abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94293071
Het reactievat zou mogelijk toch niet zo bestand zijn tegen een meltdown als ik eerder gepost had, bij Three Mile Island blijkt een deel van het gesmolten materiaal op de bodem gezakt te zijn en daar terug gestold, waardoor het de bodem beschermde tegen de temperaturen hoger in het vat. Iets wat niemand voorzien had, en wat zich niet noodzakelijk zou herhalen in andere reactoren.
pi_94293255
quote:
Op vrijdag 18 maart 2011 15:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

In de situatie van Chernobyl hebben ze het geluk gehad dat de nucleaire materiaal zich mengde met zand waardoor het materiaal 'stabiel' werd en binnen de betonnen constructie is gebleven.
Volgens de BBC documentaire 'Surviving disaster' heeft er in de centrale van Chernobyl wel degelijk een volledige meltdown plaats gevonden, waarbij de brandstof door de betonnen reactorbodem gesmolten is. Men heeft toen een enorme explosie weten te voorkomen door de met water gevulde ruimte onder de reactor leeg te laten lopen. Één van de vele zelfmoordmissies die toen door Russische soldaten uitgevoerd zijn.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_94293822
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 14:41 schreef Perrin het volgende:

[..]

..en voordat de boel wordt dichtgemetseld, moet 't wel koel genoeg zijn. Anders vreet het gloeiendhete materiaal zich overal dwars doorheen, ook door beton.
Daarbij genereert het beton ook warmte tijdens het uitharden
pi_94294531
quote:
Maar de kans is erg groot dat sommige medewerkers dusdanig dicht bij de bron moeten komen om bepaalde werkzaamheden te verrichten dat ze ernstige schade aan hun gezondheid oplopen.
Mocht ik daar werken dan zou ik er toch voor bedanken hoor.

Kijk een hond uit het water redden is een heldendaad natuurlijk en hoewel wat deze jongens daar doen ook een heldendaad is zei ik mooi tegen mn baas dattie mn kloten kon kussen en maakte ik als de sodeflikker dat ik weg was daar.

Nog niet misschien dat ik mijzelf op ga offeren. No fucking way, ik heb thuis een vrouw en kinderen zitten. Dan is papa maar geen held, maar dan ben ik er wel nog :6
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_94294582
Overigens bedenk ik me ineens dat ik helemaal geen kinderen heb :')

Ook geen vrouw trouwens :')

Wel een vriendin en daar hoef ik de held niet voor uit te hangen.

Nog niet misschien dat ik eraan mee deed.

Ik heb er natuurlijk wel respect voor, voor die mannen (en vrouwen?) wat dat aan het doen zijn daar, maar begrip kan ik er echt niet voor opbrengen. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:05:25 #281
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94294649
Hoor net dat ze reactor willen gaan begraven onder zand en cement, dan is het een hopelose meltdown
There is only one religion
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:06:49 #282
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_94294709
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:02 schreef vosss het volgende:

[..]

Kijk een hond uit het water redden is een heldendaad natuurlijk en hoewel wat deze jongens daar doen ook een heldendaad is zei ik mooi tegen mn baas dattie mn kloten kon kussen en maakte ik als de sodeflikker dat ik weg was daar.

Nog niet misschien dat ik mijzelf op ga offeren. No fucking way, ik heb thuis een vrouw en kinderen zitten. Dan is papa maar geen held, maar dan ben ik er wel nog :6
Ik denk dat ik het wel zou doen. Maar dan zou ik ook direct doorgaan tot het einde, hup wel die brandslang in die bassin proppen dicht bij de bron...
beter direct een stop eraan dan jaren wegkwijnen met chemokuren in de hoop dat er nog redding is.

Gelukkig heb ik die keuze niet te maken.
Lack of common cents
pi_94294729
quote:
4s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:05 schreef Dance99Vv het volgende:
Hoor net dat ze reactor willen gaan begraven onder zand en cement, dan is het een hopelose meltdown
ik zie niks hoor, waar hoorde/las je dat dan?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:08:12 #284
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94294774
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:07 schreef simmu het volgende:

[..]

ben ook zoek naar bevestiging daarvan
pi_94294787
Telegraaf.nl (dus zie maar wat je er mee doet)

'Beton in kernreactor is enige oplossing'
DELFT - De beschadigde reactoren van kerncentrale Fukushima afgieten met beton is de enige oplossing die nog rest. Dat zei Ben Ale, hoogleraar Veiligheidskunde van de TU Delft, vrijdag. Het koelen met zeewater werkt niet en de blushelikopters hebben geen zoden aan de dijk gezet, hebben we inmiddels gezien. Alles wat er tot nu toe gedaan is, is een wanhoopspoging geweest om te redden wat er te redden valt. Maar het blijkt niet te werken, aldus Ale.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94294813
quote:
Helaas is ook het enige wat ze nu nog kunnen doen. En dan maar hopen dat de meltdown geabsorbeerd wordt in de betonnen container onder de reactor en geen boem zegt ;(
Progressive dude
Nu met VERNIEUWDE FOBO
"Better than a thousand hollow words, is one word that brings peace" - Buddha
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:09:10 #287
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_94294823
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:07 schreef simmu het volgende:

[..]

Inderdaad, als de stroomtoevoer hersteld is in die pompen doen het weer, dan kunnen ze de zaak aardig fixen. Die fuel rods zijn gewoon te heet om in beton te gieten, dat blijft maar sudderen en smeulen jaren lang.
Lack of common cents
pi_94294882
quote:
15u47: Ook Japanse ingenieurs suggereren dat het 'begraven' van de reactoren in beton misschien de enige werkbare oplossing is. Deze noodoplossing werd bij de grote nucleaire ramp in Tsjernobyl in 1986 in de Sovjet-Unie ook toegepast.
http://demorgen.be/dm/nl/(...)nige-oplossing.dhtml
Progressive dude
Nu met VERNIEUWDE FOBO
"Better than a thousand hollow words, is one word that brings peace" - Buddha
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:11:18 #289
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_94294933
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:08 schreef Temlin het volgende:

DELFT - De beschadigde reactoren van kerncentrale Fukushima afgieten met beton is de enige oplossing die nog rest. Dat zei Ben Ale, hoogleraar Veiligheidskunde van de TU Delft, vrijdag. Het koelen met zeewater werkt niet en de blushelikopters hebben geen zoden aan de dijk gezet, hebben we inmiddels gezien. Alles wat er tot nu toe gedaan is, is een wanhoopspoging geweest om te redden wat er te redden valt. Maar het blijkt niet te werken, aldus Ale.
Ja, elk expert aan het woord; gister hoorde ik een ingenieur op BNR zeggen dat er wel degelijk een rampendraaiboek wordt doorlopen met stappen die ze kunnen/moeten nemen. En dat er helemaal geen sprake is van wanorde en stuurloos gehannes met een ''we doen maar wat' mentaliteit.
Lack of common cents
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:11:27 #290
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94294939
quote:
dank voor de bevestiging
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:12:10 #291
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_94294978
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:02 schreef vosss het volgende:

[..]

"Ervoor bedanken" impliceert keuze. Die gasten hebben dus geen keuze. Niet omdat de baas ze het oplegt, nee, omdat ze het zichzelf opleggen. Zie:

quote:
Een nucleaire reactor is geen plek voor heldendom, zegt Jan van Cappelle, hoofd van de kerncentrale in het Zeeuwse Borssele. 'Mensen worden weggehaald bij een bepaalde stralingslimiet. Of ze willen of niet. We willen geen helden. Het heeft geen zin. Iedereen is zich daarvan bewust.' Volgens Van Cappelle is er een ruime pool van collega's die kunnen invallen als aflossing in een centrale nodig is.

Zijn werknemers verplicht om in gevaarlijke situaties te werken of doen ze dat vrijwillig?

Van Cappelle: 'Dat is niet aan de orde. Het is onderdeel van het werk en het wordt geregeld geoefend, net als bij de brandweer. Bij een bepaalde functie hoort een bepaalde inzetbaarheid. Dat weten de mensen. Daarop wordt gelet bij de selectie en dat speelt een belangrijke rol in de opleiding.'

Plichtsbetrachting was er ook in Tsjernobyl, waar zich in 1986 de ernstigste kernramp tot nu toe voordeed. Een van de mannen die destijds op de brandende reactor werden afgestuurd, de nu 64-jarige Andrij Tsjoedinov, vertelde tegen het persbureau Reuters dat niemand van zijn collega's weigerde. 'Het was een kwestie van plicht. We wisten dat het gevaarlijk was, maar we dachten er niet aan om niet te gaan.'

Slechte bescherming
Tsjoedinov herinnert zich hoe slecht hij was beschermd. 'We droegen normale kleding en een zuurstofmasker. Toen we de reactor binnengingen, kregen we jodium.' Nu lijdt Tsjoedinov aan een bloedziekte, die hij toeschrijft aan radioactieve straling.

Het officiële dodental van de ramp in Tsjernobyl is 31, maar een veelvoud van dat aantal stierf later aan kanker en andere kwalen.

Tsjoedinov: 'Ik heb veel vrienden verloren. Veel, veel vrienden. Ik weet niet hoe ik het heb overleefd.'

Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)zijn-de-helden.dhtml
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_94295116
quote:
Dat een Nederlandse expert zegt dat dat de enige oplossing is wil niet zeggen dat 'ze' dat (nu al) gaan doen :) Volgens mij moet er nog heel veel gekoeld worden voordat ze de boel kunnen begraven.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:15:27 #293
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_94295143
Op diezelfde site demorgen.be:
De Airbus van het Belgische leger die Belgen uit Japan zou weghalen, staat in panne in Alaska. Het vliegtuig was onderweg van de Amerikaanse hoofdstad Washington naar Seoel in Zuid-Korea. Maar door problemen met de boordcomputer staat het toestel aan de grond in Ancorage.

En ze gaan het ding eerst repareren... maar mijn god zeg, stuur je toch direct een ander toestel?
Lack of common cents
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:16:01 #294
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94295179
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:14 schreef Bigs het volgende:

[..]

Dat een Nederlandse expert zegt dat dat de enige oplossing is wil niet zeggen dat 'ze' dat (nu al) gaan doen :) Volgens mij moet er nog heel veel gekoeld worden voordat ze de boel kunnen begraven.
even verder lezen, al die externe expert haal ik niet aan
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:16:06 #295
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_94295182
quote:
Dit zegt niet zo heel veel. Deze mag op de grote hoop van berichten waarvan we niet kunnen zeggen of ze waar zijn of niet.
pi_94295276
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:08 schreef Temlin het volgende:

ja sorrie. die man kan 100x hoogleraar veiligheidskunde zijn maar wat hij zegt is niet correct. ze proberen het niet te redden, al van begin af aan zowat niet, want zodra er zeewater op kwam was de centrale verloren. het is geen poging om te centrale te redden, het is een last ditch poging om meltdown te voorkomen. maar goed; het *is* de telegraaf ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:18:53 #297
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94295325
Wait and see....
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:23:05 #298
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_94295546
Veel gespeculeer op het moment, waarschijnlijk bij gebrek aan echt nieuws. Ik denk dat het wachten vooral is op die elektriciteitskabels, die zaterdag (wat het volgens mij net is geworden in Japan) aangesloten zullen worden. Als die werken (wat ook afhankelijk is van de staat van de reactor?) dan kunnen we hopelijk voorzichtig van een positieve doorbraak spreken.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_94295571
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:17 schreef simmu het volgende:

[..]

ja sorrie. die man kan 100x hoogleraar veiligheidskunde zijn maar wat hij zegt is niet correct. ze proberen het niet te redden, al van begin af aan zowat niet, want zodra er zeewater op kwam was de centrale verloren. het is geen poging om te centrale te redden, het is een last ditch poging om meltdown te voorkomen. maar goed; het *is* de telegraaf ;)
daarom zei ik ook: zie maar wat je er mee doet :D
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94295710
Beton gieten over een reactor welke nog druk aan het opbouwen is? Leuk idee, maar dat gaat absoluut niet werken. Het beton zal gewoon bubbelen door de druk die onder het beton ontstaat. Zodra het hard is, zit er gewoon een gat in de betonnen behuizing waardoor het stoom er net zo hard uit loopt en het koelen helemaal kan vergeten en de situatie alleen maar slechter wordt.

Laat een hoogleraar veiligheidskunde alsjeblieft geen technische uitspraken doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')