abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_95586182
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:08 schreef Nietvandezewereld het volgende:
En ikke durf best te zeggen dat ik op 155/159 zit of zat. Boeien.
Je vindt het belangrijk genoeg om het hier te melden, dus zo "boeien" is het voor jou.
  zaterdag 16 april 2011 @ 17:46:57 #134
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_95586738
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 03:11 schreef Snuwerd het volgende:

[..]

elke dag zonder zorgen beginnen omdat er enorm veel langs je heen gaat, heeft niks met 'intelligentie' te maken
Niets lijkt me ietswat overschat niet? Zelfs wanneer je compleet wereldvreemd bent zal er een hoop langs je heen gaan waar jij eigenlijk niet veel van snapt, maar een hoop zaken zal jij nog steeds doorzien, en begrijpen. Juist het niet doorgronden van dergelijke zaken lijkt mij toch zo ongeveer een eigenschap van een minder intelligent persoon (zonder hokjes denken kun je niets classificeren).
pi_95590985
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 17:46 schreef fs180 het volgende:

[..]

Niets lijkt me ietswat overschat niet? Zelfs wanneer je compleet wereldvreemd bent zal er een hoop langs je heen gaan waar jij eigenlijk niet veel van snapt, maar een hoop zaken zal jij nog steeds doorzien, en begrijpen. Juist het niet doorgronden van dergelijke zaken lijkt mij toch zo ongeveer een eigenschap van een minder intelligent persoon (zonder hokjes denken kun je niets classificeren).
ja nuances zijn afwezig vandaag, ik ben brak
pi_95591546
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:08 schreef Nietvandezewereld het volgende:
En ikke durf best te zeggen dat ik op 155/159 zit of zat. Boeien.
Veel mensen hier op FOK zijn boos op me...boeien. Veel vragen wat je er mee kunt lees ik hier.
Ik adviseer de boeddhistische logica, daar dit een leer is van redeneren en logisch denken, en je het inzicht geeft wat leven en sterven is. Je hechten aan zaken van voorbijgaande aard zoals huis, baan, auto, gezin, je lichaam toch wel zinloos is. Je gaat het namelijk verliezen, en uit o.a. deze wetenschap kun je leren dat je compassie moet oefenen met je medewezens. we zijn hier allemaal in de hoop op wat levensgeluk, en dat bijv. motivatie bij al je handelingen van het grootste belang is.
Uitvindingen doen veel minder ter zake m.i.
En natuurlijk....bij het woord Boeddhisme denken velen aan kale koppen oranje jurken en vegetarisme. Vergissing !!!!
Het is de hoogste logische leer. Dat is niet alleen mijn belofte, maar de belofte van Boedha en hij vraagt je erbij zijn stellingen onderuit te halen. Ik waarschuw je... het is in 2500 jaar nog op geen enkel punt gelukt door heel wat geleerden en professoren. Best wel leuk dus.
Scheidt het kaf van het koren!!!
My god gast, hoe wil je overkomen, ik ga best nog eens boeddha lezen, maar ik heb geen zin om hier inhoudelijk op te reageren.
  zondag 17 april 2011 @ 03:46:34 #137
93438 Shadowlyse
Ja zo gaat dat he
pi_95610730
Uit vele onderzoeken blijkt dat er grofweg 3 factoren voor een succesvol leven zijn.

1) intelligentie
2) ambitie
3) omgeving

Als het een wat minder is dan kan dat gecompenseerd worden door het ander.
hier komt ooit een heel wijs en gewichtig citaat.....
pi_95610791
Sociale vaardigheden dan?
pi_95611622
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 03:46 schreef Shadowlyse het volgende:
Uit vele onderzoeken blijkt dat er grofweg 3 factoren voor een succesvol leven zijn.

1) intelligentie
2) ambitie
3) omgeving

Als het een wat minder is dan kan dat gecompenseerd worden door het ander.
(Y) Dit is wel een ietwat meer praktisch topic denk ik.

En over de definitie van succesvol valt ook te twisten.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2011 09:01:47 ]
pi_95616046
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2011 01:29 schreef Sokz het volgende:
Bij ons op de basisschool een meisje:
Kerst: Groep 6 » Groep 7
Aan het eind van het jaar deed ze de cito (groep 8) (550 uiteraard) en ging ze naar gym. Liep dus 2 jaar voor op me.

Eerste klas VWO blijven zitten omdat ze er totaal nog niet klaar voor was. (was 10 jaar, dan speel je nog met barbies) en later van 5vwo » 5havo gegaan. Liepen we weer gelijk maar dat meisje een niveau lager.
ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt.
Groep 1 & 2 in 1 jaar gedaan, groep 4 mocht ik ook overslaan, dus ook veel te jong naar het gymnasium gegaan.
In de eerste ging het nog wel goed, mooi rapport met achten en negens, maar daarna is het bij mij compleet mis gegaan. Uiteindelijk heb ik, na twee keer te zijn blijven zitten in gym 2 en een keer in HAVO 3, vrijstelling gekregen van de leerplicht.

Na heel veel k*tbaantjes, van afwasser tot lopende band werk, welke ik nooit langer kon volhouden dan een paar weken, omdat ik mij doodverveelde, ben ik terecht gekomen in een fabriek waarbij ik een baas had die gelukkig mijn potentie zag, en mij vrij snel een baan op kantoor aanbood.
Vanuit daar ben ik weer verder doorgestroomd en nu, na zo'n tien jaar, is alles eigenlijk wel weer rechtgetrokken en heb ik een leuke, uitdagende baan.
Alleen de manier waarop ik er gekomen ben is anders dan de meeste mensen...
pi_95707995
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:40 schreef Snuwerd het volgende:

[..]

...
Wat kun je met intelligentie.

of beter: je bent erg intelligent ... en dan?
't zelfde als met elk talent waarmee iemand geboren kan worden. Je moet roeien met de riemen die je hebt en er het mooiste van maken.
Het gras lijkt altijd groener bij de buren, niet waar?

Ik maak het wel vaker mee dat anderen mij arrogant vinden, of ze zeggen "wat denk jij snel!". Maar m'n vrienden accepteren me gewoon voor wie ik ben, als persoon. En dat doe ik voor anderen ook.

Hoogbegaafdheid is wel erg leuk, en enorm handig!
Ik organiseer wel eens lan parties en m'n intelligentie komt daarbij heel goed van pas :)

Het vervelendste aan hoogbegaafdheid vind ik zelf de negatieve reacties die ik wel eens van anderen krijg. Dat zijn 't soort mensen die ik links laat liggen. Ik heb 't niet zo op negatieve mensen.

Ik vind dit een enorm leuke topic om te lezen in elk geval! Leuk om die herkenning te lezen en ook leuk als er mensen zijn die mij wat gas kunnen laten terugnemen ;)

Ik vind 't zelf jammer dat ik niet veel mensen met een hoge intelligentie in m'n directe omgeving heb zitten, maar goed, ben ik natuurlijk alleen zelf verantwoordelijk voor :P

Zo te horen is school waardeloos voor hoogbegaafden, en dat was vroeger al zo.
Ben zelf 2x blijven zitten, maar werkte ik eens een keertje voor, dan was 't ook al niet goed -_-
pi_95708565
Ik zit verbaal hoog, non-verbaal zo rond de 90. Heb altijd moeite gehad met wiskunde, voornamelijk vanwege het ruimtelijk inzicht dat daarbij vereist is. Fietste echter door mn C&M pakket op de VWO, deed nooit iets voor de talen en haalde goede cijfers. De wis- en natuurkunde heeft me enkele jaren genekt, maar verder weinig nadelige gevolgen van dit grote verschil.

Ik vind het altijd lastig dat ik bij de exacte vakken erg moeilijk kan automatiseren en dat het niet direct snap. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Bis vincit, qui se vincit in victoria.
pi_95709082
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:20 schreef HenkvonAnnie het volgende:
Ik zit verbaal hoog, non-verbaal zo rond de 90. Heb altijd moeite gehad met wiskunde, voornamelijk vanwege het ruimtelijk inzicht dat daarbij vereist is. Fietste echter door mn C&M pakket op de VWO, deed nooit iets voor de talen en haalde goede cijfers. De wis- en natuurkunde heeft me enkele jaren genekt, maar verder weinig nadelige gevolgen van dit grote verschil.

Ik vind het altijd lastig dat ik bij de exacte vakken erg moeilijk kan automatiseren en dat het niet direct snap. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik ken iemand waar dit me een beetje aan doet denken. Ze is heel goed met visuele dingen maar op andere vlakken lijkt ze wel iets dyslectisch.
  dinsdag 19 april 2011 @ 12:49:30 #144
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95709435
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:20 schreef HenkvonAnnie het volgende:
Ik zit verbaal hoog, non-verbaal zo rond de 90. Heb altijd moeite gehad met wiskunde, voornamelijk vanwege het ruimtelijk inzicht dat daarbij vereist is. Fietste echter door mn C&M pakket op de VWO, deed nooit iets voor de talen en haalde goede cijfers. De wis- en natuurkunde heeft me enkele jaren genekt, maar verder weinig nadelige gevolgen van dit grote verschil.

Ik vind het altijd lastig dat ik bij de exacte vakken erg moeilijk kan automatiseren en dat het niet direct snap. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
dat ruimtelijk inzicht is ook mijn struikelblok, en er zit altijd zo'n sectie in een test, niet dat ik pretendeer hoogbegaafd te zijn, daar zijn slimmere mensen voor uitgevonden. Als vind ik de psychopathologie bij deze mensen ook best fascinerend...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:01:37 #145
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95712149
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:20 schreef HenkvonAnnie het volgende:
Ik zit verbaal hoog, non-verbaal zo rond de 90. Heb altijd moeite gehad met wiskunde, voornamelijk vanwege het ruimtelijk inzicht dat daarbij vereist is. Fietste echter door mn C&M pakket op de VWO, deed nooit iets voor de talen en haalde goede cijfers. De wis- en natuurkunde heeft me enkele jaren genekt, maar verder weinig nadelige gevolgen van dit grote verschil.

Ik vind het altijd lastig dat ik bij de exacte vakken erg moeilijk kan automatiseren en dat het niet direct snap. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Het schijnt dat vooral het verbale bepalend is voor je prestaties op school.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 19 april 2011 @ 14:04:34 #146
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_95712269
Er zitten geen hoogbegaafde mensen op fok. Die zouden zich de tering vervelen tussen 99.95% zwakzinnigen. Er zijn wel veel pretentieuze kanslozen.

Groetjes,

De echte baas.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_95723923
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:20 schreef HenkvonAnnie het volgende:
Ik zit verbaal hoog, non-verbaal zo rond de 90. Heb altijd moeite gehad met wiskunde, voornamelijk vanwege het ruimtelijk inzicht dat daarbij vereist is. Fietste echter door mn C&M pakket op de VWO, deed nooit iets voor de talen en haalde goede cijfers. De wis- en natuurkunde heeft me enkele jaren genekt, maar verder weinig nadelige gevolgen van dit grote verschil.

Ik vind het altijd lastig dat ik bij de exacte vakken erg moeilijk kan automatiseren en dat het niet direct snap. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Bij mij is het juist omgekeerd. Exacte vakken zijn voor mij vooral logisch, terwijl bij talen zoveel uitzonderingen in de regels zijn, dat ik vaak de logica er niet in zie.

Wat maakt talen voor jou eigenlijk zo makkelijk?
signatuurloos
pi_95735841
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 12:20 schreef HenkvonAnnie het volgende:
Ik zit verbaal hoog, non-verbaal zo rond de 90. Heb altijd moeite gehad met wiskunde, voornamelijk vanwege het ruimtelijk inzicht dat daarbij vereist is. Fietste echter door mn C&M pakket op de VWO, deed nooit iets voor de talen en haalde goede cijfers. De wis- en natuurkunde heeft me enkele jaren genekt, maar verder weinig nadelige gevolgen van dit grote verschil.

Ik vind het altijd lastig dat ik bij de exacte vakken erg moeilijk kan automatiseren en dat het niet direct snap. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Ja, dat is vervelend. Mensen met een hoog performaal iq hebben vaak ook een hoog evrbaal iq, andersom niet persé. Maarehm, ik vraag me dan af: je begrijpt talen ed wel goed, mar je snapt niet hoe iets werkt, hoe de krachten lopen in een gebouw ofzo?
Whatever...
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:44:45 #149
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_95736218
Wiskunde is wel iets anders dan ruimtelijk inzicht :P
!!! Go 49-ers !!!
pi_95736653
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 18:27 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Bij mij is het juist omgekeerd. Exacte vakken zijn voor mij vooral logisch, terwijl bij talen zoveel uitzonderingen in de regels zijn, dat ik vaak de logica er niet in zie.

Wat maakt talen voor jou eigenlijk zo makkelijk?
Ik 'voel' de taal zeg maar goed aan. Ik zie vaak gelijk wat er bijvoorbeeld fout is in een zin en maak automatisch minder spellings- en grammaticafouten omdat ik bij veel van deze vakken voel wat er moet staan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:39 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, dat is vervelend. Mensen met een hoog performaal iq hebben vaak ook een hoog evrbaal iq, andersom niet persé. Maarehm, ik vraag me dan af: je begrijpt talen ed wel goed, mar je snapt niet hoe iets werkt, hoe de krachten lopen in een gebouw ofzo?
Nouja in feite snap ik dat nog wel. Meer moeite heb ik met formules en met grote hoeveelheden wiskundige stof. Ik heb meer tijd nodig dan dat men mij gunde op de middelbare school en men mij nu gunt met wiskundig-gerelateerde vakken op de uni. Daardoor loop ik makkelijk vertraging op en ben ik vaak iets dat ik geleerd heb, twee weken later weer vergeten omdat het niet voldoende geautomatiseerd is.

Nu heb ik een non-verbale leerstoornis (NLD), waardoor ik ernstig uit balans ben (zoals ik al zei, verbaan 130+ en non-verbaal +- 90). Maar daar heb ik, op de moeite met wiskundig inzicht na, weinig last van gelukkig :)
Bis vincit, qui se vincit in victoria.
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:45:10 #151
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95740242
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:50 schreef HenkvonAnnie het volgende:

[..]

Ik 'voel' de taal zeg maar goed aan. Ik zie vaak gelijk wat er bijvoorbeeld fout is in een zin en maak automatisch minder spellings- en grammaticafouten omdat ik bij veel van deze vakken voel wat er moet staan.

[..]

Nouja in feite snap ik dat nog wel. Meer moeite heb ik met formules en met grote hoeveelheden wiskundige stof. Ik heb meer tijd nodig dan dat men mij gunde op de middelbare school en men mij nu gunt met wiskundig-gerelateerde vakken op de uni. Daardoor loop ik makkelijk vertraging op en ben ik vaak iets dat ik geleerd heb, twee weken later weer vergeten omdat het niet voldoende geautomatiseerd is.

Nu heb ik een non-verbale leerstoornis (NLD), waardoor ik ernstig uit balans ben (zoals ik al zei, verbaan 130+ en non-verbaal +- 90). Maar daar heb ik, op de moeite met wiskundig inzicht na, weinig last van gelukkig :)
Dat heb ik ook, (zon IQ) kom mij dan ook niet aan met veelvlakken en kegelsneden. Maar andere vormen van wiskunde gaan prima.
pi_95740459
Ja daar snap ik bijvoorbeeld ook de ballen van :P
Van formules en dat soort zaken snap ik de essentie wel, alleen duurt het bij mij erg lang voordat het geautomatiseerd is en ik weet bij welke situatie welke formule hoort.
Bis vincit, qui se vincit in victoria.
  woensdag 20 april 2011 @ 17:32:12 #153
281927 mcf
The end is the beginning.
pi_95768096
Ok,
1. Hoe kom ik er achter wanneer ik of iemand anders hoogbegaafd is.
2. Ik denk niet dat hoogbegaafd perse een hoog iq is, het is meer je prestaties, creativiteit, omgang met je creativiteit etc. Omdat ik hier nogal veel lees over hoog iq dit, hoog iq dat.
  woensdag 20 april 2011 @ 19:43:50 #154
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_95773899
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 17:32 schreef mcf het volgende:
Ok,
1. Hoe kom ik er achter wanneer ik of iemand anders hoogbegaafd is.
2. Ik denk niet dat hoogbegaafd perse een hoog iq is, het is meer je prestaties, creativiteit, omgang met je creativiteit etc. Omdat ik hier nogal veel lees over hoog iq dit, hoog iq dat.
Ben je serieus? De definitie van hoogbegaafdheid is nou eenmaal een IQ van boven de 120 of 140 (ligt eraan welke maatstaf je aanhoudt). Het etiketje hoogbegaafd wordt voornameljk geplakt op alle kinderen die ergens in uitblinken. Dat deze 2 dingen niet altijd overeenkomen doet niets af aan de definitie van hoogbegaafdheid.
WFPB!
pi_95774223
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 17:32 schreef mcf het volgende:
Ok,
1. Hoe kom ik er achter wanneer ik of iemand anders hoogbegaafd is.
2. Ik denk niet dat hoogbegaafd perse een hoog iq is, het is meer je prestaties, creativiteit, omgang met je creativiteit etc. Omdat ik hier nogal veel lees over hoog iq dit, hoog iq dat.
1. Voor de gein; op de website van Mensa. Echt? Bij een psycholoog.

2. Semantiek, woordenboek is het oneens met je.Haalt niet weg dat creatief zijn ook een vorm van "intelligentie" zou kunnen zijn. We hebben echter met zijn alle besloten dat intelligentie dat is wat een IQ test meet (cirkelredenering, maar wel de waarheid).
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_95955059
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 17:32 schreef mcf het volgende:
Ok,
1. Hoe kom ik er achter wanneer ik of iemand anders hoogbegaafd is.
2. Ik denk niet dat hoogbegaafd perse een hoog iq is, het is meer je prestaties, creativiteit, omgang met je creativiteit etc. Omdat ik hier nogal veel lees over hoog iq dit, hoog iq dat.
Je komt niet echt te weten of iemand hoogbegaafd is of niet. Hoogbegaafdheid is uiteindelijk ook maar een labeltje.
Intelligent zijn heeft zo z'n voordelen, maar uiteindelijk gaat het om karakter. Adak vind ik 't zelf ook wel leuk om te weten hoe slim iemand is, maar ik merk dat ik 't heel lastig vind om iemand intelligentie goed in te schatten (behalve wanneer iemand echt oliedom is dan).

Zelf let ik meer op wat iemand doet, niet op wat iemand theoretisch kan (omdat 'ie zo slim is).

Ik denk dat zo goed als iedere hoogbegaafde wel "wat" zwakkere trekjes heeft. Ik heb altijd wel moeite gehad met bepaalde spelfouten en vooral met m'n concentratie. Voor de rest kan ik 't meeste zelf wel af, bijvoorbeeld als ik iets niet weet, weet ik meestal wel hoe ik 't kan oplossen :)
  donderdag 28 april 2011 @ 15:38:42 #157
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96091890
Vanavond een echt wonderkind in DWDD
!!! Go 49-ers !!!
pi_96190221
quote:
2s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:38 schreef RobertoCarlos het volgende:
Vanavond een echt wonderkind in DWDD
Heb een stukje gezien, en om te eerlijk zijn; vond er weinig bijzonders aan.
  zondag 1 mei 2011 @ 01:36:09 #159
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96196087
Komt omdat Mattijs niets van het interview bakte.
!!! Go 49-ers !!!
pi_98801123
Kick.
pi_98808531
interessant dit topic, ik weet sinds een aantal jaar dat ik ook hoogbegaafd ben (het vermoeden was er altijd wel). Ik heb mijn vader nooit gekend, tot 4 jaar terug. Hij bleek hoogbegaafd te zijn en het mooie was dat ik gesprekken met hem had die ik nog nooit met andere mensen heb kunnen hebben. Er zat een bepaalde denksnelheid in, er werden snel verbanden gelegd, het niveau was hoog en de onderwerpen waren super. Dit in tegenstelling tot een bekende uitspraak die ik vaak te horen krijg: "wat denk je snel", of ho ho, even rustig aan en opnieuw beginnen, of nu even uitleggen met wat meer woorden.

Helaas is hij 2 jaar geleden overleden, maar ik heb op basis van die gesprekken een officiële test aangevraagd en kwam inderdaad uit op iets van 155.

Verder heb ik mij op de basisschool altijd suf verveeld, op de middelbare school van guymnasium naar havo gegaan, maar vooral omdat ik ontzettend geremd werd in wat ik wilde leren en doen waardoor ik mij enorm ging vervelen en dus als logisch gevolg minder ging presteren. Daarna ben ik hbo gaan doen, waar ik tegen hetzelfde probleem aanliep, de stof was saai, ongestructureerd, onpraktisch en verouderd. Ik ben namelijk echt een beelddenker, visueel en ruimtelijk erg sterk en ben erg sterk in verbanden leggen. Lesstof die ik tot mij krijg moet dan ook met elkaar in verband staan, als ik ergens het "nut" niet van in zie, dan heb ik er enorme moeite mee, als ik snap waar iets voor nodig is, dan gaat het als een speer.

Na deze hbo opleiding ben ik deeltijd gaan studeren aan de academie van bouwkunst, stedenbouwkunde, een echte ruimtelijke opleiding waar je gestimuleerd wordt om helemaal los te gaan. Deze vrijheid was het eerste jaar erg wennen, maar nagelang de jaren merkte ik dat ik het fantastisch vond om helemaal los te gaan en al je energie er in te stoppen, dit soms tot frustratie van docenten die het niet helemaal meer konden volgen. Elke stap die je maakt moet je namelijk verantwoorden, alleen soms maak ik 4 stappen in mijn hoofd, waar de docent al moeite heeft met de 1e stap, ofwel soms werden het lange avonden, of volgde er kritiek dat ik ergens langer over na moest denken.. Ook op het werk liep ik hier met opdrachtgevers tegenaan, waar ik al ver in het proces zat, begon de opdrachtgever net.

Nu ben ik net afgestudeerd en ga ik na de zomer starten als docent aardrijkskunde, op een montessori achtige middelbare school, hier ga ik uiteraard weer naast studeren (gelukkig heeft mijn vrouw al geaccepteerd dat ik nooit ga stoppen met studeren). Deze school is redelijk vrij qua lesmethodes, eigen inbreng wordt zeer gewaardeerd.

Lang verhaal, maar het komt erop neer dat ik totaal geen baan ambieer in het gehaaste bedrijfsleven (heb er een aantal jaar ingezeten, maar beviel totaal niet) en dus het onderwijs in ga. Mijn ambitie op de lange termijn is wel om nog studies, deeltijd, te gaan volgen, aangezien ik het leren nu wel te pakken heb!
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:11:27 #162
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_98837587
Zo zie je maar dat hoogbegaafden niet altijd slim zijn ;). Ik zal absoluut niet zeggen dat ik HB ben of zo, maar een paar dingen herken ik wel. Ik pas me iig regelmatig aan aan anderen (meestal niet-studenten) qua denktempo, woordkeuze en vertaling van begrippen. Ook wil ik abstracte zaken etc, zoveel mogelijk vertalen in een ruimtelijke voorstelling, die ik dan meestal dan ook voor me zie. Als daarna kennis moet reproduceren, 'lees' ik dat als het ware op van die visualisatie die ik voor me zie, of als ik een concept oid moet gebruiken, gebeurt dat meestal in ruimtelijke termen.

Ook herken ik de behoefte dat iets moet passen en een bepaalde logica moet volgen. Ik heb dat niet extreem of zo, maar het is wel prettig als zaken in hun onderlinge verhoud kloppen, dan onthou ik het makkelijker en kan ik meer op gevoel met een concept oid spelen. Maar als iets structureel niet klopt is dat ook een logica ;)

Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het me dat je met docent en hbo onder jouw niveau zit. Nog even los van het gemeten IQ, want studeren is meer dan een hoog IQ. Ik ken jou verder niet maar misschien is het wel een idee om, als je gaat studeren, eens het universitaire niveau te proberen, filosofie bijv.
!!! Go 49-ers !!!
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:03:21 #163
348677 lellebelle
praying to be Miss perfect
pi_98841232
Ook ik ben hoofbegaafd, heb het altijd extreem moeilijk gehad vooral op sociaal gebied. Omdat ik overkwam als betweter was ik al snel het pispaalte. In groep 2 kende ik de tafels tot en met 20 al uit mijn hoofd, in groep zes kon ik 100-tallen al vermenigvuldigen, in de brugklas kreeg ik stof op HBO-niveau. Toch is het misgegaag, door het onsociale wat ik ben, en omdat ik me snel verveel en goed aanpas doe ik vaak makkelijkere baantjes op MBO niveau. Terwijl mijn IQ op 149 is getest.

O+
I wished I was perfect, perfect in every way, perfect till my last day, till my last breath, till my dead. Rest in peace unsecurity
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:37:27 #164
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_98843537
En wat doe je eraan?
!!! Go 49-ers !!!
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:48:59 #165
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_98844290
Ik ben ooit eens getest, en het schijnt dat ik ook meerbegaafd/hoogbegaafd ben. Ik weet wel dat ik een vreselijk irritant kut jochie kon zijn. Ik wist alles beter. Het nadeel was alleen dat ik er niet alleen zelf van overtuigd was, maar dat het ook echt zo was. Dat twee volwassenen aan het discussiëren waren en ik ze even allebei met de feiten om het hoofd sloeg (als 10 jarig jochie), en de discussie in 1 klap over was. Ik heb een tijd moeite gehad anderen hun gelijk te geven, omdat ik dat nooit hoefde te doen, ik had immers altijd gelijk (vroeger dan, inmiddels niet meer natuurlijk ;) )

Ben dan ook veel gepest, want mijn leeftijdsgenoten konden dat natuurlijk niet echt waarderen. Ik heb een jaar overgeslagen, en mocht nog een jaar overslaan, maar heb er voor gekozen dat niet te doen. Ben op de basisschool altijd goed begeleid, met extra werk en dat soort dingen (en een jaar overslaan). Heb uiteindelijk VWO afgerond met een 7.nog wat als gemiddelde (was afgerond geen 8), studeer nu in het buitenland.
Volgens de overheid doe ik een studie op HBO niveau, hoewel mijn studie een hoger niveau heeft hier, dan veel studies die in NL wel universitair zouden zijn. Ik merk hier niet dat ik bovenmatig slim ben, ik kan prima meekomen, ondanks dat ik in een andere taal studeer, maar die hoogbegaafdheid-trekjes die ik vroeger had zijn (gelukkig) niets meer van over. Ik weet ook niet of ik daadwerkelijk hoogbegaafd was, ze zeggen het.

Het enige wat ik heel duidelijk heb (en weet niet of dit hoogbegaafdheid is), is dat ik dingen niet zomaar kan onthouden, ik moet ze begrijpen. Ik moet nu een toets herren, omdat ik de aantekeningen van de leraar niet goed genoeg heb onthouden. In plaats daarvan ben ik om het vak heen gaan lezen (de aantekeningen waren zo duidelijk :') ), om het beter te begrijpen, wat gelukt is, maar de leraar was het niet eens met de dingen die ik gevonden had.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_98848107
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 22:03 schreef lellebelle het volgende:
Ook ik ben hoofbegaafd, heb het altijd extreem moeilijk gehad vooral op sociaal gebied. Omdat ik overkwam als betweter was ik al snel het pispaalte. In groep 2 kende ik de tafels tot en met 20 al uit mijn hoofd, in groep zes kon ik 100-tallen al vermenigvuldigen, in de brugklas kreeg ik stof op HBO-niveau. Toch is het misgegaag, door het onsociale wat ik ben, en omdat ik me snel verveel en goed aanpas doe ik vaak makkelijkere baantjes op MBO niveau. Terwijl mijn IQ op 149 is getest.

O+
Daar mag je best trots op zijn. :Y Ik zie het toch wel als een talent.
signatuurloos
pi_98857938
Ach ik ben maar een nep hoogbegaafde zie ik, met mijn iq van 139. :P
Hmm.. bijzondere prestaties.. die vallen bij mij ook wel mee. Ik weet niet of ik last heb van mijn hoogbegaafdheid of dat het gewoon een karakter-ding is, maar ik herken wel wat vaak wordt gezegd: snel uitgekeken op zaken, veel afwisseling nodig hebben. Ik heb ook weinig ruggengraat en ben niet echt een doorzetter.
Mensen denken van wel, omdat ik destijds helemaal afgezakt ben naar het vmbo en tegenwoordig aan een universiteit studeer, of omdat ik 30 kilo afgevallen ben, of omdat simpelweg alles dat ik doe en echt wil me ook lukt. Toch zie ik dat niet als een kwestie van wel of niet doorzetter zijn, maar gewoon niet anders kunnen. Ik moest wel naar de universiteit, and so I did. Ik moet er niet aan denken dat ik de rest van mijn leven door had moeten brengen in een functie op mbo niveau. Dat was pas doorzetten geweest.
pi_98859132
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
Zo zie je maar dat hoogbegaafden niet altijd slim zijn ;). Ik zal absoluut niet zeggen dat ik HB ben of zo, maar een paar dingen herken ik wel. Ik pas me iig regelmatig aan aan anderen (meestal niet-studenten) qua denktempo, woordkeuze en vertaling van begrippen. Ook wil ik abstracte zaken etc, zoveel mogelijk vertalen in een ruimtelijke voorstelling, die ik dan meestal dan ook voor me zie. Als daarna kennis moet reproduceren, 'lees' ik dat als het ware op van die visualisatie die ik voor me zie, of als ik een concept oid moet gebruiken, gebeurt dat meestal in ruimtelijke termen.

Ook herken ik de behoefte dat iets moet passen en een bepaalde logica moet volgen. Ik heb dat niet extreem of zo, maar het is wel prettig als zaken in hun onderlinge verhoud kloppen, dan onthou ik het makkelijker en kan ik meer op gevoel met een concept oid spelen. Maar als iets structureel niet klopt is dat ook een logica ;)

Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het me dat je met docent en hbo onder jouw niveau zit. Nog even los van het gemeten IQ, want studeren is meer dan een hoog IQ. Ik ken jou verder niet maar misschien is het wel een idee om, als je gaat studeren, eens het universitaire niveau te proberen, filosofie bijv.
Ik heb dan ook al een bachelor en master achter de rug ;) Alleen ik wil docent worden (zij-instromer), dus dan moet deze hbo studie er naast, verwacht er alleen niet erg veel moeite mee te hebben, maar dat is mooi meegenomen, aangezien ik hem versneld kan afronden. Daarna ga ik wel weer lekker doorstuderen (alleen is het tegenwoordig een duur geintje) en dan zie ik nog wel welke studie, iets van oudheidskunde trekt me enorm.

Wel grappig dat ik niet enige ben die abstracte elementen vertaald in een ruimtelijk beeld, ik doe eigenlijk niet anders, vooral inderdaad bij reproductie of als leermethode, ik heb dan ook een vrij sterk fotografisch geheugen. Bijvoorbeeld plattegronden, als ik kijk naar een kaart van bijvoorbeeld een stad en ik loop daarna in die stad, dan kan ik de plattegrond weer in gedachte halen om zo te bepalen waar ik wezen moet, best handig al zeg ik het zelf ;)

Naja zoals ik aangaf heb ik er vroeger niet echt last van gehad, alleen dat ik mijzelf behoorlijk snel verveelde. Maar gelukkig had ik een buurman (volgens mij 1 van de eerste IT'ers) bij wie ik veel langs ging om over de eerste computer systemen te praten en lekker in elkaar te zetten.
pi_98861745
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ontwikkeling van de hoogbegaafden in dit topic als kind. Heb je je opmerkelijk sneller, of misschien juist langzamer, ontwikkeld dan gemiddeld?

Ikzelf liep met 9 maanden en sprak (de eerste woorden) met 7 maanden.. wel iets sneller dan gemiddeld dus. Aan het eind van de basisschool echter denk ik dat ik eerder een soort achterstand had. Ik was wel een laatbloeier... in de zin van het ontwikkelen en faciliteren van mijn vermogens.
Ik was een erg serieus kind, en in mijn gedrag wel een stuk volwassener dan anderen, maar mijn cito toets heb ik stevig verpest. Maar goed, misschien ook niet zo gek als je continu uit het raam zit te staren :P
pi_98862118
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 03:46 schreef Shadowlyse het volgende:
Uit vele onderzoeken blijkt dat er grofweg 3 factoren voor een succesvol leven zijn.

1) intelligentie
2) ambitie
3) omgeving

Als het een wat minder is dan kan dat gecompenseerd worden door het ander.
Hmm ja, en dit hoort misschien een beetje bij omgeving, maar uit onderzoek is ook gebleken dat mensen met een goed uiterlijk / bovengemiddelde looks sneller carrière maken en als intelligenter worden ingeschat.
pi_98862557
Ah, het zoveelste Fok-topic waar eigengeilers zichzelf als hoogbegaafd komen bestempelen. Wat zijn we toch slim met z'n allen he. Alleen jammer dat de Nederlandse samenleving daar niet op zit te wachten.

Oh ja, een vierde factor (en misschien wel de belangrijkste) voor een succesvol leven: geluk.
Ja, ik generaliseer.
pi_98862978
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 12:54 schreef Northside het volgende:
Ah, het zoveelste Fok-topic waar eigengeilers zichzelf als hoogbegaafd komen bestempelen. Wat zijn we toch slim met z'n allen he. Alleen jammer dat de Nederlandse samenleving daar niet op zit te wachten.

Oh ja, een vierde factor (en misschien wel de belangrijkste) voor een succesvol leven: geluk.
Als het je niet bevalt blijf je toch lekker weg, zeikwijf.
pi_98863381
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 12:54 schreef Northside het volgende:
Ah, het zoveelste Fok-topic waar eigengeilers zichzelf als hoogbegaafd komen bestempelen. Wat zijn we toch slim met z'n allen he. Alleen jammer dat de Nederlandse samenleving daar niet op zit te wachten.

Oh ja, een vierde factor (en misschien wel de belangrijkste) voor een succesvol leven: geluk.
Ik heb eerder het gevoel dat jij een soort van bevestiging nodig hebt dan wij? Want je maakt je ergens druk om, omdat?.. Volgens mij is het ego gehalte hier ook verre van hoog, dus ik snap je reactie in ieder geval niet, maar wellicht kan je een constructieve bijdrage leveren aan dit topic en jouw visie degelijk onderbouwen.
pi_98863716
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:17 schreef inXs het volgende:
Ik heb eerder het gevoel dat jij een soort van bevestiging nodig hebt dan wij? Want je maakt je ergens druk om, omdat?.. Volgens mij is het ego gehalte hier ook verre van hoog, dus ik snap je reactie in ieder geval niet, maar wellicht kan je een constructieve bijdrage leveren aan dit topic en jouw visie degelijk onderbouwen.
Constructieve bijdrages vind je in de 1200 voorgaande topics hierover terug. Alles is al gezegd. De vraag is dan ook eerder wat jullie nou willen bereiken met (weer) dit topic.
Ja, ik generaliseer.
pi_98863737
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:06 schreef lateralize het volgende:
Als het je niet bevalt blijf je toch lekker weg, zeikwijf.
Zou kunnen, maar ik verveel me.
Ja, ik generaliseer.
pi_98865645
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:25 schreef Northside het volgende:

[..]

Constructieve bijdrages vind je in de 1200 voorgaande topics hierover terug. Alles is al gezegd. De vraag is dan ook eerder wat jullie nou willen bereiken met (weer) dit topic.
Ervaringen uitwisselen. Doei.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')