En geen dag te vroeg!quote:Op vrijdag 18 maart 2011 10:43 schreef Darklight het volgende:
Update 10:40 In Tokio wordt vandaag nog begonnen met het meten van het niveau van nucleaire straling, meldt het Internationaal Atoomagentschap aan het Japanse persbureau Jiji.
De jappen hebben toch een andere schaal?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 10:45 schreef alpeko het volgende:
[..]
Vreemd dat verschillende experts het al een tijdje op 6 inschalen.
Neinquote:
Darklight heeft het er over dat 7 het maximum is, dan is dan de gebruikelijk schaal van 1-7 en niet die Japanse van 1-10 die ook voorbij is gekomen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 10:49 schreef jpjedi het volgende:
[..]
De jappen hebben toch een andere schaal?
Ik heb ook wel een beetje hetzelfde, maar dat komt denk ik ook omdat je steeds hetzelfde blijft horen, en dat de media d'r blijkbaar ook genoeg van heeft.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 10:53 schreef alpeko het volgende:
Ik moet bekennen dat mijn interesse voor het hele gebeuren verder begint af te nemen. Kennelijk kan zoiets me maar een weekje boeien. Erg eigenlijk. Al merk ik om me heen dat mensen al veel eerder waren afgehaakt het te volgen.
Ik heb zelfs zoiets van: kan me niet meer schelen hoe het afloopt.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 10:58 schreef Xebber het volgende:
[..]
Ik heb ook wel een beetje hetzelfde, maar dat komt denk ik ook omdat je steeds hetzelfde blijft horen, en dat de media d'r blijkbaar ook genoeg van heeft.
Beeldschoonquote:Op vrijdag 18 maart 2011 10:14 schreef eleusis het volgende:
Vind die baden mooi altijd met die Cerenkov-straling
Van zoveel slecht nieuws raakt ieder normaal mens emotioneel wat afgestompt.. en het ziet er niet naar uit dat de problemen daar snel opgelost zijn.. dit houdt nog wel even aan.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:01 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik heb zelf zoiets van: kan me niet meer schelen hoe het afloopt.
quote:High radiation detected 30km from nuke plant
Japan's science ministry says relatively high radiation levels have been detected on 2 consecutive days about 30 kilometers northwest of the quake-damaged Fukushima Daiichi nuclear power plant.
The radiation measured 170 microsieverts per hour on Thursday and 150 microsieverts on Friday.
Chief Cabinet Secretary Yukio Edano says the government will take appropriate measures if this level of contamination continues in the area for a long period. But he says this would be unlikely.
Radiation was measured for 2 hours from 10AM on Friday at 18 spots in areas 30 to 60 kilometers from the plant in Fukushima Prefecture.
Nog steeds 't zelfde.. een legertje technici en militairen die proberen de situatie ter plekke te stabiliseren en de gevolgen tot een zo klein mogelijk gebiedje te beperken.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:51 schreef deedeetee het volgende:
In dit geval is er volgens mij sprake van : geen nieuws is goed nieuws.
Beetje nieuws zou toch wel welkom zijn, wat gebeurt er daar nu ?
Er is weer stroom in units 5 en 6, dat is het eerste succesje want die gebouwen waren al vrij OK (minder dichtbij de kapotte reactors).quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:51 schreef deedeetee het volgende:
Maar wat als de buizen en/of pompen beschadigd zijn? Hoe wil je dan water rondpompen (al heb je stroom)?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:59 schreef eleusis het volgende:
[..]
Er is weer stroom in units 5 en 6, dat is het eerste succesje want die gebouwen waren al vrij OK (minder dichtbij de kapotte reactors).
Ze trachten vandaag stroom te herstellen in units 1 en 2. Dat zou een major succes betekenen.
En dan moet er nog even iets bedacht worden voor de blootliggende koelbaden. Volgens mij is dat nog een ????.
Dan zit je nog steeds in de huidige kutsituatie waar je handmatig moet blussen in erbarmelijke omstandigheden. In dat geval kan het misschien nog weken zo blijven.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:01 schreef MaGNeT het volgende:
Maar wat als de buizen en/of pompen beschadigd zijn? Hoe wil je dan water rondpompen (al heb je stroom)?
Is niet te hopen dan.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:02 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dan zit je nog steeds in de huidige kutsituatie waar je handmatig moet blussen in erbarmelijke omstandigheden. In dat geval kan het misschien nog weken zo blijven.
Het was toch al niveau 6, tussen Three Mile Island en Tjernobyl in?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:08 schreef Scrummie het volgende:
Update 11:47 Het IAEA geeft meer details over de reden van het verhogen van het nucleaire alarmniveau naar niveau 5. Een woordvoerder zegt dat de koelfunctie verloren is gegaan en de reactorkernen zijn beschadigd. De radioactieve deeltjes blijven zich daardoor verspreiden, aldus de woordvoerder.
Japan heeft andere schalen dacht ik.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:24 schreef LSD.tv het volgende:
[..]
Het was toch al niveau 6, tussen Three Mile Island en Tjernobyl in?
Zo frustrerend al die tegensprekende berichten... maargoed niveau 5 is nog altijd beter in dit geval
De Franse nucleaire waakhond had het 6 genoemd inderdaad. Maar ja, het is maar een samenvattend getalletje...quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:24 schreef LSD.tv het volgende:
Het was toch al niveau 6, tussen Three Mile Island en Tjernobyl in?
Zo frustrerend al die tegensprekende berichten... maargoed niveau 5 is nog altijd beter in dit geval
Nee hoor, dit is gewoon het officile niveau. Dat level 6 was alleen maar zo volgens wat experts.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:26 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Japan heeft andere schalen dacht ik.
Denk dat er wel met man en macht aan gewerkt is om een niveau 7 te voorkomen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:32 schreef Devz het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is gewoon het officile niveau. Dat level 6 was alleen maar zo volgens wat experts.
"maar een samenvattend" getalletje 6 zou wel betekenen dat de situatie zeer ernstige gevolgen zou hebben voor de omgeving, bij niveau 5 is dat nog niet het geval voor zo ver ik weet.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:28 schreef eleusis het volgende:
[..]
De Franse nucleaire waakhond had het 6 genoemd inderdaad. Maar ja, het is maar een samenvattend getalletje...
quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:36 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Denk dat er wel met man en macht aan gewerkt is word om een niveau 7 te voorkomen halen.
Denk dat het wel klopt... denk dat bij niveau 6 het stralingsniveau in een redelijk groot gebied rond de centrale hoog blijft en het niet gezond is om er te komen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:39 schreef LSD.tv het volgende:
[..]
"maar een samenvattend" getalletje 6 zou wel betekenen dat de situatie zeer ernstige gevolgen zou hebben voor de omgeving, bij niveau 5 is dat nog niet het geval voor zo ver ik weet.
(kan het helaas niet opzoeken want ik post via mobiel).
Houden ze 't zo lang vol zonder dat er iets nog erger fout gaat ?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:02 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dan zit je nog steeds in de huidige kutsituatie waar je handmatig moet blussen in erbarmelijke omstandigheden. In dat geval kan het misschien nog weken zo blijven.
Dit dacht ik dus al. De nuclear option.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:52 schreef Darklight het volgende:
Japan weighs need to bury nuclear plant
http://news.yahoo.com/s/nm/wl_nm/us_japan_quake
Ik moest glimlachenquote:
Nou ja, de mensen die er het fijne van afweten zitten in de centrale lijkt me. En die hebben wel iets beters te doen dan persconferenties gevenquote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:51 schreef deedeetee het volgende:
Bakkie koffie doen...quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:21 schreef June. het volgende:
[..]
Nou ja, de mensen die er het fijne van afweten zitten in de centrale lijkt me. En die hebben wel iets beters te doen dan persconferenties geven
nee.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:18 schreef phileine het volgende:
Sorry als ik ergens overheen heb gelezen (hele nacht min of meer zonder stroom gezeten hier en ben een beetje kwijt waar ik was gebleven) maar is nu al bekend of het gelukt is om de stroom aan te sluiten en of de pompsystemen nog werken?
Met Chernobyl boy the shit did hit the fanquote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:02 schreef User_Undefined het volgende:
Misschien interessant om in te voeren, het filmpje dat japan heeft gemaakt om de kinderen te informeren over het probleem:
Bron?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:24 schreef simmu het volgende:
[..]
nee.
edit: het is bekend dat het niet gelukt is. ze zijn er wel nog mee bezig. dingen gaan nog een klein beetje meer fubar, naar ik begrijp
Ze roteren natuurlijk wel, vandaar ook waarschijnlijk dat ze een paar dagen geleden toch weer van 50 naar 180 gegaan zijn. Ook zijn alle werknemers er op getraind dat het een keer fout kon gaan. Als je geestelijk en lichamelijk niet bestand bent tegen dagenlang werken onder (uitzonderlijk) hoge druk, wordt je niet bij een kerncentrale aangenomen. Althans, niet bij deze volgens een oud-werknemer.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:24 schreef phileine het volgende:
Ja en dat is het andere wat ik me afvraag: Die 50 (180 inmiddels?) werknemers die er nog zitten, die zijn inmiddels toch volledig uitgeput? Dat helpt ook niet bij het vermogen om goede inschattingen te kunnen maken.
quote:
quote:Update 13:10 De vierde reactor bij de Fukushima Dai’ichi kerncentrale krijgt waarschijnlijk morgenochtend weer stroom. Eerder vandaag (zie update 10:17) werd al bekend dat ook de eerste en tweede reactor morgenochtend weer elektriciteit hebben.
quote:Update 12:04 Statusrapport van kerncentrale Fukushima Dai’ichi van het Japanse Atomic Industrial Forum van 18 maart 16:00 (Japanse tijd) vertoont een aantal wijzigingen ten opzichte van het statusrapport acht uur eerder. Onduidelijk op dit moment wat dit betekent. De toestand van de reactoren 2 en 3 is kritiek omdat hun insluitsysteem beschadigd is en de splijtstofstaven binnen het reactorvat zijn opengebarsten.
quote:Update 10:24 Het Internationaal Atoomagentschap heeft een nieuwe update over de situatie bij de Fukushima Dai’ichi kerncentrale geplaatst. In de update wordt onder meer het systeem van de ‘spent fuel pool’ uitgelegd, die droog kan komen te staan, waardoor de opgebruikte radioactieve splijtstofstaven door het omhulsel kunnen smelten en aan de atmosfeer blootgesteld worden.
bronquote:Update 10:17 Het Japanse nucleaire agentschap verwacht dat er morgenochtend elektrische kabels verbonden zullen zijn met de generatoren in de reactoren 1 en 2.
wel bevestiging dat het koelbassin van de afvalstaven lek is. maar goed; dat werd al wel vermoed. alsook (gedeeltijke) meltdown.quote:
Ik snap het niet. Jip-en-Janneke taal svp.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:02 schreef User_Undefined het volgende:
Misschien interessant om in te voeren, het filmpje dat japan heeft gemaakt om de kinderen te informeren over het probleem:
Ik snap het filmpje ook nietquote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:56 schreef beantherio het volgende:
Ik snap het niet. Jip-en-Janneke taal svp.
nuclear boy = de kerncentralequote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:56 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik snap het filmpje ook nietIk ben blij dat het in 't echt een stuk eenvoudiger is.
Nou denken alle Japanse kinderen die buikpijn en diarree hebben dat ze water met borium in moeten nemen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:02 schreef User_Undefined het volgende:
Alleen netjes in de luierquote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:07 schreef phileine het volgende:
Ik vind het filmpje ook wel grappig, maar als metafoor voor kinderen niet zo geslaagd. Poepen is toch iets natuurlijks, en waarom mag die arme Nuclear Boy dan niet gewoon poepen?
quote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:07 schreef phileine het volgende:
Poepen is toch iets natuurlijks, en waarom mag die arme Nuclear Boy dan niet gewoon poepen?
Japanse schaam-cultuur hquote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:07 schreef phileine het volgende:
Ik vind het filmpje ook wel grappig, maar als metafoor voor kinderen niet zo geslaagd. Poepen is toch iets natuurlijks, en waarom mag die arme Nuclear Boy dan niet gewoon poepen?
quote:Combineren van chronologie, weerkaarten en stralingsdata leidt tot voorzichtige conclusie dat gebied tot 30 km NW van reactor besmet is.
quote:Aard van de besmetting onbekend. Dat bepaalt de ernst: is het I-131, dan in maand vrijwel weg, is het Cesium-137 dan veel ernstiger (jaren)
Toch wel raar, dat ze nu met een plantenspuit (brandweerwagen) er op aan het sprayen zijn en dat de volgende stap een "sarcofaag" is...quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:57 schreef superworm het volgende:
[..]
Dit dacht ik dus al. De nuclear option.
wat is er raar aan dat je eerst probeert om de situatie onder controle te krijgen voordat je het ding in beton omvat? die laatste optie is ook niet in een dag geimplementeerd hoor! voor zover ik begrijp nemen ze die optie wel degelijk mee en bereiden ze dat op de achtergrond echt wel voor. (voor bron: zie mijn eerdere post, die blog van nrc)quote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:26 schreef bokaal het volgende:
[..]
Toch wel raar, dat ze nu met een plantenspuit (brandweerwagen) er op aan het sprayen zijn en dat de volgende stap een "sarcofaag" is...
Een sarcofaag bouwen is de enige optie om te voorkomen dat radioactief materiaal zich verspreid in de omgeving. Een ander gevaar is nog meer explosies die zich mogelijk voor kunnen doen, om dat risico te verlagen moet men blijven koelen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:26 schreef bokaal het volgende:
[..]
Toch wel raar, dat ze nu met een plantenspuit (brandweerwagen) er op aan het sprayen zijn en dat de volgende stap een "sarcofaag" is...
Ik hoop dat de stroomvoorziening nog op tijd aan de praat komt...
..en voordat de boel wordt dichtgemetseld, moet 't wel koel genoeg zijn. Anders vreet het gloeiendhete materiaal zich overal dwars doorheen, ook door beton.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een sarcofaag bouwen is de enige optie om te voorkomen dat radioactief materiaal zich verspreid in de omgeving. Een ander gevaar is nog meer explosies die zich mogelijk voor kunnen doen, om dat risico te verlagen moet men blijven koelen.
Het probleem met nucleair materiaal is dat je het niet kan neutraliseren, daarom is nucleaire technologie ook zo gevaarlijk. Zelfs de meest smerige gifstoffen kan je veilig opruimen en opslaan, dit geld niet voor nucleair materiaal, als de straling te hoog is kan je het niet met gevaar voor eigen leven opruimen. Robot's moeten afgeschermd worden met dikke loden pantsering om de elektronica, de ioniserende straling zorgt er namelijk voor dat o.a. halfgeleiders niet meer goed werken.
Ik denk niet dat je daar nog veilig kunt werken..quote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:41 schreef MrTorture het volgende:
Die medewerkers die de boel proberen te dichten: hoeveel straling vangen die nou eigenlijk?Zijn die 50 in de centrale nog enigszins veilig?
Nouja, ik lees berichten over max 250 mSv, maar ook berichten van mensen die het een zelfmoordmissie noemen. Ik vind het nogal tegenstrijdigquote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:51 schreef Bigs het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je daar nog veilig kunt werken..
Dat denk ik ook niet, ik denk dat een hoop van die mensen ten dode opgeschreven zijn als ze niet op tijd worden afgelost. Het is natuurlijk allemaal sterk afhankelijk van de directe stralingsdosis die deze mensen te verwerken krijgen. Maar de kans is erg groot dat sommige medewerkers dusdanig dicht bij de bron moeten komen om bepaalde werkzaamheden te verrichten dat ze ernstige schade aan hun gezondheid oplopen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:51 schreef Bigs het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je daar nog veilig kunt werken..
In de situatie van Chernobyl hebben ze het geluk gehad dat de nucleaire materiaal zich mengde met zand waardoor het materiaal 'stabiel' werd en binnen de betonnen constructie is gebleven.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
..en voordat de boel wordt dichtgemetseld, moet 't wel koel genoeg zijn. Anders vreet het gloeiendhete materiaal zich overal dwars doorheen, ook door beton.
Vreemd dat ie niet weet wat de verhouding cesium/jodium is. De mate waarin beiden vrijkomen zal toch bekend zijn neem ik aan. En hoe beiden zich verspreiden zal men sinds chernobyl ook wel weten. Al kan de oplosbaarheid in water van cesium en de vluchtigheid van jodium maken dat het sterk afhankelijk is van de weersomstandigheden. gok ik..quote:
Krijg je eigenlijk nog veel "kettingreacties" bij een meltdown? Of is de warmte die geproduceerd wordt slechts functie van de hoeveelheid materiaal en niet van de "ophoping" ervan. Iemand die weet hoe dat zit met die snelle en langzame neutronen?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 15:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In de situatie van Chernobyl hebben ze het geluk gehad dat de nucleaire materiaal zich mengde met zand waardoor het materiaal 'stabiel' werd en binnen de betonnen constructie is gebleven.
quote:It is not likely for the corium to remain critical in the bottom of the RPV unless - first - the corium is quenched by a large excess of coolant water and turned back into solid phase, allowing the interposition of a water moderator and the formation of a critical geometry - second - after the quench of the corium, there remains sufficient unborated water in the lower plenum to moderate the reaction and support criticality - third - the corium remains unadulterated with a neutron-absorptive alloy or substance from the melt of the control rods, such as boron carbide or cadmium.
Poepen moet in een plee!quote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:07 schreef phileine het volgende:
Dat ze die staven bij jou in de plee duwen..quote:Op vrijdag 18 maart 2011 15:15 schreef IkBenEenStoner het volgende:
Mag je ook poepen in een koelbad, of moet je dan eerst je ballen in aluminiumfolie wikkelen?
Volgens de BBC documentaire 'Surviving disaster' heeft er in de centrale van Chernobyl wel degelijk een volledige meltdown plaats gevonden, waarbij de brandstof door de betonnen reactorbodem gesmolten is. Men heeft toen een enorme explosie weten te voorkomen door de met water gevulde ruimte onder de reactor leeg te laten lopen. n van de vele zelfmoordmissies die toen door Russische soldaten uitgevoerd zijn.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 15:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In de situatie van Chernobyl hebben ze het geluk gehad dat de nucleaire materiaal zich mengde met zand waardoor het materiaal 'stabiel' werd en binnen de betonnen constructie is gebleven.
Daarbij genereert het beton ook warmte tijdens het uithardenquote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
..en voordat de boel wordt dichtgemetseld, moet 't wel koel genoeg zijn. Anders vreet het gloeiendhete materiaal zich overal dwars doorheen, ook door beton.
Mocht ik daar werken dan zou ik er toch voor bedanken hoor.quote:Maar de kans is erg groot dat sommige medewerkers dusdanig dicht bij de bron moeten komen om bepaalde werkzaamheden te verrichten dat ze ernstige schade aan hun gezondheid oplopen.
Ik denk dat ik het wel zou doen. Maar dan zou ik ook direct doorgaan tot het einde, hup wel die brandslang in die bassin proppen dicht bij de bron...quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Mocht ik daar werken dan zou ik er toch voor bedanken hoor.
Kijk een hond uit het water redden is een heldendaad natuurlijk en hoewel wat deze jongens daar doen ook een heldendaad is zei ik mooi tegen mn baas dattie mn kloten kon kussen en maakte ik als de sodeflikker dat ik weg was daar.
Nog niet misschien dat ik mijzelf op ga offeren. No fucking way, ik heb thuis een vrouw en kinderen zitten. Dan is papa maar geen held, maar dan ben ik er wel nog
ik zie niks hoor, waar hoorde/las je dat dan?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:05 schreef Dance99Vv het volgende:
Hoor net dat ze reactor willen gaan begraven onder zand en cement, dan is het een hopelose meltdown
ben ook zoek naar bevestiging daarvanquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:07 schreef simmu het volgende:
[..]
ik zie niks hoor, waar hoorde/las je dat dan?
Helaas is ook het enige wat ze nu nog kunnen doen. En dan maar hopen dat de meltdown geabsorbeerd wordt in de betonnen container onder de reactor en geen boem zegtquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:05 schreef Dance99Vv het volgende:
Hoor net dat ze reactor willen gaan begraven onder zand en cement, dan is het een hopelose meltdown
Inderdaad, als de stroomtoevoer hersteld is in die pompen doen het weer, dan kunnen ze de zaak aardig fixen. Die fuel rods zijn gewoon te heet om in beton te gieten, dat blijft maar sudderen en smeulen jaren lang.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:07 schreef simmu het volgende:
[..]
ik zie niks hoor, waar hoorde/las je dat dan?
http://demorgen.be/dm/nl/(...)nige-oplossing.dhtmlquote:15u47: Ook Japanse ingenieurs suggereren dat het 'begraven' van de reactoren in beton misschien de enige werkbare oplossing is. Deze noodoplossing werd bij de grote nucleaire ramp in Tsjernobyl in 1986 in de Sovjet-Unie ook toegepast.
Ja, elk expert aan het woord; gister hoorde ik een ingenieur op BNR zeggen dat er wel degelijk een rampendraaiboek wordt doorlopen met stappen die ze kunnen/moeten nemen. En dat er helemaal geen sprake is van wanorde en stuurloos gehannes met een ''we doen maar wat' mentaliteit.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:08 schreef Temlin het volgende:
Telegraaf.nl (dus zie maar wat je er mee doet)
'Beton in kernreactor is enige oplossing'
DELFT - De beschadigde reactoren van kerncentrale Fukushima afgieten met beton is de enige oplossing die nog rest. Dat zei Ben Ale, hoogleraar Veiligheidskunde van de TU Delft, vrijdag. Het koelen met zeewater werkt niet en de blushelikopters hebben geen zoden aan de dijk gezet, hebben we inmiddels gezien. Alles wat er tot nu toe gedaan is, is een wanhoopspoging geweest om te redden wat er te redden valt. Maar het blijkt niet te werken, aldus Ale.
dank voor de bevestigingquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:10 schreef Trance_X het volgende:
[..]
http://demorgen.be/dm/nl/(...)nige-oplossing.dhtml
"Ervoor bedanken" impliceert keuze. Die gasten hebben dus geen keuze. Niet omdat de baas ze het oplegt, nee, omdat ze het zichzelf opleggen. Zie:quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Mocht ik daar werken dan zou ik er toch voor bedanken hoor.
Kijk een hond uit het water redden is een heldendaad natuurlijk en hoewel wat deze jongens daar doen ook een heldendaad is zei ik mooi tegen mn baas dattie mn kloten kon kussen en maakte ik als de sodeflikker dat ik weg was daar.
Nog niet misschien dat ik mijzelf op ga offeren. No fucking way, ik heb thuis een vrouw en kinderen zitten. Dan is papa maar geen held, maar dan ben ik er wel nog
quote:Een nucleaire reactor is geen plek voor heldendom, zegt Jan van Cappelle, hoofd van de kerncentrale in het Zeeuwse Borssele. 'Mensen worden weggehaald bij een bepaalde stralingslimiet. Of ze willen of niet. We willen geen helden. Het heeft geen zin. Iedereen is zich daarvan bewust.' Volgens Van Cappelle is er een ruime pool van collega's die kunnen invallen als aflossing in een centrale nodig is.
Zijn werknemers verplicht om in gevaarlijke situaties te werken of doen ze dat vrijwillig?
Van Cappelle: 'Dat is niet aan de orde. Het is onderdeel van het werk en het wordt geregeld geoefend, net als bij de brandweer. Bij een bepaalde functie hoort een bepaalde inzetbaarheid. Dat weten de mensen. Daarop wordt gelet bij de selectie en dat speelt een belangrijke rol in de opleiding.'
Plichtsbetrachting was er ook in Tsjernobyl, waar zich in 1986 de ernstigste kernramp tot nu toe voordeed. Een van de mannen die destijds op de brandende reactor werden afgestuurd, de nu 64-jarige Andrij Tsjoedinov, vertelde tegen het persbureau Reuters dat niemand van zijn collega's weigerde. 'Het was een kwestie van plicht. We wisten dat het gevaarlijk was, maar we dachten er niet aan om niet te gaan.'
Slechte bescherming
Tsjoedinov herinnert zich hoe slecht hij was beschermd. 'We droegen normale kleding en een zuurstofmasker. Toen we de reactor binnengingen, kregen we jodium.' Nu lijdt Tsjoedinov aan een bloedziekte, die hij toeschrijft aan radioactieve straling.
Het officile dodental van de ramp in Tsjernobyl is 31, maar een veelvoud van dat aantal stierf later aan kanker en andere kwalen.
Tsjoedinov: 'Ik heb veel vrienden verloren. Veel, veel vrienden. Ik weet niet hoe ik het heb overleefd.'
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)zijn-de-helden.dhtml
Dat een Nederlandse expert zegt dat dat de enige oplossing is wil niet zeggen dat 'ze' dat (nu al) gaan doenquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:05 schreef Dance99Vv het volgende:
even verder lezen, al die externe expert haal ik niet aanquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:14 schreef Bigs het volgende:
[..]
Dat een Nederlandse expert zegt dat dat de enige oplossing is wil niet zeggen dat 'ze' dat (nu al) gaan doenVolgens mij moet er nog heel veel gekoeld worden voordat ze de boel kunnen begraven.
Dit zegt niet zo heel veel. Deze mag op de grote hoop van berichten waarvan we niet kunnen zeggen of ze waar zijn of niet.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:10 schreef Trance_X het volgende:
[..]
http://demorgen.be/dm/nl/(...)nige-oplossing.dhtml
ja sorrie. die man kan 100x hoogleraar veiligheidskunde zijn maar wat hij zegt is niet correct. ze proberen het niet te redden, al van begin af aan zowat niet, want zodra er zeewater op kwam was de centrale verloren. het is geen poging om te centrale te redden, het is een last ditch poging om meltdown te voorkomen. maar goed; het *is* de telegraafquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:08 schreef Temlin het volgende:
Telegraaf.nl (dus zie maar wat je er mee doet)
'Beton in kernreactor is enige oplossing'
DELFT - De beschadigde reactoren van kerncentrale Fukushima afgieten met beton is de enige oplossing die nog rest. Dat zei Ben Ale, hoogleraar Veiligheidskunde van de TU Delft, vrijdag. Het koelen met zeewater werkt niet en de blushelikopters hebben geen zoden aan de dijk gezet, hebben we inmiddels gezien. Alles wat er tot nu toe gedaan is, is een wanhoopspoging geweest om te redden wat er te redden valt. Maar het blijkt niet te werken, aldus Ale.
daarom zei ik ook: zie maar wat je er mee doetquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:17 schreef simmu het volgende:
[..]
ja sorrie. die man kan 100x hoogleraar veiligheidskunde zijn maar wat hij zegt is niet correct. ze proberen het niet te redden, al van begin af aan zowat niet, want zodra er zeewater op kwam was de centrale verloren. het is geen poging om te centrale te redden, het is een last ditch poging om meltdown te voorkomen. maar goed; het *is* de telegraaf
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |