en 5 en 6 hebben ook problemen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:36 schreef NJ het volgende:
Dus na 1,2 en 3 gisteren is het vandaag de beurt aan voornamelijk 2 en 4?
Ik denk dat het niet significant meetbaar zal zijn hier. Stel dat het 10% meer straling oplevert ten opzichte van de achtergrond straling is er nog helemaal niks aan de hand.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:36 schreef Muridae het volgende:
Wat zijn de risico's voor Europa?
Is er een kans dat het e.e.a. richting ons gaat waaien?
Momenteel klein, ook al zal het ons kant op waaien we zullen er weinig van mee krijgenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:36 schreef Muridae het volgende:
Wat zijn de risico's voor Europa?
Is er een kans dat het e.e.a. richting ons gaat waaien?
De olieprijzen zullen ook weer enorm gaan stijgen, omdat Japan toch aan een of andere manier aan energie moet komen. Shell staat al in de startblokken om dat te leveren. Maar de olieprijs heeft altijd enorm veel invloed op de rest van de economie (en is al zo hoog op het moment)quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:31 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat voor schade gaat dit trouwens geven voor de wereld economie? Als door een nuclaire ramp een groot deel van de corporaties in Japan stil ligt (de derde economie van de wereld) dan zijn de gevolgen volgens mij niet te overzien
En in Iran(ramsar) 100 x gewoon door natuurlijk gesteente wat hogere radioactiviteit heeftquote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:32 schreef frenkck het volgende:
[..]
De gevolgen van straling vallen reuze mee. De liquidators bij Tsjernobyl stonden bloot aan 6000 mSv. Het is echter geen lineaire schaal, onder een bepaalde grens lijkt je lichaam straling prima te kunnen handelen.
Het is dus niet zo dat elk beetje meer straling direct schadelijk is, je lichaam heeft gigantisch veel mechanismen om de gevolgen van straling weer te herstellen.
Mensen in hooggebergten kunnen op bepaalde plaatsen ook zo 10x meer achtergrond straling ontvangen dan wij krijgen, maar er kunnen daar niet meer gevallen van kanker ontdekt worden.
Ik neem aan alleen Japanse engineers. Mensen van buitenaf kunnen niet zo maar een centrale gaan bedienen, want die zijn ook niet allemaal hetzelfde. Het zijn behoorlijk complexe apparaten en dat vereist maanden of jaren van training voordat je de ins en outs weet van zo'n ding.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:38 schreef Muridae het volgende:
Overigens, zijn dit nu alleen Japanse engineers? of zijn er landen zoals Frankrijk of de VS of Rusland aangehaakt?
En het zal lastig worden als je geen Japans spreektquote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:39 schreef frenkck het volgende:
[..]
Ik neem aan alleen Japanse engineers. Mensen van buitenaf kunnen niet zo maar een centrale gaan bedienen, want die zijn ook niet allemaal hetzelfde. Het zijn behoorlijk complexe apparaten en dat vereist maanden of jaren van training voordat je de ins en outs weet van zo'n ding.
MAar nu is er helemaal geen roulatie oid. Deze mensen schijnen binnen enkele uren toch ziek te worden van stralingsziekte en zijn dan opgegeven. Er zijn in japan toch wel meerdere soortgelijke centrales? Bovendien wordt er nu gekoeld met gewone brandweerapparatuur.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:39 schreef frenkck het volgende:
[..]
Ik neem aan alleen Japanse engineers. Mensen van buitenaf kunnen niet zo maar een centrale gaan bedienen, want die zijn ook niet allemaal hetzelfde. Het zijn behoorlijk complexe apparaten en dat vereist maanden of jaren van training voordat je de ins en outs weet van zo'n ding.
Een gigantische piek zoals de liquidators kregen bij Tsjernobyl is inderdaad dodelijk. Er wordt dan zoveel weefsel beschadigd dat je lichaam dat niet meer kan bijwerken in herstel. Dus ik zou nu ook zeker niet naast de reactoren willen staan, maar in gebieden als Tokyo is nog niks aan de hand.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:38 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
En in Iran(ramsar) 100 x gewoon door natuurlijk gesteente wat hogere radioactiviteit heeft
Inderdaad hoeft met niet bang te zijn voor de langdurige hogere blootstelling, Maar van een nederlandse verslaggever hoorde ik dat die daar juist bang voor was. Maar juist de hoge pieken zijn erg.
http://www.cnbc.com/id/42083048quote:The pools are a worry at the stricken reactors at the Fukushima Daiichi plant because at least two of the three have lost their roofs in explosions, exposing the spent fuel pools to the atmosphere. By contrast, reactors have strong containment vessels that stand a better chance of bottling up radiation from a meltdown of the fuel in the reactor core.
Were the spent fuel rods in the pools to catch fire, nuclear experts say, the high heat would loft the radiation in clouds that would spread the radioactivity.
Its worse than a meltdown, said David A. Lochbaum, a nuclear engineer at the Union of Concerned Scientists who worked as an instructor on the kinds of General Electric reactors used in Japan. The reactor is inside thick walls, and the spent fuel of Reactors 1 and 3 is out in the open.
De centrale in Fukushima is toch door G.E opgeleverd?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:39 schreef frenkck het volgende:
[..]
Hmmm, "lichte temperatuurstijgingen". Dat gaat ook nog wel een breaking news alert opleveren, want ik neem aan dat het niet gaat over iemand die de verwarming in z'n kantoor is vergeten uit te zetten toen hij werd geëvacueerd.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:37 schreef TheSeeker_NL het volgende:
[..]
en 5 en 6 hebben ook problemen.
Ik heb nog niks gehoord over dat mensen zwaar ziek zijn geworden door de stralingsverschijnselen. Het is ook verre van het niveau wat bij Tsjernobyl het geval was, dus ik denk dat mensen nog relatief veilig aan de slag kunnen gaan daar.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:40 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
MAar nu is er helemaal geen roulatie oid. Deze mensen schijnen binnen enkele uren toch ziek te worden van stralingsziekte en zijn dan opgegeven. Er zijn in japan toch wel meerdere soortgelijke centrales? Bovendien wordt er nu gekoeld met gewone brandweerapparatuur.
quote:Update 10:41: Een bad waarin gebruikte brandstof wordt bewaard in reactor 4 is gaan koken, meldt Reuters.
Dan krijg je wel Tsjernobyl-achtige toestanden. Dat is gewoon radioactief materiaal wat brandt en alles de atmosfeer in gooit.quote:
Plus als leek weet je gewoon niet wat erg is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:45 schreef SemperSenseo het volgende:
Ik snap niks meer voor het nieuws, allemaal tegenstrijdig
Het feit dat reactor 4 zo aan het koken is, waar oude brandstofstaven opgeslagen liggen in silo's is erg zorgwekkend. Mogelijk nog gevaarlijker dan de overige reactoren.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:45 schreef NJ het volgende:
[..]
Dan krijg je wel Tsjernobyl-achtige toestanden. Dat is gewoon radioactief materiaal wat brandt en alles de atmosfeer in gooit.
ik mag toch hopen dat alles 2 talig is uitgevoerdquote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:40 schreef TheSeeker_NL het volgende:
[..]
En het zal lastig worden als je geen Japans spreekt
Ahjha van turkenburg haalde iets aan vanuit de new york times dat de huidige dosis binnen 2 uur voor ziekte opleverde. Maar inderdaad vond ik dat al vrij snel en dat is zonder enige bescherming inderdaad. Maar dan nog zie ik liever vers personeel erbij komen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:43 schreef frenkck het volgende:
[..]
Ik heb nog niks gehoord over dat mensen zwaar ziek zijn geworden door de stralingsverschijnselen. Het is ook verre van het niveau wat bij Tsjernobyl het geval was, dus ik denk dat mensen nog relatief veilig aan de slag kunnen gaan daar.
Je weet ook niet waar ze aan het werk zijn, wellicht zijn ze bezig in de reactor zelf in betonnen afgesloten kamers met zuurstofflessen. Dan krijg je geen deeltjes binnen. Grote dosis gamma straling komt ook niet vrij, want de fuel rods zitten nog in de containment vessel welke dat grotendeels uitdooft.
De gevolgen van straling voor de werkers, mits ze zuurstofflessen dragen en beschermende pakken tegen de alpha straling, zal dus nog erg klein zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |