abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94135219
Nav. de veelvuldig losgebarste discussie over kernenergie in het kernramp-topic, een los topic om te discussieren over kernenergie. Of het een alternatief is voor energie uit fosiele brandstoffen, of dat er inmiddels prima groene alternatieven zijn voor kernenergie. Wat de risico's zijn, etcetera.
pi_94135287
Lastig, er zijn genoeg groene alternatieven maar die leveren erg weinig energie op in verhouding. Ik ben een voorstander van kernenergie, maar dan moet het wel superveilig zijn. En aan die voorwaarde, doet tot nu toe nog geen enkele kerncentrale ter wereld aan.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:24:19 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94135475
Ik vond dat Obama wel een aardige one-liner had: "We need an all-of-the-above energy strategy." Op dit moment zijn we niet zo ver dat we bronnen kunnen uitsluiten. Die luxe hebben we gewoon niet.

Ik ben voor het geleidelijk bijbouwen van kerncentrales als deze economisch rendabel zijn, omdat kernenergie (zelfs wanneer je af en toe een incident hebt) op grote schaal toch veilig en schoon is vergeleken met andere massabronnen.

Ik ben voor meer onderzoek en investering in kweekreactors en nieuwe moderne reactortypen. Dit soort onderzoek heeft tientallen jaren op een laag pitje gestaan onder druk van de publieke opinie.

Tegelijkertijd moet ook veel meer aandacht besteed worden aan duurzame energiebronnen. Ik heb het gevoel dat daar nog enorme rendementswinsten te halen zijn.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94135520
Of we gooien al onze kernreactoren allemaal in Frankrijk en importeren de energie. :D
pi_94135540
Het is een valide alternatief, vooral de thermisch veilige nieuwe ontwerpen zijn een goede stap vooruit. Onder druk van de eco-lobby heeft het onderzoek naar betere en veiliger ontwerpen 25 jaar nagenoeg stil gelegen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:27:33 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_94135598
Zonder kern-fusie tegen 2050 zit de mensheid klem.
De "groene" alternatieven die aangeprezen worden zijn ofwel op middellange termijn schadelijker dan een oliegestookte centrale, of zo kleinschalig dat het niets uitmaakt.
We kunnen kern-fissie afschaffen, maar dan kunnen we ook wel ophouden om termen als "economie" en "beschaving" te gebruiken, want dan zitten we snel in een Mad Max-achtige wereld.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_94135661
IMHO zijn de alternatieve energiebronnen al zo ver aan het ontwikkelen, dat het bijbouwen van kerncentrales zinloos is. We kunnen nog steeds niets met het afval, anders dan dit voor een enorme tijdsperiode opslaan. Daarnaast is uranium ook een beperkt beschikbare brandstof.

Tevens kost kernenergie erg veel energie. Niet alleen het halen van de grondstof uit Kazachstan/iran of waar dan ook vandaan, maar je hebt haast een complete conventionele centrale nodig om een kerncentrale aan elektra te voorzien. Waterpompen voor koelwater, etcetera.

als je dat alles meeneemt met de veiligheidsrisico's (Als het mis gaat, dan gaat het ook echt goed mis), dan zouden we veel meer moeten investeren in alternatieve bronnen. Dat zonne-energie in Nederland nooit zou werken is een hoax, een paneel heeft hier prima rendement. Getijde-energie, warmte-energie uit de aardbodem, wind, zon, waterkracht, met dat alles samen zou je toch een behoorlijk alternatief neer moeten kunnen zetten waardoor de energie die we gebruiken schoner wordt, zonder het gebruik van een kerncentrale.
pi_94135689
quote:
4s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:18 schreef DoctorPressure het volgende:
Lastig, er zijn genoeg groene alternatieven maar die leveren erg weinig energie op in verhouding. Ik ben een voorstander van kernenergie, maar dan moet het wel superveilig zijn. En aan die voorwaarde, doet tot nu toe nog geen enkele kerncentrale ter wereld aan.
Jij moet Zeitgeist: Addendum kijken. Daar worden een vijftal schone oplossing voor energie gegeven:
- Wind
- Zon
- Golf-energie (speciale dingen op het water die stroom generen door golfslag)
- Getij-energie (soort windmolens in het water die stroom generen door wisseling eb en vloed)
Deze vier kunnen al de wereld tot in de einde der tijden voorzien van stroom
Dan heb je nog geothermische energie. Dat is energie die wordt opgewekt door de warmte van de aarde. Vraag me niet hoe het precies werkt, maar het kan. De hele wereld verbruikt jaarlijks 0,5 zetajoule energie. Door geothermische energie kan er 2000 zetajoule energie worden opgewekt in één jaar. Dus kunnen we gelijk 4000 jaar vooruit. Maar omdat de atmosfeer de warmte op aarde reguleert, zal deze bron dus onuitputtelijk zijn.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_94135780
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:30 schreef DuTank het volgende:

[..]

Jij moet Zeitgeist: Addendum kijken. Daar worden een viertal schone oplossing voor energie gegeven:
- Wind
- Zon
- Getij-energie (soort windmolens in het water die stroom generen door wisseling eb en vloed)
Dan heb je nog geothermische energie. Dat is energie die wordt opgewekt door de warmte van de aarde. Vraag me niet hoe het precies werkt, maar het kan. De hele wereld verbruikt jaarlijks 0,5 zetajoule energie. Door geothermische energie kan er 2000 zetajoule energie worden opgewekt in één jaar. Dus kunnen we gelijk 4000 jaar vooruit. Maar omdat de atmosfeer de warmte op aarde reguleert, zal deze bron dus onuitputtelijk zijn.
En al die bronnen zijn niet gemakkelijk bij te schakelen, zoals dat met moderne gasgestookte centrales wél kan. Maw, die voorbeelden kan je alleen gebruiken om de basis-vraag op te wekken, maar bij een grotere vraag, moet er voldoende snel bij te schakelen capaciteit zijn. Helaas werken de wind, zon en getijden daar niet aan mee.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_94135801
quote:

[..]

Jij moet Zeitgeist: Addendum kijken. Daar worden een vijftal schone oplossing voor energie gegeven:
- Wind
- Zon
Zulk soort projecten zijn zo gigantisch groot en duur dat dit niet als enige of primaire stroomvoorziening kan dienen.
Toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door DoctorPressure op 15-03-2011 11:33:56 (Toch?) ]
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:33:46 #11
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94135810
wat ik mis in de kernenergiediscussie is de enorme hoeveelheid energie die nodig is om een centrale te bouwen...
(dit wordt wel als argument tegen zonneenergie gebruikt, maar gaat ook op voor kerncentrales)
En dan niet alleen voor de bouw van de reactor e.d. maar ook voor winning van uranium (die al dan niet opgewerkt moet worden)
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:34:07 #12
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94135824
Ik denk dat het meer te maken heeft met het energie monopoly en het overmatige gebruik wat wij wereldwijd zien.Waarom zorgen we er niet voor dat elk gezin zelf verantwoordelijk moet zijn voor de eigen energie? Wil je zonnepanelen, dan doe je dat. Wil je liever een watermolen gebruiken, be my guess. Voor de industrie zou ons huidige netwerk voldoende moeten zijn.

Wij, de burgers, zijn het probleem van het overmatige energiegebruik. Neem het grondwater in Nederland maar als voorbeeld, wij spoelen onze toiletten hiermee. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Muridae op 15-03-2011 11:59:47 ]
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:35:17 #13
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94135861
in Amerika hebben ze een zonneenergie centrale gebouwd die de restwarmte overdag opslaat in een zoutoplossing wat 's nachts in een warmtewisselaar zijn energie weer overdraagt...
Er zijn dus wel "nacht" alternatieven te bedenken...
Ecosia
pi_94135873
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:33 schreef Jumparound het volgende:
wat ik mis in de kernenergiediscussie is de enorme hoeveelheid energie die nodig is om een centrale te bouwen...
(dit wordt wel als argument tegen zonneenergie gebruikt, maar gaat ook op voor kerncentrales)
En dan niet alleen voor de bouw van de reactor e.d. maar ook voor winning van uranium (die al dan niet opgewerkt moet worden)
Daarom wordt er bijvoorbeeld nu ook gekeken naar ontwerpen die werken op basis van Thorium, of laag verreikt Uranium.
pi_94135952
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:34 schreef Muridae het volgende:
Ik denk dat het meer te maken heeft met het energie monopoly en het overmatige gebruik wat wij wereldwijd zien.Waarom zorgen we er niet voor dat elk gezin zelf verantwoordelijk moet zijn voor de eigen energie? Wil je zonnepanelen, dan doe je dat. Wil je liever een watermolen gebruiken, be my guess. Voor de industrie zou ons huidige netwerk voldoende moeten zijn.

Wij, de burgers, zijn het probleem van de overmatige energiegebruik. Neem het grondwater in Nederland maar als voorbeeld, wij spoelen onze toiletten hiermee. :')
Zolang 1 olieplatform evenveel energie produceert als 20.000 forse én gesubsidieërde windmolens, zullen er weinig consumenten zijn die voor de windmolens zullen kiezen..
pi_94135973
Ik ben geen voorstander van de kernenergie van nu; kernsplitsing.
Niet eens zozeer omdat een centrale zou kunnen ontploffen, maar meer omdat we nog geen goede oplossing hebben voor het afval.

Radioactief afval uit kerncentrales blijft gewoon tot een paar tot vele duizenden jaren radioactief.
In elk geval actief genoeg om erg schadelijk te zijn.
(Voor de productie van kernbrandstof zijn geloof ik Plutonium en Uranium nodig. We spreken hier dan over respectievelijk van een halveringstijd van 24.065 jaar en 704.000.000 jaar. Bron: http://www.nirond.be/nederlands/6.3.6_verval_nl.html)

En hoewel we nu opslagplaatsen hebben, weten we heel niet wat er over of in de komende 500, 1000 of 2000 jaar gebeurt. Nog niet zo lang geleden liepen we nog in berenvelletjes rond...
Het afval wegschieten naar de zon zou een mooie oplossing zijn. Alleen een beetje vervelend als er iets mis gaat met de lancering...

Kernfusie is dan weer een heel ander verhaal. Maar dat duurt nog wel even totdat dit geschikt (en rendabel) is voor de markt; over zo'n 40 jaar wordt het verwacht in gebruik genomen te kunnen worden. (Bron: vriendlief is werkzaam geweest bij het FOM)

Maar... er zijn best alternatieven. Er moet alleen wel geïnvesteerd in worden.
O.a. het instituut IMEC (België) is nu bezig met het creëren en onderzoeken van organische zonnecellen. Deze leveren minder op dan de 'huidige' zonnecellen, maar kosten ook veel minder. Verwacht wordt dat je over ongeveer 10 jaar 'matten' (zoals kunstgras ;) ) op je dak kunt uitrollen. En berekend is dat als er voldoende animo voor is, de energie-opbrengst rendabel is.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:39:16 #17
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_94136031
quote:
4s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:33 schreef DoctorPressure het volgende:

[..]

Zulk soort projecten zijn zo gigantisch groot en duur dat dit niet als enige of primaire stroomvoorziening kan dienen.
Toch?
Nou, in principe kan iedereen een paar zonnepanelen op zijn dak zetten en dan kom je al een heel eind. Een uurtje middagzon geeft al genoeg energie af, voor wat we op aarde in één jaar gebruiken.
pi_94136040
quote:

[..]
De hele wereld verbruikt jaarlijks 0,5 zetajoule energie. Door geothermische energie kan er 2000 zetajoule energie worden opgewekt in één jaar. Dus kunnen we gelijk 4000 jaar vooruit. Maar omdat de atmosfeer de warmte op aarde reguleert, zal deze bron dus onuitputtelijk zijn.
Ik zou als ik jou was eens terug gaan naar de basisschool. Thermische energie heeft niks, maar dan ook echt helemaal niks te maken met de atmosfeer. De atmosfeer regelt de temperatuur van de atmosfeer zelf en verder niets. Thermische energie wordt geleverd door de hitte die wordt gegenereerd door de aardkern. Het zou zo maar kunnen zijn als we daar teveel energie aan gaan ontrekken dat er weer iets anders ergs gaat gebeuren. Niemand die het weet.
pi_94136084
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:37 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Zolang 1 olieplatform evenveel energie produceert als 20.000 forse én gesubsidieërde windmolens, zullen er weinig consumenten zijn die voor de windmolens zullen kiezen..
Incorrect. We hebben in Nederland ruim 1800 grote windmolens staan, samen goed voor ruim 1700MW.

Dat betekend dus dat grofweg 400 windmolens opwekken wat Borssele doet.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:42:05 #20
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_94136140
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:39 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Ik zou als ik jou was eens terug gaan naar de basisschool. Thermische energie heeft niks, maar dan ook echt helemaal niks te maken met de atmosfeer. De atmosfeer regelt de temperatuur van de atmosfeer zelf en verder niets. Thermische energie wordt geleverd door de hitte die wordt gegenereerd door de aardkern. Het zou zo maar kunnen zijn als we daar teveel energie aan gaan ontrekken dat er weer iets anders ergs gaat gebeuren. Niemand die het weet.
kk geavanceerde basisschool heb jij gehad zeg
maar excuses dat ik dit in het engels heb zitten luisteren en dat het nogal snel ging, maar het komt erop neer dat die vorm van energie mogelijk is en dat de aarde de temperatuur zelf in stand houdt. Als er 2000 zetajoule van gewonnen kan worden, terwijl we maar (laat ik het ruim nemen) 1 zetajoule nodig hebben, wat is dan het probleem?
pi_94136178
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Incorrect. We hebben in Nederland ruim 1800 grote windmolens staan, samen goed voor ruim 1700MW.

Toevoeging: Er staan in Nederland ook windmolens met 3MW productie. Dan zou je dus met minder dan 150 windmolens een hele kerncentrale kunnen vervangen.
pi_94136179
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

1 groot productieplatform produceert dus meer energie dan dat, aangezien die 1700MW bij mijn weten piek-vermogen is, en die dingen draaien echt niet continue volgens mij?
pi_94136207
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:43 schreef fruityloop het volgende:

[..]

1 groot productieplatform produceert dus meer energie dan dat, aangezien die 1700MW bij mijn weten piek-vermogen is, en die dingen draaien echt niet continue volgens mij?
Met extreme wind worden ze stil gezet. Maar goed, gekoelde centrales worden bij hoge temperaturen stil gelegd.
pi_94136294
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:42 schreef DuTank het volgende:

[..]

maar excuses dat ik dit in het engels heb zitten luisteren en dat het nogal snel ging, maar het komt erop neer dat die vorm van energie mogelijk is en dat de aarde de temperatuur zelf in stand houdt. Als er 2000 zetajoule van gewonnen kan worden, terwijl we maar (laat ik het ruim nemen) 1 zetajoule nodig hebben, wat is dan het probleem?
De vertaling van die theorie naar de praktijk denk ik. Die thermische bronnen zijn meestal ver weg van de grote bevolkingscentra, om vrij logische redenen ook.

Het is 1 van de deel-oplossingen, zeker, net als nucleaire en fossiele brandstoffen dat zijn.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:46:40 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94136295
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:37 schreef Candaasje het volgende:
Kernfusie is dan weer een heel ander verhaal. Maar dat duurt nog wel even totdat dit geschikt (en rendabel) is voor de markt; over zo'n 40 jaar wordt het verwacht in gebruik genomen te kunnen worden. (Bron: vriendlief is werkzaam geweest bij het FOM)
Ik weet niet of ik nog 'geloof' in kernfusie. Ik heb de laatste ontwikkelingen niet meer bijgehouden, maar het is bijna een halve eeuw al "nog 40 jaar..."

Er moet naar blijven gekeken worden, maar voor het maken van concrete plannen zou ik de verwachte bijdrage van kernfusie op 0 stellen...

Meer efficiente zonnecellen zou erg mooi zijn. Uiteindelijk zullen we die kant toch op moeten. Kernenergie kan ons enige tijd redden (en ik denk dat we die tijd hard nodig hebben om ons aan te passen), maar dan is dat feestje toch ook voorbij.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:47:57 #26
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_94136349
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:43 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Werk jij voor Shell ofzo?
De hele olie industrie kan optyfen met het alternatief wat klaar ligt. De natuur kan op allerlei fronten benut worden, maar dan kunnen Shell en Chevron en alle anderen gaan opdoeken. Daar hebben ze natuurlijk geen zin in en houden schone energie gewoon tegen :')
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:49:51 #27
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_94136401
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:46 schreef fruityloop het volgende:

[..]

De vertaling van die theorie naar de praktijk denk ik. Die thermische bronnen zijn meestal ver weg van de grote bevolkingscentra, om vrij logische redenen ook.

Het is 1 van de deel-oplossingen, zeker, net als nucleaire en fossiele brandstoffen dat zijn.
Waarom vervuilende en gevaarlijke energiebronnen gebruiken, als het met schone en veilige opgelost kan worden? Ik snap dat niet. En nee, ik ben geen linkse activist, maar een tegenstander van de gevestigde orde, de grote corporaties die overal hun handje in hebben. En niet te vergeten de grote banken.
pi_94136439
Kernfusie gaat langzaamaan, maar weldegelijk de goede kant op. De ITER die nu gebouwd wordt zal de eerste centrale zijn die netto energie uit het fusie-proces zal gaan leveren, een grote stap vooruit dus. De volgende stap zullen dus commerciële reactoren zijn, maar voordat die goed en wel werkend zijn, is het 100 jaar later.

Tot die tijd is kernsplitsing een goed alternatief, vooral als men de mogelijkheid krijgt om III+ en IVe generatie reactoren verder te ontwikkelen, zonder dat groene clubjes steeds in de weg lopen.
pi_94136560
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:42 schreef DuTank het volgende:

[..]

Het probleem is dat niemand weet wat er gebeurd als we allemaal thermische energie gaan gebruiken. Dat is het grote probleem bij heel veel dingen. Dingen die kleinschalig heel goed werken hebben toch nadelen zodra ze op grote schaal worden gedaan. Misschien zorgt die 1 zetjoule die we afnemen wel voor het stopzetten van de rotatie van de aardkern. Misschien zijn er wel andere vervelende neven effecten. Niemand die het weet ben ik bang
pi_94136622
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:47 schreef DuTank het volgende:

[..]

Werk jij voor Shell ofzo?
De hele olie industrie kan optyfen met het alternatief wat klaar ligt. De natuur kan op allerlei fronten benut worden, maar dan kunnen Shell en Chevron en alle anderen gaan opdoeken. Daar hebben ze natuurlijk geen zin in en houden schone energie gewoon tegen :')
Die gegevens komen inderdaad uit een shell presentatie, maar dat doet niet zoveel af aan de achterliggende getallen, die staan gewoon. Die hadden ook van Exxon of weet ik wie kunnen komen. Volgens mij zijn die berekeningen trouwens gedaan door een VN-bureau, en heeft Shell er alleen de input voor geleverd.

Nog een cijfer uit die presentatie, de wereldwijde acceptatie van een alternatieve energiebron gaat erg langzaam, zo heeft het LNG/autogas 20 jaar gekost om tot ~4% van de wereldwijd geleverde energie te komen. En dat is dan nog een variant die makkelijk samen te voegen was met bestaande infrastructuren. Hoelang zijn we nu al niet bezig met zonne- en windenergie, en hoeveel procent maken die deel uit van het wereldwijde energieaanbod?

De natuur, da's een mooie kreet, maar "de natuur" wil het liefste 90% van de mensheid om zeep helpen met ziektes, overstromingen, en andere natuurrampen. Die natuur geeft niet zoveel om ons als 1 van de vele soorten dieren op deze planeet, wat wij er zelf ook van vinden. ;)
pi_94136744
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:54 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Het probleem is dat niemand weet wat er gebeurd als we allemaal thermische energie gaan gebruiken. Dat is het grote probleem bij heel veel dingen. Dingen die kleinschalig heel goed werken hebben toch nadelen zodra ze op grote schaal worden gedaan. Misschien zorgt die 1 zetjoule die we afnemen wel voor het stopzetten van de rotatie van de aardkern. Misschien zijn er wel andere vervelende neven effecten. Niemand die het weet ben ik bang
Mooi recent voorbeeld hiervan is het hele biomassa verhaal, wat ineens bleek te leiden tot voedselschaarste en extra ontbossing etc. Dus nu is het terug naar de tekentafel, om nieuwere generaties te ontwikkelen, die geen effect hebben op het landgebruik of de hoeveelheid voedsel op de wereld. Algen lijken een goede oplossing te gaan worden, maar ook hier is er nog veel te leren en te ontdekken voordat de eerste algencentrales werken.
pi_94137020
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:00 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Mooi recent voorbeeld hiervan is het hele biomassa verhaal, wat ineens bleek te leiden tot voedselschaarste en extra ontbossing etc. Dus nu is het terug naar de tekentafel, om nieuwere generaties te ontwikkelen, die geen effect hebben op het landgebruik of de hoeveelheid voedsel op de wereld. Algen lijken een goede oplossing te gaan worden, maar ook hier is er nog veel te leren en te ontdekken voordat de eerste algencentrales werken.
Dat is voor plantaardigeolie die als brandstof gebruikt wordt, niet voor biomassa. Biomassa is het verbranden van plantaardig en dierlijk afval dat anders op andere manieren verwerkt zou worden. Hoeveelheid CO2 aan het einde van de teller is dan gelijkwaardig aan het laten wegrotten van het afval.
pi_94137408
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Dat is voor plantaardigeolie die als brandstof gebruikt wordt, niet voor biomassa. Biomassa is het verbranden van plantaardig en dierlijk afval dat anders op andere manieren verwerkt zou worden. Hoeveelheid CO2 aan het einde van de teller is dan gelijkwaardig aan het laten wegrotten van het afval.
Je hebt gelijk, de termen biobrandstof en biomassa worden soms (verkeerd) door elkaar gebruikt. Maar goed, bij de productie van biobrandstof uit zaden, zoals palm- of koolzaadolie, kan het resterende plantaardige materiaal als nog óók gebruikt worden als biomassa. ;)

Overigens kan bij het verbranden van biobrandstoffen of biomassa ook NOx vrijkomen, en dus gaat die vergelijking met laten rotten niet helemaal 1 op 1 op eigenlijk.

Dat laatste is wat je vaker ziet, het idee is goed, en in het lab werkt het, maar als we het opschalen naar een industirële schaal blijkt dat het daar vaak knel komt te zitten.
pi_94137629
N2O onstaat ook bij het verrotten van materialen of bijv. het ploegen van een weiland. Lijkt me dat dit bij verbranding minder vrij komt, aangezien het een brandversneller is.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:34:28 #35
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94137964
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:17 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, de termen biobrandstof en biomassa worden soms (verkeerd) door elkaar gebruikt. Maar goed, bij de productie van biobrandstof uit zaden, zoals palm- of koolzaadolie, kan het resterende plantaardige materiaal als nog óók gebruikt worden als biomassa. ;)

Overigens kan bij het verbranden van biobrandstoffen of biomassa ook NOx vrijkomen, en dus gaat die vergelijking met laten rotten niet helemaal 1 op 1 op eigenlijk.

Dat laatste is wat je vaker ziet, het idee is goed, en in het lab werkt het, maar als we het opschalen naar een industirële schaal blijkt dat het daar vaak knel komt te zitten.
Goed voorbeeld, alle afleveringen van dat programma op Discovery. Waar ze "uitvindingen" om groener energie op te wekken gaan testen :') :')
Ben de naam er van vergeten, maar wat een onzin is dat.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94138321
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:33 schreef fruityloop het volgende:

[..]

En al die bronnen zijn niet gemakkelijk bij te schakelen, zoals dat met moderne gasgestookte centrales wél kan. Maw, die voorbeelden kan je alleen gebruiken om de basis-vraag op te wekken, maar bij een grotere vraag, moet er voldoende snel bij te schakelen capaciteit zijn. Helaas werken de wind, zon en getijden daar niet aan mee.
Door overcapaciteit te benutten om b.v. waterstof te genereren en deze te verstoken tijdens piekgebruik is dat prima op te lossen.
Een alternatief is het gebruik van locale accu's om piekverbruik op te vangen, in de elektronica is het gebruik van buffer capaciteit om piekbelastingen op te vangen algemeen gebruik.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:49:23 #37
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94138411
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:46 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Door overcapaciteit te benutten om b.v. waterstof te genereren en deze te verstoken tijdens piekgebruik is dat prima op te lossen.
Een alternatief is het gebruik van locale accu's om piekverbruik op te vangen, in de elektronica is het gebruik van buffer capaciteit om piekbelastingen op te vangen algemeen gebruik.
Is het trouwens niet vaak met bijvoorbeeld windmolens, dat ze meer energie kosten dan opleveren?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:51:10 #38
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94138454
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:49 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Is het trouwens niet vaak met bijvoorbeeld windmolens, dat ze meer energie kosten dan opleveren?
nee, het is niet "vaak" anders zetten ze die dingen niet neer.
Het is soms omdat sommige (volgens mij dan) moeten blijven draaien om de onderdelen te beschermen of omdat ze niet automagisch weer op gang kunnen komen.
Dus bij windstilte kost een windmolen energie (maar ook niet allemaal), maar de netto opbrengst is veel groter omdat windmolens op windrijke plekken worden gezet...
Ecosia
pi_94138505
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:49 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nee.... dat is een fabel. De 'energiebalans' voor windmolens is juist zeer gunstig. De energie is binnen 4 tot 6 maanden teruggewonnen, als je er vanuit gaat dat de molens minstens 20 jaar kan leveren is dat een enorme winst :)
I'll sing you a lullaby.
pi_94138547
Klopt dat wij in Europa een overschot aan de voedsel stoffen.
Zo ja, dan kan ze het goed gebruiken voor bio-brandstof bij zulke centrale, om de beurt levert weer energie op voor consument en andere fabrieken zoals waterstof.

met waterstof kan je gebruiken voor auto's om laten rijden.

Als wij nu kerncentrale bouwen zijn wij komende tijden afhankelijk van 1 centrale.
Als die bij de incident stil staat. zitten wij komende tijden zonder stroom.

En groene duurzaam levert meer banen op dan alleen kerncentrale
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_94138554
De opmerking van Rutte dat windmolens draaien op subsidie geeft blijk van een totaal gebrek aan inzicht in de materie. Als we alle kosten van de milieuverontreiniging als gevolg van fossiele brandstoffen en kernenergie meewegen is windenergie spotgoedkoop.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:55:09 #42
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94138572
Ik zit trouwens even te kijken, maar zo'n 1 MW windmolen is zo'n mega ding op zee. Wat produceren de kleinere windmolens op land dan?
pi_94138619
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:54 schreef Captain_Ghost het volgende:
Klopt dat wij in Europa een overschot aan de voedsel stoffen.
Zo ja, dan kan ze het goed gebruiken voor bio-brandstof bij zulke centrale, om de beurt levert weer energie op voor consument en andere fabrieken zoals waterstof.

met waterstof kan je gebruiken voor auto's om laten rijden.

Als wij nu kerncentrale bouwen zijn wij komende tijden afhankelijk van 1 centrale.
Als die bij de incident stil staat. zitten wij komende tijden zonder stroom.

En groene duurzaam levert meer banen op dan alleen kerncentrale
In Europa is geen overschot, wij importeren vele malen meer als dat wij zelf produceren. In Zuid Amerika kapt men enorme oppervlakten oerwoud om onze veestapel van voedsel te voorzien. Voedsel omzetten in bio brandstof is complete waanzin, voedsel moet je niet in de tank van je auto stoppen :N
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:56:38 #44
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94138630
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:55 schreef kanovinnie het volgende:
Ik zit trouwens even te kijken, maar zo'n 1 MW windmolen is zo'n mega ding op zee. Wat produceren de kleinere windmolens op land dan?
euh, die op zee leveren wel wat meer hoor :)
2,5 mw volgens mij, met uitschieters naar 5
Ecosia
pi_94138637
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:55 schreef kanovinnie het volgende:
600kW is vrij normaal.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:57:46 #46
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94138669
Ecosia
pi_94138674
Een centrale als Borselle levert 483MW, om dat met windmolens te ondervangen moet je dus 800 kleine molens plaatsen.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:59:54 #48
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94138737
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:57 schreef xenobinol het volgende:
Een centrale als Borselle levert 483MW, om dat met windmolens te ondervangen moet je dus 800 kleine molens plaatsen.
of 100 grote, of investeren in betere molens die efficiënter omzetten.
Wat kost een nieuwe centrale en wat is de doorlooptijd totdat ie operationeel is.
Wat kost een offshore windmolen park, en hoelang doe je erover om er 1 te bouwen...
Ecosia
pi_94138890
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:59 schreef Jumparound het volgende:

[..]

of 100 grote, of investeren in betere molens die efficiënter omzetten.
Wat kost een nieuwe centrale en wat is de doorlooptijd totdat ie operationeel is.
Wat kost een offshore windmolen park, en hoelang doe je erover om er 1 te bouwen...
Een kerncentrale kost miljarden in bouw en afbraak, om over de kosten voor radioactief afval nog maar te zwijgen. Kernenergie is dure energie, de halfwaarde tijd van het hoog radioactieve afval is 235 duizend jaar. Wie gaat de rekening betalen voor de opslag? Wie gaat garanderen dat dit materiaal de komende half miljoen jaar niet in het milieu terecht komt? De pyramides in Egypte zijn slechts 5000 jaar oud en zien er al behoorlijk verlept uit :')
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:08:33 #50
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94139009
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een kerncentrale kost miljarden in bouw en afbraak, om over de kosten voor radioactief afval nog maar te zwijgen. Kernenergie is dure energie, de halfwaarde tijd van het hoog radioactieve afval is 235 duizend jaar. Wie gaat de rekening betalen voor de opslag? Wie gaat garanderen dat dit materiaal de komende half miljoen jaar niet in het milieu terecht komt? De pyramides in Egypte zijn slechts 5000 jaar oud en zien er al behoorlijk verlept uit :')
precies, daarom ook gebruik die vele miljarden voor onderzoek en realisering van alternatieven...
De huidige alternateven zijn misschien niet zaligmakend maar WEL een stap in de goede richting (niet meer afhankelijk van fosiliebrandstoffen..)
Ecosia
  dinsdag 15 maart 2011 @ 14:06:53 #51
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94141414
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:33 schreef Jumparound het volgende:
Wat ik ook mis is dat we er met het onderhoud van reactoren en de opslag van afval er van uit lijken te gaan dat er de komende tig jaar technisch onderhoudspersoneel zal zijn.

Wat gebeurt er als afval opslag plekken of reactors helemaal aan hun lot worden over gelaten?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 14:08:01 #52
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94141460
Met dank aan LXIV :P
quote:
Analysis: Lets cool the political meltdown over nuclear power plants

http://news.yahoo.com/s/y(...)nuclear-power-plants

Less than a year ago, a drilling rig exploded off the coast of the United States, killing 11 workers and pouring 4 million barrels of oil into the Gulf of Mexico. No natural disaster caused this tragedy. It was entirely man-made. President Obama halted deep-water drilling but lifted the moratorium less than six months later. On Friday, while fielding questions about Japan's nuclear reactors, he proudly noted that his administration, under new, stricter rules, had "approved more than 35 new offshore drilling permits."

That's how we deal with tragedies in the oil business. Accidents happen. People die. Pollution spreads. We don't abandon oil. We study what went wrong, try to fix it, and move on.

Contrast this with the panic over Japan's reactors. For 40 years, they've quietly done their work. Three days ago, they were hit almost simultaneously by Japan's worst earthquake and one of its worst tsunamis. Not one reactor container has failed. The only employee who has died at a Japanese nuclear facility since the quake was killed by a crane. Despite this, voices are rising in Europe and the United States to abandon nuclear power. Industry analysts predict that the Japan scare, like Chernobyl, will freeze plant construction.

Let's cool this panic before it becomes a political meltdown.
[ For complete coverage of politics and policy, go to Yahoo! Politics ]

Early reports said four Japanese plants were in trouble. Now it appears only two were disabled. Early reports said three employees had radiation sickness. Now we're hearing only one is sick, and even in that case, the radiation dose appears relatively low. Two reactor buildings exploded, but these were explosions of excess hydrogen, not nuclear fuel, and neither of them ruptured the inner containers that encase the reactor cores. Some radiation has leaked, but according to measurements outside the plants, the amount so far is modest. Any leak is bad, and the area of contamination, even at low rates, will probably spread. Japan needs our sympathy and our help. But let's not exaggerate the crisis.

In advanced countries like Japan and the United States, nuclear plants are built to standards no drilling rig can touch. If a sensor, cable, or power source fails, another sensor, cable, or power source is available. Containers of steel or concrete envelop the reactors to prevent massive radiation leaks. Chernobyl didn't have such a container. Three Mile Island did. That's why Three Mile Island produced no uncontrolled leakage or injuries.

(What's in the radioactive vapors)

Japan's plants were designed to withstand quakes and tsunamis, but not a combination of this magnitude. At the affected facilities, the quake knocked out the primary cooling systems, and the tsunami wiped out the backup diesel generators. Then a valve malfunction thwarted efforts to pump water into one of the reactors. Everything that could go wrong did.

Despite this, the reactor containers have held firm. The explosions around them have blown outward, relieving pressure, as designed. Meanwhile, plant operators, deprived of their primary and secondary power sources for cooling the cores, have tapped batteries and deployed alternate generators. To relieve pressure, they've released vapor. And in some cases, they've pumped seawater and boric acid into the reactors, destroying them to protect the public. Cooling systems are back online at two previously impaired reactors, and a backup pump has averted cooling problems at a third plant.

The reactor where the crisis began, Fukushima Daiichi Unit 1, is one of Japan's oldest. It was two weeks from its 40-year expiration date when the quake hit. Similar plants in the United States have been upgraded to ensure that in the event of power failure, water can still be pumped in to cool them. And nuclear plants are indisputably getting safer. Since 1990, worker radiation exposure and automatic reactor shutdowns worldwide have declined by a factor of three. According to an analysis last year by the Nuclear Energy Agency of the Organization for Economic Co-operation and Development, plants being constructed by today's standards are 1,600 times safer than early nuclear plants, in terms of the predicted frequency of a large radiation leak. Even if a reactor core is damaged, as in Japan, the NEA report notes that today, "the probability of a release to the environment is about ten times less than that of core damage," thanks to improvements in fuel, circuits, and containment.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 14:08:30 #53
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94141475
.
quote:
(Follow Slate's coverage of the Japanese devastation)

If Japan, the United States, or Europe retreats from nuclear power in the face of the current panic, the most likely alternative energy source is fossil fuel. And by any measure, fossil fuel is more dangerous. The sole fatal nuclear power accident of the last 40 years, Chernobyl, directly killed 31 people. By comparison, Switzerland's Paul Scherrer Institute calculates that from 1969 to 2000, more than 20,000 people died in severe accidents in the oil supply chain. More than 15,000 people died in severe accidents in the coal supply chain11,000 in China alone. The rate of direct fatalities per unit of energy production is 18 times worse for oil than it is for nuclear power.

Even if you count all the deaths plausibly related to Chernobyl9,000 to 33,000 over a 70-year periodthat number is dwarfed by the death rate from burning fossil fuels. The OECD's 2008 Environmental Outlook calculates that fine-particle outdoor air pollution caused nearly 1 million premature deaths in the year 2000, and 30 percent of this was energy-related. You'd need 500 Chernobyls to match that level of annual carnage. But outside Chernobyl, we've had zero fatal nuclear power accidents.

That doesn't mean we can ignore what has happened in Japan. Precisely because nuclear accidents are so rare, we have to study them intensely. Each one tells us what to fix in the next generation of power plants. The most obvious mistake in Japan was parking the diesel generators in an area low enough to be flooded by a quake-driven tsunami. The batteries that backed up the generators weren't adequate, either. They lasted only eight hours, and power outage fallback plans at U.S. reactors are even shorter. Moreover, this is the second time an advanced nuclear facility has had to vent radioactive vapor (Three Mile Island was the first). Maybe it's time to require filtration systems that scrub the vapor before it's released.

Sen. Joe Lieberman of Connecticut says we should "put the brakes" on nuclear power plant construction until we figure out what went wrong in Japan. Rep. Ed Markey of Massachusetts wants a moratorium on new reactors in "seismically active areas" while we study the problem. That's fine. But let's not block construction indefinitely while we go on mindlessly pumping oil. Because nuclear energy, for all its risks, is safer.

Visit Slate for more political news
pi_94141962
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Bij de nieuwere modellen reactoren zijn restproducten ~300 jaar radioactief, om nog maar eens een voordeel te noemen. En als je een reactor bouwt welke als koelmiddel vloeibaar zout gebruikt, is het nog eens thermisch veilig ook. Als het reactorvat dan kapot gaat door zeg een aarbeving, stolt het zout, en sluit het zo een groot deel van de radioactiviteit op.

Hier staat wel een verhelderend, maar nog te begrijpen, artikel over waar we nu staan qua techniek als het gaat om kernsplitsing, en wat er nog op de tekentafel ligt aan verbeterde ontwerpen.
pi_94142587
(lol voor ironie: "amg amg olie prijs is te hoog" "geen kerncentrales")
8.9 aardbeving + fucking tsunami, paar explosies door koeling.

Jullie moeten de mediahoertjes van RTL/NOS/CNN niet zo serieus nemen, en echt wat research doen.
Maar goed.. De tegenstanders zijn van die linkse rakkers die niet naar het hele plaatje kijken.

Van mijn part bouwen ze 10 kerncentrales rondom mijn huis als ik dan gratis stroom krijg.
pi_94142888
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:35 schreef fosfaat het volgende:

Jullie moeten de mediahoertjes van RTL/NOS/CNN niet zo serieus nemen, en echt wat research doen.
Maar goed.. De tegenstanders zijn van die linkse rakkers die niet naar het hele plaatje kijken.

Van mijn part bouwen ze 10 kerncentrales rondom mijn huis als ik dan gratis stroom krijg.
Succes met uranium in je auto pompen :P.
pi_94142996
quote:
Succes om er voor te zorgen dat iedereen kan leven van "groene" stroom

FYI: Groene stroom is ongeveer 98% grijze stroom en 2% groen.

He, weer een topic voor Groenlinks, Essent mag niet liegen.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 14:48:38 #58
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_94143082
quote:

[..]

- Wind
- Zon
Heel leuk en aardig allemaal, maar hoe was je van plan om al die energie af te vangen? Ja, er zit genoeg energie in de getijden alleen maar we zijn niet in staat om dat allemaal in elektriciteit om te zetten dus we hebben er niets aan.

quote:
Ik weet niet wie je dit wijsgemaakt heeft, maar dit is gewoon regelrechte onzin. En wat de atmosfeer met geothermische energie te maken heeft ontgaat me helemaal.
pi_94143103
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:45 schreef fosfaat het volgende:

[..]

Dat percentage hangt nogal af van hoeveel biobrandstof er bij de kolen wordt gemengd, en dat verschikt nogal.. ;) Overigens zijn er ook 100% op biobrandstof draaiende (kleinere) centrales, en wordt er natuurlijk ook ook nog geïmporteerde WKC/groen stroom uit Scandinavië bij gerekend.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 14:50:15 #60
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_94143135
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:43 schreef morg78 het volgende:

[..]

De ware tegenstander van kernenergie rijdt al in een Prius vol met enorm milieuvervuilende batterijen. Gewoon aansluiten op het stopcontact dat ding.
pi_94143231
quote:
Dat percentage hangt nogal af van hoeveel biobrandstof er bij de kolen wordt gemengd, en dat verschikt nogal.. ;) Overigens zijn er ook 100% op biobrandstof draaiende (kleinere) centrales, en wordt er natuurlijk ook ook nog geïmporteerde WKC/groen stroom uit Scandinavië bij gerekend.
Heb jij wel eens bij een energie leverancier gewerkt? Heb je er eigenlijk wel enig verstand van?
pi_94143244
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:45 schreef fosfaat het volgende:

[..]

Zeg ik dat ik dat wil? Nee. Daarentegen koppel ik ook niet "hoge olieprijs gehuil" 1 op 1 aan "geen kerncentrale willen".
pi_94143271
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:50 schreef Nobu het volgende:

[..]

De ware tegenstander van kernenergie rijdt al in een Prius vol met enorm milieuvervuilende batterijen. Gewoon aansluiten op het stopcontact dat ding.
1 voordeel van de prius en vergelijkbare modellen, is dat ze een deel van de emissies (NOx en fijnstof) verplaatsen naar buiten de bebouwde kom, dat komt het directe leefmilieu in de binnensteden wel ten goede, nog afgezien van wat we vinden van het CO2 verhaal.
pi_94143322
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:52 schreef fosfaat het volgende:

[..]

Heb jij wel eens bij een energie leverancier gewerkt? Heb je er eigenlijk wel enig verstand van?
Jazeker, oa door mijn opleiding milieu-technologie, en mijn al 11 jarige carriere bij een pan-europees ingneieursbureau. En jij?
pi_94143581
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:54 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Jazeker, oa door mijn opleiding milieu-technologie, en mijn al 11 jarige carriere bij een pan-europees ingneieursbureau. En jij?
En dan geloof jij dat wij 100 procent groene stroom krijgen?
Mijn buurman heeft jaren bij de centrale gewerkt, en zat altijd te zeiken dat de leveranciers liegen over de cosinus en de 100% groene stroom.

Maar om weer ontopic te komen, de technologien van kernfusies en de centrales moeten gewoon doorgaan.

De centrales van Japan zijn een van de veiligste ter wereld, in een ander land met de zelfde gebeurtenissen was het gevolg al veel erger.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:05:30 #66
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_94143648
quote:
4s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:25 schreef DoctorPressure het volgende:
Of we gooien al onze kernreactoren allemaal in Frankrijk en importeren de energie. :D
Als er in Frankrijk een kerncentrale klapt hebben wij net zo goed een probleem hoor. Zelfs de nucleaire wolk vanuit Tjernobyl had ons landje bijna bereikt destijds. En dat is 2000km ver weg. Frankrijk ligt op nog geen 400km afstand.

Ik ben in principe voor kernenergie (mits veilig) maar meer als tussenoplossing naar duurzame oplossingen en ben zelf een groot voorstander van een combinatie van zonne-energie (gewoon verplicht op alle nieuwbouwwoningen panelen in plaats van dakpannen en fors subsidie op panelen op bestaande gebouwen en windmolenparken in zee voor als de zon niet schijnt.

En dat uiteraard in combinatie met een ENORME energiebesparing want daar ligt gewoon de sleutel, we kunnen niet zonder fossiele brandstoffen met onze huidige enorme vraag naar energie en dat is een keer op, dus liever 1 of 2 stapjes terug in comfort dan straks helemaal geen energie meer imho.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_94143654
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:19 schreef fruityloop het volgende:

Bij de nieuwere modellen reactoren zijn restproducten ~300 jaar radioactief, om nog maar eens een voordeel te noemen. En als je een reactor bouwt welke als koelmiddel vloeibaar zout gebruikt, is het nog eens thermisch veilig ook. Als het reactorvat dan kapot gaat door zeg een aarbeving, stolt het zout, en sluit het zo een groot deel van de radioactiviteit op.

Hier staat wel een verhelderend, maar nog te begrijpen, artikel over waar we nu staan qua techniek als het gaat om kernsplitsing, en wat er nog op de tekentafel ligt aan verbeterde ontwerpen.
Vloeibaar natrium als koelmiddel, je moet er niet aan denken dat dit mis gaat. Het lijkt mij dat dit soort reactoren nog gevaarlijker zijn door het gebruik van agressieve middelen als natrium en de veel hogere reactor temperatuur.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:22:28 #68
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94144287
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:35 schreef fosfaat het volgende:

Goh, anders maak je er een links - rechts discussie van :')
Ecosia
pi_94144448
quote:
Op dinsdag 15 maart 2011 11:33 schreef DoctorPressure het volgende:

[..]

Toch?
geo-thermische energie is juist helemaal niet grootschalig en duur.. in duitsland is het erg gebruikelijk dat huisbezitter een geothermische pomp-installatie hebben...
een leiding laten boren en een warmtepomp en je hebt bv bij en passief-energie huis (goede isolatie, driedubbel glas en ventilatie-systeem) warmte voor 10-25 euro per maand.

http://de.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rmepumpenheizung

Hooguit is dat in nederland minder praktisch toepasbaar wegens de onderlaag,
alhoewel volgens dit artikel er ook 30.000 al gebouwd zijn en verdere ondersteuning en subsidie ook aanwezig:
http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Warmtepompen

[ Bericht 10% gewijzigd door RM-rf op 15-03-2011 15:32:04 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_94144625
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:05 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als er in Frankrijk een kerncentrale klapt hebben wij net zo goed een probleem hoor. Zelfs de nucleaire wolk vanuit Tjernobyl had ons landje bijna bereikt destijds. En dat is 2000km ver weg. Frankrijk ligt op nog geen 400km afstand.

Ik ben in principe voor kernenergie (mits veilig) maar meer als tussenoplossing naar duurzame oplossingen en ben zelf een groot voorstander van een combinatie van zonne-energie (gewoon verplicht op alle nieuwbouwwoningen panelen in plaats van dakpannen en fors subsidie op panelen op bestaande gebouwen en windmolenparken in zee voor als de zon niet schijnt.

En dat uiteraard in combinatie met een ENORME energiebesparing want daar ligt gewoon de sleutel, we kunnen niet zonder fossiele brandstoffen met onze huidige enorme vraag naar energie en dat is een keer op, dus liever 1 of 2 stapjes terug in comfort dan straks helemaal geen energie meer imho.
Aangezien de zon alleen snachts niet schijnt, gaat dit dus al aardig helpen.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:50:35 #71
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_94145409
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:48 schreef Nobu het volgende:

[..]

Heel leuk en aardig allemaal, maar hoe was je van plan om al die energie af te vangen? Ja, er zit genoeg energie in de getijden alleen maar we zijn niet in staat om dat allemaal in elektriciteit om te zetten dus we hebben er niets aan.

[..]

Ik weet niet wie je dit wijsgemaakt heeft, maar dit is gewoon regelrechte onzin. En wat de atmosfeer met geothermische energie te maken heeft ontgaat me helemaal.
Verder lezen dan je neus lang is, want daarna is dat "recht gezet".
pi_94147715
Is kernenergie eigenlijk rendabel zonder overheidssubsidie? Ik heb gehoord dat als je het aan de markt over laat private investeerders het helemaal niet aandurven. Overheid moet niet alleen geld verstrekken, maar ook leningen en verzekeringen beneden marktwaarde.
Noodles
  dinsdag 15 maart 2011 @ 16:51:20 #73
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94148188
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

kan je afvangen :-)
interessant artikel

We hebben de Sahara om de hoek, moet je eens kijken wat daar aan zonne-energie opgewekt kan worden!
(waar trouwens al aan gewerkt wordt)
Ecosia
pi_94148819
Of wij maken een satelliet met microwaves of spiegels en brengen ze in de ruimte.
Die vangen de zonne energie op en stuur naar de centrale zoals zonnecollector.

Ik vroeg zich af hoe zit met de menselijke afval die door riool gaan.
ze gaan naar de zuivering toch.

kan wij niet daar een opslag maken waarbij bacteriën een gassen maken zodat wij allen daarvan kan profiteren.

[ Bericht 42% gewijzigd door Captain_Ghost op 15-03-2011 17:11:20 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:06:51 #75
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_94148839
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De zon geeft in principe overdag al genoeg energie, ook voor de nacht. Het probleem zit 'm hier dat er nogal vaak wolken voor zitten en er dus niet (optimaal) geprofiteerd wordt van de energie van de zon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')