem opgelost'.
Herkenbaar. Werden je ouders ook tot waanzin gedreven hierdoor?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 01:28 schreef Waiting_tables_in_Paris het volgende:
Resultaat van dit alles? 1ste jaar unief gedubbeld, omdat ik dacht dat ik het wel zou halen met mijn cursussen een paar dagen vooraf uit hun plastiek te halen. Sloeg dat ff tegen voor een aantal vakken. (Ik kijk uitdrukkelijk naar jou statistiek.) Daarna zo gedemotiveerd geraakt omdat Miss Harvard in iets kon falen dat ik nooit meer op mijn top gepresteerd hebt.
Bij groepswerk kwam ik er uiteindelijk achter dat de rol van 'documentalist' wel iets voor mij was. Dat hield eigenlijk niet veel meer in dan alle losse stukken van de projectleden bij elkaar pakken en samenvoegen tot 1 lopend geheel. Voordeel hiervan was dat ik het allemaal nog eens onder ogen kreeg voordat het werd ingeleverd en waar nodig kon verbeteren (herschrijven). Ander voordeel was dat ik bij een project van een maand de eerste 3 weken rustig achterover kon leunen en alleen in de laatste week een paar avonden moest doorbikkelen.quote:Behalve bij groepswerken dan. Ik vond de gedachte dat iemand slechte punten zou overhouden door mijn gebrek aan input onverdraaglijk.
Grappig dat je dat zegt. Heb zelf ontdekt (niet op school maar later pas) dat ik goed ben in het lijmen van verschillende stukjes informatie. Is ook handig als ik bijvoorbeeld iets wil opzoeken op internet.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 10:42 schreef Northside het volgende:
Bij groepswerk kwam ik er uiteindelijk achter dat de rol van 'documentalist' wel iets voor mij was. Dat hield eigenlijk niet veel meer in dan alle losse stukken van de projectleden bij elkaar pakken en samenvoegen tot 1 lopend geheel. Voordeel hiervan was dat ik het allemaal nog eens onder ogen kreeg voordat het werd ingeleverd en waar nodig kon verbeteren (herschrijven). Ander voordeel was dat ik bij een project van een maand de eerste 3 weken rustig achterover kon leunen en alleen in de laatste week een paar avonden moest doorbikkelen.
Nah. Ik praat mij overal uit. Ze hadden ook oprecht medelijden met het overgestresseerde wrak dat ik af en toe was door mijn extreme faalangst.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 10:42 schreef Northside het volgende:
Herkenbaar. Werden je ouders ook tot waanzin gedreven hierdoor?
Was ook steeds mijn job, maar ik combineerde het wel steeds nog met een gelijkwaardig deel van de andere taken die dienden te gebeuren. Ik organiseerde ook meestal alles, qua deadlines en taakverdeling, om zever te vermijden. Maar dat aan elkaar plakken/herschrijven tot een geheel nam uiteindelijk altijd zowat 3x zoveel werk in beslag (sommige mensen hun werk moet je gewoon half opnieuw maken).. gelukkig altijd wel de nodige credit voor gekregen, maar ik vertrouwde iemand anders zelden met die taak.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 10:42 schreef Northside het volgende:
Bij groepswerk kwam ik er uiteindelijk achter dat de rol van 'documentalist' wel iets voor mij was. Dat hield eigenlijk niet veel meer in dan alle losse stukken van de projectleden bij elkaar pakken en samenvoegen tot 1 lopend geheel. Voordeel hiervan was dat ik het allemaal nog eens onder ogen kreeg voordat het werd ingeleverd en waar nodig kon verbeteren (herschrijven). Ander voordeel was dat ik bij een project van een maand de eerste 3 weken rustig achterover kon leunen en alleen in de laatste week een paar avonden moest doorbikkelen.
Waaruit blijkt je hoogbegaafdheid dan?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:43 schreef deelnemer het volgende:
Ik ben zelf hoogbegaafd, maar knap depressief. Vandaag begonnen bij de groenvoorziening (een werkverschaffingsproject gekoppeld aan de bijstand). Het was lachen. De mannen van de groenvoorziening zitten de helft van de tijd in een busje niets te doen. Er werd mij gevraagd het niet te vertellen. Een beetje geschoffeld en papierprikken. Eén man had geen gebid, Het moest nog worden aangemeten. Hij zag er uit als een half weggerotte dakloze. Toen ik vroeg hoe hij heette zei hij: "kut". Maar verder aardige mensen, dat wel. Voelde op de eerste dag al helemaal thuis en opgenomen. Lekker in de buitenlucht werken met dit weer. Veel van het werk is in woonwijken. De mensen die je ziet rondlopen zijn ook vriendelijk naar de mensen van de groenvoorziening. Je hebt gemakelijk een praatje. Je knuffelt eens een hond, die aan de boom is vastgenoopt, terwijl het baasje boodschappen doet.
Ik heb ook in hoge functies gewerkt. Hoog - Laag - Hoog - Laag ... Zo ziet mijn leven eruit. Wel veel gezien. De wereld is onvoorstelbaar dwaas.
Uit het correct spellen van "gebid", zelfs de Van Dale kan er niet aan tippen dat intellect.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 11:58 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waaruit blijkt je hoogbegaafdheid dan?
Is dat kenmerkend voor hoogbegaafdheid?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 13:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt. Heb zelf ontdekt (niet op school maar later pas) dat ik goed ben in het lijmen van verschillende stukjes informatie. Is ook handig als ik bijvoorbeeld iets wil opzoeken op internet.
IQ?quote:Op zaterdag 9 juli 2011 13:25 schreef Boterbartje het volgende:
* Boterbartje meldt zich als hoogbegaafde!
132quote:
Volgens welke test?quote:
pff, dan zou ik in de archiefkast moeten duiken, wel via een instituut voor orthopedagogie die ook IQ testen afnam + nog een heel verhaal wat er eigenlijk bij hoortquote:
eh zegt WISC-RN jou wat? Heb snel even in de kast gekekenquote:Op zaterdag 9 juli 2011 13:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
Er zijn namelijk nogal veel verschillende testen voor het meten van je IQ, en welke test nou echt gehanteerd wordt voor het meten van begaafdheid/domheid is mij eigenlijk nog niet duidelijk.
Dus wat zegt dan een getal?
Ah, ik zat op kamers tijdens mijn eerste jaar. Ouders dachten dat ik daar ook wel doorheen zou vliegen, maar dat viel dus tegen. Toen de eerste onvoldoendes binnenkwamen wisten ze niet echt hoe ze daarmee om moesten gaan.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 02:37 schreef Waiting_tables_in_Paris het volgende:
Nah. Ik praat mij overal uit. Ze hadden ook oprecht medelijden met het overgestresseerde wrak dat ik af en toe was door mijn extreme faalangst.
Omdat alles aan elkaar plakken/herschrijven zoveel werk was had ik het zo geregeld dat ik verder niet veel hoefde te doen. Alleen de laatste week dus. Alles leuk en aardig, maar ik was niet van plan om EN het normale werk te doen EN het geheel te moeten reviewen. Zo leuk was de opleiding ook weer niet.quote:Was ook steeds mijn job, maar ik combineerde het wel steeds nog met een gelijkwaardig deel van de andere taken die dienden te gebeuren. Ik organiseerde ook meestal alles, qua deadlines en taakverdeling, om zever te vermijden. Maar dat aan elkaar plakken/herschrijven tot een geheel nam uiteindelijk altijd zowat 3x zoveel werk in beslag (sommige mensen hun werk moet je gewoon half opnieuw maken).. gelukkig altijd wel de nodige credit voor gekregen, maar ik vertrouwde iemand anders zelden met die taak.
Nee, maar ik kan nu wel gaan googlenquote:Op zaterdag 9 juli 2011 13:35 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
eh zegt WISC-RN jou wat? Heb snel even in de kast gekeken
Hahaha lekker is dat! Maar sowieso niets waard die troep op internet, daar kun je toch geen conclusies aan verbinden?!quote:Op zaterdag 9 juli 2011 13:46 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Nee, maar ik kan nu wel gaan googlen
Heb trouwens net voor de grap een testje van de NTI gedaan, 15 minuten mee bezig.....krijg je geen uitslag aan het einde
Ik ben kennelijk toch zo dom dat ik daar iedere keer weer intrap. Misschien was dat wel de echte IQ metingquote:Op zaterdag 9 juli 2011 13:48 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Hahaha lekker is dat! Maar sowieso niets waard die troep op internet, daar kun je toch geen conclusies aan verbinden?!
Aah wat heb je aan IQ, ik ben met 2 onvoldoendes op m'n lijst geslaagd. Ben 2x geschorst geweest dit jaar en heb mijn boeken niet meegenomen naar school Toch zegt een leraar dat hij geniet als hij mijn proefwerk nakijkt, dat hij genialiteit bespeurt.. terwijl ik een 5,5 haal!quote:Op zaterdag 9 juli 2011 13:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik ben kennelijk toch zo dom dat ik daar iedere keer weer intrap. Misschien was dat wel de echte IQ meting
Volgens mij word je dan een beetje belazerd door die leraar......zou ie het serieus menen?quote:Op zaterdag 9 juli 2011 13:53 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Aah wat heb je aan IQ, ik ben met 2 onvoldoendes op m'n lijst geslaagd. Ben 2x geschorst geweest dit jaar en heb mijn boeken niet meegenomen naar school Toch zegt een leraar dat hij geniet als hij mijn proefwerk nakijkt, dat hij genialiteit bespeurt.. terwijl ik een 5,5 haal!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |