quote:Orka Morgan naar dierenpark Tenerife
AMSTERDAM - Orka Morgan wordt toch overgebracht naar een dierenpark op Tenerife. De kans dat ze doodgaat als ze wordt vrijgelaten in de vrije natuur is te groot, zei staatssecretaris van Landbouw Henk Bleker woensdagochtend op Radio 1.
Bleker liet weten bij een bezoek aan de orka tegen zijn dochter te hebben gezegd dat Morgan zeker moet worden vrijgelaten als dat kan. "Maar het is geen eerlijke kans die het dier dan krijgt."
Het Dolfinarium wil al langer dat de orka naar zeepark Loro Parque in Tenerife verhuist. Bleker had hiervoor toestemming gegeven, maar begin augustus wisten dierenactivisten van de Orka Coalitie dat via de rechter te voorkomen.
De Orka Coalitie wil dat de orka in zee wordt vrijgelaten. Wetenschappers stelden dat dit onmogelijk is omdat Morgan alleen goede overlevingskansen zou hebben als ze met haar familie wordt herenigd.
De actiegroep heeft aangekondigd opnieuw te proberen te voorkomen dat de orka naar het dierenpark wordt overgebracht. De dierenactivisten zeggen ruim 77 procent zekerheid te hebben dat de familie van de orka is gevonden en willen dat de orka daar wordt vrijgelaten.
Onderzoek
De dierenactivisten trokken de onafhankelijkheid van de wetenschappers in twijfel. De rechter bepaalde toen dat het dier in Harderwijk moet blijven totdat meer onderzoek is gedaan naar mogelijkheden om Morgan terug te zetten in de natuur.
Maandag kondigde de Orka Coalitie aan aangifte te doen van dierenmishandeling omdat de orka nog altijd alleen in een tank zit.
Stappenplan
Het Dolfinarium reageerde verbaasd en stelde dat al een stappenplan is gestart om Morgan langzaam te laten wennen aan een groter bassin met gezelschap. "Iedereen met kennis van zaken weet dat dit niet op slag of stoot kan gebeuren", zei een woordvoerder.
Het Dolfinarium stelde dinsdag ook dat door de tegenwerking van de Coalitie de verhuizing die verbetering moet brengen al 112 dagen langer dan nodig duurt. Het Dolfinarium kondigde toen al aan gewoon door te gaan met het stappenplan om de orka naar een grotere tank over te plaatsen.
De tijd was niet meer aan Morgan's kant vanaf het moment dat het dier gevangen werd en in het Dolfinarium werd ondergebracht.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 08:51 schreef truthortruth het volgende:
Ik ben helemaal voor acties om Morgan vrij te krijgen....maar het duurt maar langer en langer, het is gewoon triest. Tijd is niet aan Morgan's kant.
Het had natuurlijk ook op een hele andere manier kunnen gaan, zodat de tijd nog wel aan Morgan's zijde was. Maar nu heb ik er wel een hard hoofd in ja. Morgan is nu zo gewend, dat dit bijna niet meer te draaien is. En dat was niet nodig geweest.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:09 schreef Samzz het volgende:
[..]
De tijd was niet meer aan Morgan's kant vanaf het moment dat het dier gevangen werd en in het Dolfinarium werd ondergebracht.
Toen ik las dat ze naar het Dolfinarium ging wist ik het al, die komt nooit meer vrij. Ik heb vanaf het begin ook gezegd dat het dier afgemaakt had moeten wordenquote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:13 schreef Mercer het volgende:
[..]
Het had natuurlijk ook op een hele andere manier kunnen gaan, zodat de tijd nog wel aan Morgan's zijde was. Maar nu heb ik er wel een hard hoofd in ja. Morgan is nu zo gewend, dat dit bijna niet meer te draaien is. En dat was niet nodig geweest.
Dat gevoel heb ik nu ook altijd bij asielzoekers...quote:Op woensdag 12 oktober 2011 15:34 schreef Candaasje het volgende:
Ik las het nieuws vanmorgen in het AD
Een kans van 1 op 3....volgens mij worden er wel meer dieren uitgezet met kleinere kansen? Happy Feet bijvoorbeeld: die moest nog een takke-end zwemmen voordat hij bij andere pinguins terecht zou komen, en die heeft het waarschijnlijk niet eens overleefd. Maar dat was de natuur hè....en daarbij bracht Happy minder geld op, dus kon men het risico - ten behoeve van de vrijheid van het dier - wel nemen.
En hoe triest het ook is als het niet lukt om Morgan in het wild te laten leven, het is dan ten minste wel geprobeerd, zeker gezien de kansen dat het wel lukt er echt wel zijn.
Daarbij is het natuurlijk ook wel 'gewoon' de natuur, hoe hard en wreed het ook kan zijn. Bleker, neem een voorbeeld aan de crew die op pad was voor de docu Life: meer dan twee weken lang getuige zijn van een langzame, trieste dood van een wildebeest, maar ondanks de behoefte het dier te helpen, toch de natuur zijn gang laten gaan. (Ik zelf had het niet gekund denk ik, had wellicht zelf een einde gemaakt aan het lijden. Maar ik had het dier niet gevangen om vervolgens het arme beest kunstjes te laten vertonen en zo geld te verdienen...)
En ik ben niet per definitie tegen dierentuinen e.d. , maar dan wel graag met het doel om diersoorten te laten voortbestaan, en niet met truucjes uit te buiten.
Prima dat bezoekers het kunnen zien als een dier met een bal speelt, en dolfijnen moet je ook echt wel uit dagen (ik ben niet zo'n fan van het houden van dolfijnen overigens, veel te kleine bassins en The Cove bracht ook even een knoop in mijn maag...) maar dierenparken mogen van mij toch echt wel streven naar training en uitzetting van dieren in het wild. En natuurlijk ruime verblijven, waarin in elk geval het lijf gestrekt kan worden.....
Dingen waarin het Dolfinarium ontzettend gefaald heeft. (moedwillig)
En Sea World.... eh ja, het is vast beter voor Morgan om haar naar zo'n park te brengen en diens praktijken te steunen, en het dier misschien verschillende trauma's daar te laten oplopen, dan te proberen haar bij haar familie te plaatsen.... dit laatste levert misschien ook een trauma op, maar dan lijkt me een 'spuitje' nog altijd humaner dan haar te laten wegrotten in Tenerife....
beter kun je het idd niet zeggenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 00:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Nico Dijkshoorn weet het altijd mooi te verwoorden
http://www.nu.nl/column-donderdag/2640143/oog-van-orka.html
dit is maar een deel van zijn column
Opeens gleed er een oog vlak voor het raam.
Een oog in zwarte huid, met daar vlak naast een wit vlak.
Ik keek recht in het oog van een orka.
De orka keek naar mij.
Het was waarschijnlijk een fractie van een seconde, maar ik beleefde het als een paar minuten.
Ik keek weg. Het was te plotseling te veel en te diep wat ik zojuist had gezien.
Ik, met mijn minuscule oogje in dat armzalige lichaampje.
De orka had het mij net goed laten voelen.
Een vlieg was ik, met dat domme gehol van mij.
Hij zat dan officieel wel gevangen, maar met die ene blik gaf hij mij voor altijd het gevoel dat ik
degene was die gevangen zat, hoe vrij ik ook kon bewegen.
Dat was mijn eerste aanraking met oer.
Een zwevend oog van een jager, gekooid in een veel te klein hok.
Nu hangt er in Harderwijk weer een Orka in een bak en ik lees de reacties.
Het gaat over redden, verkopen, houden, overplaatsen.
Het gaat over de leefomstandigheden.
Ik raad iedereen aan om naar de Orka toe te reizen en het wezen in de ogen te kijken.
U zult het meteen begrijpen.
U zit gevangen in een veel te beperkt hoofd. Niet hij.
Die ene blik van de Orka in Barcelona heeft een ingrijpende invloed gehad op de manier
waarop ik tegen de mens aankijk. Je kunt ons nooit meer anders zien dan als armzalige
mislukkingen, als een gierend uit de hand gelopen experimentje tijdens de evolutie.
We willen een Orka redden, maar zelf zijn we reddeloos verloren.
Dat voel je als je een orka in zijn oog kijkt.
Ik kan dat iedereen aanraden.
Orka-ogen maken nederig.
Iets wat we nu meer dan ooit kunnen gebruiken.
De okra in het wild welquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:02 schreef Smeich het volgende:
Ik raad aan om dus niet naar de Orka te reizen....zo geef je weer meer financiële steun aan dat kutdolphinarium
https://www.4just1.com/project/59/donationsquote:Op zondag 16 oktober 2011 15:36 schreef Mar_Sle het volgende:
Iemand zin in een geldinzamelingsactie?
Dit is de nieuwe crowdfunder van de Orka Coalitie: https://www.4just1.com/project/59.
Als dit bedrag binnen is kunnen ze in hoger beroep.
Mooi !quote:Op woensdag 19 oktober 2011 11:15 schreef Smeich het volgende:
Dankzij donaties van vele particulieren en een grote donatie van de internationale dierenbeschermingsorganisatie Stichting Vier Voeters, kan de Orka Coalitie in beroep gaan tegen de beslissing van staatssecretaris Bleker om orka Morgan naar Tenerife te exporteren. Ook heeft de advocaat het Dolfinarium laten weten dat het tegen de wet is Morgan al binnen een week te vervoeren, zoals aangekondigd door het Dolfinarium. Volgens de advocaat van de Orka Coalitie worden internationale regels met voeten getreden. Bovendien blijkt Loro Parque voor Morgan geenszins een vooruitgang als het gaat om ruimte en gezelschap.
lees meer hier: http://www.orkacoalitie.n(...)euw-naar-de-rechter/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat wat er in die zin staat is leuk, maar schijn bedriegt want er wordt niet bijgezegd dat Morgan niet in dat grote bassin komt want dat zal dus niet het geval zijn (ze komt in een nog kleiner bassin te zitten dan waar ze nu zit!)quote:Op donderdag 20 oktober 2011 18:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het verblijf van haar adoptiefamilie is ruim 50 keer groter dan het opvangbassin in het Dolfinarium."
Dat kan niet. Dan moeten ze dr in stukken knippen voor het past.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 18:55 schreef Smeich het volgende:
Dolfinarium
(ze komt in een nog kleiner bassin te zitten dan waar ze nu zit!)
Ik wou net zeggenquote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:03 schreef Godtje het volgende:
[..]
Dat kan niet. Dan moeten ze dr in stukken knippen voor het past.
En toch is het waar. Naar blijkt is dat bassin 15% kleiner. Dat verblijf van haar adoptiefamilie, zoals gemeld in het persbericht, is het bad waar ze kunstjes vertonen. Wat er dus niet bij wordt gezegd, niet verwonderlijk, is dat alle orka's daar afzonderlijk leven naast hun "core activity" want die dieren daar zijn bijzonder agressief naar elkaar toe.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:03 schreef Godtje het volgende:
[..]
Dat kan niet. Dan moeten ze dr in stukken knippen voor het past.
Ik mag natuurlijk niet zeggen dat ik de ''Heer Bleker'' graag met een olifantenhaak eenquote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:19 schreef Smeich het volgende:
[..]
En toch is het waar. Naar blijkt is dat bassin 15% kleiner. Dat verblijf van haar adoptiefamilie, zoals gemeld in het persbericht, is het bad waar ze kunstjes vertonen. Wat er dus niet bij wordt gezegd, niet verwonderlijk, is dat alle orka's daar afzonderlijk leven naast hun "core activity" want die dieren daar zijn bijzonder agressief naar elkaar toe.
Er zit momenteel een jonge orka in de medpool in Loro Parque. Deze is verstoten. Zit er al een jaar. Pas sindskort zijn ze haar bezig aan het introduceren bij een andere orka. Mogelijk omdat ze die medpool ook nodig hebben voor Morgan straks mss.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 18:55 schreef Smeich het volgende:
En dat wat er in die zin staat is leuk, maar schijn bedriegt want er wordt niet bijgezegd dat Morgan niet in dat grote bassin komt want dat zal dus niet het geval zijn (ze komt in een nog kleiner bassin te zitten dan waar ze nu zit!)
Wat voor soort bedoel je met overzichtsfoto's? Van bovenaf?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:58 schreef Mercer het volgende:
Heeft iemand overzichtsfoto's van de Orca bassins in Loro Parque?
Ja goed overzicht, van bovenaf is het duidelijkst. Zodat we kunnen hoe het eruit ziet.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:06 schreef TechXP het volgende:
[..]
Wat voor soort bedoel je met overzichtsfoto's? Van bovenaf?
Ondanks dat het lang duurt.. het is nog zeker niet te laat om haar terug te laten keren. De orka experts hebben daar veel vertrouwen in.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 12:13 schreef Mercer het volgende:
Het had natuurlijk ook op een hele andere manier kunnen gaan, zodat de tijd nog wel aan Morgan's zijde was. Maar nu heb ik er wel een hard hoofd in ja. Morgan is nu zo gewend, dat dit bijna niet meer te draaien is. En dat was niet nodig geweest.
Het zijn diverse gescheiden bassins. Van wat ik weet is dat de dieren dus vooral alleen allemaal samen komen bij trainingen en shows. De dieren zijn heel agressief (naar elkaar), dus ze allemaal in 1 grote bak houden zou drama worden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:08 schreef Mercer het volgende:
Behoorlijk scherpe Google Map van het Orkabassin (onderste). Dat is alles?!? Het is alleen dat onderste grote bassin?
Juist, dan gebeurt er dus wat er met Tekoa is gebeurt: http://timzimmermann.com/2011/09/26/the-trials-of-tekoa/quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:09 schreef TechXP het volgende:
[..]
Het zijn diverse gescheiden bassins. Van wat ik weet is dat de dieren dus vooral alleen allemaal samen komen bij trainingen en shows. De dieren zijn heel agressief (naar elkaar), dus ze allemaal in 1 grote bak houden zou drama worden.
natuurlijk worden die dieren agressief en niet alleen naar elkaar ook met de trainersquote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:09 schreef TechXP het volgende:
[..]
Het zijn diverse gescheiden bassins. Van wat ik weet is dat de dieren dus vooral alleen allemaal samen komen bij trainingen en shows. De dieren zijn heel agressief (naar elkaar), dus ze allemaal in 1 grote bak houden zou drama worden.
ah... sorry ik zie jou post nu pas, tja, je kan het die beesten moeilijk kwalijk nemen.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:27 schreef Mar_Sle het volgende:
[..]
Juist, dan gebeurt er dus wat er met Tekoa is gebeurt: http://timzimmermann.com/2011/09/26/the-trials-of-tekoa/
Leuk joh, zo'n 'adoptiefamilie' voor Morgan.![]()
Ik mag hopen dat de rechter meer verstand heeft dan Bleker.
Ow... maar de ''Heer Bleker'' heeft wel meer goeie ideeën hoor.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:58 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik zeg het niet graag, maar dat dit kan in nederland...
Oh dat doe ik ook niet. Ik kan er alleen niet tegen dat het dolfinarium doet alsof het daar allemaal koek en ei is.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ah... sorry ik zie jou post nu pas, tja, je kan het die beesten moeilijk kwalijk nemen.
Thanks !quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:17 schreef Mar_Sle het volgende:
[..]
Oh dat doe ik ook niet. Ik kan er alleen niet tegen dat het dolfinarium doet alsof het daar allemaal koek en ei is.
En van die circussen inderdaad.Ik heb de petitie een poosje terug ook getekend, goed dat je het onder de aandacht brengt.
Als je hier over nadenkt is dat toch wel heeel triestquote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:29 schreef Mercer het volgende:
Het bassin linksonder waar vijf Orka's hun hele leven in moeten doorbrengen is maar liefst twee tot drie keer zo groot als het zwembad van het dichtstbijzijnde hotel rechtsboven.![]()
[ afbeelding ]
Triest inderdaad.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:44 schreef Smeich het volgende:
Als we het over circussen hebben...bekijk dit dan maar eens
http://www.theblackfish.org/news/indonesia-dolphin-circuses.html
En als we het over captivity hebben, dan nodig ik je uit om deze video te kijken van Winter, die nu dus in de film Dolphin Tale bekend staat. Zo zielig...
Ik vind deze ook zo triest.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:29 schreef Mercer het volgende:
Het bassin linksonder waar vijf Orka's hun hele leven in moeten doorbrengen is maar liefst twee tot drie keer zo groot als het zwembad van het dichtstbijzijnde hotel rechtsboven.![]()
[ afbeelding ]
Idd... ben al jaren er tegen bezig helaas. Morgen in ieder geval flyeren bij dolfinarium.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Onbegrijpelijk dat mensen dat zelf niet inzien dat dieren gebruiken voor entertainment
gewoon afgeschaft moet worden, en de kindertjes die mee naar een dolfinarium of een circus
worden meegenomen krijgen zo'n verkeerd beeld. is niet gezond
Die zijn er ook wel maar misschien niet hier ...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:22 schreef Smeich het volgende:
Hopen op een juiste beslissing ditmaal! Hoe gaat het flyeren? Spreek je met veel mensen? Kom je in veel discussies terecht? Goed bezig in ieder geval!! Waren er maar meer zoals jij die zich actief inzetten tegen deze praktijken
De site heb ik gemaaktquote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Hier wel http://www.orkacoalitie.nl/doneereenstukje/
Flyeren is goed gegaan. Vanaf vorige week tot zondag staan er elke dag vrijwilligers te flyeren. Tot nu toe zeer positief. Natuurlijk ook weleens stomme reacties. Het Dolfinarium vind het niet zo leuk. En bij Morgan gaan mensen met de flyer kritische vragen stellen. En dat is zeer goed. Maar blijkbaar laten ze momenteel weinig los dan alleen maar een standaard antwoord op vragen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:22 schreef Smeich het volgende:
Hopen op een juiste beslissing ditmaal! Hoe gaat het flyeren? Spreek je met veel mensen? Kom je in veel discussies terecht? Goed bezig in ieder geval!! Waren er maar meer zoals jij die zich actief inzetten tegen deze praktijken
http://www.orkacoalitie.n(...)ission-about-morgan/quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 18:23 schreef TechXP het volgende:
Overigens zijn er vragen gesteld bij de Europese Commissie. Staan vanavond op www.orkacoalitie.nl
Stelletje achterlijke...quote:Op maandag 31 oktober 2011 16:53 schreef Smeich het volgende:
http://www.hartvannederla(...)eid-van-orka-morgan/
Er wordt al uitgegaan dus dat Morgan naar Tenerife gaatOok de burgemeester van Harderwijk heeft geen idee waar hij het over heeft, net als Bleker die Morgan als een mannetje betitelde. Al met al, HvN
Nou ik zal duimen, laten die ''trainers'' zelf maar rondjes gaan zwemmen en door een hoepeltjequote:Op dinsdag 1 november 2011 00:04 schreef TechXP het volgende:
http://www.orkacoalitie.n(...)eer-voor-de-rechter/
"De rechtszaak vindt op 7 november 2011 om 14.00 uur plaats in de Rechtbank van Amsterdam aan de Parnassusweg 220."
De zitting is openbaar.
Het lijkt misvormd, maar dat komt omdat ze daar nog zo mager is. Als jij op de helft van je gewicht zit dan zal je er waarschijnlijk ook niet echt lekker uitzien.quote:Op woensdag 2 november 2011 01:29 schreef mawtje het volgende:
Ligt het aan mij of ziet morgan er in de OP er echt misvormd uit ?
Op dit filmje zegt ene ''Truus'' dat de actievoerders niet weten waar ze over spreken,quote:Op dinsdag 1 november 2011 01:17 schreef TechXP het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Misschien ga ik kijken...quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:04 schreef TechXP het volgende:
http://www.orkacoalitie.n(...)eer-voor-de-rechter/
"De rechtszaak vindt op 7 november 2011 om 14.00 uur plaats in de Rechtbank van Amsterdam aan de Parnassusweg 220."
De zitting is openbaar.
Naast die enorme truthola, ook dit: "Volgens het dolphinarium is dit bassin te klein geworden..." ...media media (en dolphinarium) tochquote:Op woensdag 2 november 2011 04:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
http://www.omroepgelderla(...)heid-orka-Morgan.htm
Ach ze eten honderden andere walvissen. De een of de ander moet lijden.quote:Op woensdag 2 november 2011 04:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ter vergelijking: in het wild legt een orka gemiddeld 128 kilometer per dag af en duikt hij tot 30 meter diep de zee in. In Orcas Ocean is het bassin 120 meter lang en slechts 12 meter diep.
da's mooi nieuws, we zullen zien !quote:Op zondag 6 november 2011 18:48 schreef TechXP het volgende:
Ter info :-) http://www.nu.nl/algemeen(...)rgan-aanstaande.html
http://www.orkacoalitie.n(...)-inzake-orka-morgan/quote:Experts Dolfinarium herzien hun oordeel inzake orka Morgan
- 06-11-2011 -
Amsterdam, 6 november 2011 – Vier van de zeven door het dolfinarium geciteerde wetenschappers keren zich nu tegen het voornemen om Morgan naar Loro Parque te exporteren. Dit brengt de Orka Coalitie naar voren in het kort geding van 7 november waarin de toekomst van orka Morgan wordt bepleit. De nieuwe ontwikkelingen in de zaak lijken het tij eindelijk te doen keren, waarmee de vrijlating van Morgan dichterbij is dan ooit.
Dat Morgan een zeer goede kans heeft op hereniging met haar familie, wordt nu door steeds meer orka-experts bevestigd. Buiten de wetenschappers verenigd in de Free Morgan Foundation, heeft zich nog een twintigtal experts bereid gevonden dit schriftelijk te verklaren. Het vinden van haar familiegroep én de wetenschap dat er regelmatig grote groepen orka’s in de buurt van de beoogde uitzetlocatie waargenomen zijn, heeft Morgans kansen zeer positief beïnvloed. Drie van de experts van het Dolfinarium, waaronder John Ford hebben nu zelfs hun hulp aangeboden bij het uitvoeren van het stappenplan van de Free Morgan Foundation.
De Orka Coalitie zal maandag 7 november in de rechtszaak voor Morgans vrijlating worden bijgestaan door een expert van de Free Morgan Foundation. Samen zullen ze de rechter laten zien dat Morgans uitzetting het enige juiste besluit is. “Staatssecretaris Henk Bleker verklaart zelf dat orka’s in zee thuishoren en niet in dierenparken. Zijn beslissing om Morgan toch naar Loro Parque te laten gaan, getuigt van weinig vertrouwen in de intelligentie en instincten van dit roofdier. Bovendien zal Morgans uitzetting begeleid worden door ’s werelds meest gerenommeerde orka experts.”, aldus Barbara van Genne, mariene bioloog en woordvoerder van de Orka Coalitie.
De Orka Coalitie is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse dieren- en natuurbeschermingsorganisaties Dolphinmotion, EDEV – Een DIER Een VRIEND, Bite Back, PINK!, Sea First Foundation, The Black Fish en Vier Voeters.
Daar ben ik het dan weer wél mee eens.quote:Op zondag 6 november 2011 21:57 schreef Boze_Appel het volgende:
Sowieso is menselijke reflectie op dieren die dat niet hebben niet zo'n goed idee.
Maar zelfs dán is er nogal een verschil tussen 'houden' en 'houden'. Onder welke omstandigheden dat dier dan in gevangenschap leeft dus, als het dan tóch in gevangenschap moet leven.quote:Op zondag 6 november 2011 21:59 schreef KoosVogels het volgende:
Het is ook niet meer dan normaal dat wij (mensen) orka's houden. Zo kunnen we er af en toe naar kijken en kunnen wetenschappers op hun dooie akkertje onderzoek doen.
Win-win.
Wat zijn de argumenten tegen vrijlating, naast wat KoosVogels zegt?quote:Op zondag 6 november 2011 21:59 schreef Greys het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan weer wél mee eens.
Al is dat soms gewoon echt moeilijk. Ik probeer ook zoveel mogelijk te denken in termen als 'alles is beter voor dat dier dan waar het nu zit, in dat orka-onterende bakkie', en niet in termen als wie Morgan mist etc, want dat zullen we toch nooit weten.
Echt barbaars hoe je denkt die dieren zomaar te kunnen opsluiten.quote:Op zondag 6 november 2011 22:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar zelfs dán is er nogal een verschil tussen 'houden' en 'houden'. Onder welke omstandigheden dat dier dan in gevangenschap leeft dus, als het dan tóch in gevangenschap moet leven.
Dat dier wil gewoon neuken, die denkt echt niet in termen van rechten, grootte van de bak, hoeveel zout erin zit of welke mensen ernaar kijken. Dat beest wil gewoon zwemmen en neuken, meet doet zo'n beest niet.quote:Op zondag 6 november 2011 21:59 schreef Greys het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan weer wél mee eens.
Al is dat soms gewoon echt moeilijk. Ik probeer ook zoveel mogelijk te denken in termen als 'alles is beter voor dat dier dan waar het nu zit, in dat orka-onterende bakkie', en niet in termen als wie Morgan mist etc, want dat zullen we toch nooit weten.
Ik heb geen idee hoe de situatie op Tenerife is. De Orka Coalitie beweert dat het een drama is voor orka's die daar verblijven. Weet echter niet hoeveel waarde ik moet hechten aan dergelijke beweringen, aangezien de Orka Coalitie nooit een ander geluid zal laten horen, aangezien die club per definitie tegen het houden van orka's is.quote:Op zondag 6 november 2011 22:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar zelfs dán is er nogal een verschil tussen 'houden' en 'houden'. Onder welke omstandigheden dat dier dan in gevangenschap leeft dus, als het dan tóch in gevangenschap moet leven.
Als het aan mij lag was Morgan nooit opgesloten hoor, dan lees je niet wat ik bedoel of ben ik niet duidelijk. Dus dat barbaars mag je voor je houdenquote:Op zondag 6 november 2011 22:01 schreef Picchia het volgende:
[..]
Echt barbaars hoe je denkt die dieren zomaar te kunnen opsluiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |