Ja joh. Als het echt om het drinken gaat hoeft het toch geen dure te zijnquote:Op dinsdag 26 april 2011 23:43 schreef MPG het volgende:
Afgelopen weekend White Lion (huismerk Gall & Gall) gehad na een BBQ... Vloeibare toffee, maar voor zijn prijs eigenlijk best te doen. Zeker als je vantevoren weet dat de fles toch dezelfde avond nog helemaal leeg gaat...

quote:Op maandag 2 mei 2011 05:15 schreef Grunge. het volgende:
Ik heb om en om bier en whisk(e)y gedronken en ik voel me weer geweldig. Kon dat maar elke dag. Ik drink meestal wel een kleine whisk(e)y voor het slapengaan.
Je bent alcoholist, bedoel je?quote:Op maandag 2 mei 2011 05:18 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ja joh. Als het echt om het drinken gaat hoeft het toch geen dure te zijn? Ik haal af en toe een 'goede' whiskey, ook mooi voor op tafel, maar voor mezelf vrijwel altijd goedkope 'troep' (die ik wel erg lekker vind).

Neem dan Glenn Talloch dat is beter slobberspulquote:Op dinsdag 26 april 2011 23:43 schreef MPG het volgende:
Afgelopen weekend White Lion (huismerk Gall & Gall) gehad na een BBQ... Vloeibare toffee, maar voor zijn prijs eigenlijk best te doen. Zeker als je vantevoren weet dat de fles toch dezelfde avond nog helemaal leeg gaat...

*noteertquote:Op maandag 2 mei 2011 10:30 schreef borisz het volgende:
[..]
Neem dan Glenn Talloch dat is beter slobberspul

Agree. White Lion vind ik de chateau de migraine van de whisky, ik voel me altijd kut de volgende ochtend. Talloch is wel te doenquote:Op maandag 2 mei 2011 10:30 schreef borisz het volgende:
[..]
Neem dan Glenn Talloch dat is beter slobberspul

Ah Punica Oase, goeie keusquote:Op vrijdag 6 mei 2011 16:08 schreef MPG het volgende:
[..]
*noteert
Vandaag overigens geen slobberspul gehaald, maar iets om eens goed van te genieten:
[ afbeelding ]

Dat klinkt als mijn feestjequote:Op vrijdag 6 mei 2011 16:26 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ah Punica Oase, goeie keus
Vanavond een kleine Islay proeverij met de volgende zes schatjes:
Ardbeg, Ardbeg - Uigeadail (0.70 liter, 10 yrs, 54.20% )
Caol Ila, Caol Ila - Gordon & MacPhail Connoisseurs Choice (0.70 liter, 12yrs, 43.00% )
Bruichladdich, Bruichladdich - Micro Provenance Single Cask Evolution - Madeira (0.70 liter, 7 yrs, 46.00%)
Port Charlotte, Port Charlotte An Turas Mor (0.70 liter, 0 yrs, 46.00% )
Kilchoman, Kilchoman - Spring Release 2011 (0.70 liter, 4 yrs, 46.00% )
Ledaig, Ledaig - New - 10 years old Single Malt Whisky (0.70 liter, 10 yrs, 46.00% )
Ik ken er twee al wel van maar naar de rest ben ik zeer benieuwd, heb nu al dorst

Yup het mijne ookquote:Op vrijdag 6 mei 2011 16:27 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Dat klinkt als mijn feestje![]()
Ik ga vanavond de recentelijk aangeschafte Laphroaig quarter cask maar eens aanbreken

Pssst, die komt van Mull, niet van Islay. Maar hopelijk smaakte 'ie wel...quote:Op vrijdag 6 mei 2011 16:26 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ah Punica Oase, goeie keus
Vanavond een kleine Islay proeverij met de volgende zes schatjes:
Ledaig, Ledaig - New - 10 years old Single Malt Whisky (0.70 liter, 10 yrs, 46.00% )

Leuk hoor, maar wat ik belangrijk vind bij een whisky is dat ie te zuppen is. En al getest?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 12:08 schreef MadMaster het volgende:
Just arrived, weliswaar een week te laat:
[ afbeelding ]

Nee, dat komt binnenkort wel.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:06 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Leuk hoor, maar wat ik belangrijk vind bij een whisky is dat ie te zuppen is. En al getest?

Kwam eerder dit topic ook al ter sprake toch? Niet zo duur ook. Ken jij em zelf eigenlijk?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 12:06 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Pssst, die komt van Mull, niet van Islay. Maar hopelijk smaakte 'ie wel...

Ik ken diverse Ledaig's, het geturfde broertje van Tobermory, deze heb ik een paar jaar geleden voor het laatst geproefd.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 15:57 schreef Helly het volgende:
[..]
Kwam eerder dit topic ook al ter sprake toch? Niet zo duur ook. Ken jij em zelf eigenlijk?

Ja het is Island en geen Islay, dat wist ik, de organisator van de proeverij had er even overheen gekeken denk ikquote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:27 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik ken diverse Ledaig's, het geturfde broertje van Tobermory, deze heb ik een paar jaar geleden voor het laatst geproefd.
Ben er niet zo kapot van, een beetje 'dun'/vlak in geur en smaak. Maar qua prijs/kwaliteit is natuurlijk een topwhisky...

Whatever, als 'ie maar smaakte en peated was, toch?quote:Op zondag 8 mei 2011 00:38 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ja het is Island en geen Islay, dat wist ik, de organisator van de proeverij had er even overheen gekeken denk ik![]()
Ik heb de OB versie van 2008 geproefd, wist niet dat jullie een recentere versie hadden.quote:Deze fles kan je overigens niet hebben geproefd als het een paar jaar geleden is want dit is een hele nieuwe variant (dit jaar geintroduceerd) van de 10 jarige als opvolger van de ook redelijk recent uitgebrachte NAS en 7 jaar oude.
Smaken verschillen gelukkig (hoewel ik deze dan mogelijk niet ken, ik had het over kennelijk een oudere versie), maar zie hierboven.quote:Hij is zeker niet meer dun of vlak te noemen, het is een mooie allround island geworden die een blijvertje wordt in mijn collectie.

Maar er zijn er bij...quote:Op maandag 9 mei 2011 07:54 schreef gadeweerd het volgende:
deze Ledaig's:
http://www.whiskybase.com/whiskies.php?merkid=145&whiskyid=17316
en
http://www.whiskybase.com/whiskies.php?merkid=145&whiskyid=16842
zijn erg mooi en zeker niet dun of vlak!

tja, dat is:quote:Op maandag 9 mei 2011 16:16 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Maar er zijn er bij...![]()
![]()
Die heb je hier niet genoemd, meen ik...

Precies, minimaal 5 flessen....... open !quote:Op zaterdag 9 april 2011 20:14 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Vind ik ook, minimaal 5 flessen.
Of een veelvoud daarvan...
Schotse warmhoudertjes...![]()

Geen kladje over... en ongeproefd durf ik het niet aan...quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:59 schreef pavv het volgende:
Kan geweldig zijn... maar kan ook een hele fijne zeepsmaakhebben. Ik zou niet snel ongeproefd een Bowmore kopen uit de periode 1980-1991.
op http://www.whiskytrain.nl/verslag-januari-2011/ staat dat ie buiten mededinging het best goed deed in een line-up met een aantal best knappe flessen. Ik heb het vermoeden dat als je bij Het Hekeltje even doorvraagt je nog best kans hebt dat ie ergens een kladje in een fles heeft staan.
succes... en als het geen FWP Bowmore is dan kom ik hem graag bij je proeven

Meer info over de regels zoals die gelden voor het produceren van Schotse whisky vind je hierquote:...which retains the colour, aroma and taste derived from the raw materials used in, and the method of, its production and maturation, and to which no substance other than water and plain caramel colouring may be added.

Dank je wel.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:48 schreef pavv het volgende:
@Boze appel... er zijn geen vaste 'regels' voor het bijkleuren van whisky. En gelukkig is er een tendens om het ook steeds minder vaak te doen. Dit betekent uiteraard niet dat het niet meer gebeurt en wanneer een distiller zijn whisky een donkerder kleurtje wilt geven zal hij doorgaans een weinig E150a toevoegen....beter bekend als karamel.
de SWA ziet er op toe dat whisky (in dit geval dus Schotse) alleen bestaat uit de basis ingrediënten: Water, graan en gist en hooguit wat karamel voor bijkleuring:
[..]
Meer info over de regels zoals die gelden voor het produceren van Schotse whisky vind je hier
Let op... dit geldt dus alleen voor Schotse whisky.... wat mensen buiten Schotland produceren mag voldoen aan hele andere regels (Ierland, Amerika, Japan, Canada, India, Frankrijk, Engeland, Nederland, Belgie, Taiwan, etc)

Jouw gevoel heeft gelijk. Een tasting glass is geen bierglas, moet dus droog en schoon zijn. Geen druppel water, niet walsen met een ijsblokje, gewoon puur. Althans, dat is mijn ongezouten mening.quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:33 schreef RacerDKB het volgende:
Ik ben nog een newb maar ik heb Glenlivet 12yo gekregen met tasting glasses, moet je daar nog iets mee doen voordat je inschenkt?
Dus omspoelen of wat dan ook? Mijn gevoel zegt van niet

Die van mij ook...quote:Op donderdag 19 mei 2011 08:42 schreef robdriessen het volgende:
Althans, dat is mijn ongezouten mening.

Mee eensquote:Op donderdag 19 mei 2011 08:42 schreef robdriessen het volgende:
[..]
Jouw gevoel heeft gelijk. Een tasting glass is geen bierglas, moet dus droog en schoon zijn. Geen druppel water, niet walsen met een ijsblokje, gewoon puur. Althans, dat is mijn ongezouten mening.

Ik was sowieso van plan er niks doorheen te pleuren (dat doe ik alleen bij goedkopere meuk) maar je weet het nooit, straks moest je het even omspoelen.quote:Op donderdag 19 mei 2011 08:42 schreef robdriessen het volgende:
[..]
Jouw gevoel heeft gelijk. Een tasting glass is geen bierglas, moet dus droog en schoon zijn. Geen druppel water, niet walsen met een ijsblokje, gewoon puur. Althans, dat is mijn ongezouten mening.

Omspoelen om je glas stofvrij te maken en daarna gewoon afdrogen, mag altijd natuurlijk :-)quote:Op donderdag 19 mei 2011 12:03 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ik was sowieso van plan er niks doorheen te pleuren (dat doe ik alleen bij goedkopere meuk) maar je weet het nooit, straks moest je het even omspoelen.
Vanavond maar eens de fles aanbreken dan

Issie een beetje te drinken? Of zeg je van nou nee. Ik zoek een lekkere (beginners)whiskey voor niet al teveel geld.quote:

Heb zelf de green label nooit geproefd dus kan je daarin niet adviseren.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:08 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Issie een beetje te drinken? Of zeg je van nou nee. Ik zoek een lekkere (beginners)whiskey voor niet al teveel geld.

Heb nu deze gehaald:quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:32 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
Heb zelf de green label nooit geproefd dus kan je daarin niet adviseren.
Maar als je een lekkere niet te dure beginnerswhisky zoekt dan kan ik je de Aberlour van harte aanraden.
Deze Whiskey heeft mij als beginner helemaal enthousiast gekregen
te koop voor zo rond de 30 euro
[ afbeelding ]

mooie fles wel, klinkt goed! Ben wel nieuwsgierig naar alle lekkers dat hier voorbij komt...quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:22 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Heb nu deze gehaald:
[ afbeelding ]
Volgens mevrouw afkomstig van het terrein waar ze ook de Glenfiddich maken. Maar dan een kleiner fabriekje o.i.d. .

Gefeliciteerd, je hebt echt een hele fijne whisky gekocht. Prijs kwaliteit verhouding een toppertje deze zit bij mij standaard in de collectie (wel in een literfles want dan lijkt het alsof hij minder snel leeg gaatquote:Op woensdag 25 mei 2011 15:22 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Heb nu deze gehaald:
[ afbeelding ]
Volgens mevrouw afkomstig van het terrein waar ze ook de Glenfiddich maken. Maar dan een kleiner fabriekje o.i.d. . Prijs was 32,95 dus viel ook erg mee.

Balvenie is inderdaad ook van William Grant & Sons.quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:22 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Heb nu deze gehaald:
[ afbeelding ]
Volgens mevrouw afkomstig van het terrein waar ze ook de Glenfiddich maken. Maar dan een kleiner fabriekje o.i.d. . Prijs was 32,95 dus viel ook erg mee.

http://www.whiskyglas.eu/c-880261/bestellen/quote:Op vrijdag 27 mei 2011 09:02 schreef gianni61 het volgende:
weet iemand een winkel(keten) waar ik mooie whiskey glazen kan kopen?
de lokale slijter verkoopt geen glazen.
ik zoek een nosing/tasting glas zoals het bekend glencairn glas.
ik heb er nu 1 die gratis bij een fles glenmorangie zat. maar met 1 glas kun je natuurlijk geen gasten ontvangen..

hehe, ik had net op de vorige pagina gepost dat ik die ook gekocht had, zoooooo lekkerquote:Op woensdag 25 mei 2011 23:18 schreef jeoff het volgende:
In de aanbieding bij de Makro zag ik Connemara Peated single malt liggen.
Ik ben pas geleden nog in Connemara geweest in Ierland en dat is een adembenemend mooi gebied dus ik was erg benieuwd.
Het is een heel bijzondere whiskey! erg rokerig. Als ik mijn ogen sluit zie ik me al zitten in een pub in Ierland voor een open haard

Heej, die heb ik laatst aan mn vriend cadeau gedaan. Best lekker idd.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 19:09 schreef CrashO het volgende:
Vandaag deze jongen opgepikt![]()
[ afbeelding ]
Heerlijke whisky

Voor een beginnende malt drinker zijn de volgende flessen betaalbaar en een goede start:quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:43 schreef dralion13 het volgende:
Wat is een lekkere, niet al te dure (20-30 eu) whisk(e)y voor een beginnende drinker?
Een whisk(e)y met een niet al te erge turfsmaak.

Yep, die moet ik ook maar weer eens aanvullenquote:Op vrijdag 27 mei 2011 19:09 schreef CrashO het volgende:
Vandaag deze jongen opgepikt![]()
[ afbeelding ]
Heerlijke whisky

dit is misschien iets voor jou: http://link.marktplaats.nl/451520568quote:Op zondag 29 mei 2011 18:07 schreef Swaffellaar het volgende:
Mooie glazen van een distillerij vind je vaak alleen i.c.m. een fles, maar heeft iemand enig idee waar je zulke glazen los kunt halen/bestellen?

Dat zijn wel fijne glazen overigens, heb er eentje kado gekregen en merk dat ik hem nu vaker gebruik dan de glencairn glazen of de tumblers.quote:Op zondag 29 mei 2011 18:38 schreef gianni61 het volgende:
[..]
dit is misschien iets voor jou: http://link.marktplaats.nl/451520568

Klein kickje voor de liefhebbers van dat glasquote:Op zondag 29 mei 2011 20:18 schreef Karstman het volgende:
[..]
Dat zijn wel fijne glazen overigens, heb er eentje kado gekregen en merk dat ik hem nu vaker gebruik dan de glencairn glazen of de tumblers.

Ik heb 'm zojuist ook gehaaldquote:Op maandag 6 juni 2011 09:32 schreef CrashO het volgende:
[..]
Klein kickje voor de liefhebbers van dat glas![]()
De komende 2 weken bij de mitra in de aanbieding voor 6 euro per stuk. met een 5cl flesje Bowmore 12yo erbij. (hoewel de aanbieding niet zoooo geweldig is omdat hij normaal 1 euro meer kost..). edoch, het is goedkoper als die marktplaatslink omdat je daar verzendkosten hebt

hmm, eens zoeken of hier ergens een mitra in de buurt is..quote:Op maandag 6 juni 2011 09:32 schreef CrashO het volgende:
[..]
Klein kickje voor de liefhebbers van dat glas![]()
De komende 2 weken bij de mitra in de aanbieding voor 6 euro per stuk. met een 5cl flesje Bowmore 12yo erbij. (hoewel de aanbieding niet zoooo geweldig is omdat hij normaal 1 euro meer kost..). edoch, het is goedkoper als die marktplaatslink omdat je daar verzendkosten hebt

Zo, weer terug? Hoe was de vakantie, nog iets lekkers meegenomen?quote:

Vakantie van 2 weken Schotland incl. Whisky Festival op Islay per zeilschip was geweldig!!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:57 schreef Karstman het volgende:
[..]
Zo, weer terug? Hoe was de vakantie, nog iets lekkers meegenomen?

http://www.mitra.nl/winkels.phpquote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:14 schreef gianni61 het volgende:
[..]
hmm, eens zoeken of hier ergens een mitra in de buurt is..

Hoe verhoudt die bowmore zich t.o.v. die Laphroaig? Heb zelf in de taxfree shop een Bowmore 18yr gekocht (erg jummie) maar zat te twijfelen tussen Bowmore en Laphroaig.quote:Op vrijdag 1 april 2011 11:47 schreef Agiath het volgende:
Zo, kijk wat er net binnenkomt
[ afbeelding ]
Alleen die signature is dus van mijMaar het huis is weer voorzien de komende tijd, dat worden proef avonden

The Glenlivet 12 vind ik zelf erg lekker en die's niet te turfig.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:43 schreef dralion13 het volgende:
Wat is een lekkere, niet al te dure (20-30 eu) whisk(e)y voor een beginnende drinker?
Een whisk(e)y met een niet al te erge turfsmaak.

Laphroaig is erg hardcore vergeleken met een Bowmore. Véél jodium.quote:Op donderdag 9 juni 2011 16:55 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hoe verhoudt die bowmore zich t.o.v. die Laphroaig? Heb zelf in de taxfree shop een Bowmore 18yr gekocht (erg jummie) maar zat te twijfelen tussen Bowmore en Laphroaig.

Hmm, dan maar eens kijken of ik dat bij iemand kan proeven voordat ik een fles koop. Thanks.quote:Op donderdag 9 juni 2011 18:05 schreef PilgrimSands het volgende:
Laphroaig is erg hardcore vergeleken met een Bowmore. Véél jodium.

Zou ik wel doen indd. Either you love it, or you hate itquote:Op donderdag 9 juni 2011 18:44 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hmm, dan maar eens kijken of ik dat bij iemand kan proeven voordat ik een fles koop. Thanks.

Relevantie met dit topic is niet erg hoog, maar het is dat vinkje rechtsonderinquote:Op zondag 12 juni 2011 12:21 schreef Fogel het volgende:
Waar zit de "volg topic" knop in de mobiele layout?

De relevantie is dat ik topic wil volgen maar momenteel nog geen bijdrage heb. Door de vraag te stellen is het een verkapte tvpquote:Op zondag 12 juni 2011 12:25 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Relevantie met dit topic is niet erg hoog, maar het is dat vinkje rechtsonderin

Laphroaig is, zoals al gezegd, inderdaad nog iets sterker in de smaak als het om turf en jodium aankomt.quote:Op donderdag 9 juni 2011 16:55 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hoe verhoudt die bowmore zich t.o.v. die Laphroaig? Heb zelf in de taxfree shop een Bowmore 18yr gekocht (erg jummie) maar zat te twijfelen tussen Bowmore en Laphroaig.

Wees blij dat je niet op nummer 60 of 70 woont dan...quote:Op zondag 12 juni 2011 15:49 schreef Agiath het volgende:
Omdat we op huisnummer 17 wonen gaan we binnenkort een Bowmore 17y halen![]()

Laatst een setje van 3 kleine proefflesjes Connemara gekregen. Zal me benieuwen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:44 schreef DeZoektocht het volgende:
heb net ook weer een lekker flesje gekocht.
[ afbeelding ]
Mijn favoriet

Ach, wat is een whisky van 1000 euro nou op een huisquote:Op zondag 12 juni 2011 15:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Wees blij dat je niet op nummer 60 of 70 woont dan...

Een 70 jaar oude Mortlach of Glenlivet kost iets meer, 13.500 Engelse Ponden om precies te zijn...quote:Op zondag 12 juni 2011 21:25 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Ach, wat is een whisky van 1000 euro nou op een huis

Om maar even ontopic te blijven vind ik de prijzen van die oudere whiskies belachelijk, en totaal nutteloos om zoiets aan te schaffen. Welke smaak gaat een whisky in godsnaam in 70 jaar ontwikkelen dat het in de eerste 30 jaar nog niet gedaan heeft? In ieder geval niet zodanig veel dat een normale sterveling dat proeft.quote:Op zondag 12 juni 2011 21:42 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Een 70 jaar oude Mortlach of Glenlivet kost iets meer, 13.500 Engelse Ponden om precies te zijn...

Nee, ik dan... Ik woon op een huisnummer om en nabij de 200quote:Op zondag 12 juni 2011 15:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Wees blij dat je niet op nummer 60 of 70 woont dan...

En in de VS heb je huisnummers in de buurt van 50.000quote:Op maandag 13 juni 2011 12:23 schreef MPG het volgende:
[..]
Nee, ik dan... Ik woon op een huisnummer om en nabij de 200![]()
....

Betekent overigens meestal niet dat er 50000 huizen staan, maargoedquote:Op maandag 13 juni 2011 12:26 schreef Intrepidity het volgende:
En in de VS heb je huisnummers in de buurt van 50.000Tricky!

Klopt, over het algemeen springt het huisnummer met 100 omhoog na een kruising. Dus dat zegt slechts dat er 500 kruisingen zijn geweest. Nog steeds een behoorlijke straatquote:Op maandag 13 juni 2011 12:39 schreef Catbert het volgende:
[..]
Betekent overigens meestal niet dat er 50000 huizen staan, maargoedEen 10000 jaar oude whiskey, tja, weet niet wat ik me daar bij voor moet stellen

Dat niet alleen, je hebt vaak gebouwen met suites (kleine kantoortjes) waarbij ze per gebouw met 500 of 1000 ophogen, omdat ze niet weten hoeveel suites er in het gebouw zitten. Maar dit zijn er over het algemeen bij lange na geen 500.quote:Op maandag 13 juni 2011 12:40 schreef Intrepidity het volgende:
Klopt, over het algemeen springt het huisnummer met 100 omhoog na een kruising. Dus dat zegt slechts dat er 500 kruisingen zijn geweest. Nog steeds een behoorlijke straat
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |