Volgens de BBC documentaire 'Surviving disaster' heeft er in de centrale van Chernobyl wel degelijk een volledige meltdown plaats gevonden, waarbij de brandstof door de betonnen reactorbodem gesmolten is. Men heeft toen een enorme explosie weten te voorkomen door de met water gevulde ruimte onder de reactor leeg te laten lopen. Één van de vele zelfmoordmissies die toen door Russische soldaten uitgevoerd zijn.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 15:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In de situatie van Chernobyl hebben ze het geluk gehad dat de nucleaire materiaal zich mengde met zand waardoor het materiaal 'stabiel' werd en binnen de betonnen constructie is gebleven.
Daarbij genereert het beton ook warmte tijdens het uithardenquote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
..en voordat de boel wordt dichtgemetseld, moet 't wel koel genoeg zijn. Anders vreet het gloeiendhete materiaal zich overal dwars doorheen, ook door beton.
Mocht ik daar werken dan zou ik er toch voor bedanken hoor.quote:Maar de kans is erg groot dat sommige medewerkers dusdanig dicht bij de bron moeten komen om bepaalde werkzaamheden te verrichten dat ze ernstige schade aan hun gezondheid oplopen.
Ik denk dat ik het wel zou doen. Maar dan zou ik ook direct doorgaan tot het einde, hup wel die brandslang in die bassin proppen dicht bij de bron...quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Mocht ik daar werken dan zou ik er toch voor bedanken hoor.
Kijk een hond uit het water redden is een heldendaad natuurlijk en hoewel wat deze jongens daar doen ook een heldendaad is zei ik mooi tegen mn baas dattie mn kloten kon kussen en maakte ik als de sodeflikker dat ik weg was daar.
Nog niet misschien dat ik mijzelf op ga offeren. No fucking way, ik heb thuis een vrouw en kinderen zitten. Dan is papa maar geen held, maar dan ben ik er wel nog
ik zie niks hoor, waar hoorde/las je dat dan?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:05 schreef Dance99Vv het volgende:
Hoor net dat ze reactor willen gaan begraven onder zand en cement, dan is het een hopelose meltdown
ben ook zoek naar bevestiging daarvanquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:07 schreef simmu het volgende:
[..]
ik zie niks hoor, waar hoorde/las je dat dan?
Helaas is ook het enige wat ze nu nog kunnen doen. En dan maar hopen dat de meltdown geabsorbeerd wordt in de betonnen container onder de reactor en geen boem zegtquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:05 schreef Dance99Vv het volgende:
Hoor net dat ze reactor willen gaan begraven onder zand en cement, dan is het een hopelose meltdown
Inderdaad, als de stroomtoevoer hersteld is in die pompen doen het weer, dan kunnen ze de zaak aardig fixen. Die fuel rods zijn gewoon te heet om in beton te gieten, dat blijft maar sudderen en smeulen jaren lang.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:07 schreef simmu het volgende:
[..]
ik zie niks hoor, waar hoorde/las je dat dan?
http://demorgen.be/dm/nl/(...)nige-oplossing.dhtmlquote:15u47: Ook Japanse ingenieurs suggereren dat het 'begraven' van de reactoren in beton misschien de enige werkbare oplossing is. Deze noodoplossing werd bij de grote nucleaire ramp in Tsjernobyl in 1986 in de Sovjet-Unie ook toegepast.
Ja, elk expert aan het woord; gister hoorde ik een ingenieur op BNR zeggen dat er wel degelijk een rampendraaiboek wordt doorlopen met stappen die ze kunnen/moeten nemen. En dat er helemaal geen sprake is van wanorde en stuurloos gehannes met een ''we doen maar wat' mentaliteit.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:08 schreef Temlin het volgende:
Telegraaf.nl (dus zie maar wat je er mee doet)
'Beton in kernreactor is enige oplossing'
DELFT - De beschadigde reactoren van kerncentrale Fukushima afgieten met beton is de enige oplossing die nog rest. Dat zei Ben Ale, hoogleraar Veiligheidskunde van de TU Delft, vrijdag. Het koelen met zeewater werkt niet en de blushelikopters hebben geen zoden aan de dijk gezet, hebben we inmiddels gezien. Alles wat er tot nu toe gedaan is, is een wanhoopspoging geweest om te redden wat er te redden valt. Maar het blijkt niet te werken, aldus Ale.
dank voor de bevestigingquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:10 schreef Trance_X het volgende:
[..]
http://demorgen.be/dm/nl/(...)nige-oplossing.dhtml
"Ervoor bedanken" impliceert keuze. Die gasten hebben dus geen keuze. Niet omdat de baas ze het oplegt, nee, omdat ze het zichzelf opleggen. Zie:quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Mocht ik daar werken dan zou ik er toch voor bedanken hoor.
Kijk een hond uit het water redden is een heldendaad natuurlijk en hoewel wat deze jongens daar doen ook een heldendaad is zei ik mooi tegen mn baas dattie mn kloten kon kussen en maakte ik als de sodeflikker dat ik weg was daar.
Nog niet misschien dat ik mijzelf op ga offeren. No fucking way, ik heb thuis een vrouw en kinderen zitten. Dan is papa maar geen held, maar dan ben ik er wel nog
quote:Een nucleaire reactor is geen plek voor heldendom, zegt Jan van Cappelle, hoofd van de kerncentrale in het Zeeuwse Borssele. 'Mensen worden weggehaald bij een bepaalde stralingslimiet. Of ze willen of niet. We willen geen helden. Het heeft geen zin. Iedereen is zich daarvan bewust.' Volgens Van Cappelle is er een ruime pool van collega's die kunnen invallen als aflossing in een centrale nodig is.
Zijn werknemers verplicht om in gevaarlijke situaties te werken of doen ze dat vrijwillig?
Van Cappelle: 'Dat is niet aan de orde. Het is onderdeel van het werk en het wordt geregeld geoefend, net als bij de brandweer. Bij een bepaalde functie hoort een bepaalde inzetbaarheid. Dat weten de mensen. Daarop wordt gelet bij de selectie en dat speelt een belangrijke rol in de opleiding.'
Plichtsbetrachting was er ook in Tsjernobyl, waar zich in 1986 de ernstigste kernramp tot nu toe voordeed. Een van de mannen die destijds op de brandende reactor werden afgestuurd, de nu 64-jarige Andrij Tsjoedinov, vertelde tegen het persbureau Reuters dat niemand van zijn collega's weigerde. 'Het was een kwestie van plicht. We wisten dat het gevaarlijk was, maar we dachten er niet aan om niet te gaan.'
Slechte bescherming
Tsjoedinov herinnert zich hoe slecht hij was beschermd. 'We droegen normale kleding en een zuurstofmasker. Toen we de reactor binnengingen, kregen we jodium.' Nu lijdt Tsjoedinov aan een bloedziekte, die hij toeschrijft aan radioactieve straling.
Het officiële dodental van de ramp in Tsjernobyl is 31, maar een veelvoud van dat aantal stierf later aan kanker en andere kwalen.
Tsjoedinov: 'Ik heb veel vrienden verloren. Veel, veel vrienden. Ik weet niet hoe ik het heb overleefd.'
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)zijn-de-helden.dhtml
Dat een Nederlandse expert zegt dat dat de enige oplossing is wil niet zeggen dat 'ze' dat (nu al) gaan doenquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:05 schreef Dance99Vv het volgende:
even verder lezen, al die externe expert haal ik niet aanquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:14 schreef Bigs het volgende:
[..]
Dat een Nederlandse expert zegt dat dat de enige oplossing is wil niet zeggen dat 'ze' dat (nu al) gaan doenVolgens mij moet er nog heel veel gekoeld worden voordat ze de boel kunnen begraven.
Dit zegt niet zo heel veel. Deze mag op de grote hoop van berichten waarvan we niet kunnen zeggen of ze waar zijn of niet.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:10 schreef Trance_X het volgende:
[..]
http://demorgen.be/dm/nl/(...)nige-oplossing.dhtml
ja sorrie. die man kan 100x hoogleraar veiligheidskunde zijn maar wat hij zegt is niet correct. ze proberen het niet te redden, al van begin af aan zowat niet, want zodra er zeewater op kwam was de centrale verloren. het is geen poging om te centrale te redden, het is een last ditch poging om meltdown te voorkomen. maar goed; het *is* de telegraafquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:08 schreef Temlin het volgende:
Telegraaf.nl (dus zie maar wat je er mee doet)
'Beton in kernreactor is enige oplossing'
DELFT - De beschadigde reactoren van kerncentrale Fukushima afgieten met beton is de enige oplossing die nog rest. Dat zei Ben Ale, hoogleraar Veiligheidskunde van de TU Delft, vrijdag. Het koelen met zeewater werkt niet en de blushelikopters hebben geen zoden aan de dijk gezet, hebben we inmiddels gezien. Alles wat er tot nu toe gedaan is, is een wanhoopspoging geweest om te redden wat er te redden valt. Maar het blijkt niet te werken, aldus Ale.
daarom zei ik ook: zie maar wat je er mee doetquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:17 schreef simmu het volgende:
[..]
ja sorrie. die man kan 100x hoogleraar veiligheidskunde zijn maar wat hij zegt is niet correct. ze proberen het niet te redden, al van begin af aan zowat niet, want zodra er zeewater op kwam was de centrale verloren. het is geen poging om te centrale te redden, het is een last ditch poging om meltdown te voorkomen. maar goed; het *is* de telegraaf
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |