abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93601058
Nederlanders die hun auto volgooien bij een benzinestation, voelen de onrust in het Midden-Oosten flink in hun portemonnee. De ongeregeldheden in de Arabische wereld hebben de prijs van bezine naar een recordhoogte gestuwd.

Een liter euro ongelood kost vrijdag aan de pomp gemiddeld 1,697 euro. Daarmee kost een liter benzine meer dan ooit, zo meldde consumentencollectief UnitedConsumers donderdag.

Het vorige record stamt uit juni 2008, toen voor een liter ongelood 1,692 euro betaald moest worden. De prijs nu zit daar een halve cent boven.

Sinds het begin van de onrust in de Arabische wereld zijn de olieprijs en de daaraan gekoppelde brandstofprijzen bezig aan een opmars. Afhankelijk van hoe de situatie zich ontwikkelt, kan de benzineprijs verder stijgen tot 1,80 euro of 1,90 euro, denkt Paul van Selms van United Consumers. „Theoretisch is dat mogelijk als de olieprijs weer richting de 140 dollar per vat gaat.”

De prijs van een vat ruwe Amerikaanse dollar noteerde donderdag net als recent al een paar keer eerder het geval was, boven de 100 dollar. Oliemaatschappijen bepalen aan de hand van die prijs de consumentenprijzen die zij aan de pomp berekenen.

Toen de benzineprijs in 2008 een recordhoogte bereikte, noteerde de olieprijs zo rond de 140 dollar per vat. Dat kwam destijds door een combinatie van factoren, zoals onzekerheid over de oliereserves, een goed draaiende economie maar vooral door speculatie. Destijds bereikte de benzineprijs pas een record bij een veel hogere stand van de olieprijs. Nu is het meer met elkaar in lijn.

Dat komt volgens Van Selms omdat ondanks alle pogingen het tij te keren de vraag naar olie en brandstof wereldwijd nog steeds toeneemt. „De benzineprijs zal dan ook al enige tijd op het hogere niveau blijven.”

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_93601455
ik zeg: doe er nog maar wat euro's bovenop, dan hoeven ze niet zo extreem te bezuinigen, en komen er minder auto's win-win situatie ^O^
pi_93601642
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:35 schreef mschol het volgende:
ik zeg: doe er nog maar wat euro's bovenop, dan hoeven ze niet zo extreem te bezuinigen, en komen er minder auto's win-win situatie ^O^
Stop ik gewoon met werken.. kunnen ze mij de uitkering betalen, win-win
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_93601689
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:40 schreef kawotski het volgende:

[..]

Stop ik gewoon met werken.. kunnen ze mij de uitkering betalen, win-win
dan krijg je (na een tijdje) geen uitkering omdat je te lui bent werk dichterbij huis te zoeken.. ^O^
  † In Memoriam † donderdag 3 maart 2011 @ 19:00:26 #5
16961 legacythe2nd
pi_93602496
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:41 schreef mschol het volgende:

[..]

dan krijg je (na een tijdje) geen uitkering omdat je te lui bent werk dichterbij huis te zoeken.. ^O^
Pak jij lekker die achterlijke fiets van je dan pak ik de auto wel. :P
pi_93662956
Autos worden steeds zuiniger benzine steeds duurder, ja ik snap het wel er moet natuurlijk geld verdient worden.

Ga eens voor de grap naar de VS en check wat een Gallon daar kost en nee ga niet zeggen maar hun autos slurpen meer daar kan je ook zuinige autos kopen.
Interessant he ?
pi_93663416
Ik wacht nog steeds op de teruggave van het kwartje van Kok, met inflatiecorrectie en BTW moet dit onderhand wel 50 eurocent zijn ;)
Let's pretend we scored a goal YEAH
pi_93663438
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:35 schreef mschol het volgende:
ik zeg: doe er nog maar wat euro's bovenop, dan hoeven ze niet zo extreem te bezuinigen, en komen er minder auto's win-win situatie ^O^
Je denkt toch niet dat die graaiende kleptocraten minder gaan bezuinigen als er meer te plukken valt? Kom nou! :P
  woensdag 14 maart 2012 @ 17:12:47 #9
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_109094967
De prijs van diesel heeft een recordniveau van 1,507 euro per liter bereikt. Dat blijkt uit gegevens die dinsdag zijn gepubliceerd op de website van het consumentencollectief United Consumers. Die gaan uit van de gemiddelde adviesprijs van de vijf grote leveranciers in Nederland.

Het oude record stamde uit 2008. Toen moest gemiddeld 1,505 per liter diesel worden afgerekend. Ook de prijzen van benzine en LPG zijn verder opgelopen, tot respectievelijk 1,835 euro en 0,919 euro per liter.

De prijsstijgingen hangen samen met de sterke opmars van de olieprijs, ondanks de haperende economie. Volgens marktkenners heeft dat voor een belangrijk deel te maken met de onrust in het Midden-Oosten. Ook de gedaalde waarde van de euro ten opzichte van de dollar speelt een rol. Daardoor is olie, die in dollars wordt afgerekend, relatief duur in euro's.

De benzineprijs loopt in het kielzog van de olieprijs rap op. Vanaf midden 2008 duurde het tot april 2011 voordat de benzineprijs weer tot recordhoogte steeg. Sinds begin dit jaar volgt record op record.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 14 maart 2012 @ 18:10:56 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_109098334
All thanks to the Bernank...

pi_109101268
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 21:54 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
Ik wacht nog steeds op de teruggave van het kwartje van Kok, met inflatiecorrectie en BTW moet dit onderhand wel 50 eurocent zijn ;)
kan je lang wachten :N
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_109101304
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 18:10 schreef AchJa het volgende:
En uiteraard zullen de gas- en elektriciteitsprijs spoedig volgen... -O-
uiteraard en dan nog een 9% verhoging op de huur ^O^
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  woensdag 14 maart 2012 @ 20:03:32 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_109102380
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:47 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

uiteraard en dan nog een 9% verhoging op de huur ^O^
Correct, met een gelijktijdige verlaging danwel verdwijning van allerlei toeslagen en HRA. ^O^ Het wordt steeds beter hier!
pi_109102471
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Correct, met een gelijktijdige verlaging danwel verdwijning van allerlei toeslagen en HRA. ^O^ Het wordt steeds beter hier!
En het dan nog raar vinden dat Nederlanders de rekeningen niet meer kunnen betalen ^O^
  woensdag 14 maart 2012 @ 20:07:04 #16
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_109102603
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:04 schreef ArnosL het volgende:

[..]

En het dan nog raar vinden dat Nederlanders de rekeningen niet meer kunnen betalen ^O^
Wat op zich raar is want Nederlanders krijgen gewoon inflatiecorrectie op hun uitkering. En ook bij CBS en CPB berekeningen gaan de armen er nooit op achteruit. Maar vooral lekker ongenuanceerd blijven huilen ^O^
  woensdag 14 maart 2012 @ 20:09:32 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_109102744
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:07 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Wat op zich raar is want Nederlanders krijgen gewoon inflatiecorrectie op hun uitkering. En ook bij CBS en CPB berekeningen gaan de armen er nooit op achteruit. Maar vooral lekker ongenuanceerd blijven huilen ^O^
Die correctie heb ik de afgelopen 10 jaar gemist, maar ja ik heb ook geen uitkering.
  woensdag 14 maart 2012 @ 20:11:58 #18
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_109102886
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die correctie heb ik de afgelopen 10 jaar gemist, maar ja ik heb ook geen uitkering.
Nou dan ben je er de afgelopen 10 jaar al helemaal niet op achteruit gegaan.
  woensdag 14 maart 2012 @ 20:16:18 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_109114123
Hoe zit dat nou met dat kwartje van Kok? :')
pi_109115984
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:15 schreef PKRChamp het volgende:
Hoe zit dat nou met dat kwartje van Kok? :')
nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd...

het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit :{
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_109116468
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:59 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd...

het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit :{
Dat bedoel ik ja, het zou de regering sieren om de Nederlandse burger te ontlasten en 25 Eurocent van de accijns af te trekken.
Vreemd dat geen een partij voor een lastenverlichting is, de eerste die dat in hun partijprogramma gooit heeft gelijk de grootste partij. Trieste regering. :r
pi_109116567
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 00:12 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ja, het zou de regering sieren om de Nederlandse burger te ontlasten en 25 Eurocent van de accijns af te trekken.
Vreemd dat geen een partij voor een lastenverlichting is, de eerste die dat in hun partijprogramma gooit heeft gelijk de grootste partij. Trieste regering. :r
Jammer alleen dat we nu in een situatie zitten waarin dat kwartje van kok door het ministerie van Financiën helemaal niet gemist kan worden. Dan zou het begrotingstekort een eind de lucht in gaan vrees ik. Over een paar jaar als het economisch weer beter gaat mogen we weer zeuren tegen de regering.

Het zal dan ook wel voor niets zijn denk ik, maar zeuren mag altijd :P
  † In Memoriam † donderdag 15 maart 2012 @ 01:22:56 #24
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_109117693
Allemaal fietsen en of openbaar vervoer. Dan hebben we deze bende met 2 dagen terug gezet naar de jaren 70.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_109117842
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 00:16 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Jammer alleen dat we nu in een situatie zitten waarin dat kwartje van kok door het ministerie van Financiën helemaal niet gemist kan worden. Dan zou het begrotingstekort een eind de lucht in gaan vrees ik. Over een paar jaar als het economisch weer beter gaat mogen we weer zeuren tegen de regering.

Het zal dan ook wel voor niets zijn denk ik, maar zeuren mag altijd :P
het kwartje van kok is als de miljarden in griekenland...

dat zien we nooit meer terug :{
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:44:48 #26
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_109117881
Tis een beetje een kutsituatie zo.

Brandstof wordt duurder: er wordt minder gereden: minder inkomsten overheid: brandstofprijzen stijgen: etc.
pi_109118032
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:44 schreef TheThirdMark het volgende:
Tis een beetje een kutsituatie zo.

Brandstof wordt duurder: er wordt minder gereden: minder inkomsten overheid: brandstofprijzen stijgen: etc.
nee want aczijnen worden niet hoger, dus het slaat nergens op...
  donderdag 15 maart 2012 @ 02:18:16 #28
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_109118135
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 02:02 schreef mschol het volgende:

[..]

nee want aczijnen worden niet hoger, dus het slaat nergens op...
Wel degelijk, alleen niet in de vorm van accijnzen. Minder inkomsten betekend minder belastingvoordelen voor de transportsector die de brandstofprijsverhoging direct doorberekenen aan de klant. Dus de brandstofprijzen stijgen. Misschien niet aan de pomp, maar wel degelijk aan de kassa in de winkel.
pi_109118219
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 02:18 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Wel degelijk, alleen niet in de vorm van accijnzen. Minder inkomsten betekend minder belastingvoordelen voor de transportsector die de brandstofprijsverhoging direct doorberekenen aan de klant. Dus de brandstofprijzen stijgen. Misschien niet aan de pomp, maar wel degelijk aan de kassa in de winkel.
maar dan nog slaat jou eerste post nergens op: hogere brandstofprijzen betekent meer belasting, betekent meer inkomsten overheid en daar dus geen stijging van de brandstofprijzen..

maar achja, oplossing is gewoon niet met een driekwart lege auto naar het werk te gaan, maar dat wil men niet want eng ofzo :')

maakt mij iig geen hol uit, heb geen auto ^O^
  donderdag 15 maart 2012 @ 02:39:50 #30
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_109118256
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 02:32 schreef mschol het volgende:

[..]

maar dan nog slaat jou eerste post nergens op: hogere brandstofprijzen betekent meer belasting, betekent meer inkomsten overheid en daar dus geen stijging van de brandstofprijzen..

maar achja, oplossing is gewoon niet met een driekwart lege auto naar het werk te gaan, maar dat wil men niet want eng ofzo :')

maakt mij iig geen hol uit, heb geen auto ^O^
Slaat wel degelijk ergens op. De overheid is extreem goed in nemen, erg slecht in geven. Ze nemen 3x een cent en geven dan in eens 1.5cent terug. Die 1.5cent komt in het nieuws, vinden mensen prachtig maar een moment later nemen ze al weer 1 cent. En transportbedrijven gaan ook echt hun prijzen niet verlagen als ze spontaan een financiele meevaller van de regering ontvangen (kijk maar eens hoe dat met die BTW verlaging ging).
pi_109119263
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven.

Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen.

Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen.

Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet.
Kortzichtige mensen :{
pi_109119275
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 02:39 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Slaat wel degelijk ergens op. De overheid is extreem goed in nemen, erg slecht in geven. Ze nemen 3x een cent en geven dan in eens 1.5cent terug. Die 1.5cent komt in het nieuws, vinden mensen prachtig maar een moment later nemen ze al weer 1 cent. En transportbedrijven gaan ook echt hun prijzen niet verlagen als ze spontaan een financiele meevaller van de regering ontvangen (kijk maar eens hoe dat met die BTW verlaging ging).
boehoeeee de grote boze overheid :'( . Wat is je alternatief, Griekse tafferelen?
pi_109119388
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven.

Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen.

Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen.

Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet.
Kortzichtige mensen :{
Er zijn vast wel genoeg mensen die dat inzien. Het is van jou echter een beetje kortzichtig door te denken dat iedereen wel even het geld heeft om een nieuwe (lees zuinige) auto aan te schaffen.
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
  donderdag 15 maart 2012 @ 08:23:58 #34
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_109119501
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven.

Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen.

Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen.

Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet.
Kortzichtige mensen :{
Jammer dat de bevolking zich niet realiseert dat olie niet alleen nodig is om auto te rijden, maar dat onze hele samenleving, al onze productie, ermee samenhangt. Productie en transport van voedsel, als grondstof voor electriciteit, electronica, metaal, plastic, verf en bijna al het andere wat wij ooit vooruitgang noemden, maar natuurlijk ook de lucht- en scheepvaart. Eenmaal voorbij the point of no return (wat we imho al gepasseerd zijn) zullen dus álle prijzen exorbitant gaan stijgen.

Met 7 miljard monden te voeden gaat dit natuurlijk een ramp van ongekende omvang opleveren.

Ik snap dan ook niet dat niemand stappen onderneemt. Nederland blijft bijvoorbeeld liever bio-industrievlees exporteren dan aardappels en groente voor de eigen bevolking betaalbaar te houden. De woningmarkt wordt steeds strakker aangeschroefd zodat mensen niet eens dichter bij hun werk kúnnen gaan wonen. De overheid int wel belasting, meer en meer, maar om je toekomst veilig te stellen, ben je alsnog op jezelf aangewezen aangezien alle prioriteiten liggen bij de grote bedrijven (o.a. banken) die niks produceren, maar vooral gebakken lucht verkopen. Helaas hebben steeds minder mensen genoeg geld of tijd om hun eigen hachje te redden. Alsof de ineenstorting van het systeem zo gepland is, of is dat nu nog steeds BNW?
power to the people
  donderdag 15 maart 2012 @ 08:25:27 #35
141482 Q.
JurassiQ
pi_109119521
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven.

Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen.

Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen.

Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet.
Kortzichtige mensen :{
+1.
For great justice!
pi_109119547
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 02:39 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Slaat wel degelijk ergens op. De overheid is extreem goed in nemen, erg slecht in geven. Ze nemen 3x een cent en geven dan in eens 1.5cent terug. Die 1.5cent komt in het nieuws, vinden mensen prachtig maar een moment later nemen ze al weer 1 cent. En transportbedrijven gaan ook echt hun prijzen niet verlagen als ze spontaan een financiele meevaller van de regering ontvangen (kijk maar eens hoe dat met die BTW verlaging ging).
Ze "nemen" wat ze nodig hebben om de wensen van de burgers & bedrijven in te kunnen willigen, en die zijn veel en divers.. ;) Tot zo ver de mooie theorie, in de praktijk zijn er helaas goede ideeën die toch verkeerd uitpakken, faliekant misgaan, burgers en bedrijven die de boel het liefste flessen waar ze kunnen, etc etc.

Maar goed, de opbrengsten van dat "kwartje van Kok" zullen grofweg hetzelfde blijven, tenzij de benzineprijs zo hoog wordt, dat we echt fors minder km's gaan maken met zijn allen. Die 25 (gulden) cent (11,x eurocent) stijgt niet mee met de benzineprijs, waar de andere accijnzen en belastingen die in percentages worden berekend, dat wel doen.

Ik meen trouwens dat tijdens de invoering van dat kwartje over X jaar, de normale accijnzen iets minder snel verhoogd werden, dus netto is dat kwartje al lang en breed verdisconteerd ook.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_109119873
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:15 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Er zijn vast wel genoeg mensen die dat inzien. Het is van jou echter een beetje kortzichtig door te denken dat iedereen wel even het geld heeft om een nieuwe (lees zuinige) auto aan te schaffen.
Mensen zien alleen het negatieve van hoge brandstofprijzen. Dit terwijl hoge brandstofprijzen voor de langere termijn enkel gunstig voor ons zijn. Hoge energiekosten kunnen ons als land een voorsprong geven op andere landen met een lagere accijnsen.

Helaas word dit veel te weinig belicht.
pi_109119932
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:15 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Er zijn vast wel genoeg mensen die dat inzien. Het is van jou echter een beetje kortzichtig door te denken dat iedereen wel even het geld heeft om een nieuwe (lees zuinige) auto aan te schaffen.
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:23 schreef beestjuh het volgende:

[..]

Jammer dat de bevolking zich niet realiseert dat olie niet alleen nodig is om auto te rijden, maar dat onze hele samenleving, al onze productie, ermee samenhangt. Productie en transport van voedsel, als grondstof voor electriciteit, electronica, metaal, plastic, verf en bijna al het andere wat wij ooit vooruitgang noemden, maar natuurlijk ook de lucht- en scheepvaart. Eenmaal voorbij the point of no return (wat we imho al gepasseerd zijn) zullen dus álle prijzen exorbitant gaan stijgen.

Met 7 miljard monden te voeden gaat dit natuurlijk een ramp van ongekende omvang opleveren.

Ik snap dan ook niet dat niemand stappen onderneemt. Nederland blijft bijvoorbeeld liever bio-industrievlees exporteren dan aardappels en groente voor de eigen bevolking betaalbaar te houden. De woningmarkt wordt steeds strakker aangeschroefd zodat mensen niet eens dichter bij hun werk kúnnen gaan wonen. De overheid int wel belasting, meer en meer, maar om je toekomst veilig te stellen, ben je alsnog op jezelf aangewezen aangezien alle prioriteiten liggen bij de grote bedrijven (o.a. banken) die niks produceren, maar vooral gebakken lucht verkopen. Helaas hebben steeds minder mensen genoeg geld of tijd om hun eigen hachje te redden. Alsof de ineenstorting van het systeem zo gepland is, of is dat nu nog steeds BNW?
Iedere stap is er één. Het is vooral de mindset van mensen die veranderd moet worden, bewust wording. Zie alleen al de kortzichtige reacties in dit topic waar men enkel klaagt over hoge brandstofprijzen.

Mensen die bewust met energie omgaan zullen sneller vaker aan het totaal plaatje denken en wellicht sneller kiezen voor bijv. biologisch voedsel of millieuvriendelijke producten.

Damn ik lijk wel een hippie :')
Dit weekend maar weer compenseren met wat plezierritjes op de motor })
  donderdag 15 maart 2012 @ 09:02:07 #39
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109120013
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:59 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd...

het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit :{
Je bedoelt dat ding waardoor er jarenlang geen accijnsverhoging is geweest? Dat ding?

Hou toch op met z'n allen met zeiken over dingen die de meesten hier nooit als autorijder hebben meegemaakt.

De accijnzen zijn niet of amper aangepast de afgelopen jaren, de btw ook niet, de olie staat nog lang niet zo hoog als in 2005 maar toch verbreken benzine en diesel de records.

Nederland loopt te zeiken op de regering.

Shell en de rest lachen zich gierend naar de bank om hun volgende recordwinst te storten.

Als de accijns niet stijgt, en het btw percentage niet, en de prijs wel dan kan dat alleen maar in de productieprijs en in de marge zitten.

De Nederlandse belastingdruk is niet anders dan die in Duitsland of Engeland. Toch is de literprijs hier hoger, als je wil weten waarom dan moet je het maar aan je pomphouder vragen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_109120019
Rev, dat er overgegaan moet worden naar meer duurzame vormen van energie is duidelijk. Denk niet dat iemand daar een speld tussen kan krijgen.

Helaas zitten we nu nog in de beginfase van deze overgang en zijn de duurzame "alternatieven" geen alternatief. Een electrische auto waarmee ik maar 100 km kan rijden en deze dan 4 uur moet opladen is geen alternatief als ik met de auto op vakantie ga. Of als ik voor m'n werk 200 km per dag moet rijden.

Net als zonnepanelen. Leuk als je vrijstaand woont en een groot dak hebt op het zuiden, maar veel mensen wonen gewoon in een appartementje op 2 hoog met 0 mogelijkheden om aan duurzame energievoorziening te werken.
  donderdag 15 maart 2012 @ 09:08:18 #41
37248 BertV
Klei indiaan
pi_109120124
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:22 schreef 3-voud het volgende:
Allemaal fietsen en of openbaar vervoer. Dan hebben we deze bende met 2 dagen terug gezet naar de jaren 70.
Gaat niet lukken in de huidige situatie waarbij andere grote economieën gewoon door gaan met het afnemen van die olie.
Persoonlijk heb ik al de stap gemaakt naar een motorscooter. 1:42 (1:46 fabrieksopgave) ipv de 1:16 van mijn motorfiets. Mijn brandstof is meer dan 2,5x goedkoper geworden.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
  donderdag 15 maart 2012 @ 09:11:30 #42
141482 Q.
JurassiQ
pi_109120204
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:02 schreef _VoiD_ het volgende:
Rev, dat er overgegaan moet worden naar meer duurzame vormen van energie is duidelijk. Denk niet dat iemand daar een speld tussen kan krijgen.

Helaas zitten we nu nog in de beginfase van deze overgang en zijn de duurzame "alternatieven" geen alternatief. Een electrische auto waarmee ik maar 100 km kan rijden en deze dan 4 uur moet opladen is geen alternatief als ik met de auto op vakantie ga. Of als ik voor m'n werk 200 km per dag moet rijden.

Het enige echte alternatief wat er is en wat er gaat komen is minder rijden en minder energie consumeren. Alternatieven zullen nooit kunnen gaan voorzien in onze huidige energiebehoefte, dat is fysiek onmogelijk.

Iedereen zal wel gaan miepen "Nee, dat KAN niet, ik MOET zoveel rijden / energie gebruiken" maar geloof me, als de prijs maar hoog genoeg is is dat zometeen echt niet meer nodig. Er valt nog zo enorm veel energie te besparen door gewoon minder te gebruiken, het is zo simpel.

Onze hele maatschappij is ingericht op een onbeperkt aanbod aan goedkope energie maar dat tijdperk is voorbij, we zullen ons moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit: dure energie, in de toekomst waarschijnlijk zelfs tekorten een (vloeibare) energiedragers.

Je kan natuurlijk ook gewoon je kop in het zand steken en hopen dat het allemaal niet zo erg is, dat is ook een optie. Alleen verander je daar de realiteit niet mee. :7
For great justice!
pi_109120226
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:11 schreef Q. het volgende:

[..]

Het enige echte alternatief wat er is en wat er gaat komen is minder rijden en minder energie consumeren. Alternatieven zullen nooit kunnen gaan voorzien in onze huidige energiebehoefte, dat is fysiek onmogelijk.

Iedereen zal wel gaan miepen "Nee, dat KAN niet, ik MOET zoveel rijden / energie gebruiken" maar geloof me, als de prijs maar hoog genoeg is is dat zometeen echt niet meer nodig. Er valt nog zo enorm veel energie te besparen door gewoon minder te gebruiken, het is zo simpel.

Onze hele maatschappij is ingericht op een onbeperkt aanbod aan goedkope energie maar dat tijdperk is voorbij, we zullen ons moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit: dure energie, in de toekomst waarschijnlijk zelfs tekorten een (vloeibare) energiedragers.

Je kan natuurlijk ook gewoon je kop in het zand steken en hopen dat het allemaal niet zo erg is, dat is ook een optie. Alleen verander je daar de realiteit niet mee. :7
Gelukkig heb je meer verstand van ................

Waar heb je eigenlijk meer verstand van? ;(
pi_109120290
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:02 schreef _VoiD_ het volgende:
Rev, dat er overgegaan moet worden naar meer duurzame vormen van energie is duidelijk. Denk niet dat iemand daar een speld tussen kan krijgen.

Helaas zitten we nu nog in de beginfase van deze overgang en zijn de duurzame "alternatieven" geen alternatief. Een electrische auto waarmee ik maar 100 km kan rijden en deze dan 4 uur moet opladen is geen alternatief als ik met de auto op vakantie ga. Of als ik voor m'n werk 200 km per dag moet rijden.

Net als zonnepanelen. Leuk als je vrijstaand woont en een groot dak hebt op het zuiden, maar veel mensen wonen gewoon in een appartementje op 2 hoog met 0 mogelijkheden om aan duurzame energievoorziening te werken.
Niet één transitie gebeurt zomaar. Niet één transitie gebeurt zonder pijn. Daar gaat eerst iets aan vooraf. Pas als mensen doorkrijgen dat er echt iets moet gebeuren omdat ze anders het gemak dreigen te verliezen dan beginnen ze pas iets te ondernemen.

Zonder een hoge olieprijs en een klimaat probleem was er helemaal geen prikkel geweest om te beginnen aan hybride voertuigen, EV en duurzame energie opwekking.

Een transitie gebeurt niet van de een op de andere dag daar is tijd voor nodig, veel tijd. Pas als het de gebruikelijke opties te duur worden zal men massaal overstappen. Mensen zijn namelijk niet gemaakt voor grootte veranderingen, het liefst houden we alles zoals het is. Daarom zijn de prikkelingen zo belangrijk. Het is een mindset die heel langzaam tot de mensen door moet dringen.

Zonnepanelen zijn overigens erg interessant hoor met een juiste dakkorrientatie. Daar heb je geen vrijstaande woning voor nodig. Dat lukt prima op een doorsnee rijtjeshuis.
  donderdag 15 maart 2012 @ 09:17:29 #45
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109120336
Hoe is het trouwens met die algen die makkelijk te produceren zijn en die een vrij hoog rendement aan olie opleveren? Klein stukje van een woestijn in Arizona zou al genoeg ruimte zijn om in de volledige oliebehoefte van de VS te voorzien?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_109120435
quote:
5s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:17 schreef Dagonet het volgende:
Hoe is het trouwens met die algen die makkelijk te produceren zijn en die een vrij hoog rendement aan olie opleveren? Klein stukje van een woestijn in Arizona zou al genoeg ruimte zijn om in de volledige oliebehoefte van de VS te voorzien?
Voor een groot deel nog (verre) toekomstmuziek. Eigenlijk is olie nog veel te goedkoop en op veel plekken te makkelijk te winnen. Dat maakt het niet zo aantrekkelijk om vele miljarden te steken in onzekere nieuwe technieken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 15 maart 2012 @ 09:26:41 #47
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109120558
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor een groot deel nog (verre) toekomstmuziek. Eigenlijk is olie nog veel te goedkoop en op veel plekken te makkelijk te winnen. Dat maakt het niet zo aantrekkelijk om vele miljarden te steken in onzekere nieuwe technieken.
Mwah, DARPA begint volgend jaar met het produceren van zo'n 50 miljoen gallon aan jet fuel tegen lagere prijzen dan benzine.

Zo onzeker is de techniek niet namelijk, je kan ook beter nu al beginnen dan wanneer het echt nodig is.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_109120632
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:26 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Mwah, DARPA begint volgend jaar met het produceren van zo'n 50 miljoen gallon aan jet fuel tegen lagere prijzen dan benzine.

Zo onzeker is de techniek niet namelijk, je kan ook beter nu al beginnen dan wanneer het echt nodig is.
Oh, ik ben helemaal voor om nu te beginnen ^O^.

Maar het duurt nogal even en het vergt nogal een investering voordat een dergelijke methode echt volop van de grond komt. Er zijn ook al enkele honderdduizenden elektrische auto's in de wereld, misschien al meer dan een miljoen toch is ook dat nog ver van een doorbraak. Alles is nog ingericht op het gemak van aardolieproducten.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_109120663
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:15 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Er zijn vast wel genoeg mensen die dat inzien. Het is van jou echter een beetje kortzichtig door te denken dat iedereen wel even het geld heeft om een nieuwe (lees zuinige) auto aan te schaffen.
En al zou ik er 1 hebben, dat opladen gaat zo verdomd lastig in mijn 230v stopcontact. Investeren in oplaadpunten, leuk dat ze dat alleen in de randstad doen. Waar er ook OV genoeg is :') Ik mag eens per uur met een bus naar de juiste windrichting , kom dan niet eens in de buurt van mijn werk.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_109120722
quote:
10s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:30 schreef Pheno het volgende:

[..]

En al zou ik er 1 hebben, dat opladen gaat zo verdomd lastig in mijn 230v stopcontact. Investeren in oplaadpunten, leuk dat ze dat alleen in de randstad doen.
Je kan over het algemeen wel degelijk prima met je normale stopcontact zo'n auto opladen, dat is het probleem niet eens. En als je een elektrische auto hebt biedt e-laad je ook de mogelijkheid voor niets een oplaadpunt in je straat aan te vragen. Sowieso is die club bezig door heel Nederland zo'n 10.000 van die dingen te plaatsen (hier staat er al ruim een jaar 1, is nog nooit gebruik geloof ik :') ).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')