Ajacied422 | donderdag 3 maart 2011 @ 18:26 |
Nederlanders die hun auto volgooien bij een benzinestation, voelen de onrust in het Midden-Oosten flink in hun portemonnee. De ongeregeldheden in de Arabische wereld hebben de prijs van bezine naar een recordhoogte gestuwd. Een liter euro ongelood kost vrijdag aan de pomp gemiddeld 1,697 euro. Daarmee kost een liter benzine meer dan ooit, zo meldde consumentencollectief UnitedConsumers donderdag. Het vorige record stamt uit juni 2008, toen voor een liter ongelood 1,692 euro betaald moest worden. De prijs nu zit daar een halve cent boven. Sinds het begin van de onrust in de Arabische wereld zijn de olieprijs en de daaraan gekoppelde brandstofprijzen bezig aan een opmars. Afhankelijk van hoe de situatie zich ontwikkelt, kan de benzineprijs verder stijgen tot 1,80 euro of 1,90 euro, denkt Paul van Selms van United Consumers. „Theoretisch is dat mogelijk als de olieprijs weer richting de 140 dollar per vat gaat.” De prijs van een vat ruwe Amerikaanse dollar noteerde donderdag net als recent al een paar keer eerder het geval was, boven de 100 dollar. Oliemaatschappijen bepalen aan de hand van die prijs de consumentenprijzen die zij aan de pomp berekenen. Toen de benzineprijs in 2008 een recordhoogte bereikte, noteerde de olieprijs zo rond de 140 dollar per vat. Dat kwam destijds door een combinatie van factoren, zoals onzekerheid over de oliereserves, een goed draaiende economie maar vooral door speculatie. Destijds bereikte de benzineprijs pas een record bij een veel hogere stand van de olieprijs. Nu is het meer met elkaar in lijn. Dat komt volgens Van Selms omdat ondanks alle pogingen het tij te keren de vraag naar olie en brandstof wereldwijd nog steeds toeneemt. „De benzineprijs zal dan ook al enige tijd op het hogere niveau blijven.”
| |
mschol | donderdag 3 maart 2011 @ 18:35 |
ik zeg: doe er nog maar wat euro's bovenop, dan hoeven ze niet zo extreem te bezuinigen, en komen er minder auto's win-win situatie ![]() | |
kawotski | donderdag 3 maart 2011 @ 18:40 |
Stop ik gewoon met werken.. kunnen ze mij de uitkering betalen, win-win | |
mschol | donderdag 3 maart 2011 @ 18:41 |
dan krijg je (na een tijdje) geen uitkering omdat je te lui bent werk dichterbij huis te zoeken.. ![]() | |
legacythe2nd | donderdag 3 maart 2011 @ 19:00 |
Pak jij lekker die achterlijke fiets van je dan pak ik de auto wel. ![]() | |
Zwolsboy | vrijdag 4 maart 2011 @ 21:46 |
Autos worden steeds zuiniger benzine steeds duurder, ja ik snap het wel er moet natuurlijk geld verdient worden. Ga eens voor de grap naar de VS en check wat een Gallon daar kost en nee ga niet zeggen maar hun autos slurpen meer daar kan je ook zuinige autos kopen. | |
Uw_ergste_nachtmerrie | vrijdag 4 maart 2011 @ 21:54 |
Ik wacht nog steeds op de teruggave van het kwartje van Kok, met inflatiecorrectie en BTW moet dit onderhand wel 50 eurocent zijn ![]() | |
Enneacanthus_Obesus | vrijdag 4 maart 2011 @ 21:54 |
Je denkt toch niet dat die graaiende kleptocraten minder gaan bezuinigen als er meer te plukken valt? Kom nou! ![]() | |
Bayswater | woensdag 14 maart 2012 @ 17:12 |
De prijs van diesel heeft een recordniveau van 1,507 euro per liter bereikt. Dat blijkt uit gegevens die dinsdag zijn gepubliceerd op de website van het consumentencollectief United Consumers. Die gaan uit van de gemiddelde adviesprijs van de vijf grote leveranciers in Nederland. Het oude record stamde uit 2008. Toen moest gemiddeld 1,505 per liter diesel worden afgerekend. Ook de prijzen van benzine en LPG zijn verder opgelopen, tot respectievelijk 1,835 euro en 0,919 euro per liter. De prijsstijgingen hangen samen met de sterke opmars van de olieprijs, ondanks de haperende economie. Volgens marktkenners heeft dat voor een belangrijk deel te maken met de onrust in het Midden-Oosten. Ook de gedaalde waarde van de euro ten opzichte van de dollar speelt een rol. Daardoor is olie, die in dollars wordt afgerekend, relatief duur in euro's. De benzineprijs loopt in het kielzog van de olieprijs rap op. Vanaf midden 2008 duurde het tot april 2011 voordat de benzineprijs weer tot recordhoogte steeg. Sinds begin dit jaar volgt record op record. | |
AchJa | woensdag 14 maart 2012 @ 18:10 |
En uiteraard zullen de gas- en elektriciteitsprijs spoedig volgen... ![]() | |
Stezo | woensdag 14 maart 2012 @ 18:48 |
All thanks to the Bernank... | |
GewoneMan | woensdag 14 maart 2012 @ 19:46 |
kan je lang wachten ![]() | |
GewoneMan | woensdag 14 maart 2012 @ 19:47 |
uiteraard en dan nog een 9% verhoging op de huur ![]() | |
AchJa | woensdag 14 maart 2012 @ 20:03 |
Correct, met een gelijktijdige verlaging danwel verdwijning van allerlei toeslagen en HRA. ![]() | |
ArnosL | woensdag 14 maart 2012 @ 20:04 |
En het dan nog raar vinden dat Nederlanders de rekeningen niet meer kunnen betalen ![]() | |
TweeGrolsch | woensdag 14 maart 2012 @ 20:07 |
Wat op zich raar is want Nederlanders krijgen gewoon inflatiecorrectie op hun uitkering. En ook bij CBS en CPB berekeningen gaan de armen er nooit op achteruit. Maar vooral lekker ongenuanceerd blijven huilen ![]() | |
AchJa | woensdag 14 maart 2012 @ 20:09 |
Die correctie heb ik de afgelopen 10 jaar gemist, maar ja ik heb ook geen uitkering. | |
TweeGrolsch | woensdag 14 maart 2012 @ 20:11 |
Nou dan ben je er de afgelopen 10 jaar al helemaal niet op achteruit gegaan. | |
AchJa | woensdag 14 maart 2012 @ 20:16 |
![]() ![]() Ik werk gewoon voor mijn munten. | |
PKRChamp | woensdag 14 maart 2012 @ 23:15 |
Hoe zit dat nou met dat kwartje van Kok? ![]() | |
GewoneMan | woensdag 14 maart 2012 @ 23:59 |
nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd... het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit ![]() | |
PKRChamp | donderdag 15 maart 2012 @ 00:12 |
Dat bedoel ik ja, het zou de regering sieren om de Nederlandse burger te ontlasten en 25 Eurocent van de accijns af te trekken. Vreemd dat geen een partij voor een lastenverlichting is, de eerste die dat in hun partijprogramma gooit heeft gelijk de grootste partij. Trieste regering. ![]() | |
ArnosL | donderdag 15 maart 2012 @ 00:16 |
Jammer alleen dat we nu in een situatie zitten waarin dat kwartje van kok door het ministerie van Financiën helemaal niet gemist kan worden. Dan zou het begrotingstekort een eind de lucht in gaan vrees ik. Over een paar jaar als het economisch weer beter gaat mogen we weer zeuren tegen de regering. Het zal dan ook wel voor niets zijn denk ik, maar zeuren mag altijd ![]() | |
3-voud | donderdag 15 maart 2012 @ 01:22 |
Allemaal fietsen en of openbaar vervoer. Dan hebben we deze bende met 2 dagen terug gezet naar de jaren 70. | |
GewoneMan | donderdag 15 maart 2012 @ 01:40 |
het kwartje van kok is als de miljarden in griekenland... dat zien we nooit meer terug ![]() | |
TheThirdMark | donderdag 15 maart 2012 @ 01:44 |
Tis een beetje een kutsituatie zo. Brandstof wordt duurder: er wordt minder gereden: minder inkomsten overheid: brandstofprijzen stijgen: etc. | |
mschol | donderdag 15 maart 2012 @ 02:02 |
nee want aczijnen worden niet hoger, dus het slaat nergens op... | |
TheThirdMark | donderdag 15 maart 2012 @ 02:18 |
Wel degelijk, alleen niet in de vorm van accijnzen. Minder inkomsten betekend minder belastingvoordelen voor de transportsector die de brandstofprijsverhoging direct doorberekenen aan de klant. Dus de brandstofprijzen stijgen. Misschien niet aan de pomp, maar wel degelijk aan de kassa in de winkel. | |
mschol | donderdag 15 maart 2012 @ 02:32 |
maar dan nog slaat jou eerste post nergens op: hogere brandstofprijzen betekent meer belasting, betekent meer inkomsten overheid en daar dus geen stijging van de brandstofprijzen.. maar achja, oplossing is gewoon niet met een driekwart lege auto naar het werk te gaan, maar dat wil men niet want eng ofzo ![]() maakt mij iig geen hol uit, heb geen auto ![]() | |
TheThirdMark | donderdag 15 maart 2012 @ 02:39 |
Slaat wel degelijk ergens op. De overheid is extreem goed in nemen, erg slecht in geven. Ze nemen 3x een cent en geven dan in eens 1.5cent terug. Die 1.5cent komt in het nieuws, vinden mensen prachtig maar een moment later nemen ze al weer 1 cent. En transportbedrijven gaan ook echt hun prijzen niet verlagen als ze spontaan een financiele meevaller van de regering ontvangen (kijk maar eens hoe dat met die BTW verlaging ging). | |
Revolution-NL | donderdag 15 maart 2012 @ 08:01 |
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven. Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen. Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen. Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet. Kortzichtige mensen ![]() | |
Revolution-NL | donderdag 15 maart 2012 @ 08:02 |
boehoeeee de grote boze overheid ![]() | |
Sideshowbobbie | donderdag 15 maart 2012 @ 08:15 |
Er zijn vast wel genoeg mensen die dat inzien. Het is van jou echter een beetje kortzichtig door te denken dat iedereen wel even het geld heeft om een nieuwe (lees zuinige) auto aan te schaffen. | |
beestjuh | donderdag 15 maart 2012 @ 08:23 |
Jammer dat de bevolking zich niet realiseert dat olie niet alleen nodig is om auto te rijden, maar dat onze hele samenleving, al onze productie, ermee samenhangt. Productie en transport van voedsel, als grondstof voor electriciteit, electronica, metaal, plastic, verf en bijna al het andere wat wij ooit vooruitgang noemden, maar natuurlijk ook de lucht- en scheepvaart. Eenmaal voorbij the point of no return (wat we imho al gepasseerd zijn) zullen dus álle prijzen exorbitant gaan stijgen. Met 7 miljard monden te voeden gaat dit natuurlijk een ramp van ongekende omvang opleveren. Ik snap dan ook niet dat niemand stappen onderneemt. Nederland blijft bijvoorbeeld liever bio-industrievlees exporteren dan aardappels en groente voor de eigen bevolking betaalbaar te houden. De woningmarkt wordt steeds strakker aangeschroefd zodat mensen niet eens dichter bij hun werk kúnnen gaan wonen. De overheid int wel belasting, meer en meer, maar om je toekomst veilig te stellen, ben je alsnog op jezelf aangewezen aangezien alle prioriteiten liggen bij de grote bedrijven (o.a. banken) die niks produceren, maar vooral gebakken lucht verkopen. Helaas hebben steeds minder mensen genoeg geld of tijd om hun eigen hachje te redden. Alsof de ineenstorting van het systeem zo gepland is, of is dat nu nog steeds BNW? | |
Q. | donderdag 15 maart 2012 @ 08:25 |
+1. | |
fruityloop | donderdag 15 maart 2012 @ 08:28 |
Ze "nemen" wat ze nodig hebben om de wensen van de burgers & bedrijven in te kunnen willigen, en die zijn veel en divers.. ![]() Maar goed, de opbrengsten van dat "kwartje van Kok" zullen grofweg hetzelfde blijven, tenzij de benzineprijs zo hoog wordt, dat we echt fors minder km's gaan maken met zijn allen. Die 25 (gulden) cent (11,x eurocent) stijgt niet mee met de benzineprijs, waar de andere accijnzen en belastingen die in percentages worden berekend, dat wel doen. Ik meen trouwens dat tijdens de invoering van dat kwartje over X jaar, de normale accijnzen iets minder snel verhoogd werden, dus netto is dat kwartje al lang en breed verdisconteerd ook. | |
Revolution-NL | donderdag 15 maart 2012 @ 08:53 |
Mensen zien alleen het negatieve van hoge brandstofprijzen. Dit terwijl hoge brandstofprijzen voor de langere termijn enkel gunstig voor ons zijn. Hoge energiekosten kunnen ons als land een voorsprong geven op andere landen met een lagere accijnsen. Helaas word dit veel te weinig belicht. | |
Revolution-NL | donderdag 15 maart 2012 @ 08:56 |
Iedere stap is er één. Het is vooral de mindset van mensen die veranderd moet worden, bewust wording. Zie alleen al de kortzichtige reacties in dit topic waar men enkel klaagt over hoge brandstofprijzen. Mensen die bewust met energie omgaan zullen sneller vaker aan het totaal plaatje denken en wellicht sneller kiezen voor bijv. biologisch voedsel of millieuvriendelijke producten. Damn ik lijk wel een hippie ![]() Dit weekend maar weer compenseren met wat plezierritjes op de motor ![]() | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 09:02 |
Je bedoelt dat ding waardoor er jarenlang geen accijnsverhoging is geweest? Dat ding? Hou toch op met z'n allen met zeiken over dingen die de meesten hier nooit als autorijder hebben meegemaakt. De accijnzen zijn niet of amper aangepast de afgelopen jaren, de btw ook niet, de olie staat nog lang niet zo hoog als in 2005 maar toch verbreken benzine en diesel de records. Nederland loopt te zeiken op de regering. Shell en de rest lachen zich gierend naar de bank om hun volgende recordwinst te storten. Als de accijns niet stijgt, en het btw percentage niet, en de prijs wel dan kan dat alleen maar in de productieprijs en in de marge zitten. De Nederlandse belastingdruk is niet anders dan die in Duitsland of Engeland. Toch is de literprijs hier hoger, als je wil weten waarom dan moet je het maar aan je pomphouder vragen. | |
_VoiD_ | donderdag 15 maart 2012 @ 09:02 |
Rev, dat er overgegaan moet worden naar meer duurzame vormen van energie is duidelijk. Denk niet dat iemand daar een speld tussen kan krijgen. Helaas zitten we nu nog in de beginfase van deze overgang en zijn de duurzame "alternatieven" geen alternatief. Een electrische auto waarmee ik maar 100 km kan rijden en deze dan 4 uur moet opladen is geen alternatief als ik met de auto op vakantie ga. Of als ik voor m'n werk 200 km per dag moet rijden. Net als zonnepanelen. Leuk als je vrijstaand woont en een groot dak hebt op het zuiden, maar veel mensen wonen gewoon in een appartementje op 2 hoog met 0 mogelijkheden om aan duurzame energievoorziening te werken. | |
BertV | donderdag 15 maart 2012 @ 09:08 |
Gaat niet lukken in de huidige situatie waarbij andere grote economieën gewoon door gaan met het afnemen van die olie. Persoonlijk heb ik al de stap gemaakt naar een motorscooter. 1:42 (1:46 fabrieksopgave) ipv de 1:16 van mijn motorfiets. Mijn brandstof is meer dan 2,5x goedkoper geworden. | |
Q. | donderdag 15 maart 2012 @ 09:11 |
Het enige echte alternatief wat er is en wat er gaat komen is minder rijden en minder energie consumeren. Alternatieven zullen nooit kunnen gaan voorzien in onze huidige energiebehoefte, dat is fysiek onmogelijk. Iedereen zal wel gaan miepen "Nee, dat KAN niet, ik MOET zoveel rijden / energie gebruiken" maar geloof me, als de prijs maar hoog genoeg is is dat zometeen echt niet meer nodig. Er valt nog zo enorm veel energie te besparen door gewoon minder te gebruiken, het is zo simpel. Onze hele maatschappij is ingericht op een onbeperkt aanbod aan goedkope energie maar dat tijdperk is voorbij, we zullen ons moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit: dure energie, in de toekomst waarschijnlijk zelfs tekorten een (vloeibare) energiedragers. Je kan natuurlijk ook gewoon je kop in het zand steken en hopen dat het allemaal niet zo erg is, dat is ook een optie. Alleen verander je daar de realiteit niet mee. ![]() | |
Godtje | donderdag 15 maart 2012 @ 09:12 |
Gelukkig heb je meer verstand van ................ Waar heb je eigenlijk meer verstand van? ![]() | |
Revolution-NL | donderdag 15 maart 2012 @ 09:15 |
Niet één transitie gebeurt zomaar. Niet één transitie gebeurt zonder pijn. Daar gaat eerst iets aan vooraf. Pas als mensen doorkrijgen dat er echt iets moet gebeuren omdat ze anders het gemak dreigen te verliezen dan beginnen ze pas iets te ondernemen. Zonder een hoge olieprijs en een klimaat probleem was er helemaal geen prikkel geweest om te beginnen aan hybride voertuigen, EV en duurzame energie opwekking. Een transitie gebeurt niet van de een op de andere dag daar is tijd voor nodig, veel tijd. Pas als het de gebruikelijke opties te duur worden zal men massaal overstappen. Mensen zijn namelijk niet gemaakt voor grootte veranderingen, het liefst houden we alles zoals het is. Daarom zijn de prikkelingen zo belangrijk. Het is een mindset die heel langzaam tot de mensen door moet dringen. Zonnepanelen zijn overigens erg interessant hoor met een juiste dakkorrientatie. Daar heb je geen vrijstaande woning voor nodig. Dat lukt prima op een doorsnee rijtjeshuis. | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 09:17 |
Hoe is het trouwens met die algen die makkelijk te produceren zijn en die een vrij hoog rendement aan olie opleveren? Klein stukje van een woestijn in Arizona zou al genoeg ruimte zijn om in de volledige oliebehoefte van de VS te voorzien? | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 09:22 |
Voor een groot deel nog (verre) toekomstmuziek. Eigenlijk is olie nog veel te goedkoop en op veel plekken te makkelijk te winnen. Dat maakt het niet zo aantrekkelijk om vele miljarden te steken in onzekere nieuwe technieken. | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 09:26 |
Mwah, DARPA begint volgend jaar met het produceren van zo'n 50 miljoen gallon aan jet fuel tegen lagere prijzen dan benzine. Zo onzeker is de techniek niet namelijk, je kan ook beter nu al beginnen dan wanneer het echt nodig is. | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 09:29 |
Oh, ik ben helemaal voor om nu te beginnen ![]() Maar het duurt nogal even en het vergt nogal een investering voordat een dergelijke methode echt volop van de grond komt. Er zijn ook al enkele honderdduizenden elektrische auto's in de wereld, misschien al meer dan een miljoen toch is ook dat nog ver van een doorbraak. Alles is nog ingericht op het gemak van aardolieproducten. | |
Pheno | donderdag 15 maart 2012 @ 09:30 |
En al zou ik er 1 hebben, dat opladen gaat zo verdomd lastig in mijn 230v stopcontact. Investeren in oplaadpunten, leuk dat ze dat alleen in de randstad doen. Waar er ook OV genoeg is ![]() | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 09:33 |
Je kan over het algemeen wel degelijk prima met je normale stopcontact zo'n auto opladen, dat is het probleem niet eens. En als je een elektrische auto hebt biedt e-laad je ook de mogelijkheid voor niets een oplaadpunt in je straat aan te vragen. Sowieso is die club bezig door heel Nederland zo'n 10.000 van die dingen te plaatsen (hier staat er al ruim een jaar 1, is nog nooit gebruik geloof ik ![]() | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 09:34 |
Ja, beetje jammerlijk dat, aangezien de elektrische auto lange tijd populairder was dan diesel en benzine. | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 09:35 |
Beetje jammer maar wel begrijpelijk. Benzine is een heel mooi product voor dit soort dingen. Zoveel eenvoudiger dan klooien met accu's... | |
Pheno | donderdag 15 maart 2012 @ 09:37 |
De laatste plugstandaard die ik zag paste niet ![]() ![]() In Amsterdam heb je ze overal. Dus waar komen die 10.000 punten precies ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Pheno op 15-03-2012 09:43:56 ] | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 09:38 |
Tja, als ze geen olie hadden gevonden in Texas in 1901 dan had je nu geen gekloot met accu's meer gehad want dan was de ontwikkeling van de auto's niet gestaakt. ![]() | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 09:44 |
Verloopstekkertje ![]() ![]() ![]() Overigens wordt de dekking steeds beter http://www.e-laad.nl/zoek-een-oplaadpunt (die site heeft best veel informatie over dit onderwerp) Maar voor algemene dekking krijg je toch het kip-ei verhaal, er moet wel vraag naar zijn voor die er komt maar mensen gaan de auto's niet gebruiken als ze ze niet op kunnen laden... | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 09:44 |
Of je moest dagelijks even langs de kolenvergasser om af te tanken ![]() | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 09:46 |
Nee, in 1900 was de elektrische auto namelijk veruit het populairst. | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 09:48 |
wat niet per se wil zeggen dat dit zo gebleven was zonder de vondst van olie ![]() | |
fruityloop | donderdag 15 maart 2012 @ 10:00 |
Daarom denk ik ook dat de plek van benzine/diesel als energiedrager vervangen zal worden door waterstof. Houden we hetzelfde gemak als benzine, dus ~600km actieradius tanken in 5 minuten. ![]() Nu nog even benzinemotoren als range-extender zoals in de Volt, met een plug-in oplaadoptie voor 's nachts thuis, en op termijn kunnen we die range-extenders mooi vervangen door brandstofcellen op waterstof, waar Honda volgens mij al demo-auto's van heeft rijden. | |
Reya | donderdag 15 maart 2012 @ 10:00 |
Ik zou om die reden ook zeggen dat olie uit biomassa a priori een voorspong heeft in de 'strijd' om de meest courante nieuwe brandstof. | |
fruityloop | donderdag 15 maart 2012 @ 10:05 |
Veel te veel gedonder, waarom niet waterstof produceren met kern-energie? We bouwen mooi wat 4e generatie kernreactoren, die dingen zijn thermisch veilig, en kunnen ons huidige kernafval gebruiken als brandstof. Deze worden aangevuld met wind- en zonne-energie waar rendabel, en we kunnen lekker blijven rijden. Kunnen we op termijn >75 jaar, die centrales vervangen door kern-fusie reactoren, en die olie uit biomassa gebruiken voor alle andere toepassingen waar aardolie nu voor gebruikt wordt. | |
Pheno | donderdag 15 maart 2012 @ 10:07 |
Klopt, maar als gebruiker heb ik vrij veel last ervan als ik de eerste ben, want dan heb ik een voertuig dat ik niet goed kan gebruiken. De providers moeten toch eerst over de brug komen. Ik ga niet investeren in iets dat ik niet kan gebruiken. En ja, die moeten investeren, dat weer een risico is. maar doen ze het niet, dan koopt bijna niemand het ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 15 maart 2012 @ 10:09 |
Hoewel de diesel ook duurder dan ooit is, is het prijsverschil tussen benzine en diesel behoorlijk groot. Bij de goedkope pomp om de hoek betaalde ik vandaag 1.409 voor een liter diesel, terwijl de teller voor euro 95 op 1.739 stond. Een verschil van 33 cent. Volgens mij is ook dat prijsverschil zelden zo groot geweest. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2012 10:09:26 ] | |
GewoneMan | donderdag 15 maart 2012 @ 10:10 |
heleboel mensen zien en willen dit wel... probleem is niet iedereen heeft zoveel geld dat ze zo even een nieuwe auto en een dak vol zonnepanelen kunnen pinnen ![]() ![]() | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 10:10 |
Hoewel die methode ook nadelen heeft (waar haal je afdoende biomassa vandaan?) zit daar wel wat in. Je kan het geruisloos introduceren door gewoon het percentage wat je bijmengt te verhogen. | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 10:12 |
Er zal wat tijd over heen gaan voor het echt courant wordt inderdaad. Maar zo is het bij de introductie van alle nieuwe techniek. De eerste auto's op benzine moesten ook maar hopen dat er ergens benzine voor handen was als ze dat nodig hadden... | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 10:13 |
Alleen is de techniek de komende paar decennia nog niet zodanig dat we die nieuwe centrales op enige schaal toe kunnen passen. en waterstof is ook een raar goedje waar je flink mee op moet passen... | |
Revolution-NL | donderdag 15 maart 2012 @ 10:14 |
Normalite is het verschil tussen de 30 en 36 cent. Geheel normaal dus ![]() | |
Pheno | donderdag 15 maart 2012 @ 10:14 |
Die mensen die dat konden betalen hadden loonslaven die de benzine kwamen brengen ![]() | |
du_ke | donderdag 15 maart 2012 @ 10:15 |
Gezien de prijs van een goede elektrische auto kunnen de eigenaren daarvan ook wel iemand een emmertje stroom laten brengen. | |
#ANONIEM | donderdag 15 maart 2012 @ 11:32 |
Kun je deze bewering met een bron onderbouwen? Ik weet niet anders dan dat het prijsverschil al vele jaren tussen de 20 en 30 cent schommelde. Op een bepaald moment, niet eens zo gek lang geleden - ik denk circa 2-3 jaar terug - was het prijsverschil zelfs maar 18 cent. Ik kan me niet heugen dat ik ooit prijsverschillen van 36 cent heb gezien. | |
Ronnie_bravo | donderdag 15 maart 2012 @ 11:38 |
Volgens Lord_Vetinari is dat allang terug via allerlei wegen..... hij gaat vast nog even aantonen hoe dit is gebeurd ![]()
| |
waht | donderdag 15 maart 2012 @ 11:40 |
In procenten zal het overeenkomen met historische prijzen. | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 11:40 |
http://www.rijksoverheid.(...)nzine-en-diesel.html | |
sorcees | donderdag 15 maart 2012 @ 11:41 |
Ik blijf fietsen. | |
GewoneMan | donderdag 15 maart 2012 @ 11:50 |
allerlei wegen ![]() ![]() ![]() ![]() wacht ook nog op reactie van revolution ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 15 maart 2012 @ 12:13 |
Het is vermoeiend hoe hele volksstammen nog steeds denken dat Wim Kok de grote boosdoener is. Zoals Dagonet al aanhaalde, was de accijnsverhoging bij lange na geen kwartje (in guldens uitgedrukt). Verder worden jaarlijks accijnsverhogingen doorgevoerd. Het is destijds alleen versneld gebeurd. In de jaren daarna zijn de accijnzen op hetzelfde niveau gebleven. Per saldo zaten we in 1995 op hetzelfde accijnsniveau als wat we zonder het "Kwartje van Kok" gehad zouden hebben. En voor de criticus die opmerkt dat het nog steeds wel om een stijging van accijnzen gaat: ja, dat klopt. Maar wees dan ook zo fair om vast te stellen dat geen enkele andere politicus naderhand ooit de accijnzen wezenlijk heeft verlaagd. De trend is steeds een stijging geweest. In mei 2001, toen Kok vertrok als premier en kort voordat Nederland een rechtse regering kreeg, waren de accijnzen op brandstof (uitgedrukt in centen per liter of kilo) als volgt: Benzine: 61.093 Diesel: 34.645 LPG: 12.552 Op 1 januari 2011 waren die accijnzen als volgt: Benzine: 72.826 Diesel: 43.091 LPG: 16.094 Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns Kortom: tussen 2002 en 2011 is de accijns op brandstof harder gestegen dan door de versnelde accijnsstijging die het Kwartje van Kok tussen 1991 en 1995 veroorzaakte. | |
Revolution-NL | donderdag 15 maart 2012 @ 12:24 |
Als je de brandstofprijzen corrigeert naar de inflatie en naar het feit dat onze auto's aanzienlijk zuiniger is geworden en de mrb en BPM en veel gevallen is komen te vervallen dan valt het allemaal heeeeeel erg mee. Maar tjaaa... die onderbuik he. | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 12:25 |
En als je dan met de accijns gaat rekenen dan zie je dat deze dit jaar gelijk is gebleven, dat het btw-percentage niet is aangepast. Dus aan accijns en btw over accijns betalen we al meer dan een jaar hetzelfde: 86,87 Op dit moment is een liter benzine aan de snelweg ¤1,80. Min die 86,87 hou je over een bedrag inclusief btw, trek daar weer 19% btw vanaf en je houdt 78 cent aan productie en margeprijzen. Een jaar geleden werd het record van ¤1,70 verbroken aan de snelweg. Halen we weer die 86.87 eraf, hou je 83,13 cent over. Trek daar die btw weer vanaf en je houdt 69,85 cent over aan productie- en margeprijzen. In een jaar tijd hebben de oliemaatschappijen hun prijs dus met zo'n 10% verhoogd. De olieprijs is echter lang zo erg niet gestegen. | |
#ANONIEM | donderdag 15 maart 2012 @ 12:30 |
Ik rijd momenteel voor 7 cent per kilometer en betaal geen wegenbelasting. Het valt inderdaad behoorlijk mee. Helaas wil het rechtse rampenkabinet echter weer de MRB op zuinige auto's invoeren, per 2014. Dat zijn nou maatregelen die écht de autorijder naaien. | |
waht | donderdag 15 maart 2012 @ 12:31 |
Toch zeker wel. Net als de kosten voor transport en raffinage omhoog zijn gegaan. | |
allesbeterweter | donderdag 15 maart 2012 @ 12:33 |
Idd en ook nog wat minder file's ,ik wordt er niet goed van zoveel verkeer elke dag(file).. Gewoon 2¤ de liter omhoog gooien......... ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 15 maart 2012 @ 12:33 |
Maar - corrigeer me als ik het fout heb - de Nederlandse staat heeft toch ook baat bij hogere olieprijzen? Hoe hoger de kale prijs, des te hoger is ook de btw die erover wordt geheven. De btw is een percentage (19%) en niet een vaststaand tarief. Kortom: 19% over 70 cent kale prijs levert minder op dan 19% btw over een kale prijs van 78 cent. | |
GewoneMan | donderdag 15 maart 2012 @ 12:33 |
en die zal alleen maar stijgen daar de grootste en makkelijkst te bereiken bronnen allemaal (zo goed als) uitgeput zijn ![]() ![]() | |
GewoneMan | donderdag 15 maart 2012 @ 12:35 |
en wat denk je dat er dan gebeurd met producten die vervoerd worden zoals de gehele inhoud van de supermarkt om even iets te noemen ![]() | |
sjorsie1982 | donderdag 15 maart 2012 @ 12:36 |
Totdat je je afschrijving meeneemt van je nieuwe auto. Niet iedereen kan een nieuwe auto kopen. Daarnaast wordt inflatie bepaald voor een heel groot gedeelte door de stijging van de benzineprijs, dus om nu inflatie de te noemen om de stijging van de benzine prijs af te vlakken is een cirkelberedenering. | |
#ANONIEM | donderdag 15 maart 2012 @ 12:37 |
Voor iemand die zich allesbeterweter noemt, houd je er wel erg kortzichtige en simplistische opvattingen op na. Als je alleen al kijkt naar de brandstofkosten van de transportsector, is je voorstel totaal onuitvoerbaar. Transport van (bijvoorbeeld) levensmiddelen zal tientallen miljoenen, zo niet miljarden, extra kosten. En de consument (jij dus ook) betaalt daarvoor de prijs. En mensen staan niet voor hun lol in de file. Daartoe bestaat een (economische) noodzaak. Ze zijn onderweg naar hun werk. Het openbaar vervoer - ook schreeuwend duur - is geen wezenlijk alternatief. Zet liever in op spreiding van werkgelegenheid en werktijden, bevorderen van thuiswerken en videoconferencing en het verhelpen van knelpunten in het wegennet. | |
sjorsie1982 | donderdag 15 maart 2012 @ 12:38 |
BTW wordt toch over de gehele liter prijs geheven, dus ook over de acijnzen? | |
allesbeterweter | donderdag 15 maart 2012 @ 12:38 |
Die gaan bewuster inkopen ........hoeven dan ook niet zoveel meer weg te gooien. ![]() | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 12:40 |
Toch frappant dat de oliemaatschappijen zich toch kunnen helpen aan recordwinsten en dat in de ons omringende landen de prijsstijging achterblijft. Het is gewoon te zot voor woorden dat men steeds naar de overheid kijkt in dit land, ik snap dat dat is omdat de oliemaatschappijen dat ook graag zien, en daar dus ook op inspelen, maar dat maakt het niet minder nutteloos. Het levert de overheid misschien 1 cent meer op dan vorig jaar. | |
sjorsie1982 | donderdag 15 maart 2012 @ 12:40 |
Ben ik het niet helemaal mee eens.... Jouw beredenering gaat alleen op als iemand verplicht moet werken in de randstad of als iemand verplicht moet wonen in de randstad. Aangezien we geen slaven zijn, maar zelf kunnen kiezen waar we werken, zit er een vrijwillige keuze in het rijden in files. | |
GewoneMan | donderdag 15 maart 2012 @ 12:40 |
![]() ![]() ![]() | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 12:41 |
Weinig, ja, het levert meer op, maar zijn ze erbij gebaat? Niet op langere termijn in ieder geval omdat hoge prijzen een nadelige invloed op de economie hebben. | |
Dagonet | donderdag 15 maart 2012 @ 12:42 |
Aangezien het grootste werkaanbod westelijk van Utrecht is heb je niet echt bijster veel keuze waar je werkt. | |
GewoneMan | donderdag 15 maart 2012 @ 12:42 |
niet echt een hoop mensen mogen al blij zijn dat ze werk hebben ook al is dat dan b.v. een uur rijden van huis. (ander) werk vinden is nu niet zo makkelijk hoor ![]() | |
sjorsie1982 | donderdag 15 maart 2012 @ 12:43 |
Neemt niet weg dat er wel werkgelegenheid is in groningen en limburg. Wellicht neit het werk wat je wilt, maar daar zit weer het woord willen in... dus een eis, wens. Het hoeft niet, dus in file rijden zit een vorm van eigen keuze in. | |
allesbeterweter | donderdag 15 maart 2012 @ 12:43 |
Nee dat ze grote hoeveelheden voedsel weggooien (dagvers producten). O ja dat gaat naar de voedselbanken voor de opvreters van de natie.......... ![]() | |
sjorsie1982 | donderdag 15 maart 2012 @ 12:44 |
Hangt van je kwaliteiten, wensen en eisen af. | |
GewoneMan | donderdag 15 maart 2012 @ 12:44 |
ja maar als je brandstof met 2¤ per liter duurder maakt gaat ALLES wat jij dagelijks koopt ook gewoon dik in prijs omhoog dat mijn vriend is realiteit. | |
sjorsie1982 | donderdag 15 maart 2012 @ 12:45 |
De benzine prijs per artikel zit in de orde grote van 0.001 centen, als daar een stijging in komt van bv 100% dan stelt het nog steeds geen ruk voor per artikel. | |
Pheno | donderdag 15 maart 2012 @ 12:47 |
Fijn, maar niet waar de persoon in kwestie voor geleerd heeft. Of wil jij een systeembeheerder een knie-operatie laten uitvoeren? Passend werk lijkt me geen bizarre wens. Dat willen de meeste mensen. Dus wat is je punt? | |
allesbeterweter | donderdag 15 maart 2012 @ 12:48 |
Gaan de mensen misschien wat minder vet eten is ook wel gezonder en beter voor de gezondsheidzorg. ![]() | |
sjorsie1982 | donderdag 15 maart 2012 @ 12:48 |
je hebt helemaal gelijk, maar een wens is een wens. Ik heb ook neit gezegd dat sommige wensen bizar zijn of raar of absurd. Maar het blifjt een wens. Blijkbaar vinden mensen file-rijden minder erg dan ander werk doen, wat wellicht minder leuk is. Maar het blijft een keuze. Dus file rijden is indirect een vrijwillige keuze. | |
Pheno | donderdag 15 maart 2012 @ 12:54 |
Hoezo ander werk? Welke keuze? Je hebt een diploma voor X, waarom zou je Y kiezen? Wat je niet kan kiezen, want je hebt papiertje Y niet. Of wil je heel oostelijk Nederland omscholen ![]() ![]() | |
Gesc | donderdag 15 maart 2012 @ 13:18 |
Je kan ook verhuizen als je het filerijden zat bent, het zijn allemaal keuzes die je zelf kan maken. Verhuis, OV, filerijden, pak de fiets, baan dichterbij zoeken, het kan allemaal. | |
Pheno | donderdag 15 maart 2012 @ 13:19 |
Nee, dat kan niet. Of misschien volg je het nieuws niet helemaal, dat kan wel ![]() | |
Gesc | donderdag 15 maart 2012 @ 13:29 |
Als je er geen moeite insteekt zal je situatie nooit verbeteren nee. | |
Pheno | donderdag 15 maart 2012 @ 13:43 |
Een panty over mijn hoofd een bank binnenstormen zal niet zorgen dat ik opeens een tweede hypotheek krijg. En of ik mijn huis verkoop door dat te doen vraag ik me af ![]() De huizenmarkt is niet zo makkelijk op het moment, onzekerheid en zo. Omdat de regering geen keuze durft te maken over bepaalde dingen ![]() Alles afwimpelen met dat het een eigen keuze is is te makkelijk. Dat is het niet altijd. Je kunt ook vijftig km met de fiets gaan, dat is ook een keuze. Je kunt ook stoppen met werken en van een bijstand gaan leven ipv een goedbetaalde, interessante baan op niveau bij een bedrijf waar je het naar je zin hebt, ook een keuze. Is het een goede keuze? Nee, dus dan is er simpelweg niets te kiezen ![]() Laat ze maar komen met alternatieven hoe we ons verplaatsen. Of verplaats de werkgevers maar. Het is al druk zat daar in de randstad ![]() | |
Bayswater | donderdag 15 maart 2012 @ 14:11 |
Vind filerijden niet zo'n probleem eigenlijk iedere dag, radiootje aan (3FM 's ochtends Giel - 's middags Coen en Sander)en aansluiten maar. Soort van 3 kwartier relaxen voor en 3 kwartier na het werk. Jammer dat het nu zoveel moet kosten. |