abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:45:10 #151
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95740242
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:50 schreef HenkvonAnnie het volgende:

[..]

Ik 'voel' de taal zeg maar goed aan. Ik zie vaak gelijk wat er bijvoorbeeld fout is in een zin en maak automatisch minder spellings- en grammaticafouten omdat ik bij veel van deze vakken voel wat er moet staan.

[..]

Nouja in feite snap ik dat nog wel. Meer moeite heb ik met formules en met grote hoeveelheden wiskundige stof. Ik heb meer tijd nodig dan dat men mij gunde op de middelbare school en men mij nu gunt met wiskundig-gerelateerde vakken op de uni. Daardoor loop ik makkelijk vertraging op en ben ik vaak iets dat ik geleerd heb, twee weken later weer vergeten omdat het niet voldoende geautomatiseerd is.

Nu heb ik een non-verbale leerstoornis (NLD), waardoor ik ernstig uit balans ben (zoals ik al zei, verbaan 130+ en non-verbaal +- 90). Maar daar heb ik, op de moeite met wiskundig inzicht na, weinig last van gelukkig :)
Dat heb ik ook, (zon IQ) kom mij dan ook niet aan met veelvlakken en kegelsneden. Maar andere vormen van wiskunde gaan prima.
pi_95740459
Ja daar snap ik bijvoorbeeld ook de ballen van :P
Van formules en dat soort zaken snap ik de essentie wel, alleen duurt het bij mij erg lang voordat het geautomatiseerd is en ik weet bij welke situatie welke formule hoort.
Bis vincit, qui se vincit in victoria.
  woensdag 20 april 2011 @ 17:32:12 #153
281927 mcf
The end is the beginning.
pi_95768096
Ok,
1. Hoe kom ik er achter wanneer ik of iemand anders hoogbegaafd is.
2. Ik denk niet dat hoogbegaafd perse een hoog iq is, het is meer je prestaties, creativiteit, omgang met je creativiteit etc. Omdat ik hier nogal veel lees over hoog iq dit, hoog iq dat.
  woensdag 20 april 2011 @ 19:43:50 #154
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_95773899
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 17:32 schreef mcf het volgende:
Ok,
1. Hoe kom ik er achter wanneer ik of iemand anders hoogbegaafd is.
2. Ik denk niet dat hoogbegaafd perse een hoog iq is, het is meer je prestaties, creativiteit, omgang met je creativiteit etc. Omdat ik hier nogal veel lees over hoog iq dit, hoog iq dat.
Ben je serieus? De definitie van hoogbegaafdheid is nou eenmaal een IQ van boven de 120 of 140 (ligt eraan welke maatstaf je aanhoudt). Het etiketje hoogbegaafd wordt voornameljk geplakt op alle kinderen die ergens in uitblinken. Dat deze 2 dingen niet altijd overeenkomen doet niets af aan de definitie van hoogbegaafdheid.
WFPB!
pi_95774223
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 17:32 schreef mcf het volgende:
Ok,
1. Hoe kom ik er achter wanneer ik of iemand anders hoogbegaafd is.
2. Ik denk niet dat hoogbegaafd perse een hoog iq is, het is meer je prestaties, creativiteit, omgang met je creativiteit etc. Omdat ik hier nogal veel lees over hoog iq dit, hoog iq dat.
1. Voor de gein; op de website van Mensa. Echt? Bij een psycholoog.

2. Semantiek, woordenboek is het oneens met je.Haalt niet weg dat creatief zijn ook een vorm van "intelligentie" zou kunnen zijn. We hebben echter met zijn alle besloten dat intelligentie dat is wat een IQ test meet (cirkelredenering, maar wel de waarheid).
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_95955059
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 17:32 schreef mcf het volgende:
Ok,
1. Hoe kom ik er achter wanneer ik of iemand anders hoogbegaafd is.
2. Ik denk niet dat hoogbegaafd perse een hoog iq is, het is meer je prestaties, creativiteit, omgang met je creativiteit etc. Omdat ik hier nogal veel lees over hoog iq dit, hoog iq dat.
Je komt niet echt te weten of iemand hoogbegaafd is of niet. Hoogbegaafdheid is uiteindelijk ook maar een labeltje.
Intelligent zijn heeft zo z'n voordelen, maar uiteindelijk gaat het om karakter. Adak vind ik 't zelf ook wel leuk om te weten hoe slim iemand is, maar ik merk dat ik 't heel lastig vind om iemand intelligentie goed in te schatten (behalve wanneer iemand echt oliedom is dan).

Zelf let ik meer op wat iemand doet, niet op wat iemand theoretisch kan (omdat 'ie zo slim is).

Ik denk dat zo goed als iedere hoogbegaafde wel "wat" zwakkere trekjes heeft. Ik heb altijd wel moeite gehad met bepaalde spelfouten en vooral met m'n concentratie. Voor de rest kan ik 't meeste zelf wel af, bijvoorbeeld als ik iets niet weet, weet ik meestal wel hoe ik 't kan oplossen :)
  donderdag 28 april 2011 @ 15:38:42 #157
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96091890
Vanavond een echt wonderkind in DWDD
!!! Go 49-ers !!!
pi_96190221
quote:
2s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:38 schreef RobertoCarlos het volgende:
Vanavond een echt wonderkind in DWDD
Heb een stukje gezien, en om te eerlijk zijn; vond er weinig bijzonders aan.
  zondag 1 mei 2011 @ 01:36:09 #159
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96196087
Komt omdat Mattijs niets van het interview bakte.
!!! Go 49-ers !!!
pi_98801123
Kick.
pi_98808531
interessant dit topic, ik weet sinds een aantal jaar dat ik ook hoogbegaafd ben (het vermoeden was er altijd wel). Ik heb mijn vader nooit gekend, tot 4 jaar terug. Hij bleek hoogbegaafd te zijn en het mooie was dat ik gesprekken met hem had die ik nog nooit met andere mensen heb kunnen hebben. Er zat een bepaalde denksnelheid in, er werden snel verbanden gelegd, het niveau was hoog en de onderwerpen waren super. Dit in tegenstelling tot een bekende uitspraak die ik vaak te horen krijg: "wat denk je snel", of ho ho, even rustig aan en opnieuw beginnen, of nu even uitleggen met wat meer woorden.

Helaas is hij 2 jaar geleden overleden, maar ik heb op basis van die gesprekken een officiële test aangevraagd en kwam inderdaad uit op iets van 155.

Verder heb ik mij op de basisschool altijd suf verveeld, op de middelbare school van guymnasium naar havo gegaan, maar vooral omdat ik ontzettend geremd werd in wat ik wilde leren en doen waardoor ik mij enorm ging vervelen en dus als logisch gevolg minder ging presteren. Daarna ben ik hbo gaan doen, waar ik tegen hetzelfde probleem aanliep, de stof was saai, ongestructureerd, onpraktisch en verouderd. Ik ben namelijk echt een beelddenker, visueel en ruimtelijk erg sterk en ben erg sterk in verbanden leggen. Lesstof die ik tot mij krijg moet dan ook met elkaar in verband staan, als ik ergens het "nut" niet van in zie, dan heb ik er enorme moeite mee, als ik snap waar iets voor nodig is, dan gaat het als een speer.

Na deze hbo opleiding ben ik deeltijd gaan studeren aan de academie van bouwkunst, stedenbouwkunde, een echte ruimtelijke opleiding waar je gestimuleerd wordt om helemaal los te gaan. Deze vrijheid was het eerste jaar erg wennen, maar nagelang de jaren merkte ik dat ik het fantastisch vond om helemaal los te gaan en al je energie er in te stoppen, dit soms tot frustratie van docenten die het niet helemaal meer konden volgen. Elke stap die je maakt moet je namelijk verantwoorden, alleen soms maak ik 4 stappen in mijn hoofd, waar de docent al moeite heeft met de 1e stap, ofwel soms werden het lange avonden, of volgde er kritiek dat ik ergens langer over na moest denken.. Ook op het werk liep ik hier met opdrachtgevers tegenaan, waar ik al ver in het proces zat, begon de opdrachtgever net.

Nu ben ik net afgestudeerd en ga ik na de zomer starten als docent aardrijkskunde, op een montessori achtige middelbare school, hier ga ik uiteraard weer naast studeren (gelukkig heeft mijn vrouw al geaccepteerd dat ik nooit ga stoppen met studeren). Deze school is redelijk vrij qua lesmethodes, eigen inbreng wordt zeer gewaardeerd.

Lang verhaal, maar het komt erop neer dat ik totaal geen baan ambieer in het gehaaste bedrijfsleven (heb er een aantal jaar ingezeten, maar beviel totaal niet) en dus het onderwijs in ga. Mijn ambitie op de lange termijn is wel om nog studies, deeltijd, te gaan volgen, aangezien ik het leren nu wel te pakken heb!
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:11:27 #162
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_98837587
Zo zie je maar dat hoogbegaafden niet altijd slim zijn ;). Ik zal absoluut niet zeggen dat ik HB ben of zo, maar een paar dingen herken ik wel. Ik pas me iig regelmatig aan aan anderen (meestal niet-studenten) qua denktempo, woordkeuze en vertaling van begrippen. Ook wil ik abstracte zaken etc, zoveel mogelijk vertalen in een ruimtelijke voorstelling, die ik dan meestal dan ook voor me zie. Als daarna kennis moet reproduceren, 'lees' ik dat als het ware op van die visualisatie die ik voor me zie, of als ik een concept oid moet gebruiken, gebeurt dat meestal in ruimtelijke termen.

Ook herken ik de behoefte dat iets moet passen en een bepaalde logica moet volgen. Ik heb dat niet extreem of zo, maar het is wel prettig als zaken in hun onderlinge verhoud kloppen, dan onthou ik het makkelijker en kan ik meer op gevoel met een concept oid spelen. Maar als iets structureel niet klopt is dat ook een logica ;)

Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het me dat je met docent en hbo onder jouw niveau zit. Nog even los van het gemeten IQ, want studeren is meer dan een hoog IQ. Ik ken jou verder niet maar misschien is het wel een idee om, als je gaat studeren, eens het universitaire niveau te proberen, filosofie bijv.
!!! Go 49-ers !!!
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:03:21 #163
348677 lellebelle
praying to be Miss perfect
pi_98841232
Ook ik ben hoofbegaafd, heb het altijd extreem moeilijk gehad vooral op sociaal gebied. Omdat ik overkwam als betweter was ik al snel het pispaalte. In groep 2 kende ik de tafels tot en met 20 al uit mijn hoofd, in groep zes kon ik 100-tallen al vermenigvuldigen, in de brugklas kreeg ik stof op HBO-niveau. Toch is het misgegaag, door het onsociale wat ik ben, en omdat ik me snel verveel en goed aanpas doe ik vaak makkelijkere baantjes op MBO niveau. Terwijl mijn IQ op 149 is getest.

O+
I wished I was perfect, perfect in every way, perfect till my last day, till my last breath, till my dead. Rest in peace unsecurity
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:37:27 #164
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_98843537
En wat doe je eraan?
!!! Go 49-ers !!!
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:48:59 #165
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_98844290
Ik ben ooit eens getest, en het schijnt dat ik ook meerbegaafd/hoogbegaafd ben. Ik weet wel dat ik een vreselijk irritant kut jochie kon zijn. Ik wist alles beter. Het nadeel was alleen dat ik er niet alleen zelf van overtuigd was, maar dat het ook echt zo was. Dat twee volwassenen aan het discussiëren waren en ik ze even allebei met de feiten om het hoofd sloeg (als 10 jarig jochie), en de discussie in 1 klap over was. Ik heb een tijd moeite gehad anderen hun gelijk te geven, omdat ik dat nooit hoefde te doen, ik had immers altijd gelijk (vroeger dan, inmiddels niet meer natuurlijk ;) )

Ben dan ook veel gepest, want mijn leeftijdsgenoten konden dat natuurlijk niet echt waarderen. Ik heb een jaar overgeslagen, en mocht nog een jaar overslaan, maar heb er voor gekozen dat niet te doen. Ben op de basisschool altijd goed begeleid, met extra werk en dat soort dingen (en een jaar overslaan). Heb uiteindelijk VWO afgerond met een 7.nog wat als gemiddelde (was afgerond geen 8), studeer nu in het buitenland.
Volgens de overheid doe ik een studie op HBO niveau, hoewel mijn studie een hoger niveau heeft hier, dan veel studies die in NL wel universitair zouden zijn. Ik merk hier niet dat ik bovenmatig slim ben, ik kan prima meekomen, ondanks dat ik in een andere taal studeer, maar die hoogbegaafdheid-trekjes die ik vroeger had zijn (gelukkig) niets meer van over. Ik weet ook niet of ik daadwerkelijk hoogbegaafd was, ze zeggen het.

Het enige wat ik heel duidelijk heb (en weet niet of dit hoogbegaafdheid is), is dat ik dingen niet zomaar kan onthouden, ik moet ze begrijpen. Ik moet nu een toets herren, omdat ik de aantekeningen van de leraar niet goed genoeg heb onthouden. In plaats daarvan ben ik om het vak heen gaan lezen (de aantekeningen waren zo duidelijk :') ), om het beter te begrijpen, wat gelukt is, maar de leraar was het niet eens met de dingen die ik gevonden had.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_98848107
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 22:03 schreef lellebelle het volgende:
Ook ik ben hoofbegaafd, heb het altijd extreem moeilijk gehad vooral op sociaal gebied. Omdat ik overkwam als betweter was ik al snel het pispaalte. In groep 2 kende ik de tafels tot en met 20 al uit mijn hoofd, in groep zes kon ik 100-tallen al vermenigvuldigen, in de brugklas kreeg ik stof op HBO-niveau. Toch is het misgegaag, door het onsociale wat ik ben, en omdat ik me snel verveel en goed aanpas doe ik vaak makkelijkere baantjes op MBO niveau. Terwijl mijn IQ op 149 is getest.

O+
Daar mag je best trots op zijn. :Y Ik zie het toch wel als een talent.
signatuurloos
pi_98857938
Ach ik ben maar een nep hoogbegaafde zie ik, met mijn iq van 139. :P
Hmm.. bijzondere prestaties.. die vallen bij mij ook wel mee. Ik weet niet of ik last heb van mijn hoogbegaafdheid of dat het gewoon een karakter-ding is, maar ik herken wel wat vaak wordt gezegd: snel uitgekeken op zaken, veel afwisseling nodig hebben. Ik heb ook weinig ruggengraat en ben niet echt een doorzetter.
Mensen denken van wel, omdat ik destijds helemaal afgezakt ben naar het vmbo en tegenwoordig aan een universiteit studeer, of omdat ik 30 kilo afgevallen ben, of omdat simpelweg alles dat ik doe en echt wil me ook lukt. Toch zie ik dat niet als een kwestie van wel of niet doorzetter zijn, maar gewoon niet anders kunnen. Ik moest wel naar de universiteit, and so I did. Ik moet er niet aan denken dat ik de rest van mijn leven door had moeten brengen in een functie op mbo niveau. Dat was pas doorzetten geweest.
pi_98859132
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
Zo zie je maar dat hoogbegaafden niet altijd slim zijn ;). Ik zal absoluut niet zeggen dat ik HB ben of zo, maar een paar dingen herken ik wel. Ik pas me iig regelmatig aan aan anderen (meestal niet-studenten) qua denktempo, woordkeuze en vertaling van begrippen. Ook wil ik abstracte zaken etc, zoveel mogelijk vertalen in een ruimtelijke voorstelling, die ik dan meestal dan ook voor me zie. Als daarna kennis moet reproduceren, 'lees' ik dat als het ware op van die visualisatie die ik voor me zie, of als ik een concept oid moet gebruiken, gebeurt dat meestal in ruimtelijke termen.

Ook herken ik de behoefte dat iets moet passen en een bepaalde logica moet volgen. Ik heb dat niet extreem of zo, maar het is wel prettig als zaken in hun onderlinge verhoud kloppen, dan onthou ik het makkelijker en kan ik meer op gevoel met een concept oid spelen. Maar als iets structureel niet klopt is dat ook een logica ;)

Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het me dat je met docent en hbo onder jouw niveau zit. Nog even los van het gemeten IQ, want studeren is meer dan een hoog IQ. Ik ken jou verder niet maar misschien is het wel een idee om, als je gaat studeren, eens het universitaire niveau te proberen, filosofie bijv.
Ik heb dan ook al een bachelor en master achter de rug ;) Alleen ik wil docent worden (zij-instromer), dus dan moet deze hbo studie er naast, verwacht er alleen niet erg veel moeite mee te hebben, maar dat is mooi meegenomen, aangezien ik hem versneld kan afronden. Daarna ga ik wel weer lekker doorstuderen (alleen is het tegenwoordig een duur geintje) en dan zie ik nog wel welke studie, iets van oudheidskunde trekt me enorm.

Wel grappig dat ik niet enige ben die abstracte elementen vertaald in een ruimtelijk beeld, ik doe eigenlijk niet anders, vooral inderdaad bij reproductie of als leermethode, ik heb dan ook een vrij sterk fotografisch geheugen. Bijvoorbeeld plattegronden, als ik kijk naar een kaart van bijvoorbeeld een stad en ik loop daarna in die stad, dan kan ik de plattegrond weer in gedachte halen om zo te bepalen waar ik wezen moet, best handig al zeg ik het zelf ;)

Naja zoals ik aangaf heb ik er vroeger niet echt last van gehad, alleen dat ik mijzelf behoorlijk snel verveelde. Maar gelukkig had ik een buurman (volgens mij 1 van de eerste IT'ers) bij wie ik veel langs ging om over de eerste computer systemen te praten en lekker in elkaar te zetten.
pi_98861745
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ontwikkeling van de hoogbegaafden in dit topic als kind. Heb je je opmerkelijk sneller, of misschien juist langzamer, ontwikkeld dan gemiddeld?

Ikzelf liep met 9 maanden en sprak (de eerste woorden) met 7 maanden.. wel iets sneller dan gemiddeld dus. Aan het eind van de basisschool echter denk ik dat ik eerder een soort achterstand had. Ik was wel een laatbloeier... in de zin van het ontwikkelen en faciliteren van mijn vermogens.
Ik was een erg serieus kind, en in mijn gedrag wel een stuk volwassener dan anderen, maar mijn cito toets heb ik stevig verpest. Maar goed, misschien ook niet zo gek als je continu uit het raam zit te staren :P
pi_98862118
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 03:46 schreef Shadowlyse het volgende:
Uit vele onderzoeken blijkt dat er grofweg 3 factoren voor een succesvol leven zijn.

1) intelligentie
2) ambitie
3) omgeving

Als het een wat minder is dan kan dat gecompenseerd worden door het ander.
Hmm ja, en dit hoort misschien een beetje bij omgeving, maar uit onderzoek is ook gebleken dat mensen met een goed uiterlijk / bovengemiddelde looks sneller carrière maken en als intelligenter worden ingeschat.
pi_98862557
Ah, het zoveelste Fok-topic waar eigengeilers zichzelf als hoogbegaafd komen bestempelen. Wat zijn we toch slim met z'n allen he. Alleen jammer dat de Nederlandse samenleving daar niet op zit te wachten.

Oh ja, een vierde factor (en misschien wel de belangrijkste) voor een succesvol leven: geluk.
Ja, ik generaliseer.
pi_98862978
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 12:54 schreef Northside het volgende:
Ah, het zoveelste Fok-topic waar eigengeilers zichzelf als hoogbegaafd komen bestempelen. Wat zijn we toch slim met z'n allen he. Alleen jammer dat de Nederlandse samenleving daar niet op zit te wachten.

Oh ja, een vierde factor (en misschien wel de belangrijkste) voor een succesvol leven: geluk.
Als het je niet bevalt blijf je toch lekker weg, zeikwijf.
pi_98863381
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 12:54 schreef Northside het volgende:
Ah, het zoveelste Fok-topic waar eigengeilers zichzelf als hoogbegaafd komen bestempelen. Wat zijn we toch slim met z'n allen he. Alleen jammer dat de Nederlandse samenleving daar niet op zit te wachten.

Oh ja, een vierde factor (en misschien wel de belangrijkste) voor een succesvol leven: geluk.
Ik heb eerder het gevoel dat jij een soort van bevestiging nodig hebt dan wij? Want je maakt je ergens druk om, omdat?.. Volgens mij is het ego gehalte hier ook verre van hoog, dus ik snap je reactie in ieder geval niet, maar wellicht kan je een constructieve bijdrage leveren aan dit topic en jouw visie degelijk onderbouwen.
pi_98863716
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:17 schreef inXs het volgende:
Ik heb eerder het gevoel dat jij een soort van bevestiging nodig hebt dan wij? Want je maakt je ergens druk om, omdat?.. Volgens mij is het ego gehalte hier ook verre van hoog, dus ik snap je reactie in ieder geval niet, maar wellicht kan je een constructieve bijdrage leveren aan dit topic en jouw visie degelijk onderbouwen.
Constructieve bijdrages vind je in de 1200 voorgaande topics hierover terug. Alles is al gezegd. De vraag is dan ook eerder wat jullie nou willen bereiken met (weer) dit topic.
Ja, ik generaliseer.
pi_98863737
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:06 schreef lateralize het volgende:
Als het je niet bevalt blijf je toch lekker weg, zeikwijf.
Zou kunnen, maar ik verveel me.
Ja, ik generaliseer.
pi_98865645
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:25 schreef Northside het volgende:

[..]

Constructieve bijdrages vind je in de 1200 voorgaande topics hierover terug. Alles is al gezegd. De vraag is dan ook eerder wat jullie nou willen bereiken met (weer) dit topic.
Ervaringen uitwisselen. Doei.
pi_98866099
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:25 schreef Northside het volgende:

[..]

Constructieve bijdrages vind je in de 1200 voorgaande topics hierover terug. Alles is al gezegd. De vraag is dan ook eerder wat jullie nou willen bereiken met (weer) dit topic.
Ik ben dus nieuw in dit topic, dus vind het wel interessant, er zullen vast meer mensen rondlopen die dit zo vinden. De vraag is meer wat jij wilt bereiken met deze reactie? Er zijn vast 1000'en topics te vinden die al aardig wat reeksen op hun namen hebben en eigenlijk niets meer toevoegen.
pi_98866813
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:21 schreef inXs het volgende:
Ik ben dus nieuw in dit topic, dus vind het wel interessant, er zullen vast meer mensen rondlopen die dit zo vinden. De vraag is meer wat jij wilt bereiken met deze reactie? Er zijn vast 1000'en topics te vinden die al aardig wat reeksen op hun namen hebben en eigenlijk niets meer toevoegen.
Zouden wat mij betreft allemaal op slot mogen. Zou de kwaliteit van Fok ten goede komen.
Ja, ik generaliseer.
pi_98866858
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:10 schreef lateralize het volgende:
Ervaringen uitwisselen. Doei.
Ik had 2 fouten op mijn cito-toets, en jij? En wat vind jij daar nou van, dat je in Nederland niet trots mag uitkomen voor het feit dat je intelligenter bent dan een ander?
Ja, ik generaliseer.
pi_98866984
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:40 schreef Northside het volgende:

[..]

Zouden wat mij betreft allemaal op slot mogen. Zou de kwaliteit van Fok ten goede komen.
Maar helaas, dat gebeurt dus niet ;) Persoonlijk vind ik dit (nog niet wellicht) geen onzin topic en heb ik een beetje de gedachte van; 'als het je niet zint, dan post en lees je hier toch niet'. Daarom was mijn vraag naar jou toe serieus (ik geef toe, ik ben te lui om 1000 topics door te lezen). Waarom denk jij er bij dit topic zo over?

En om even antwoord te geven op je vraag daarna, volgens mij mag je best trots zijn op het feit dat je slimmer bent dan de gemiddelde mensch, alleen vallen de meeste mensen hierover en beginnen dan mooie verhalen over EQ, sociaal gedrag, autist, etc etc. Hier geldt een beetje hetzelfde probleem als wanneer je veel geld verdiend in Nederland, daar rust ook al zo'n taboe op.
pi_98867746
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:45 schreef inXs het volgende:
Maar helaas, dat gebeurt dus niet ;) Persoonlijk vind ik dit (nog niet wellicht) geen onzin topic en heb ik een beetje de gedachte van; 'als het je niet zint, dan post en lees je hier toch niet'. Daarom was mijn vraag naar jou toe serieus (ik geef toe, ik ben te lui om 1000 topics door te lezen). Waarom denk jij er bij dit topic zo over?
Ik erger me een beetje aan al die mensen die zichzelf zo slim vinden. Hebben ze een keer de bnn-iq test gedaan en 120 gescoord en gelijk mag de vlag uit: 'ik ben ook hoogbegaafd!'. En dat gezucht en gesteun van 'ja, slim zijn is heel zwaar hoor, ik heb het er maar moeilijk mee'. Bullshit. Ja, die mensen bestaan zeker, maar hoeveel zijn er dat? 1 op de 10,000? 1 op de 20,000? Maar hier op Fok denkt iedereen dat ze erbij horen.

quote:
En om even antwoord te geven op je vraag daarna, volgens mij mag je best trots zijn op het feit dat je slimmer bent dan de gemiddelde mensch, alleen vallen de meeste mensen hierover en beginnen dan mooie verhalen over EQ, sociaal gedrag, autist, etc etc. Hier geldt een beetje hetzelfde probleem als wanneer je veel geld verdiend in Nederland, daar rust ook al zo'n taboe op.
Ja, dus mag je in Nederland niet trots zijn. Ja, stiekem, op jezelf. Ik vraag me af hoeveel kinderen dankzij deze instelling hun volledige potentieel nooit zullen benutten.
Ja, ik generaliseer.
pi_98868212
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:40 schreef Northside het volgende:

[..]

Zouden wat mij betreft allemaal op slot mogen. Zou de kwaliteit van Fok ten goede komen.
Dan kun je net zo goed heel R&P sluiten, aangezien alles toch wel een keer aan bod is gekomen. Een forum is gewoon een sociaal medium waar mensen over een bepaald onderwerp kunnen praten. Blijkbaar is er nog steeds genoeg animo voor het onderwerp 'hoogbegaafd' plus dat het ook wel in P&P past. Waarom zou het dan op slot moeten?
signatuurloos
pi_98869349
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 15:06 schreef Northside het volgende:

[..]

Ik erger me een beetje aan al die mensen die zichzelf zo slim vinden. Hebben ze een keer de bnn-iq test gedaan en 120 gescoord en gelijk mag de vlag uit: 'ik ben ook hoogbegaafd!'. En dat gezucht en gesteun van 'ja, slim zijn is heel zwaar hoor, ik heb het er maar moeilijk mee'. Bullshit. Ja, die mensen bestaan zeker, maar hoeveel zijn er dat? 1 op de 10,000? 1 op de 20,000? Maar hier op Fok denkt iedereen dat ze erbij horen.

[..]

Ja, dus mag je in Nederland niet trots zijn. Ja, stiekem, op jezelf. Ik vraag me af hoeveel kinderen dankzij deze instelling hun volledige potentieel nooit zullen benutten.
Het feit dat het over de bnn iq test gaat is jouw aanname. Mensen die liegen heb je er altijd bij, en misschien in deze topics wel meer dan op andere plekken. Dat vind ik geen reden om dus maar helemaal niet meer dit soort topics te openen. Ze zijn niet bedoeld om op elkaar te steunen, maar gewoon om met elkaar te praten over een onderdeel van ons leven. Wellicht zelfs gewoon een interesse, want er lopen ook genoeg niet-hb'ers hier rond.
Wat acceptatie betreft heb je zelf volgens mij ook nog een lange weg te gaan. Je komt erg nors over als het over dit onderwerp gaat. Lees het topic er eens op na. Zoveel wordt hier niet gezeurd over hoe onbegrepen men zich voelt hoor.
pi_98881930
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 12:30 schreef lateralize het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ontwikkeling van de hoogbegaafden in dit topic als kind. Heb je je opmerkelijk sneller, of misschien juist langzamer, ontwikkeld dan gemiddeld?

Ikzelf liep met 9 maanden en sprak (de eerste woorden) met 7 maanden.. wel iets sneller dan gemiddeld dus. Aan het eind van de basisschool echter denk ik dat ik eerder een soort achterstand had. Ik was wel een laatbloeier... in de zin van het ontwikkelen en faciliteren van mijn vermogens.
Ik was een erg serieus kind, en in mijn gedrag wel een stuk volwassener dan anderen, maar mijn cito toets heb ik stevig verpest. Maar goed, misschien ook niet zo gek als je continu uit het raam zit te staren :P
Ik was overal sneller in. Eerste woordjes met 8 maanden, lopen rond 11, verder altijd zonder leren toch vrijwel foutloos. Ik heb me eigenlijk altijd verveeld, behalve de eerste paar jaar gymnasium. Typisch dat ik juist toen een eindrapport had met gemiddeld een 9. Daarna was ik het wel zat, dat alle slechte leerlingen de aandacht kregen en werd ik vervelend. Studeren paste me niet goed, ik had meer dwang nodig. Uiteindelijk maar een hbo-tje gedaan, met veel blowen tegen de verveling...

Gelukkig ben ik goed terechtgekomen qua baan en doe werk op WO nivewau of hoger. Ik coordineer werk van phd's tot hbo-ers en ben manager. Geef advies over aanpak van complexe problemen en projecten, redelijk succesvol.
Whatever...
pi_98882041
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:40 schreef Northside het volgende:

[..]

Zouden wat mij betreft allemaal op slot mogen. Zou de kwaliteit van Fok ten goede komen.
Als het je niet boeit dan rot je toch lekker op uit dit topic? Of doet het zeer aan je ego, dat anderen wellicht een beter stel hersens hebben dan jij. Ik was het ook nooit gewend, maar nu ik eindelijk regelmatig werk met mensen die slimmer zij n dan ik (tenminste op een aantal vlakken) ben ik een stuk relaxter geworden.
Whatever...
pi_98883747
quote:
2s.gif Op donderdag 30 juni 2011 15:47 schreef lateralize het volgende:
Het feit dat het over de bnn iq test gaat is jouw aanname.
Bij wijze van spreken dus... Ik had ook kunnen zeggen 'mensen die een keer een 9 voor wiskunde haalden en zichzelf gelijk als hoogbegaafd betitelen'.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 30 juni 2011 @ 23:12:50 #187
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_98887891
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 22:02 schreef Northside het volgende:

[..]

Bij wijze van spreken dus... Ik had ook kunnen zeggen 'mensen die een keer een 9 voor wiskunde haalden en zichzelf gelijk als hoogbegaafd betitelen'.
Het houdt je wel bezig he? Voor iemand die dit draadje onnodig vindt....
!!! Go 49-ers !!!
pi_98888223
quote:
2s.gif Op donderdag 30 juni 2011 23:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
Het houdt je wel bezig he? Voor iemand die dit draadje onnodig vindt....
Ja, mijn ego is nu in het geding he. :P
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 30 juni 2011 @ 23:42:06 #189
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_98889499
Dat zie je vaker bij hoogbegaafde mensen, die zijn het niet gewend om gecorrigeerd te worden
!!! Go 49-ers !!!
pi_98904398
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 12:30 schreef lateralize het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ontwikkeling van de hoogbegaafden in dit topic als kind. Heb je je opmerkelijk sneller, of misschien juist langzamer, ontwikkeld dan gemiddeld?
Bij mij was het erg wisselend, maar dat komt door een combi van HB en autisme. Sommige dingen deed ik als (zeer jong) kind juist later, maar dat schijnt met autisme wel vaker voor te komen.
Ik ben wel als kind een aantal keer getest (omdat in mijn geval al heel jong bleek dat ik toch wel anders was dan een gewoon kind) waar ik m'n leeftijdsgenootjes een aantal jaar vooruit was. Hoe de uitslag precies was weet ik niet meer, misschien dat m'n moeder dat nog wel weet.

Op school heel veel verveling. Ik zat meestal op de stoel te wippen en naar buiten te kijken. Ook heb ik (ook weer uit verveling) bijvoorbeeld dictees met romeinse cijfers ipv de gewone cijfers genummerd, wat de juf vooral vervelend vond.
Een keer ging ik met rekeken tijdens de les maar voorwerken, maar raakte vervolgens m'n opgaven kwijt "En dus huiswerk niet gemaakt!" -_-
Later op het VWO nooit huiswerk gemaakt, alleen in de bus deed ik nog wel wat (uit verveling) maar 't meeste onthield ik door in de les goed op te letten en aantekeningen te maken op m'n eigen manier.
Ik was ook heel erg een beeldendenker, maar ben daar mee gestopt omdat het een belemmering was voor m'n sociale contacten. Nu denk ik meer in woorden, maar m'n gevoel denkt nog steeds in beelden.

Ik kon heel goed leren maar was zo verstrooid als de pest.
pi_98904515
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 22:02 schreef Northside het volgende:

[..]

Bij wijze van spreken dus... Ik had ook kunnen zeggen 'mensen die een keer een 9 voor wiskunde haalden en zichzelf gelijk als hoogbegaafd betitelen'.
Ik haalde vaak juist vrij matige cijfers :P
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:44:43 #192
94346 Northside
We'll see
pi_98906400
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 12:46 schreef magnetronkoffie het volgende:
Op school heel veel verveling. Ik zat meestal op de stoel te wippen en naar buiten te kijken. Ook heb ik (ook weer uit verveling) bijvoorbeeld dictees met romeinse cijfers ipv de gewone cijfers genummerd, wat de juf vooral vervelend vond.
En hier zou een school moeten ingrijpen. Maar dat doen ze niet, want dat kost tijd en moeite en de Nederlandse cultuur is daar niet naar. Hadden ze je hier eruit gepikt en uitgedaagd/begeleid/etc, dan had je je potentieel misschien vollediger of eerder benut.
Ja, ik generaliseer.
pi_98907991
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:44 schreef Northside het volgende:

[..]

En hier zou een school moeten ingrijpen. Maar dat doen ze niet, want dat kost tijd en moeite en de Nederlandse cultuur is daar niet naar. Hadden ze je hier eruit gepikt en uitgedaagd/begeleid/etc, dan had je je potentieel misschien vollediger of eerder benut.
Vetgedrukte is het grootste probleem. Dit is niet alleen maar een onderwijsprobleem, maar een Nederlands sociaal-cultureel probleem.

In Nederland is het blijkbaar taboe om te zeggen dat je hoogbegaafd bent. Het enige dat in Nederland telt is hoe succesvol je bent.

En wat de rest van je opmerking betreft, je hebt absoluut gelijk. En ik heb zo hard gevochten vroeger. Toen ik 6 was, wou ik wetenschapper worden. En nu?...bleh, ik zeg maar niks.

Even iets anders, ik weet pas sinds relatief korte tijd dat ik HB ben, sinds zo'n 5 jaar geleden.
Ik had al een jaar groepstherapie achter de rug en wou eindelijk eens weten wat er nou met mij speelde. En dan vooral op psychologisch gebied (ook ivm m'n angstklachten enz)
Uiteindelijk hebben ze een hele testbatterij op me losgelaten waarvoor ik etterlijke malen terug moest komen. Bij die testbatterij zat standaard een IQ test, al vond ik dat zelf eigenlijk niet zo nodig daar ik daarvoor m'n hele leven had gedacht dat ik wel slim was, maar niet HB.
Uiteindelijk bleek ik qua IQ bij de bovenste 2% te zitten, wat eigenlijk een totale shock voor me was!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:26:48 #194
297133 Captain_Maximum
To the Max!!!
pi_98908447
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:44 schreef Northside het volgende:

[..]

En hier zou een school moeten ingrijpen. Maar dat doen ze niet, want dat kost tijd en moeite en de Nederlandse cultuur is daar niet naar. Hadden ze je hier eruit gepikt en uitgedaagd/begeleid/etc, dan had je je potentieel misschien vollediger of eerder benut.
Dat heb ik ook meegemaakt, maar dan op een andere manier. Ik was zelf slecht in dictee en begrijpend lezen, maar ik heb nooit extra hulp voor gekregen. Sterker nog, ik kreeg alleen maar te horen hoe dom ik wel niet was. En dat dan soms gewoon voor een volle klas.
signatuurloos
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:33:54 #195
94346 Northside
We'll see
pi_98908756
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
Vetgedrukte is het grootste probleem. Dit is niet alleen maar een onderwijsprobleem, maar een Nederlands sociaal-cultureel probleem.

In Nederland is het blijkbaar taboe om te zeggen dat je hoogbegaafd bent. Het enige dat in Nederland telt is hoe succesvol je bent.
In Nederland moet iedereen krampachtig gelijk zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. En om dat te bereiken wordt er heel veel tijd en geld gestopt in het naar boven trekken van kinderen die onder gemiddeld presteren. Begeleiding, bijlessen, speciaal onderwijs, alles kan als je achterloopt. Kinderen die bovenmaats presteren zijn wel leuk om in de klas te hebben, maar niet meer dan dat. Ze halen hun zeventjes toch? Waarom moeite doen om daar een negen van te maken? Erg jammer...
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:37:37 #196
94346 Northside
We'll see
pi_98908962
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:26 schreef Captain_Maximum het volgende:
Dat heb ik ook meegemaakt, maar dan op een andere manier. Ik was zelf slecht in dictee en begrijpend lezen, maar ik heb nooit extra hulp voor gekregen. Sterker nog, ik kreeg alleen maar te horen hoe dom ik wel niet was. En dat dan soms gewoon voor een volle klas.
Dat soort dingen zijn tegenwoordig wel beter geregeld geloof ik. Als ik het 'moderne' onderwijs vergelijk met het onderwijs van 20 jaar geleden, dan waren en toen nogal wat wild west tafarelen. Heel veel hing er toen van af wat voor leraar je had, of hij de ontwikkeling van kinderen belangrijk vond bijvoorbeeld
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:43:45 #197
297133 Captain_Maximum
To the Max!!!
pi_98909254
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:37 schreef Northside het volgende:

[..]

Dat soort dingen zijn tegenwoordig wel beter geregeld geloof ik. Als ik het 'moderne' onderwijs vergelijk met het onderwijs van 20 jaar geleden, dan waren en toen nogal wat wild west tafarelen. Heel veel hing er toen van af wat voor leraar je had, of hij de ontwikkeling van kinderen belangrijk vond bijvoorbeeld
Hopelijk zijn de klassen nu ook wat kleiner. Een klas met 37 leerlingen is gewoon onmogelijk en de leerlingen die te veel of te weinig tijd hebben, worden daardoor sneller genegeerd. Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van de instelling van de school. Zelf zat ik op een basisschool die zo hoog mogelijk wilde scoren als het om de resultaten van de leerlingen ging. Konden ze mooi gaan pronken met alle die hoge citoscores. Leuk voor bijvoorbeeld HB'er, want er was altijd wel wat te doen, maar als je achterloopt met te stof is het gewoon een drama.
signatuurloos
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:58:08 #198
94346 Northside
We'll see
pi_98910022
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:43 schreef Captain_Maximum het volgende:
Hopelijk zijn de klassen nu ook wat kleiner. Een klas met 37 leerlingen is gewoon onmogelijk en de leerlingen die te veel of te weinig tijd hebben, worden daardoor sneller genegeerd.
Volgens mij waren ze pakweg 10 jaar geleden een stuk kleiner, maar de laatste jaren worden ze weer groter. Minder geld naar het regulier onderwijs he...

quote:
Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van de instelling van de school. Zelf zat ik op een basisschool die zo hoog mogelijk wilde scoren als het om de resultaten van de leerlingen ging. Konden ze mooi gaan pronken met alle die hoge citoscores. Leuk voor bijvoorbeeld HB'er, want er was altijd wel wat te doen, maar als je achterloopt met te stof is het gewoon een drama.
Keten is zo zwak als de zwakste schakel he. Een klas kan niet sneller leren dan de langzaamste leerlingen. Althans, in theorie.
Ja, ik generaliseer.
pi_98910234
Ja, tot zover dan de Nederlandse kenniseconomie! :P
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:24:37 #200
297133 Captain_Maximum
To the Max!!!
pi_98911309
Ik heb het zelf nooit zo meegemaakt. Zeker op het GLU en HKU werd er op gehamerd om zo goed mogelijk je best te doen om er boven uit te steken. Juist omdat je op die manier sneller opvalt en dus makkelijker een baan vindt. Zo kreeg je bij een bepaald vak een groen cijfer als je een 8 of hoger scoorde . Het klinkt misschien kinderachtig, maar het hielp wel, want iedereen wilde opvallen op die cijferlijst.
Maar dat zal bij andere sectoren wel anders zijn.
signatuurloos
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')