abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92578302
Velen hier zullen Ray Kurzweil kennen en ik heb zojuist een lezing van hem bekeken waarin hij zei dat goedkope(re) zonne-energie erg dichtbij is.

In 2009 voorspelde hij dat het nog zo'n vijf jaar zou duren tot het tipping-point (waar zonne-energie goedkoper wordt dan kool en olie). Dit baseert hij puur op trend-analyse van de toenemde efficiency van zonnepanelen en dit wordt gekoppeld met de trend van toename van informatie of kennis.

Het mooie is dat deze zelfde trend analyses allemaal werken voor andere technologieen zoals computers, auto's en mobiele telefoons. Hier is een powerpoint presentatie met erg veel grafieken te vinden van Ray Kurzweil:

http://www.slideshare.net(...)y-kurzweil-at-google

Vanaf slide 81 wordt zonne-energie uitgelicht. Er wordt ook gezegd dat de verdubbeling vd opbrengst van zonne-energie minder dan 2 jaar kost en dat we nog maar 10 verdubbelingen weg zijn (<20 jaar) van het kunnen voorzien in de energiebehoefte van de hele wereld. Met name recente ontwikkelingen op het gebied van nanotechnologie zullen dit groeipercentage gaan bewerkstelligen.

Als we de trendlijn volgen lijkt het mij dat het over 5 tot 10 jaar al aantrekkelijk kan zijn voor consumenten om massaal te investeren in zonnepanelen, met als resultaat minder vervuiling, minder afhankelijkheid van het Midden-Oosten en Rusland en een gedecentraliseerd elektriciteitsnet.

Nu zijn we gewend om via de media minder optimistische berichten te horen, maar hoe reeel zijn die berichten dan? Kurzweil volgt gewoon de trendlijnen en baseert zijn voorspellingen hierop. Hij voorspelde dat mid jaren 90 eind jaren 90 het internet zou opkomen en vele critici zagen dit niet gebeuren. Hetzelfde gebeurde met de mobiele telefoon. Velen dachten dat deze uitvinding zich niet zo snel zou verspreiden als dat hij werkelijk deed. De verspreiding was zelfs vele malen sneller dan velen dachten.

Het lijkt dus dat de wetmatigheden achter technologie en informatie een unstoppable force zijn. Kurzweil zegt zelf dat uit zijn historische analyses blijkt, dat zelfs recessies geen invloed hebben op deze kracht van de trendmatige groei van technologie en informatie. Een optimistische kijk naar de technologische oplossingen voor vele van onze problemen, lijkt eigenlijk onontkoombaar.

Of zijn hier mensen die het daar niet mee eens zijn?

edit:
Deze site heeft veel informatie over alles wat met technologie te maken heeft en als je kijkt naar het energy-deel van de site, zie je dat de innovaties met een vrij rap tempo lijken te gaan:

http://www.zeitnews.org/energy.html

[ Bericht 5% gewijzigd door Probably_on_pcp op 10-02-2011 06:43:26 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  donderdag 10 februari 2011 @ 07:48:07 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_92578591
En je wil de zonne-energie opslaan in mega-batterijen? :?

En ik heb er een "eerst zien-dan geloven" gevoel over. Niet iedereen zit te te popelen hun eigen opwekking installatie aan te schaffen. Of moet ik mij dan akkers vol met zonnepanelen voorstellen?
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_92578684
quote:
9s.gif Op donderdag 10 februari 2011 07:48 schreef LasTeR het volgende:

En ik heb er een "eerst zien-dan geloven" gevoel over. Niet iedereen zit te te popelen hun eigen opwekking installatie aan te schaffen. Of moet ik mij dan akkers vol met zonnepanelen voorstellen?
Dat kan beide. En de technologie voor de opslag van energie verbeterd natuurlijk ook en daar zijn ook al voorbeelden van.

Vergeet verder niet dat de trend een exponentiele trend is. Onze intuitie, en dat is een punt dat Kurzweil maakt, werkt eigenlijk alleen maar lineair. De mens heeft nog nooit een exponentiele groei meegemaakt zoals we die nu ervaren. We komen nu op het steile deel van de curve en daar heeft niemand van ons ervaring mee. We zijn dus geneigd om op een lineaire manier te denken en denken daarom dat deze ontwikkeling nog wel even op zich laat wachten. Kurzweil zegt dus dat we ons hier in vergissen. Deze wet van exponentiele groei van informatie en technologie lijkt bijna een natuurwet te zijn. De wereld gaat de komende eeuw echt drastisch veranderen :)
pi_92596853
schop
pi_92623318
Hmm... had niet gedacht dat ik de enige was die dit wel interessant vond. Heel even wat grafieken om mijn visie te ondersteunen:

[ Bericht 84% gewijzigd door Probably_on_pcp op 11-02-2011 04:09:47 ]
pi_92640065
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 03:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Hmm... had niet gedacht dat ik de enige was die dit wel interessant vond. Heel even wat grafieken om mijn visie te ondersteunen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je hebt gelijk, ook ik vind het heel interessant! :)

De ontwikkelingen staan er wel naar, zeker als je dit soort knulletjes heb rondlopen op onze mooie aarde :):

12-year-old Revolutionizes the Solar Cell
pi_92671687
Het zou toch geweldig zijn als iedereen zijn dak vol legt met zonnepanelen en zo zijn eigen energie produceert.
pi_92673973
Zonne energie is zeker interessant, vooral voor bedrijven en particulieren die voor een vaste prijs 30-40 jaar lang hun eigen energie produceren. Zonnepanelen en omvormers hebben nauwelijks onderhoud nodig, kennen nauwelijks visuele/veiligheids bezwaren (NIMBY) en -mits geplaatst op daken- hebben geen additioneel grondgebruik nodig. Daarom zijn ze zo geschikt voor industrie en consumenten. Een ander voordeel is dat energie opwek achter de meteropnemer het voordeel heeft dat het moet concurreren met een veel hogere electriciteitsprijs (incl. belastingen e.d.) waardoor (nog) relatief dure zonnestroom toch snel uit kan.

De techniek om zonnepanelen te maken is nauw verwant aan de chip industrie en die heeft al heel lang een exponentiele groei laten zien waar zonneenergie op kan meeliften. Nieuwe technieken als roll-to-roll thin-film opdamp/spuit methodes gebruiken minder materiaal, goedkopere technieken (inktjetachtig) en zijn geschikt voor grotere producties (meer continue productie vs batch productie van traditionele panelen). Bovenstaande voordelen leiden tot goedkopere panelen, dus goedkopere stroom en een snellere zowel economische als energetische terugverdientijd (EROEI).

Zonneenergie heeft dan ook de potentie om de EROEI van de vroege olie industrie (130) te benaderen. De huidige EROEI is nu ongeveer 20-30, bij EROEI van <10 wordt het moeilijk om een economie als de huidige draaiende te houden.

Zonneenergie is leuk maar als je het hebt over grid stabiliteit dan zul je toch ook andere bronnen moeten hebben om de momenten dat de zon niet schijnt te overbruggen (of je moet er voor kiezen dat grid-stabiliteit geen eerste vereiste is). Diversificatie is daarom erg belangrijk in mijn mening. Osmose, wind, zon, biomassa, getijden, waterkracht, pumped/perslucht/chemische storage en (met pijn in mijn hart) misschien ook wat kernenergie zullen allemaal benut moeten worden om een duurzame energie voorziening zonder fossiele brandstoffen te creeren.

Maar wat eigenlijk nog veel belangrijker is, is dat we minder energie gaan gebruiken. 'Negawatts' zijn ontzettend goedkoop en wat niet gebruikt wordt hoeft ook niet geproduceerd te worden. Dus zuinigere apparatuur, betere isolatie en slimmer leven zouden eigenlijk voorop moeten staan in een duurzame samenleving. Het maakt bovenstaande technieken ook goedkoper (als je 's nachts minder gebruikt heb je minder storage nodig voor zonneenergie bijv.).

Wat mooie grafiekjes:
- Gemiddelde retail prijs voor een enkele zonnepaneel):

- Ontwikkeling energie prijs in Nederland:

Een linkje voor diegenen die willen weten of zonneenergie voor hun al uit kunnen.
pi_92678380
quote:

Je baseert die stelling op de huidige techniek, terwijl men hier verondersteld dat de techniek door gaat en verfijnd.
Dus van akkers zal dan geen sprake zijn. Wellicht kan over 10 jaar elke woning met 2 zonnepanelen af waar ze nu nog een heel batterij van die dingen nodig hebben.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
pi_92681628
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 14:22 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Je baseert die stelling op de huidige techniek, terwijl men hier verondersteld dat de techniek door gaat en verfijnd.
Dus van akkers zal dan geen sprake zijn. Wellicht kan over 10 jaar elke woning met 2 zonnepanelen af waar ze nu nog een heel batterij van die dingen nodig hebben.
Met 6 panelen zou ik kunnen voorzien in mijn stroombehoefte, De regel is dan ook eerst je verbruik minimaliseren dan een PV installatie aanschaffen :)
  zaterdag 12 februari 2011 @ 17:02:02 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92683642
Ook al wordt zonneenergie erg goedkoop, heb je nog steeds het issue dat je stroom niet makkelijk en efficient kan opslaan. Dit is een veel belangrijker issue dan de prijs van fotovoltcellen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92685170
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ook al wordt zonneenergie erg goedkoop, heb je nog steeds het issue dat je stroom niet makkelijk en efficient kan opslaan. Dit is een veel belangrijker issue dan de prijs van fotovoltcellen
Waarom is dat een belangrijker issue? Maak jij je zorgen als particulier over de netstabiliteit als je de elektrische kookplaat, stofzuiger, oven en magnetron tegelijkertijd aan hebt staan en dat op hetzelfde moment als duizenden andere Nederlanders? Ik niet. Of een bedrijf dat even een electromotor van 1Megawatt start voor de koeling of whatever. Zou de directeur van dat bedrijf zich druk maken over netstabiliteit? Nee. Als particulier of bedrijf is de goedkopere stroom van de eigen zonnestroomcentral een veel hogere prioriteit dan de netstabiliteit. Zeker als je bedenkt dat op dit moment zonneenergie maar rond 1 procent van de totale energie voorziening voor zijn rekening neemt.

Ik snap je punt dus niet echt. Kun jij uitleggen waarom netstabiliteit nu al belangrijker is dan goedekopere zonnestroom?
pi_92686050
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kan helaas de site niet terug vinden, maar gisteren las ik een artikel over (weer) nieuw ontwikkelde batterijen waarmee je de huidige batterijen met 50% kunt krimpen in omvang en volgens mij waren ze ook een stuk effectiever in het opslaan van energie. Dit soort berichten kom ik steeds meer en meer tegen op allerlei tech-sites, dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit probleem snel geen probleem meer zal zijn.
pi_92688744
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:03 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Met 6 panelen zou ik kunnen voorzien in mijn stroombehoefte, De regel is dan ook eerst je verbruik minimaliseren dan een PV installatie aanschaffen :)
Ik niet. En heb er ook geen zin aan.
Ik ben grootverbruiker. Zo heeft de staat me dat aangeleerd. Dat milieu ineens hip is wil niet zeggen dat ik me gestandaardiseerde levenstijl moet aanpakken.

Ik wil dus aantal panelen naar gelang van mijn behoefte, niet andersom.
pi_92689323
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 19:31 schreef Maatregel het volgende:
Zo heeft de staat me dat aangeleerd.
:')

quote:
Dat milieu ineens hip is wil niet zeggen dat ik me gestandaardiseerde levenstijl moet aanpakken.
Het milieu hip _O-

Alles waar aandacht aan wordt besteed in de media, terecht of onterecht, is plotseling een hype?
pi_92692223
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 19:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Alles waar aandacht aan wordt besteed in de media, terecht of onterecht, is plotseling een hype?
Beweer ik dat dan?
pi_92692433
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 20:48 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Beweer ik dat dan?
Wat jij lijkt te insinueren is dat aandacht voor het milieu niet belangrijk is. En als er volgens mij iets is waar we niet over hoeven te discussieren dan is dat dat het milieu onder enorme druk staat. Als jij dat al een hype wil noemen....
pi_92698733
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 20:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wat jij lijkt te insinueren is dat aandacht voor het milieu niet belangrijk is. En als er volgens mij iets is waar we niet over hoeven te discussieren dan is dat dat het milieu onder enorme druk staat. Als jij dat al een hype wil noemen....
Volgens mij stelde je wat anders, namelijk:
Dat als het in de media komt, het een hype is.

*kuch*
pi_92700706
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:09 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Volgens mij stelde je wat anders, namelijk:
Dat als het in de media komt, het een hype is.

*kuch*
Ja zo gedraag jij je ja :{w
pi_92702427
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ja zo gedraag jij je ja :{w
Ik heb de indruk dat je bier op hebt.
Warrig.
pi_92718209
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 19:31 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Ik niet. En heb er ook geen zin aan.
Ik ben grootverbruiker. Zo heeft de staat me dat aangeleerd. Dat milieu ineens hip is wil niet zeggen dat ik me gestandaardiseerde levenstijl moet aanpakken.

Ik wil dus aantal panelen naar gelang van mijn behoefte, niet andersom.
En maar klagen als de stroomprijzen weer stijgen :'). Wie is dan weer de schuldige, juist de overheid :'). Waarom heeft de staat jou trouwens aangeleerd om veel stroom te verbruiken?
Volgens mij ben je altijd nog zelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag.

Ik verbruik momenteel 1500kwh per jaar en heb alle luxe in huis ik hoef er niks voor te laten.

Ik lach me over 10 jaar helemaal suf met mijn energie zuinige apparatuur en
PV systeem als de energieprijzen exploderen en figuren zoals jij ineens geconfronteerd worden met veel hogere lasten, ik zie de reacties op de telegraaf site alweer voor me :D.

[ Bericht 3% gewijzigd door Revolution-NL op 13-02-2011 21:18:34 ]
pi_92722705
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:36 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Ik heb de indruk dat je bier op hebt.
Warrig.
Jij begrijpt iets niet, dus dan is de ander warrig?
pi_92722743
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:09 schreef Revolution-NL het volgende:

Ik lag me over 10 jaar helemaal suf met mijn energie zuinige apparatuur en
PV systeem als de energieprijzen exploderen en figuren zoals jij ineens geconfronteerd worden met veel hogere lasten, ik zie de reacties op de telegraaf site alweer voor me :D.
_O_
pi_92727853
quote:
13s.gif Op zondag 13 februari 2011 16:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Jij begrijpt iets niet, dus dan is de ander warrig?
Denk dat je die post over mijn "verbruik" wat te letterlijk en serieus nam.
pi_92728125
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:09 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

En maar klagen als de stroomprijzen weer stijgen :'). Wie is dan weer de schuldige, juist de overheid :'). Waarom heeft de staat jou trouwens aangeleerd om veel stroom te verbruiken?
Volgens mij ben je altijd nog zelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag.

Ik verbruik momenteel 1500kwh per jaar en heb alle luxe in huis ik hoef er niks voor te laten.

Ik lag me over 10 jaar helemaal suf met mijn energie zuinige apparatuur en
Tjonge, wat een opgewonden standjes hier. Pfff.

Wat boeit mij het als de prijzen stijgen. Ik kan het betalen. En met de "staat" bedoel ik niets minder dan dat Nederland zo ingericht is dat je veel kunt en mag gebruiken, als je maar betaald. Tevens werd er tot voor kort nergens naar om gekeken. We werden geleerd maar veel producten te kopen, dat stimuleerde de economie.

"Figuren" zoals ik gaan ook niet klagen op de telegraaf site. Daar staan we boven.
Waarschijnlijk zit jij er wel vaak op gezien je frustratie.
pi_92767047
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 18:49 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Wat boeit mij het als de prijzen stijgen. Ik kan het betalen.
"Figuren" zoals ik gaan ook niet klagen op de telegraaf site. Daar staan we boven.
Waarschijnlijk zit jij er wel vaak op gezien je frustratie.
Nee, 'figuren' als jij klagen niet. Je geeft net aan dat je stroomverbruik een verslaving is (al dan niet gestimuleerd door de overheid) dus wanneer het of gigantisch duur wordt of op raakt, dan ga je wel degelijk klagen. Colt turkey noemen ze zoiets.

Verder is je standpunt gigantisch asociaal en geeft het aan dat je een erg verdraaid beeld van de wereld hebt en er nog trots op bent ook. Naļviteit is niets.
pi_92768838
t=d, of je moet spreken van een bewapende kalkoen?

Verder ben ik het met je eens.
pi_92902853
Het lijkt erop dat er heel goed nieuws is mbt waterstof-technologie!

Daniel Nocera - in de komende 5 jaar een waterstofenergie revolutie(?)
pi_93066599
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 14:09 schreef heegenees het volgende:

[..]

Nee, 'figuren' als jij klagen niet.
Klopt. Wij hebben ballen.

quote:
Je geeft net aan dat je stroomverbruik een verslaving is (al dan niet gestimuleerd door de overheid)
Ik ben slachtoffer.

quote:
dus wanneer het of gigantisch duur wordt of op raakt, dan ga je wel degelijk klagen.
Rare conclusie trek je.
Misschien kan ik wel heel makkelijk me bij de realiteit neerleggen en maak ik met gemak een open vuurtje met een grote glimlach erbij.

Weet jij veel. Maar dat werkt niet in je voordeel om me af te schieten natuurlijk.

quote:
Verder is je standpunt gigantisch asociaal
Nee hoor. In lijn met de economische voortgang.

quote:
en geeft het aan dat je een erg verdraaid beeld van de wereld hebt en er nog trots op bent ook.
Laten we eens kijken...

De wereld draait om geld. Heb ik niet voor gezorgd, dat was al zo. Met die economische toestanden is energie een bron waar we allemaal van afhankelijk zijn. Tenminste, in de westerse wereld. Zodra je overal stekkers eruit gaat trekken om groen te doen, val je al snel buiten de beschaving.
Daarbij is het niet erg of je veel verbruikt of weinig. Als je maar ervoor betaald. De grootste verbruikers betalen het meest. Is altijd het eerlijke standpunt geweest.

Nu is sinds een paar jaar een andere kant op achterste poten gaan staan met een onbewezen verhaaltje over CO2. Of dat nu wel of niet zo is, je kunt niet van de mensen verwachten terug te gaan naar het stenen tijdperk. Die "cold turkey" maakt de hele beschaving kapot. Ook al draai ik persoonlijk met plezier mijn marsh mellows over het vuur.

Kun je hooguit aanhalen dat buiten de CO2 verhaaltjes nog het algemene "vervuiling" een probleem is. Dat zou kunnen. Maar we hebben nu niets anders. En ook al gaan wij met Nederland allemaal windmolentjes in elkaar zetten, andere arme landen bakken hun steenkool dan enkel harder (wat wij niet verbruiken, drukt hun prijs waardoor ze zelf meer verbruiken). Lood om oud ijzer.
Alternatief is dan alternatieve energie uit te vinden.

Nu vind jij mij een aso. En om van die stempel af te komen moet ik zeker dat alternatief voor de wereld uitvinden. Of me persoonlijk schuldig voelen dat ik mee draai zoals de wereld draait.
Uhu...

quote:
Naļviteit is niets.
Inderdaad. Ook al kun jij het Higgs deeltje splijten (voor je hem gevonden hebt), je beperkte wereldbeeld blijft ervoor zorgen dat je naar anderen wijst. Ik heb het te doen met je.

Zelfs fanatieke natuurbeschermers zoals Femke Halsema laten hun auto niet staan voor dit soort overtrokken conclusies.

[ Bericht 1% gewijzigd door Maatregel op 20-02-2011 18:15:17 ]
pi_93101159
Het zit er aan te komen.

Techniek op basis van silicium, de panelen van de jaren 60 zeg maar, gaat het niet redden. De Duitsers en Chinezen hebben er grof op ingezet, maar dat zit economisch gewoonweg niet goed in elkaar. Je kunt het onmogelijk op een goedkope manier maken, en het levert te weinig rendement op. Overheden kicken er op, omdat ze het lekker kunnen subsidieren, maar efficient is anders.

Organische zonnecellen, of zonnecellen op basis van nano-technologie hebben MI de toekomst. Het komt nog eens zo ver dat je je dak en huis kunt laten "schilderen" met een coating die voor genoeg electriciteit zorgt dat je er zelfs auto mee kunt rijden.

Wanneer? Geef het 10 a 15 jaar.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 21 februari 2011 @ 21:41:34 #31
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_93124053
quote:

We hebben vast nog wel een paar lege mijnen in Limburg en gasvelden in Groningen.
pi_93185293
Eindelijk!! Iemand die Kurzweil aanhaalt _O_
Kijk in mijn sig voor een ander topic over hem en zijn ideeėn.

Jammer dat ik dit topic zo laat tegen kom. Er zijn namelijk ook nog zeer zware politieke en economische implicaties (vooral politieke als je het mij vraagt)

Morgen zal ik hier meer op ingaan, nu op naar bed en morgen het topic verder lezen. :)
pi_93314322
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 14:15 schreef Lyrebird het volgende:
Het zit er aan te komen.

Techniek op basis van silicium, de panelen van de jaren 60 zeg maar, gaat het niet redden. De Duitsers en Chinezen hebben er grof op ingezet, maar dat zit economisch gewoonweg niet goed in elkaar. Je kunt het onmogelijk op een goedkope manier maken, en het levert te weinig rendement op. Overheden kicken er op, omdat ze het lekker kunnen subsidieren, maar efficient is anders.

Organische zonnecellen, of zonnecellen op basis van nano-technologie hebben MI de toekomst. Het komt nog eens zo ver dat je je dak en huis kunt laten "schilderen" met een coating die voor genoeg electriciteit zorgt dat je er zelfs auto mee kunt rijden.

Wanneer? Geef het 10 a 15 jaar.
Het zou goed kunnen zijn dat de brandstofcel-revolutie ook nabij is!

De Bloombox

Energie in een doosje: zo beschrijft K.R. Sridhar – oprichter van Bloom Energy – de Bloom box. De Bloom box is een nieuw soort brandstofcel, dat elektriciteit produceert door zuurstof in de lucht te combineren met elk soort brandstof, zoals zonne-energie, gas en biogas. Een Bloom box is voldoende om één Europees huis te voorzien van elektriciteit.

In een Bloom box – ter grootte van een grapefruit – vindt geen verbranding plaats. De chemische reactie is efficiėnt en schoon. Momenteel kost een grote Bloom energy server 700.000 tot 800.000 dollar per stuk, maar binnen vijf tot tien jaar zijn er kleinere Bloom boxen die minder dan 3.000 dollar kosten. Sridhar kreeg het idee tijdens het ontwerpen van een apparaat voor NASA om zuurstof op Mars te genereren. De Bloom box werkt de andere kant op. In plaats van dat zuurstof wordt gegenereerd, gebruikt het apparaat zuurstof als één van de inputs.

Momenteel gebruiken twintig bekende bedrijven Bloom Energy. Google, eBay, FedEx en Walmart beweren dat de Bloom box veel energie bespaart. Zo heeft eBay vijf Bloom boxen, die biogas gebruiken. De afgelopen negen maanden bespaarde het Amerikaanse bedrijf meer dan 100.000 dollar aan energiekosten. Volgens CEO John Donahoe van eBay genereren de vijf boxen vijf keer zoveel stroom als de 3.000 zonnecellen op de daken van de gebouwen van eBay.

Eén van de critici van Bloom Energy is Michael Kanellos van Green Tech Media. Hij beweert dat – indien Sridhar slaagt om de technologie betaalbaar en efficiėnt te maken – dat andere bedrijven het dan met gemak over kunnen nemen. “Hoe groot is de kans dat jij en ik over tien jaar een Bloom box in onze kelders hebben”, vroeg CBS-verslaggever Leslie Stahl aan Kanellos. Zijn antwoord: “Twintig procent, maar er staat wel G.E. (General Electric, red.) op.”

Verdere details over de Bloom box zijn op dit moment nog niet bekend. Het is nog één groot geheim. Op de website van Bloom Energy telt op dit moment een klok af. Is dit een hype of gaat de Bloom box de wereld veranderen?

http://www.scientias.nl/b(...)uitvinding-ooit/4863

pi_93639318
Oh god!!
Ik was dit topic helemaal vergeten :o

Ik zou het nog gaan hebben over de politieke/economische gevolgen die de zonne-energie revolutie teweeg zal brengen.

Zonne-energie zal de wereld compleet veranderen, en hier is waarom.
Binnen 5-10 jaar zal een groot gedeelte van de bevolking overgestapt zijn op het zelf opwekken van zijn energie. (Voor de industrie en commercie zal dit mogelijk 5 jaar langer duren vanwege het grotere verbruik).
Dit houdt in dat de overheid veel geld zal mislopen. De burger geeft tenslotte NA de installatie van de zonnepanelen niks meer uit. Het geld dat nu binnenkomt via de energiemaatschappijen lopen ze dan mis.

Het leuke is dat de overheid op geen enkele manier de aanschaf van zonnepanelen extra kan belasten (naast btw) en de privé opgewekte energie is ook onmogelijk te belasten, althans, het is wel mogelijk, maar totaal niet verenigbaar met alles wat de politieke partijen tot nu toe hebben gezegd.
De eerste politieke partij die privé opgewekte schone energie wil belasten doet aan politieke zelfmoord. Je kunt niet decennialang roepen dat de vervuiler moet betalen, om vervolgens schone energie te gaan belasten, energie die opgewekt wordt zonder voorzieningen die door de overheid gefinancierd moeten worden. De zon schijnt even hard, met of zonder overheid.

De overheid zou misschien extra dure vergunningen kunnen eisen voor de aanleg van zonnepanelen. Maar ook dat is niet houdbaar aangezien zonnepanelen steeds minder als zonnepanelen te herkennen zijn en eventueel volledig opgaan in de omgeving.

Het eerste gevolg is dus dat de overheid macht en geld verliest. Tweede gevolg is dat energiemaatschappijen het loodje gaan leggen en die lelijke infrastructuur eindelijk eens uit het landschap kan oprotten. Energie wordt tenslotte lokaal opgewekt en heeft dus geen onnodig dure infrastructuur meer nodig.

Hierna komt de grote klapper. De elektrische auto. Op een gegeven moment zal de elektrische auto flink wat markt aandeel winnen en met thuis opgewekte stroom ben je dan volledig onafhankelijk van energiemaatschappijen (elektriciteit en olie). Ook hier verliest de overheid weer flink wat inkomsten die momenteel uit olie-accijnzen komen. De overheid zou ook nu weer kunnen beslissen om de elektrische auto behoorlijk te belasten om dat gat te vullen, maar ook dit is weer niet verenigbaar met hun decennialange uitspraken van de vervuiler betaalt.
De energie die de elektrische auto verbruikt wordt schoon en privé opgewekt.
Het enige dat belast kan worden is het gebruik van de wegen... de wegenbelasting en zelfs dat kan niet zo hoog worden opgeschroefd om het gat volledig te vullen. Je kunt niet verwachten dat men per maand 500+ euro aan wegenbelasting gaat betalen. Dat is ook weer politieke zelfmoord. Wegenbelasting is er tenslotte voor de onderhoud van de wegen, wegen die ook nog eens langer meegaan vanwege elektrische auto's. Wanneer de inkomsten van wegenbelasting (hypothetisch) 10 miljard zijn, en de uitgaven slechts 2 miljard, dan ben je als overheid al onverantwoordelijk bezig en elke partij die dit zal steunen kan niet meer serieus worden genomen.

Samenvattend.
De overheid zal de komende 5-15 jaar flink veel geld en macht verliezen. Energiemaatschappijen en oliemaatschappijen ook hun inkomsten verliezen. De wereldeconomie zal verschuiven van energie (olie/gas) gebaseerd naar een andere soort economie. Overheden overal ter wereld zullen hierdoor flink onder druk komen te staan.
pi_93640750
En jij denkt dat die grote partijen dat zo maar slikken?
pi_93641014
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:27 schreef stbabylon het volgende:
Ze zullen wel moeten willen ze de grote partijen blijven.
Probeer jij als grote partij maar eens belasting te heffen op zelf opgewekte energie, iets wat politiek gezien totaal niet te rechtvaardigen is anders dan "we hebben je geld nou eenmaal nodig".

Je zult als partij alle geloofwaardigheid verliezen en kleinere partijen die geen belasting zullen heffen zullen snel groter worden.

Hoe dacht jij anders dat het zou gaan? Ik vind het namelijk vreemd dat jij met zo'n simpele ondoordachte one-liner komt :{
pi_93644240
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:32 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Ze zullen wel moeten willen ze de grote partijen blijven.
Probeer jij als grote partij maar eens belasting te heffen op zelf opgewekte energie, iets wat politiek gezien totaal niet te rechtvaardigen is anders dan "we hebben je geld nou eenmaal nodig".

Je zult als partij alle geloofwaardigheid verliezen en kleinere partijen die geen belasting zullen heffen zullen snel groter worden.

Hoe dacht jij anders dat het zou gaan? Ik vind het namelijk vreemd dat jij met zo'n simpele ondoordachte one-liner komt :{
Regeringen en oliebedrijven zien dit ook aankomen. Energiebedrijven ook. En er is nu dus al gezeur over dat het netwerk niet in evenwicht is door al die zelfopgewekte stroom. De grote partijen zijn nu al zachtjes aan bezig om dit hele idee van persoonlijk stroom opwekken aan het tegen werken. Subsidie's intrekken enzo. Of de procedure die je moet doorlopen om je teveel aan stroom te kunnen verkopen. De particulier wordt het niet makkelijk gemaakt. En dit zijn zo maar een paar voorbeelden hoe de grote partijen zich al aan het indekken zijn. Want als er 1 ding is waar grote bedrijven en regering bang voor zijn, dan is het wel geldverlies.
pi_93644560
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 15:45 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Regeringen en oliebedrijven zien dit ook aankomen. Energiebedrijven ook. En er is nu dus al gezeur over dat het netwerk niet in evenwicht is door al die zelfopgewekte stroom. De grote partijen zijn nu al zachtjes aan bezig om dit hele idee van persoonlijk stroom opwekken aan het tegen werken. Subsidie's intrekken enzo. Of de procedure die je moet doorlopen om je teveel aan stroom te kunnen verkopen. De particulier wordt het niet makkelijk gemaakt. En dit zijn zo maar een paar voorbeelden hoe de grote partijen zich al aan het indekken zijn. Want als er 1 ding is waar grote bedrijven en regering bang voor zijn, dan is het wel geldverlies.
Tegenwerking zal niet veel helpen. Zonnepanelen zo goed dat een huishouden zichzelf kan voorzien zullen er komen ongeacht tegenwerking.
Subsidies terugtrekken? Zal ook niet veel uitmaken. Op een gegeven moment is een zonnepaneel per watt goedkoper dan energie van het net. Dankzij technologische vooruitgang en marktwerking verwacht men dit punt te bereiken over 5 jaar. (En dat is inderdaad ZONDER subsidies)

Teruggeven aan stroomnet? Dat hoeft voor mij niet. Ik hoef niet aangesloten te zijn aan het stroomnet, dus daar heb ik geen last van. Voor veel, zo niet alle, mensen zal dit niet relevant zijn. Stroom wordt op een gegeven moment zo goedkoop dat het maken van een aansluiting en onderhouden van het net op een gegeven moment 99% van de prijs zal bepalen.

Je voorbeelden zijn aardig, maar totaal niet relevant :)
pi_93649228
:-)
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
pi_93649264
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:27 schreef stbabylon het volgende:
Ja, dat denk ik
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
pi_93753928
Zonnepanelen NU zorgen ervoor dat je 20-25 jaar vanaf nu onder de 25 cent voor je kWh blijft betalen...
ik zeg dat het dus vandaag de dag al goedkoper is.
pi_93757165
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 00:22 schreef Monstarr het volgende:
Zonnepanelen NU zorgen ervoor dat je 20-25 jaar vanaf nu onder de 25 cent voor je kWh blijft betalen...
ik zeg dat het dus vandaag de dag al goedkoper is.
En daar zitten geen subsidies aan vast?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_93766380
Decentralisatie van energieopwekking is weer erg gunstig voor de overheid. Het maakt de economie veel minder kwetsbaar voor rampen en aanslagen.
Ook de politieke afhankelijkheid van olie producerende landen zal niet worden gemist.
Veel minder vervuiling van die smerige olie.
Ik kan niet wachten.

De grote energiebedrijven zijn niet stom, die zullen in de nieuwe markten springen.
pi_93767413
Ik had vorige week een vergadering, waarbij ook een aantal experts op het gebied van (organische) zonnecellen aanwezig waren. Die heb ik een tijdje uit mogen horen, en mijn conclusie is dat het er echt aan zit te komen, maar dat er nog steeds niet gefocusseerd wordt op waar het nu echt om draait: prijs! Die lui zijn veel te druk bezig met het rendement te verhogen, maar dat rendement dat telt niet, zo lang een m2 niet voor een redelijke prijs (terugverdientijd 10 jaar of minder) geleverd kan worden.
pi_93768883
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 13:38 schreef Lyrebird het volgende:
Ik had vorige week een vergadering, waarbij ook een aantal experts op het gebied van (organische) zonnecellen aanwezig waren. Die heb ik een tijdje uit mogen horen, en mijn conclusie is dat het er echt aan zit te komen, maar dat er nog steeds niet gefocusseerd wordt op waar het nu echt om draait: prijs! Die lui zijn veel te druk bezig met het rendement te verhogen, maar dat rendement dat telt niet, zo lang een m2 niet voor een redelijke prijs (terugverdientijd 10 jaar of minder) geleverd kan worden.
Of je nou 1000W uit 4m2 voor 200e haalt of 800W uit 4m2 voor 160e, maakt dan toch niet uit?
pi_93769133
quote:
99s.gif Op maandag 7 maart 2011 14:14 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Of je nou 1000W uit 4m2 voor 200e haalt of 800W uit 4m2 voor 160e, maakt dan toch niet uit?
Het maakt natuurlijk wel uit of je 1000W uit 4m2 haalt voor 2000,- of 1000W uit 6m2 voor 1100,-
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_93770815
quote:
99s.gif Op maandag 7 maart 2011 14:14 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Het gaat om vermogen/oppervlak per euro, dus die sommetjes kunnen we inderdaad doen, en zien of het wel of niet uitmaakt.

Wetenschappers richten zich met name op het rendement, dat direct een invloed heeft op het vermogen / oppervlak. Ze proberen dat rendement te verhogen, het liefst bij het constant houden van de kostprijs per vierkante meter, alhoewel dat voor wetenschappers niet zo belangrijk is - die kicken op rendement, omdat ze daarmee in Nature kunnen publiceren.

Als het aan mij lag, dan zou er juist aan het totaalplaatje ( :) ) gewerkt worden: maak een panel met het hoogste vermogen/oppervlak per euro. Misschien betekent dat er moet worden ingeleverd op rendement, maar als daarmee de kosten per oppervlak drastisch afnemen: doen!
  maandag 7 maart 2011 @ 18:14:55 #48
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_93778569
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 13:38 schreef Lyrebird het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen zo krampachtig aan met die terugverdientijd zit. Zolang de technische levensduur 25 jaar is en de terugverdientijd 10 jaar maak je winst en het belangrijkste je maakt jezelf minder afhankelijk van inflatie :)
  maandag 7 maart 2011 @ 18:17:35 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93778656
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 18:14 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom iedereen zo krampachtig aan met die terugverdientijd zit. Zolang de technische levensduur 25 jaar is en de terugverdientijd 10 jaar maak je winst en het belangrijkste je maakt jezelf minder afhankelijk van inflatie :)
Wat heb ik aan een theoretische terugverdientijd en levensduur als ik maar 2 jaar garantie krijg?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 maart 2011 @ 20:26:11 #50
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_93785096
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat heb ik aan een theoretische terugverdientijd en levensduur als ik maar 2 jaar garantie krijg?
Vreemde redenatie.

Dus als een nieuwe auto maar twee jaar garantie heeft terwijl je er 15 jaar in wilt rijden dan koop je hem ook niet.

Technische levensduur van een auto is 15 jaar de technische levensduur van zonnepanelen is 25 jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')