1. Niet als je je er niet genoeg in hebt verdiept graag.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:11 schreef Dven het volgende:
[..]
1. Sorry, ik zal me voortaan nooit meer in een lopende discussie mengen
2. Jij zegt "Fundamentalisme is per definitie gevaarlijk" en "Volgens mij zijn er veel fundamentalisten" Dat heb je dus wel terdege gezegd.
3. En daar ben ik het niet mee eens.
4. Ik wil best met de nodige argumenten komen maar in een verder niet al te hoogstaande discussie wil ik niet al te veel tijd steken, gaarne wat respect daarvoor.
Propaganda eigenlijk, het is te vergelijken net de christelijke kerk en mishandeling ......etcquote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, het overgrote deel is bestaat niet uit meelopers. Het zijn mensen die waar geloven in hun religie en het niet doen omdat de rest het ook maar niet. Eerlijk gezegd geloof ik dat het geloof van een religieus persoon in het wel bestaan van een god sterker is dan het geloof van een atheist in het niet bestaan van een god.
Omdat het amper volledig beheerst kan worden zijn er dus 'hooggeleerden' het overgrote deel doet goed, deze kennen ook de grootste aanhang. Een klein gedeelte heeft minder positieve ideeën en gedachtes en deze kennen ook een veel kleinere aanhang.
Maar jij denkt toch niet dat er in de pers bericht gaat worden over de goede aspecten? Kranten, televisie en radio zijn/staan nooit gevuld met de positieve punten van iets, dat is namelijk GEEN nieuws. De negatieve punten die opvallen, dat is het nieuws.
En zo creëert de media (onbewust) een verkeerd beeld van de realiteit. En daarom hebben veel mensen het idee dat het fundamentalisme hoogtij viert. Daar waar dit niet het geval is!
Je zei net dat het echt goed begrijpen van de koran maar voor weinigen is weggelegd.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, het overgrote deel is bestaat niet uit meelopers. Het zijn mensen die waar geloven in hun religie en het niet doen omdat de rest het ook maar niet.
Helaas zijn die minder positieve ideeën wel gebaseerd op de koran. Gevaarlijk fundamentalisme dus.quote:Omdat het amper volledig beheerst kan worden zijn er dus 'hooggeleerden' het overgrote deel doet goed, deze kennen ook de grootste aanhang. Een klein gedeelte heeft minder positieve ideeën en gedachtes en deze kennen ook een veel kleinere aanhang.
Het nieuws bestaat over het algemeen niet uit positieve berichten.quote:Maar jij denkt toch niet dat er in de pers bericht gaat worden over de goede aspecten? Kranten, televisie en radio zijn/staan nooit gevuld met de positieve punten van iets, dat is namelijk GEEN nieuws. De negatieve punten die opvallen, dat is het nieuws.
En zo creëert de media (onbewust) een verkeerd beeld van de realiteit. En daarom hebben veel mensen het idee dat het fundamentalisme hoogtij viert. Daar waar dit niet het geval is!
Fundamentalisten regeren in islamitische landen, dus wordt het volk ook zo gezien.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:24 schreef gamezz het volgende:
[..]
Dat er ook vredelievende moslims zijn begrijp ik, maar er zijn ook vele fundamentalisten.
Ik denk dat het overgrote deel inderdaad niet extremistisch en gewelddadig is en (imo ondanks hun religie) proberen een zo goed mogelijk leven te leiden net als het overgrote deel van de niet-gelovigen en anders-gelovigen dat ook doen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, het overgrote deel is bestaat niet uit meelopers. Het zijn mensen die waar geloven in hun religie en het niet doen omdat de rest het ook maar niet. Eerlijk gezegd geloof ik dat het geloof van een religieus persoon in het wel bestaan van een god sterker is dan het geloof van een atheist in het niet bestaan van een god.
Omdat het amper volledig beheerst kan worden zijn er dus 'hooggeleerden' het overgrote deel doet goed, deze kennen ook de grootste aanhang. Een klein gedeelte heeft minder positieve ideeën en gedachtes en deze kennen ook een veel kleinere aanhang.
Maar jij denkt toch niet dat er in de pers bericht gaat worden over de goede aspecten? Kranten, televisie en radio zijn/staan nooit gevuld met de positieve punten van iets, dat is namelijk GEEN nieuws. De negatieve punten die opvallen, dat is het nieuws.
De regering kan het volk wel ernstig beïnvloeden.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:28 schreef mikami het volgende:
[..]
Fundamentalisten regeren in islamitische landen, dus wordt het volk ook zo gezien.
Goede post, ben het hier wel mee eens.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:30 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik denk dat het overgrote deel inderdaad niet extremistisch en gewelddadig is en (imo ondanks hun religie) proberen een zo goed mogelijk leven te leiden net als het overgrote deel van de niet-gelovigen en anders-gelovigen dat ook doen.
Het feit dat misstanden en aanslagen zo groot uitgemeten worden is omdat die ook een veel grotere impact hebben dan een willekeurige gelovige die iets goeds doet. Goed doen is de norm immers en gelovigen hebben daar zeker niet het monopolie op.
Dat je denkt dat gelovigen sterker geloof hebben in het bestaan van god dan atheisten in het niet bestaan van god is niet meer dan een gedachte en een holle claim zonder bewijs vooralsnog.
Je kunt niet spreken van DE gelovige net zo min dat je niet kunt spreken van DE atheist.
Atheisten geloven niet in het idee dat god niet bestaat. Voor atheisten bestaat god simpelweg niet, je kunt niet stellen dat dat een geloof opzich is en een bepaalde kracht (of overtuiging) heeft aangezien het een afwezigheid betreft.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:16 schreef Dven het volgende:
Eerlijk gezegd geloof ik dat het geloof van een religieus persoon in het wel bestaan van een god sterker is dan het geloof van een atheist in het niet bestaan van een god.
CNN heeft meer kapot gemaakt dan we denken.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 19:03 schreef schweiger het volgende:
triest toch dat er zo veel ongegronde angst heerst in de samenleving. 9/11 heeft meer kapot gemaakt dan we denken.
Dat is een beetje zoals gebeurde tijdens de oorlogen met Spanje. Toen het arme en achtergebleven Holland overspoeld werd door rijke Vlamingen en Brabanders, die immers verdreven werden door de Spanjaarden.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 15:32 schreef gamezz het volgende:
[..]
Nederland is een democratie.
Meer moslims naar Nederland betekent meer macht voor moslims.
Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht en wordt Nederland misschien ooit wel een moslimland
Dit zou het geval zijn als er geen limiet zou zijn voor asielzoekers.
Denken we wel, zo vraag ik mij dus af?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 19:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
CNN heeft meer kapot gemaakt dan we denken.
De Telegraaf heeft meer kapot gemaakt dan we denken.
De VVD heeft meer kapot gemaakt dan we denken.
Teeven heeft meer kapot gemaakt dan we denken.
De EO heeft meer kapot gemaakt dan we denken.
Wilders heeft meer kapot gemaakt dan we denken.
Fundamentalisten nemen niet klakkeloos over. Die zoeken naar grondslagen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:24 schreef gamezz het volgende:
[..]
Je zei net dat het echt goed begrijpen van de koran maar voor weinigen is weggelegd.
Velen nemen het dus wel klakkeloos over.
[..]
Helaas zijn die minder positieve ideeën wel gebaseerd op de koran. Gevaarlijk fundamentalisme dus.
Er zijn maar weinig fundamentalisten. De meeste mensen willen gewoon niet de moeite doen om iets goed te begrijpen of te doorgronden. En al helemaal niet als er een kans is dat daar pijnlijke consequenties aan verbonden zijn.quote:[..]
Het nieuws bestaat over het algemeen niet uit positieve berichten.
De islam is daardoor niet extra benadeeld.
En negatieve berichten zijn ook niet verzonnen hoor, het zijn gewoon feiten.
Dat er ook vredelievende moslims zijn begrijp ik, maar er zijn ook vele fundamentalisten.
Domheid. Domheid maakt meer kapot dan we denken.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 19:03 schreef schweiger het volgende:
triest toch dat er zo veel ongegronde angst heerst in de samenleving. 9/11 heeft meer kapot gemaakt dan we denken.
Jij hebt nooit gehoord van iets als hermeneutiek.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 15:51 schreef gamezz het volgende:
[..]
Zeker wel, anders zou ik die dingen niet roepen.
Ik kan je de versnummers zelfs geven mocht je interesse hebben.
Volgens ene Mark A. Gabriel heffen de latere uitspraken de eerdere wel op. Dat betekent dat de meer militante uitspraken maatgevend zijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 16:37 schreef gamezz het volgende:
[..]
Een moslim neemt de hele koran serieus.
Dus ook de haatdragende. En nogmaals, het één heft het ander niet op.
Haatdragend blijft haatdragend.
Teksten zijn op meerdere manieren te interpreteren ja, als je dat bedoelt.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:53 schreef ad0rable het volgende:
[..]
Jij hebt nooit gehoord van iets als hermeneutiek.
Bedoel je dat de gewelddadige teksten de vredelievende opheffen?quote:Op zondag 13 maart 2011 17:08 schreef Deliah het volgende:
[..]
Volgens ene Mark A. Gabriel heffen de latere uitspraken de eerdere wel op. Dat betekent dat de meer militante uitspraken maatgevend zijn.
Je moet wel lezen hut. De latere teksten heffen de teksten op die eerder zijn geschreven. Maar aangezien de Qur'an geen choronologische volgorde aanhoudt is dat natuurlijk moeilijk.quote:Op zondag 13 maart 2011 17:15 schreef gamezz het volgende:
[..]
Teksten zijn op meerdere manieren te interpreteren ja, als je dat bedoelt.
[..]
Bedoel je dat de gewelddadige teksten de vredelievende opheffen?
Dat zou kunnen ja, en het is ook nog eens zo dat er gewelddadige teksten door heel de koran verspreid zijn en niet alleen in één gedeelte.
Betreffende man, voormalige professor of docent aan een universiteit in Egypte claimde dat de meer gewelddadige teksten uit de tijd komen dat Mohammed in Medina leefde en de meer vredelievende uit de tijd dat hij in Mekka leefde. Wat ook te zien is aan zijn levensstijl in betreffende steden.quote:Op zondag 13 maart 2011 17:30 schreef ad0rable het volgende:
[..]
Je moet wel lezen hut. De latere teksten heffen de teksten op die eerder zijn geschreven. Maar aangezien de Qur'an geen choronologische volgorde aanhoudt is dat natuurlijk moeilijk.
Geef christenen macht (kijk naar landen waar dat het geval is) en je ziet vanzelf hoe het werkt. Ik noem: op zondag winkelen, huwelijk met partner van hetzelfde geslacht (of erger: compleet verbod op homoseksualiteit), verbod op abortus en euthanasie, etc.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 15:37 schreef gamezz het volgende:
Wat verbieden de christenen dan voor jou in je dagelijks leven?
Uit de context gerukt kan inderdaad degelijk verschil maken. Maar ik heb niet het idee dat je alle teksten hiermee kunt omtoveren tot knuffelige vredelievende teksten.quote:Op zondag 13 maart 2011 17:30 schreef ad0rable het volgende:
[..]
Je moet wel lezen hut. De latere teksten heffen de teksten op die eerder zijn geschreven. Maar aangezien de Qur'an geen choronologische volgorde aanhoudt is dat natuurlijk moeilijk.
En voor wat betreft hermeneutiek, niet meerdere manieren om,maar het op een wetenschappelijke manier binnen een juiste context plaatsen van teksten. Als meer mensen die kunst machtig zouden zijn, was dat hele jammerlijke geblaat over de Qur'an allang opgehouden.
Idd. Er zijn 1 miljoen moslims op een bevolking van 16,5 miljoen. En van die 1 miljoen zal er ook nog een deel steeds meer seculariseren.quote:Op zondag 13 maart 2011 18:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik mis cijfers die onderbouwen dat er inderdaad sprake is van een significante toename van de Islam op de Nederlandse maatschappij.
[ afbeelding ]
Dat blokje van 5,7% is het blokje Moslims.
27% RK
16,6 % Protestanten
zonder religie 48,4%
Wat een tsunami zeg!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |