klaar.quote:hij heeft dus zo,n instelling van wat ik niet wil dat doe ik dus ook niet, en wij zijn maar achterlijk want ze is een heel lief meisje. Nou je komt er nog wel achter vriend, dacht ik toen.
Je zegt het zelf al... maar sterkte gewenst. Ook aan je dochter.quote:We hebben nu zoiets van je hoepelt maar lekker op en ga maar is meemaken hoe het echte leven is. Misschien wordt je dan eens een keer wakker. Ze is zo blind en naïef, maar buiten dat kan ik me gewoon niet voorstellen dat ze dit nu echt leuk vindt. Maar vertrouwen is er niet meer.
Klinkt alsof jullie haar vroeger veel te veel hebben verwend en haar haar gang hebben laten gaan. M.a.w. je had eerder korte metten met haar moeten maken. Dit is slechts een voortvloeisel uit wat er allemaal eerder is gebeurd, het komt niet uit de lucht vallen. Het klinkt ook alsof ze wel serieuze problemen heeft en daarvoor probeert te vluchten, namelijk naar die (foute) vriend toe. Ik ken ook een meisje dat in praktisch dezelfde situatie zit en dat komt echt vooral door haar slechte jeugd (ouders gescheiden, mishandeld, etc). Dus eigenlijk heb je 2 keuzes: haar verbieden om weg te gaan, hulp voor haar gaan zoeken, desnoods echt drastische maatregelen als telefoon afpakken en huisarrest enz. Je moet haar echt wakker schudden. Van die baan is dan maar gewoon pech. Of je kan haar nu laten gaan en hopen dat ze het ooit zelf gaat inzien. Maar dan kan het allemaal nog erger worden.quote:Op maandag 14 maart 2011 09:51 schreef mike112 het volgende:
Onze dochter van 19 heeft sinds een half jaar een vriend aan de andere kant van Nederland.
Vroeger was het altijd het meisje wat heel veel aandacht opeiste en altijd het zogenaamde lieverdje was, dit ten koste van haar zusje die hier behoorlijk onder te lijden had, echter kwam dit er pas uit nadat die het op een gegeven moment psychologisch niet meer trok. Dit is zelfs zo ver gegaan dat ze hiervoor in opname is geweest. Zus interesseert het geen ene moer, want jee, je zou is aan iemand anders aandacht geven dan aan jezelf en je vriendje.
Aan de hand van een postquote:Op maandag 14 maart 2011 10:22 schreef Maanvis het volgende:
En wat hiervoor gezegd werd is ook waar; Klinkt alsof ze teveel verwend is. Een vriend van me is ook teveel verwend en ik herken veel van hem in jullie dochter.
Ja dat zou ik ook zijn onderhand.. Ik denk dat je op zich weinig kunt doen, want ze is toch oud genoeg om zelf te beslissen wat ze doet. En op die leeftijd werkt 'dwingen' toch niet, raak je zelf alleen maar meer gefrustreerd van. Helemaal laten vallen zou ik niet kunnen, het blijft toch je kind he. Maar ze zal er toch zelf achter moeten komen.. Sterkte.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:29 schreef mike112 het volgende:
Niet geirriteerd hoor, alleen wel moedeloos en uiteraard wel bezorgt over wat er gebeurt.
Ik zou daar ook absoluut nooit aan meewerken. Dat is het probleem van die familie en niet van jouw dochter. Dat zij daar voor kiest is één, maar dan hoef je er nog niet aan meewerken.quote:Op maandag 14 maart 2011 09:51 schreef mike112 het volgende:
Echter zijn moeder gaat nu moeilijk doen vanwege de uitkeringen en wil dus dat ze op ons adres blijft ingeschreven in verband met korten van uitkeringen en subsidies. Hier doen wij dus niet aan mee en hebben haar dus ook gemeld dat als ze weg gaat, wij haar uit laten schrijven bij ons.
Helemaal aan haar overlaten. Niet mee bemoeien. Wellicht is het nog wel een idee alle dingen die ze wel meldt (kijk eens pap, ik heb een kamer helemaal alleen zelf geregeld!) straal te negeren. Of het afdoen als iets onbelangrijks (joh, leuk joh, ik ga weer eten/de hond uitlaten, mazzel)quote:Nu wordt de nood dus hoog en is ze hals over kop bezig een kamer te regelen, want ze moet tenslotte op 1 april fulltime beginnen.
Het zij zo.quote:Mijn vrouw en ik hebben het er heel erg moeilijk mee, want wat ze ook zegt, geloven doe je haar toch niet meer en buiten dat, probeert ze alle info voor ons zover mogelijk buiten de deur te houden, want oh oh oh, we zouden haar plannetjes toch maar is dwarsbomen.
quote:We hebben nu zoiets van je hoepelt maar lekker op en ga maar is meemaken hoe het echte leven is. Misschien wordt je dan eens een keer wakker. Ze is zo blind en naïef, maar buiten dat kan ik me gewoon niet voorstellen dat ze dit nu echt leuk vindt. Maar vertrouwen is er niet meer.
Zolang het geen gewonden, of erger, oplevert zou ik haar inderdaad haar eigenwijze gang laten gaan. Wel zou ik zoveel mogelijk nagaan hoe het met haar is (via anderen natuurlijk). Daarnaast bijhouden en controleren wat ze tegen je zegt. Liegt ze weer, vind ze het ellendig, is ze een beetje gelukkig? Niet om haar daar mee te veroordelen, maar duidelijk te maken waarom je bepaalde uitspraken je teleurgesteld maken.quote:Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie doen in deze situatie als ouder??
Papa heeft moeite zijn dochter over te geven aan een werkloze blowende lamzak en een fulltime baan als supermarktmedewerker klasse A..quote:Op maandag 14 maart 2011 11:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Papa heeft moeite zijn dochter los te laten
19 is de leeftijd waarop je het volste recht hebt je eigen fouten te maken, je eigen vrienden te kiezen en zelf te weten of je een nieuw vriendje neemt ja of nee.
Het klinkt of ze nodig op zichzelf moet gaan wonen. Jullie bemoeien je echt veel te veel met haar leven. Het goede nieuws lijkt mij dat ik veel mensen door zo'n fase heen heb zien gaan en de meeste zijn allemaal respectabele mensen nu.
Zo te lezen ben je zo gefixeerd op de maakbaarheid (door jullie) van het leven van je dochter, dat je haar alleen maar verder afstoot, iemand van 19 heeft daar namelijk helemaal niet zo'n zin in dat ouders alles voorkauwen.
Hoe lang geleden was het dat jij nog 19 en jong snel en wild was?
Ik heb en kinderen en ik kan me herinneren hoe mijn leven was toen ik 19 was.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:19 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Papa heeft moeite zijn dochter over te geven aan een werkloze blowende lamzak en een fulltime baan als supermarktmedewerker klasse A..
Je hebt zelf zeker geen kinderen anders zou je niet zo reageren. "je hebt veel mensen door zo'n fase heen zien gaan en de meeste zijn allemaal respectabele mensen nu"... yeah right.... De meeste mensen die door een fase gaan zoals door TS beschreven eindigen met een uitkering, een huurflatje en een gezellig kindje helemaal alleen voor hunzelf. Dat alles binnen nu en 2 jaar.
Mmmmmmmmmm nou, jij weet wel hou je iemand aan het lachen moet krijgen. Als clown zou je geen gek figuur slaan. Maar zwanger, ik moet er niet aan denken eerlijk gezegt.quote:Op maandag 14 maart 2011 14:13 schreef SebasM het volgende:
Och Mike, het valt nu allemaal nog zo mee. Over twee maanden is ze zwanger, dan kan je pas echt lachen.
Zonder je te willen beledigen; Het zou wel een flinke eye-opener voor je dochter en haar vriendje kunnen zijn...quote:Op maandag 14 maart 2011 14:20 schreef mike112 het volgende:Mmmmmmmmmm nou, jij weet wel hou je iemand aan het lachen moet krijgen. Als clown zou je geen gek figuur slaan. Maar zwanger, ik moet er niet aan denken eerlijk gezegd.
Nou ook van ons uit, zonder hiermee beledigend te zijn, mag ik toch zeggen dat als hun samen een kind kijgen, ik hier doodziek van zou zijn. Niet voor hun, maar wel voor het eventuele kindje zelf.quote:Op maandag 14 maart 2011 14:34 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Zonder je te willen beledigen; Het zou wel een flinke eye-opener voor je dochter en haar vriendje kunnen zijn...
Als God dan ook effe het kind redelijk normaal opvoed, te eten geeft en kans op studie geeft, vind ik God een hele toffe gozer. Tot die tijd vind ik dat niet.quote:Op maandag 14 maart 2011 14:48 schreef Maanvis het volgende:
Een kind doet vaak ogen openen. En waarom zo doodziek zijn, het is een klein lief wondertje van God!
We leven niet in een 3e wereld land. En dat een kind niet studeert betekent niet dat het geen gelukkig leven heeft.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:00 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Als God dan ook effe het kind redelijk normaal opvoed, te eten geeft en kans op studie geeft, vind ik God een hele toffe gozer. Tot die tijd vind ik dat niet.
Ze wordt niet gedwongen om op zichzelf te wonen. Dit is gewoon het gevolg van keuzes die ze zelf neemt. Volgens mij mag ze gewoon thuis blijven wonen (ook al zijn daar natuurlijk de regels van der ouders).quote:Op maandag 14 maart 2011 16:40 schreef RivellaDark het volgende:
Ik denk dat door haar op zichzelf te laten wonen (waar ze toe gedwongen word omdat ze niet bij die mensen ingeschreven mag worden) dat ze een flinke sprong in het diepe neemt en dus er vanzelf achterkomt dat het leven niet altijd over rozen gaat en aan komt waaien.
Zucht, sommige mensen kunnen zo vermoeiend reageren, maar die dingen gebeuren op een forum. Misschien heb ik dat stukje iets wat verkeerd geformuleerd. Maar dat terzijde, we hebben er werkelijk alles aan gedaan, is niet iets wat in 2 weken opgekomen is als poepen.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:30 schreef Mwanatabu het volgende:
Uit de hele toon van de OP blijkt dat ts het al jarenlang zat is met zijn dochter. "Zogenaamde lieverdje" en dat soort termen getuigen niet van een liefdevolle blik op het eigen kroost. Heb je uberhaupt een band met haar gehad ooit?
3 dingen:
1- laat haar in godsnaam haar eigen goddelijke gang gaan, laat haar haar neus maar stoten, naar jullie luistert ze tochniet, laat haar het zelf maar ondervinden
2- misschien komt door de afstand de gespannen situatie wat meer tot rust en komen jullie wat nader tot elkaar want zo kan het echt niet verder; het lijkt me verschrikkelijk om zo in 1 huishouden te moeten leven terwijl je zo'n hekel aan elkaar hebt
3- hebben jullie ooit hulp gehad met haar, is er iets met haar wat dit gedrag verklaart?
Ja zou je denken? Lees voor de lol eens je eigen OP door de ogen van een ander. Dan kun je mij vermoeiend vinden reageren, maar ik signaleer ook alleen maar wat ik erin zie. Dat is geen persoonlijke aanval, maar een observatie van mijn kant.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:49 schreef mike112 het volgende:
[..]
Zucht, sommige mensen kunnen zo vermoeiend reageren, maar die dingen gebeuren op een forum. Misschien heb ik dat stukje iets wat verkeerd geformuleerd.
Natuurlijk niet. Dat snap ik ook best uit je stukje! Een ouder zal echt niet zomaar opeens zijn kind zo afvallen. Je zegt zelf al dat je andere dochter er aan onderdoor is gegaan, dat op zich lijkt me al een signaal hoe ver het al is gekomen.quote:Maar dat terzijde, we hebben er werkelijk alles aan gedaan, is niet iets wat in 2 weken opgekomen is als poepen.
Het lijkt mij zelfs tegen onleefbaar aan...veel sterkte ermee en sorry als je je aangevallen voelt. Ik wil geenszins suggereren dat je een ongevoelige ouder bent, ik probeerde je alleen een spiegel voor te houden van wat ik begreep uit je OP hoe hoog het je al zat tov haar.quote:Uiteraard laten we haar, haar eigen gang gaan, erin tegen blijven gaan heeft geen nut, dat kweekt alleen maar meer afstand, maar dat neemt niet weg dat de situatie behoorlijk vervelend is.
Ik bedoelde meer het gevoel van haar zelf, ze wil niet thuis wonen, en kan niet bij die mensen wonen omdat ze dan nergens ingeschreven staat, vandaar dat ik het woord "gedwongen" typte.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:51 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Ze wordt niet gedwongen om op zichzelf te wonen. Dit is gewoon het gevolg van keuzes die ze zelf neemt. Volgens mij mag ze gewoon thuis blijven wonen (ook al zijn daar natuurlijk de regels van der ouders).
Beste Mike,quote:Op maandag 14 maart 2011 09:51 schreef mike112 het volgende:
Onze dochter van 19 heeft sinds een half jaar een vriend aan de andere kant van Nederland.
Hiervoor had ze ook in vriend bij ons in de buurt en heeft daar een relatie van 1.5 jaar mee gehad.
In die 1.5 jaar zorgde ze dat ze zoveel mogelijk bij hem en zijn ouders in huis was terwijl ze bij ons de 1ne leugen na de andere ophing. Uiteindelijk is die relatie gesprongen en alles was natuurlijk zijn schuld.
Wel probeerde ze altijd als ze vriendjes had ons zo snel mogelijk bekend te maken met de ouders, dit was dan allemaal zo gezellig, maar dat bleef niet gezellig want de leugens en vreemde verhalen koste uiteindelijk altijd het contact de kop.
Vroeger was het altijd het meisje wat heel veel aandacht opeiste en altijd het zogenaamde lieverdje was, dit ten koste van haar zusje die hier behoorlijk onder te lijden had, echter kwam dit er pas uit nadat die het op een gegeven moment psychologisch niet meer trok. Dit is zelfs zo ver gegaan dat ze hiervoor in opname is geweest. Zus interesseert het geen ene moer, want jee, je zou is aan iemand anders aandacht geven dan aan jezelf en je vriendje.
Nadat het uit was met de vorige relatie, zou ze geen relatie meer nemen voorlopig, echter alles was minder waar. Op woensdag was het uit en donderdags zou ze naar een vriendin gaan en hier blijven tot zondag. Achteraf bleek dat ze al weer bij de volgende gozer in huis zat.
Eerst zogenaamd leren kennen op een feest, achteraf klote ze hier al mee tijdens de vorige relatie en had ze hem leren kennen via een dating site.
Wij waren verbouwereerd en wilde voorlopig afstand nemen, maar elk weekend moest ze er heen. Nieuwe vriend is van buitenlandse afkomst en heeft een uitkering, geen diploma`s en verzot op blowen en heeft foute vrienden, je moet toch aan je geld komen hé??? Hij is 19 jaar.
Steeds meer en steeds vaker is ze daar en heeft haar opleiding gestopt. Vrienden en vriendinnen afgestoten. Liegt werkelijk alles aan elkaar, en als het even niet gaat zoals zij wil dreigt ze dat ze niet meer thuis komt. Echter begint ze wel gelijk met een studieschuld van 3000 euro.
Van de week werd ons in de supermarkt gevraagd waar ze werkt, of ze nog kwam omdat ze vanaf 1 april ging verhuizen. johhhhhh is dat zo, wij weten van niets. Na de nodige info uitzoeken weten we nu dat ze daar een fulltime baan heeft en het dus zo heeft geregeld dat ze bij zijn ouders samen met hem in huis kan wonen. Echter zijn moeder gaat nu moeilijk doen vanwege de uitkeringen en wil dus dat ze op ons adres blijft ingeschreven in verband met korten van uitkeringen en subsidies. Hier doen wij dus niet aan mee en hebben haar dus ook gemeld dat als ze weg gaat, wij haar uit laten schrijven bij ons.
Nu wordt de nood dus hoog en is ze hals over kop bezig een kamer te regelen, want ze moet tenslotte op 1 april fulltime beginnen. Dit weten wij trouwens niet direct van haar, maar van een vriendin van haar (de enigste nog) die net zo min wil dat ze naar de klote gaat en ook alles er aan doet om haar wakker te krijgen.
Wij weten even niet meer wat we er mee aan moeten. Wat zo leuk kan zijn, is het helemaal niet. Mijn vrouw heeft die vriend pas geleden aan de lijn gehad en hij is hier 2 keer thuis geweest en hij heeft dus zo,n instelling van wat ik niet wil dat doe ik dus ook niet, en wij zijn maar achterlijk want ze is een heel lief meisje. Nou je komt er nog wel achter vriend, dacht ik toen. Werken wordt word moeilijk voor hem want zonder diploma`s kom je niet ver, maar zij wil het gewoon niet zien.
Hij heeft dan op de praktijkschool gezeten en zit hierdoor dus in de wajong. Na 2 weken bij zijn eerste baas vanwege blowen eruit gekickt. Tijdens de eerste keer hier in huis mocht hij mee eten, en hij kon nog niet eens met mes en vork eten, dacht toen van wat is dit nu weerrrrrrrrrrrrrrrr.
Mijn vrouw en ik hebben het er heel erg moeilijk mee, want wat ze ook zegt, geloven doe je haar toch niet meer en buiten dat, probeert ze alle info voor ons zover mogelijk buiten de deur te houden, want oh oh oh, we zouden haar plannetjes toch maar is dwarsbomen.
We hebben nu zoiets van je hoepelt maar lekker op en ga maar is meemaken hoe het echte leven is. Misschien wordt je dan eens een keer wakker. Ze is zo blind en naïef, maar buiten dat kan ik me gewoon niet voorstellen dat ze dit nu echt leuk vindt. Maar vertrouwen is er niet meer.
Dit is dan nog de beknopte versie van het verhaal, want anders zit ik hier morgen nog.
Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie doen in deze situatie als ouder??
Groet Mike...
Wát dan?quote:Op maandag 14 maart 2011 22:23 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Beste Mike,
Ik lees dat u en uw vrouw alles eraan gedaan- en geprobeerd hebben om uw dochter wakker te schudden.
Nou, simpel: ik lees uit zijn verhaal dat hij en zijn vrouw heel wat gesprekken gevoerd hebben met hun dochter, wellicht is Bureau Jeugdzorg en andere instanties ook ingeschakeld geweest om de problemen proberen op te lossen.quote:
Ik ben er heilig van overtuigd, dat als TS zijn dochter fatsoenlijk heeft opgevoed, dat dat NIET zal gebeuren. Als de opvoeding aan alle kanten rammelde, dan waarschijnlijk wel.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:19 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Papa heeft moeite zijn dochter over te geven aan een werkloze blowende lamzak en een fulltime baan als supermarktmedewerker klasse A..
Je hebt zelf zeker geen kinderen anders zou je niet zo reageren. "je hebt veel mensen door zo'n fase heen zien gaan en de meeste zijn allemaal respectabele mensen nu"... yeah right.... De meeste mensen die door een fase gaan zoals door TS beschreven eindigen met een uitkering, een huurflatje en een gezellig kindje helemaal alleen voor hunzelf. Dat alles binnen nu en 2 jaar.
Lees nog eens goed. Voor het zielige zusje is er van alles geregeld ja. Maar nergens wordt Bureau Jeugdzorg of maatschappelijk werk voor de oudste genoemd.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:30 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Nou, simpel: ik lees uit zijn verhaal dat hij en zijn vrouw heel wat gesprekken gevoerd hebben met hun dochter, wellicht is Bureau Jeugdzorg en andere instanties ook ingeschakeld geweest om de problemen proberen op te lossen.
Is dit niet iets te makkelijk om de ouders de schuld te geven? Ik ken ze niet, maar ik ken wel genoeg ouders die alles eraan doen om hun kind(eren) een goede opvoeding te geven met alles erop en eraan. Sommige meisjes, zoals uit Mike's verhaal valt te lezen, zijn enorm naïef en denken dat ze alles kunnen maken. Nou, dan is het juist goed dat Mike en zijn vrouw afstand doen van haar zodat hun dochter zelf kan ervaren hoe de echte wereld in elkaar zit (en als dat als gevolg heeft dat zij door haar "vrienden" verkracht wordt omdat ze met bepaalde mensen omgaat dan is dat haar eigen verantwoording geweest, want ze was tenslotte gewaarschuwd door haar ouders).quote:Op maandag 14 maart 2011 22:25 schreef Seven. het volgende:
Niet het hele topic doorgespit maar het valt mij op dat TS NERGENS zijn hand in eigen boezem steekt. Kinderen zijn in 9 van de 10 gevallen het product van hun opvoeding. Maat, vraag jezelf eens af waarom ze zo'n leugenachtig schepsel geworden is, waarom ze zo manipuleert en waarom ze zo weinig empathie heeft voor anderen. Vraag jezelf af waarom ze met alle macht niet meer bij haar ouders wil zijn.
Het is een wisselwerking, ergens als ouder moet je de plank misgeslagen hebben en als je dat niet in kunt zien, dan zul je dus NOOIT een normale band met je dochter op kunnen bouwen. Jullie zijn de volwassenen hier en als ouder kan het echt geen kwaad om je fouten toe te geven.
Wat ik merk is dat je héél negatief praat over je eigen dochter, alsof je helemaal niet van haar houdt. Op die manier zou ik ook niet thuis willen blijven, blijkbaar heeft dat foute vriendje meer liefde voor haar dan jullie als gezin. Zo verwonderlijk is het niet dat ze naar hem toe trekt.
Kent u het hele verhaal? Ik niet, maar ik neem aan dat zij niet alleen hulp gezocht hebben voor het zusje.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Lees nog eens goed. Voor het zielige zusje is er van alles geregeld ja. Maar nergens wordt Bureau Jeugdzorg of maatschappelijk werk voor de oudste genoemd.
De gesprekken en/of ruzies zullen er vast wel geweest zijn ja. Als je in één huis woont met z'n allen ontkom je daar ook al bijna niet aan.
Door je manier van opvoeden heeft ze totaal geen gevoel van eigenwaarde gekregen. Vindt je het gek dat ze zich laat inpalmen door zo'n low life nietsnut.quote:Op maandag 14 maart 2011 09:51 schreef mike112 het volgende:
Hiervoor had ze ook in vriend bij ons in de buurt en heeft daar een relatie van 1.5 jaar mee gehad.
In die 1.5 jaar zorgde ze dat ze zoveel mogelijk bij hem en zijn ouders in huis was terwijl ze bij ons de 1ne leugen na de andere ophing. Uiteindelijk is die relatie gesprongen en alles was natuurlijk zijn schuld.
Wel probeerde ze altijd als ze vriendjes had ons zo snel mogelijk bekend te maken met de ouders, dit was dan allemaal zo gezellig, maar dat bleef niet gezellig want de leugens en vreemde verhalen koste uiteindelijk altijd het contact de kop.
Nadat het uit was met de vorige relatie, zou ze geen relatie meer nemen voorlopig, echter alles was minder waar. Op woensdag was het uit en donderdags zou ze naar een vriendin gaan en hier blijven tot zondag. Achteraf bleek dat ze al weer bij de volgende gozer in huis zat.
Eerst zogenaamd leren kennen op een feest, achteraf klote ze hier al mee tijdens de vorige relatie en had ze hem leren kennen via een dating site.
Wij waren verbouwereerd en wilde voorlopig afstand nemen, maar elk weekend moest ze er heen. Nieuwe vriend is van buitenlandse afkomst en heeft een uitkering, geen diploma`s en verzot op blowen en heeft foute vrienden, je moet toch aan je geld komen hé??? Hij is 19 jaar.
Steeds meer en steeds vaker is ze daar en heeft haar opleiding gestopt. Vrienden en vriendinnen afgestoten. Liegt werkelijk alles aan elkaar, en als het even niet gaat zoals zij wil dreigt ze dat ze niet meer thuis komt. Echter begint ze wel gelijk met een studieschuld van 3000 euro.
Van de week werd ons in de supermarkt gevraagd waar ze werkt, of ze nog kwam omdat ze vanaf 1 april ging verhuizen. johhhhhh is dat zo, wij weten van niets. Na de nodige info uitzoeken weten we nu dat ze daar een fulltime baan heeft en het dus zo heeft geregeld dat ze bij zijn ouders samen met hem in huis kan wonen. Echter zijn moeder gaat nu moeilijk doen vanwege de uitkeringen en wil dus dat ze op ons adres blijft ingeschreven in verband met korten van uitkeringen en subsidies. Hier doen wij dus niet aan mee en hebben haar dus ook gemeld dat als ze weg gaat, wij haar uit laten schrijven bij ons.
Nu wordt de nood dus hoog en is ze hals over kop bezig een kamer te regelen, want ze moet tenslotte op 1 april fulltime beginnen. Dit weten wij trouwens niet direct van haar, maar van een vriendin van haar (de enigste nog) die net zo min wil dat ze naar de klote gaat en ook alles er aan doet om haar wakker te krijgen.
Wij weten even niet meer wat we er mee aan moeten. Wat zo leuk kan zijn, is het helemaal niet. Mijn vrouw heeft die vriend pas geleden aan de lijn gehad en hij is hier 2 keer thuis geweest en hij heeft dus zo,n instelling van wat ik niet wil dat doe ik dus ook niet, en wij zijn maar achterlijk want ze is een heel lief meisje. Nou je komt er nog wel achter vriend, dacht ik toen. Werken wordt word moeilijk voor hem want zonder diploma`s kom je niet ver, maar zij wil het gewoon niet zien.
Hij heeft dan op de praktijkschool gezeten en zit hierdoor dus in de wajong. Na 2 weken bij zijn eerste baas vanwege blowen eruit gekickt. Tijdens de eerste keer hier in huis mocht hij mee eten, en hij kon nog niet eens met mes en vork eten, dacht toen van wat is dit nu weerrrrrrrrrrrrrrrr.
Mijn vrouw en ik hebben het er heel erg moeilijk mee, want wat ze ook zegt, geloven doe je haar toch niet meer en buiten dat, probeert ze alle info voor ons zover mogelijk buiten de deur te houden, want oh oh oh, we zouden haar plannetjes toch maar is dwarsbomen.
We hebben nu zoiets van je hoepelt maar lekker op en ga maar is meemaken hoe het echte leven is. Misschien wordt je dan eens een keer wakker. Ze is zo blind en naïef, maar buiten dat kan ik me gewoon niet voorstellen dat ze dit nu echt leuk vindt. Maar vertrouwen is er niet meer.
Dit is dan nog de beknopte versie van het verhaal, want anders zit ik hier morgen nog.
Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie doen in deze situatie als ouder??
Groet Mike...
Ik kom uit zo'n gezin waarin mijn ouders altijd liefdevol hebben geprobeerd. Nooit zwaar gestraft of zo. Ik was degene die anders was dan de rest van het gezin en die wisselwerking leidde ertoe dat ik een verhoogd risico had op ontsporen. Verschil tussen mijn ouders en TS is wel dat ik er met mijn ouders over kan praten, dat zij wel begrijpen dat het tot veel afwijzing geleid heeft ondanks dat zij hun best gedaan hebben. Mijn moeder heeft ook altijd benadrukt dat ze van me houdt en niet wat voor een idioot kind ik wel niet was. TS doet niet anders dan benadrukken dat zijn dochter zo slecht is. Hij heeft daar een groot aandeel in gehad onbewust.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:37 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Is dit niet iets te makkelijk om de ouders de schuld te geven? Ik ken ze niet, maar ik ken wel genoeg ouders die alles eraan doen om hun kind(eren) een goede opvoeding te geven met alles erop en eraan. Sommige meisjes, zoals uit Mike's verhaal valt te lezen, zijn enorm naïef en denken dat ze alles kunnen maken. Nou, dan is het juist goed dat Mike en zijn vrouw afstand doen van haar zodat hun dochter zelf kan ervaren hoe de echte wereld in elkaar zit (en als dat als gevolg heeft dat zij door haar "vrienden" verkracht wordt omdat ze met bepaalde mensen omgaat dan is dat haar eigen verantwoording geweest, want ze was tenslotte gewaarschuwd door haar ouders).
Inderdaad. Constant laten voelen dat zij zo'n slecht persoon is, misschien heeft zij zo weinig eigenwaarde dat ze onbewust gelooft dat een normale jongen nooit voor haar zal vallen. Sterker nog, hoogstwaarschijnlijk denkt ze dat ze moet liegen om zelfs een lowlife aan zich te binden.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:39 schreef Nuchterheid het volgende:
[..]
Door je manier van opvoeden heeft ze totaal geen gevoel van eigenwaarde gekregen. Vindt je het gek dat ze zich laat inpalmen door zo'n low life nietsnut.
Jij trekt ook makkelijk conclusies.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:39 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Kent u het hele verhaal? Ik niet, maar ik neem aan dat zij niet alleen hulp gezocht hebben voor het zusje.
Nee, fout. Ik zei "Ik neem aan [...]" en dat is iets anders dan conclusies trekken. Uit Mike's verhaal las ik dat zij omgaat met bepaalde figuren waar normale meisjes niet mee om zouden willen gaan, daarom nam ik de "verkrachting" als voorbeeld aangezien zij dat risico loopt door haar houding, gedrag en naïviteit.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
Jij trekt ook makkelijk conclusies.
Oh, en stel je niet zo aan met 'verkrachtingen' en weet ik veel wat.
'Ik neem aan' is gelijk aan 'ik concludeer voorlopig'.quote:Op maandag 14 maart 2011 23:03 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Nee, fout. Ik zei "Ik neem aan [...]" en dat is iets anders dan conclusies trekken. Uit Mike's verhaal las ik dat zij omgaat met bepaalde figuren waar normale meisjes niet mee om zouden willen gaan, daarom nam ik de "verkrachting" als voorbeeld aangezien zij dat risico loopt door haar houding, gedrag en naïviteit.
Het is niet als afzeiken bedoeld. Ik zie gewoon alleen maar negatieve verhalen over je oudste. Hou je eigenlijk van haar? En makkelijk om het dan maar af te doen als een nutteloze discussie maar ik zie werkelijk nergens waar jij bij jezelf als ouder te rade gaat. Hier wordt het allemaal geportretteerd alsof het haar schuld allemaal is. Terwijl jij jezelf als ouder toch serieus af zou moeten vragen waarom het met je beide dochters misgaat en wat jouw rol daarin is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:08 schreef mike112 het volgende:
Gelukkig heb ik vandaag private met een aantal mensen hier heel normaal over kunnen praten op fok en ook veel ervaring kunnen uitwissellen.
Ik hoor een aantal mensen zeggen dat het verhaal nogal negatief klinkt. Dit is verre van de bedoeling en heeft alleen uitgebeeld hoe we ons voelen, meer als dat niet.
Alle jaren hebben wij alles met heel veel liefde en heel veel zorg ingevuld en alle mogelijke invullingen en ondersteuning gegeven waar en wat er ook maar nodig was.
Jammer dat een aantal mensen je dan gelijk als boeman te boek zetten. Had hier eerlijk gezegt meer van verwacht dan een nutteloze discusie.
Pas meepraten als je snapt waar het over gaat, of denkt iets nuttigs in te brengen in plaats van mensen afzeiken. Dit is trouwens niet voor iedereen, want er zaten ook gelukkig hele begripvolle antwoorden tussen, deze mensen wil ik dan ook hartelijk bedanken voor hun toevoeging aan dit verhaal.
Wat mij betreft mag er een slotje op dit verhaal.
Groet Mike
Dit.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is niet als afzeiken bedoeld. Ik zie gewoon alleen maar negatieve verhalen over je oudste. Hou je eigenlijk van haar? En makkelijk om het dan maar af te doen als een nutteloze discussie maar ik zie werkelijk nergens waar jij bij jezelf als ouder te rade gaat. Hier wordt het allemaal geportretteerd alsof het haar schuld allemaal is. Terwijl jij jezelf als ouder toch serieus af zou moeten vragen waarom het met je beide dochters misgaat en wat jouw rol daarin is.
dit. En we doen niet aan slotjes op verzoek.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is niet als afzeiken bedoeld. Ik zie gewoon alleen maar negatieve verhalen over je oudste. Hou je eigenlijk van haar? En makkelijk om het dan maar af te doen als een nutteloze discussie maar ik zie werkelijk nergens waar jij bij jezelf als ouder te rade gaat. Hier wordt het allemaal geportretteerd alsof het haar schuld allemaal is. Terwijl jij jezelf als ouder toch serieus af zou moeten vragen waarom het met je beide dochters misgaat en wat jouw rol daarin is.
SPOILER: OP SAVEOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan wens ik jullie veel suc6 met de verdere discussie, Ik hou het contact even bij iemand met wie ik hier op een serieuse manier over kan praten.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:03 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
dit. En we doen niet aan slotjes op verzoek.
Als je een serieuze discussie wil, leg dan op zijn minst uit wat jij als ouder achteraf anders had gedaan. Of geef eens aan waaruit jouw liefde voor je oudste dochter blijkt. En de mensen die ook van mening zijn dat het niet aan TS ligt, die zie ik hier ook graag verschijnen. Ik vraag me sterk af hoe iemand niet stil kan staan bij waar het hier mis ging wat betreft het ouderschap, aangezien beide dochters ontsporen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:28 schreef mike112 het volgende:
[..]
Dan wens ik jullie veel suc6 met de verdere discussie, Ik hou het contact even bij iemand met wie ik hier op een serieuse manier over kan praten.
quote:Op maandag 14 maart 2011 14:13 schreef SebasM het volgende:
Och Mike, het valt nu allemaal nog zo mee. Over twee maanden is ze zwanger, dan kan je pas echt lachen.
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik ben nu 19 en studeer het eerste jaar. Ik moest en zou weg bij m'n ouders want mijn relatie met hun was gewoon een neerwaartse spiraal die steeds sneller wegzakte. Nu woon ik op mezelf en moet ik alles zelf doen, en dit gaat me prima af moet ik zeggen. Daarbij is de relatie met m'n ouders echt stukken verbeterd.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:30 schreef Mwanatabu het volgende:
Uit de hele toon van de OP blijkt dat ts het al jarenlang zat is met zijn dochter. "Zogenaamde lieverdje" en dat soort termen getuigen niet van een liefdevolle blik op het eigen kroost. Heb je uberhaupt een band met haar gehad ooit?
3 dingen:
1- laat haar in godsnaam haar eigen goddelijke gang gaan, laat haar haar neus maar stoten, naar jullie luistert ze tochniet, laat haar het zelf maar ondervinden
2- misschien komt door de afstand de gespannen situatie wat meer tot rust en komen jullie wat nader tot elkaar want zo kan het echt niet verder; het lijkt me verschrikkelijk om zo in 1 huishouden te moeten leven terwijl je zo'n hekel aan elkaar hebt
3- hebben jullie ooit hulp gehad met haar, is er iets met haar wat dit gedrag verklaart?
naar mijn beste weten heb ik ook serieus gereageerd.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:28 schreef mike112 het volgende:
[..]
Dan wens ik jullie veel suc6 met de verdere discussie, Ik hou het contact even bij iemand met wie ik hier op een serieuse manier over kan praten.
Dit is vrij standaard bij pubers.. Alles waar jij ze tegen wilt beschermen of verbiedt willen ze juist extra graag. Ze is te oud om te gehoorzamen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:20 schreef mike112 het volgende:
Ze vlucht voor haar verleden, dat is duidelijk en heeft zoiets van ik ga het allemaal heel anders doen, en zoekt wanhopig en probeerd alles op haar manier er door te krijgen en gaat hier ver mee, en ja dat is pijnlijk als ouder na zo,n geschiedenis, want op deze manier herhalen dingen zich, alleen wil of kan ze dat niet realiseren, echter naar ons luisterd ze niet meer, want ze is oh zo bang dat wij haar dwarsbomen. Terwijl wij het alleen maar goed voor haar willen.
Eens.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:05 schreef Swiffer het volgende:
Ik denk dat je niets méér kan dan praten, en als dat niet helpt haar zelf brokken laten maken, en vooral er voor haar zijn als dit mis gaat.
Laar haar dit trouwens ook eens lezen?
1 tipje, confronteer haar nooit direct met: zo en zo was je vroeger'. Dat is nl een directe frontale aanval / verwijt naar haar toe.. People change, ook zij. Dit bevestigt voor haar alleen maar des te meer dat e niet thuis wil blijven, omdat ze het idee krijgt alleen maar negatieve feedback te krijgen.
Naar mijn idee zoekt ze haar zekerheid en bevestiging buitenshuis, en niet thuis. Waarom is dat? Ergens is je dochter stik onzeker over haar route des levens, ik denk dat het veel dieper gaat.
Ze wil juist niets anders dan goedkeuring, en heeft het idee dat ze wat ze thuis ook doet, dit niet afdoende is. Ipv tegen haar te zeggen dat ze het maar uitzoekt, moet je misschien verder gaan dan de gedachte dat ze gewoon een verwende puber is. Ze is alsnog gewoon kind, en ik denk dat je haar niet verantwoordelijk kunt stellen voor iets waarvan ze zelf niet weet waarom ze het doet.
dat eerste zeiden mijn ouders ook. ik loop inmiddels 3 jaar bij mijn psychiater voor depressiviteit en een superlaag zelfbeeld. Mijn ouders gaven mij ook liefde, vonden ze. Tot ze korte tijd geleden videobeelden zagen van mijzelf en mn broers als kleuters en jonge kinderen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:11 schreef mike112 het volgende:
Als ik haar dit laat lezen, verklaard ze ons voor gestoord en debiel, dat doe ik dus niet.
Dit meisje heeft en krijgt ongekend veel liefde en wij blijven constant praten met haar. Telkens als we denken een lichtpuntje bereikt te hebben, haalt nieuwe vriend dat wel onderuit. Zij is zo van hoe de wind waait, waait mijn jasje.
Ik snap dat ze op de leeftijd op eigen benen willen staan, en hebben hier oo keihard naar toe gewerkt, echter gooit ze haar kop in de wind en worden wij afgedaan als achterlijk en wil ze hier niks vertellen, omdat ze, en dat zegt ze ook letterlijk zich door niks of niemand laat tegenhouden om nu haar zin te krijgen. vandaar ook de opmerking in het starttopic van, op een gegeven moment denk je, je zoekt het dan maar ook uit. We kijken op een afstand mee, waken, de deur blijft open, maar doe het dan maar als je het zo goed weet, snap je.
Je zegt wel, doe het dan maar als je het zo goed weet, maar 1) de manier waarop zoiets je mond uit komt is altijd sarcastisch en verwijtend en 2) je staat niet achter hetgene wat je zegt. Je dochter gaat zich echt niet gesteund voelen op die manier.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:11 schreef mike112 het volgende:
Als ik haar dit laat lezen, verklaard ze ons voor gestoord en debiel, dat doe ik dus niet.
Dit meisje heeft en krijgt ongekend veel liefde en wij blijven constant praten met haar. Telkens als we denken een lichtpuntje bereikt te hebben, haalt nieuwe vriend dat wel onderuit. Zij is zo van hoe de wind waait, waait mijn jasje.
Ik snap dat ze op de leeftijd op eigen benen willen staan, en hebben hier oo keihard naar toe gewerkt, echter gooit ze haar kop in de wind en worden wij afgedaan als achterlijk en wil ze hier niks vertellen, omdat ze, en dat zegt ze ook letterlijk zich door niks of niemand laat tegenhouden om nu haar zin te krijgen. vandaar ook de opmerking in het starttopic van, op een gegeven moment denk je, je zoekt het dan maar ook uit. We kijken op een afstand mee, waken, de deur blijft open, maar doe het dan maar als je het zo goed weet, snap je.
In dit geval zeg ik jou visie, jou idee, heb ik niks aan, kan ik niks mee. Begrijpend lezen is voor sommige mensen eenmaal moeilijk.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:28 schreef Daniel1976 het volgende:
Hoe vreselijk oud ben jij toch Mike? Dat je zo'n moeite hebt om jezelf te verplaatsen in een meisje van 19?
Ik vind, ook in de latere stukken die je schrijft dat je het allemaal wel heel erg vanuit jouw visie schrijft.
Probeer eens een hele post door de ogen van je dochter te schrijven.
Want ik mis echt een stuk begrip en inleving van jouw / jullie kant. Dat is wat de zaak laat ontploffen.
Je ziet de problemen, maar je reageert op de totaal verkeerde manier.
Nu kun je wel zeggen ik ben de papa en ik reageer zoals ik wil, juist maar het gaat over je 19 jarige dochter. Is het niet handiger dat je reageert op een manier die meer bij haar aansluit?
Je kunt ook zelf hulp gaan zoeken hoe je beter met je kinderen om kunt gaan. Niemand heeft gezegd dat kinderen opvoeden simpel is.
Ik vind jou manier van reageren echt ronduit belachelijk. Iemand probeert je een terechte handreiking te geven maar dat past niet in jouw straatje dus wordt het afgedaan als onzin en ik snap nu gelijk waarom je dochter zo recalcitrant is. Stiefpapa is namelijk zo flexibel als een tuinhark en als het niet zo gaat zoals hij voor ogen heeft, laat dan maar zitten.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:41 schreef mike112 het volgende:
[..]
In dit geval zeg ik jou visie, jou idee, heb ik niks aan, kan ik niks mee. Begrijpend lezen is voor sommige mensen eenmaal moeilijk.
Ik schrijf het vanuit onze visie, vrouw zit er naast. Als zij (dochter) haar visie hier had duidelijk willen maken had ze zelf wel een topic geopend denk ik. Dus ja, dit gaat over onze visie. En ik neem niet aan dat jij iemand bent, dat als jou kind in zo,n situatie zit dat jij het nog even stimuleert van wat goed zeg, ik help je nog wel verder van de regen in de drup. Bye the way, op de toon hoe we hier praten, zo praten we echt niet met haar. Maar dat aanvallende gedrag van jou is echt jammer. De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Groet Mike.
Als haar zelfbeeld zo goed was, dan had ze d'r neus wel opgehaald voor deze gast.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:25 schreef mike112 het volgende:
Kijk, ik zou niet anders weten eerlijk gezegt waar we nog harder ons best hadden moeten doen, 100% is 100%. Laag zelfbeeld heeft ze nooit gehad en depressief ook niet, dit is ook medisch aangetoont. (Al kan dat momenteel natuurlijk anders zijn) Echter ze wil geen hulp meer.
Ze weet niet waarom ze het doet, ze is beschadigd door haar jeugd en dat kan ze nu onmogelijk doorhebben. Pas tegen haar 25ste kan ze dat beginnen te omvatten, zoveel afstand kan ze er nu zelf ook niet van nemen.quote:Voor hun is het ook moeilijk geweest dat ze destijds een nieuwe vader kregen zo even in huis, maar we zijn altijd gek met elkaar geweest. Daarom nu ook de pijn dat ze ons zo diep in een hoek trapt en dit ook bewust doet, waarbij wij zoiets hebben van waarom doe je dit. Relatie met vorige vriendjes van haar gingen stuk omdat ze hun ontzettend claimde en altijd leugentjes vertelde. Ook op sexueel gebiedt als een jongen dominanter werdt was het gelijk over.
Het is en blijft haar leven, je hebt dat grotendeels ook maar te accepteren.quote:Dit laatste is begrijpelijk gezien haar verleden. Persoonlijk denk ik dat ze nu een jongen heeft gekozen wat eigenlijk echt een sappie is, zodat ze hem kan domineren en dit komt ook in veel dingen naarboven, echter heeft ze nu niet in de gaten dat het eigenlijk andersom is. Alles heft ze hier nu opgezegt. Opleiding waarvoor ze nog 1 jaar moest gestopt. Baantjes, alles weg. En daar gaat ze vrolijk verder. Soms moeilijk om dit zo allemaal even via een forum goed duidelijk te maken.
Nou ja, als je niets wil proberen, dan moet je het zelf ook maar weten.quote:En om terug te komen op Swiffer om een dagje IKEA te sponseren, daarvoor kennen wij haar goed genoeg dat ze gelijk zoiets heeft van zie je wel, jullie willen me de deur uit.
Zolang alles gaat zoals zij het wil en dit in banen kan leiden dan gaat het goed, maar ga er niet 1cm naast.
Ze wordt trouwens met een klein maandje 20
FF e.e.a in quote erbij gezet in Bold.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:53 schreef mike112 het volgende:
- waarom wil ze het huis uit?
Wij weten het echt niet, ze heeft dit al vanaf haar 17de zo,n beetje. Ze probeerd overal in huis te komen, maar het is wel pap en mam ik hou zo veel van jullie.
Denk je niet dat het belangrijk is om te weten waarom ze weg wil? Die vriend biedt een uitweg, maar lijkt me niet de reden....
- waarom wil ze niet bij jullie zijn, maar bij hem
Omdat ze bij hem al haar zin denkt te krijgen en hier normale regels zijn waar ze geen zin in heeft.
Geen zin in, of begrijpt ze de regels gewoon niet? Da's toch geen antwoord, jullie weten dit niet? Lijkt me vrij relevant om dit toch op zijn minst te achterhalen.
Blijkbaar begrijpt ze niet hoeveel jullie om haar geven, en hoe graag jullie willen dat ze goed terecht komt. Ze ziet overduidelijk niet mee dat jullie het beste met haar voor hebben, omdat zij denkt dat de weg die ze nu gaat bewandelen haar hetzelfde brengt. Hoe komt het dat ze dit niet begrijpt dan? Hoe brengen jullie dit over?
- wat biedt hij voor toekomst? wat was haar toekomstbeeld toen ze bv 16 was?
Hij biedt niks voor de toekomst, doet niets waar hij geen zin in heeft, blowt de hele dag, heeft een wajong uitkering en geen werk en geen diploma`s en laat alles aan haar over. Haar toekomst beeld toen ze 16 was, was huisje boompje beestje, leuke baan en 2 kindjes.
Waarom heeft ze dit toekomstbeeld bijgesteld? Waarom is je dochter ineens veranderd in een 'kan mij het verreken of ik shag rook en stink, ik leef toch'... Wanneer is ze gestopt met om zichzelf geven?
- hoe denkt ze daadwerkelijk over jullie, en over keuzes die door jullie voor haar zijn gemaakt?
Konden we maar in haar hoofd kijken, dit zou een hoop duidelijk maken, ze belazerd ons op alles fronten en dan staat er vanaf daar in der msn naam, ik hou zoveel van mij ouders.
Heb je de vraag uberhaupt wel eens gesteld? Of ze haar oordeel over jullie eens eerlijk wou uiten? Jullie willen haar volwassen gedrag van haar, maar ze is overduidelijk niet volwassen benaderd als je zulke vragen niet eens stelt hoor..
- houdt ze van jullie?
Ik denk van wel, al is de twijfel de laatste tijd erg groot.
nogmaals, waarom vraag je dit niet?
- waarom stopt ze met school terwijl ze nog maar 1 jaar te gaan had? Wil ze haar hele leven als cassiere bij de hema werken? (niets mis mee, maar zonde van je opleiding)
Ze wil alleen nog maar bij hem zijn en stopte er te weinig tijd in, daarom redde ze het niet en is ze gestopt. Ze heeft nu alleen een studieschuld van 3000 euro, die binnen 10 jaar moet worden terugbetaald.
Waarom begin je over de schuld, in plaats van de verloren jaren die ze er wel in heeft geinvesteerd? En stopte ze er weinig tijd om om hem, of misschien toch om iets anders?
- wat vind ze van de mes en vork normen en waarden die ze van jullie heeft gekregen?, en waarom laat ze deze vallen voor iemand die haar niets kan bieden?
Zijn vindt dat niet vreemd, ze vindt zoiets wel schattig. En op een roze wolk is het hele leven mooi denk ik.
nogmaals, wat vind ze van de meegegeven normen en waarden? En hoe kom je er bij dat waar ze nu zit voor haar een roze wolk is? Kan het ook zijn dat het voor haar de enige uitweg is? Kan je je misschien proberen voor te stellen, dat om welke reden dan ok, je stiefdochter thuis ZO ongelukkig is dat ze genoegen neemt met iets 'beneden haar stand' (zo noemden mijn ouders dit graag)
Samengevat;
heeft een van jullie twee haar echt eens om redenen gevraagd? Om haar mening? Om haar oordeel? Om haar 'waarom's? Kortom, een volwassen gesprek?? Op neutraal terrein?
Het is zo verschrikkelijk moeilijk, want hier in huis is ze dan aanwezig, ze geeft aan voel me niet op mijn gemak, bij andere vrienden ook niet meer, want ze heeft zoveel aan elkaar gelogen dat die iets hebben van ja doei, wij geloven je niet meer.
Of ze is bang iets verkeerd te doen, en doet dan maar niets meer?
Ze zegt dit, en er gebeurt dat, en ze verteld hier al zo min mogelijk, want ja, shit straks zeg ik iets wat ik eerst heel anders vertelde. dan maak je het voor je zelf ook we erg moeilijk denk ik. Hier praten wij dan ook met haar over en dan zegt ze ja, vanaf nu ga ik eerlijk zijn, en vervolgens gaat ze weer op de oude voet verder. Met als enige dat ze daar in haar nieuwe situatie haar nog niet zo goed kennen, maar dat komt vanzelf.
Je praat overduidelijk niet met haar hierover, je verwijt haar dat ze niet eerlijk is, maar vraagt nooit en te nimmer naar het waarom, simpelweg omdat jullie stoppen bij: je mag niet liegen.
De moeder van haar vriend is gehandicapt, zij heeft (deels) zorgopleiding dus dat is handig. heeft zijn moeder ook tegen ons verteld aan de telefoon. Ze hebben er werkelijk veel aan gedaan haar daar binnen te halen, totdat wij zeiden, ja stop, hoo, als je daar gaat wonen schrijven we je hier uit, want wij gaan niet om hun uitkeringen te spekken jou hier ingeschreven laten staan. Wij willen niet aan fraude meewerken. We hebben al genoeg meegemaakt. Ik ga de ellende niet opzoeken. Zij boos natuurlijk, want ze wil daar aan de gang, en heeft dus vanaf 1 april daar vaste baan in de thuiszorg, echter nu moet ze dus wel op kamers want zijn ouders hebben nu zoiets van shit, allemaal leuk, maar het moet ons geen geld gaan kosten. Dus je raadt wel wie hier nu de dupe van zijn :-) En hier werken en wonen is geen optie voor haar want dan ziet ze hem te weinig en hij heeft geen zin om onder moeders vleugels weg te gaan, want alles wordt voor hem geregeld.
Waarom maak je nu van GELD een issue terwijl je stiefdochter dreigt in de goot terecht te komen? Niet dat je er miljoenen voor over moet hebben, maar lijkt mij dat die uitkering zaak 2 of zelfs zaak 86 wordt, haar acties zijn een gevolg van heel iets anders. Zij heeft het gevoel daar nodig te zijn,nuttig, en gewaardeerd te worden, hoe gek dit ook voor jou en je partner kan klinken.
Soms helpt het ook weleens om gewoon eens even afstand te nemen met z'n allen. Laat alles eerst nou maar eens bezinken. Ga nu allemaal eerst even een tijdje je eigen weg. De de situatie nog niet te hard geëscaleerd is, dan komt het vanzelf wel weer goed ooit.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:28 schreef Swiffer het volgende:
Begrijp ik volkomen Mike, die stomme beeldschermen helpen er dan ook niet bij.. daarom stelde ik je al voor of een 'mediation' misschien niets iets zou zijn.. al is het met bv een familielid waar jullie beiden goed mee kunnen opschieten..
Maar ik maak op uit je relaas dat ze gewoon helemaal niets wil, ik vrees dat je dan niets meer kan doen naast dat te accepteren..
Ze zal pas over een paar jaar beseffen waar ze staat in haar leven, probeer er dan in elk geval te zijn, ookal heeft ze jullie zovaak gekwetst..
We gaan het nu ook loslaten, hebben min of meer al een beslissing genomen. We laten haar daar haar gang gaan, want we kunnen het toch niet tegenhouden. Echter hebben we hier bij duidelijk gemaakt dat ze tot 1 mei de tijd hebben en vanaf dat punt schrijven we haar hier uit.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:52 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Soms helpt het ook weleens om gewoon eens even afstand te nemen met z'n allen. Laat alles eerst nou maar eens bezinken. Ga nu allemaal eerst even een tijdje je eigen weg. De de situatie nog niet te hard geëscaleerd is, dan komt het vanzelf wel weer goed ooit.
Anders kan het ook nog wel goed komen, maar dan heeft het wat meer tijd nodig of wat meer inspanning.
Ik denk ieder geval dat iedereen nu vooral even losgelaten moet worden. Scheelt iedereen een hoop ellende. Zij doet toch wat ze zelf wil, jullie zijn het daar niet mee eens en ageren daarop.
Dat is zo zinloos.
Probeer een klein beetje vertrouwen in je dochter, en in jouw opvoedkundige kwaliteiten van de afgelopen 15 jaar te hebben. De meeste mensen vernietigen zich niet en zelf in het extreme geval dat ze dat wel doet, jij bent niet in de positie nu om daar verandering in te kunnen brengen.
Als een kind gewend is om in eerste instantie veel aandacht te krijgen en daarna niet meer, dan is dat ook een behoorlijke verandering. Het klinkt aanstellerig, maar zo werken kinderen nou eenmaal. Ik denk dat er ontzettend veel boosheid in haar zit wat deels terecht is en deels puur emotie waar ze zelf geen controle over heeft omdat ze het niet weet.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:55 schreef mike112 het volgende:
We geven haar ook het voordeel van de twijffel, deze krijgt ze elke keer. En liegen om aandacht, ja negatieve aandacht is ook aandacht zou je zeggen. Het is wel zo dat zij vroeger zoals ik ook in het start topic vertelde altijd veel aandacht kreeg, Toen de jongste dochter door het gebeuren meer aandacht nodig had kon ze dit moeilijk verkropen want zij wilde alle aandacht. Ze kon dit moeilijk accepteren. Dit betekend dus niet dat ze geen aandacht kreeg, in tegendeel zelf, maar ze leek wel jaloers toen. En denk ook dat dat het punt is, waar het is fout gegaan. Zij wilde het belangrijkst zijn en zo manifisteert ze zich eigenlijk nog steeds.
Heb je nog m'n post gelezen om haar een oprechte brief te schrijven zodat ze iets om handen heeft als het haar allemaal te veel wordt? Dan hoeft ze nog niet eens direct naar jullie toe te gaan, maar ik denk dat het haar wel zou helpen. Het klinkt als een kind met heel veel trots die zichzelf niet wil laten kennen. (wat ze onbewust natuurlijk wel doet, maar dat heeft ze zelf niet in de gaten)quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:05 schreef mike112 het volgende:
[..]
We gaan het nu ook loslaten, hebben min of meer al een beslissing genomen. We laten haar daar haar gang gaan, want we kunnen het toch niet tegenhouden. Echter hebben we hier bij duidelijk gemaakt dat ze tot 1 mei de tijd hebben en vanaf dat punt schrijven we haar hier uit.
En zal ze ook de verantwoordingen moeten dragen van op je zelf wonen. En dat met haar vriend die niks wil is toch haar probleem en niet de onze. Zij zal daar straks vanzelf de narigheid van ondervinden. Maar we laten niet het gezin ten onder gaan vanwege 1 die niks wil. Hiervoor hebben we te hard moeten knokken. Hopelijk land ze vanzelf weer op aarde.
Begrijp het goed he, zeg dus niet dat ze minder aandacht kreeg, alleen de jongste had meer aandacht nodig, en ze was toen zelf net 17 en geen 5 bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:05 schreef Chilled het volgende:
[..]
Als een kind gewend is om in eerste instantie veel aandacht te krijgen en daarna niet meer, dan is dat ook een behoorlijke verandering. Het klinkt aanstellerig, maar zo werken kinderen nou eenmaal. Ik denk dat er ontzettend veel boosheid in haar zit wat deels terecht is en deels puur emotie waar ze zelf geen controle over heeft omdat ze het niet weet.
Ik snap je juist heel goed, daarom zeg ik er ook bij dat het ietwat aanstellerig klinkt, maar dat is het niet. En ook al is ze 17, dan juist spelen dat soort dingen heel erg. Vooral bij een meisje wat al heel wat in haar leven heeft meegemaakt. Ik wil daarbij jou of je vrouw niet de schuld geven, want dat is niet iets waar je constant mee bezig bent als ouders.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:07 schreef mike112 het volgende:
[..]
Begrijp het goed he, zeg dus niet dat ze minder aandacht kreeg, alleen de jongste had meer aandacht nodig, en ze was toen zelf 17 en geen 5 bijvoorbeeld.
Dit dus.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:31 schreef Mishu het volgende:
Niet financieel ondersteunen, eigen boontjes laten doppen maar wel open blijven staan voor liefde en aandacht. Klaar. Meer kan ze niet verwachten.
Precies, dat is ook exact het gene wat we gaan doen. Kom je op hangende pootjes terug of kom je financieel in de nesten dan zal je er knijterhard voor moeten werken.En gebeurt het binnen de relatie, ja ach dan zal vriendlief met schoffelcertificaat ook maar is wat moeten gaan doen. Voorlopig hangt die liever met zijn vrienden in de koffieshop, dus hiervoor bestaat wel is een reële kans helaas. Maar wij schuiven niet eerder ook maar 1 cent, zolang hij niet werkt en lekker blowt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:30 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Dit dus.
Maar als ze dan terug zou komen en ze zit financieel finaal aan de grond, dan ook zo sterk zijn om geen poot uit te steken.
Blijkbaar moet ze ervaren hoe het echte leven in elkaar zit. Laten gaan dus. Hoe moeilijk dat ook is.
Ik zou eerst eens het hele topic lezen. Ik ga er vanuit dat in dezelfde post dan "Bericht 100% gewijzigd door Menu_96" staat.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:38 schreef Menu_69 het volgende:
Wat dacht je van de wens van een volwassen persoon respecteren?
Wie weet, maar ik ga natuurlijk niet een heel topic over zoiets doorlezen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:40 schreef Chilled het volgende:
[..]
Ik zou eerst eens het hele topic lezen. Ik ga er vanuit dat in dezelfde post dan "Bericht 100% gewijzigd door Menu_96" staat.
Hoi Chilled,quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:37 schreef Chilled het volgende:
Leest je vrouw trouwens ook mee? Ik ben best benieuwd of jullie beiden 1 lijn trekken in dit verhaal, of dat jullie in bepaalde dingen toch niet echt dezelfde ideeën hebben. Mannen zijn meestal ietwat strenger dan vrouwen of in sommige situaties juist andersom. Als er bijvoorbeeld sommige dingen bij jullie samen niet duidelijk zijn, dan kan dat ook verwarrend voor je dochter zijn. Misschien is dit helemaal niet zo, maar ben er wel benieuwd naar!
Ok goed om te horenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:24 schreef mike112 het volgende:
[..]
Hoi Chilled,
ja mijn vrouw leest ook mee, we staan hierin alle 2 in 1 rechte lijn. Hebben er alle 2 het zelfde idee over. Bij ons is rechtlijnigheid een belangrijk punt, want beide werken van een andere kant heeft geen nut en zorgt voor een hoop onbedoelde problemen.
in deze maatschappij is het makkelijk veel geld te lenen en je diep in de schulden te werken voordat het een probleem is. Denk maar eens. Inschrijven bij een hbo, maximale lening van IB-Groep en dan even een studentenrekening met roodstaan + creditcard. Je komt dan toch wel een aardig eind. Schat zo in dat je makkelijk tot 50.000 euro kan komen. Als het niet meer is.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:27 schreef drumstickNL het volgende:
Gewoon laten gaan, geen geld geven, komt vanzelf wel weer terug.
afzetten, ja. Maar er is een verschil tussen afzetten tegen ouders en al je vrienden afstoten, vreemdgaan en verhuizen naar de andere kant van het land. Ik hoop dat je zelf ook wel inziet dat daar wel een nuance verschil in zit.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:31 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik heb en kinderen en ik kan me herinneren hoe mijn leven was toen ik 19 was.
En dat ik toen dacht dat ik alles wist en alles zelf kon bepalen en ik had vooral geen boodschap aan mijn ouders. Dat hoort bij de levensfase. Je afzetten tegen je ouders, op kamers gaan zelf je boontjes doppen en dan na een tijdje wordt het contact met je ouders weer beter.
mensen, we hebben het hier toch niet over marvin en desteni he?quote:Op maandag 14 maart 2011 14:13 schreef SebasM het volgende:
Het wordt nu misschien tijd om als ouders een stapje terug te nemen en je meer te richten op jezelf. De jaren van zorg zijn voor jullie ook zwaar geweest. Je mag ook met z'n tweetjes bepalen hoeveel tijd en energie jullie kunnen besteden aan haar problemen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:24 schreef mike112 het volgende:
[..]
Hoi Chilled,
ja mijn vrouw leest ook mee, we staan hierin alle 2 in 1 rechte lijn. Hebben er alle 2 het zelfde idee over. Bij ons is rechtlijnigheid een belangrijk punt, want beide werken van een andere kant heeft geen nut en zorgt voor een hoop onbedoelde problemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |