Ja, beetje jammerlijk dat, aangezien de elektrische auto lange tijd populairder was dan diesel en benzine.quote:Op donderdag 15 maart 2012 09:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh, ik ben helemaal voor om nu te beginnen.
Maar het duurt nogal even en het vergt nogal een investering voordat een dergelijke methode echt volop van de grond komt. Er zijn ook al enkele honderdduizenden elektrische auto's in de wereld, misschien al meer dan een miljoen toch is ook dat nog ver van een doorbraak. Alles is nog ingericht op het gemak van aardolieproducten.
Beetje jammer maar wel begrijpelijk. Benzine is een heel mooi product voor dit soort dingen. Zoveel eenvoudiger dan klooien met accu's...quote:Op donderdag 15 maart 2012 09:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, beetje jammerlijk dat, aangezien de elektrische auto lange tijd populairder was dan diesel en benzine.
De laatste plugstandaard die ik zag paste nietquote:Op donderdag 15 maart 2012 09:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je kan over het algemeen wel degelijk prima met je normale stopcontact zo'n auto opladen, dat is het probleem niet eens. En als je een elektrische auto hebt biedt e-laad je ook de mogelijkheid voor niets een oplaadpunt in je straat aan te vragen. Sowieso is die club bezig door heel Nederland zo'n 10.000 van die dingen te plaatsen (hier staat er al ruim een jaar 1, is nog nooit gebruik geloof ik).
Tja, als ze geen olie hadden gevonden in Texas in 1901 dan had je nu geen gekloot met accu's meer gehad want dan was de ontwikkeling van de auto's niet gestaakt.quote:Op donderdag 15 maart 2012 09:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Beetje jammer maar wel begrijpelijk. Benzine is een heel mooi product voor dit soort dingen. Zoveel eenvoudiger dan klooien met accu's...
Verloopstekkertjequote:Op donderdag 15 maart 2012 09:37 schreef Pheno het volgende:
[..]
De laatste plugstandaard die ik zag paste nietTheoretisch zal het vast kunnen , maar in de praktijk zie ik het niet. En ik wil ook op andere plaatsen dan thuis kunnen laden
Op mijn werk zou bv best handig zijn, maar er is niets. Nul.
In Amsterdam heb je ze overal. Dus waar komen die 10.000 punten precies
Of je moest dagelijks even langs de kolenvergasser om af te tankenquote:Op donderdag 15 maart 2012 09:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Tja, als ze geen olie hadden gevonden in Texas in 1901 dan had je nu geen gekloot met accu's meer gehad want dan was de ontwikkeling van de auto's niet gestaakt..
Nee, in 1900 was de elektrische auto namelijk veruit het populairst.quote:Op donderdag 15 maart 2012 09:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
Of je moest dagelijks even langs de kolenvergasser om af te tanken
wat niet per se wil zeggen dat dit zo gebleven was zonder de vondst van oliequote:Op donderdag 15 maart 2012 09:46 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, in 1900 was de elektrische auto namelijk veruit het populairst.
Daarom denk ik ook dat de plek van benzine/diesel als energiedrager vervangen zal worden door waterstof. Houden we hetzelfde gemak als benzine, dus ~600km actieradius tanken in 5 minuten.quote:Op donderdag 15 maart 2012 09:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Beetje jammer maar wel begrijpelijk. Benzine is een heel mooi product voor dit soort dingen. Zoveel eenvoudiger dan klooien met accu's...
Ik zou om die reden ook zeggen dat olie uit biomassa a priori een voorspong heeft in de 'strijd' om de meest courante nieuwe brandstof.quote:Op donderdag 15 maart 2012 09:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Beetje jammer maar wel begrijpelijk. Benzine is een heel mooi product voor dit soort dingen. Zoveel eenvoudiger dan klooien met accu's...
Veel te veel gedonder, waarom niet waterstof produceren met kern-energie? We bouwen mooi wat 4e generatie kernreactoren, die dingen zijn thermisch veilig, en kunnen ons huidige kernafval gebruiken als brandstof. Deze worden aangevuld met wind- en zonne-energie waar rendabel, en we kunnen lekker blijven rijden. Kunnen we op termijn >75 jaar, die centrales vervangen door kern-fusie reactoren, en die olie uit biomassa gebruiken voor alle andere toepassingen waar aardolie nu voor gebruikt wordt.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:00 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik zou om die reden ook zeggen dat olie uit biomassa a priori een voorspong heeft in de 'strijd' om de meest courante nieuwe brandstof.
Klopt, maar als gebruiker heb ik vrij veel last ervan als ik de eerste ben, want dan heb ik een voertuig dat ik niet goed kan gebruiken. De providers moeten toch eerst over de brug komen. Ik ga niet investeren in iets dat ik niet kan gebruiken. En ja, die moeten investeren, dat weer een risico is. maar doen ze het niet, dan koopt bijna niemand hetquote:Op donderdag 15 maart 2012 09:44 schreef du_ke het volgende:
Maar voor algemene dekking krijg je toch het kip-ei verhaal, er moet wel vraag naar zijn voor die er komt maar mensen gaan de auto's niet gebruiken als ze ze niet op kunnen laden...
heleboel mensen zien en willen dit wel...quote:Op donderdag 15 maart 2012 08:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Leuk is het niet om krom te liggen aan de pomp. Toch is het voor de lange termijn goed dat de brandstofprijzen (fors) aan het stijgen zijn. Ik durf zelfs te stellen dat de enorme accijnzen een enorme stimulator zijn om over te stappen naar zuinige alternatieven.
Bij hogere brandstofprijzen zal men sneller kijken naar bijv. een electrische auto, bij een hoge stroomrekening zal men sneller zonnepanelen overwegen.
Laten we wel wezen. De transitie naar een duurzame economie is onvermijdelijk, het land wat zijn economie zo snel mogelijk minder afhankelijk laat zijn van olie is de winnaar van morgen.
Het is toch treurig dat een groot deel van de bevolking dit niet ziet.
Kortzichtige mensen
Hoewel die methode ook nadelen heeft (waar haal je afdoende biomassa vandaan?) zit daar wel wat in. Je kan het geruisloos introduceren door gewoon het percentage wat je bijmengt te verhogen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:00 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik zou om die reden ook zeggen dat olie uit biomassa a priori een voorspong heeft in de 'strijd' om de meest courante nieuwe brandstof.
Er zal wat tijd over heen gaan voor het echt courant wordt inderdaad. Maar zo is het bij de introductie van alle nieuwe techniek. De eerste auto's op benzine moesten ook maar hopen dat er ergens benzine voor handen was als ze dat nodig hadden...quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:07 schreef Pheno het volgende:
[..]
Klopt, maar als gebruiker heb ik vrij veel last ervan als ik de eerste ben, want dan heb ik een voertuig dat ik niet goed kan gebruiken. De providers moeten toch eerst over de brug komen. Ik ga niet investeren in iets dat ik niet kan gebruiken. En ja, die moeten investeren, dat weer een risico is. maar doen ze het niet, dan koopt bijna niemand het
Alleen is de techniek de komende paar decennia nog niet zodanig dat we die nieuwe centrales op enige schaal toe kunnen passen. en waterstof is ook een raar goedje waar je flink mee op moet passen...quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Veel te veel gedonder, waarom niet waterstof produceren met kern-energie? We bouwen mooi wat 4e generatie kernreactoren, die dingen zijn thermisch veilig, en kunnen ons huidige kernafval gebruiken als brandstof. Deze worden aangevuld met wind- en zonne-energie waar rendabel, en we kunnen lekker blijven rijden. Kunnen we op termijn >75 jaar, die centrales vervangen door kern-fusie reactoren, en die olie uit biomassa gebruiken voor alle andere toepassingen waar aardolie nu voor gebruikt wordt.
Normalite is het verschil tussen de 30 en 36 cent.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:09 schreef Elfletterig het volgende:
Hoewel de diesel ook duurder dan ooit is, is het prijsverschil tussen benzine en diesel behoorlijk groot. Bij de goedkope pomp om de hoek betaalde ik vandaag 1.409 voor een liter diesel, terwijl de teller voor euro 95 op 1.739 stond. Een verschil van 33 cent.
Volgens mij is ook dat prijsverschil zelden zo groot geweest.
Die mensen die dat konden betalen hadden loonslaven die de benzine kwamen brengenquote:Op donderdag 15 maart 2012 10:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er zal wat tijd over heen gaan voor het echt courant wordt inderdaad. Maar zo is het bij de introductie van alle nieuwe techniek. De eerste auto's op benzine moesten ook maar hopen dat er ergens benzine voor handen was als ze dat nodig hadden...
Gezien de prijs van een goede elektrische auto kunnen de eigenaren daarvan ook wel iemand een emmertje stroom laten brengen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:14 schreef Pheno het volgende:
[..]
Die mensen die dat konden betalen hadden loonslaven die de benzine kwamen brengen
Kun je deze bewering met een bron onderbouwen? Ik weet niet anders dan dat het prijsverschil al vele jaren tussen de 20 en 30 cent schommelde. Op een bepaald moment, niet eens zo gek lang geleden - ik denk circa 2-3 jaar terug - was het prijsverschil zelfs maar 18 cent.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:14 schreef Revolution-NL het volgende:
Normalite is het verschil tussen de 30 en 36 cent.
Geheel normaal dus![]()
quote:Op woensdag 14 maart 2012 23:15 schreef PKRChamp het volgende:
Hoe zit dat nou met dat kwartje van Kok?
quote:Op woensdag 14 maart 2012 23:59 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd...
het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit
Volgens Lord_Vetinari is dat allang terug via allerlei wegen..... hij gaat vast nog even aantonen hoe dit is gebeurdquote:Op woensdag 14 maart 2012 23:59 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
nou in 1991 hebben ze als TIJDELIJKE regeling het kwartje van kok ingevoerd, dat hield in dat de benzine TIJDELIJK met 0,25 gulden werdt verhoogd...
het was zo tijdelijk dat het er nu nog op zit
quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als je de berichten een beetje gevolgd had, had je geweten, dat het allang terug is via allerlei wegen.
In procenten zal het overeenkomen met historische prijzen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:09 schreef Elfletterig het volgende:
Hoewel de diesel ook duurder dan ooit is, is het prijsverschil tussen benzine en diesel behoorlijk groot. Bij de goedkope pomp om de hoek betaalde ik vandaag 1.409 voor een liter diesel, terwijl de teller voor euro 95 op 1.739 stond. Een verschil van 33 cent.
Volgens mij is ook dat prijsverschil zelden zo groot geweest.
http://www.rijksoverheid.(...)nzine-en-diesel.htmlquote:Kwartje van Kok
Het 'kwartje van Kok' is de naam van de accijnsverhoging op autobrandstof van het kabinet Lubbers-Kok in 1991. Wim Kok was toen minister van Financiën. De accijnsverhoging was geen tijdelijke, maar een structurele verhoging en bedroeg 18,3 cent (8,3 eurocent) per liter ongelode benzine en zeven cent (3,18 eurocent) per liter voor diesel, exclusief btw. Het 'kwartje van Kok' is ingevoerd om de tekorten op de rijksbegroting terug te dringen. Ook diende het om de kosten van het autogebruik zoveel mogelijk gelijk te trekken met de kosten van het openbaar vervoer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |