abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81788058
Zo af en toe maak ik mijn eigen kruidenbitters. Een aantal mensen (PietVerdriet, Bloatedface en
Bluezz) hebben mij om het recept gevraagd. Aangezien de oude fles nog maar voor 1/3e vol zit, was het tijd om een nieuwe te maken, en dus gelijk maar een topic dr bij

1 Wat we nu hebben: Een fles jenever en een fles bitter, het geplande eindresultaat

2 De kruiden.

3 Alle kruiden op een rij. Van links boven naar rechts onder: Laurier, gember, piment, kaneel. Daar onder jeneverbes, kruidnagel, steranijs, kardemom. En onderaan zwarte peper, zoethout en rozemarijn.

4 Kruiden op fles. Kaneel en zoethout zinken, de rest drijft nu nog

5 Drijvende kruiden

6

De fles staat nu, ik ga regelmatig afwisselen met het laten liggen en staan van de fles De kruiden zullen in sommige gevallen enorm opzwellen (de kaneel ga ik nooit meer uit de fles krijgen ), andere zullen helemaal uit elkaar vallen, zoals het zoethout. Laurier is een voorbeeld waar vrijwel niets aan verandert.
pi_81788169
Overigens is het eindresultaat erg lekker. Qua kleur rood-bruin achtig, lichter dan op de foto te zien is.

Kan een blauw of rood persoon even de N voor mij tussen kruide en bitter plaatsen? Dank!
pi_81788200
Leuk leuk, ik ga dit volgen En mss een keer zelf maken

Het is toch KruideNbitter
Je had het al gezien
pi_81788216
quote:
Op zondag 23 mei 2010 13:25 schreef Bluezz het volgende:
Leuk leuk, ik ga dit volgen En mss een keer zelf maken

Het is toch KruideNbitter
Erg leuk om te doen, en kost nog geen tientje
  Licht Ontvlambaar zondag 23 mei 2010 @ 13:36:55 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_81788551
Mooi excuus om een tvp te plaatsten, met een extra 'n'
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_81791632
Update! De kaneelstokjes zijn inmiddels gaan uitzetten en zitten nu dus klem in de fles.
  zondag 23 mei 2010 @ 15:56:57 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_81792589
Leuk, drink graag een goede kruidenbitter (Killepitsch bijvoorbeeld)
Heb wel een wat ge-experimenteerd met limoncello en tia maria zelf maken. Eerste was lekker, tweede niet,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_81795105
@LeeHarveyOswald
Zijn dat ook de hoeveelheden (de kruiden) zoals je ze toegevoegd hebt?

@Piet
Ik ben benieuwd naar jouw recept van limoncello. Kan je die ergens neerzetten?
Dat was de volgende die ik wilde gaan maken. Was net klaar met de rabarberwodka. Een nieuw mengsel mag nu weer gemaakt worden.
  zondag 23 mei 2010 @ 17:28:58 #9
45206 Pietverdriet
pi_81795215
quote:
Op zondag 23 mei 2010 17:25 schreef Oceanonix het volgende:
@LeeHarveyOswald

@Piet
Dat was de volgende die ik wilde gaan maken. Was net klaar met de rabarberwodka. Een nieuw mengsel mag nu weer gemaakt worden.
Citroenschilrasp van 3 onbespoten citroenen, 500 cc neutrale alcohol (goedkope vodka bv), 200 gram suiker
pi_81797023
quote:
Op zondag 23 mei 2010 17:25 schreef Oceanonix het volgende:
@LeeHarveyOswald

@Piet
Jup. Later (over 2/3 weken) zal ik even proeven, en dan gaat er waarschijnlijk nog wat steranijs, zoethout en misschien nog wat 'zoetere' kruiden zoals rozenblad, lavendel of citroenmelisse bij Ligt er een beetje aan wat de smaak nu gaat doen
pi_81814366
Dit ga ik zeker onthouden, eigen kruidenbitter lijkt me lekker. Zelf heb ik nu een fles koffielikeur(750ml vodka, +/- 250 gram kandijsuiker, 60 koffiebonen en een vanillestokje) gemaakt. Deze vind ik zelf erg lekker. Daarnaast heb ik net citroengras-gember likeur gemaakt(500ml vodka, 250 lichte kandijsuiker,2xcitroengras, 75gr gember) in de maak.
pi_81851345
Geweldig!!

Maar wat ziet je zoethout er vreemd uit... meer als houtmot. Of heb je het zelf in stukjes gehakt? Hoe lang laat je dit trekken ongeveer? En als het op smaak is, giet je over in een andere fles neem ik aan?

Edit: ohw, ik ben zo enthousiast dat ik niet goed lees, na 2 a 3 weken proeven dusch...

[ Bericht 11% gewijzigd door bloatedface op 24-05-2010 22:46:44 (reden: enthousiasme) ]
[an error occurred while processing this directive]
pi_81852585
quote:
Op maandag 24 mei 2010 22:41 schreef bloatedface het volgende:
Geweldig!!

Maar wat ziet je zoethout er vreemd uit... meer als houtmot. Of heb je het zelf in stukjes gehakt? Hoe lang laat je dit trekken ongeveer? En als het op smaak is, giet je over in een andere fles neem ik aan?

Edit: ohw, ik ben zo enthousiast dat ik niet goed lees, na 2 a 3 weken proeven dusch...
Het zoethout is in stukjes gehakt, gedaan door de chinees op de markt Die verkoopt het in die vorm.

Inderdaad, na 2 a 3 weken proeven, na het dubbele van die tijd zal het in de buurt van klaar zijn, maar hoe langer je wacht, hoe lekkerder.

De eerste fles die ik gemaakt heb heb ik gefilterd en overgegoten. Dat doe ik nu niet meer; ik laat alles er in en kijk goed uit met het inschenken dat niet een halve lading zoethout mee komt. De smaak verandert langzaam aan, maar in positieve zin
  maandag 24 mei 2010 @ 23:37:41 #14
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_81854001
Komt hier alcoholvorming of moet je dat er zelf bijdoen?
pi_81854741
Hiet *moet* ik gewoon een TVP geplaatst hebben... heb altijd zelf al een keertje kruidenbitter willen maken
  dinsdag 25 mei 2010 @ 00:19:20 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_81855390
quote:
Op maandag 24 mei 2010 00:08 schreef Grooviee17 het volgende:Daarnaast heb ik net citroengras-gember likeur gemaakt(500ml vodka, 250 lichte kandijsuiker,2xcitroengras, 75gr gember) in de maak.

lekker
pi_81855513
quote:
Op maandag 24 mei 2010 23:37 schreef Lespaulspelert het volgende:
Komt hier alcoholvorming of moet je dat er zelf bijdoen?
Heb je uberhaupt de OP gelezen of mag ik je digitaal een gigantische schop onder je reet verkopen?
pi_81855549
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 00:19 schreef RobinOok het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

lekker
Lekker klinkt wel als een passend keyword

Niet geprobeerd, maar staat zeker op de to-do-list
pi_81862564
Ik heb ook verschillende brouwsels staan. De koffielikeur is lekker, de sinaasappel-koffielikeur ook.
De walnotenlikeur is gewoon zoet en proeft niet naar walnoten. Die maak ik dus nooit meer.
De rabarberwodka is ook lekker, al is die niet bedoeld om te drinken maar om toetjes mee te maken.

De volgende wordt limoncello en dan misschien wel de kruidenbitter. Al is het niet uitgesloten dat ik ze beide in een keer maak.

Ook Sloe GIn staat trouwens nog op het lijstje. Maar hoe kom je aan sleepruimen?
  dinsdag 25 mei 2010 @ 11:13:16 #20
45206 Pietverdriet
pi_81862830
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 11:05 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb ook verschillende brouwsels staan. De koffielikeur is lekker, de sinaasappel-koffielikeur ook.
De walnotenlikeur is gewoon zoet en proeft niet naar walnoten. Die maak ik dus nooit meer.
De rabarberwodka is ook lekker, al is die niet bedoeld om te drinken maar om toetjes mee te maken.

De volgende wordt limoncello en dan misschien wel de kruidenbitter. Al is het niet uitgesloten dat ik ze beide in een keer maak.

Ook Sloe GIn staat trouwens nog op het lijstje. Maar hoe kom je aan sleepruimen?
Sleedoorn zoeken in de natuur en de bessen plukken.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 18:01:30 #21
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_81879488
Jawel, maar tussendoor heb ik neutrale alcohol gelezen, dus ik neem aan dat je er gewoon wodka bijdoet en dit puur voor de smaak is? Anders kom maar opmet die schop.
pi_81879889
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 18:01 schreef Lespaulspelert het volgende:
Jawel, maar tussendoor heb ik neutrale alcohol gelezen, dus ik neem aan dat je er gewoon wodka bijdoet en dit puur voor de smaak is? Anders kom maar opmet die schop.
Kijk nou nog eens goed naar de foto's in de eerste post.........
  dinsdag 25 mei 2010 @ 18:13:32 #23
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_81880044
Ja daar staat:
quote:
Wat we nu hebben: Een fles jenever en een fles bitter, het geplande eindresultaat
Je gaat me toch niet zeggen dat je hieruit jenever en bittter (wat dat ook mag zijn) krijgt?
pi_81880382
Je neemt een fles jenever, doet daar kruiden bij en dan krijg je een kruidenbitter.....
pi_81881069
Wat oceanonix zegt. Had je trouwens ook zelf uit kunnen vogelen. Zelfs zonder te lezen, puur uit de plaatjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')