abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92578302
Velen hier zullen Ray Kurzweil kennen en ik heb zojuist een lezing van hem bekeken waarin hij zei dat goedkope(re) zonne-energie erg dichtbij is.

In 2009 voorspelde hij dat het nog zo'n vijf jaar zou duren tot het tipping-point (waar zonne-energie goedkoper wordt dan kool en olie). Dit baseert hij puur op trend-analyse van de toenemde efficiency van zonnepanelen en dit wordt gekoppeld met de trend van toename van informatie of kennis.

Het mooie is dat deze zelfde trend analyses allemaal werken voor andere technologieen zoals computers, auto's en mobiele telefoons. Hier is een powerpoint presentatie met erg veel grafieken te vinden van Ray Kurzweil:

http://www.slideshare.net(...)y-kurzweil-at-google

Vanaf slide 81 wordt zonne-energie uitgelicht. Er wordt ook gezegd dat de verdubbeling vd opbrengst van zonne-energie minder dan 2 jaar kost en dat we nog maar 10 verdubbelingen weg zijn (<20 jaar) van het kunnen voorzien in de energiebehoefte van de hele wereld. Met name recente ontwikkelingen op het gebied van nanotechnologie zullen dit groeipercentage gaan bewerkstelligen.

Als we de trendlijn volgen lijkt het mij dat het over 5 tot 10 jaar al aantrekkelijk kan zijn voor consumenten om massaal te investeren in zonnepanelen, met als resultaat minder vervuiling, minder afhankelijkheid van het Midden-Oosten en Rusland en een gedecentraliseerd elektriciteitsnet.

Nu zijn we gewend om via de media minder optimistische berichten te horen, maar hoe reeel zijn die berichten dan? Kurzweil volgt gewoon de trendlijnen en baseert zijn voorspellingen hierop. Hij voorspelde dat mid jaren 90 eind jaren 90 het internet zou opkomen en vele critici zagen dit niet gebeuren. Hetzelfde gebeurde met de mobiele telefoon. Velen dachten dat deze uitvinding zich niet zo snel zou verspreiden als dat hij werkelijk deed. De verspreiding was zelfs vele malen sneller dan velen dachten.

Het lijkt dus dat de wetmatigheden achter technologie en informatie een unstoppable force zijn. Kurzweil zegt zelf dat uit zijn historische analyses blijkt, dat zelfs recessies geen invloed hebben op deze kracht van de trendmatige groei van technologie en informatie. Een optimistische kijk naar de technologische oplossingen voor vele van onze problemen, lijkt eigenlijk onontkoombaar.

Of zijn hier mensen die het daar niet mee eens zijn?

edit:
Deze site heeft veel informatie over alles wat met technologie te maken heeft en als je kijkt naar het energy-deel van de site, zie je dat de innovaties met een vrij rap tempo lijken te gaan:

http://www.zeitnews.org/energy.html

[ Bericht 5% gewijzigd door Probably_on_pcp op 10-02-2011 06:43:26 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  donderdag 10 februari 2011 @ 07:48:07 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_92578591
En je wil de zonne-energie opslaan in mega-batterijen? :?

En ik heb er een "eerst zien-dan geloven" gevoel over. Niet iedereen zit te te popelen hun eigen opwekking installatie aan te schaffen. Of moet ik mij dan akkers vol met zonnepanelen voorstellen?
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_92578684
quote:
9s.gif Op donderdag 10 februari 2011 07:48 schreef LasTeR het volgende:

En ik heb er een "eerst zien-dan geloven" gevoel over. Niet iedereen zit te te popelen hun eigen opwekking installatie aan te schaffen. Of moet ik mij dan akkers vol met zonnepanelen voorstellen?
Dat kan beide. En de technologie voor de opslag van energie verbeterd natuurlijk ook en daar zijn ook al voorbeelden van.

Vergeet verder niet dat de trend een exponentiele trend is. Onze intuitie, en dat is een punt dat Kurzweil maakt, werkt eigenlijk alleen maar lineair. De mens heeft nog nooit een exponentiele groei meegemaakt zoals we die nu ervaren. We komen nu op het steile deel van de curve en daar heeft niemand van ons ervaring mee. We zijn dus geneigd om op een lineaire manier te denken en denken daarom dat deze ontwikkeling nog wel even op zich laat wachten. Kurzweil zegt dus dat we ons hier in vergissen. Deze wet van exponentiele groei van informatie en technologie lijkt bijna een natuurwet te zijn. De wereld gaat de komende eeuw echt drastisch veranderen :)
pi_92596853
schop
pi_92623318
Hmm... had niet gedacht dat ik de enige was die dit wel interessant vond. Heel even wat grafieken om mijn visie te ondersteunen:

[ Bericht 84% gewijzigd door Probably_on_pcp op 11-02-2011 04:09:47 ]
pi_92640065
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 03:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Hmm... had niet gedacht dat ik de enige was die dit wel interessant vond. Heel even wat grafieken om mijn visie te ondersteunen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je hebt gelijk, ook ik vind het heel interessant! :)

De ontwikkelingen staan er wel naar, zeker als je dit soort knulletjes heb rondlopen op onze mooie aarde :):

12-year-old Revolutionizes the Solar Cell
pi_92671687
Het zou toch geweldig zijn als iedereen zijn dak vol legt met zonnepanelen en zo zijn eigen energie produceert.
pi_92673973
Zonne energie is zeker interessant, vooral voor bedrijven en particulieren die voor een vaste prijs 30-40 jaar lang hun eigen energie produceren. Zonnepanelen en omvormers hebben nauwelijks onderhoud nodig, kennen nauwelijks visuele/veiligheids bezwaren (NIMBY) en -mits geplaatst op daken- hebben geen additioneel grondgebruik nodig. Daarom zijn ze zo geschikt voor industrie en consumenten. Een ander voordeel is dat energie opwek achter de meteropnemer het voordeel heeft dat het moet concurreren met een veel hogere electriciteitsprijs (incl. belastingen e.d.) waardoor (nog) relatief dure zonnestroom toch snel uit kan.

De techniek om zonnepanelen te maken is nauw verwant aan de chip industrie en die heeft al heel lang een exponentiele groei laten zien waar zonneenergie op kan meeliften. Nieuwe technieken als roll-to-roll thin-film opdamp/spuit methodes gebruiken minder materiaal, goedkopere technieken (inktjetachtig) en zijn geschikt voor grotere producties (meer continue productie vs batch productie van traditionele panelen). Bovenstaande voordelen leiden tot goedkopere panelen, dus goedkopere stroom en een snellere zowel economische als energetische terugverdientijd (EROEI).

Zonneenergie heeft dan ook de potentie om de EROEI van de vroege olie industrie (130) te benaderen. De huidige EROEI is nu ongeveer 20-30, bij EROEI van <10 wordt het moeilijk om een economie als de huidige draaiende te houden.

Zonneenergie is leuk maar als je het hebt over grid stabiliteit dan zul je toch ook andere bronnen moeten hebben om de momenten dat de zon niet schijnt te overbruggen (of je moet er voor kiezen dat grid-stabiliteit geen eerste vereiste is). Diversificatie is daarom erg belangrijk in mijn mening. Osmose, wind, zon, biomassa, getijden, waterkracht, pumped/perslucht/chemische storage en (met pijn in mijn hart) misschien ook wat kernenergie zullen allemaal benut moeten worden om een duurzame energie voorziening zonder fossiele brandstoffen te creeren.

Maar wat eigenlijk nog veel belangrijker is, is dat we minder energie gaan gebruiken. 'Negawatts' zijn ontzettend goedkoop en wat niet gebruikt wordt hoeft ook niet geproduceerd te worden. Dus zuinigere apparatuur, betere isolatie en slimmer leven zouden eigenlijk voorop moeten staan in een duurzame samenleving. Het maakt bovenstaande technieken ook goedkoper (als je 's nachts minder gebruikt heb je minder storage nodig voor zonneenergie bijv.).

Wat mooie grafiekjes:
- Gemiddelde retail prijs voor een enkele zonnepaneel):

- Ontwikkeling energie prijs in Nederland:

Een linkje voor diegenen die willen weten of zonneenergie voor hun al uit kunnen.
pi_92678380
quote:
9s.gif Op donderdag 10 februari 2011 07:48 schreef LasTeR het volgende:

Je baseert die stelling op de huidige techniek, terwijl men hier verondersteld dat de techniek door gaat en verfijnd.
Dus van akkers zal dan geen sprake zijn. Wellicht kan over 10 jaar elke woning met 2 zonnepanelen af waar ze nu nog een heel batterij van die dingen nodig hebben.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
pi_92681628
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 14:22 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Je baseert die stelling op de huidige techniek, terwijl men hier verondersteld dat de techniek door gaat en verfijnd.
Dus van akkers zal dan geen sprake zijn. Wellicht kan over 10 jaar elke woning met 2 zonnepanelen af waar ze nu nog een heel batterij van die dingen nodig hebben.
Met 6 panelen zou ik kunnen voorzien in mijn stroombehoefte, De regel is dan ook eerst je verbruik minimaliseren dan een PV installatie aanschaffen :)
  zaterdag 12 februari 2011 @ 17:02:02 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92683642
Ook al wordt zonneenergie erg goedkoop, heb je nog steeds het issue dat je stroom niet makkelijk en efficient kan opslaan. Dit is een veel belangrijker issue dan de prijs van fotovoltcellen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92685170
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ook al wordt zonneenergie erg goedkoop, heb je nog steeds het issue dat je stroom niet makkelijk en efficient kan opslaan. Dit is een veel belangrijker issue dan de prijs van fotovoltcellen
Waarom is dat een belangrijker issue? Maak jij je zorgen als particulier over de netstabiliteit als je de elektrische kookplaat, stofzuiger, oven en magnetron tegelijkertijd aan hebt staan en dat op hetzelfde moment als duizenden andere Nederlanders? Ik niet. Of een bedrijf dat even een electromotor van 1Megawatt start voor de koeling of whatever. Zou de directeur van dat bedrijf zich druk maken over netstabiliteit? Nee. Als particulier of bedrijf is de goedkopere stroom van de eigen zonnestroomcentral een veel hogere prioriteit dan de netstabiliteit. Zeker als je bedenkt dat op dit moment zonneenergie maar rond 1 procent van de totale energie voorziening voor zijn rekening neemt.

Ik snap je punt dus niet echt. Kun jij uitleggen waarom netstabiliteit nu al belangrijker is dan goedekopere zonnestroom?
pi_92686050
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kan helaas de site niet terug vinden, maar gisteren las ik een artikel over (weer) nieuw ontwikkelde batterijen waarmee je de huidige batterijen met 50% kunt krimpen in omvang en volgens mij waren ze ook een stuk effectiever in het opslaan van energie. Dit soort berichten kom ik steeds meer en meer tegen op allerlei tech-sites, dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit probleem snel geen probleem meer zal zijn.
pi_92688744
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:03 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Met 6 panelen zou ik kunnen voorzien in mijn stroombehoefte, De regel is dan ook eerst je verbruik minimaliseren dan een PV installatie aanschaffen :)
Ik niet. En heb er ook geen zin aan.
Ik ben grootverbruiker. Zo heeft de staat me dat aangeleerd. Dat milieu ineens hip is wil niet zeggen dat ik me gestandaardiseerde levenstijl moet aanpakken.

Ik wil dus aantal panelen naar gelang van mijn behoefte, niet andersom.
pi_92689323
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 19:31 schreef Maatregel het volgende:
Zo heeft de staat me dat aangeleerd.
:')

quote:
Dat milieu ineens hip is wil niet zeggen dat ik me gestandaardiseerde levenstijl moet aanpakken.
Het milieu hip _O-

Alles waar aandacht aan wordt besteed in de media, terecht of onterecht, is plotseling een hype?
pi_92692223
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 19:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Alles waar aandacht aan wordt besteed in de media, terecht of onterecht, is plotseling een hype?
Beweer ik dat dan?
pi_92692433
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 20:48 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Beweer ik dat dan?
Wat jij lijkt te insinueren is dat aandacht voor het milieu niet belangrijk is. En als er volgens mij iets is waar we niet over hoeven te discussieren dan is dat dat het milieu onder enorme druk staat. Als jij dat al een hype wil noemen....
pi_92698733
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 20:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wat jij lijkt te insinueren is dat aandacht voor het milieu niet belangrijk is. En als er volgens mij iets is waar we niet over hoeven te discussieren dan is dat dat het milieu onder enorme druk staat. Als jij dat al een hype wil noemen....
Volgens mij stelde je wat anders, namelijk:
Dat als het in de media komt, het een hype is.

*kuch*
pi_92700706
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:09 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Volgens mij stelde je wat anders, namelijk:
Dat als het in de media komt, het een hype is.

*kuch*
Ja zo gedraag jij je ja :{w
pi_92702427
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ja zo gedraag jij je ja :{w
Ik heb de indruk dat je bier op hebt.
Warrig.
pi_92718209
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 19:31 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Ik niet. En heb er ook geen zin aan.
Ik ben grootverbruiker. Zo heeft de staat me dat aangeleerd. Dat milieu ineens hip is wil niet zeggen dat ik me gestandaardiseerde levenstijl moet aanpakken.

Ik wil dus aantal panelen naar gelang van mijn behoefte, niet andersom.
En maar klagen als de stroomprijzen weer stijgen :'). Wie is dan weer de schuldige, juist de overheid :'). Waarom heeft de staat jou trouwens aangeleerd om veel stroom te verbruiken?
Volgens mij ben je altijd nog zelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag.

Ik verbruik momenteel 1500kwh per jaar en heb alle luxe in huis ik hoef er niks voor te laten.

Ik lach me over 10 jaar helemaal suf met mijn energie zuinige apparatuur en
PV systeem als de energieprijzen exploderen en figuren zoals jij ineens geconfronteerd worden met veel hogere lasten, ik zie de reacties op de telegraaf site alweer voor me :D.

[ Bericht 3% gewijzigd door Revolution-NL op 13-02-2011 21:18:34 ]
pi_92722705
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:36 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Ik heb de indruk dat je bier op hebt.
Warrig.
Jij begrijpt iets niet, dus dan is de ander warrig?
pi_92722743
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:09 schreef Revolution-NL het volgende:

Ik lag me over 10 jaar helemaal suf met mijn energie zuinige apparatuur en
PV systeem als de energieprijzen exploderen en figuren zoals jij ineens geconfronteerd worden met veel hogere lasten, ik zie de reacties op de telegraaf site alweer voor me :D.
_O_
pi_92727853
quote:
13s.gif Op zondag 13 februari 2011 16:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Jij begrijpt iets niet, dus dan is de ander warrig?
Denk dat je die post over mijn "verbruik" wat te letterlijk en serieus nam.
pi_92728125
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:09 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

En maar klagen als de stroomprijzen weer stijgen :'). Wie is dan weer de schuldige, juist de overheid :'). Waarom heeft de staat jou trouwens aangeleerd om veel stroom te verbruiken?
Volgens mij ben je altijd nog zelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag.

Ik verbruik momenteel 1500kwh per jaar en heb alle luxe in huis ik hoef er niks voor te laten.

Ik lag me over 10 jaar helemaal suf met mijn energie zuinige apparatuur en
Tjonge, wat een opgewonden standjes hier. Pfff.

Wat boeit mij het als de prijzen stijgen. Ik kan het betalen. En met de "staat" bedoel ik niets minder dan dat Nederland zo ingericht is dat je veel kunt en mag gebruiken, als je maar betaald. Tevens werd er tot voor kort nergens naar om gekeken. We werden geleerd maar veel producten te kopen, dat stimuleerde de economie.

"Figuren" zoals ik gaan ook niet klagen op de telegraaf site. Daar staan we boven.
Waarschijnlijk zit jij er wel vaak op gezien je frustratie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')