Als het iets later was gebeurd waren Korea en China de lul geweest.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Euh, niet onze kant, in ieder geval. Een beetje zoals op het kaartje. Zuid-westen wind nu.
http://www.stormsurfing.com/cgi/display_alt.cgi?a=npac_250quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:26 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
't gaat dan waarschijnlijk mee met de jetstreams over de grote oceaan, daar waar vliegtuigen ook gebruik van maken.
Tsja. 't zal wel meevallen inderdaad.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dan moet het eerst zo hoog komen.
Ik erger mij iig altijd rot aan het niveau van de Hoernalisten en de berichtgeving.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:29 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Mischien is dat voor Nederland ook het meest relevante nieuws?
Kan me voorstellen dat mensen hier willen weten of hun familie / vrienden etc. in de problemen zitten en het daarom ook in het Nederlands nieuws wordt opgenomen.
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698 -- Wel ietwat sensationalistisch.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:28 schreef Schunckelstar het volgende:
wat is een goede stream om te volgen?
de tv faalt weer eens met mij van informatie te voorzien
BBC Stream: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:28 schreef Schunckelstar het volgende:
wat is een goede stream om te volgen?
de tv faalt weer eens met mij van informatie te voorzien
Hee, dit is Fok, hier zijn het gros teleurgesteld als een Ramp niet plaats vind.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:31 schreef Omentuva het volgende:
[..]
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698 -- Wel ietwat sensationalistisch.
Nee zet ze gewoon in een spoiler.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 10:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil Frutsel's OP niet helemaal killen, ik heb paar foto's en de oude Tsunami waarschuwing weggehaald.
Zal ik nog een paar youtubetjes weghalen?
True, true.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hee, dit is Fok, hier zijn het gros teleurgesteld als een Ramp niet plaats vind.
Doe ik ook meestal, maar op dit moment is het persoonlijk, dus ik ben nu echt pissed. Een uur geleden stond er nog meltdown op de voorpagina van het AD, en ik weet dat mijn ouders daar wakker mee worden. Kan ik het zaakje weer lopen sussen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik erger mij iig altijd rot aan het niveau van de Hoernalisten en de berichtgeving.
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:31 schreef Omentuva het volgende:
[..]
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698 -- Wel ietwat sensationalistisch.
Ik heb er ook geen probleem mee.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:29 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Mischien is dat voor Nederland ook het meest relevante nieuws?
Kan me voorstellen dat mensen hier willen weten of hun familie / vrienden etc. in de problemen zitten en het daarom ook in het Nederlands nieuws wordt opgenomen.
Je moet het nieuws niet persoonlijk maken. Ik ben tegenwoordig niet vies van propaganda, maar in MO-topics of nu in dit Japan-topic ben ik de ouderwetsche ultra realist. Wat je je ouders verteld moet je zelf weten, maar je was hier aan het downplayen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:34 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Doe ik ook meestal, maar op dit moment is het persoonlijk. Een uur geleden stond er nog meltdown op de voorpagina van het AD, en ik weet dat mijn ouders daar wakker mee worden. Kan ik het zaakje weer lopen sussen.
Wat betreft die klap, die heb ik idd gedownplayed - het feit dat er geen witte rook uitkwam, gaf dan ook aan dat het iets anders betrof dan het laten weglopen van stoom. Het lijkt erop dat die klap een H2 ontploffing was. Doet niet af aan het feit dat mijn uitleg over de reactorstaven klopte, en die van jou niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moet het nieuws niet persoonlijk maken. Ik ben tegenwoordig niet vies van propaganda, maar in MO-topics of nu in dit Japan-topic ben ik de ouderwetsche ultra realist. Wat je je ouders verteld moet je zelf weten, maar je was hier aan het downplayen.
Nee. Je was de situatie voor die klap aan het downplayen. En er is geen gevaar voor waterstof als de kern geen warmte produceert.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat betreft die klap, die heb ik idd gedownplayed - het feit dat er geen witte rook uitkwam, gaf dan ook aan dat het iets anders betrof dan het laten weglopen van stoom. Het lijkt erop dat die klap een H2 ontploffing was. Doet niet af aan het feit dat mijn uitleg over de reactorstaven klopte, en die van jou niet.
Bewijst wel dat ze daar goeie gebouwen kunnen bouwen. Maar dan sta je op een mooi eiland in een oceaan van puin.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:44 schreef SuperHarregarre het volgende:
Zo, die SOS op het dak met mensen met witte vlaggen was wel weer indrukwekkend. Volledig geïsoleerd...
Een kernreactie leg je niet 'even' stil dat duurt een periode. En daar waren ze nog steeds meebezig. Anders dreigt er ook helemaal geen meltdown...quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:00 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Nee. In Tsjernobyl liep de kernreactie uit de hand en kon niet meer gestopt worden. Hier is de kernreactie al stilgelegd, en is het puur de overgebleven warmteproductie van de radioactieve materialen die problemen oplevert omdat de koeling niet goed werkt.
In het allerergste geval zullen we een lek van radioactief materiaal zien, maar op een veel kleinere schaal.
Precies, op zich denk ik dat dergelijke Nederlandse gebouwen (ziekenhuizen, universiteiten e.d.) die tsunami wel kunnen bolwerken maar dat zo'n aardbeving waarschijnlijk een ander verhaal is. De huizen die je in Japan ziet ronddrijven hebben we natuurlijk in Nederland niet eens, aangezien alles hier van steen/beton/cement is, dus dat drijft sowieso niet mee zoals dat soort houten gebouwen. Daardoor lijkt het ook zo'n enorme chaos in het water, al dat hout dat daar drijft...quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Bewijst wel dat ze daar goeie gebouwen kunnen bouwen. Maar dan sta je op een mooi eiland in een oceaan van puin.
De kettingreactie leg je vrij snel stil, maar, en dat is mijn probleem met Liarbird, een stilgelegde kern is niet alleen heet, hij blijft ook nog steeds warmte produceren. Alle radioactieve materialen produceren sowieso warmte, en nucleaire brandstof doet dat dat zeker. Nucleair afval produceert ook aardig wat warmte.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:47 schreef Dale. het volgende:
[..]
Een kernreactie leg je niet 'even' stil dat duurt een periode. En daar waren ze nog steeds meebezig. Anders dreigt er ook helemaal geen meltdown...
over wat voor temparaturen praten we dan als het niet gekoeld wordt?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De kettingreactie leg je vrij snel stil, maar, en dat is mijn probleem met Liarbird, een stilgelegde kern is niet alleen heet, hij blijft ook nog steeds warmte produceren. Alle radioactieve materialen produceren sowieso warmte, en nucleaire brandstof doet dat dat zeker. Nucleair afval produceert ook aardig wat warmte.
Je moet dus blijven koelen.
Permitted, toegestaan. Bedoelen ze daar de achtergrondstraling mee?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:49 schreef Oorlogsheld het volgende:
Japan nuclear plant update: Hourly radiation leaking from Fukushima is equal to amount permitted in one year, official tells Kyodo
quote:0905: Japan's NHK TV says officials measured the level of radiation at the entrance of the Fukushima-Daiichi plant at 1529 Japanese time. If people are exposed to this level of radiation for an hour they'd receive the same amount of radiation they normally would in a year, the report says.
Ik kan me voorstellen dat een houten huisje beter tegen een aardbeving kan dan een bakstenen huisje. Misschien dat ze daarom in Japan veel houten huizen hebben.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:49 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Precies, op zich denk ik dat dergelijke Nederlandse gebouwen (ziekenhuizen, universiteiten e.d.) die tsunami wel kunnen bolwerken maar dat zo'n aardbeving waarschijnlijk een ander verhaal is. De huizen die je in Japan ziet ronddrijven hebben we natuurlijk in Nederland niet eens, aangezien alles hier van steen/beton/cement is, dus dat drijft sowieso niet mee zoals dat soort houten gebouwen. Daardoor lijkt het ook zo'n enorme chaos in het water, al dat hout dat daar drijft...
Bronquote:7:47pm
The government has expanded the evacuation area around the Fukushima Daiichi nuclear plant to a 20km radius from 10km, following an explosion. At least 45,000 people have already been evacuated.
The consequences of the blast at a nuclear plant and its cause remain unclear.
Ian Hore-Lacy, communications director at the World Nuclear Association, a London-based industry body, told Reuters he believed the explosion was due to hydrogen igniting, adding it may not necessarily have caused radiation leakage.
"It is obviously an hydrogen explosion ... due to hydrogen igniting ...If the hydrogen has ignited, then it is gone, it doesn't pose any further threat," he said.
Lijkt mij dat de beveiliging tegen aardbevingen juist in de fundering zitquote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat een houten huisje beter tegen een aardbeving kan dan een bakstenen huisje. Misschien dat ze daarom in Japan veel houten huizen hebben.
Temperaturen nemen dan steeds verder toe, geloof ik..quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:52 schreef Oorlogsheld het volgende:
[..]
over wat voor temparaturen praten we dan als het niet gekoeld wordt?
Dan kan de boel gaan smelten. Ik heb geen details paraat, maar je hebt geen kettingreactie nodig voor een meltdown.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:52 schreef Oorlogsheld het volgende:
[..]
Dat niet alleen. Het is ook goedkoper om te herbouwen. In de VS heb je in tornado-gebieden ook veel houten gebouwen, terwijl hout me juist makkelijker kapot lijkt gaan door tornado's.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat een houten huisje beter tegen een aardbeving kan dan een bakstenen huisje. Misschien dat ze daarom in Japan veel houten huizen hebben.
De hele samenvatting, ook die Nick Ravenshaft of hoe-ie ook heet, is vreselijk sensationalistisch met z'n gezeik over gestopt worden 60km out.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
Wat een sensatie op de BBC. "People fleeing for their lives as the waves come towards them." Beelden van twee mensen op die brug die gewoon beetje kijken naar het water en rustig rondlopen.
Vooral in de flexibiliteit. Houten huisjes en Japanse wolkenkrabbers kunnen meebewegen. Letterlijk buigen of basten.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:54 schreef Oorlogsheld het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de beveiliging tegen aardbevingen juist in de fundering zit
De kernreactie die gebruikt wordt om energie op te wekken is snel stil te leggen met regelstaven. Waar het punt in zit is dat de kern ook gewoon radioactief is, het natuurlijke verval van de radioactieve kernen levert dermate veel warmte op dat ook als de kernreactie voor energieproductie stil ligt de kern kan smelten.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:47 schreef Dale. het volgende:
[..]
Een kernreactie leg je niet 'even' stil dat duurt een periode. En daar waren ze nog steeds meebezig. Anders dreigt er ook helemaal geen meltdown...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Three_Mile_Islandquote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:52 schreef Oorlogsheld het volgende:
[..]
quote:Zoals het hoort, schakelde de reactor hierna automatisch uit, dit gebeurde in ongeveer een seconde.
Als een reactor uitgeschakeld is, vindt er geen kettingreactie van kernsplijtingen meer plaats. De warmteproductie stopt grotendeels, maar ook een uitgeschakelde reactor produceert door vervalprocessen van het radioactieve materiaal nog veel restwarmte die moet worden afgevoerd. Dit gebeurt via het koelsysteem. De druk in het primaire koelsysteem begon op te lopen, waarop een veiligheidsventiel open ging om de druk te verlagen. Dit ventiel ging echter niet meer dicht toen de druk voldoende was gezakt, en deze fout kon door het ontwerp van de centrale door de operators ook niet vanaf het controlepaneel worden waargenomen. Hierdoor ging een zo groot deel van de primaire koelvloeistof verloren dat er stoombellen in de leidingen in de reactor ontstonden waardoor de koeling van de reactor niet meer voldoende was en de temperatuur bleef oplopen. Hierdoor werd de reactorkern ernstig beschadigd. Bij het ongeval zijn radioactieve gassen geloosd in de atmosfeer.
De operators in de controlekamer waren niet in staat de situatie waar te nemen en adequaat te reageren op de onvoorziene uitschakeling van de reactor. Onvoldoende instrumentatie en te weinig training op het hanteren van noodsituaties bleken mede-oorzaken van het ongeval te zijn.
Wiki, Three Mile Island:quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:52 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Permitted, toegestaan. Bedoelen ze daar de achtergrondstraling mee?
quote:De ontvangen stralingsdosis na het ongeval was binnen 15 kilometer van de centrale gemiddeld 0,08 milliSievert (0,08 mSv), met een enkele uitschieter voor een individu van 1 mSv. 1 milliSievert is ongeveer een derde van wat mensen in dat gebied van nature al ontvangen aan straling uit natuurlijke bron.
I know, doesn't answer the question.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wiki, Three Mile Island:
[..]
Een meltdown hoeft op zich geen probleem op te leveren buiten de kernreactor hoor.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:01 schreef Frutsel het volgende:
Als er een meltdown komt kan je er haast een heel nieuw topic naast gaan zetten. Dit is een nieuwe ramp aan het worden
http://en.wikipedia.org/wiki/Fukushima_I_Nuclear_Power_Plant staan hierbij.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:02 schreef Oorlogsheld het volgende:
heeft iemand de exacte coordinaten van die power plant?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |