abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105102207
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:54 schreef Schonedal het volgende:
Zonne-energie van voltaïsche cellen hoeft niet in accu`s opgeslagen te worden als we overgaan op een wereldwijd systeem.
Als alle elektriciteitsnetten aan elkaar gekoppeld zijn en overal op aarde zonnecellen het elektriciteitsgebruik dekken en om de reden dat altijd op een halfrond van de aarde het dag is, is er voor iedereen dag en nacht energie beschikbaar.
Hierbij moeten er wel voldoende collectoren aanwezig zijn. :)
Een mooie gedachte, technisch realiseerbaar, maar helaas kwetsbaar omdat de transportleidingen door allerlei terroristen kunnen worden opgeblazen (Afrika, Azie, Zuid-Amerika)
Een redundante oplossing ala internet zou veel te duur worden.
In Europa zouden we het kunnen proberen, de infrastructuur is er al, maar de zon gaat er wel onder.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 2 december 2011 @ 18:16:33 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105104092
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:54 schreef Schonedal het volgende:
Zonne-energie van voltaïsche cellen hoeft niet in accu`s opgeslagen te worden als we overgaan op een wereldwijd systeem.
Als alle elektriciteitsnetten aan elkaar gekoppeld zijn en overal op aarde zonnecellen het elektriciteitsgebruik dekken en om de reden dat altijd op een halfrond van de aarde het dag is, is er voor iedereen dag en nacht energie beschikbaar.
Hierbij moeten er wel voldoende collectoren aanwezig zijn. :)
Goh, kijk, een expert...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 2 december 2011 @ 18:40:52 #128
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_105105208
Water is met grote afstand de efficiëntste en goedkoopste manier om op te slaan. De komende 20 jaar is dat nog wel een uitgemaakte zaak...
pi_105121883
Leuk al die zonnepanelen op je dak, en dat elk huishouden zijn eigen energie produceert. Maar het ziet er niet uit. Ik hoop dat ze snel iets vinden om dit wat minder opzichtig te maken, in ieder geval niet in de huidige vorm. Bijvoorbeeld door het printen van de zonnecellen op een speciale dakbedekking. Onderzoekers zijn het al aan het ontwikkelen op ramen, maar op dakpannen of andere dakbedekking zou echt revolutionair zijn.
pi_105125205
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 december 2011 18:40 schreef pfaf het volgende:
Water is met grote afstand de efficiëntste en goedkoopste manier om op te slaan. De komende 20 jaar is dat nog wel een uitgemaakte zaak...
Wat bedoel je met die laatste zin?

Even wat informatie over een mogelijk revolutionaire uitvinding mbt de waterstof-economie:

Daniel Nocera - in de komende 5 jaar een waterstofenergie revolutie(?)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zaterdag 3 december 2011 @ 09:55:21 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105126964
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 00:04 schreef Jordony het volgende:
Leuk al die zonnepanelen op je dak, en dat elk huishouden zijn eigen energie produceert. Maar het ziet er niet uit. Ik hoop dat ze snel iets vinden om dit wat minder opzichtig te maken, in ieder geval niet in de huidige vorm. Bijvoorbeeld door het printen van de zonnecellen op een speciale dakbedekking. Onderzoekers zijn het al aan het ontwikkelen op ramen, maar op dakpannen of andere dakbedekking zou echt revolutionair zijn.
Ik denk dat je over 15 jaar gewoon een soort speciale dakpannen hebt, die zonnecellen bevatten. Die kun je dan gewoon op het dak laten leggen, zijn 20 ct per pan duurder dan gewone pannen.
Die pannen staan automatisch allemaal parallel en leveren dan een paar kilowatt op.
The End Times are wild
  zaterdag 3 december 2011 @ 10:15:47 #132
45206 Pietverdriet
pi_105127236
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 09:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat je over 15 jaar gewoon een soort speciale dakpannen hebt, die zonnecellen bevatten. Die kun je dan gewoon op het dak laten leggen, zijn 20 ct per pan duurder dan gewone pannen.
Die pannen staan automatisch allemaal parallel en leveren dan een paar kilowatt op.
Neuh, dat denk ik niet, denk dat er Photo Volta dakplaten zijn, en er geen noodzaak is voor een dakbedekking daaronder.
  zaterdag 3 december 2011 @ 10:17:50 #133
45206 Pietverdriet
pi_105127262
Ik denk trouwens dat er veel te winnen is met een zelfreinigende Photovolta plaat met een speciale coating waar stof en vuil niet aan blijft hangen. Een laagje vuil houd al snel meer dan de helft van het licht tegen.
pi_105147732
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2011 16:03 schreef SpecialK het volgende:

[..]

En transport en transportverlies dan?
voor wisselstroom is het verloren vermogen Pl door de weerstand van de kabel te vermenigvuldigen met de doorgevoerde hoeveelheid ampère in het kwadraat
Pl=I2*R
Met gelijkstroom is schijnbaar 3% verlies per 1000 Km haalbaar.
pi_105147960
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ook al wordt zonneenergie erg goedkoop, heb je nog steeds het issue dat je stroom niet makkelijk en efficient kan opslaan. Dit is een veel belangrijker issue dan de prijs van fotovoltcellen
Electrolyse van water in waterstof en zuurstof, dit kan vrij efficient naar stroom worden gevormd in een energiecel.
Whatever...
pi_105148157
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 22:11 schreef Mr.44 het volgende:
voor wisselstroom is het verloren vermogen Pl door de weerstand van de kabel te vermenigvuldigen met de doorgevoerde hoeveelheid ampère in het kwadraat
Pl=I2*R
Met gelijkstroom is schijnbaar 3% verlies per 1000 Km haalbaar.
? Huh?

Pl=I2*R klopt voor zowel gelijk als wisselspanning. Voordeel van wisselspanning is dat het relatief makkelijk te transformeren is naar elke gewenste spanning, zowel omhoog als omlaag.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 3 december 2011 @ 22:25:12 #137
45206 Pietverdriet
pi_105148398
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 22:16 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Electrolyse van water in waterstof en zuurstof, dit kan vrij efficient naar stroom worden gevormd in een energiecel.
Kost klauwen energie.
  zaterdag 3 december 2011 @ 22:29:24 #138
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105148591
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 22:16 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Oh ja.. Converteren van de ene energievorm naar de andere om dat vervolgens meer te moeten terugconverteren om een elektrisch apparaat aan te sturen.

Dat is veel dingen maar alles behalve efficient.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_105148785
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 22:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

? Huh?

Pl=I2*R klopt voor zowel gelijk als wisselspanning. Voordeel van wisselspanning is dat het relatief makkelijk te transformeren is naar elke gewenste spanning, zowel omhoog als omlaag.
het is niet gelijk als ik wiki en het verkooppraatje van Siemens mag geloven
http://www.energy.siemens(...)ra/#content=Benefits
pi_105149014
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2011 22:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kost klauwen energie.
Als je maar voldoende opwekt is dat geen punt. Het maken van een zonnecel kost nu ook al meer dan hij de eerste paar jaar oplevert. Aan geld én energie.

Als iedereen zijn dak vollegt met zonnecellen, we nog wat opwekken met biomassa, getijdenenergie, is het opslaan in een paar grote warstfocentrales geen slecht idee. Omvormen kost energie, maar op het piekmoment is er soweiso een overschot.

Wat je ook kan doen is op de piekmomenten water in een meer pompen en deze dan leeg laten lopen via turbines als de zon niet schijnt. In nederland lastig ivm gebrek aan hoogteverschil. In sommige landen makkelijk haalbaar.
Whatever...
pi_105149584
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 22:33 schreef Mr.44 het volgende:
het is niet gelijk als ik wiki en het verkooppraatje van Siemens mag geloven
http://www.energy.siemens(...)ra/#content=Benefits
Je moet niet alles geloven wat je leest...

Het transporteren is 1) Het daarna weer bruikbaar maken voor distributie en consumptie is een hele grote 2)...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_105618419
Solar Power Much Cheaper to Produce Than Most Analysts Realize, Study Finds

The public is being kept in the dark about the viability of solar photovoltaic energy, according to a study conducted at Queen's University.

"Many analysts project a higher cost for solar photovoltaic energy because they don't consider recent technological advancements and price reductions," says Joshua Pearce, Adjunct Professor, Department of Mechanical and Materials Engineering. "Older models for determining solar photovoltaic energy costs are too conservative."

Dr. Pearce believes solar photovoltaic systems are near the "tipping point" where they can produce energy for about the same price other traditional sources of energy.

Analysts look at many variables to determine the cost of solar photovoltaic systems for consumers, including installation and maintenance costs, finance charges, the system's life expectancy, and the amount of electricity it generates.

Dr. Pearce says some studies don't consider the 70 per cent reduction in the cost of solar panels since 2009 . Furthermore, he says research now shows the productivity of top-of-the-line solar panels only drops between 0.1 and 0.2 percent annually, which is much less than the one per cent used in many cost analyses.

Equipment costs are determined based on dollars per watt of electricity produced. One 2010 study estimated the this cost at $7.61, while a 2003 study set the amount at $4.16. According to Dr. Pearce, the real cost in 2011 is under $1 per watt for solar panels purchased in bulk on the global market, though he says system and installation costs vary widely.

Dr. Pearce has created a calculator program available for download online that can be used to determine the true costs of solar energy.

The Queen's study was co-authored by grad students Kadra Branker and Michael Pathak and published in the December edition of Renewable and Sustainable Energy Reviews.

http://www.zeitnews.org/e(...)ize-study-finds.html
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_105620536
Kreeg van ver. Eigen huis een aanbieding om in te schrijven (vrijblijvend) voor panelen.
De berekeningen ingevuld, dan blijkt dat de terugverdientijd 20 jaar is, niet echt aantrekkelijk.
Dus voorlopig wachten en hopen op een doorbraak
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 15 december 2011 @ 18:38:22 #144
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_105624291
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 02:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wat bedoel je met die laatste zin?

Wellicht dat tegen die tijd er meer kosten-efficiënte manieren zijn om energie op te slaan.
pi_105648395
Van eBay: pallet met A-merk panelen (delen met ongeveer twee andere gegadigden) à ¤ 0.89 Wp.

Materialen, zelf monteren, omvormer van een Duitse webshop kopen à ¤ 0.80 Wp.

Totaal: ¤ 1.69 Wp

3kWp aanschafprijs: ¤ 5070,--

Jaaropbrengst: ca 2700 kWh à ¤ 0.23 = ¤ 621,-- per jaar

Terugverdientijd: 8 jaar* (Technische levensduur: 30 jaar)**

* Stijging in de electriciteitsprijzen niet meegenomen. Uitgaande van geen rente of lening en geen subsidie.
** Inverter uitwisseling halverwege niet meegenomen (dan wordt de terugverdientijd ca 10 jaar)
  vrijdag 16 december 2011 @ 10:22:29 #146
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105648461
Die jaaropbrengst, he. Waar haal je dat cijfer vandaan? Op basis van welke stad in de wereld is dat?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_105648490
Dat is een soort van gemiddelde voor Nederland. Er zijn zat die meer dan 1000 kWh/kWp halen maar er zijn er ook die maar 850 kWh/kWp halen. 900 kWh/kWp is een richtgetal. Zie bijvoorbeeld de uitgebreide Sonnenertrag database

Maar mijn voorbeeld was bedoeld om aan te geven dat iemand die slim inkoopt en zelf bereid is de handen uit de mouwen te steken het ruimschoots kan winnen van de (goedbedoelde overigens) georganiseerde samenkoopakties. Maar die organisaties steken betaalde manuren in zo'n project en het plaatsen wordt voor je gedaan en dat is relatief duur.

[ Bericht 31% gewijzigd door cynicus op 16-12-2011 10:31:46 ]
  vrijdag 16 december 2011 @ 10:31:15 #148
45206 Pietverdriet
pi_105648684
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 22:38 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als je maar voldoende opwekt is dat geen punt.

Niet als het een negatieve energiebalans heeft.

Zonnepanelen maken kost energie
Montage, vervoer, etc kost energie
Onderhoud kost energie
Omzetten van de stroom naar waterstof kost energie
Opslaan en transport waterstof kost energie
Het maken van stroom uit de waterstof kost energie

Alleen als de onder de streep duidelijk meer energie hebt dan je verbuikt hebt om het maken is je balans positief. Ik zou dat graag zien dat dit zo is, maar betwijfel dat sterk.
  vrijdag 16 december 2011 @ 10:35:02 #149
45206 Pietverdriet
pi_105648775
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 10:23 schreef cynicus het volgende:
Dat is een soort van gemiddelde voor Nederland. Er zijn zat die meer dan 1000 kWh/kWp halen maar er zijn er ook die maar 850 kWh/kWp halen. 900 kWh/kWp is een richtgetal. Zie bijvoorbeeld de uitgebreide Sonnenertrag database

Maar mijn voorbeeld was bedoeld om aan te geven dat iemand die slim inkoopt en zelf bereid is de handen uit de mouwen te steken het ruimschoots kan winnen van de (goedbedoelde overigens) georganiseerde samenkoopakties. Maar die organisaties steken betaalde manuren in zo'n project en het plaatsen wordt voor je gedaan en dat is relatief duur.
Hou er ook rekening mee dat je ze heel schoon moet houden, kijk eens hoe vies je tuinmeubels worden van een paar regenbuien en neerslaan van stof. Een grijs laagje is al snel een flink percentage minder licht.
pi_105648927
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2011 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Hou er ook rekening mee dat je ze heel schoon moet houden, kijk eens hoe vies je tuinmeubels worden van een paar regenbuien en neerslaan van stof. Een grijs laagje is al snel een flink percentage minder licht.
Ik geef een link naar de praktijk gegevens, van installaties die al jaren liggen. Harde cijfers spreken meer dan onderbuik gevoelens.

Zonnepanelen staan onder een hoek en spoelen dus schoon bij een regenbui en lange praktijktests wijzen uit dat een laagje stof geen dramatische invloed heeft op de opbrengst. Maar, daarnaast, een CV-ketel heeft onderhoud nodig, een auto was je meerdere keren per jaar, de kozijnen hebben zo nu en dan een laagje verf nodig. Onderhoud hoort er bij. Het kan geen kwaad om éénmaal per jaar de panelen af te spoelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')