Terroristen van de Moslim Broederschap ja.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 11:02 schreef intellectuele_user het volgende:
Net zoals Bashar Assad de alawi de macht heeft in Syrië terwijl de meerderheid van de Syriërs soennieten zijn. Toen de soennieten in opstand kwamen heeft Bashar's vader een hele stad uitgemoord: in een klap 20.000 doden.
In 99 besteeg de huidige koning de troon.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 11:08 schreef msnk het volgende:
Een bevolking van een half miljoen, ja dan is het beter te begrijpen hoe die aan de macht blijven.
Er werd ook gezegd dat ze in '99 aan de macht kwamen volgens mij, dat is nog best recent
De oorspronkelijke inwoners de Arabische Bahrani zijn gewoon sjiieten hoor. De Parthen hadden een garnizoen op Bahrein om de zeehandel in de Perzische golf goed in handen te krijgen. De opvolgers van de Parthen, de Sassaniden ging hier heel wat verder in. Later kwamen de Bahrani weer in de invloedssfeer van de Iraniërs, toen Shh Abbs I de Portugezen er uit trapte die toen een fort hadden op Bahrain. Dit samen met hetzelfde geloof verklaard de Iraanse invloeden in Bahrein. De soennitische arabieren kwam pas aan het begin van de 18 eeuw op het toneel toen de Al Khalifa clan, Bahrain veroverde. Al Khalifa is nu nog steeds het koningshuis van Bahrainquote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:18 schreef SemperSenseo het volgende:
De situatie in Bahrein is toch ietsje anders, en betreft het sektarisch geweld die meelift op de algemene onrusten in het Midden-Oosten.
We hebben hier twee kampen: de oorspronkelijke bevolking van Bahrein is soennitisch, maar door massale immigratie is het land langzamerhand sjiietisch geworden. Als ik het goed begrijp steunt de oorspronkelijke (en rijke) soennitische bevolking vooral het koningshuis en willen de sjiietische (arme) allochtonen daar dat de koning wordt afgezet. De koning wil het land weer soennitisch maken door meer soennieten te importeren.
Omdat de koning zich zo gesteund voelt door de oorspronkelijke bevolking, is zijn militaire reactie zo hard en fel tegen de opstandelingen.
De oorspronkelijke bevolking van Bahrein zijn Arabische stammen uit Saoedi-Arabië, waaronder de Tamim, Bakr, Amir stammen, etc., die zelfs tot in zuidwest Iran te vinden zijn. In Bahrein en andere landen op het Arabische schiereiland zijn deze Arabische stammen voornamelijk soennitisch, maar in delen van zuidoost Irak en Iran bekeerd naar het Sjiisme (in de 19de eeuw).quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:50 schreef Doler12 het volgende:
[..]
De oorspronkelijke inwoners de Arabische Bahrani zijn gewoon sjiieten hoor. De Parthen hadden een garnizoen op Bahrein om de zeehandel in de Perzische golf goed in handen te krijgen. De opvolgers van de Parthen, de Sassaniden ging hier heel wat verder in. Later kwamen de Bahrani weer in de invloedssfeer van de Iraniërs, toen Shh Abbs I de Portugezen er uit trapte die toen een fort hadden op Bahrain. Dit samen met hetzelfde geloof verklaard de Iraanse invloeden in Bahrein. De soennitische arabieren kwam pas aan het begin van de 18 eeuw op het toneel toen de Al Khalifa clan, Bahrain veroverde. Al Khalifa is nu nog steeds het koningshuis van Bahrain
Je doet wel erg veel moeite om de onderdrukkers te verdedigen (door zelfs je bericht na 45 minuten te wijzigen), maar je zit er nog steeds naast.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:18 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
De oorspronkelijke bevolking van Bahrein zijn Arabische stammen uit Saoedi-Arabië, waaronder de Tamim en Bakr stammen, die zelfs tot in zuidwest Iran te vinden zijn. In Bahrein en andere landen op het Arabische schiereiland zijn deze Arabische stammen voornamelijk soennitisch, maar in delen van zuidoost Irak en Iran bekeerd naar het Sjiisme (in de 19de eeuw).
Ik ben het met je eens dat de middeleeuwse heersers van het eiland de sjiietische Perzen (Sassaniden) waren, zelfs toen het soennitische Kalifaat van de Abbasiden deze sjiietische heersers versloegen. Maar de autochtone bevolking waren/zijn soennitische Arabische stammen. Pas in de 17de eeuw werden die Arabieren ook de heersers van het eiland. De Al-Khalifa familie van de Utub stam (een van de Arabische stammen in Koeweit, Saoedi-Arabië en Katar) werden de nieuwe heersers vanuit Katar (waar zij ook de heersers waren).
Jeetje... Heftig hoorquote:Op zaterdag 19 februari 2011 04:05 schreef Mr.Silencer het volgende:
Demonstranten die onder vuur worden genomen.![]()
NSFW!
En de VN / EU doet niets? Een waar is het 'goede' Amerika nou? Schande dit. Ik heb vandaag ook op youtube gekeken en het filmpje hierboven is geen uitzondering. Ze schieten op scherp op demonstranten.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 04:05 schreef Mr.Silencer het volgende:
NSFW!
quote:NickKristof
I hear members of the #Bahrain royal family are circulating a petition complaining about my columns. Haven't seen it yet.
quote:NickKristof
Ah, here's the #Bahrain petition against me: http://www.petitionspot.com/petitions/NickKristoff/
Wat voor belang heeft Europa en dr VS bij het helpen van mensen volgens jou? Verdedigen van mensenrechten is een fabeltje.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:10 schreef BeSimple het volgende:
[..]
En de VN / EU doet niets? Een waar is het 'goede' Amerika nou? Schande dit. Ik heb vandaag ook op youtube gekeken en het filmpje hierboven is geen uitzondering. Ze schieten op scherp op demonstranten.
Zulke regimes krijgen van de VS allemaal leuke wapens om de oppositie neer te slaan zo als je nu kunt zien. De vijfde vloot van de VS heeft een basis in Bahrein, een belangrijk strategische positie dus.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:10 schreef BeSimple het volgende:
[..]
En de VN / EU doet niets? Een waar is het 'goede' Amerika nou? Schande dit. Ik heb vandaag ook op youtube gekeken en het filmpje hierboven is geen uitzondering. Ze schieten op scherp op demonstranten.
Wow! Heftig! Terecht dat YouTube er een waarschuwing bij plaatst.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 04:05 schreef Mr.Silencer het volgende:
NSFW!
Toch grappig dat waar ter wereld iets mis gaat of hulp nodig is er meteen naar de VS wordt gekeken. Reageren ze is het niet goed, reageren ze niet is het ook niet goed.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:10 schreef BeSimple het volgende:
[..]
Ja, de EU handelt ook inconsistent. De EU kiest. Verder kan de EU niet heel goed kiezen, want ja, het is niet één entiteit, dat is een doorslaggevend en volgens mij overduidelijk verschil.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 13:55 schreef nikk het volgende:
Waarom dan toch elke keer die roep om hulp als het zo slecht is? Handelt de EU minder inconsistent eigenlijk? De EU kiest nooit, dat dan weer wel.
Amerika is imperialistisch bezig. Dat is het hele punt. Ze houden dit regime in standt, ze steunen het. Je kunt moeilijk zeggen: Amerika, doe eens wat aan Libië. En nogmaals: het zijn duizenden verschillende mensen die dergelijke verwijten maken, dus ja, ik zou er geen algemeen beeld van proberen te maken.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:06 schreef nikk het volgende:
En vervolgens wordt ze verweten dat ze imperialistisch bezig zijn. Je doet het nooit goed. Dan vind ik de weg van "de minste kwade oplossing" die zij op dit moment lijken te hanteren een verstandige.
Heb er inderdaad nog weinig over gelezen/gezien in de media. Dus daarom ook nog weinig aandacht voor gehad.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:39 schreef Strani het volgende:
Ja het is heel heftig daar nu..ben nu ook even Al Jazeera aan het kijken. Snap ook niet waarom dit topic niet sneller gaat. Wellicht de schuld van de NOS en andere Nederlandse nieuwsbronnen? In Bahrein is het nu al veel heftiger dan het in Egypte is geweest, maar ik zie nog geen speciale blokjes op Teletekst 101...
Stel dat ze ingrijpen in Bahrein. Mogen ze dan eisen stellen aan de nieuwe regering en bijsturen waar nodig? Dan zijn ze imperialistisch bezig natuurlijk. Of moeten ze dan over 10 jaar weer ingrijpen als het mis gaat en de verwijten komen dat de VS verantwoordelijk was daarvoor. Je doet het nooit goed.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:10 schreef Monidique het volgende:
Erg zwart-wit en onrealistisch, me dunkt.
Wel, ze zouden kunnen ingrijpen door niets te doen, dus door hun steun terug te trekken. Ze zouden dezelfde woorden kunnen gebruiken tegen de dictators van Bahrein als ze tegen de dictators van Iran gebruiken. Het hoeft niet direct regime change te zijn. Maar, nogmaals, Amerika heeft een imperium te onderhouden en kunnen dat dus niet veroorloven.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:13 schreef nikk het volgende:
[..]
Stel dat ze ingrijpen in Bahrein. Mogen ze dan eisen stellen aan de nieuwe regering en bijsturen waar nodig? Dan zijn ze imperialistisch bezig natuurlijk. Of moeten ze dan over 10 jaar weer ingrijpen als het mis gaat en de verwijten komen dat de VS verantwoordelijk was daarvoor. Je doet het nooit goed.
Je hebt vooral vreemde eisen. Waarom zouden de VS het regime in Bahrein hetzelfde moeten behandelen als van Iran? Dat is wat je immers lijkt te verwachten.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Ik zie de relevantie niet, hoor. Ik denk dat ik verder heel duidelijk ben geweest.
Ze zouden inderdaad in gelijke gevallen gelijke uitspraken kunnen doen, dat zou hun geloofwaardigheid ten goede komen en het zou dus een van de onderdelen van dat "passieve ingrijpen" kunnen zijn. Ik zeg helemaal niet wat jij beweert, noch verwacht ik het of lijk ik het te verwachten, dat verzin jij hier ter plekke.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:27 schreef nikk het volgende:
[..]
Je hebt vooral vreemde eisen. Waarom zouden de VS het regime in Bahrein hetzelfde moeten behandelen als van Iran? Dat is wat je immers lijkt te verwachten.
De politie heeft zich teruggetrokken, lees ik. Het regime wil het waarschijnlijk niet verder escaleren en hoopt nu een punt te hebben gemaakt met het afslachten van onschuldige demonstranten, waarna een beetje onderhandeld kan worden.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Politie schijnt nu verjaagt te worden en de demonstranten hebben verschillende plekken in handen.
Ik weet het niet. Of het leger komt vannacht gewoon weer even een bezoekje brengen...quote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
De politie heeft zich teruggetrokken, lees ik. Het regime wil het waarschijnlijk niet verder escaleren en hoopt nu een punt te hebben gemaakt met het afslachten van onschuldige demonstranten, waarna een beetje onderhandeld kan worden.
Ja, naar aanleiding van dit filmpje kwam ik ook naar dit topic. Vreselijk...je ziet de mensen ook compleet ongelovig reageren.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 04:05 schreef Mr.Silencer het volgende:
NSFW!
Het meest lugubere vind ik nog wel dat, indien dit filmpje legit is, er niet zoveel verschil lijkt te zijn tussen echte doden en een stelletje B-acteurs. Dat gevoel krijg ik namelijk als ik dit filmpje zie.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 04:05 schreef Mr.Silencer het volgende:
NSFW!
http://www.reuters.com/ar(...)dUSLDE71I09M20110219quote:Bahrain's crown prince calls for national mourning
Feb 19 (Reuters) - Bahrain's crown prince on Saturday called for a national day of mourning "for the sons we have lost", the state news agency reported.
Crown Prince Salman bin Hamad Al Khalifa, Deputy Supreme Commander of the Armed Force, called for calm, asking citizens to unite and cooperate with all political forces in the country.
"I stress, once more, that our duty is to preserve security and stability, to ensure that there is no discord and that the situation does not worsen," the statement on Bahrain's national news agency said.
"Join us to calm the situation, so that we can announce a day of mourning for our lost sons."
He earlier ordered the withdrawal of all military from the streets of Bahrain with immediate effect. (Reporting by Martina Fuchs; Editing by Kevin Liffey)
- Er is opeens een doodse stilte, geen geschreeuw van de pijn/angst/woede/whatever?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:04 schreef msnk het volgende:
[..]
Het meest lugubere vind ik nog wel dat, indien dit filmpje legit is, er niet zoveel verschil lijkt te zijn tussen echte doden en een stelletje B-acteurs. Dat gevoel krijg ik namelijk als ik dit filmpje zie.
Waarom?
- Er is opeens een doodse stilte, geen geschreeuw van de pijn/angst/woede/whatever?
- De persoon die dit alles filmt duikt naar cover (heel logisch) maar blijft wel filmen. Oké prima, maar waarom dan de soldaten filmen en niet de betogers? Het klinkt luguber wat ik nu zeg maar ja...
- Pas wanneer hij dan ineens wel kijkt hoe het met de activisten gaat hoor je wat geschreeuw en ongeloof. En is iedereen binnen 4 seconden ineens foetsie.
edit: Streep het laatste maar door, het filmpje stopte bij mij eerder waardoor iedereen foetsie leekNu zie ik ze gewoon allemaal daar nog wel staan.
Ja mooi, maar Iran zegt wel eens vaker iets ;-)quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:51 schreef AryaMehr het volgende:
Iraanse zenders besteden veel aandacht aan de gebeurtenissen in Bahrein. Een gedeelte van de bevolking is dan ook van Perzisch komaf. Ben benieuwd naar de rol van Iran hierin; ze hebben Bahrein immers altijd geclaimd als een Iraanse provincie en voor de Arabieren is het dan ook van strategisch belang.
quote:Saudi regime involved in Bahrain clashes.mp4
Wat mis ik dan in dat filmpjequote:
Ik zie het ook niet.quote:
Nee joh tis een Ally. Allies mogen dat soort dingen quasi ongestraft doen (ik vind de hypocrisie ook stuitend, hoor).quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:01 schreef Breekfast het volgende:
Heeft de VS al zijn afschuw uitgesproken over dit barbaarse regime dat met scherp schiet op demonstranten die gewoon over de weg lopen?
Dat is ook het sterke punt van die andere corrupte dictator: Karzai.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:18 schreef msnk het volgende:
Goeiste Engels trouwens, klinkt daardoor geloofwaardiger dan die andere lamlullen daar
Die praat nog net verstaanbaar Engels, deze kroonprins lijkt geboren en getogen te zijn in de VS ofzoquote:Op zondag 20 februari 2011 12:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is ook het sterke punt van die andere corrupte dictator: Karzai.
Uiteraardquote:Op zondag 20 februari 2011 08:10 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Dat filmpje js zo nep he, iraanse acteurs aan het werk.
Heb het zelf niet gehoord, maar je bent als regering natuurlijk ontzettend ongeloofwaardig als je zegt dingen te gaan ondernemen maar ondertussen buitenlandse pers buiten de deur te houden.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:43 schreef bokaal het volgende:
Mogen er nu wel journalisten naar binnen?
In Egypte was het volk van alle lagen duidelijk vertegenwoordigd in de revolutie. Daar ging het ook echt om vrijheid en democratie.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]In het egyptische topic was je goed bezig! Hou dat dan ook hier ff vol.
Maar volgens intellectuele user gaat het merendeel om een sjiitische bevolking die al sinds de 7de eeuw in Bahrein woont. Ik blijf erbij dat de meest oorspronkelijke bevolking van Bahrein uit soennitische Arabische stammen bestaat, maar met wat intellectuele user zegt kun je de sjiitische bevolking met alle recht niet echt meer immigranten noemen:quote:Op zondag 20 februari 2011 17:05 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
In Egypte was het volk van alle lagen duidelijk vertegenwoordigd in de revolutie. Daar ging het ook echt om vrijheid en democratie.
In Bahrein gaat het puur om extremistische Shia immigranten die het land willen overnemen.
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:12 schreef intellectuele_user het volgende:
[..]
Vandaag de dag is de meerderheid van de bevolking sjiitisch. Ga ze aub niet vergelijken met Marokkaanse immigranten in Nederland._! Ze leven daar al sinds de 7de eeuw toen profeet Mohammed de islam naar Bahrein bracht.
[..]
Op zijn vroegst sowieso na de dood van de profeet Mohammed. Verder heb ik ook geen idee hoelang die mensen daar al wonen, ben wel benieuwd trouwens.quote:Op zondag 20 februari 2011 17:22 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar volgens intellectuele user gaat het merendeel om een sjiitische bevolking die al sinds de 7de eeuw in Bahrein woont. Ik blijf erbij dat de meest oorspronkelijke bevolking van Bahrein uit soennitische Arabische stammen bestaat, maar met wat intellectuele user zegt kun je de sjiitische bevolking met alle recht niet echt meer immigranten noemen:
Ze leven daar al sinds de 7de eeuw toen profeet Mohammed de islam naar Bahrein bracht.
Verder zitten er meer vrouwen in de overheid, inclusief bijvoorbeeld Christenen.quote:Op maandag 21 februari 2011 03:56 schreef WammesWaggel het volgende:
De Bahreinse ambassadeur in de VS is een Joodse dame, dat is een uitstekende move wbt PR van het regime.
http://en.wikipedia.org/wiki/Houda_Nonoo
quote:
quote:Op maandag 21 februari 2011 17:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bahrain withdraws from hosting opening Formula One Grand Prix race of the season because of political unrest.
Ach ja, honderden doden, maar wat maakt het uit!quote:Op maandag 21 februari 2011 22:33 schreef LeaderRoel het volgende:
Jammer geen F1 in Bahrain, vind het altijd zo'n mooi circuit.
Mass protests morgen?quote:Op maandag 21 februari 2011 23:43 schreef intellectuele_user het volgende:
BAHRAIN, 3:43 p.m. ET, 11:43 p.m. local: Mass protests planned in Bahrain for Tuesday in support of calls for political reforms coincide with the planned return of Hassan Mushaimaa, who is the leader of Bahrain's largest opposition party, the Haq Movement.
Thousands more people moved into Bahrain's Pearl Roundabout on Monday ahead of Tuesday's planned mass demonstrations. Meanwhile, fallout from last week's violent protests continues. A 20-year-old protester in Bahrain, who was shot in the head on Friday, has died, hospital sources said Monday.
http://news.blogs.cnn.com(...)iddle-east-protests/
U ziet mijnquote:Op maandag 21 februari 2011 23:42 schreef Duuc-nl het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ach ja, honderden doden, maar wat maakt het uit!
Als wij in het westen maar naar F1 kunnen kijken
eh dat hebben ze nu juist niet?quote:Op maandag 21 februari 2011 17:17 schreef WammesWaggel het volgende:
Nuja puur evil is het als je een op Iraanse leest geschoeide overheid in gedachte hebt natuurlijk wel
Heeeee, er staat eenquote:Op maandag 21 februari 2011 23:42 schreef Duuc-nl het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ach ja, honderden doden, maar wat maakt het uit!
Als wij in het westen maar naar F1 kunnen kijken
Bahrain's record on human rights has been praised as one of the most progressive in the Middle East by Western human rights groups and the UNquote:Op woensdag 23 februari 2011 10:03 schreef Klaudias het volgende:
[..]
eh dat hebben ze nu juist niet?
Nou, fijn.quote:Op woensdag 23 februari 2011 10:10 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Bahrain's record on human rights has been praised as one of the most progressive in the Middle East by Western human rights groups and the UN
quote:Saudi Arabia is sending some 30 tanks for Bahrain which were sighted late Monday along the King Fahd causeway linking the two countries, witnesses say. PressTV
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |