abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93636214
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 12:36 schreef Basp1 het volgende:

De HRA doet er hoe dan ook niet toe in de stijging van de prijzen omdat deze al 100 jaar voor deze stijging in het regelsysteem aanwezig was.
Juist wel want het is een multiplier. Wat Asfyxia bedoelt is dat de HRA slecht tijdens een korte periode een voordeel heeft opgeleverd. De extra ruimte word in zeer korte tijd opgeslokt door de markt.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_93636262
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 12:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat te denken van het scholiertje van LU, een zeevruchten banket van guylian, chocolade letters, milkatabletten, kitkats, enz... :P .

Het bedrijf waar ik werk levert als eindproduct vormen voor de chocolade industrie.

Dus ik zie weinig chocolade, alleen maar kunststof of chocolade die ik zelf in mijn handen heb gehad om naar het design te kijken of onder een 3d scanner te leggen.
Aah.... nu weet ik het weer :)
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 13:44:30 #253
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_93638775
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Daarnaast zal de overheid steeds meer gaan snijden in de AOW uitkeringen zodat de ouderen steeds meer de overwaarde te gelde willen maken, zodoende zeg ik woning kopen ??
Niet doen.
Bij cashen van overwaarde of gewoon de verkoopprijs van het huis (indien afgelost) in het 65 + segment komt er ook een aanzienlijk deel bij kinderen direct of op op termijn terecht die daardoor weer koopkrachtiger worden.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 4 maart 2011 @ 13:46:03 #254
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_93638854
Zo de verbouwing is ook achter de rug. Door mijn hypotheek over te sluiten hou ik weer 150 euro netto per maand extra over en ik krijg er nog een groter huis voor terug ook *O*

Wat is het leven als slaaf van een bank toch mooi *;
  vrijdag 4 maart 2011 @ 13:49:30 #255
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_93639027
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:46 schreef Revolution-NL het volgende:
Zo de verbouwing is ook achter de rug. Door mijn hypotheek over te sluiten hou ik weer 150 euro netto per maand extra over en ik krijg er nog een groter huis voor terug ook *O*

och och, je bent compleet gecognitief dissonneerd :'(
:P

Feli! *O*
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 13:59:41 #256
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_93639501
Deze msc gaat van zijn weekend genieten jongens.

Overigens zie ik in dit topic alleen al een aantal niet werkende ir's. Werkeloos misschien niet maar veel lijken ze ook niet uit te voeren.

Het geneuzel over "ir's voegen iets toe aan de wereld" is ook een beetje overtrokken trouwens is het niet? De meeste tijd brengt de gemiddelde ir door met neuzelen, redigeren, vechten tegen de bierkaai en het opstellen van studies om te bewijzen wat men eigenlijk toch al wist.

anyway, zij die gaan ontspannen groeten u :W
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_93641644
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 12:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de HRA een eenmalig event is heeft het toch een constant effect gehad op de huizenprijzen.
Inderdaad. Een sterk verhogend effect.
quote:
Jij begin hier nu opeens over betaalbaarheid, dat woord heb ik volgens mij in dit stukje discussie nog niet gebruikt.
Jawel, daar ging het namelijk de hele tijd al over. Kijk maar:
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De betaalbaarheids index zou volgens jullie HRA stijgings logica een transformatie in de Y omhoog gehad moeten hebben vanaf dag 1 dat de HRA ingevoerd was. Nou dat is dus niet het geval. Nee idd het is geen hogere wiskunde maar logica die jullie kormme redenering onderuit haalt. :W
Alleen heb je daar overheen gelezen ofzo en dacht je volgens mij dat we het over de prijzen hadden.

Boeit ook niet verder, het levert alleen zo'n voor beide partijen irritant welles-nietes spelletje op, terwijl er in werkelijkheid gewoon sprake is van een spraakverwarring. :')
pi_93641656
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 12:46 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Juist wel want het is een multiplier. Wat Asfyxia bedoelt is dat de HRA slecht tijdens een korte periode een voordeel heeft opgeleverd. De extra ruimte word in zeer korte tijd opgeslokt door de markt.
:Y
pi_93641699
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:59 schreef Hanoying het volgende:
Deze msc gaat van zijn weekend genieten jongens.

Overigens zie ik in dit topic alleen al een aantal niet werkende ir's. Werkeloos misschien niet maar veel lijken ze ook niet uit te voeren.

Het geneuzel over "ir's voegen iets toe aan de wereld" is ook een beetje overtrokken trouwens is het niet? De meeste tijd brengt de gemiddelde ir door met neuzelen, redigeren, vechten tegen de bierkaai en het opstellen van studies om te bewijzen wat men eigenlijk toch al wist.
Verpest het nou niet :(
quote:
anyway, zij die gaan ontspannen groeten u :W
De mazzel!
  vrijdag 4 maart 2011 @ 15:55:55 #260
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_93644759
Tijd voor VrijMiBo en daarna carnaval!

ALAAF! :W
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_93645637
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 15:55 schreef Whuzz het volgende:
Tijd voor VrijMiBo en daarna carnaval!

ALAAF! :W
Hier borrelen we niet maar werken we hard door :W

Niet vergeten goed veel moed in te drinken, is altijd goed voor het in stand houden van cognitieve dissonantie >:O w/
I'll sing you a lullaby.
pi_93652861
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 08:21 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Dit zijn van die uitspraken waardoor dit topic is verworden tot het bungelende uiteinde van FoK dat het is...
Zonder jouw definitie van "een flink deel" is het een onverifieerbare stelling die niets meer is dan een mening als feit gepresenteerd. En als je het aanpakt zoals Xeno doet, kun je zonder echt iets te zeggen altijd je gelijk halen. Werkt overigens twee kanten op... kijk:

"Minimaal deel van de stijging van de huizenprijzen is toe te rekenen aan de HRA."

Hoppa. Simpel he? Als nu over 10 jaar blijkt dat 20% van de prijsstijging te "danken" was aan de HRA dan zeg jij "dat zei ik toch! Een flink deel!" en zeg ik "dat zei ik toch! Een minimaal deel!"

Mijn punt? Als we hier serieus willen discussieren, geef dan aan hoeveel % je ongeveer denkt dat daadwerkelijk aan de HRA te danken is. En nog veel beter zou zijn als je het met bronnen en gegevens onderbouwd. Maar daarvoor is dit topic misschien al zo'n 100 delen over datum :')

Welk deel van de prijsstijging aan de HRA te danken is weet ik zelf niet, ik ben immers geen econoom. Maar ik vermoed dat wanneer de HRA afgeschaft wordt een hoop mensen teleurgesteld gaan zijn, omdat ze dit effect overschat hebben en de daling minder groot is dan ze verwacht of gehoopt hadden. Ik vermoed daarnaast dat een deel van die mensen nog veel harder teleurgesteld is wanneer ze zich realiseren dat die prijsdaling niet alleen lager is dan verwacht, maar ook nog eens niet resulteerd in een betere betaalbaarheid.
En wanneer die realisatie er eenmaal is, moet er een nieuwe zondebok gevonden worden om de schuld te krijgen van hun onmogelijkheid om een huis te kopen. Kandidaten hiervoor zijn locale overheden (winstbejag op grond), projectontwikkelaars of WBV's (er is net weer een directeur veroordeeld voor gesjoemel met grond en prijzen). Als dat allemaal niet helpt kunnen we altijd nog de tsunami aan polen de schuld geven ;)
Je kunt de stijging van de leencapaciteit en de stijging van de gemiddelde hypotheeksom wel in een grafiek pleuren. De HRA heeft een opstuwend effect op de leencapaciteit en leidt dus tot hogere hypotheeksommen. De HRA is niet de enige opstuwende factor (lonen zijn gestegen en tweeverdieners zijn sterk opgekomen), maar het is wel degelijk een factor van belang.

Vergelijk bijvoorbeeld maar eens de Nederlandse huizenprijzen met de Belgische huizenprijzen. In Belgische hebben ze wel iets wat op de HRA lijkt, maar dat is veel beperkter. Tegen 'n Nederlandse 125%-verstrekking met HRA kan ook geen Belgische geïnteresseerde opbieden.
pi_93652909
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 09:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Deze stelling klopt gewoon voor geen meter, dan zouden de huizenprijzen in NL altijd al veel te hoog gelegen moeten hebben, of in ieder geval vanaf het moment dat men de HRA invoerde.

De grote stijging van de afgelopen 10 jaar is in principe maar aan 1 ding te danken: banken.

Banken hebben producten in de markt gezet waardoor je de complete looptijd HRA kan blijven trekken. En banken hebben financierings regels versoepeld waardoor 2 verdieners hen gehele inkomen konden gaan gebruiken voor de hypotheek.
Banken hebben producten in de markt gezet waar vraag naar was. Waarom was die vraag er? Heel simpel: dankzij de HRA.

Zonder HRA zouden die producten helemaal niet interessant zijn en dus niet op de markt zijn gezet.

Heb je je nooit afgevraagd waarom de lineaire en de annuïteitenhypotheek niet meer zo populair zijn?
  zaterdag 5 maart 2011 @ 13:41:40 #264
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_93683434
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:46 schreef Revolution-NL het volgende:

Wat is het leven als slaaf van een bank nog mooi. Nog wel ja....

Vissen met mooi lokaas is een garantie dat er altijd een groep schaapvissen hapt. Daarna volgt het binnenhalen....
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_93684056
Tegen beter weten in:

quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 13:41 schreef Censuur-152 het volgende:
Wat is het leven als slaaf van een bank nog mooi. Nog wel ja....
Verklaar je nader....

quote:
Vissen met mooi lokaas is een garantie dat er altijd een groep schaapvissen hapt. Daarna volgt het binnenhalen....
Verklaar je nader....
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_93686188
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 18:55 schreef Halcon het volgende:

Heb je je nooit afgevraagd waarom de lineaire en de annuïteitenhypotheek niet meer zo populair zijn?
Een lineaire of annuïteitenhypotheek? Meneertje en mevrouwtje toch.... wees geen dief van uw eigen portemonnee (en vooral niet van die van ons) en 'profiteer' maximaal van de HRA..... neem (deels) aflossingvrij en een deel spaarhypotheek dan benut u maximaal van uw 'voordeel' :')

Als je gewoon even rekent dan blijkt de lineaire hypotheek het goedkoopste te zijn gevolgd door de annuïteitenhypotheek. Let wel.... dat is gerekend over het totale bedrag wat je aan de bank terug moet betalen. De HRA vergoed een heel fors deel van het extra geld dat de banken opstrijken. Maar waar komt dit geld vandaan? Het moet wel eerst verdient worden door de lener, de fiscale vrijstelling doet daar niets aan af. Een sigaar uit de doos van de belastingbetaler voor de banken en 'iedereen' is er blij mee _O-
I'll sing you a lullaby.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 15:21:24 #267
1723 zeeuws jongetje
inmiddels ouwe lul
pi_93687270
pi_93688692
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 14:52 schreef xenobinol het volgende:
De HRA vergoed een heel fors deel van het extra geld dat de banken opstrijken. Maar waar komt dit geld vandaan? Het moet wel eerst verdient worden door de lener, de fiscale vrijstelling doet daar niets aan af. Een sigaar uit de doos van de belastingbetaler voor de banken en 'iedereen' is er blij mee _O-
Mwoah. Of ik het nu aan een bank betaal of aan de belastingdienst, kwijt ben ik het sowieso. Dan heb ik liever dat mijn woonlasten ermee verlaagd worden.
pi_93690093
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 14:52 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een lineaire of annuïteitenhypotheek? Meneertje en mevrouwtje toch.... wees geen dief van uw eigen portemonnee (en vooral niet van die van ons) en 'profiteer' maximaal van de HRA..... neem (deels) aflossingvrij en een deel spaarhypotheek dan benut u maximaal van uw 'voordeel' :')

Als je gewoon even rekent dan blijkt de lineaire hypotheek het goedkoopste te zijn gevolgd door de annuïteitenhypotheek. Let wel.... dat is gerekend over het totale bedrag wat je aan de bank terug moet betalen. De HRA vergoed een heel fors deel van het extra geld dat de banken opstrijken. Maar waar komt dit geld vandaan? Het moet wel eerst verdient worden door de lener, de fiscale vrijstelling doet daar niets aan af. Een sigaar uit de doos van de belastingbetaler voor de banken en 'iedereen' is er blij mee _O-
Het ergste is ook nog eens dat je daarmee een dief van je eigen portomonnee kunt zijn. Een spaarhypotheek is bijvoorbeeld al aantrekkelijker en 'n goed functionerende beleggingshypotheek zou dat ook zijn. Dit is de situatie met de HRA meegeteld.

Verdwijnt de HRA, dan neemt ook vrij snel de belangstelling voor risicovollere hypotheekproducten af. Daarnaast is het voordeliger voor de belastingbetaler.
pi_93690127
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mwoah. Of ik het nu aan een bank betaal of aan de belastingdienst, kwijt ben ik het sowieso. Dan heb ik liever dat mijn woonlasten ermee verlaagd worden.
Jij bent ook degene die die verlaging moet financieren (door belasting te betalen).
pi_93690440
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:44 schreef Halcon het volgende:
Jij bent ook degene die die verlaging moet financieren (door belasting te betalen).
Deels, maar Xeno financiert mee door geen gebruik te maken van zijn mogelijkheid op recht op HRA. En daar ben ik hem uiteraard zeer erkentelijk voor.

Maar ik begrijp hieruit dat jij gelooft dat als de HRA afgeschaft wordt de belasting verlaagd wordt? :D
pi_93690500
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Deels, maar Xeno financiert mee. En daar ben ik hem uiteraard zeer erkentelijk voor.

Maar ik begrijp hieruit dat jij gelooft dat als de HRA afgeschaft wordt de belasting verlaagd wordt? :D
Ik ben van mening dat dat zou moeten. Het probleem is immers niet dat we niet genoeg belasting betalen, het probleem is dat de overheid teveel geld over de balk smijt.

Als de HRA afgeschaft wordt en de belastingen worden niet verlaagd, dan hebben de meeste mensen er niet aan en zal de overheid meer geld gaan verbrassen aan andere nutteloze zaken. Daar ben ik tegen.
pi_93690700
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:55 schreef Halcon het volgende:
Ik ben van mening dat dat zou moeten. Het probleem is immers niet dat we niet genoeg belasting betalen, het probleem is dat de overheid teveel geld over de balk smijt.

Als de HRA afgeschaft wordt en de belastingen worden niet verlaagd, dan hebben de meeste mensen er niet aan en zal de overheid meer geld gaan verbrassen aan andere nutteloze zaken. Daar ben ik tegen.
Als de HRA afgeschaft word, al dan niet geleidelijk, is dat uit het oogpunt van bezuinigingen. Het is zinloos om aan de ene kant een x-bedrag in je uitgaven te snijden, om daarmee aan de andere kant het x-bedrag aan inkomsten te verlagen. Dan heb je onder de streep nog steeds exact hetzelfde tekort.

Dat dat door velen wel als 'eerlijker' zou worden ervaren (de ik-betaal-wel-maar-profiteer-er-niet-van typetjes) doet daar niets aan af.
pi_93690917
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 17:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als de HRA afgeschaft word, al dan niet geleidelijk, is dat uit het oogpunt van bezuinigingen. Het is zinloos om aan de ene kant een x-bedrag in je uitgaven te snijden, om daarmee aan de andere kant het x-bedrag aan inkomsten te verlagen. Dan heb je onder de streep nog steeds exact hetzelfde tekort.

Dat dat door velen wel als 'eerlijker' zou worden ervaren (de ik-betaal-wel-maar-profiteer-er-niet-van typetjes) doet daar niets aan af.
En men zadelt de burger op met een relatief hogere last. M.i. heeft de overheid de verplichting om de belastingen zo minimaal mogelijk te houden en iets als de HRA werkt daar niet aan mee.

De facto kun je de HRA ook gewoon afschaffen zonder dat je de opbrengsten verwerkt in het tekort. Onder de streep blijft het tekort hetzelfde, maar je fiscale stelsel wordt wel eerlijker en eenvoudiger en de belastingen lager. Onder de streep heb je dan wellicht nog wat kleine besparingen omdat er ambtenaren kunnen verdwijnen.
pi_93691070
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 17:09 schreef Halcon het volgende:
En men zadelt de burger op met een relatief hogere last. M.i. heeft de overheid de verplichting om de belastingen zo minimaal mogelijk te houden en iets als de HRA werkt daar niet aan mee.

De facto kun je de HRA ook gewoon afschaffen zonder dat je de opbrengsten verwerkt in het tekort. Onder de streep blijft het tekort hetzelfde, maar je fiscale stelsel wordt wel eerlijker en eenvoudiger en de belastingen lager. Onder de streep heb je dan wellicht nog wat kleine besparingen omdat er ambtenaren kunnen verdwijnen.
Ik zie het niet gaan gebeuren. Er zal op termijn vast wel aan de HRA gesleuteld gaan worden, daar twijfel ik niet aan, maar dat zal m.i. een heel geleidelijke afbouw worden en de 'besparing' daarvan zal gewoon oplossen in het begrotingstekort. Een belastingverlaging geloof ik niet in. Nog geen nanoseconde. :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')