abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93816564
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:02 schreef Verbal het volgende:

...maar het feit dat hij eerder al twee keer bij een ongeluk betrokken is geweest, én het feit dat hij nog steeds zo rijdt zegt er dus helemaal niets over volgens jou?
Bij een ongeluk betrokken raken zegt niet alles. Ik ben ooit in een jaar tijd tot drie maal van achteren aangereden. In alle drie de gevallen stond ik langere tijd stil (b.v. voor een verkeerslicht). Stom toeval. Verder nooit meer voorgekomen overigens...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_93816616
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je dat van die kinderen nog niet mag verwachten, dan mag je verwachten dat de ouders een oogje in het zeil houden.
Ja 100% van de dag je kinderen in de gaten houden :')
pi_93816705
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:29 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

Ja 100% van de dag je kinderen in de gaten houden :')
Dat hoeft niet. Je kan ze ook laten spelen waar geen auto's rijden...

Ik weet dat de gedachtegang hierover wat is gedraaid, maar toen ik opgroeide, toen werd het als asociaal gezien als kinderen op straat speelden. Nu heet het dat de straat van de kinderen is (aldus de wet: neen).

En natuurlijk doen kinderen niet altijd wat je als ouder wil, maar is dat nu echt een verantwoordelijkheid die ouders bij derden in de mik moeten kunnen schuiven (aldus de rechtspraak: kennelijk wel)?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_93816708
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het OM is er voor één kant van het verhaal. En het OM neigt er nogal eens naar te willen 'scoren' met gruwelijke ongelukken. Dan komen ze opeens met normen aanzetten die totaal niet gehandhaafd worden als er geen ongeluk is.
Persoonlijk ben ik ervoor om net als in Engeland en Duitseland een puntenrijbewijs in te voeren. Maar wel 1 dat wanneer je hem kwijt bent, je hem ook echt kwijt bent. En overtredingen in woonwijken zouden dan veel zwaarder tellen als overtredingen op snelwegenomdat de gevaarzetting gewoon vele malen groter is.

quote:
Dus jij hebt zo'n bus met een ruit die doorloopt tot aan de weg? Je moet vooruit kijken, als het erop aankomt wat je kunt zien als je vooroverbuigt dan is het al te laat.
:') , ga je nou lopen trollen? Ik hoef niet voorover te bukken om te zien wat er voor mijn auto gebeurt en ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad.
Ik ken verschillende mensen die meerdere keren een ongeluk hebben gehad en dat zijn gewoon onverantwoordelijke mannetjes en bevestigen dus het beeld dat ik krijg bij zo'n krantenbericht.

quote:
Maar ik ben positief ingesteld en ga er altijd vanuit dat mensen in staat zijn om na te denken over een beeld wat bij ze opkomt. Kennelijk is dat niet terecht.
Ik probeer het, maar de gevallen die ik om me heen zie roepen een bepaald beeld op. Waardoor ik datzelfde beeld krijg als ik dit soort berichten lees. En meestal schijnen ze aardig te kloppen.

quote:
Nee, dat is echt jouw beperking, deze conclusie slaat nergens op.
Jij hebt al vele ongelukkken, die allemaal niet je eigen schuld waren gehad?
De meeste mensen die ik ken met meerdere ongelukken op hun naam houden er stuk voor stuk een bepaalde, laten we zeggen, vlotte rijstijl op na :') . Stuk voor stuk geloven ze allemaal dat ze de beste chauffeurs zijn :') , en stuk voor stuk schreeuwen ze allemaal dat het de schuld van de ander is :W
Er kan er eens een bijzitten die er echt niets aan kan doen en waarbij het echt allemaal buiten zijn schuld om gebeurt. Maar de meesten hebben wel degelijk invloed erop.

quote:
Laten we eens beginnen bij jou: Totaal geen benul van wat er allemaal kan gebeuren in het verkeer.
Waar baseer je dat op? Ik rij 40000 per jaar en heb nog nooit een ongeluk gehad. Ik weet prima wat voor ontzettende mongolen er in het verkeer rondrijden zonder enig verantwoordelijkheids gevoel. Als ik het voor het zeggen zou hebben zouden veel meer mensen hun rijbewijs permanent kwijt raken.

quote:
Nee, het is geen woonerf, maar een 30 km weg. En ik leg de schuld niet bij de kinderen, want die zijn te jong, maar het lijkt mij overduidelijk geen plek waar je zulke jonge kinderen laat spelen, op de 30 km weg.
Voor een 30 km weg moet er sprake zijn van een woonerf. Ik ben nog nooit een weg tegen gekomen waar je maar 30 mocht en waarbij er geen huis in de buurt was, uitgezonderd wegwerkzaamheden. Maar als jij een weg weet buiten de bebouwde kom waar je maar 30 mag enlighten me. Want dan leer ik nog eens wat..

Juist dit soort geasfalteerde bruggetjes is natuurlijk prachtig voor skatende kinderen om van af te rijden. Als ik 10 jaar was zou ik er ook vanaf skaten ongeacht hoe vaak mijn moeder het me zou verbieden.

quote:
En daar komen wel eens ongelukken van. Hopelijk leidt de waarschuwing wel tot extra voorzichtigheid bij de kinderen, maar toezich op spelende kinderen is niet altijd verkeerd. Je kunt ook niet elk risico uitsluiten. Er kan ook gewoon een keer een gruwelijk ongeluk gebeuren zonder dat er iemand schuldig is. Sneu natuurlijk, voor al die internetjudgementals die iemand willen zien hangen.
Dat kan. Maar de verantwoordelijkheid in een woonwijk ligt toch echt bij de bestuurder. Kinderen horen buiten te spelen en in een woonwijk moet dat ook kunnen zonder dat ze voortdurend op raggende auto's moeten letten.
En tuurlijk kunnen ongelukken dan ook nog gebeuren. Maar als bestuurder heb je wel de verantwoordelijkheid om die kans zo klein mogelijk te maken, en daarvan lijkt me hier dus geen sprake

quote:
En die ene van de 10 keer?
die heeft pech. De goeden lijden helaas altijd onder de slechten

quote:
Het wijst er wel op dat er volgens sommigen kennelijk altijd iets gevonden moet worden om hem als schuldige aan te wijzen. Eerst moet hij wel te hard gereden hebben, als het dat niet is, dan gaan we hem toch gewoon de instelling van de stoelhoogte verwijten?
Nee zoals ik al zei. Ik heb er ooit zelf ook 1 bijna onder de auto gehad die vanachter een auto de weg op kwam rennen. Ik rij in een woonwijk altijd onder de 30 dus ik remde net op tijd. Ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik iets harder had gereden. Sindsdien ben ik nog voorzichtiger in een woonwijk. Ik moet er niet aan denken dat ik er 1 doodrij.
Als ik dan lees dat zo'n gast gewoon op dezelfde voet verder gaat, dan ben je in mijn ogen een totaal onverantwoordelijk stuk onbenul en heb je geen eens recht op een rijbewijs.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_93816714
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:25 schreef simmu het volgende:

[..]

aan de ene kant zeggen dat je altijd vooruit moet kunnen kijken (en dus blijkbaar wel degelijk een verantwoordelijkheid hebt) maar aan de andere kant ook zeggen dat mensen nu zoeken naar een schuldige en dan nu emmeren over de stoelhoogte. tis een beetje een dubbele, want aan de ene kant zegt poster: "je moet altijd op kunnen letten" en aan de andere kant zegt diezelfde poster: "altijd opletten kan nu eenmaal niet"

@weltschmertz
als je 30 km/uur rijdt gaat het idd niet om die ene meter recht voor je auto. je hebt echter ten alle tijden een verantwoordelijkheid als bestuurder. je moet gewoon goed kunnen zien wat er om je heen gebeurt (niet alleen voor, ook achter en opzij) vandaar ook dat ik zeg dat er zeker wel sprake was van onoplettendheid. geen idee hoe die onoplettendheid zich demonstreerde, ik was er niet bij. maar als die gast wel had opgelet en rekening had gehouden met het idee woonwijk en kinderen, dan was dit in deze situatie (!) niet gebeurd.
Dus je weet niet hoe die onoplettendheid zich "demonstreert" omdat je er niet bij was maar je lijkt wel te weten dat hij niet goed op heeft gelet, niet rekening heeft gehouden met kinderen en de situatie niet gebeurd had hoeven zijn door die redenen. Interessant.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:34:56 #206
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_93816816
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is onzin. Als je rustig rijdt, maar een kind komt ineens tussen twee auto's uit op de weg lopen... dan heb je geen schijn van kans.

Onder rustig rijden versta ik een snelheid niet hoger dan 10 km/h. En natuurlijk kan je dan ook iemand dood rijden, maar de kans is veel kleiner dan met hogere snelheden.

Als je deze brug ziet lijkt het mij niet dat je hier met 30 km/h overheen wilt, puur om het feit dat je al slecht zicht hebt.

Als ervaren bestuurder kun je dit inschatten. Ook omdat je je bewust bent van de risico's. Ik denk dat deze jongen dat sowieso niet had.
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:23 schreef maily het volgende:
Aquequelequ :B
pi_93816833
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je dat van die kinderen nog niet mag verwachten, dan mag je verwachten dat de ouders een oogje in het zeil houden.
dus als ik met mijn oudste (2) hier morgenochtend naar de peuterspeelzaal loop hier om de hoek (geen stoep, 30 km zone) en die grafnar met bonkmuziek en petje van 2 straten verderop ragt weer eens met 50 voorbij hier net terwijl oudste valt en die rijd er zo overheen, dan had ik maar beter op moeten letten ofzo?

fuck man! tis hier niet voor niks 30 km zone! ik laat haar niet zomaar op straat spelen (ze mag om te beginnen niet alleen naar buiten) maar zo'n kleine is snel hoor! dat schiet zo uit je handen terwijl je staat te hannessen met jongste in zn maxi cosy. en dit is dan een vrij duidelijke situatie dat je een kind niet kan vertrouwen in verkeer. hoeveel kinders van 10 rijden niet alleen per fiets naar school? en halen dan stomme dingen uit?

als je in een auto stapt en gaat rijden heb je een verantwoordelijkheid. tuurlijk kan je alles uit de kast trekken om die maar niet te hoeven nemen. maar je hebt die verantwoordelijkheid wel.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_93816917
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat hoeft niet. Je kan ze ook laten spelen waar geen auto's rijden...

Ik weet dat de gedachtegang hierover wat is gedraaid, maar toen ik opgroeide, toen werd het als asociaal gezien als kinderen op straat speelden. Nu heet het dat de straat van de kinderen is (aldus de wet: neen).

En natuurlijk doen kinderen niet altijd wat je als ouder wil, maar is dat nu echt een verantwoordelijkheid die ouders bij derden in de mik moeten kunnen schuiven (aldus de rechtspraak: kennelijk wel)?
Ach, mijn ouders zeiden ook altijd dat we niet op de weg moesten spelen en raad eens, we deden het toch. Netzoals we niet mochten spelen met aanstekers, deden we stiekem toch.
Je kunt gewoon niet verwachten dat kinderen van die leeftijd zich houden aan de weten en regels. Daarom moet je als bestuurder extra scherp zijn in woonwijken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_93816940
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:32 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Dus je weet niet hoe die onoplettendheid zich "demonstreert" omdat je er niet bij was maar je lijkt wel te weten dat hij niet goed op heeft gelet, niet rekening heeft gehouden met kinderen en de situatie niet gebeurd had hoeven zijn door die redenen. Interessant.
ik heb idd geen idee of hij aan het bellen was, de stoel way te laag stond of dattie zijn radio af aan het stellen was. hij was iig wel iets anders aan het doen dan netjes rijden en opletten zoals je bij rijles geleerd wordt.....
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_93816991
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:38 schreef simmu het volgende:

[..]

ik heb idd geen idee of hij aan het bellen was, de stoel way te laag stond of dattie zijn radio af aan het stellen was. hij was iig wel iets anders aan het doen dan netjes rijden en opletten zoals je bij rijles geleerd wordt.....
Onzin, stop die glazen bol maar weer weg. Er is geen informatie beschikbaar waar je die conclusie uit kan trekken.
pi_93817083
quote:
Op dinsdag 8 maart 2011 14:50 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Natuurlijk is het lastig. Maar het is nog altijd beter dan dit systeem dat alloeen maar gericht is op de dader. Sterker nog. Het is alleen maar gericht om het de dader zo makkelijk mogelijk te maken. Nu staan de echte slachtoffers gewoon helemaal buitenspel en dat is mijns inziens ook niet wenselijk.
dat is niet helemaal waar. Bovendien is het onzin om zwaarte toe te kennen aan wie overleden is. Mijn oma van 92 dood rijden levert waarschijnlijk veel verdriet op, maar minder dan een meisje van 10. Moeten we dan ook zo gaan kijken?
Dat slachtoffers nu aan het woord mogen komen om te vertellen hoe iets voor hen is geweest, is gedaan voor de slachtoffers en daders hebben hier meer moeite mee dan wanneer er niets gezegd wordt. Dat het zo gemakkelijk mogelijk genaakt wordt voor n dader is dus niet zo.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat slachtoffers niet perse een zwaardere straf willen, maar wel meer begrip van een dader voor hun pijn en echte spijt. Dat wordt op deze manier meer bereikt dan zwaarder straffen.
pi_93817107
quote:
13s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:40 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Onzin, stop die glazen bol maar weer weg. Er is geen informatie beschikbaar waar je die conclusie uit kan trekken.
oh, volgens mij was het artikel anders best duidelijk over in ieder geval zijn huidige rijstijl. en natuurlijk was er helemaal duidelijkheid over of hij nu 30, 40 of 50 reed. en tis toch zo een overzichtelijke situatie, kan niet misgaan. toch?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_93817174
quote:
Op dinsdag 8 maart 2011 15:32 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Dus je weet niet hoe die onoplettendheid zich "demonstreert" omdat je er niet bij was maar je lijkt wel te weten dat hij niet goed op heeft gelet, niet rekening heeft gehouden met kinderen en de situatie niet gebeurd had hoeven zijn door die redenen. Interessant.
je vergeet voor het gemak even dat een rechter al heeft geoordeeld dat hij niet goed opletten en dat t ongeluk voorkomen had kunnen worden als hij dat wel had gedaan?
pi_93817186
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat hoeft niet. Je kan ze ook laten spelen waar geen auto's rijden...

Ik weet dat de gedachtegang hierover wat is gedraaid, maar toen ik opgroeide, toen werd het als asociaal gezien als kinderen op straat speelden. Nu heet het dat de straat van de kinderen is (aldus de wet: neen).

En natuurlijk doen kinderen niet altijd wat je als ouder wil, maar is dat nu echt een verantwoordelijkheid die ouders bij derden in de mik moeten kunnen schuiven (aldus de rechtspraak: kennelijk wel)?
Toen ik opgroeide speelden we allemaal op straat. Je draait de zaken om. Kinderen zijn kinderen en hebben over het algemeen geen benul van het gevaar dat ze lopen. Zeker niet als ze druk bezig zijn met hun spel. Als automobilist heb je maar rekening te houden met dat gedrag. Zeker in een woonwijk waar je maar 30 mag. Het getuigt van een zeer gebrekkig inzicht om maar te stellen dat kinderen niet op straat mogen spelen omdat daar ook auto's rijden.

Het gedrag van kinderen kun je niet veranderen. Het gedrag van automobilisten wel (alhoewel ik me daar bij sommige ernstig aan twijfel).

p.s. Volgens de wet is de straat (afhankelijk van het soort straat natuurlijk) van iedereen. In een woonerf of 30km/uur zone vallen kinderen geweon onder de gebruikers van die weg. Net zoals automobilisten ook onder die gebruikers vallen. Het verschil zit hem in de leeftijd en de mogelijkheid om een ander letsel toe te brengen. Die is bij een auto nu eenmaal vele malen groter dan bij een kind. Daarom wordt van automobilisten extra voorzichtigheid, maar ook zeer zeker verdraagzaamheid verwacht t.a.v. kinderen. Helaas zijn die twee dingen vaak ver te zoeken bij automobilisten.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:49:31 #215
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_93817308
Je kunt overigens in dit artikel zien waar de auto stilstond en de meisjes lagen.

http://www.dvhn.nl/nieuws(...)e-ongeluk-Wildervank
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:23 schreef maily het volgende:
Aquequelequ :B
pi_93817331
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:34 schreef aeque het volgende:

Onder rustig rijden versta ik een snelheid niet hoger dan 10 km/h.
Lastig voor al die fietser die jou in moeten halen in een woonwijk.

Wat een idiote norm ook, 10 km/u rijden. Tenzij het een woonerf was... Maar ook met 10 km/u kan je iemand doodrijden natuurlijk.

quote:
En natuurlijk kan je dan ook iemand dood rijden, maar de kans is veel kleiner dan met hogere snelheden.
In het krantenbericht lees ik niet dat deze man te hard reed...

quote:
Als je deze brug ziet lijkt het mij niet dat je hier met 30 km/h overheen wilt, puur om het feit dat je al slecht zicht hebt.
Ik heb kennelijk een foto gemist.

quote:
Als ervaren bestuurder kun je dit inschatten. Ook omdat je je bewust bent van de risico's. Ik denk dat deze jongen dat sowieso niet had.
Wat jij denkt is niet zo relevant. Het gaat om de feiten.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  † In Memoriam † dinsdag 8 maart 2011 @ 15:52:36 #217
137949 Disana
pi_93817411
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:49 schreef aeque het volgende:
Je kunt overigens in dit artikel zien waar de auto stilstond en de meisjes lagen.

http://www.dvhn.nl/nieuws(...)e-ongeluk-Wildervank
Het ziet er wel naar uit dat hij de meisjes had kunnen zien als hij rechtop had gezeten.
pi_93817535
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:49 schreef DS4 het volgende:
Wat jij denkt is niet zo relevant. Het gaat om de feiten.
Feiten zijn:
1 bestuurder van 21 jaar in een BMW (dat zegt mij al iets over de verwachte rijstijl, het zal dan een voooroordeel zijn, het klopt 9 van de 10 keer met de realiteit
Bestuurder zat onderuitgezakt in de auto en had daardoor verminderd zicht op de weg
Bestuurder reed door een woonerf waarbij niet harder gereden werd als 30 km per uur (wat ik nog knap vind, want zelfs met 30 kun je op zulk soort bruggetjes nog gelanceerd worden
2 dode 10 jarigen
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_93817589
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:46 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

Toen ik opgroeide speelden we allemaal op straat.
Ja, dat deed ik ook. En niet zelden had je dan mensen die daar wat van te zeggen hadden. En wij woonden in een buitengewoon verkeersluwe wijk.

quote:
Je draait de zaken om. Kinderen zijn kinderen en hebben over het algemeen geen benul van het gevaar dat ze lopen. Zeker niet als ze druk bezig zijn met hun spel. Als automobilist heb je maar rekening te houden met dat gedrag.
Je hebt als automobilist rekening te houden met hetgeen je mag verwachten en als ouders rekening te houden met hetgeen je mag verwachten.

Het werkt echt twee kanten op.

En ouders zijn primair verantwoordelijk voor hun kroost.

quote:
Zeker in een woonwijk waar je maar 30 mag. Het getuigt van een zeer gebrekkig inzicht om maar te stellen dat kinderen niet op straat mogen spelen omdat daar ook auto's rijden.
Waar denk jij dat de stoep exact voor is? Spelen op straat is echt niet toegestaan volgens de wet. Geen hond die het handhaaft, maar een voetganger (ook als het een kind is) mag de weg gewoon oversteken, of als er geen stoep ik aan de kant van de weg lopen. Niet daar midden op.

Kennelijk ken je de verkeersregels niet. Mag ik nu concluderen (conform hier geconcludeerd wordt) dat jij niet aan het verkeer deel moet nemen?

quote:
Het gedrag van kinderen kun je niet veranderen. Het gedrag van automobilisten wel (alhoewel ik me daar bij sommige ernstig aan twijfel).
Op die manier kun je wel alles goed gaan praten. Ouders moeten gewoon er voor zorgen dat hun kinderen veilig zijn. Dat is primair hun taak.

quote:
p.s. Volgens de wet is de straat (afhankelijk van het soort straat natuurlijk) van iedereen. In een woonerf of 30km/uur zone vallen kinderen geweon onder de gebruikers van die weg. Net zoals automobilisten ook onder die gebruikers vallen.
Woonerf is niet hetzelfde als een 30 km/u zone. Je haalt ze door elkaar.

quote:
Het verschil zit hem in de leeftijd en de mogelijkheid om een ander letsel toe te brengen. Die is bij een auto nu eenmaal vele malen groter dan bij een kind. Daarom wordt van automobilisten extra voorzichtigheid, maar ook zeer zeker verdraagzaamheid verwacht t.a.v. kinderen. Helaas zijn die twee dingen vaak ver te zoeken bij automobilisten.
En ouders die kinderen hebben hebben in jouw verhaal geen enkele verantwoordelijkheid. Ik hoop dat jij geen kinderen hebt...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_93817600
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:52 schreef Disana het volgende:
Het ziet er wel naar uit dat hij de meisjes had kunnen zien als hij rechtop had gezeten.
Het ziet er ook naar uit dat hij daar geen spelende meisjes had verwacht, omdat het niet echt een typische plek is om te gaan spelen. aan de andere kant van een brug, in het verlengde van een voorrangsweg waar men 50 km/h mag rijden maar waar iedereen het gaspedaal ongetwijfeld wat dieper zal intrappen.

Kijk maar eens zelf met Google Streetview naar de situatie. Dit is geen typisch woonerf met geparkeerde auto's. drempels, onoverzichtelijke situaties die het zicht ontnemen, en die meiden speelden niet echt op een plek waar je nu spelende kinderen zou verwachten. Dit is een ruim opgezette villawijk met ruime lanen/wegen met wat water en een leuk bruggetje (dat maar een meter hoger dan het wegdek ligt) en meer dan genoeg ruimte om overzichtelijk te kunnen spelen.

Het lijkt erop dat er krachten meespelen om dat ventje volledig de schuld in de schoenen te schuiven, zodat de overheid geen claim wegens grove nalatigheid aan de broek krijgt. Als het nu echt zo'n gevaarlijke situatie was, waarom mochten automobilisten op die voorrangsweg (die erop uitloopt) harder rijden, en waar waren de verkeersdrempels of andere snelheidsremmende maatregelen?
pi_93817687
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

Feiten zijn:
1 bestuurder van 21 jaar in een BMW (dat zegt mij al iets over de verwachte rijstijl, het zal dan een voooroordeel zijn, het klopt 9 van de 10 keer met de realiteit
Bestuurder zat onderuitgezakt in de auto en had daardoor verminderd zicht op de weg
Bestuurder reed door een woonerf waarbij niet harder gereden werd als 30 km per uur (wat ik nog knap vind, want zelfs met 30 kun je op zulk soort bruggetjes nog gelanceerd worden
2 dode 10 jarigen
Woonerf waar je 30 km/u mag? Echt?

Duidelijk is dat jij de feiten niet op een rijtje hebt.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_93817688
Ik denk niet dat snelheid het probleem was hier, harder dan 30 (zeker met zo'n verlaagde? bmw) en je knalt door je assen heen en met je hoofd tegen het dak aan op dat bruggetje.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_93817751
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:57 schreef DS4 het volgende:

Waar denk jij dat de stoep exact voor is?
geen idee want die hebben wij hier in de straat bijvoorbeeld niet.

hoor eens. linksom of rechtsom: als automobilist heb je een verantwoordelijkheid. juist omdat er zo vreselijk veel mis kan gaan door hele onbenullige kleine rotdingetjes. als je niet bereid bent om je aan al die verkeersregels te houden, dan moet je gewoon niet in een auto stappen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_93817760
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:57 schreef Shodan het volgende:

Het lijkt erop dat er krachten meespelen om dat ventje volledig de schuld in de schoenen te schuiven, zodat de overheid geen claim wegens grove nalatigheid aan de broek krijgt.
Die krachten zijn er, maar meer omdat de maatschappij nu eenmaal een dader wenst en die dader keihard wenst te straffen.

Dat het eenieder kan overkomen... daar staan de meesten niet bij stil.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  † In Memoriam † dinsdag 8 maart 2011 @ 16:02:20 #225
137949 Disana
pi_93817774
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:57 schreef Shodan het volgende:

[..]

Het ziet er ook naar uit dat hij daar geen spelende meisjes had verwacht, omdat het niet echt een typische plek is om te gaan spelen. aan de andere kant van een brug, in het verlengde van een voorrangsweg waar men 50 km/h mag rijden maar waar iedereen het gaspedaal ongetwijfeld wat dieper zal intrappen.

Kijk maar eens zelf met Google Streetview naar de situatie. Dit is geen typisch woonerf met geparkeerde auto's. drempels, onoverzichtelijke situaties die het zicht ontnemen, en die meiden speelden niet echt op een plek waar je nu spelende kinderen zou verwachten. Dit is een ruim opgezette villawijk met ruime lanen/wegen met wat water en een leuk bruggetje (dat maar een meter hoger dan het wegdek ligt) en meer dan genoeg ruimte om overzichtelijk te kunnen spelen.

Het lijkt erop dat er krachten meespelen om dat ventje volledig de schuld in de schoenen te schuiven, zodat de overheid geen claim wegens grove nalatigheid aan de broek krijgt. Als het nu echt zo'n gevaarlijke situatie was, waarom mochten automobilisten op die voorrangsweg (die erop uitloopt) harder rijden, en waar waren de verkeersdrempels of andere snelheidsremmende maatregelen?
Feit blijft toch dat het een woonwijk betreft, dat blijkt ook al uit de maximumsnelheid. Verder geeft hij zelf toe onderuit gezakt te rijden waardoor hij een deel van het zicht mist. Bij zo'n bruggetje mis je dan nog meer zicht, daarop had hij kunnen anticiperen.
pi_93817788
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Woonerf waar je 30 km/u mag? Echt?

Duidelijk is dat jij de feiten niet op een rijtje hebt.
Hoe hard ga jij dan? 50?

En sorry, ik had woonwijk met een 30 km weg moeten weggen, mijn excuses
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:03:22 #227
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_93817809
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:57 schreef Shodan het volgende:

[..]

Het ziet er ook naar uit dat hij daar geen spelende meisjes had verwacht, omdat het niet echt een typische plek is om te gaan spelen. aan de andere kant van een brug, in het verlengde van een voorrangsweg waar men 50 km/h mag rijden maar waar iedereen het gaspedaal ongetwijfeld wat dieper zal intrappen.

Speciaal voor DS4 en bovenstaande.

Graag dit lezen: http://robzijlstra.wordpr(...)-spelende-meisjes-1/

Hier staat alle informatie. Iets uitgebreider dan in sommige nieuwsberichten.
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:23 schreef maily het volgende:
Aquequelequ :B
pi_93817951
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:01 schreef simmu het volgende:

geen idee want die hebben wij hier in de straat bijvoorbeeld niet.
Maar je bent hoop ik bekend met het fenomeen?

Daarnaast is het buitengewoon flauw om het stuk niet te quoten voor het moment dat er geen stoep is...

quote:
hoor eens. linksom of rechtsom: als automobilist heb je een verantwoordelijkheid. juist omdat er zo vreselijk veel mis kan gaan door hele onbenullige kleine rotdingetjes. als je niet bereid bent om je aan al die verkeersregels te houden, dan moet je gewoon niet in een auto stappen.
Natuurlijk heeft de automobilist een verantwoordelijkheid. Maar ook die heeft een grens.

Ouders hebben ook een verantwoordelijkheid en zoals hier terecht wordt opgemerkt kun je je afvragen of de speelplek wel een geschikte speelplek was.

Soms kan de conclusie ook zijn dat er niemand verantwoordlijk gehouden hoeft te worden, iig strafrechtelijk gezien.

Maar helaas is dat tegenwoordig een utopie. Er MOET iemand veroordeeld worden als iemand in het verkeer letsel heeft opgelopen. En daarvoor wordt de wet aardig verbogen.

Met toevoeging dat in dit geval ook best een veroordeling terecht kan zijn, dat kan ik niet beoordelen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_93818035
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:03 schreef aeque het volgende:

[..]

Speciaal voor DS4 en bovenstaande.

Graag dit lezen: http://robzijlstra.wordpr(...)-spelende-meisjes-1/

Hier staat alle informatie. Iets uitgebreider dan in sommige nieuwsberichten.
Hierin staat helemaal niets dat al niet bekend was, behalve een verslaggever die er een uitgebreider verhaal omheen bouwt.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_93818057
Een kennis van mij is laatst ook overleden door zo'n onverantwoordelijke bestuurder. Hij was de bijrijder. De bestuurder was zo'n petje met een idiote rijstijl. Iedereen wist dat het een wegpiraat was. Het was gewoon wachten op een ongeluk :{ .

Ergens ben ik blij dat ze zichzelf tegen een boom hebben geparkeerd in plaats van een tweezijdig ongeluk te veroorzaken.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_93818114
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja, dat deed ik ook. En niet zelden had je dan mensen die daar wat van te zeggen hadden. En wij woonden in een buitengewoon verkeersluwe wijk.

[..]
Ik ook. En inderdaad zeiden mensen daar wat van en wat deed je vervolgens als kind. Gewoon doorgaan. Zo zijn kinderen.

quote:
Je hebt als automobilist rekening te houden met hetgeen je mag verwachten en als ouders rekening te houden met hetgeen je mag verwachten.

Het werkt echt twee kanten op.

En ouders zijn primair verantwoordelijk voor hun kroost.
Klopt ook. Maar weer geldt, kinderen zijn kinderen.

quote:
Waar denk jij dat de stoep exact voor is? Spelen op straat is echt niet toegestaan volgens de wet. Geen hond die het handhaaft, maar een voetganger (ook als het een kind is) mag de weg gewoon oversteken, of als er geen stoep ik aan de kant van de weg lopen. Niet daar midden op.

Kennelijk ken je de verkeersregels niet. Mag ik nu concluderen (conform hier geconcludeerd wordt) dat jij niet aan het verkeer deel moet nemen?
Hoe beperkt kun je wel niet zijn. Natuurlijk is de stoep om op te spelen. Maar ik ken genoeg wegen waar de stoep uit niet meer bestaat als een stukje zand. Een voetbal rolt zomaar de straat op en het gemiddelde kind rent er gewoon achteraan. Dat heeft niks met verkeersregels te maken maar gewoon met hoe kinderen zijn. Van kinderen mag en kun je niet verwachten dat ze zich aan de regels houden. Hoe vervelend ook soms.

Ach als jij denkt dat ik de verkeersregels niet ken dan denk je dat toch lekker. Je doet nu wel waar je continue tegen aan het hameren bent. Het houden aan feiten. Jij concludeert weer iets (iets dat je constant doet trouwens) zonder ook maar een werkelijk feit te kennen.

quote:
Op die manier kun je wel alles goed gaan praten. Ouders moeten gewoon er voor zorgen dat hun kinderen veilig zijn. Dat is primair hun taak.
Dan zou je om ieder kind een hek moeten bouwen. Dan zijn ze inderdaad 100% veilig. Helaas is de echte wereld toch net ietsjes anders.

quote:
Woonerf is niet hetzelfde als een 30 km/u zone. Je haalt ze door elkaar.
Voor een jurist kun je bijzonder slecht lezen. Wat begrijp je niet aan het woordje of?

quote:
En ouders die kinderen hebben hebben in jouw verhaal geen enkele verantwoordelijkheid. Ik hoop dat jij geen kinderen hebt...
Weer een aanname die echt helemaal nergens op gebasseerd is. De ouders hebben natuurlijk een verantwoordelijkheid. Waar ze niet verantwoordelijk voor zijn is dat hun 2 kinderen zijn doodgereden. Die verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de bestuurder van de auto.

Of wil je soms zeggen dat een kind dat bijvoorbeeld per ongeluk door een kogel wordt geraakt tijdens een schietpartij dat de verantwoordelijkheid dan ook bij de ouders ligt? Had het kind daar maar niet moeten zijn.
pi_93818300
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:02 schreef Disana het volgende:

Feit blijft toch dat het een woonwijk betreft, dat blijkt ook al uit de maximumsnelheid.
Ik meen te zien dat het een voorrangsweg is. Dat is bepaald geen gebruik in een woonwijk. Integendeel zelfs!

quote:
Verder geeft hij zelf toe onderuit gezakt te rijden waardoor hij een deel van het zicht mist.
Waar lees jij dat hij dat zo heeft gesteld? Ik lees "laagste zitpositie" en dat is nog zo vreemd niet. Tenzij hij Wesley heet en aardig balt bij Inter... dan lijkt mij een hogere stand aan te raden ja...

quote:
Bij zo'n bruggetje mis je dan nog meer zicht, daarop had hij kunnen anticiperen.
Als je daar vaker rijdt en weet dat pas iets verderop een weg ligt en je daar ook nog voorrang op hebt...

Ik vind het lastig om er een definitief oordeel over te vormen.

Het komt op mij meer over als een tragische samenloop van omstandigheden dan een automobilist die zich in een situatie heeft gebracht dat hij wist of had moeten weten dat er een niet onaanzienlijke kans was op een ongeval en hij die kans heeft aanvaard.

Dat laatste bepaald niet zelfs.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_93818373
Wat je ook nergens terugvindt is hoe die meisjes aan het spelen waren, enige wat bekend is is dat ze met van die draaiskateboards bezig waren.
Daar heb ik ze ook weleens zittend van een helling af zien gaan (en zo'n bruggetje nodigt natuurlijk uit), dan maakt het ook een behoorlijk verschil in zichtbaarheid als je profiel dan maar 40-50cm hoog is, gecombineerd met het feit dat de bestuurder onderuitgezakt zat.

Dat zou ook de zware verwondingen verklaren (een van de meisjes schijnt onthoofd te zijn :X) en dat ze onder de auto terecht zijn gekomen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_93818404
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:02 schreef Boris_Karloff het volgende:

Hoe hard ga jij dan? 50?

En sorry, ik had woonwijk met een 30 km weg moeten weggen, mijn excuses
Ik denk dat het een 50 km/u weg is aangezien ik het op een gebiedsontsluitingsweg vind lijken, hetgeen ook zou worden bevestigd doordat het kennelijk om een voorrangsweg gaat.

En ja, dan zou ik daar ook 50 kunnen rijden... maar ik denk niet op die brug, want mijn auto komt vrij makkelijk los van de grond.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_93818431
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:15 schreef Ener-G het volgende:
Wat je ook nergens terugvindt is hoe die meisjes aan het spelen waren, enige wat bekend is is dat ze met van die draaiskateboards bezig waren.
Daar heb ik ze ook weleens zittend van een helling af zien gaan (en zo'n bruggetje nodigt natuurlijk uit), dan maakt het ook een behoorlijk verschil in zichtbaarheid als je profiel dan maar 40-50cm hoog is, gecombineerd met het feit dat de bestuurder onderuitgezakt zat.

Dat zou ook de zware verwondingen verklaren (een van de meisjes schijnt onthoofd te zijn :X) en dat ze onder de auto terecht zijn gekomen.
In het rechtbankverslag staat dat, vanwege de aard van de verwondingen, het niet ondenkbaar is dat de kinderen op het wegdek zaten.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_93818520
Het verhaal van een rechtbankverslaggever klinkt alweer heel anders dan het bericht op de OP:

quote:
De rechters betuigen bij aanvang van de strafzaak hun medeleven aan de nabestaanden.
Zeggen dat wat er is gebeurd, verschrikkelijk is en nadat dat is gezegd, kijken ze naar de verdachte.
De toon is gezet.

De verdachte is Robert (22).
Hij zegt: Mijn leven is in een vingerknip omgeslagen. Ik moet er mee leren leven.
De rechters reageren, nee corrigeren: Voor u is het misschien nog te relativeren. Maar voor anderen niet. Voor de ouders is dit niet meer te relativeren.
De verdachte knikt en zegt zacht: Het is het ergste wat ouders kan overkomen. Als ik het kon terugdraaien dan had ik het gedaan.

Op 12 juni 2010 bellen Floortje en Sanne-Mei met elkaar.
Niks aan de hand, twee vriendinnetjes, twee vrolijke meisjes van 10 jaar.
Ze spreken af om te gaan spelen.
Met hun waveboard.

In dezelfde buurt stapt even later Robert in zijn auto, om zijn vriendin naar haar werk te brengen.
Het is dan tien voor twaalf s ochtends.
Een paar minuten later volgt de vingerknip, de fractie van een seconde.

De twee meisjes spelen bij de brug.
Op een plek waarvan de ouders hadden gezegd dat dat daar niet mag.
Want te gevaarlijk.
Maar kinderen doen dat dan toch, zal de officier van justitie later zeggen, omdat het kinderen zijn.

Robert rijdt in zijn grijze BMW richting het bruggetje en dan het bruggetje op.
Plots roept zijn vriendin: Kinderen!
Een klap.
Robert voelt iets, iets onder de auto.
Een hond?
Stopt, stapt uit.
Zegt: Ik wist niet wat ik zag.
Hij belt 112 en bekommert zich over Sanne-Mei, over haar ademhaling.
Zij ligt achter de auto, Floortje er onder.
Robert: Het was heel onwerkelijk.
De politie, de ambulance, de traumahelikopter en de brandweer zijn er snel.

Floortje sterft ter plaatse.
Sanne-Mei vier dagen later in het ziekenhuis.

Robert zegt: Ik heb niets gezien.
Rechters: Hoe kan dat nou?
Robert: Dat vraag ik mezelf ook af.

De politie doet vooral technisch onderzoek, want er zijn geen getuigen.
Vastgesteld wordt dat de afstand tussen het hoogste punt van de brug en de plek waar de meisjes zijn aangereden, 12,4 meter bedraagt.
Er zijn geen remsporen wat er op duidt dat er niet hard is geremd.
Aangenomen wordt ook, op grond van het letsel, dat de kinderen niet hebben gestaan.
Mogelijk zaten ze op het wegdek, met hun waveboard.
Een feit is ook de meisjes zich op een plek op de weg bevonden waar ze niet hoorden te zijn.

Er is onderzoek gedaan naar de zithouding van de bestuurder.
Robert zat wat onderuitgezakt achter het stuur, dat had hij zelf aangegeven.
De rugleuning van de bestuurdersstoel was iets naar achteren gedraaid.
In de laagste positie had hij onvoldoende zicht.
In de hoogste net voldoende.

Uitgerekend is dat als Robert 30 kilometer per uur zou hebben gereden, hij de meisjes vanaf het hoogste punt van de brug had moeten zien en hij nog op tijd had kunnen stoppen.
De officier van justitie: Hij had de aanrijding dus kunnen voorkomen. En dat dit niet is gebeurd, duidt erop dat hij harder dan 30 kilometer per uur heeft gereden.

De conclusie van de officier van justitie: Robert heeft niet goed opgelet, dan wel te snel gereden, dan wel een combinatie van die twee.

De politie heeft de exacte snelheid niet kunnen vaststellen.
Aannemelijk is: 28 tot 34 kilometer per uur.
De maximum snelheid op die plek: 30 kilometer per uur.
De officier van justitie zegt dat dat een maximum is, geen must, geen verplichting. Dat een automobilist zijn snelheid altijd moet aanpassen aan de omstandigheden. Dat dertig dus ook best te snel kan zijn.

Heeft hij niet goed opgelet?
Robert zegt van wel.
Zegt: In mijn ogen was ik zelfs een van de weinigen die zich daar aan de regels hield.
Buurtbewoners hebben verklaard dat op die plek altijd kinderen spelen.
De rechters zeggen dat ze dat wel snappen.
Waveboard, mooi asfalt, hellinkje, lekker roetsjen.
Deden zij vroeger ook, maar dan op rolschaatsen.

Robert zegt: Ik heb ze niet gezien. En ik had ook nooit verwacht dat ik daar geen zicht had.

Er worden twee brieven in de volle rechtszaal voorgelezen waarin de ouders hun radeloze verdriet verwoorden.
Dat ze de gelukkigste ouders van de wereld waren.
En dat ze nu de verdrietigste ouder zijn.
Tranen, brokken in de keel en niet alleen bij de nabestaanden.
Ook bij de rechters die zeggen dat ze hun werk doen en professionals zijn.
Maar dat dit er behoorlijk inhakt.
En ook aan de perstafel, waar zelfs de journaliste van de Telegraaf een beetje moet huilen.

De ouders zeggen ook dat ze vreselijk boos zijn.
Omdat Robert nooit iets van zich heeft laten horen.
Ja, hij had een kaartje gestuurd, maar zonder tekst.
Laf.

Robert zegt op zijn beurt dat dat hem vreselijk pijn doet.
Dat ze zo over hem denken.
Dat hij vanaf de eerste dag graag contact had willen hebben.
Maar dat de politie het hem had afgeraden.
En daarna had de burgemeester gezegd dat contact niet op prijs werd gesteld.
En dat had later ook Slachtofferhulp gezegd.
Robert zegt dat als hij iets kan betekenen, dat hij dat dan graag doet.

De reclassering was bij hem geweest.
Conclusie: een doodgewone jongen waar niks mis mee is, maar die wel iets vreselijks heeft meegemaakt.
Kans op herhaling: laag.

De officier van justitie zegt dat geen straf recht doet aan het leed dat is aangericht.
Dat kinderen niet op het wegdek horen te spelen, maar dat toch doen, omdat het kinderen zijn.
En dat dit een automobilist niet ontslaat van de verplichting extra oplettend te zijn.

Ze zegt dat Robert het ongeluk had kunnen voorkomen.
Als hij maar goed had opgelet.
Maar dat hij dat niet heeft gedaan, dat hij de auto niet tijdig heeft kunnen stoppen.
Dat hij door een onjuiste zithouding geen goed zicht had.
Dat hij een beoordelingsfout heeft gemaakt.
En vermoedelijk te snel heeft gereden, in ieder geval te snel voor de omstandigheden.
En dat dat, opgeteld, verwijtbaar is in de zin van artikel 6 van de Wegenverkeerswet.
Zij het in de lichtste variant.
Niet roekeloos, maar wel onoplettend.

Wat de officier van justitie niet mee laat wegen in haar strafeis, maar wat ze wel eventjes gezegd wil hebben, is dat Robert in de drie jaren dat hij zijn rijbewijs heeft, al twee keer eerder bij een verkeersongeluk betrokken is geweest.
In april 2009.
In september 2009.
Of daarbij sprake was van schuld, vertelt ze er niet bij.

De officier van justitie zegt wel dat een gevangenisstraf niet zou misstaan.
Maar dat zeggen officieren van justitie heel vaak als ze een taakstraf gaan eisen.
De eis: een taakstraf in de vorm van een werkstraf van 180 uur.
Daarnaast een maand voorwaardelijke celstraf met een proeftijd van twee jaar.
En een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de periode van 24 maanden, waarvan acht voorwaardelijk.

De advocaat pleit voor vrijspraak.
Hij zegt dat Robert zich hartstikke schuldig voelt, de rest van zijn leven.
Maar dat er juridisch gezien geen schuldige valt aan te wijzen in dit verschrikkelijke drama.
Dat Robert heeft gedaan wat hij moest doen.
Hij reed niet harder dan toegestaan, hij lette wel degelijk op, maar hij heeft meisjes die daar niet hoorden te zijn, niet gezien.
Hij heeft misschien een inschattingsfout gemaakt.
Maar een inschattingsfout maakt niet dat je ook schuldig bent.
Dat het soms, hoe erg ook, niet anders is.
En dat hij ook graag contact wil met de nabestaanden.
Als die dat willen.
bron: http://robzijlstra.wordpr(...)-spelende-meisjes-2/
pi_93818610
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:25 schreef aeque het volgende:

[..]

Dit ben ik met je eens, maar als je de foto's ziet van de desbetreffende brug, dan kun je daar überhaupt al niet overheen kijken laat staan vooruit kijken wat er aan de andere kant is. Ik ben dan van mening dat je toch zeker wel afremt zodat je op tijd kunt remmen.
Dus dan is daarmee de stoelhoogt en het 'onderuitgezakt zitten' van het OM van tafel.

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:25 schreef simmu het volgende:

@weltschmertz
als je 30 km/uur rijdt gaat het idd niet om die ene meter recht voor je auto. je hebt echter ten alle tijden een verantwoordelijkheid als bestuurder. je moet gewoon goed kunnen zien wat er om je heen gebeurt (niet alleen voor, ook achter en opzij) vandaar ook dat ik zeg dat er zeker wel sprake was van onoplettendheid. geen idee hoe die onoplettendheid zich demonstreerde, ik was er niet bij. maar als die gast wel had opgelet en rekening had gehouden met het idee woonwijk en kinderen, dan was dit in deze situatie (!) niet gebeurd.
Dat weet ik niet, dat is nog de vraag. Ik kan me alleen niet zo goed voorstellen hoe zijn zithoogte het verschil maakt tussen wel of geen ongeluk. Er is bijna geen zithoogte en autoontwerp denkbaar wat je zich geeft op de andere kant van de helling, ook niet als je met je neus op het stuur zit. Dat maakt pas verschil als je alweer naar beneden gaat, en dan is de reactietijd veel te kort bij elke snelheid hoger dan stapvoets. Het lijkt mij dus dat het net zo goed iemand kan overkomen met een andere zithouding.

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:32 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik ervoor om net als in Engeland en Duitseland een puntenrijbewijs in te voeren. Maar wel 1 dat wanneer je hem kwijt bent, je hem ook echt kwijt bent. En overtredingen in woonwijken zouden dan veel zwaarder tellen als overtredingen op snelwegenomdat de gevaarzetting gewoon vele malen groter is.
Tuurlijk, je eigen overtredingen zijn altijd veel minder ernstig dan die van een ander. Ik zou je wel eens willen horen als jouw rijgedrag door een samenloop van omstandigheden tot een gruwelijk ongeluk leidt.

quote:
:') , ga je nou lopen trollen? Ik hoef niet voorover te bukken om te zien wat er voor mijn auto gebeurt en ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad.
Als je in een BMW zo zit dat je goed zicht hebt op de tellers, dan kun je ook prima zien wat er voor je auto gebeurt, daar zijn ze namelijk op ontworpen, alleen meteen onder je neus, dat kun je niet zien. Bij zo'n BMW iets meer dan bij een Suzuki Alto, want die heeft een langere neus, maar weer iets minder dan bij een dikke Mercedes, en bij een helling zien ze allemaal niet wat er 5 meter voor hun auto gebeurt tot ze de helling over zijn.
quote:
Ik ken verschillende mensen die meerdere keren een ongeluk hebben gehad en dat zijn gewoon onverantwoordelijke mannetjes en bevestigen dus het beeld dat ik krijg bij zo'n krantenbericht.
Als je bevestiging van je beeld zoekt kun je dat vast wel vinden, maar daar had ik het niet over.

quote:
Ik probeer het, maar de gevallen die ik om me heen zie roepen een bepaald beeld op. Waardoor ik datzelfde beeld krijg als ik dit soort berichten lees. En meestal schijnen ze aardig te kloppen.
Iedereen vormt zich een beeld, maar over dat beeld kun je ook nadenken, maar dat wil jij niet.

quote:
Jij hebt al vele ongelukkken, die allemaal niet je eigen schuld waren gehad?
De meeste mensen die ik ken met meerdere ongelukken op hun naam houden er stuk voor stuk een bepaalde, laten we zeggen, vlotte rijstijl op na :') . Stuk voor stuk geloven ze allemaal dat ze de beste chauffeurs zijn :') , en stuk voor stuk schreeuwen ze allemaal dat het de schuld van de ander is :W
Er kan er eens een bijzitten die er echt niets aan kan doen en waarbij het echt allemaal buiten zijn schuld om gebeurt. Maar de meesten hebben wel degelijk invloed erop.
De meesten of stuk voor stuk, wat is het nou? Ik ken je clichés, maar de vraag is juist of dat hier van toepassing is. Misschien zit die jongen wel heel veel op de weg, of heeft hij toevallig twee bestuurders getroffen die zijn zoals jij beschrijft. Voor elk van die ongelukken is er ook een getroffene die niet schuldig is. Feit is dat deze jongen daar kennelijk geen straf voor heeft gekregen anders hadden we dat wel gehoord.

quote:
Waar baseer je dat op? Ik rij 40000 per jaar en heb nog nooit een ongeluk gehad. Ik weet prima wat voor ontzettende mongolen er in het verkeer rondrijden zonder enig verantwoordelijkheids gevoel. Als ik het voor het zeggen zou hebben zouden veel meer mensen hun rijbewijs permanent kwijt raken.
Anderen uiteraard, je maakt nog niet de indruk dat je heel anders tegen je eigen rijgedrag aankijkt dan de figuren die je hierboven beschrijft.

quote:
Voor een 30 km weg moet er sprake zijn van een woonerf. Ik ben nog nooit een weg tegen gekomen waar je maar 30 mocht en waarbij er geen huis in de buurt was, uitgezonderd wegwerkzaamheden. Maar als jij een weg weet buiten de bebouwde kom waar je maar 30 mag enlighten me. Want dan leer ik nog eens wat..
Misschien handig, want bij mijn weten is een woonerf wat anders dan de bebouwde kom. In een woonerf is het normaal dat kinderen op straat spelen, vooral daartoe is het een woonerf, en daar mag je dan ook geen 30 rijden. Dus dit lijkt me geen woonerf.

quote:
Juist dit soort geasfalteerde bruggetjes is natuurlijk prachtig voor skatende kinderen om van af te rijden. Als ik 10 jaar was zou ik er ook vanaf skaten ongeacht hoe vaak mijn moeder het me zou verbieden.
Hoe kom je aan zo'n skateboard dan als je ouders dat niet willen hebben? Die zijn er toch bij, die hebben toch de macht over die skateboards en geven toch aan of de kinderen mogen gaan skaten of niet en waar.

Dingen doen die niet mogen is leuk, maar houden ook een risico in. Dat moet je niet op een ongelukkige automobilist afwentelen.

quote:
Dat kan. Maar de verantwoordelijkheid in een woonwijk ligt toch echt bij de bestuurder. Kinderen horen buiten te spelen en in een woonwijk moet dat ook kunnen zonder dat ze voortdurend op raggende auto's moeten letten.
Een 30km weg is niet om op te spelen, nergens, en niet voor niks.
quote:
En tuurlijk kunnen ongelukken dan ook nog gebeuren. Maar als bestuurder heb je wel de verantwoordelijkheid om die kans zo klein mogelijk te maken, en daarvan lijkt me hier dus geen sprake
Ik zie nog steeds niet waar je dat uit afleidt.

quote:
die heeft pech. De goeden lijden helaas altijd onder de slechten
Nee hoor, jij wil gewoon lekker simplistisch over een kam scheren.

quote:
Nee zoals ik al zei. Ik heb er ooit zelf ook 1 bijna onder de auto gehad die vanachter een auto de weg op kwam rennen. Ik rij in een woonwijk altijd onder de 30 dus ik remde net op tijd. Ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik iets harder had gereden. Sindsdien ben ik nog voorzichtiger in een woonwijk. Ik moet er niet aan denken dat ik er 1 doodrij.
Het kan ook gebeuren terwijl je al dichter in de buurt bent, en dan is het niet bijna maar helemaal. En dan gaan mensen zoals jij ook even los over jou en wat ze met een kaasschaaf met je willen doen als vuile kindermoordenaar. Je kunt ook gewoon pech hebben. Je rijdt sindsdien zachter, dan was je dus niet vrijuit gegaan als je de pech had dat je al dichterbij was geweest op het moment dat dat kind de straat kwam oprennen.

quote:
Als ik dan lees dat zo'n gast gewoon op dezelfde voet verder gaat, dan ben je in mijn ogen een totaal onverantwoordelijk stuk onbenul en heb je geen eens recht op een rijbewijs.
Als zijn zitpositie goed is, dan is die goed.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:20:56 #238
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_93818643
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:57 schreef Shodan het volgende:

Dit is geen typisch woonerf met geparkeerde auto's. drempels, onoverzichtelijke situaties die het zicht ontnemen, en die meiden speelden niet echt op een plek waar je nu spelende kinderen zou verwachten. Dit is een ruim opgezette villawijk met ruime lanen/wegen met wat water en een leuk bruggetje (dat maar een meter hoger dan het wegdek ligt) en meer dan genoeg ruimte om overzichtelijk te kunnen spelen.
Ehhhh.... hij rijdt meisjes dood die hij niet heeft gezien, en het is eigenlijk niet zijn schuld, omdat het daar overzichtelijk is :?

Er lijken mij meer krachten op FOK! aanwezig om die pookleuner koste wat kost vrij te pleiten.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_93818741
Misschien is het ook nog een mogelijkheid dat de meisjes op hun buik op dat waveboard lagen een zo van de brug afgingen. Dan is het echt mogelijk dat hij ze niet had gezien.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_93818806
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:20 schreef Verbal het volgende:
Er lijken mij meer krachten op FOK! aanwezig om die pookleuner koste wat kost vrij te pleiten.
Lees maar even het 2e deel van het rechtbankverslag. Zo makkelijk is het verhaal niet.
pi_93818875
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:20 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ehhhh.... hij rijdt meisjes dood die hij niet heeft gezien, en het is eigenlijk niet zijn schuld, omdat het daar overzichtelijk is :?

Er lijken mij meer krachten op FOK! aanwezig om die pookleuner koste wat kost vrij te pleiten.

V.
Stel dat de rechter de bestuurder geen of een minimale straf oplegt, is de rechter dan fout? Want die pookleuner moet immers wel fout zijn, want hij is 21 met een BMW.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_93818879
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:08 schreef PeeJay1980 het volgende:

Hierin staat helemaal niets dat al niet bekend was, behalve een verslaggever die er een uitgebreider verhaal omheen bouwt.
Ik vind het verslag wel verhelderend.

Met name dat die kinderen meest waarschijnlijk (gelet op het letsel) op het asfalt net na de brug zaten.

En dan kan zo'n officier wel lullen dat de automobilist geen 30 km/u moest rijden (uit onderzoek blijkt een snelheid van rond de 30 km/u), maar kom op zeg... als 30 km/u niet veilig is, dan moet de weg anders ingericht worden (te beginnen bij het domme bruggetje weghalen).

De schuld bij het ongeval lijkt dus primair te liggen bij de kinderen (die daar overigens de zwaarste prijs voor hebben betaald), secundair bij de weginrichting en pas daarna wellicht bij de bestuurder.

Ik vind het zot dat zoiets via het strafrecht gaat.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_93818972
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik vind het verslag wel verhelderend.
Klopt, mijn reactie ging over het eerste stuk van de verslaggever. Daarna las ik pas het rechtbankverslag.
Zoals het verslag in elkaar steekt, lijkt het mij in het voordeel van de bestuurder te zijn. Een bijzonder ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_93819111
Mwoa ik denk dat de bestuurder toch wel enige schuld treft, vanwege zijn houding. Terecht dat ie daarvoor gestraft wordt. Maar om het daar allemaal aan op te hangen en hem er blind voor af te fakkelen zoals sommigen hier doen vind ik te kort door de bocht. (of over de brug :X whats in a name)

Dat verslag geeft al meer duidelijkheid, en zeker als die meisjes op hun boards _lagen_ dan is hun profiel nog maar 30cm hoog. Ik denk dat dat zelfs meer uitmaakt dan dat je alleen onderuitgezakt achter het stuur gaat zitten.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_93819365
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik vind het verslag wel verhelderend.

Met name dat die kinderen meest waarschijnlijk (gelet op het letsel) op het asfalt net na de brug zaten.

Wat begrijp je niet aan 12 meter na het hoogste punt op het bruggetje?

quote:
En dan kan zo'n officier wel lullen dat de automobilist geen 30 km/u moest rijden (uit onderzoek blijkt een snelheid van rond de 30 km/u), maar kom op zeg... als 30 km/u niet veilig is, dan moet de weg anders ingericht worden (te beginnen bij het domme bruggetje weghalen).
Als hij rechtop had gezeten had hij de kinderen wel gezien (zoals uit het onderzoek naar voren is gekomen). Met 30km/uur had hij dan waarschijnlijk net op tijd kunnen remmen.

quote:
De schuld bij het ongeval lijkt dus primair te liggen bij de kinderen (die daar overigens de zwaarste prijs voor hebben betaald), secundair bij de weginrichting en pas daarna wellicht bij de bestuurder.

Ik vind het zot dat zoiets via het strafrecht gaat.
Wat jij vind doet helemaal niet terzake. Je beschuldigt mensen van zich niet aan feiten te houden maar doet zelf alleen maar aannames. Een jurist van lik me vestje _O-

tip. Lees artikel 6 van de verkeerswet eens door.
pi_93819531
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:10 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

Ik ook. En inderdaad zeiden mensen daar wat van en wat deed je vervolgens als kind. Gewoon doorgaan. Zo zijn kinderen.
En het is aan de ouders om ze te corrigeren. En als je dat na laat en het gaat mis... dan moet je dus niet primair bij de automobilist zijn.

quote:
Klopt ook. Maar weer geldt, kinderen zijn kinderen.
Ja, dat het wel eens mis gaat snap ik. De vraag is dan alleen of je dan elders de schuldvraag moet leggen. Ik vind van niet.

quote:
Hoe beperkt kun je wel niet zijn. Natuurlijk is de stoep om op te spelen. Maar ik ken genoeg wegen waar de stoep uit niet meer bestaat als een stukje zand. Een voetbal rolt zomaar de straat op en het gemiddelde kind rent er gewoon achteraan. Dat heeft niks met verkeersregels te maken maar gewoon met hoe kinderen zijn. Van kinderen mag en kun je niet verwachten dat ze zich aan de regels houden. Hoe vervelend ook soms.

Ach als jij denkt dat ik de verkeersregels niet ken dan denk je dat toch lekker. Je doet nu wel waar je continue tegen aan het hameren bent. Het houden aan feiten. Jij concludeert weer iets (iets dat je constant doet trouwens) zonder ook maar een werkelijk feit te kennen.
Kennelijk komt niet helemaal bij jou aan dat ik gewoon vast stel dat de regels zo zijn. Daar heb jij moeite mee, maar in het rechtbankverslag lees ik het ook.

En ja, je moet als automobilist rekening houden met het feit dat niet iedereen zich aan de regels houdt (echt niet alleen kinderen). Maar dat is iets anders dan dat je overal rekening mee kan houden. Kinderen die achter een brug op de weg zitten (mocht het zo zijn gegaan) lijkt mij daar niet onder vallen.

En voor de goede orde: ik concludeer over iets waar ik een conclusie over kan trekken: de regels in het verkeer. Daar heb ik de feiten van deze zaak niet voor nodig. Denk er even over na, dan snap je het verschil misschien...

quote:
Dan zou je om ieder kind een hek moeten bouwen. Dan zijn ze inderdaad 100% veilig. Helaas is de echte wereld toch net ietsjes anders.
Blijft alleen staan dat ik het onterecht vind dat de automobilist de schuld in de schoenen geschoven krijgt.

Dieren doen ook de gekste dingen. Maar hé.... dat is altijd voor rekening en risico van het baasje. Let wel: dat het niet op één lijn wordt gezet snap ik, maar de tegenstelling in dezen is objectief niet vatbaar.

Daarnaast: er waren ook plekken waar ik niet mocht spelen. Bij ons in de buurt waren er altijd ouders die om en om controleerden en als we in overtreding waren dan zwaaide er wat. Leerde je het wel af.

Kennelijk weten de ouders in die wijk (aldus het verslag) dat hun kinderen vaak daar spelen. Hebben ze dan wel echt alles gedaan om dat tegen te gaan? Lijkt mij dan niet. Het was gevaarlijk en dat wist men. Men wist dat kinderen daar speelden. En toen het mis ging was het deze jongeman die het had gedaan.

Eerlijk? Nee, niet echt voor mijn gevoel.

quote:
Voor een jurist kun je bijzonder slecht lezen. Wat begrijp je niet aan het woordje of?
Wil jij nu serieus beweren dat jij hiermee: In een woonerf of 30km/uur zone vallen kinderen geweon onder de gebruikers van die weg. bedoelde dat het een van de twee was en je niet helemaal zeker wist welke?

Ik denk echt dat jij beiden bedoelde. Taalkundig is dat in ieder geval wat een jurist en een niet-jurist er uit af zal leiden... Echt.

quote:
Weer een aanname die echt helemaal nergens op gebasseerd is.
Het feit dat jij er helemaal niets over zegt is waarop het is gebaseerd.

quote:
De ouders hebben natuurlijk een verantwoordelijkheid. Waar ze niet verantwoordelijk voor zijn is dat hun 2 kinderen zijn doodgereden. Die verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de bestuurder van de auto.

Of wil je soms zeggen dat een kind dat bijvoorbeeld per ongeluk door een kogel wordt geraakt tijdens een schietpartij dat de verantwoordelijkheid dan ook bij de ouders ligt? Had het kind daar maar niet moeten zijn.
O ja, dat is echt exact hetzelfde... :')
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_93819546
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:25 schreef Shodan het volgende:

[..]

Lees maar even het 2e deel van het rechtbankverslag. Zo makkelijk is het verhaal niet.
ook daar wordt gesproken van een beoordelingsfout.

het artikel stelt dat die gast een buurtbewoner is die prima weet dat kinderen daar vaak spelen. let wel; ik zeg niet dat die gast een losgeslagen racekindermoordenaar is. ik stel slechts dat hij niet goed opgelet heeft! en als je aan het verkeer deelneemt heb je die verplichting. de kinderen hebben die ook, maar zijn daar simpelweg minder toe in staat dan een volwassene, waardoor het zwaartepunt van de verantwoordelijkheid bij de volwassene komt te liggen.

ik ben me erg bewust van wat er allemaal fout kan gaan. altijd en overal. tot op het obsessieve af. want het is erg genoeg om iemand te verliezen, dan is het al helemaal vreselijk als dat gebeurt door andermans oopsie. en kinderen kan je niet gegarandeerd veilig houden. veel mensen denken van wel, maar dat is niet zo. erge dingen kunnen altijd en overal gebeuren. en wanneer kinderen samen met grote auto's het verkeer in moeten, dan moeten de grote auto's daar dan idd maar rekening mee houden.

een relevant voorbeeld: onze multipla. wanneer ik achteruit rij heb ik dus geen zicht op de 'lage' achterkant. tsja. daar hou je dan rekening mee! je rijd in een woonwijk? tsja. dan hou je er rekning mee dat er op onverwachte momenten zomaar kinderen tevoorschijn schieten.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_93819578
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:39 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Als hij rechtop had gezeten had hij de kinderen wel gezien (zoals uit het onderzoek naar voren is gekomen). Met 30km/uur had hij dan waarsschijnlijk net op tijd kunnen remmen.

Waarschijnlijk inderdaad. Wellicht keek hij ook net opzij, omdat hij iets tegen zijn vriendin zei. Het is dus speculeren.

quote:
[..]

Wat jij vind doet helemaal niet terzake. Je beschuldigt mensen van zich niet aan feiten te houden maar doet zelf alleen maar aannames. Een jurist van lik me vestje _O-
We zullen zien wat de rechter ervan gaat maken. Niet huilen als de strafmaat lager is dan de eis hè?
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_93819656
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:20 schreef Verbal het volgende:

Er lijken mij meer krachten op FOK! aanwezig om die pookleuner koste wat kost vrij te pleiten.

Enige nuance in dezen is noodzakelijk. Het zou mij veel waard zijn als we eens af zouden stappen van het steeds maar zoeken naar een schuldige.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_93819703
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:29 schreef PeeJay1980 het volgende:
Zoals het verslag in elkaar steekt, lijkt het mij in het voordeel van de bestuurder te zijn. Een bijzonder ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Precies.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')