FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Benzineprijs op recordhoogte
Ajacied422donderdag 3 maart 2011 @ 18:26
Nederlanders die hun auto volgooien bij een benzinestation, voelen de onrust in het Midden-Oosten flink in hun portemonnee. De ongeregeldheden in de Arabische wereld hebben de prijs van bezine naar een recordhoogte gestuwd.

Een liter euro ongelood kost vrijdag aan de pomp gemiddeld 1,697 euro. Daarmee kost een liter benzine meer dan ooit, zo meldde consumentencollectief UnitedConsumers donderdag.

Het vorige record stamt uit juni 2008, toen voor een liter ongelood 1,692 euro betaald moest worden. De prijs nu zit daar een halve cent boven.

Sinds het begin van de onrust in de Arabische wereld zijn de olieprijs en de daaraan gekoppelde brandstofprijzen bezig aan een opmars. Afhankelijk van hoe de situatie zich ontwikkelt, kan de benzineprijs verder stijgen tot 1,80 euro of 1,90 euro, denkt Paul van Selms van United Consumers. „Theoretisch is dat mogelijk als de olieprijs weer richting de 140 dollar per vat gaat.”

De prijs van een vat ruwe Amerikaanse dollar noteerde donderdag net als recent al een paar keer eerder het geval was, boven de 100 dollar. Oliemaatschappijen bepalen aan de hand van die prijs de consumentenprijzen die zij aan de pomp berekenen.

Toen de benzineprijs in 2008 een recordhoogte bereikte, noteerde de olieprijs zo rond de 140 dollar per vat. Dat kwam destijds door een combinatie van factoren, zoals onzekerheid over de oliereserves, een goed draaiende economie maar vooral door speculatie. Destijds bereikte de benzineprijs pas een record bij een veel hogere stand van de olieprijs. Nu is het meer met elkaar in lijn.

Dat komt volgens Van Selms omdat ondanks alle pogingen het tij te keren de vraag naar olie en brandstof wereldwijd nog steeds toeneemt. „De benzineprijs zal dan ook al enige tijd op het hogere niveau blijven.”

SPOILER
telegraaf is bron *O*
mscholdonderdag 3 maart 2011 @ 18:35
ik zeg: doe er nog maar wat euro's bovenop, dan hoeven ze niet zo extreem te bezuinigen, en komen er minder auto's win-win situatie ^O^
kawotskidonderdag 3 maart 2011 @ 18:40
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:35 schreef mschol het volgende:
ik zeg: doe er nog maar wat euro's bovenop, dan hoeven ze niet zo extreem te bezuinigen, en komen er minder auto's win-win situatie ^O^
Stop ik gewoon met werken.. kunnen ze mij de uitkering betalen, win-win
mscholdonderdag 3 maart 2011 @ 18:41
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:40 schreef kawotski het volgende:

[..]

Stop ik gewoon met werken.. kunnen ze mij de uitkering betalen, win-win
dan krijg je (na een tijdje) geen uitkering omdat je te lui bent werk dichterbij huis te zoeken.. ^O^
legacythe2nddonderdag 3 maart 2011 @ 19:00
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:41 schreef mschol het volgende:

[..]

dan krijg je (na een tijdje) geen uitkering omdat je te lui bent werk dichterbij huis te zoeken.. ^O^
Pak jij lekker die achterlijke fiets van je dan pak ik de auto wel. :P
Zwolsboyvrijdag 4 maart 2011 @ 21:46
Autos worden steeds zuiniger benzine steeds duurder, ja ik snap het wel er moet natuurlijk geld verdient worden.

Ga eens voor de grap naar de VS en check wat een Gallon daar kost en nee ga niet zeggen maar hun autos slurpen meer daar kan je ook zuinige autos kopen.
Uw_ergste_nachtmerrievrijdag 4 maart 2011 @ 21:54
Ik wacht nog steeds op de teruggave van het kwartje van Kok, met inflatiecorrectie en BTW moet dit onderhand wel 50 eurocent zijn ;)
Enneacanthus_Obesusvrijdag 4 maart 2011 @ 21:54
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:35 schreef mschol het volgende:
ik zeg: doe er nog maar wat euro's bovenop, dan hoeven ze niet zo extreem te bezuinigen, en komen er minder auto's win-win situatie ^O^
Je denkt toch niet dat die graaiende kleptocraten minder gaan bezuinigen als er meer te plukken valt? Kom nou! :P
Bayswaterwoensdag 14 maart 2012 @ 17:12
De prijs van diesel heeft een recordniveau van 1,507 euro per liter bereikt. Dat blijkt uit gegevens die dinsdag zijn gepubliceerd op de website van het consumentencollectief United Consumers. Die gaan uit van de gemiddelde adviesprijs van de vijf grote leveranciers in Nederland.

Het oude record stamde uit 2008. Toen moest gemiddeld 1,505 per liter diesel worden afgerekend. Ook de prijzen van benzine en LPG zijn verder opgelopen, tot respectievelijk 1,835 euro en 0,919 euro per liter.

De prijsstijgingen hangen samen met de sterke opmars van de olieprijs, ondanks de haperende economie. Volgens marktkenners heeft dat voor een belangrijk deel te maken met de onrust in het Midden-Oosten. Ook de gedaalde waarde van de euro ten opzichte van de dollar speelt een rol. Daardoor is olie, die in dollars wordt afgerekend, relatief duur in euro's.

De benzineprijs loopt in het kielzog van de olieprijs rap op. Vanaf midden 2008 duurde het tot april 2011 voordat de benzineprijs weer tot recordhoogte steeg. Sinds begin dit jaar volgt record op record.
AchJawoensdag 14 maart 2012 @ 18:10
En uiteraard zullen de gas- en elektriciteitsprijs spoedig volgen... -O-
Stezowoensdag 14 maart 2012 @ 18:48
All thanks to the Bernank...

GewoneManwoensdag 14 maart 2012 @ 19:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 21:54 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
Ik wacht nog steeds op de teruggave van het kwartje van Kok, met inflatiecorrectie en BTW moet dit onderhand wel 50 eurocent zijn ;)
kan je lang wachten :N
GewoneManwoensdag 14 maart 2012 @ 19:47
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 18:10 schreef AchJa het volgende:
En uiteraard zullen de gas- en elektriciteitsprijs spoedig volgen... -O-
uiteraard en dan nog een 9% verhoging op de huur ^O^
AchJawoensdag 14 maart 2012 @ 20:03
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:47 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

uiteraard en dan nog een 9% verhoging op de huur ^O^
Correct, met een gelijktijdige verlaging danwel verdwijning van allerlei toeslagen en HRA. ^O^ Het wordt steeds beter hier!
ArnosLwoensdag 14 maart 2012 @ 20:04
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Correct, met een gelijktijdige verlaging danwel verdwijning van allerlei toeslagen en HRA. ^O^ Het wordt steeds beter hier!
En het dan nog raar vinden dat Nederlanders de rekeningen niet meer kunnen betalen ^O^
TweeGrolschwoensdag 14 maart 2012 @ 20:07
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:04 schreef ArnosL het volgende:

[..]

En het dan nog raar vinden dat Nederlanders de rekeningen niet meer kunnen betalen ^O^
Wat op zich raar is want Nederlanders krijgen gewoon inflatiecorrectie op hun uitkering. En ook bij CBS en CPB berekeningen gaan de armen er nooit op achteruit. Maar vooral lekker ongenuanceerd blijven huilen ^O^
AchJawoensdag 14 maart 2012 @ 20:09
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:07 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Wat op zich raar is want Nederlanders krijgen gewoon inflatiecorrectie op hun uitkering. En ook bij CBS en CPB berekeningen gaan de armen er nooit op achteruit. Maar vooral lekker ongenuanceerd blijven huilen ^O^
Die correctie heb ik de afgelopen 10 jaar gemist, maar ja ik heb ook geen uitkering.
TweeGrolschwoensdag 14 maart 2012 @ 20:11
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die correctie heb ik de afgelopen 10 jaar gemist, maar ja ik heb ook geen uitkering.
Nou dan ben je er de afgelopen 10 jaar al helemaal niet op achteruit gegaan.
AchJawoensdag 14 maart 2012 @ 20:16
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:11 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Nou dan ben je er de afgelopen 10 jaar al helemaal niet op achteruit gegaan.
_O- :')

Ik werk gewoon voor mijn munten.
PKRChampwoensdag 14 maart 2012 @ 23:15
Hoe zit dat nou met dat kwartje van Kok? :')
GewoneManwoensdag 14 maart 2012 @ 23:59
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:15 schreef PKRChamp het volgende:
Hoe zit dat nou met dat kwartje van Kok? :')
nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd...

het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit :{
PKRChampdonderdag 15 maart 2012 @ 00:12
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:59 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd...

het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit :{
Dat bedoel ik ja, het zou de regering sieren om de Nederlandse burger te ontlasten en 25 Eurocent van de accijns af te trekken.
Vreemd dat geen een partij voor een lastenverlichting is, de eerste die dat in hun partijprogramma gooit heeft gelijk de grootste partij. Trieste regering. :r
ArnosLdonderdag 15 maart 2012 @ 00:16
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 00:12 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ja, het zou de regering sieren om de Nederlandse burger te ontlasten en 25 Eurocent van de accijns af te trekken.
Vreemd dat geen een partij voor een lastenverlichting is, de eerste die dat in hun partijprogramma gooit heeft gelijk de grootste partij. Trieste regering. :r
Jammer alleen dat we nu in een situatie zitten waarin dat kwartje van kok door het ministerie van Financiën helemaal niet gemist kan worden. Dan zou het begrotingstekort een eind de lucht in gaan vrees ik. Over een paar jaar als het economisch weer beter gaat mogen we weer zeuren tegen de regering.

Het zal dan ook wel voor niets zijn denk ik, maar zeuren mag altijd :P
3-vouddonderdag 15 maart 2012 @ 01:22
Allemaal fietsen en of openbaar vervoer. Dan hebben we deze bende met 2 dagen terug gezet naar de jaren 70.
GewoneMandonderdag 15 maart 2012 @ 01:40
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 00:16 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Jammer alleen dat we nu in een situatie zitten waarin dat kwartje van kok door het ministerie van Financiën helemaal niet gemist kan worden. Dan zou het begrotingstekort een eind de lucht in gaan vrees ik. Over een paar jaar als het economisch weer beter gaat mogen we weer zeuren tegen de regering.

Het zal dan ook wel voor niets zijn denk ik, maar zeuren mag altijd :P
het kwartje van kok is als de miljarden in griekenland...

dat zien we nooit meer terug :{
TheThirdMarkdonderdag 15 maart 2012 @ 01:44
Tis een beetje een kutsituatie zo.

Brandstof wordt duurder: er wordt minder gereden: minder inkomsten overheid: brandstofprijzen stijgen: etc.
mscholdonderdag 15 maart 2012 @ 02:02
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:44 schreef TheThirdMark het volgende:
Tis een beetje een kutsituatie zo.

Brandstof wordt duurder: er wordt minder gereden: minder inkomsten overheid: brandstofprijzen stijgen: etc.
nee want aczijnen worden niet hoger, dus het slaat nergens op...
TheThirdMarkdonderdag 15 maart 2012 @ 02:18
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 02:02 schreef mschol het volgende:

[..]

nee want aczijnen worden niet hoger, dus het slaat nergens op...
Wel degelijk, alleen niet in de vorm van accijnzen. Minder inkomsten betekend minder belastingvoordelen voor de transportsector die de brandstofprijsverhoging direct doorberekenen aan de klant. Dus de brandstofprijzen stijgen. Misschien niet aan de pomp, maar wel degelijk aan de kassa in de winkel.
mscholdonderdag 15 maart 2012 @ 02:32
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 02:18 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Wel degelijk, alleen niet in de vorm van accijnzen. Minder inkomsten betekend minder belastingvoordelen voor de transportsector die de brandstofprijsverhoging direct doorberekenen aan de klant. Dus de brandstofprijzen stijgen. Misschien niet aan de pomp, maar wel degelijk aan de kassa in de winkel.
maar dan nog slaat jou eerste post nergens op: hogere brandstofprijzen betekent meer belasting, betekent meer inkomsten overheid en daar dus geen stijging van de brandstofprijzen..

maar achja, oplossing is gewoon niet met een driekwart lege auto naar het werk te gaan, maar dat wil men niet want eng ofzo :')

maakt mij iig geen hol uit, heb geen auto ^O^
TheThirdMarkdonderdag 15 maart 2012 @ 02:39
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 02:32 schreef mschol het volgende:

[..]

maar dan nog slaat jou eerste post nergens op: hogere brandstofprijzen betekent meer belasting, betekent meer inkomsten overheid en daar dus geen stijging van de brandstofprijzen..

maar achja, oplossing is gewoon niet met een driekwart lege auto naar het werk te gaan, maar dat wil men niet want eng ofzo :')

maakt mij iig geen hol uit, heb geen auto ^O^
Slaat wel degelijk ergens op. De overheid is extreem goed in nemen, erg slecht in geven. Ze nemen 3x een cent en geven dan in eens 1.5cent terug. Die 1.5cent komt in het nieuws, vinden mensen prachtig maar een moment later nemen ze al weer 1 cent. En transportbedrijven gaan ook echt hun prijzen niet verlagen als ze spontaan een financiele meevaller van de regering ontvangen (kijk maar eens hoe dat met die BTW verlaging ging).
Revolution-NLdonderdag 15 maart 2012 @ 08:01
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven.

Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen.

Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen.

Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet.
Kortzichtige mensen :{
Revolution-NLdonderdag 15 maart 2012 @ 08:02
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 02:39 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Slaat wel degelijk ergens op. De overheid is extreem goed in nemen, erg slecht in geven. Ze nemen 3x een cent en geven dan in eens 1.5cent terug. Die 1.5cent komt in het nieuws, vinden mensen prachtig maar een moment later nemen ze al weer 1 cent. En transportbedrijven gaan ook echt hun prijzen niet verlagen als ze spontaan een financiele meevaller van de regering ontvangen (kijk maar eens hoe dat met die BTW verlaging ging).
boehoeeee de grote boze overheid :'( . Wat is je alternatief, Griekse tafferelen?
Sideshowbobbiedonderdag 15 maart 2012 @ 08:15
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven.

Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen.

Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen.

Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet.
Kortzichtige mensen :{
Er zijn vast wel genoeg mensen die dat inzien. Het is van jou echter een beetje kortzichtig door te denken dat iedereen wel even het geld heeft om een nieuwe (lees zuinige) auto aan te schaffen.
beestjuhdonderdag 15 maart 2012 @ 08:23
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven.

Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen.

Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen.

Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet.
Kortzichtige mensen :{
Jammer dat de bevolking zich niet realiseert dat olie niet alleen nodig is om auto te rijden, maar dat onze hele samenleving, al onze productie, ermee samenhangt. Productie en transport van voedsel, als grondstof voor electriciteit, electronica, metaal, plastic, verf en bijna al het andere wat wij ooit vooruitgang noemden, maar natuurlijk ook de lucht- en scheepvaart. Eenmaal voorbij the point of no return (wat we imho al gepasseerd zijn) zullen dus álle prijzen exorbitant gaan stijgen.

Met 7 miljard monden te voeden gaat dit natuurlijk een ramp van ongekende omvang opleveren.

Ik snap dan ook niet dat niemand stappen onderneemt. Nederland blijft bijvoorbeeld liever bio-industrievlees exporteren dan aardappels en groente voor de eigen bevolking betaalbaar te houden. De woningmarkt wordt steeds strakker aangeschroefd zodat mensen niet eens dichter bij hun werk kúnnen gaan wonen. De overheid int wel belasting, meer en meer, maar om je toekomst veilig te stellen, ben je alsnog op jezelf aangewezen aangezien alle prioriteiten liggen bij de grote bedrijven (o.a. banken) die niks produceren, maar vooral gebakken lucht verkopen. Helaas hebben steeds minder mensen genoeg geld of tijd om hun eigen hachje te redden. Alsof de ineenstorting van het systeem zo gepland is, of is dat nu nog steeds BNW?
Q.donderdag 15 maart 2012 @ 08:25
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven.

Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen.

Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen.

Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet.
Kortzichtige mensen :{
+1.
fruityloopdonderdag 15 maart 2012 @ 08:28
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 02:39 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Slaat wel degelijk ergens op. De overheid is extreem goed in nemen, erg slecht in geven. Ze nemen 3x een cent en geven dan in eens 1.5cent terug. Die 1.5cent komt in het nieuws, vinden mensen prachtig maar een moment later nemen ze al weer 1 cent. En transportbedrijven gaan ook echt hun prijzen niet verlagen als ze spontaan een financiele meevaller van de regering ontvangen (kijk maar eens hoe dat met die BTW verlaging ging).
Ze "nemen" wat ze nodig hebben om de wensen van de burgers & bedrijven in te kunnen willigen, en die zijn veel en divers.. ;) Tot zo ver de mooie theorie, in de praktijk zijn er helaas goede ideeën die toch verkeerd uitpakken, faliekant misgaan, burgers en bedrijven die de boel het liefste flessen waar ze kunnen, etc etc.

Maar goed, de opbrengsten van dat "kwartje van Kok" zullen grofweg hetzelfde blijven, tenzij de benzineprijs zo hoog wordt, dat we echt fors minder km's gaan maken met zijn allen. Die 25 (gulden) cent (11,x eurocent) stijgt niet mee met de benzineprijs, waar de andere accijnzen en belastingen die in percentages worden berekend, dat wel doen.

Ik meen trouwens dat tijdens de invoering van dat kwartje over X jaar, de normale accijnzen iets minder snel verhoogd werden, dus netto is dat kwartje al lang en breed verdisconteerd ook.
Revolution-NLdonderdag 15 maart 2012 @ 08:53
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:15 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Er zijn vast wel genoeg mensen die dat inzien. Het is van jou echter een beetje kortzichtig door te denken dat iedereen wel even het geld heeft om een nieuwe (lees zuinige) auto aan te schaffen.
Mensen zien alleen het negatieve van hoge brandstofprijzen. Dit terwijl hoge brandstofprijzen voor de langere termijn enkel gunstig voor ons zijn. Hoge energiekosten kunnen ons als land een voorsprong geven op andere landen met een lagere accijnsen.

Helaas word dit veel te weinig belicht.
Revolution-NLdonderdag 15 maart 2012 @ 08:56
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:15 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Er zijn vast wel genoeg mensen die dat inzien. Het is van jou echter een beetje kortzichtig door te denken dat iedereen wel even het geld heeft om een nieuwe (lees zuinige) auto aan te schaffen.
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:23 schreef beestjuh het volgende:

[..]

Jammer dat de bevolking zich niet realiseert dat olie niet alleen nodig is om auto te rijden, maar dat onze hele samenleving, al onze productie, ermee samenhangt. Productie en transport van voedsel, als grondstof voor electriciteit, electronica, metaal, plastic, verf en bijna al het andere wat wij ooit vooruitgang noemden, maar natuurlijk ook de lucht- en scheepvaart. Eenmaal voorbij the point of no return (wat we imho al gepasseerd zijn) zullen dus álle prijzen exorbitant gaan stijgen.

Met 7 miljard monden te voeden gaat dit natuurlijk een ramp van ongekende omvang opleveren.

Ik snap dan ook niet dat niemand stappen onderneemt. Nederland blijft bijvoorbeeld liever bio-industrievlees exporteren dan aardappels en groente voor de eigen bevolking betaalbaar te houden. De woningmarkt wordt steeds strakker aangeschroefd zodat mensen niet eens dichter bij hun werk kúnnen gaan wonen. De overheid int wel belasting, meer en meer, maar om je toekomst veilig te stellen, ben je alsnog op jezelf aangewezen aangezien alle prioriteiten liggen bij de grote bedrijven (o.a. banken) die niks produceren, maar vooral gebakken lucht verkopen. Helaas hebben steeds minder mensen genoeg geld of tijd om hun eigen hachje te redden. Alsof de ineenstorting van het systeem zo gepland is, of is dat nu nog steeds BNW?
Iedere stap is er één. Het is vooral de mindset van mensen die veranderd moet worden, bewust wording. Zie alleen al de kortzichtige reacties in dit topic waar men enkel klaagt over hoge brandstofprijzen.

Mensen die bewust met energie omgaan zullen sneller vaker aan het totaal plaatje denken en wellicht sneller kiezen voor bijv. biologisch voedsel of millieuvriendelijke producten.

Damn ik lijk wel een hippie :')
Dit weekend maar weer compenseren met wat plezierritjes op de motor })
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 09:02
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:59 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd...

het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit :{
Je bedoelt dat ding waardoor er jarenlang geen accijnsverhoging is geweest? Dat ding?

Hou toch op met z'n allen met zeiken over dingen die de meesten hier nooit als autorijder hebben meegemaakt.

De accijnzen zijn niet of amper aangepast de afgelopen jaren, de btw ook niet, de olie staat nog lang niet zo hoog als in 2005 maar toch verbreken benzine en diesel de records.

Nederland loopt te zeiken op de regering.

Shell en de rest lachen zich gierend naar de bank om hun volgende recordwinst te storten.

Als de accijns niet stijgt, en het btw percentage niet, en de prijs wel dan kan dat alleen maar in de productieprijs en in de marge zitten.

De Nederlandse belastingdruk is niet anders dan die in Duitsland of Engeland. Toch is de literprijs hier hoger, als je wil weten waarom dan moet je het maar aan je pomphouder vragen.
_VoiD_donderdag 15 maart 2012 @ 09:02
Rev, dat er overgegaan moet worden naar meer duurzame vormen van energie is duidelijk. Denk niet dat iemand daar een speld tussen kan krijgen.

Helaas zitten we nu nog in de beginfase van deze overgang en zijn de duurzame "alternatieven" geen alternatief. Een electrische auto waarmee ik maar 100 km kan rijden en deze dan 4 uur moet opladen is geen alternatief als ik met de auto op vakantie ga. Of als ik voor m'n werk 200 km per dag moet rijden.

Net als zonnepanelen. Leuk als je vrijstaand woont en een groot dak hebt op het zuiden, maar veel mensen wonen gewoon in een appartementje op 2 hoog met 0 mogelijkheden om aan duurzame energievoorziening te werken.
BertVdonderdag 15 maart 2012 @ 09:08
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:22 schreef 3-voud het volgende:
Allemaal fietsen en of openbaar vervoer. Dan hebben we deze bende met 2 dagen terug gezet naar de jaren 70.
Gaat niet lukken in de huidige situatie waarbij andere grote economieën gewoon door gaan met het afnemen van die olie.
Persoonlijk heb ik al de stap gemaakt naar een motorscooter. 1:42 (1:46 fabrieksopgave) ipv de 1:16 van mijn motorfiets. Mijn brandstof is meer dan 2,5x goedkoper geworden.
Q.donderdag 15 maart 2012 @ 09:11
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:02 schreef _VoiD_ het volgende:
Rev, dat er overgegaan moet worden naar meer duurzame vormen van energie is duidelijk. Denk niet dat iemand daar een speld tussen kan krijgen.

Helaas zitten we nu nog in de beginfase van deze overgang en zijn de duurzame "alternatieven" geen alternatief. Een electrische auto waarmee ik maar 100 km kan rijden en deze dan 4 uur moet opladen is geen alternatief als ik met de auto op vakantie ga. Of als ik voor m'n werk 200 km per dag moet rijden.

Het enige echte alternatief wat er is en wat er gaat komen is minder rijden en minder energie consumeren. Alternatieven zullen nooit kunnen gaan voorzien in onze huidige energiebehoefte, dat is fysiek onmogelijk.

Iedereen zal wel gaan miepen "Nee, dat KAN niet, ik MOET zoveel rijden / energie gebruiken" maar geloof me, als de prijs maar hoog genoeg is is dat zometeen echt niet meer nodig. Er valt nog zo enorm veel energie te besparen door gewoon minder te gebruiken, het is zo simpel.

Onze hele maatschappij is ingericht op een onbeperkt aanbod aan goedkope energie maar dat tijdperk is voorbij, we zullen ons moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit: dure energie, in de toekomst waarschijnlijk zelfs tekorten een (vloeibare) energiedragers.

Je kan natuurlijk ook gewoon je kop in het zand steken en hopen dat het allemaal niet zo erg is, dat is ook een optie. Alleen verander je daar de realiteit niet mee. :7
Godtjedonderdag 15 maart 2012 @ 09:12
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:11 schreef Q. het volgende:

[..]

Het enige echte alternatief wat er is en wat er gaat komen is minder rijden en minder energie consumeren. Alternatieven zullen nooit kunnen gaan voorzien in onze huidige energiebehoefte, dat is fysiek onmogelijk.

Iedereen zal wel gaan miepen "Nee, dat KAN niet, ik MOET zoveel rijden / energie gebruiken" maar geloof me, als de prijs maar hoog genoeg is is dat zometeen echt niet meer nodig. Er valt nog zo enorm veel energie te besparen door gewoon minder te gebruiken, het is zo simpel.

Onze hele maatschappij is ingericht op een onbeperkt aanbod aan goedkope energie maar dat tijdperk is voorbij, we zullen ons moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit: dure energie, in de toekomst waarschijnlijk zelfs tekorten een (vloeibare) energiedragers.

Je kan natuurlijk ook gewoon je kop in het zand steken en hopen dat het allemaal niet zo erg is, dat is ook een optie. Alleen verander je daar de realiteit niet mee. :7
Gelukkig heb je meer verstand van ................

Waar heb je eigenlijk meer verstand van? ;(
Revolution-NLdonderdag 15 maart 2012 @ 09:15
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:02 schreef _VoiD_ het volgende:
Rev, dat er overgegaan moet worden naar meer duurzame vormen van energie is duidelijk. Denk niet dat iemand daar een speld tussen kan krijgen.

Helaas zitten we nu nog in de beginfase van deze overgang en zijn de duurzame "alternatieven" geen alternatief. Een electrische auto waarmee ik maar 100 km kan rijden en deze dan 4 uur moet opladen is geen alternatief als ik met de auto op vakantie ga. Of als ik voor m'n werk 200 km per dag moet rijden.

Net als zonnepanelen. Leuk als je vrijstaand woont en een groot dak hebt op het zuiden, maar veel mensen wonen gewoon in een appartementje op 2 hoog met 0 mogelijkheden om aan duurzame energievoorziening te werken.
Niet één transitie gebeurt zomaar. Niet één transitie gebeurt zonder pijn. Daar gaat eerst iets aan vooraf. Pas als mensen doorkrijgen dat er echt iets moet gebeuren omdat ze anders het gemak dreigen te verliezen dan beginnen ze pas iets te ondernemen.

Zonder een hoge olieprijs en een klimaat probleem was er helemaal geen prikkel geweest om te beginnen aan hybride voertuigen, EV en duurzame energie opwekking.

Een transitie gebeurt niet van de een op de andere dag daar is tijd voor nodig, veel tijd. Pas als het de gebruikelijke opties te duur worden zal men massaal overstappen. Mensen zijn namelijk niet gemaakt voor grootte veranderingen, het liefst houden we alles zoals het is. Daarom zijn de prikkelingen zo belangrijk. Het is een mindset die heel langzaam tot de mensen door moet dringen.

Zonnepanelen zijn overigens erg interessant hoor met een juiste dakkorrientatie. Daar heb je geen vrijstaande woning voor nodig. Dat lukt prima op een doorsnee rijtjeshuis.
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 09:17
Hoe is het trouwens met die algen die makkelijk te produceren zijn en die een vrij hoog rendement aan olie opleveren? Klein stukje van een woestijn in Arizona zou al genoeg ruimte zijn om in de volledige oliebehoefte van de VS te voorzien?
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 09:22
quote:
5s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:17 schreef Dagonet het volgende:
Hoe is het trouwens met die algen die makkelijk te produceren zijn en die een vrij hoog rendement aan olie opleveren? Klein stukje van een woestijn in Arizona zou al genoeg ruimte zijn om in de volledige oliebehoefte van de VS te voorzien?
Voor een groot deel nog (verre) toekomstmuziek. Eigenlijk is olie nog veel te goedkoop en op veel plekken te makkelijk te winnen. Dat maakt het niet zo aantrekkelijk om vele miljarden te steken in onzekere nieuwe technieken.
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 09:26
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor een groot deel nog (verre) toekomstmuziek. Eigenlijk is olie nog veel te goedkoop en op veel plekken te makkelijk te winnen. Dat maakt het niet zo aantrekkelijk om vele miljarden te steken in onzekere nieuwe technieken.
Mwah, DARPA begint volgend jaar met het produceren van zo'n 50 miljoen gallon aan jet fuel tegen lagere prijzen dan benzine.

Zo onzeker is de techniek niet namelijk, je kan ook beter nu al beginnen dan wanneer het echt nodig is.
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 09:29
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:26 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Mwah, DARPA begint volgend jaar met het produceren van zo'n 50 miljoen gallon aan jet fuel tegen lagere prijzen dan benzine.

Zo onzeker is de techniek niet namelijk, je kan ook beter nu al beginnen dan wanneer het echt nodig is.
Oh, ik ben helemaal voor om nu te beginnen ^O^.

Maar het duurt nogal even en het vergt nogal een investering voordat een dergelijke methode echt volop van de grond komt. Er zijn ook al enkele honderdduizenden elektrische auto's in de wereld, misschien al meer dan een miljoen toch is ook dat nog ver van een doorbraak. Alles is nog ingericht op het gemak van aardolieproducten.
Phenodonderdag 15 maart 2012 @ 09:30
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:15 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Er zijn vast wel genoeg mensen die dat inzien. Het is van jou echter een beetje kortzichtig door te denken dat iedereen wel even het geld heeft om een nieuwe (lees zuinige) auto aan te schaffen.
En al zou ik er 1 hebben, dat opladen gaat zo verdomd lastig in mijn 230v stopcontact. Investeren in oplaadpunten, leuk dat ze dat alleen in de randstad doen. Waar er ook OV genoeg is :') Ik mag eens per uur met een bus naar de juiste windrichting , kom dan niet eens in de buurt van mijn werk.
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 09:33
quote:
10s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:30 schreef Pheno het volgende:

[..]

En al zou ik er 1 hebben, dat opladen gaat zo verdomd lastig in mijn 230v stopcontact. Investeren in oplaadpunten, leuk dat ze dat alleen in de randstad doen.
Je kan over het algemeen wel degelijk prima met je normale stopcontact zo'n auto opladen, dat is het probleem niet eens. En als je een elektrische auto hebt biedt e-laad je ook de mogelijkheid voor niets een oplaadpunt in je straat aan te vragen. Sowieso is die club bezig door heel Nederland zo'n 10.000 van die dingen te plaatsen (hier staat er al ruim een jaar 1, is nog nooit gebruik geloof ik :') ).
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 09:34
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh, ik ben helemaal voor om nu te beginnen ^O^.

Maar het duurt nogal even en het vergt nogal een investering voordat een dergelijke methode echt volop van de grond komt. Er zijn ook al enkele honderdduizenden elektrische auto's in de wereld, misschien al meer dan een miljoen toch is ook dat nog ver van een doorbraak. Alles is nog ingericht op het gemak van aardolieproducten.
Ja, beetje jammerlijk dat, aangezien de elektrische auto lange tijd populairder was dan diesel en benzine.
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 09:35
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:34 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ja, beetje jammerlijk dat, aangezien de elektrische auto lange tijd populairder was dan diesel en benzine.
Beetje jammer maar wel begrijpelijk. Benzine is een heel mooi product voor dit soort dingen. Zoveel eenvoudiger dan klooien met accu's...
Phenodonderdag 15 maart 2012 @ 09:37
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Je kan over het algemeen wel degelijk prima met je normale stopcontact zo'n auto opladen, dat is het probleem niet eens. En als je een elektrische auto hebt biedt e-laad je ook de mogelijkheid voor niets een oplaadpunt in je straat aan te vragen. Sowieso is die club bezig door heel Nederland zo'n 10.000 van die dingen te plaatsen (hier staat er al ruim een jaar 1, is nog nooit gebruik geloof ik :') ).
De laatste plugstandaard die ik zag paste niet :N Theoretisch zal het vast kunnen , maar in de praktijk zie ik het niet. En ik wil ook op andere plaatsen dan thuis kunnen laden ;) Op mijn werk zou bv best handig zijn, maar er is niets. Nul. Ander punt, ik ben al blij als ik in mijn straat kan parkeren, dus wat moet ik als die parkeerplaats al ingenomen is? Elke dag weer een andere buurtbewoner zeggen dat hij zijn auto van die openbare parkeerplek moet wegrijden?

In Amsterdam heb je ze overal. Dus waar komen die 10.000 punten precies :+

[ Bericht 3% gewijzigd door Pheno op 15-03-2012 09:43:56 ]
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 09:38
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Beetje jammer maar wel begrijpelijk. Benzine is een heel mooi product voor dit soort dingen. Zoveel eenvoudiger dan klooien met accu's...
Tja, als ze geen olie hadden gevonden in Texas in 1901 dan had je nu geen gekloot met accu's meer gehad want dan was de ontwikkeling van de auto's niet gestaakt. :+.
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 09:44
quote:
12s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:37 schreef Pheno het volgende:

[..]

De laatste plugstandaard die ik zag paste niet :N Theoretisch zal het vast kunnen , maar in de praktijk zie ik het niet. En ik wil ook op andere plaatsen dan thuis kunnen laden ;) Op mijn werk zou bv best handig zijn, maar er is niets. Nul.

In Amsterdam heb je ze overal. Dus waar komen die 10.000 punten precies :+
Verloopstekkertje ;). Ben bij de 'feestelijke' in gebruikname van een laadpunt geweest waarbij de stekker van de op te laden auto niet in de paal paste :P. Dat soort probleempjes zijn wel vrij snel op te lossen. Neem tenminste aan dat er wel een keer een standaard komt :P

Overigens wordt de dekking steeds beter http://www.e-laad.nl/zoek-een-oplaadpunt (die site heeft best veel informatie over dit onderwerp)
Maar voor algemene dekking krijg je toch het kip-ei verhaal, er moet wel vraag naar zijn voor die er komt maar mensen gaan de auto's niet gebruiken als ze ze niet op kunnen laden...
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 09:44
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:38 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Tja, als ze geen olie hadden gevonden in Texas in 1901 dan had je nu geen gekloot met accu's meer gehad want dan was de ontwikkeling van de auto's niet gestaakt. :+.
Of je moest dagelijks even langs de kolenvergasser om af te tanken :+
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 09:46
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

Of je moest dagelijks even langs de kolenvergasser om af te tanken :+
Nee, in 1900 was de elektrische auto namelijk veruit het populairst.
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 09:48
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:46 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Nee, in 1900 was de elektrische auto namelijk veruit het populairst.
wat niet per se wil zeggen dat dit zo gebleven was zonder de vondst van olie ;)
fruityloopdonderdag 15 maart 2012 @ 10:00
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Beetje jammer maar wel begrijpelijk. Benzine is een heel mooi product voor dit soort dingen. Zoveel eenvoudiger dan klooien met accu's...
Daarom denk ik ook dat de plek van benzine/diesel als energiedrager vervangen zal worden door waterstof. Houden we hetzelfde gemak als benzine, dus ~600km actieradius tanken in 5 minuten. *O*

Nu nog even benzinemotoren als range-extender zoals in de Volt, met een plug-in oplaadoptie voor 's nachts thuis, en op termijn kunnen we die range-extenders mooi vervangen door brandstofcellen op waterstof, waar Honda volgens mij al demo-auto's van heeft rijden.
Reyadonderdag 15 maart 2012 @ 10:00
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Beetje jammer maar wel begrijpelijk. Benzine is een heel mooi product voor dit soort dingen. Zoveel eenvoudiger dan klooien met accu's...
Ik zou om die reden ook zeggen dat olie uit biomassa a priori een voorspong heeft in de 'strijd' om de meest courante nieuwe brandstof.
fruityloopdonderdag 15 maart 2012 @ 10:05
quote:
2s.gif Op donderdag 15 maart 2012 10:00 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik zou om die reden ook zeggen dat olie uit biomassa a priori een voorspong heeft in de 'strijd' om de meest courante nieuwe brandstof.
Veel te veel gedonder, waarom niet waterstof produceren met kern-energie? We bouwen mooi wat 4e generatie kernreactoren, die dingen zijn thermisch veilig, en kunnen ons huidige kernafval gebruiken als brandstof. Deze worden aangevuld met wind- en zonne-energie waar rendabel, en we kunnen lekker blijven rijden. Kunnen we op termijn >75 jaar, die centrales vervangen door kern-fusie reactoren, en die olie uit biomassa gebruiken voor alle andere toepassingen waar aardolie nu voor gebruikt wordt.
Phenodonderdag 15 maart 2012 @ 10:07
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:44 schreef du_ke het volgende:

Maar voor algemene dekking krijg je toch het kip-ei verhaal, er moet wel vraag naar zijn voor die er komt maar mensen gaan de auto's niet gebruiken als ze ze niet op kunnen laden...
Klopt, maar als gebruiker heb ik vrij veel last ervan als ik de eerste ben, want dan heb ik een voertuig dat ik niet goed kan gebruiken. De providers moeten toch eerst over de brug komen. Ik ga niet investeren in iets dat ik niet kan gebruiken. En ja, die moeten investeren, dat weer een risico is. maar doen ze het niet, dan koopt bijna niemand het :)
#ANONIEMdonderdag 15 maart 2012 @ 10:09
Hoewel de diesel ook duurder dan ooit is, is het prijsverschil tussen benzine en diesel behoorlijk groot. Bij de goedkope pomp om de hoek betaalde ik vandaag 1.409 voor een liter diesel, terwijl de teller voor euro 95 op 1.739 stond. Een verschil van 33 cent.

Volgens mij is ook dat prijsverschil zelden zo groot geweest.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2012 10:09:26 ]
GewoneMandonderdag 15 maart 2012 @ 10:10
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven.

Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen.

Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen.

Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet.
Kortzichtige mensen :{
heleboel mensen zien en willen dit wel...

probleem is niet iedereen heeft zoveel geld dat ze zo even een nieuwe auto en een dak vol zonnepanelen kunnen pinnen :') ohhh wacht je bedoeld lenen? :+
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 10:10
quote:
2s.gif Op donderdag 15 maart 2012 10:00 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik zou om die reden ook zeggen dat olie uit biomassa a priori een voorspong heeft in de 'strijd' om de meest courante nieuwe brandstof.
Hoewel die methode ook nadelen heeft (waar haal je afdoende biomassa vandaan?) zit daar wel wat in. Je kan het geruisloos introduceren door gewoon het percentage wat je bijmengt te verhogen.
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 10:12
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 10:07 schreef Pheno het volgende:

[..]

Klopt, maar als gebruiker heb ik vrij veel last ervan als ik de eerste ben, want dan heb ik een voertuig dat ik niet goed kan gebruiken. De providers moeten toch eerst over de brug komen. Ik ga niet investeren in iets dat ik niet kan gebruiken. En ja, die moeten investeren, dat weer een risico is. maar doen ze het niet, dan koopt bijna niemand het :)
Er zal wat tijd over heen gaan voor het echt courant wordt inderdaad. Maar zo is het bij de introductie van alle nieuwe techniek. De eerste auto's op benzine moesten ook maar hopen dat er ergens benzine voor handen was als ze dat nodig hadden...
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 10:13
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 10:05 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Veel te veel gedonder, waarom niet waterstof produceren met kern-energie? We bouwen mooi wat 4e generatie kernreactoren, die dingen zijn thermisch veilig, en kunnen ons huidige kernafval gebruiken als brandstof. Deze worden aangevuld met wind- en zonne-energie waar rendabel, en we kunnen lekker blijven rijden. Kunnen we op termijn >75 jaar, die centrales vervangen door kern-fusie reactoren, en die olie uit biomassa gebruiken voor alle andere toepassingen waar aardolie nu voor gebruikt wordt.
Alleen is de techniek de komende paar decennia nog niet zodanig dat we die nieuwe centrales op enige schaal toe kunnen passen. en waterstof is ook een raar goedje waar je flink mee op moet passen...
Revolution-NLdonderdag 15 maart 2012 @ 10:14
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 10:09 schreef Elfletterig het volgende:
Hoewel de diesel ook duurder dan ooit is, is het prijsverschil tussen benzine en diesel behoorlijk groot. Bij de goedkope pomp om de hoek betaalde ik vandaag 1.409 voor een liter diesel, terwijl de teller voor euro 95 op 1.739 stond. Een verschil van 33 cent.

Volgens mij is ook dat prijsverschil zelden zo groot geweest.
Normalite is het verschil tussen de 30 en 36 cent.
Geheel normaal dus :)
Phenodonderdag 15 maart 2012 @ 10:14
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 10:12 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er zal wat tijd over heen gaan voor het echt courant wordt inderdaad. Maar zo is het bij de introductie van alle nieuwe techniek. De eerste auto's op benzine moesten ook maar hopen dat er ergens benzine voor handen was als ze dat nodig hadden...
Die mensen die dat konden betalen hadden loonslaven die de benzine kwamen brengen :7
du_kedonderdag 15 maart 2012 @ 10:15
quote:
6s.gif Op donderdag 15 maart 2012 10:14 schreef Pheno het volgende:

[..]

Die mensen die dat konden betalen hadden loonslaven die de benzine kwamen brengen :7
Gezien de prijs van een goede elektrische auto kunnen de eigenaren daarvan ook wel iemand een emmertje stroom laten brengen.
#ANONIEMdonderdag 15 maart 2012 @ 11:32
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 10:14 schreef Revolution-NL het volgende:
Normalite is het verschil tussen de 30 en 36 cent.
Geheel normaal dus :)
Kun je deze bewering met een bron onderbouwen? Ik weet niet anders dan dat het prijsverschil al vele jaren tussen de 20 en 30 cent schommelde. Op een bepaald moment, niet eens zo gek lang geleden - ik denk circa 2-3 jaar terug - was het prijsverschil zelfs maar 18 cent.

Ik kan me niet heugen dat ik ooit prijsverschillen van 36 cent heb gezien.
Ronnie_bravodonderdag 15 maart 2012 @ 11:38
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:15 schreef PKRChamp het volgende:
Hoe zit dat nou met dat kwartje van Kok? :')
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:59 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd...

het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit :{
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:59 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd...

het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit :{
Volgens Lord_Vetinari is dat allang terug via allerlei wegen..... hij gaat vast nog even aantonen hoe dit is gebeurd ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als je de berichten een beetje gevolgd had, had je geweten, dat het allang terug is via allerlei wegen.
wahtdonderdag 15 maart 2012 @ 11:40
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 10:09 schreef Elfletterig het volgende:
Hoewel de diesel ook duurder dan ooit is, is het prijsverschil tussen benzine en diesel behoorlijk groot. Bij de goedkope pomp om de hoek betaalde ik vandaag 1.409 voor een liter diesel, terwijl de teller voor euro 95 op 1.739 stond. Een verschil van 33 cent.

Volgens mij is ook dat prijsverschil zelden zo groot geweest.
In procenten zal het overeenkomen met historische prijzen.
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 11:40
quote:
Kwartje van Kok
Het 'kwartje van Kok' is de naam van de accijnsverhoging op autobrandstof van het kabinet Lubbers-Kok in 1991. Wim Kok was toen minister van Financiën. De accijnsverhoging was geen tijdelijke, maar een structurele verhoging en bedroeg 18,3 cent (8,3 eurocent) per liter ongelode benzine en zeven cent (3,18 eurocent) per liter voor diesel, exclusief btw. Het 'kwartje van Kok' is ingevoerd om de tekorten op de rijksbegroting terug te dringen. Ook diende het om de kosten van het autogebruik zoveel mogelijk gelijk te trekken met de kosten van het openbaar vervoer.
http://www.rijksoverheid.(...)nzine-en-diesel.html
sorceesdonderdag 15 maart 2012 @ 11:41
Ik blijf fietsen.
GewoneMandonderdag 15 maart 2012 @ 11:50
quote:
99s.gif Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Volgens Lord_Vetinari is dat allang terug via allerlei wegen..... hij gaat vast nog even aantonen hoe dit is gebeurd ;)
allerlei wegen :') kan het nog vager :') maar ik speel wel even mee wanneer en welke wegen precies :{ :?

wacht ook nog op reactie van revolution :{
#ANONIEMdonderdag 15 maart 2012 @ 12:13
Het is vermoeiend hoe hele volksstammen nog steeds denken dat Wim Kok de grote boosdoener is. Zoals Dagonet al aanhaalde, was de accijnsverhoging bij lange na geen kwartje (in guldens uitgedrukt). Verder worden jaarlijks accijnsverhogingen doorgevoerd. Het is destijds alleen versneld gebeurd. In de jaren daarna zijn de accijnzen op hetzelfde niveau gebleven. Per saldo zaten we in 1995 op hetzelfde accijnsniveau als wat we zonder het "Kwartje van Kok" gehad zouden hebben.

En voor de criticus die opmerkt dat het nog steeds wel om een stijging van accijnzen gaat: ja, dat klopt. Maar wees dan ook zo fair om vast te stellen dat geen enkele andere politicus naderhand ooit de accijnzen wezenlijk heeft verlaagd. De trend is steeds een stijging geweest.

In mei 2001, toen Kok vertrok als premier en kort voordat Nederland een rechtse regering kreeg, waren de accijnzen op brandstof (uitgedrukt in centen per liter of kilo) als volgt:

Benzine: 61.093
Diesel: 34.645
LPG: 12.552

Op 1 januari 2011 waren die accijnzen als volgt:
Benzine: 72.826
Diesel: 43.091
LPG: 16.094

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns

Kortom: tussen 2002 en 2011 is de accijns op brandstof harder gestegen dan door de versnelde accijnsstijging die het Kwartje van Kok tussen 1991 en 1995 veroorzaakte.
Revolution-NLdonderdag 15 maart 2012 @ 12:24
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:13 schreef Elfletterig het volgende:
Het is vermoeiend hoe hele volksstammen nog steeds denken dat Wim Kok de grote boosdoener is. Zoals Dagonet al aanhaalde, was de accijnsverhoging bij lange na geen kwartje (in guldens uitgedrukt). Verder worden jaarlijks accijnsverhogingen doorgevoerd. Het is destijds alleen versneld gebeurd. In de jaren daarna zijn de accijnzen op hetzelfde niveau gebleven. Per saldo zaten we in 1995 op hetzelfde accijnsniveau als wat we zonder het "Kwartje van Kok" gehad zouden hebben.

En voor de criticus die opmerkt dat het nog steeds wel om een stijging van accijnzen gaat: ja, dat klopt. Maar wees dan ook zo fair om vast te stellen dat geen enkele andere politicus naderhand ooit de accijnzen wezenlijk heeft verlaagd. De trend is steeds een stijging geweest.

In mei 2001, toen Kok vertrok als premier en kort voordat Nederland een rechtse regering kreeg, waren de accijnzen op brandstof (uitgedrukt in centen per liter of kilo) als volgt:

Benzine: 61.093
Diesel: 34.645
LPG: 12.552

Op 1 januari 2011 waren die accijnzen als volgt:
Benzine: 72.826
Diesel: 43.091
LPG: 16.094

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns

Kortom: tussen 2002 en 2011 is de accijns op brandstof harder gestegen dan door de versnelde accijnsstijging die het Kwartje van Kok tussen 1991 en 1995 veroorzaakte.
Als je de brandstofprijzen corrigeert naar de inflatie en naar het feit dat onze auto's aanzienlijk zuiniger is geworden en de mrb en BPM en veel gevallen is komen te vervallen dan valt het allemaal heeeeeel erg mee.

Maar tjaaa... die onderbuik he.
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 12:25
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:13 schreef Elfletterig het volgende:

Op 1 januari 2011 waren die accijnzen als volgt:
Benzine: 72.826
Diesel: 43.091
LPG: 16.094
En als je dan met de accijns gaat rekenen dan zie je dat deze dit jaar gelijk is gebleven, dat het btw-percentage niet is aangepast.

Dus aan accijns en btw over accijns betalen we al meer dan een jaar hetzelfde: 86,87
Op dit moment is een liter benzine aan de snelweg ¤1,80. Min die 86,87 hou je over een bedrag inclusief btw, trek daar weer 19% btw vanaf en je houdt 78 cent aan productie en margeprijzen.

Een jaar geleden werd het record van ¤1,70 verbroken aan de snelweg.
Halen we weer die 86.87 eraf, hou je 83,13 cent over. Trek daar die btw weer vanaf en je houdt 69,85 cent over aan productie- en margeprijzen.

In een jaar tijd hebben de oliemaatschappijen hun prijs dus met zo'n 10% verhoogd.

De olieprijs is echter lang zo erg niet gestegen.
#ANONIEMdonderdag 15 maart 2012 @ 12:30
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:24 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je de brandstofprijzen corrigeert naar de inflatie en naar het feit dat onze auto's aanzienlijk zuiniger is geworden en de mrb en BPM en veel gevallen is komen te vervallen dan valt het allemaal heeeeeel erg mee.

Maar tjaaa... die onderbuik he.
Ik rijd momenteel voor 7 cent per kilometer en betaal geen wegenbelasting. Het valt inderdaad behoorlijk mee. Helaas wil het rechtse rampenkabinet echter weer de MRB op zuinige auto's invoeren, per 2014. Dat zijn nou maatregelen die écht de autorijder naaien.
wahtdonderdag 15 maart 2012 @ 12:31
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:25 schreef Dagonet het volgende:
De olieprijs is echter lang zo erg niet gestegen.
Toch zeker wel. Net als de kosten voor transport en raffinage omhoog zijn gegaan.
allesbeterweterdonderdag 15 maart 2012 @ 12:33
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:35 schreef mschol het volgende:
ik zeg: doe er nog maar wat euro's bovenop, dan hoeven ze niet zo extreem te bezuinigen, en komen er minder auto's win-win situatie ^O^
Idd en ook nog wat minder file's ,ik wordt er niet goed van zoveel verkeer elke dag(file)..
Gewoon 2¤ de liter omhoog gooien......... ^O^
#ANONIEMdonderdag 15 maart 2012 @ 12:33
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:25 schreef Dagonet het volgende:
En als je dan met de accijns gaat rekenen dan zie je dat deze dit jaar gelijk is gebleven, dat het btw-percentage niet is aangepast.

Dus aan accijns en btw over accijns betalen we al meer dan een jaar hetzelfde: 86,87
Op dit moment is een liter benzine aan de snelweg ¤1,80. Min die 86,87 hou je over een bedrag inclusief btw, trek daar weer 19% btw vanaf en je houdt 78 cent aan productie en margeprijzen.

Een jaar geleden werd het record van ¤1,70 verbroken aan de snelweg.
Halen we weer die 86.87 eraf, hou je 83,13 cent over. Trek daar die btw weer vanaf en je houdt 69,85 cent over aan productie- en margeprijzen.

In een jaar tijd hebben de oliemaatschappijen hun prijs dus met zo'n 10% verhoogd.
De olieprijs is echter lang zo erg niet gestegen.
Maar - corrigeer me als ik het fout heb - de Nederlandse staat heeft toch ook baat bij hogere olieprijzen? Hoe hoger de kale prijs, des te hoger is ook de btw die erover wordt geheven. De btw is een percentage (19%) en niet een vaststaand tarief.

Kortom: 19% over 70 cent kale prijs levert minder op dan 19% btw over een kale prijs van 78 cent.
GewoneMandonderdag 15 maart 2012 @ 12:33
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:31 schreef waht het volgende:

[..]

Toch zeker wel. Net als de kosten voor transport en raffinage omhoog zijn gegaan.
en die zal alleen maar stijgen daar de grootste en makkelijkst te bereiken bronnen allemaal (zo goed als) uitgeput zijn :{ meer kosten en meer tijd nodig om de olie te winnen :{
GewoneMandonderdag 15 maart 2012 @ 12:35
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef allesbeterweter het volgende:

[..]

Idd en ook nog wat minder file's ,ik wordt er niet goed van zoveel verkeer elke dag(file)..
Gewoon 2¤ de liter omhoog gooien......... ^O^
en wat denk je dat er dan gebeurd met producten die vervoerd worden zoals de gehele inhoud van de supermarkt om even iets te noemen :')
sjorsie1982donderdag 15 maart 2012 @ 12:36
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:30 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik rijd momenteel voor 7 cent per kilometer en betaal geen wegenbelasting. Het valt inderdaad behoorlijk mee. Helaas wil het rechtse rampenkabinet echter weer de MRB op zuinige auto's invoeren, per 2014. Dat zijn nou maatregelen die écht de autorijder naaien.
Totdat je je afschrijving meeneemt van je nieuwe auto.

quote:
Als je de brandstofprijzen corrigeert naar de inflatie en naar het feit dat onze auto's aanzienlijk zuiniger is geworden en de mrb en BPM en veel gevallen is komen te vervallen dan valt het allemaal heeeeeel erg mee.

Maar tjaaa... die onderbuik he.
Niet iedereen kan een nieuwe auto kopen.
Daarnaast wordt inflatie bepaald voor een heel groot gedeelte door de stijging van de benzineprijs, dus om nu inflatie de te noemen om de stijging van de benzine prijs af te vlakken is een cirkelberedenering.
#ANONIEMdonderdag 15 maart 2012 @ 12:37
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef allesbeterweter het volgende:
Idd en ook nog wat minder file's ,ik wordt er niet goed van zoveel verkeer elke dag(file)..
Gewoon 2¤ de liter omhoog gooien......... ^O^
Voor iemand die zich allesbeterweter noemt, houd je er wel erg kortzichtige en simplistische opvattingen op na. Als je alleen al kijkt naar de brandstofkosten van de transportsector, is je voorstel totaal onuitvoerbaar. Transport van (bijvoorbeeld) levensmiddelen zal tientallen miljoenen, zo niet miljarden, extra kosten. En de consument (jij dus ook) betaalt daarvoor de prijs.

En mensen staan niet voor hun lol in de file. Daartoe bestaat een (economische) noodzaak. Ze zijn onderweg naar hun werk. Het openbaar vervoer - ook schreeuwend duur - is geen wezenlijk alternatief. Zet liever in op spreiding van werkgelegenheid en werktijden, bevorderen van thuiswerken en videoconferencing en het verhelpen van knelpunten in het wegennet.
sjorsie1982donderdag 15 maart 2012 @ 12:38
quote:
5s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Maar - corrigeer me als ik het fout heb - de Nederlandse staat heeft toch ook baat bij hogere olieprijzen? Hoe hoger de kale prijs, des te hoger is ook de btw die erover wordt geheven. De btw is een percentage (19%) en niet een vaststaand tarief.

Kortom: 19% over 70 cent kale prijs levert minder op dan 19% btw over een kale prijs van 78 cent.
BTW wordt toch over de gehele liter prijs geheven, dus ook over de acijnzen?
allesbeterweterdonderdag 15 maart 2012 @ 12:38
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:35 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

en wat denk je dat er dan gebeurd met producten die vervoerd worden zoals de gehele inhoud van de supermarkt om even iets te noemen :')
Die gaan bewuster inkopen ........hoeven dan ook niet zoveel meer weg te gooien. ^O^
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 12:40
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:31 schreef waht het volgende:

[..]

Toch zeker wel. Net als de kosten voor transport en raffinage omhoog zijn gegaan.
Toch frappant dat de oliemaatschappijen zich toch kunnen helpen aan recordwinsten en dat in de ons omringende landen de prijsstijging achterblijft.

Het is gewoon te zot voor woorden dat men steeds naar de overheid kijkt in dit land, ik snap dat dat is omdat de oliemaatschappijen dat ook graag zien, en daar dus ook op inspelen, maar dat maakt het niet minder nutteloos.

Het levert de overheid misschien 1 cent meer op dan vorig jaar.
sjorsie1982donderdag 15 maart 2012 @ 12:40
quote:
En mensen staan niet voor hun lol in de file. Daartoe bestaat een (economische) noodzaak. Ze zijn onderweg naar hun werk. Het openbaar vervoer - ook schreeuwend duur - is geen wezenlijk alternatief. Zet liever in op spreiding van werkgelegenheid en werktijden, bevorderen van thuiswerken en videoconferencing en het verhelpen van knelpunten in het wegennet.
Ben ik het niet helemaal mee eens.... Jouw beredenering gaat alleen op als iemand verplicht moet werken in de randstad of als iemand verplicht moet wonen in de randstad. Aangezien we geen slaven zijn, maar zelf kunnen kiezen waar we werken, zit er een vrijwillige keuze in het rijden in files.
GewoneMandonderdag 15 maart 2012 @ 12:40
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:38 schreef allesbeterweter het volgende:

[..]

Die gaan bewuster inkopen ........hoeven dan ook niet zoveel meer weg te gooien. ^O^
_O- _O- _O- jij bent echt grappig
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 12:41
quote:
5s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Maar - corrigeer me als ik het fout heb - de Nederlandse staat heeft toch ook baat bij hogere olieprijzen? Hoe hoger de kale prijs, des te hoger is ook de btw die erover wordt geheven. De btw is een percentage (19%) en niet een vaststaand tarief.

Kortom: 19% over 70 cent kale prijs levert minder op dan 19% btw over een kale prijs van 78 cent.
Weinig, ja, het levert meer op, maar zijn ze erbij gebaat? Niet op langere termijn in ieder geval omdat hoge prijzen een nadelige invloed op de economie hebben.
Dagonetdonderdag 15 maart 2012 @ 12:42
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ben ik het niet helemaal mee eens.... Jouw beredenering gaat alleen op als iemand verplicht moet werken in de randstad of als iemand verplicht moet wonen in de randstad. Aangezien we geen slaven zijn, maar zelf kunnen kiezen waar we werken, zit er een vrijwillige keuze in het rijden in files.
Aangezien het grootste werkaanbod westelijk van Utrecht is heb je niet echt bijster veel keuze waar je werkt.
GewoneMandonderdag 15 maart 2012 @ 12:42
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ben ik het niet helemaal mee eens.... Jouw beredenering gaat alleen op als iemand verplicht moet werken in de randstad of als iemand verplicht moet wonen in de randstad. Aangezien we geen slaven zijn, maar zelf kunnen kiezen waar we werken, zit er een vrijwillige keuze in het rijden in files.
niet echt een hoop mensen mogen al blij zijn dat ze werk hebben ook al is dat dan b.v. een uur rijden van huis. (ander) werk vinden is nu niet zo makkelijk hoor :{
sjorsie1982donderdag 15 maart 2012 @ 12:43
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:42 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Aangezien het grootste werkaanbod westelijk van Utrecht is heb je niet echt bijster veel keuze waar je werkt.
Neemt niet weg dat er wel werkgelegenheid is in groningen en limburg. Wellicht neit het werk wat je wilt, maar daar zit weer het woord willen in... dus een eis, wens. Het hoeft niet, dus in file rijden zit een vorm van eigen keuze in.
allesbeterweterdonderdag 15 maart 2012 @ 12:43
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:40 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

_O- _O- _O- jij bent echt grappig
Nee dat ze grote hoeveelheden voedsel weggooien (dagvers producten). O ja dat gaat naar de voedselbanken voor de opvreters van de natie.......... :Y
sjorsie1982donderdag 15 maart 2012 @ 12:44
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:42 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

niet echt een hoop mensen mogen al blij zijn dat ze werk hebben ook al is dat dan b.v. een uur rijden van huis. (ander) werk vinden is nu niet zo makkelijk hoor :{
Hangt van je kwaliteiten, wensen en eisen af.
GewoneMandonderdag 15 maart 2012 @ 12:44
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:43 schreef allesbeterweter het volgende:

[..]

Nee dat ze grote hoeveelheden voedsel weggooien (dagvers producten). O ja dat gaat naar de voedselbanken voor de opvreters van de natie.......... :Y
ja maar als je brandstof met 2¤ per liter duurder maakt gaat ALLES wat jij dagelijks koopt ook gewoon dik in prijs omhoog dat mijn vriend is realiteit.
sjorsie1982donderdag 15 maart 2012 @ 12:45
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:44 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ja maar als je brandstof met 2¤ per liter duurder maakt gaat ALLES wat jij dagelijks koopt ook gewoon dik in prijs omhoog dat mijn vriend is realiteit.
De benzine prijs per artikel zit in de orde grote van 0.001 centen, als daar een stijging in komt van bv 100% dan stelt het nog steeds geen ruk voor per artikel.
Phenodonderdag 15 maart 2012 @ 12:47
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat er wel werkgelegenheid is in groningen en limburg. Wellicht neit het werk wat je wilt, maar daar zit weer het woord willen in... dus een eis, wens. Het hoeft niet, dus in file rijden zit een vorm van eigen keuze in.
Fijn, maar niet waar de persoon in kwestie voor geleerd heeft. Of wil jij een systeembeheerder een knie-operatie laten uitvoeren?

quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hangt van je kwaliteiten, wensen en eisen af.
Passend werk lijkt me geen bizarre wens. Dat willen de meeste mensen. Dus wat is je punt?
allesbeterweterdonderdag 15 maart 2012 @ 12:48
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:44 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ja maar als je brandstof met 2¤ per liter duurder maakt gaat ALLES wat jij dagelijks koopt ook gewoon dik in prijs omhoog dat mijn vriend is realiteit.
Gaan de mensen misschien wat minder vet eten is ook wel gezonder en beter voor de gezondsheidzorg. ^O^
sjorsie1982donderdag 15 maart 2012 @ 12:48
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:47 schreef Pheno het volgende:

[..]

Fijn, maar niet waar de persoon in kwestie voor geleerd heeft. Of wil jij een systeembeheerder een knie-operatie laten uitvoeren?

[..]

Passend werk lijkt me geen bizarre wens. Dat willen de meeste mensen. Dus wat is je punt?
je hebt helemaal gelijk, maar een wens is een wens. Ik heb ook neit gezegd dat sommige wensen bizar zijn of raar of absurd. Maar het blifjt een wens. Blijkbaar vinden mensen file-rijden minder erg dan ander werk doen, wat wellicht minder leuk is.
Maar het blijft een keuze. Dus file rijden is indirect een vrijwillige keuze.
Phenodonderdag 15 maart 2012 @ 12:54
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je hebt helemaal gelijk, maar een wens is een wens. Ik heb ook neit gezegd dat sommige wensen bizar zijn of raar of absurd. Maar het blifjt een wens. Blijkbaar vinden mensen file-rijden minder erg dan ander werk doen, wat wellicht minder leuk is.
Maar het blijft een keuze. Dus file rijden is indirect een vrijwillige keuze.
Hoezo ander werk? Welke keuze? Je hebt een diploma voor X, waarom zou je Y kiezen? Wat je niet kan kiezen, want je hebt papiertje Y niet. Of wil je heel oostelijk Nederland omscholen :') Naar werk dat niet in het interessegebied ligt van diegene. Tof, jij woont zeker in de Randstad :')
Gescdonderdag 15 maart 2012 @ 13:18
quote:
10s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:54 schreef Pheno het volgende:

[..]

Hoezo ander werk? Welke keuze? Je hebt een diploma voor X, waarom zou je Y kiezen? Wat je niet kan kiezen, want je hebt papiertje Y niet. Of wil je heel oostelijk Nederland omscholen :') Naar werk dat niet in het interessegebied ligt van diegene. Tof, jij woont zeker in de Randstad :')
Je kan ook verhuizen als je het filerijden zat bent, het zijn allemaal keuzes die je zelf kan maken. Verhuis, OV, filerijden, pak de fiets, baan dichterbij zoeken, het kan allemaal.
Phenodonderdag 15 maart 2012 @ 13:19
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 13:18 schreef Gesc het volgende:

[..]

Je kan ook verhuizen als je het filerijden zat bent, het zijn allemaal keuzes die je zelf kan maken. Verhuis, OV, filerijden, pak de fiets, baan dichterbij zoeken, het kan allemaal.
Nee, dat kan niet. Of misschien volg je het nieuws niet helemaal, dat kan wel :')
Gescdonderdag 15 maart 2012 @ 13:29
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 13:19 schreef Pheno het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet. Of misschien volg je het nieuws niet helemaal, dat kan wel :')
Als je er geen moeite insteekt zal je situatie nooit verbeteren nee.
Phenodonderdag 15 maart 2012 @ 13:43
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 13:29 schreef Gesc het volgende:

[..]

Als je er geen moeite insteekt zal je situatie nooit verbeteren nee.
Een panty over mijn hoofd een bank binnenstormen zal niet zorgen dat ik opeens een tweede hypotheek krijg. En of ik mijn huis verkoop door dat te doen vraag ik me af :')

De huizenmarkt is niet zo makkelijk op het moment, onzekerheid en zo. Omdat de regering geen keuze durft te maken over bepaalde dingen ;)

Alles afwimpelen met dat het een eigen keuze is is te makkelijk. Dat is het niet altijd. Je kunt ook vijftig km met de fiets gaan, dat is ook een keuze. Je kunt ook stoppen met werken en van een bijstand gaan leven ipv een goedbetaalde, interessante baan op niveau bij een bedrijf waar je het naar je zin hebt, ook een keuze. Is het een goede keuze? Nee, dus dan is er simpelweg niets te kiezen :P

Laat ze maar komen met alternatieven hoe we ons verplaatsen. Of verplaats de werkgevers maar. Het is al druk zat daar in de randstad ;)
Bayswaterdonderdag 15 maart 2012 @ 14:11
Vind filerijden niet zo'n probleem eigenlijk iedere dag, radiootje aan (3FM 's ochtends Giel - 's middags Coen en Sander)en aansluiten maar. Soort van 3 kwartier relaxen voor en 3 kwartier na het werk. Jammer dat het nu zoveel moet kosten.