Wiet(THC) daar wordt ik rustig van of merk er weinig van. Dus niet echt interessant ofzo. De rest ga ik niet uitproberen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:37 schreef robuust89 het volgende:
Vraag: Wat vinden jullie van de combinatie drugs (XTC, ketamine, wiet, enz) en autisme?
-en-
Stelling: Met behulp van soaps (goede tijden, slechte tijden enzo) kan je lichaamstaal en gedrag eenvoudig leren (als hulpmiddel gebruiken) omdat in soaps altijd vrij overdreven geacteerd wordt.
Een kanttekening van mezelf is dat soaps misschien niet ideaal zijn, misschien meer voor jongere mensen
Wat vinden jullie?
Breedband is niet nieuw. Laatst zag ik echter een high end speaker, breedband!quote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:04 schreef Auti het volgende:
[..]
Breedband is toch niet iets nieuws? Er zijn naast consumenten speakers ook studio monitors.
Ik ben geen expert en ook geen kenner maar ik snap het principe wel, en ik ken ook het verschil tussen een high end Sony installatie en Behringer Truth B2031 monitors. Maar als je het geluid goed weet aan te sturen op de output dan is het geluid altijd goed. Ik ben echt een raar figuur als het om geluid gaat, ik heb ook altijd wel wat te klagenHet geluid staat bijna altijd "verkeerd"
En soms heb je ook wel eens dat het geluid echt overstuurd is, en dan raak ik ook overstuurd.
Maar distortion op een electrische gitaar vind ik dan wel weer geweldig.
Ik zit best wel goed in mijn velquote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:34 schreef robuust89 het volgende:
Het is je pappi Auti!
Weer lekker bezig zie ik?![]()
Syntetische drugs of harde drugs are bad mkay?!quote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:37 schreef robuust89 het volgende:
Vraag: Wat vinden jullie van de combinatie drugs (XTC, ketamine, wiet, enz) en autisme?
-en-
Stelling: Met behulp van soaps (goede tijden, slechte tijden enzo) kan je lichaamstaal en gedrag eenvoudig leren (als hulpmiddel gebruiken) omdat in soaps altijd vrij overdreven geacteerd wordt.
Een kanttekening van mezelf is dat soaps misschien niet ideaal zijn, misschien meer voor jongere mensen
Wat vinden jullie?
nah, dat werkt niet. Af en toe komt er een fiepje tussendoor, mag jij ook doen. Schept wat inzicht in de persoon, en soms kan je af en toe wel eens iets kwijt.. daar waar je begrepen wordt.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:51 schreef Geranium_Opa het volgende:
Misschien is het een idee dat we voor deze technisch praat een apart topic in DIG openen of op Tweakers forum, zomaar een idee hoor
Lol, ik heb net je report gelezen. Leuk geschreven, ik moest lachen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:18 schreef robuust89 het volgende:
Reden dat ik het vraag, is dat ik afgelopen zaterdag XTC genomen heb( heb alles laten testen, en belachelijk veel onderzoek naar gedaan ( handig, fiepjes
) dus weet precies wat ik doe
)
Het was voor mij een hele goede ervaring!![]()
![]()
(zie XTC topic, pag. 3 )
Absoluut niet beledigend bedoeld, maar ik denk dat het niet geschikt is voor mensen met een vrij aanwezige/zware vorm van autisme, omdat ik denk dat als bij mensen die beperkende en negatieve gedachten hebben voor het grootste deel, de remmingen wegvallen door de drugs, dat ze mogelijk kunnen "verdwalen", en dat de crash dan vrij ernstig kan zijn.
Dit wou ik gewoon even delen, imteressante materie
probeer vooral jezelf te zijn, als je word gevraagd voor een gesprek wil het zeggen dat je (hopelijk) toekomstige wergever vind dat je de kwaliteiten bezit om te doen wat van je verwacht word.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:40 schreef Geranium_Opa het volgende:
Zat gister in een flinke dip en besef me sinds vandaag dat het zo niet langer kan, heb voor a.s donderdag een gesprek gemaakt voor een functie als leerling op een drukkerij met uitzicht op een baan als flexodrukker, wil van die wajong af en aan de slag. Nog tips m.b.t gesprek?
Geen idee, kan toch? Ik wil zelf nog een keer paddo's proberen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:37 schreef robuust89 het volgende:
[knip]
ik heb zelf wiet gebruikt en dit heeft me zeker wel geholpen (ik loop nu niet meer zo vast als voorheen en ik heb nu meer overzicht wanneer ik bijv. over straat loop, ipv the usuall tunnel vision). maar dit is wel in combinatie met een bepaalde bewustwording voor het drugs gebruik en ook tijdens het gebruik was ik bewust bezig mezelf te veranderen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:37 schreef robuust89 het volgende:
-en-
Wat vinden jullie?
10-4, rgr that, jawel. nog niet gelezen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:32 schreef DeHovenier het volgende:
Hebben jullie ook dat blad van het UWV ontvangen? Het is het 1e nummer.
Paddo's zou ik nou nooit willen doen eigenlijk. In principe kan het goed gaan, maar heb geen behoefte om al mijn hersenspinsels te ontdekkenquote:Op woensdag 16 februari 2011 12:52 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Geen idee, kan toch? Ik wil zelf nog een keer paddo's proberen.
Gefeliciteerd.quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:53 schreef robuust89 het volgende:
Owja, momentje voor goed nieuws: ik heb een leuke bijbaan! Structuur is goed aanwezig, erg fijn
Voor een paar tientjes in de maand heb je een werkster toch? Als je het niet via de instanties kunt krijgen dan bespaar je jezelf een hoop ellende, ergernis en wat niet meer door het gewoon zelf te regelen en het te accepteren.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:07 schreef Pandora73 het volgende:
PGB heb ik maar uit mijn hoofd gezet. Hoewel het eigenlijk wel nodig zou zijn, de chaos in mijn huis is echt wel groot, en sindsmet al zijn spullen bij mij in is komen wonen kan ik het niet meer bijhouden. (Mijn huis was eigenlijk precies "vol" genoeg, alles had een plek, en ik kon het min of meer bijhouden qua schoonmaken, maar nu met al zijn spullen erbij is er iets "geknakt" en weet ik de weg niet meer. Schoonmaken doe ik dan ook nog maar heel weinig en heel slordig, terwijl ik eigenlijk een pietje precies ben. En aangezien
ADD heeft, kan hij er ook niet heel veel mee, plus dat hij niet door mijn structuren heen wil walsen door zijn spullen overal neer te gooien waar ik ze voor mijn gevoel niet thuis vind horen.) Maar goed, opruimen en schoonmaken gebeurt nu dus niet goed, en we kunnen er allebei niets meer mee. Kortsluiting.
Maar omdat ik een goede baan heb, met een goed inkomen (dat een derde rechtstreeks naar schuldeisers gaat houden ze geen rekening mee) enook een goed stel hersens heeft, acht ik de kans vrij klein dat iemand gaat snappen dat wij de boel niet schoon kunnen houden.
En als ik dan nu lees dat je als soort van werkgever gezien wordt met alle gezeik van dien, nee dat gaat ons echt niet lukken.
Mooi. Wat doe je dan?quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:53 schreef robuust89 het volgende:
Owja, momentje voor goed nieuws: ik heb een leuke bijbaan! Structuur is goed aanwezig, erg fijn
Ja, Perspectief. Staat een mooi artikel in van iemand met ADHD die weer volop aan het werk is en uit de wajong zal stromen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:32 schreef DeHovenier het volgende:
Hebben jullie ook dat blad van het UWV ontvangen? Het is het 1e nummer.
Voor hoelang? En vooral hoelang als straks de werkgever geen subsidie meer krijgt? En als het even wat minder gaat, dan staat persoon als eerste weer op straat. Als ie pech heeft zonder uitkering.quote:Op donderdag 17 februari 2011 09:25 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ja, Perspectief. Staat een mooi artikel in van iemand met ADHD die weer volop aan het werk is en uit de wajong zal stromen.
Werken
Ik werk bij een interne helpdeskquote:
Als ik een autist moest plaatsen, dan was de helpdesk zo ongeveer wel de laatste plek waar ik aan zou denken...quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:42 schreef robuust89 het volgende:
[..]
Ik werk bij een interne helpdesk![]()
(Maar af en toeDie vragen die je dan krijgt
)
Een soort van sociale werkplaats bedoel je, alleen dan met een strenger arbeidsregime?quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zie het nog een keer gebeuren dat mensen met een arbeidshandicap straks in werkkampen worden te werkgesteld, want uiteindelijk wil geen een werkgever ze. Een werkgever wil maar 1 ding: zoveel mogelijk winst. En dat lukt niet met een Jostiband.
Yep. Je voelt de druk uit de maatschappij met de dag toenemen. Het wordt doodeng hier. Alleen al om het feit hoe populair zo'n asociale partij als de VVD is.... Brrrrrrrrrrrrr. Griezelmaatschappij.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:02 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Een soort van sociale werkplaats bedoel je, alleen dan met een strenger arbeidsregime?
In dat geval zet ik er ook een punt achter. Dat is voor mij ook de grens. De daad op het binnenhof uitvoeren.quote:In dat geval zou ik een spuitje preferen boven een leven in schande.
Een symbolische daad als de bekende monnik in Saigon?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Yep. Je voelt de druk uit de maatschappij met de dag toenemen. Het wordt doodeng hier.
[..]
In dat geval zet ik er ook een punt achter. Dat is voor mij ook de grens. De daad op het binnenhof uitvoeren.
Ik zal op een ander manier mijn boodschap moeten uitdragen. De Bijbel weerhoudt me.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:17 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Een symbolische daad als de bekende monnik in Saigon?
Grappig om te lezen, aangezien ze mij hebben geadviseerd om Harry Potter boeken te lezen om iets te leren over het gedrag en emoties van mensen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:37 schreef robuust89 het volgende:
-en-
Wat vinden jullie?
Haha, de eerste keer dat ik Harry potter las, was ik halverwege en bladerde weer terug naar het begin; Want waarom in hemelsnaam blijft 'ie niet gewoon in bed liggen ipv een rare steen te gaan halen?quote:Op donderdag 17 februari 2011 12:13 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Grappig om te lezen, aangezien ze mij hebben geadviseerd om Harry Potter boeken te lezen om iets te leren over het gedrag en emoties van mensen.![]()
Behalve tabak en koffie gebruik ik geen drugs. Met blowen is het een keer zo fout gegaan dat ik in een crisis kwam en dacht dat ik dood ging. Zoiets wil ik echt niet meer meemaken.
De één houdt van uitslapen en de ander zoekt voor zijn lol stenen. Het komt wel vaker voor dat de motivatie niet duidelijk is, maar zo proberen ze het spannend te maken. Wat ik eerder apart vind is dat ze met postuilen werken, terwijl mailen of bellen toch echt wel sneller is. Misschien om te voorkomen dat niet-toveraar ermee in aanraking komen, maar ze hadden toch ook wel een 'magisch' netwerk kunnen gebruiken voor computers.quote:Op donderdag 17 februari 2011 12:54 schreef robuust89 het volgende:
[..]
Haha, de eerste keer dat ik Harry potter las, was ik halverwege en bladerde weer terug naar het begin; Want waarom in hemelsnaam blijft 'ie niet gewoon in bed liggen ipv een rare steen te gaan halen?![]()
Ik snapte zijn motivatie niet
hoe dat? er is een klein team in een vaak afgelegen/afgesloten kantoor, maar toch ook een grotere groep collega's zodat het kleine team om je heen niet gaat vervelen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als ik een autist moest plaatsen, dan was de helpdesk zo ongeveer wel de laatste plek waar ik aan zou denken...
Harry Potterquote:Op donderdag 17 februari 2011 12:13 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Grappig om te lezen, aangezien ze mij hebben geadviseerd om Harry Potter boeken te lezen om iets te leren over het gedrag en emoties van mensen.![]()
Behalve tabak en koffie gebruik ik geen drugs. Met blowen is het een keer zo fout gegaan dat ik in een crisis kwam en dacht dat ik dood ging. Zoiets wil ik echt niet meer meemaken.
Helpdeskwerk is wel de crčme de la crčme van communicatie..en interactie. En laat daar ASS-ers minder in zijn. En niet te vergeten dat mensen allemaal its willen van de helpdekstmedewerker en betekent dus stress en druk....quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:25 schreef ramakandra het volgende:
[..]
hoe dat? er is een klein team in een vaak afgelegen/afgesloten kantoor, maar toch ook een grotere groep collega's zodat het kleine team om je heen niet gaat vervelen.
en het werk is voorspelbaar (en simpel op te lossen als je weet wat je doet) maar toch ook weer gevarieerd genoeg om niet te gaan vervelen.
ik ben zelf ook ass-er en werk ook op een helpdesk, er word idd veel van je verwacht op sociaal niveau (het is ook nog eens op een school, dus veel drukte). maar omdat ik de problemen vaak heel goed ken kan ik ze ook goed uitleggen. het heeft wel bijna een jaar geduurd voordat ik ook het niveau van mijn uitleg aan kon passen. maarja, wat voor een mens ben je als je niet op persoonlijk niveau kan groeien.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Helpdeskwerk is wel de crčme de la crčme van communicatie..en interactie. En laat daar ASS-ers minder in zijn. En niet te vergeten dat mensen allemaal its willen van de helpdekstmedewerker en betekent dus stress en druk....
Maar ja, wie zou ik zijn om dat voor Robuust 89 dit in te vullen. Ik zal het ass-ers niet aanraden.
Het ging bij mij zo:quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:34 schreef Devion het volgende:
[..]
Harry Potter![]()
Wat volgt? The Chronicles of Narnia? xD
Hoe zijn de meeste van jullie eigenlijk er achter gekomen dat je autistisch bent?
Mijn moeder had haar vermoedens en vroeg aan mij herhaaldelijk of ik me wilde laten testen, toen ging ik wat rondneuzen op het internet en vond veel dingen die op mij toepasbaar waren, en daarna heb ik me laten testen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:34 schreef Devion het volgende:
[..]
Harry Potter![]()
Wat volgt? The Chronicles of Narnia? xD
Hoe zijn de meeste van jullie eigenlijk er achter gekomen dat je autistisch bent?
Die test ken ik ja, die is niet te vergelijken met de test die ik van het GGZ heb gekregenquote:Op donderdag 17 februari 2011 16:00 schreef Devion het volgende:
Maar waar in merk je dat je autistisch bent? Ik bedoel heb ook wel eens een test op internet gedaan(En ga niet vanuit dat het betrouwbaar is) en dan komt er bij mij altijd uit, dat ik lichte trekken van autisme heb.
Misschien iets concreets?quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:14 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Die test ken ik ja, die is niet te vergelijken met de test die ik van het GGZ heb gekregen
Ik merk het op allerlei gebieden, maar vooral op het gebied van sociaal contact en omgang met anderen.
- passief gedragquote:
Via het GGZ. Ik kreeg en krijg eigenlijk nog steeds therapie voor persoonlijkheidsstoornissen, maar het het team dacht na een tijd dat het misschien autisme is i.p.v. borderline. Toen wat testen moet doen bij het GGZ en het Centrum Autisme en het bleek inderdaad te kloppen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:34 schreef Devion het volgende:
quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:30 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
- passief gedrag
- emoties en de handelingen die daaruit volgen niet begrijpen van andere mensen
- niet kunnen inleven in andere mensen
- altijd willen weten wat ik kan verwachten in een nieuwe situatie (vb verjaardag; hoeveel mensen komen er, wie komen er, hoe ziet het huis eruit als ik daar nog nooit ben geweest etc.)
- ik toon zelf geen emoties en ik kan slecht omgaan met de emoties van anderen
- ik moet mezelf opladen als ik in een drukke omgeving ben geweest, veel indrukken zijn binnengekomen en ik moet dat allemaal zien te verwerken
- ik heb veel moeite met het snel omschakelen van een oude situatie naar een nieuwe situatie, heeft weer te maken met dat ik het nog moet verwerken
- ik zie vaak het overzicht niet zodat ik niet adequaat kan reageren op wat er allemaal om me heen gebeurt
- ben perfectionistisch
- ik doe er lang over om een besluit te nemen, ben nogal een twijfelaar
- slecht in het herkennen van- en reageren op lichaamstaal
Zoiets?
En ik ben ook nog eens slechthorend dus dat maakt het er niet beter op
Ik vind dat heel knap. Als je dit kanquote:Op donderdag 17 februari 2011 15:26 schreef ramakandra het volgende:
[..]
ik ben zelf ook ass-er en werk ook op een helpdesk, er word idd veel van je verwacht op sociaal niveau (het is ook nog eens op een school, dus veel drukte). maar omdat ik de problemen vaak heel goed ken kan ik ze ook goed uitleggen. het heeft wel bijna een jaar geduurd voordat ik ook het niveau van mijn uitleg aan kon passen. maarja, wat voor een mens ben je als je niet op persoonlijk niveau kan groeien.
ff OT: ik kan me goed voorstellen dat robuust89 het prettig vind om op een helpdesk te werken. je hebt er alles wat je nodig hebt en als je een beetje vreemd overkomt... ja dan ben je al snel de "typische ICTér" i.p.v. "die ass'er"
meh, het licht allemaal aan de inzichten die je wel of niet hebt...quote:Op donderdag 17 februari 2011 17:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vind dat heel knap. Als je dit kan
Dat is niet geheel raar. Je wist wat je moest doen tijden de speech, maar op ene feestje is eea totaal niet duidelijk en aan de nodige verrassingen onderhevig.quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:04 schreef Pandora73 het volgende:
Ik merk zelf dat als ik weet waar ik het over heb, ik zonder problemen een presentatie kan geven aan een groep. En ik heb een keer gespeecht op de afscheidsreceptie van een directeur bij ons op het werk, met allerlei hoge pieten erbij en toen dacht ik alleen maar "Hee, ik doe het voor die man, dķe moet het leuk vinden, wat de rest ervan vindt kan me niet schelen." Ging prima, en de man was erg tevreden en blij over mijn speech. Ik had hem ook zelf geschreven trouwens, in 1 keer, alleen ietsjes ingekort omdat bij het voorlezen hij een minuut te lang was.
Maar zet me op een feestje en ik klap dicht...
Voor ASS kan je nog 1 miljard andere dingen invullen. Bovendien is als je gezond bent geen enkele garantie dat je succesvol wordt in het leven.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Het allerergste van ASS is dat je geen carričreperspectieven hebt.
Schaal 15 kan je wel vergeten met ASS al heb je een batterij aan academische titels. Je kan nooit in een vrijstaande villa oid wonen met 1000m2 grond. . Hooguit in een plebswijk. Met alle prikkels van dien.
Als ik zie wat mijn leeftijd en studiegenoten allemaal heb ik bereikt, dan wil ik dat liever maar niet horen.
Geen garantie neequote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:52 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Voor ASS kan je nog 1 miljard andere dingen invullen. Bovendien is als je gezond bent geen enkele garantie dat je succesvol wordt in het leven.
Mwah, er zijn genoeg mensen die geen ASS hebben en dat ook allemaal nooit kunnen bereiken, simpelweg omdat ze er het intellect niet voor hebben.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Schaal 15 kan je wel vergeten met ASS al heb je een batterij aan academische titels. Je kan nooit in een vrijstaande villa oid wonen met 1000m2 grond. . Hooguit in een plebswijk. Met alle prikkels van dien.
Ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat je heel tevreden kan zijn als jouw werk een BMW 5 serie mogelijk maakt.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:14 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Mwah, er zijn genoeg mensen die geen ASS hebben en dat ook allemaal nooit kunnen bereiken, simpelweg omdat ze er het intellect niet voor hebben.
Voor mijn deel kan ik zeggen dat ik wél mijn best probeer te doen om wat te bereiken, weliswaar zal ik nooit een leidinggevend persoon (CEO / CFO) worden, maar als ik in het middenkader blijf hangen, een BMW 5-serie van de zaak heb en elk jaar 100 / 150k mee naar huis neem dan zul je mij niet horen klagen, dan ben ik al dik tevreden. Op die posities vang je ook nog eens veel minder gezeik dan op de topfuncties, dus daar zit ik niet mee.
Alleen zal het mij mischien wat meer moeite kosten dan de gemiddelde persoon.
Bij Autisme Ten Top zijn er wel enkele uitschieters naar boven. Met een academische titel na een salarissprong denk ik eerder aan maximum schaal 10, met een uitloopje naar 11 als je heel specialistisch werk doet. Binnen de overheid is de beloning netjes gereguleerd door salarisschalen. Het punt is dat een functie-eisen in een standaardvacature altijd iets hoger liggen dan waar mensen met ASS kunnen voldoen (maakt niet uit of het schaal 5 is of 11).quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Als ik zie wat mijn leeftijd en studiegenoten allemaal heb ik bereikt, dan wil ik dat liever maar niet horen.
Dat is heel mooi dat je dat goed kanquote:Op donderdag 17 februari 2011 23:04 schreef Pandora73 het volgende:
Ik merk zelf dat als ik weet waar ik het over heb, ik zonder problemen een presentatie kan geven aan een groep. En ik heb een keer gespeecht op de afscheidsreceptie van een directeur bij ons op het werk, met allerlei hoge pieten erbij en toen dacht ik alleen maar "Hee, ik doe het voor die man, dķe moet het leuk vinden, wat de rest ervan vindt kan me niet schelen." Ging prima, en de man was erg tevreden en blij over mijn speech. Ik had hem ook zelf geschreven trouwens, in 1 keer, alleen ietsjes ingekort omdat bij het voorlezen hij een minuut te lang was.
Maar zet me op een feestje en ik klap dicht...
Dat laatste punt merk ik nu al hoor, doordat ik Asperger hebt duurt mijn studie langer dan verwacht, waardoor een aantal van mijn oude bekenden al sinds een jaar o.i.d. aan het werk zijn, terwijl ik nog minimaal 3 jaar studeren moet. Dan denk ik soms wel bij mezelf: "als ik normaal was geweest dan had ik mischien ook al gewerkt en geld verdiend".quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat je heel tevreden kan zijn als jouw werk een BMW 5 serie mogelijk maakt.
Ik zou maar wat blij zijn geweest.
Een ding zal ik nooit meer doen: googlen op oude bekenden van wie je weet dat zij bedrijfsgoddelijk zijn geworden. Het zijn mensen die op een of andere manier de aanleg hebben om hun talent om te zetten in geld.
Wat zijn dat toch voor schalen waar jullie het over hebben? Bij ons in het bedrijf is schaal 15 voor directie en 4 voor de postkar, mijnquote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:26 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Bij Autisme Ten Top zijn er wel enkele uitschieters naar boven. Met een academische titel na een salarissprong denk ik eerder aan maximum schaal 10, met een uitloopje naar 11 als je heel specialistisch werk doet. Binnen de overheid is de beloning netjes gereguleerd door salarisschalen. Het punt is dat een functie-eisen in een standaardvacature altijd iets hoger liggen dan waar mensen met ASS kunnen voldoen (maakt niet uit of het schaal 5 is of 11).
Als je ongeschoold werk doet, heb je kans dat je ook voor een deel plebscollegas hebt, waardoor je geen aansluiting vindt. En natuurlijk heb je meestal maar weinig vrijheid, gewoon doen wat de baas je opdreunt.
Nou lastige vragen heb je niet altijd in de hand hoor... En d'r zitten soms types bij...quote:[..]
Dat is heel mooi dat je dat goed kan
Presentatie geven is ook iets van je helemaal zelf in de hand hebt, waardoor ook mensen met ASS daarop goed uit de verf kunnen komen. Wat doe je eigenlijk voor werk?
Klinkt als interessant werk, kennismanager! Polisvoorwaarden, verzekeringen... mooi vakgebied. Geeft het je ook een kick om kennis te verzamelen? Ik ben ook wel benieuwd naar je studieachtergrond. Zelf vind ik het echt cool om van een bepaald onderwerp (sociale zekerheid) een hoop af te weten. Als ik iets niet weet, vraag ik de wetteksten op. Zonder te veel in details te verzanden.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:28 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Wat zijn dat toch voor schalen waar jullie het over hebben? Bij ons in het bedrijf is schaal 15 voor directie en 4 voor de postkar, mijnwerkte in de zorg en daar zat hij als leerling apotheker al in schaal 40. Dus die schalen, ik kan er helemaal niks mee als jullie het daar over hebben...
[..]
Nou lastige vragen heb je niet altijd in de hand hoor... En d'r zitten soms types bij...
Ik zit in de verzekerings-/juridische hoek. Kennismanager, productspecialist, jurist (*), zoiets.
Moet dinsdag toevallig ook een presentatie geven over hoe het beheer van de nieuwe kennisbank werkt. Maar ik hou me ook bezig met polisvoorwaarden, adviezen van het Verbond van Verzekeraars, klachtenafhandeling van KiFiD (ombudsman), redigeer brochures/internetteksten, en ben tussen neus en lippen door bezig de bedrijfsjurist de wet uit te leggen.
Allemaal over schadeverzekeringen trouwens, doe niks met levensverzekeringen/hypotheken enzovoorts. Maar voor zaken die te maken hebben met aansprakelijkheid en rechtsbijstand kunnen ze bij mij terecht!
(*) Jurist is geen beschermde titel. Ik heb geen rechtenstudie gedaan, maar door veel lezen en goed opletten ben ik op mijn vakgebied inmiddels toch ook wel jurist.
Mijn studieachtergrond, schrik niet, is Landbouw Universiteit, niet afgemaakt. En wat dat met verzekeringen te maken heeft? Helemaal niks. Toevallig ingerold na het stoppen van mijn studie.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:13 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Klinkt als interessant werk, kennismanager! Polisvoorwaarden, verzekeringen... mooi vakgebied. Geeft het je ook een kick om kennis te verzamelen? Ik ben ook wel benieuwd naar je studieachtergrond. Zelf vind ik het echt cool om van een bepaald onderwerp (sociale zekerheid) een hoop af te weten. Als ik iets niet weet, vraag ik de wetteksten op. Zonder te veel in details te verzanden.
Ah oke dat zijn dus overheidsschalen, zegt dus verder niks over arbeidsmarkt-in-het-algemeen. Daarom is het voor mij dus verwarrend als het over schalen gaat. Omdat bijvoorbeeld "mijn" (bedrijfsleven, bij dit bedrijf) schaal 8 misschien wel meer is dan "jouw" (overheid) schaal 11.quote:Hoe die schalen werken, goeie vraag
Schalen variėren per organisatie, daar horen dus salarisbedragen bij. Schaal negen loopt bij de Rijksoverheid van 2450 tot 3470 euro bruto. Schaal 11 gaat tot 4380 euro. Wat haalbaar is, hangt af van de kansen die je krijgt als ASSer en wanneer je begint met werken. Ik geloof inmiddels wel dat als je een beetje doortrapt en je je op je vakgebied specialiseert, je best ver kan komen. Maar ik ben koud 1,5 jaar bezig, de eerste tussenstand maak ik over een jaar of vijf wel op.
En sowieso betaalt mijn verbeterde inkomen zich pas uit als ik eenmaal de stap naar een verre reis heb gemaakt.
Echt gaaf dat je je zeg maar hebt opgewerkt, je horizon verbreed via een eerste baan en ook je vakkennis uitgebreid. Verzekeringswereld, inderdaad heel anders dan wat je gestudeerd hebt! Opleiding zegt ook niet alles, zeker niet meer in deze tijd waarin je kansen vooral door zachte vaardigheden bepaald worden.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:20 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Mijn studieachtergrond, schrik niet, is Landbouw Universiteit, niet afgemaakt. En wat dat met verzekeringen te maken heeft? Helemaal niks. Toevallig ingerold na het stoppen van mijn studie.
Daarna heb ik alles opgedaan door interne cursussen, af en toe een echte cursus en vooral heel veel lezen en goed luisteren en praten met mensen die er verstand van hebben.
Ik heb het "talent" (klinkt zo arrogant, zo zie ik het zelf niet, maar anderen zijn er erg van onder de indruk) om heel snel ingewikkelde teksten te kunnen lezen en uit te leggen/samen te vatten.
[..]
Ah oke dat zijn dus overheidsschalen, zegt dus verder niks over arbeidsmarkt-in-het-algemeen. Daarom is het voor mij dus verwarrend als het over schalen gaat. Omdat bijvoorbeeld "mijn" (bedrijfsleven, bij dit bedrijf) schaal 8 misschien wel meer is dan "jouw" (overheid) schaal 11.
Ik vind het opmerkelijk dat je met ASS met kinderen wil werkenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:24 schreef CHEVHB het volgende:
Ik ga nu weer beginnen met een studie via het LOI, onderwijsassistent. Als ik dat haal wil ik naar de pabo, avondopleiding.
Als ik nou eens wist wat die mensen in zich hebben wat ze maakt dat ze alles wat ze aanraken in goud veranderen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:52 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Bovendien is als je gezond bent geen enkele garantie dat je succesvol wordt in het leven.
Dat heb ik ook heel raar gevonden, maar kinderen spreken mij erg aan, snap ook niet waarom. Ik heb stage gelopen in groep 4, dat ging erg goed, en kinderen zijn ook erg dankbaaar. Maar misschien kom ik er later in mijn studie achter dat het toch te druk is. Maar ik wil het gewoon proberen..quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vind het opmerkelijk dat je met ASS met kinderen wil werken
Ik ken dat gevoel, ja. Gelukkig dat je het wel weet dat je Asperger hebt, dan weet je hoe het komt en kan je er straks wel rekening mee houden. Het is vele erger als je na vastlopen op het werk pas achter komt dat er iets aan de hand is...quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:48 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat laatste punt merk ik nu al hoor, doordat ik Asperger hebt duurt mijn studie langer dan verwacht, waardoor een aantal van mijn oude bekenden al sinds een jaar o.i.d. aan het werk zijn, terwijl ik nog minimaal 3 jaar studeren moet. Dan denk ik soms wel bij mezelf: "als ik normaal was geweest dan had ik mischien ook al gewerkt en geld verdiend".
Ondernemen is weer veel onzekerheid. Als je daarmee kan omgaan, ook met de vrijheid die je dan hebt, dan is ondernemen natuurlijk altijd veel leuker dan voor een baas werken. Ik begrijp sowieso niet dat mensen onder iemand kunnen werken. (je bent toch geen hond?)quote:Maar goed, ik weet dat het mij niet gegund is en dat ik binnen het bedrijfsleven straks meer moeite zal moeten doen. En daarom doe ik ook mijn best om buiten een eventueel later inkomen wat geld te verdienen, o.a. door reclameactiviteiten op internet en in toekomst mischien een deelneming in een nieuw bedrijf. Daardoor hoop ik "later" toch een extra zakcentje naast mijn inkomen te kunnen verdienen wat ik bijv. weer kan investeren in vastgoed (wat je dan weer verhuurd, dat is het enige goede aan Nederland, woonruimte is zo schaars dat je het in de huur bijna altijd kwijtraakt).
Als je modaal kan verdienen, dan is dat natuurlijk zeer prachtig.quote:Dan verdien ik mischien qua titel / beroep minder dan mijn baas of oude bekenden, maar heb elk jaar een modaal salaris aan extra inkomsten.
Dan heb je kennelijk wel de affiniteit met commercie. Zo moet je beginnen.quote:Daar put ik wel mijn hoop uit, ik kom uit een ondernemersomgeving en weet dat ik zelf ook enigzins commercieel ben aangelegd (hoewel dat voor een autist eigenlijk erg moeilijk ligt, want je moet dan anderen aanvoelen). Maar zo heb ik op de middelbare school al mijn huiswerk aan anderen verkocht, want men wist dat ik altijd goede cijfers haalde. Of ik heb als kleine jongen gratis reclameposters op het station opgehaald (als ze werden vervangen), en die vervolgens voor 5 gulden aan vrienden verkocht.
En hopelijk dat er een werkgever is die je echt een kans wilt geven. En dat je in een beter tijdgeest beland waarin ik mijn opwachting moest maken...quote:Maar goed, het belangrijkste is voor mij om eerst mijn studie af te maken en een vaste baan te vinden, nevenactiviteiten (naast hetgeen wat ik nu al doe) kan ik dan altijd nog ontwikkelen.
OK. Weet je elk mens is uniek, en als het jou goed voelt, wie ben ik dan om te zeggen dat je iets niet moet doen....quote:Op zaterdag 19 februari 2011 12:09 schreef CHEVHB het volgende:
[..]
Dat heb ik ook heel raar gevonden, maar kinderen spreken mij erg aan, snap ook niet waarom. Ik heb stage gelopen in groep 4, dat ging erg goed, en kinderen zijn ook erg dankbaaar. Maar misschien kom ik er later in mijn studie achter dat het toch te druk is. Maar ik wil het gewoon proberen..
Daar zit ook een stukje mentaliteit in. Bij mijn studierichting (financiėle econometrie) was er wel een groepje die echt voor het grote geld ging: werken bij een investment bank, met bijbehorende jasje-dasje-cultuur. Ik kan ze niet eens ongelijk geven.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als ik nou eens wist wat die mensen in zich hebben wat ze maakt dat ze alles wat ze aanraken in goud veranderen.
Ik kom er maar niet achter. Wat maakt iemand marktgoddelijk
Overheidsschalen idd. Schaal_9 heb ik never nooit bereikt. Dat zal in dit leven denk ik ook nooit meer lukken.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:28 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Wat zijn dat toch voor schalen waar jullie het over hebben? Bij ons in het bedrijf is schaal 15 voor directie en 4 voor de postkar, mijnwerkte in de zorg en daar zat hij als leerling apotheker al in schaal 40. Dus die schalen, ik kan er helemaal niks mee als jullie het daar over hebben...
Ik geef je een schouderklop.quote:[..]
Nou lastige vragen heb je niet altijd in de hand hoor... En d'r zitten soms types bij...
Ik zit in de verzekerings-/juridische hoek. Kennismanager, productspecialist, jurist (*), zoiets.
Moet dinsdag toevallig ook een presentatie geven over hoe het beheer van de nieuwe kennisbank werkt. Maar ik hou me ook bezig met polisvoorwaarden, adviezen van het Verbond van Verzekeraars, klachtenafhandeling van KiFiD (ombudsman), redigeer brochures/internetteksten, en ben tussen neus en lippen door bezig de bedrijfsjurist de wet uit te leggen.
Allemaal over schadeverzekeringen trouwens, doe niks met levensverzekeringen/hypotheken enzovoorts. Maar voor zaken die te maken hebben met aansprakelijkheid en rechtsbijstand kunnen ze bij mij terecht!
(*) Jurist is geen beschermde titel. Ik heb geen rechtenstudie gedaan, maar door veel lezen en goed opletten ben ik op mijn vakgebied inmiddels toch ook wel jurist.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |