Vraag me af in hoeverre het nog zin heeft om 'diplomatiek' te te onderhandelen met deze gestoorde.quote:DEN HAAG - Drie Nederlandse militairen zijn na een mislukte evacuatie in handen gevallen van het Libische regime van Muammar Ghadaffi. Het ministerie van Defensie heeft dit vandaag bevestigd.
Een helikopter vloog vanaf marine-fregat Hr. Ms. Tromp richting de Libische stad Sirte om daar twee evacués op te pikken. Na geland te zijn, werd de bemanning overvallen door een gewapende groep regeringsgezinde Libiërs. De evacuatie vond afgelopen zondag plaats, maar werd om veiligheidsredenen tot nu toe stilgehouden.
Intensief diplomatiek overleg gaande
De twee evacués, een Nederlander en een niet nader genoemde Europeaan, zijn door de Libiërs overgedragen aan de Nederlandse ambassade en hebben inmiddels het land verlaten. Over de vrijlating van de drie militairen vindt nog steeds intensief diplomatiek overleg plaats, aldus het Ministerie van Defensie.
Britse commandotroepen wisten afgelopen weekeinde in het geheim een groep van ongeveer honderdvijftig mensen uit Libië te evacueren. De evacués was toen van tevoren strikt verzocht niemand over de naderende redding te vertellen. (ANP/CBR)
03/03/11 06u50
http://www.ad.nl/ad/nl/35(...)anden-Ghadaffi.dhtml
Ze zijn alleen niet van ons.quote:Op donderdag 3 maart 2011 07:55 schreef QBay het volgende:
In volkel liggen nucleaire raketten toch? Nederland wil hier toch graag van af? Ik zie een mogelijkheid![]()
![]()
Verschillende situaties?!quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:02 schreef vosss het volgende:
Wacht even, de britten pikken 150 man op en de Nederlanders proberen 2 man op te pikken en dat mislukt en nu zitten er 3 vast?
Falers.
PS: gooi toch alsjeblieft een dikke nuke op heel die regio want dat is niks en het gaat ook nooit niks worden
Inderdaad, als je 150 man kunt oppikken dan heb je zeëen van ruimte en tijd om ze allemaal in het vliegtuig te krijgen. Als je met een heli naar een stad gaat en daar wordt overvallen dan is het duidelijk dat de situatie iets actiever is.quote:
Engeland landt dan ook met 2 herculessen in the middle of no where. In een gebied wat overzichtelijk is.quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:33 schreef erniee het volgende:
ghehe de britten halen met 2 vliegtuigen even 150 personen op en ons lukt het niet met een helikopter 2 personen op te halen
Dus de Engelsen hadden wél een goed doordacht plan.quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:35 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Engeland landt dan ook met 2 herculessen in the middle of no where. In een gebied wat overzichtelijk is.
NL probeert met een helicopter in een stad te landen en mensen te redden.
toch iets meer risicos aan
Die hadden dagen van te voren al iedereen geinformeerd die geevacueerd moesten worden.quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:38 schreef NotYou het volgende:
[..]
Dus de Engelsen hadden wél een goed doordacht plan.
Volgens mij is het Nederland ook al gelukt om twee vliegtuigen heen en weer te sturen?[quote]quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:33 schreef erniee het volgende:
ghehe de britten halen met 2 vliegtuigen even 150 personen op en ons lukt het niet met een helikopter 2 personen op te halen
ja maar was met toestemming op het vliegveldquote:Op donderdag 3 maart 2011 08:45 schreef DennissG het volgende:
[..]
Volgens mij is het Nederland ook al gelukt om twee vliegtuigen heen en weer te sturen?[quote]
Klopt ja. Lynx-helicoper.quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:44 schreef Wokkel het volgende:
Dat fregat heeft toch maar 1 helicopter? Dus nu is heel dat fregat helicopterloos
Die dingen zijn ook niet echt stil en onzichtbaar te noemen, zelfs in een stad kijkt iedereen omhoog als dat ding voorbij vliegt.quote:
Die instelling heeft de VS ook veel goed gedaan inderdaadquote:Op donderdag 3 maart 2011 09:19 schreef Voorschrift het volgende:
Send in the marines, guns blazing!
Dit pik je toch zomaar niet, nou kunnen ze 't krijgen ook, stelletje barbaarse bedoeïenen met AK's.
Jij snapt het.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:19 schreef Voorschrift het volgende:
Send in the marines, guns blazing!
Dit pik je toch zomaar niet, nou kunnen ze 't krijgen ook, stelletje barbaarse bedoeïenen met AK's.
Interesseert mij dat wat, je steelt niet zomaar een helikopter van ons leger en neemt de militairen als gijzelaar. Dan krijg je wat mij betreft de krijgsmacht over je heen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:21 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Die instelling heeft de VS ook veel goed gedaan inderdaad
Je vliegt ook niet zonder toestemming met een militair vliegtuig een land binnen. Als een Libische helikopter met militairen het Nederlandse luchtruim zou binnen vliegen zouden wij ook actie ondernemen. Daarnaast is dit natuurlijk een faalactie... waarom moesten ze die Nederlander redden? Die persoon heeft een paar weken de tijd gehad om zich uit de voeten te maken. Fijn hoor dat Gadaffi nu met een Nederlandse helikopter ter waarde van 14 miljoen euro zijn eigen bevolking kan gaan terroriserenquote:Op donderdag 3 maart 2011 09:22 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Interesseert mij dat wat, je steelt niet zomaar een helikopter van ons leger en neemt de militairen als gijzelaar. Dan krijg je wat mij betreft de krijgsmacht over je heen.
Ik wou dat ik zo heerlijk zwart/wit kon denken.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:22 schreef Voorschrift het volgende:
Interesseert mij dat wat, je steelt niet zomaar een helikopter van ons leger en neemt de militairen als gijzelaar. Dan krijg je wat mij betreft de krijgsmacht over je heen.
Schitterende samenvatting.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:29 schreef Voorschrift het volgende:
Denken dat rechters in Geneve mij een moer kunnen schelen wanneer soldaten vastzitten in Libië.
Ja want daar hebben ze op dit moment inderdaad een geweldige rechtsstaat staan waar geen anarchie heerst.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:32 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Schitterende samenvatting.
Anarchie is inderdaad de beste oplossing. Ik zeg doen!
Jezus. Ben je nou echt zo dom?quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:33 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja want daar hebben ze op dit moment inderdaad een geweldige rechtsstaat staan waar geen anarchie heerst.
Nee, het interesseert me gewoon geen reet.quote:
Dat is een ja, dus.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:35 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee, het interesseert me gewoon geen reet.
Ja dat jij het lekker wilt doodnuanceren met regeltjes en wetjes en dergelijke, ga je gang maar. Kom maar als intellectueel uit de kast als je wilt, maakt me allemaal geen reet uit.quote:
Ik nuanceer helemaal niks. Ik zeg gewoon dat het ontzettend dom is om daar 'guns blazing' binnen te vallen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:39 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja dat jij het lekker wilt doodnuanceren met regeltjes en wetjes en dergelijke, ga je gang maar. Kom maar als intellectueel uit de kast als je wilt, maakt me allemaal geen reet uit.
Heel indrukwekkend, echt. Duidelijk eentje van de nieuwe politiek ditquote:Op donderdag 3 maart 2011 09:39 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja dat jij het lekker wilt doodnuanceren met regeltjes en wetjes en dergelijke, ga je gang maar. Kom maar als intellectueel uit de kast als je wilt, maakt me allemaal geen reet uit.
volgens mij hebben we bijna onze hele krijgsmacht al wegbezuinigd. Zelfstandig oorlog voeren is er helaas niet meer bij voor Nederland.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:49 schreef Keiichi het volgende:
Waarom geen oorlog voeren met Libie? Genoeg rede lijkt me zo (plus ze hebben olie, dat kan wel eens heel goed voor de staatskas zijn)
Dan vragen we wat grote andere europese landen om te helpen. Dan kunnen we de baten van de olieopbrengst delen als we van Libie gewonnen hebben.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
volgens mij hebben we bijna onze hele krijgsmacht al wegbezuinigd. Zelfstandig oorlog voeren is er helaas niet meer bij voor Nederland.
Er is geen enkel westers land die er baat bij heeft oorlog te gaan voeren in Libië na de ramp in Irak . De meeste landen hebben er baat bij dat Khadaffi blijft zitten en hopen stiekum dat hij de opstand weer onder controle krijgt. voor de bühne worden er wat sancties doorgevoerd, maar stiekum krijgt hij wel geld om zijn huurlingen te financieren.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:56 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Dan vragen we wat grote andere europese landen om te helpen. Dan kunnen we de baten van de olieopbrengst delen als we van Libie gewonnen hebben.
Weer eentje die teveel films heeft gezienquote:
Ik had een filmpje gezien van een bunkercomplex dat Ghadaffi onder een van z'n woningen had zitten. Ik kan me voorstel als ze zich allemaal zo goed gaan verstoppen dat oorlog voeren wat lastig word. Je kunt niet raken wat je niet ziet zeg maarquote:Op donderdag 3 maart 2011 10:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Er is geen enkel westers land die er baat bij heeft oorlog te gaan voeren in Libië na de ramp in Irak . De meeste landen hebben er baat bij dat Khadaffi blijft zitten en hopen stiekum dat hij de opstand weer onder controle krijgt. voor de bühne worden er wat sancties doorgevoerd, maar stiekum krijgt hij wel geld om zijn huurlingen te financieren.
Hoe voelt het eigenlijk om niet na te denken voordat je een idee loslaat op FOK!?quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:49 schreef Keiichi het volgende:
Waarom geen oorlog voeren met Libie? Genoeg rede lijkt me zo (plus ze hebben olie, dat kan wel eens heel goed voor de staatskas zijn)
Raid on Entebbe: Libyan Cataclysmquote:Op donderdag 3 maart 2011 10:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Weer eentje die teveel films heeft gezien
Hoe is het idee anders dan dat van Amerika en Irak? Of wou je zeggen dat ze er ook niet over nagedacht hebben?quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe voelt het eigenlijk om niet na te denken voordat je een idee loslaat op FOK!?
Over Irak is indertijd inderdaad niet goed nagedacht, getuige de poel van ellende waar het land in terechtkwam.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:15 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Hoe is het idee anders dan dat van Amerika en Irak? Of wou je zeggen dat ze er ook niet over nagedacht hebben?
Moet er nog eens bijkomen inderdaad.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:16 schreef bijdehand het volgende:
Spannend! Al denk ik niet dat ze afgemaakt worden want dan lokken ze alleen maar meer geweld uit.
Nederland zat gewoon fout. Ik denk niet dat ze toestemming hadden om het luchtruim van Libië te betreden en dan loop je het risico dat de Libiërs de helikopter in beslag nemen en dat ze bemanning gevangen nemen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:14 schreef Bastard het volgende:
Is dit niet een soort van teken dat Libie oorlog wil? Pakken NL militairen op, pakken een Lynx heli af.. mag toch hopen dat die diplomatiek onderhandelingen met ferme toon worden gebezigd. "Of je laat ze per direct vrij, of we komen ze nu ophalen" .
Klopt, maar eer dat je toestemming krijgt om in hun luchtruim te komen.. ik denk dat je dan probeert snel je mensen op te halen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:20 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Nederland zat gewoon fout. Ik denk niet dat ze toestemming hadden om het luchtruim van Libië te betreden en dan loop je het risico dat de Libiërs de helikopter in beslag nemen en dat ze bemanning gevangen nemen.
Nederland zou precies hetzelfde doen als er een helicopter met libische militairen hier iemand zou komen oppikken. De aktie van Nederland was gewoon illegaal.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:14 schreef Bastard het volgende:
Is dit niet een soort van teken dat Libie oorlog wil? Pakken NL militairen op, pakken een Lynx heli af.. mag toch hopen dat die diplomatiek onderhandelingen met ferme toon worden gebezigd. "Of je laat ze per direct vrij, of we komen ze nu ophalen" .
Die mensen hebben weken de tijd gehad om zich uit de voeten te maken, het behoort niet tot de taak van het Nederlandse leger om dit soort mensen te redden. Nederland had daar gewoon niets te zoeken zonder een oorlogsverklaring.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:22 schreef Bastard het volgende:
[..]
Klopt, maar eer dat je toestemming krijgt om in hun luchtruim te komen.. ik denk dat je dan probeert snel je mensen op te halen.
Dit vind ik inderdaad ook wel erg slecht..quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:02 schreef vosss het volgende:
Wacht even, de britten pikken 150 man op en de Nederlanders proberen 2 man op te pikken en dat mislukt en nu zitten er 3 vast?
Falers.
PS: gooi toch alsjeblieft een dikke nuke op heel die regio want dat is niks en het gaat ook nooit niks worden
En dan neem je dus het risico dat de Libiërs de boel in beslag nemen (of neerhalen) als ze de helikopter onderscheppen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:22 schreef Bastard het volgende:
[..]
Klopt, maar eer dat je toestemming krijgt om in hun luchtruim te komen.. ik denk dat je dan probeert snel je mensen op te halen.
Die hebben nu in ieder geval wel de reputatie dat ze je niet met ze kan fucken.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:21 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Die instelling heeft de VS ook veel goed gedaan inderdaad
Die reputatie hadden ze al.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:33 schreef Vengerr het volgende:
[..]
Die hebben nu in ieder geval wel de reputatie dat ze je niet met ze kan fucken.
Sure... ze zullen een invasie plegen voor een oorlogstribunaalquote:Op donderdag 3 maart 2011 10:33 schreef Vengerr het volgende:
[..]
Die hebben nu in ieder geval wel de reputatie dat ze je niet met ze kan fucken.
Ze hebben een plan klaarliggen voor een invasie van Nederland als we in Den Haag een Amerikaan voor het tribunaal durven slepen.
Dat zijn de woorden van Bush ja.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Sure... ze zullen een invasie plegen voor een oorlogstribunaal
nonsens, je weet veel te weinig van de situatie om een mening als deze erover te hebben. Misschien gaat het wel om mensen die voor the consulaat werken.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Die mensen hebben weken de tijd gehad om zich uit de voeten te maken, het behoort niet tot de taak van het Nederlandse leger om dit soort mensen te redden. Nederland had daar gewoon niets te zoeken zonder een oorlogsverklaring.
quote:The current World Helicopter Speed Record is held by the Westland Lynx at 217.5 Kts (402 km/h) using specially designed high-speed rotor blades.
Hague Invasion Actquote:Op donderdag 3 maart 2011 10:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Sure... ze zullen een invasie plegen voor een oorlogstribunaal
Komt ie weer: http://www.hrw.org/en/new(...)sion-act-becomes-lawquote:
Dan hadden ze denkelijk wel op het consulaat gezeten. Vandaar dat ik me ook afvraag wie deze twee personen zijn, ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat de KM zoveel risico neemt voor een paar gewone burgers die al lang op de ambassade hadden moeten zitten (al hoop ik uiteraard dat ze dat wel doen)quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:42 schreef t-8one het volgende:
[..]
nonsens, je weet veel te weinig van de situatie om een mening als deze erover te hebben. Misschien gaat het wel om mensen die voor the consulaat werken.
Dat geld kan ie goed gebruiken, om wat wit poeder in zijn neus te proppen (of andere verdovende middelen).quote:
Wederom doe je zeer veel aannames.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:49 schreef moussie het volgende:
[..]
Dan hadden ze denkelijk wel op het consulaat gezeten. Vandaar dat ik me ook afvraag wie deze twee personen zijn, ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat de KM zoveel risico neemt voor een paar gewone burgers die al lang op de ambassade hadden moeten zitten (al hoop ik uiteraard dat ze dat wel doen)
Nope, de lynx is ook in beslag genomen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:01 schreef Schuifpui het volgende:
Is er ergens bevestigd dat de helikopter ook in Libische handen is? Ik kan daar nergens iets over vinden. Het kan ook dat de heli geland is, de drie militairen uitgestapt zijn en vervolgens gevangen zijn genomen.
Ok thanks. Beetje jammerquote:Op donderdag 3 maart 2011 11:03 schreef Muridae het volgende:
[..]
Nope, de lynx is ook in beslag genomen.
http://www.airliners.net/(...)ry/read.main/132335/
Malta ziet er druk uit...quote:SH-14D 277 appeared 25 or 26 February at Malta, most likely this was the one involved, scroll down in the following link:
Bij gebrek aan feiten worden het aannames ja, maar dat zijn dan wel 'educated guesses'. En wat ik ervan weet is dat van burgers verwacht wordt dat ze naar de ambassade gaan, je moet toch echt wel iemand bijzonders zijn om zo'n privévlucht te krijgen.quote:
Waarschijnlijk ook nog eens een model dat ge upgrade is voor anti onderzeeër oorlogvoering dus het prijskaartje zal niet gering zijn nee.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:56 schreef kingmob het volgende:
Mooi kut, ook nog die helicopter kwijt natuurlijk, daar gaat weer een paar miljoen down the drain. Dit zal wel een staartje krijgen, hoezo vliegen ze een fucking stad binnen van een ander land?
quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:16 schreef Vengerr het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ook nog eens een model dat ge upgrade is voor anti onderzeeër oorlogvoering dus het prijskaartje zal niet gering zijn nee.
Geen idee of ze iets dergelijks doen voor iedereen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Bij gebrek aan feiten worden het aannames ja, maar dat zijn dan wel 'educated guesses'. En wat ik ervan weet is dat van burgers verwacht wordt dat ze naar de ambassade gaan, je moet toch echt wel iemand bijzonders zijn om zo'n privévlucht te krijgen.
Daarnaast, als ik me niet vergis was deze landing volgens internationaal recht een oorlogsverklaring, en dat is dus iets wat je niet zomaar doet voor iedere Jan met de korte achternaam.
.. we mogen onze eigen staatsburgers niet evacueren uit een gevaarlijk gebied?quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:29 schreef DustPuppy het volgende:
2. We mochten daar niet eens zijn, dus volgens internationaal recht hebben we eigenlijk geen poot om op te staan.
en wat heb je aan in een ambassade zitten als je niet weg kan?quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Bij gebrek aan feiten worden het aannames ja, maar dat zijn dan wel 'educated guesses'. En wat ik ervan weet is dat van burgers verwacht wordt dat ze naar de ambassade gaan, je moet toch echt wel iemand bijzonders zijn om zo'n privévlucht te krijgen.
Daarnaast, als ik me niet vergis was deze landing volgens internationaal recht een oorlogsverklaring, en dat is dus iets wat je niet zomaar doet voor iedere Jan met de korte achternaam.
quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:53 schreef IkHeetJanus het volgende:
[..]
De FOK rambo's zijn ook weer wakker gelukkig
quote:Op donderdag 3 maart 2011 07:47 schreef IkHeetJanus het volgende:
Goed werk hoor
Gestoord of niet, geloof dat onze jongens er feitelijk niets te zoeken hadden. Maar goed, zal allemaal wel met een sisser aflopen.
Nu niet meteen aan complotten denken. Ze haalden gewoon Nederlandse burgers op waarschijnlijk. Is al een tijdje aan de gang en ik vind dat alleen maar goed.quote:na een mislukte evacuatie
Ow, en nu moeten we ineens wel helpen? En wanneer we helpen en er gaat iets mis hadden we er zeker weer nooit moeten zijn? Zo grappig iedere keer. Wat mij betreft smoren ze daar maar met hun haat tegen Nederland en de blanke mens.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ze hadden toestemming moeten vragen aan het regime in plaats van zo onuitgenodigd die mensen op te pikken. Als men Khadaffi nu eens helpt zijn interne opstand in de kiem te smoren in plaats van hem steeds dwars te zitten (door bijvoorbeeld het onterecht blokkeren van zijn tegoeden) , dan was er geen enkel probleem geweest.
Goederen boeien me niet zo. De mensen wel. Heb oprecht medelijden met de bevolking daar. Je zal maar zo'n para als leider hebben. En dan niet alleen van deze al dan niet demonstratie uitgaand.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:03 schreef Muridae het volgende:
[..]
Nope, de lynx is ook in beslag genomen.
http://www.airliners.net/(...)ry/read.main/132335/
Alsof de gemiddelde bevolking daar überhaupt meer dan een gedachte verspilt aan "Oranda". Dat is ook waarom we nu zo voor lul staan: we wilden meedoen met de grote jongens met een Hele Grote Helikopter met Drie Stoere Strijders en een soeverein land binnenvliegen om eventjes onze burgers te gaan evacueren. Zonder goed plan, inzicht in de situatie of zelfs maar goede bewapening.quote:Op donderdag 3 maart 2011 12:02 schreef paddy het volgende:
[..]
Ow, en nu moeten we ineens wel helpen? En wanneer we helpen en er gaat iets mis hadden we er zeker weer nooit moeten zijn? Zo grappig iedere keer. Wat mij betreft smoren ze daar maar met hun haat tegen Nederland en de blanke mens.
...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |