Goed aanbraden in een pan en dan stoven, smoren of garen in de oven (ca 90 minuten bij 140 graden)quote:Op woensdag 2 maart 2011 16:50 schreef Erasmo het volgende:
Piet heb bij mijn vleesboer varkenswangen meegenomen, prachtig gemarmerd vlees.
Kan ik ze beter bakken of stoven?
Oeh bereiden als draadjesvleesquote:Op woensdag 2 maart 2011 16:50 schreef Erasmo het volgende:
Piet heb bij mijn vleesboer varkenswangen meegenomen, prachtig gemarmerd vlees.
Kan ik ze beter bakken of stoven?
Zou maar zo kunnen dat ze bij dezelfde boer vandaan komenquote:Op woensdag 2 maart 2011 17:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goed aanbraden in een pan en dan stoven, smoren of garen in de oven (ca 90 minuten bij 140 graden)
Is lekker vlees, voor het laatst in Winterswijk gegeten bij de gulle waard
Oeh, dat doet denken aan vroeger. Dank!quote:Op woensdag 2 maart 2011 16:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kapucijners uit blik opentrekken, en goed spoelen, alle prut moet er vanaf.
Spekkies uitbakken, Kapucijners opwarmen met klein beetje water in de pan spekkies met vet over de Kapucijners . Serveren met piccalilly, amsterdamse uitjes, augurkjes, eventueel wat mosterd.
Ja! gebakken aardappeltjes serveren bij de plettertjes! (kapucijners)quote:
slashme doet een baksteen in zijn handtasje...quote:
Heb nog nooit met keramische koekenpannen gewerktquote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:45 schreef ErkendFokker het volgende:
http://nl-nl.forum.ibood.(...)sche_antiaanbaklaag/
Hoe denk je over dit soort koekenpannen dan?
Heb hier een paar titanium gecoate antiaanbakpannen, van de aldi, doen het tot nu toe prima, eitje kan je bakken zonder vet.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:25 schreef Isegrim het volgende:
Het lijkt me een stuk krasvaster dan teflon.
Minder water gebruiken?quote:Op maandag 7 maart 2011 16:02 schreef _Loki het volgende:
Piet, hoe maak ik nou écht goede hutspot?
Ik wil de wortels wel fijn zacht hebben zonder dat alle smaak in het water gaat zitten maar dat lijk tot nu toe onmogelijk.
Je zou ze ook kunnen stomen, of in boter en witte wijn koken als je het echt lekker wilt doen.quote:Op maandag 7 maart 2011 16:22 schreef _Loki het volgende:
Ik gebruik al niet heel veel, tot het net onder staat.
Waarom denk je dat er pannensponsjes zijn?quote:Op maandag 7 maart 2011 19:14 schreef jaspah het volgende:
Vraagje, ik heb een nieuwe pannenset: http://www.valira.com/pdf/Aroma_Inox.pdf en nu heb ik hem voor het eerst gebruikt had wat gehaktballetjes gemaakt en ff 5 minuten aangebraden is boter en olie. daarna wat broccoli, bloemkool, uitje, tiki masala, aardappeltjes en runderboullion erbij en 10 minuten laten stomen met de deksel erop. Voldoende vocht erin iig. Maar nu heb ik gelijk al onderin de rand van de pan een bruinige zwarte vlek(je) die ik er met afwassen niet af krijg.. Ik heb voor gebruik de pan ff afgewassen. Is dit normaal? De pannen waren redelijk duur dus.. Ligt dit aan mij?
Euh..quote:Op maandag 7 maart 2011 19:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom denk je dat er pannensponsjes zijn?
Ik heb ook prompt geen honger meer.quote:
Hehe mooi, maar ik wilde iets in die braadpan maken dus had gezocht op een gerechtje met iets van gehaktballetjes en vond die dus ging het maar proberen. Dat er tikka masala in zit was in principe toeval. Maar we hebben met z'n tweetjes de hele pan leeggegeten dus.. :-Pquote:Op maandag 7 maart 2011 19:33 schreef Isegrim het volgende:
Nee hoor, je moet gewoon eten wat jij lekker vindt, maar als je een keer een authentiek gerecht met tikka masala wilt eten, kan ik je wel aan een echt recept helpen.
Koop een zak soda bij de supermarkt, vul je pan met water tot boven de vieze rand, paar scheppen soda erbij en dan laten sudderen. Schrobben niet nodig en je pannen worden als nieuw.quote:Op maandag 7 maart 2011 19:22 schreef jaspah het volgende:
[..]
Euh..dat kan ik er wel gewoon afkrijgen dan denkje? Ik denk ga niet gelijk met een schuurspons over die bodem ragge
maar daar heb je speciale sponsen voor?
Citroensap?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:25 schreef jaspah het volgende:
heb geen azijnzal morgen eens proberen... maarja na 1 keer dit resultaat? heb hem niet nat teruggezet.. Lijkt me niet echt de bedoeling dat ik na elke keer dat ik die pannen gebruik ze moet behandelen met allerlei dingen zoals azijn pannensponzen en weet ik wat.. In mijn vorige IKEA pannenset was dit niet eens het geval..
Het is trouwens Baba au Rhum geworden.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik drink rum alleen in een Long Island Iced Tea, ben er geen grote fan van. Mijn schoonfamilie is helemaal gek met Herrencreme, persoonlijk vind ik het niet lekker,
Je maakt een vanille pudding 400ML volgens het recept van het pakje, of neem vla, je slaat 250 NL slagroom stijf en mengt deze met de vanillepudding/vla. Je doet er 1 flinke scheut rum door en 100 gram geraspte bittere chocolade.
Ik vind het persoonlijk niet lekker, maar dat zei ik al.
Daar had ik even niet aan gedachtquote:Op dinsdag 8 maart 2011 17:02 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Het is trouwens Baba au Rhum geworden.
Ik zag Robert Kranenborg het onlangs bij DDWD maken en het is een recept van Alain Ducasse.
http://www.lifestylefood.(...)re-dish-baba-au-rhum
Voor de rhumsiroop heb ik een Rhum Agricole (Terre Caraïbe) uit Martinique gebruikt, die had al een lichte vanillesmaak gecombineerd met citrusvruchten en pastte er perfect bij.
Goddelijk dessert in elk geval en zeker voor herhaling vatbaar!
quote:Op donderdag 10 maart 2011 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Daar had ik even niet aan gedacht
Annecdote, Jaren geleden kocht ik een tweedehands versie van la bonne cuisine francaise en zat deze door te bladeren in de trein. Zag daar een recept van een Baba au Rhum, kwartje viel toen ineens waar het romeinse legerkamp Babaorum bij asterix zijn dorp aan refereerde. Moest lachen. Mensen in mijn coupe moeten me voor knettergek hebben gehouden, zit in een franstalig kookboek te lezen en hardop te lachen.
quote:Fictional place names however tend to be equally silly in all translations, for example the four camps (castra) which surround Asterix's village: Compendium, Aquarium, Laudanum and Totorum (Tot o' rum, colloquial English for shot of rum) in French this camp is called "Babaorum", a pun on baba au rhum or rum baba, a popular French pastry. (In one of the American translations, one of these camps is named Nohappimedium.)
hehe, dat van die Asterix wist ik niet maar ik kan me voorstellen dat men in de coupé raar opkeekquote:Op donderdag 10 maart 2011 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar had ik even niet aan gedacht
Annecdote, Jaren geleden kocht ik een tweedehands versie van la bonne cuisine francaise en zat deze door te bladeren in de trein. Zag daar een recept van een Baba au Rhum, kwartje viel toen ineens waar het romeinse legerkamp Babaorum bij asterix zijn dorp aan refereerde. Moest lachen. Mensen in mijn coupe moeten me voor knettergek hebben gehouden, zit in een franstalig kookboek te lezen en hardop te lachen.
De chef heet in het Engels Vitalstatistixquote:Op donderdag 10 maart 2011 12:17 schreef RobinOok het volgende:
Nee, maar gelukkig is daar google. :-)
[..]
Eendenvet?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 15:26 schreef WKFinal2010 het volgende:
Piet,
Wat is een goede vervanger voor ganzenvet? Of is daar geen vervanger voor. Heb je enig idee wat het "anders" doet dan gewone/room boter?
Dank alvast!
Ah, okay, zoals ik al zei, eendenvet, maar boter is ook lekker (niet te heet laten worden)quote:Op vrijdag 11 maart 2011 19:27 schreef WKFinal2010 het volgende:
Groenten zoals koolrabi/aardappel/zoete aardappel bakken. Zoals je al aangaf...
Ja, de AH hier heeft een te groot assortiment voor de hoeveelheid bewoners (nieuwbouw) en dan lopen bepaalde artikelen al snel tegen hun uiterste houdbaarheid op omdat niemand ze kooptquote:
Onzin, zelfs zout heeft een THT datum, is op geologische tijdschalen nog stabiel en houdbaar, maar zout heeft een THT datum.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:31 schreef Isegrim het volgende:
Op echte balsamico staat geen tht-datum. Is namelijk 'eeuwig' houdbaar en wordt alleen maar lekkerder met de tijd.
* Pietverdriet geeft Isegrim een knuffelquote:Op zaterdag 12 maart 2011 16:45 schreef Isegrim het volgende:
Ja, er staat wel een datum op, maar die is onzinnig, dat bedoel ik.
Nee, lijkt me ook zonde, maak je de structuur kapotquote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:02 schreef Erasmo het volgende:
Piet, heb een stukje heilbot. Het recept zegt dat ik de filet 20 minuten in zout water moet leggen, weet jij waarom?
Ok dan doe ik het niet, vond het ook al zo vreemd. Kwartiertje in de oven op 180 graden lijkt me voldoende?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, lijkt me ook zonde, maak je de structuur kapot
Gewoon licht zouten, door de bloem halen en even bakken in geklaarde boter lijkt mij veeeeel lekkerder dan het in de oven stoppen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:06 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ok dan doe ik het niet, vond het ook al zo vreemd. Kwartiertje in de oven op 180 graden lijkt me voldoende?
Dan wordt het vlees ietsiepietsie steviger.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:02 schreef Erasmo het volgende:
Piet, heb een stukje heilbot. Het recept zegt dat ik de filet 20 minuten in zout water moet leggen, weet jij waarom?
Zoveel zat er ook niet op hoor, ik heb wel ghee gebruikt ipv geklaarde boter maar dat zou toch niet moet uitmaken?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 20:32 schreef RobinOok het volgende:
Volgens mij had je de bloem er weer af moeten kloppen.![]()
(maar kan me vergissen, want ik hou niet van gebakken vis. En al helemaal niet van gebakken vis met een bloemlaag. Brrrrr.)
Vind de combinatie met ham/spek niet zo lekkerquote:Op zaterdag 12 maart 2011 22:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Volgende keer je heilbot in de oven met wat parmaham, scheutje balsamico en en een takje rozemarijn. Heerlijk.
Zeker teveel bewogen in de pan?quote:Op maandag 14 maart 2011 15:02 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Zoveel zat er ook niet op hoor, ik heb wel ghee gebruikt ipv geklaarde boter maar dat zou toch niet moet uitmaken?
Nee, Heilbot heeft niet veel graatquote:...
Is het trouwens normaal dat er nog vrij veel graten in de file zaten?
Schuldigquote:Op maandag 14 maart 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeker teveel bewogen in de pan?
[..]
Nee, Heilbot heeft niet veel graat
Voor bepaalde groentes, zoals aubergine, is het in bepaalde landen (Japan) gebruikelijk deze even in zout water te weken, dat schijnt een bepaalde stof te laten onttrekken, en daarbij de aubergine lekkerder maken.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, lijkt me ook zonde, maak je de structuur kapot
Volgens mij is dat standaard hoor, dat ze die erin laten.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:23 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Schuldig![]()
Ok, vond in een stukje van 2 ons toch zeker 14 flinke jongens terug, wellicht had de fileerder een slechte dag
Je zou het met de zuurkool of andere kool mee kunnen koken. Geeft er een lekkere smaak aanquote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:37 schreef sigme het volgende:
Van een van mijn geslachte varkens heb ik de hammen (gepekeld gedroogd en gerookt) mét zwoerd van de slager gekregen. De ham is in stukken van ongeveer een kilo gesneden. Van zo'n stuk snij ik het zwoerd van het vlees om daarna de ham in plakjes te snijden. Het zwoerd schraap ik zoveel mogelijk af.
Kan ik van het afgeschraapte stuk zwoerd nog iets lekker smaken?
Zou je dat wel doen, knoflook en ui tijdens de lunch?quote:Op woensdag 23 maart 2011 11:09 schreef Lyriella het volgende:
Oe, die ga ik uittesten =P heb nog flink wat tofu, uien en knoflook.. moet lukken ^^
Cake weken in sherry, daarover vers fruit, daarover dikke custardvla en daarover slagroom.quote:
Cream Sherryquote:Op vrijdag 25 maart 2011 21:44 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Cake weken in sherry, daarover vers fruit, daarover dikke custardvla en daarover slagroom.
Dat is het basisrecept, maar dit is typisch zo'n ding wat per huishouden verschilt.
Zoals Signe zegt, het kan ook prima met olijfolie, of half-half olie en boter. Maar waarom zou je het zonder boter willen? Het is wel het lekkerst met (room)boter.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 21:12 schreef Lyriella het volgende:
dan een vraag.. ik ga voor t eerst couscous bereiden ^^ kan dit ook zonder de boter die op de verpakking beschreven staat?
Wat staat er op de verpakking dan?quote:Op vrijdag 25 maart 2011 21:12 schreef Lyriella het volgende:
dan een vraag.. ik ga voor t eerst couscous bereiden ^^ kan dit ook zonder de boter die op de verpakking beschreven staat?
Ze is veganistquote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan alles zonder boter maken, aardappelpuree kan je ook met alleen wat water en zout bij de aardappels maken, maar het is veel lekkerder met melk en boter, een snuf zout.
Ik snap nog steeds niet wat mensen tegen vet hebben, je hebt vet nodig, vet is gezond, je haalt essentiele vitamines alleen uit vetten.
Het denken dat je dik wordt van vet is absolute onzin, je wordt dik van teveel eten.
Eet echte producten, gebruik boter, maar eet gewoon wat minder.
Je leeft dan lekkerder en gezonder.
Dan begrijpt ze sowieso niets van gezond en lekker eten.quote:
Bedankt piet, mijn scherm hangt nu vol koffie.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan begrijpt ze sowieso niets van gezond en lekker eten.
Graag gedaanquote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:02 schreef ausweiss het volgende:
[..]
Bedankt piet, mijn scherm hangt nu vol koffie.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |