Wat een goed idee dat met die groene cijfers zeg!quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:24 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik heb het zelf nooit zo meegemaakt. Zeker op het GLU en HKU werd er op gehamerd om zo goed mogelijk je best te doen om er boven uit te steken. Juist omdat je op die manier sneller opvalt en dus makkelijker een baan vindt. Zo kreeg je bij een bepaald vak een groen cijfer als je een 8 of hoger scoorde . Het klinkt misschien kinderachtig, maar het hielp wel, want iedereen wilde opvallen op die cijferlijst.
Maar dat zal bij andere sectoren wel anders zijn.
Op de middelbare school kreeg ik opeens het probleem dat ik tijdens tentamens Nederlands, Duitse woorden ging gebruiken. En echt niet dat ze wat van zeiden. Er kwam gewoon leuk een rode streep doorheen. Om die reden ook maar gelijk het vak Duist laten vallen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:26 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat een goed idee dat met die groene cijfers zeg!
Helaas zat ik op een basisschool met vooral buitenlandse kinderen, dus 't niveau was behoorlijk laag en later op de middelbare school kreeg ik weer andere problemen door niet-IQ gerelateerde problemen
Ja, maar de rasechte denktanks doe je zo te kort.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:37 schreef Northside het volgende:
Ah, voortgezet onderwijs? Daar laat de Nederlandse cultuur zich bij veel hbo-opleidingen ook weer gelden: groepswerk. Met een aantal mensen samen wat in elkaar flansen en dan als groep beoordeeld worden. Het paradijs voor de meelifters.
Op de universteit niet veel anders trouwens. Daar had je een levendige handel in samenvattingen, oefententamens, antwoorden etc. Maar goed, daar werd je in ieder geval individueel beoordeeld.
Groepswerk kan leuk zijn, maar soms ook erg frustrerend. Je moet het geluk hebben dat je groepsgenoten net zo gemotiveerd zijn. Daarnaast kun je meelifters gewoon uit je groep gooien.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:37 schreef Northside het volgende:
Ah, voortgezet onderwijs? Daar laat de Nederlandse cultuur zich bij veel hbo-opleidingen ook weer gelden: groepswerk. Met een aantal mensen samen wat in elkaar flansen en dan als groep beoordeeld worden. Het paradijs voor de meelifters.
Op de universteit niet veel anders trouwens. Daar had je een levendige handel in samenvattingen, oefententamens, antwoorden etc. Maar goed, daar werd je in ieder geval individueel beoordeeld.
Oh, groepswerk is ook een goede voorbereiding op de praktijk hoor (daar zitten ook zat uitvretersquote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:36 schreef Captain_Maximum het volgende:
Groepswerk kan leuk zijn, maar soms ook erg frustrerend. Je moet het geluk hebben dat je groepsgenoten net zo gemotiveerd zijn. Daarnaast kun je meelifters gewoon uit je groep gooien.
Ik ben voorstander van groepswerk, zo gaat het in de praktijk immers ook, maar dan wel individueel beoordeeld. Doe des noods 25% van het cijfer samenwerking, en de andere 75% individueel.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:37 schreef Northside het volgende:
Ah, voortgezet onderwijs? Daar laat de Nederlandse cultuur zich bij veel hbo-opleidingen ook weer gelden: groepswerk. Met een aantal mensen samen wat in elkaar flansen en dan als groep beoordeeld worden. Het paradijs voor de meelifters.
Op de universteit niet veel anders trouwens. Daar had je een levendige handel in samenvattingen, oefententamens, antwoorden etc. Maar goed, daar werd je in ieder geval individueel beoordeeld.
Dat gaat niet zo makkelijk als je 1 product oplevert he.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:48 schreef Tanin het volgende:
Ik ben voorstander van groepswerk, zo gaat het in de praktijk immers ook, maar dan wel individueel beoordeeld. Doe des noods 25% van het cijfer samenwerking, en de andere 75% individueel.
Vorig jaar wilde ik mijzelf uit een groep meelifters gooien. Werd mooi niet geaccepteerd hoor.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:36 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Groepswerk kan leuk zijn, maar soms ook erg frustrerend. Je moet het geluk hebben dat je groepsgenoten net zo gemotiveerd zijn. Daarnaast kun je meelifters gewoon uit je groep gooien.
Dat snap ik. Mijn reactie erop was ook bij wijze van sprekenquote:Op donderdag 30 juni 2011 22:02 schreef Northside het volgende:
[..]
Bij wijze van spreken dus... Ik had ook kunnen zeggen 'mensen die een keer een 9 voor wiskunde haalden en zichzelf gelijk als hoogbegaafd betitelen'.
Nog erger is de betutteling op universiteiten tegenwoordig. Ik studeer nu een jaar aan de uni van Maastricht, en het lijkt wel het hbo. Verplichte groepsopdrachten, met aanwezigheidsplicht op de uni dus ook, en misschien nog wel erger: je moet een portfolio bijhouden mbt je ontwikkeling. Zowel op het vlak van studie als op persoonlijk vlak. Dat zou je zogenaamd helpen met het verkrijgen van inzicht in wie je bent, waar je heen wil, etc. Sorry hoor, maar als je aan een universiteit studeert en je zelfs de kunde ontbreekt om te reflecteren op jezelf, dan moet je er gewoon mee stoppen. Maar goed, je merkt dan ook echt dat er mensen geholpen zijn met deze manier van werken. Klinkt positief he? Is het niet.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:38 schreef Northside het volgende:
[..]
Oh, groepswerk is ook een goede voorbereiding op de praktijk hoor (daar zitten ook zat uitvreters), maar nadelig voor de slimmere mensen. Vind ik dan.
Portfolio, comptenties. De grootste flauwekul die ze hebben verzonnen.quote:Op zondag 3 juli 2011 10:09 schreef lateralize het volgende:
[..]
Nog erger is de betutteling op universiteiten tegenwoordig. Ik studeer nu een jaar aan de uni van Maastricht, en het lijkt wel het hbo. Verplichte groepsopdrachten, met aanwezigheidsplicht op de uni dus ook, en misschien nog wel erger: je moet een portfolio bijhouden mbt je ontwikkeling. Zowel op het vlak van studie als op persoonlijk vlak. Dat zou je zogenaamd helpen met het verkrijgen van inzicht in wie je bent, waar je heen wil, etc. Sorry hoor, maar als je aan een universiteit studeert en je zelfs de kunde ontbreekt om te reflecteren op jezelf, dan moet je er gewoon mee stoppen. Maar goed, je merkt dan ook echt dat er mensen geholpen zijn met deze manier van werken. Klinkt positief he? Is het niet.
Zo erg heb ik het niet eens op het MBO en HBO gehad. Eén groepsopdracht per jaar en verder gewoon vooral individueel werken. Aanwezigheidsplicht was er ook wel, maar dat werd niet zo nauw genomen. Het ging er vooral om dat je je werk maar goed deed.quote:Op zondag 3 juli 2011 10:09 schreef lateralize het volgende:
[..]
Nog erger is de betutteling op universiteiten tegenwoordig. Ik studeer nu een jaar aan de uni van Maastricht, en het lijkt wel het hbo. Verplichte groepsopdrachten, met aanwezigheidsplicht op de uni dus ook, en misschien nog wel erger: je moet een portfolio bijhouden mbt je ontwikkeling. Zowel op het vlak van studie als op persoonlijk vlak. Dat zou je zogenaamd helpen met het verkrijgen van inzicht in wie je bent, waar je heen wil, etc. Sorry hoor, maar als je aan een universiteit studeert en je zelfs de kunde ontbreekt om te reflecteren op jezelf, dan moet je er gewoon mee stoppen. Maar goed, je merkt dan ook echt dat er mensen geholpen zijn met deze manier van werken. Klinkt positief he? Is het niet.
Ik kreeg een boek met extra sommetjes. Dat was de oplossing van mijn leraar, omdat ik vaak eerder klaar was dan de rest. Extra sommetjes maken tot de rest ook klaar was.quote:Op zondag 3 juli 2011 10:05 schreef lateralize het volgende:
Wat (basis)scholen betreft overigens: daar is van alles aan de hand. Cultuur inderdaad, maar ook gebrek aan kennis, en misschien het allerbelangrijkst: gebrek aan inzicht. Veel docenten zijn zelf gewoon niet intelligent genoeg om in te kunnen schatten wat een bovengemiddeld intelligent kind nodig heeft, en hoe je zo een kind überhaupt eruit pikt.
Heb ik ook gezeten, Nederlands recht. Ze liepen toen al te verkondigen wat voor revolutionair systeem dat groepsgebonden onderwijs wel niet was. In de praktijk heb ik meegemaakt dat 2 mensen tijdens blok 1.1 in een dispuutsontgroening zaten en het hele blok iedere bijeenkomst in een hoekje hebben liggen slapen. Om vervolgens wel het blok te halen natuurlijk.quote:Op zondag 3 juli 2011 10:09 schreef lateralize het volgende:
Ik studeer nu een jaar aan de uni van Maastricht, en het lijkt wel het hbo. Verplichte groepsopdrachten, met aanwezigheidsplicht op de uni dus ook, en misschien nog wel erger: je moet een portfolio bijhouden mbt je ontwikkeling. Zowel op het vlak van studie als op persoonlijk vlak.
Sommetjes maken is toch ook leuk. Dat vond ik tenminste wel op de basisschool.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:38 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik kreeg een boek met extra sommetjes. Dat was de oplossing van mijn leraar, omdat ik vaak eerder klaar was dan de rest. Extra sommetjes maken tot de rest ook klaar was.![]()
Ik besloot gelijk dat ik dat niet eerlijk vond en dat uit de ruit staren veel leuker was dan extra sommetjes maken voor jan lul. Ik blij, want 'vrije tijd'. Hij blij, want 'probleem opgelost'.
Was je toen al hoogbegaafd?quote:Op maandag 4 juli 2011 14:03 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Sommetjes maken is toch ook leuk. Dat vond ik tenminste wel op de basisschool.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |