Ik had het vorige blok rechtsgeschiedenis gehad. Justianus, Gaius, Hugo de Groot en Savingy zal ik inderdaad niet gauw vergeten. Sommige mensen vonden dit inderdaad een stomvervelend vak, maar ik vond het leuker worden naarmate we verder gingen in de geschiedenis. Ik had het geluk dat ik een hilarische professor had voor dat vak en een duffe vaardighedendocente waardoor ik dit vak met een hoog cijfer wilde afsluiten.quote:Op donderdag 10 maart 2011 19:47 schreef avaz het volgende:
ERG vond ik echt vreselijk zeg. Justinianus en zijn vriendjesVind Algemene Rechtsleer wat ik nu volg ook dra-ma-tisch. Echt niet aan mij besteed al die zweverige dingen.
Algemene Rechtsleer,baggervak inderdaad. Heeft mij mn cum laude gekostquote:Op donderdag 10 maart 2011 19:47 schreef avaz het volgende:
ERG vond ik echt vreselijk zeg. Justinianus en zijn vriendjesVind Algemene Rechtsleer wat ik nu volg ook dra-ma-tisch. Echt niet aan mij besteed al die zweverige dingen.
Weet iemand trouwens hoe het zit met toekomstperspectieven op 't gebied van strafrecht? Volgens mij zijn die redelijk beperkt, niet? Hoorde ook dat advocaat daarin worden ook niet zo makkelijk is(dat je echt erg goed moet zijn enzo).
Dworkinianen verenigen!quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Algemene Rechtsleer,baggervak inderdaad. Heeft mij mn cum laude gekost
Strafrechtelijke toekomstperspectieven waren al mager, het is niet beter geworden met de komende bezuinigingsronde.
Dat volg ik toevallig op 't moment. Vind het best wel "leuk" (gezien de verwachtingen die ik had), maar aan de andere kant is dat ook in vergelijking met Arl en Europees(ken je Eckes toevallig?quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:26 schreef eriksd het volgende:
Ik zou mij dan focussen op ondernemingsrecht, met strafrecht als nevenactiviteit. A la Hammerstein.
Want?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 14:40 schreef Sessy het volgende:
Dan denk je afgestudeerd te zijn, kun je in het weekend gewoon door blijven leren.
Je doet zeker de advocatenopleiding?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 14:40 schreef Sessy het volgende:
Dan denk je afgestudeerd te zijn, kun je in het weekend gewoon door blijven leren. Pfft. Ach het is voor een goed doel denk ik dan maar. /zaterdagmiddaggedachtes
Echt, he.quote:Op zondag 13 maart 2011 14:24 schreef Yashaaaaa het volgende:
Pff sociaalzekerheidsrecht is wel weer veel werk hoor. Stomme opdrachten iedere keer.. Volgens mij ben ik het ook veelte uitgebreid aan het beantwoorden maar ik ben morgen studentvoorzitter dus wil het wel goed doen.
Maar ben nu al minstens een uur met vraag a bezigen dat vind ik toch wel heel erg lang
Moet nog aan vraag 2 beginnen maar ik krijg mijn ouders zo op bezoekquote:Grotendeels hetzelfde als bij a , Marjon heeft dan alleen een feitelijk arbeidsverleden van 7 jaar in plaats van 6 jaar en dus recht op 33 Maanden WW. Ze wordt ontslagen in 2011 dus kalenderjaren 2010 tot en met 2004 tellen dan mee. (artikel 42 lid 3 sub a WW)
Vast wel, joh. Ze doen nu alle moeilijke dingen in de vragen, zodat je daar al mee geoefend hebt. Dan krijg je straks op het tentamen niet heel moeilijke dingen meer. Hoop ik tenminste.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:31 schreef Yashaaaaa het volgende:
Oke ben ik dus niet de enige haha! Wel fijn om te horen.. Ik heb echt al die vereisten e.d. genoemd enzo.. Maar vraag b en c zijn bij mij weer relatief kort. B heb ik alleen maar:
[..]
Moet nog aan vraag 2 beginnen maar ik krijg mijn ouders zo op bezoekdus ben bang dat dat naar vanavond wordt uitgesteld.. Maar het is wel erg veel hoor.. Heb niet het boek gelezen maar de boombasics, en daar ben ik ongeveer 50 min mee bezig geweest ofzo.. Ben iig om 13.00 met de opgave begonnen en nu dus pas klaar met vraag 1.. Naja als je daar even drie kwartier tot een uur aan opruimen/nietsnutten aftrekt ben ik dus bijna anderhalf uur bezig geweest met die vraag...
Edit: net vraag 2 doorgelezen.. WTF moet je daarmeeecht ik ga dit tentamen noooit halen
Dat ze alleen het onverbruikte deel van haar WW kan opmaken.quote:Op zondag 13 maart 2011 17:11 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ja dat had ik ook al door jamaar al die periodes..
Wat heb jij nu bij B? krijgt ze nog wel of geldt artikel 21 lid 2 sub c en is het dus finito met de WW?
Eigenlijk is het wel goed dat er wat van gezegd is. Ik vond het ook vaak onduidelijk. De docente moet gewoon bij elke vraag even kort samenvatten wat het antwoord is.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:01 schreef Yashaaaaa het volgende:
Oh my wat een slachtpartij net bij Sociaal recht
Naja ik had mijn vraag in ieder geval goed beantwoordbehalve twee kleine foutjes
Ik vond het echt onnodig dat ik naar voren moest komen om die formule op te schrijven. Ze kan zelf toch ook opschrijven 1998 - (geboortejaar) - 18
Als je dat zou willen, graag. Vraag c had ik ook niet goed meegekregen.quote:Op maandag 14 maart 2011 23:19 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ja ik snap vraag 2 ook niet, niks van meegekregenIk wil mijn antwoorden van vraag 1 best even doorsturen.. Na de les nog even met dr gesproken en blijkbaar had ik dat heel goed beantwoord dus. (behalve die misrekening van 2004 omdat daar nog niet 52 dagen gewerkt was en bij 1 c dat je die maand uwv er toch af mag trekken..
En die berekening, het antwoord via die formule klopt, dus ik gebruik die formule klaar
Maar ik vond het wel erg dat op een gegeven moment die meisjes links (met dat blauwe shirtje en iets zwarts eroverheen) helemaal gingen bitchen tegen die meisjes rechts. (dat zijn volgens mij die trutjes die niet om 18.00 wilde beginnen) Met dat "dan moet je lezen wat er staat" en als antwoord "Ik lees anders altijd alles hoor"
Te zielig voor woorden in een mastercursus
Helemaal goed.quote:Op maandag 14 maart 2011 23:31 schreef Yashaaaaa het volgende:
Doe ik morgen wel even, moet nog even de correcties er goed bij zetten en dan stuur ik ze door
Ik volg nu een cursus omgevingsrecht (hbo) en wat ik wel weet is dat je hierbij jezelf echt continu moet bijscholen. Echt absurd hoe vaak er veranderingen plaatsvinden in de wetten rondom omgevingsrecht zeg. Vind je vraag interessant, weet er alleen niet het antwoord opquote:Op donderdag 17 maart 2011 21:24 schreef mango_cream het volgende:
Hee allemaal, ik heb een vraagje...
Ik studeer nu rechten ( ben tweedejaars) en vind staats- en bestuursrecht heel interessant. Ik wil ook de master staats- en bestuursrecht doen, alleen heb je op de UU twee tracks. De eerste is de algemene, maar deze spreekt me totaal niet aan omdat er maar één echt rechtsvak wordt gegeven. De tweede is de track omgevingsrecht, en dit lijkt me eigenlijk heel erg leuk. Het lijkt me leuk om later bijvoorbeeld mensen (particulieren, gemeentes, bouwbedrijven, projectontwikkelaars) te adviseren over ruimtelijke ordening en de vergunningen die ze moeten hebben en ze ook in rechte bij te staan indien nodig.
Mijn vraag is echter, als het economisch slechter gaat wordt dat in de bouw heel snel gemerkt, merk je dit als advocaat/jurist omgevingsrecht ook erg, of blijf je voldoende bezigheden houden?
Ik weet dat het een heel specifieke vraag is, maar ben erg benieuwd...
Omgevingsrecht omvat veel meer dan bouwvergunningen. Nu is dat overigens de omgevingsvergunning en daar zit ook in de oude kapvergunning, sloopvergunning, milieuvergunning. Ruimtelijke ordening is ook bijvoorbeeld: het bestemmingsplan, en die zullen er altijd zijn en zullen altijd worden gewijzigd. Denk hierbij ook aan de talrijke Tracébesluiten die worden genomen tegenwoordig. En wat dacht je van natuurbescherming? Door de ontwikkelingen in het internationale recht is er steeds meer behoefte aan kennis hierover.quote:Op donderdag 17 maart 2011 21:24 schreef mango_cream het volgende:
Ik studeer nu rechten ( ben tweedejaars) en vind staats- en bestuursrecht heel interessant. Ik wil ook de master staats- en bestuursrecht doen, alleen heb je op de UU twee tracks. De eerste is de algemene, maar deze spreekt me totaal niet aan omdat er maar één echt rechtsvak wordt gegeven. De tweede is de track omgevingsrecht, en dit lijkt me eigenlijk heel erg leuk. Het lijkt me leuk om later bijvoorbeeld mensen (particulieren, gemeentes, bouwbedrijven, projectontwikkelaars) te adviseren over ruimtelijke ordening en de vergunningen die ze moeten hebben en ze ook in rechte bij te staan indien nodig.
Mijn vraag is echter, als het economisch slechter gaat wordt dat in de bouw heel snel gemerkt, merk je dit als advocaat/jurist omgevingsrecht ook erg, of blijf je voldoende bezigheden houden?
Ach, als advocaat moet je je sowieso erg vaak bijscholen en allerlei cursussen volgen,quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:30 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Ik volg nu een cursus omgevingsrecht (hbo) en wat ik wel weet is dat je hierbij jezelf echt continu moet bijscholen. Echt absurd hoe vaak er veranderingen plaatsvinden in de wetten rondom omgevingsrecht zeg. Vind je vraag interessant, weet er alleen niet het antwoord op
Ik begrijp dat het omgevingsrecht uit meer bestaat dan bouwvergunningen maar dacht datquote:Op vrijdag 18 maart 2011 10:23 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Omgevingsrecht omvat veel meer dan bouwvergunningen. Nu is dat overigens de omgevingsvergunning en daar zit ook in de oude kapvergunning, sloopvergunning, milieuvergunning. Ruimtelijke ordening is ook bijvoorbeeld: het bestemmingsplan, en die zullen er altijd zijn en zullen altijd worden gewijzigd. Denk hierbij ook aan de talrijke Tracébesluiten die worden genomen tegenwoordig. En wat dacht je van natuurbescherming? Door de ontwikkelingen in het internationale recht is er steeds meer behoefte aan kennis hierover.
Milieurecht is natuurlijk ook onderdeel van het omgevingsrecht en is een hot item.
Als omgevingsrechtjurist kom je juist om in het werk en het wordt alleen nog maar meer!
Is goed, hoor.quote:Op donderdag 17 maart 2011 18:46 schreef Yashaaaaa het volgende:
Nog helemaal vergeten te sturen! Ik ga het iig morgen even bij werken en dan verstuur ik het je
Ben de casus voor morgen aan het maken, en ik dacht al iets aan die casus komt me bekend voor.. Dus ik googlen op "gemeente aansprakelijk haven silo" Is het inderdaad het arrest gemeente stein/ driessen. Hebben we die ooit al gehad of hoe kan het in godsnaam dat ik me die casus herinner
Jup, ik werk bij de Raad van State als jurist bij de milieuafdelingquote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:25 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het omgevingsrecht uit meer bestaat dan bouwvergunningen maar dacht dat
de vergunningen allemaal erg samenhangen. Heeeel fijn om te horen dat je in ieder geval genoeg werk te doen hebt! Doe jij zelf ook iets met omgevingsrecht?
Bevalt 't? Ik was een paar dagen geleden bij de RvS, en het werk zag er wel leuk uit.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 20:41 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Jup, ik werk bij de Raad van State als jurist bij de milieuafdeling
Oh das leuk! Hoe ben je daar terecht gekomen? Wist je altijd al dat je iets met omgevingsrechtquote:Op vrijdag 18 maart 2011 20:41 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Jup, ik werk bij de Raad van State als jurist bij de milieuafdeling
Ja ik weet dat er veel bijscholing nodig is op rechtsgebied sowieso, maar de docent die deze cursus geeft wordt helemaal gek van het feit dat ze continu alle sheets aan moet passen hahaquote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:21 schreef mango_cream het volgende:
[..]
Ach, als advocaat moet je je sowieso erg vaak bijscholen en allerlei cursussen volgen,
het lijkt me gewoon super leuk om op dit gebied te werken, alleen wil dus niet dat ik straks
elke keer bij een economische crisis half ten onder ga...
Doe jij de cursus als onderdeel van een opleiding hbo-rechten of planologie oid?
Wil je er ook verder iets mee doen en wat dan?![]()
Puur uit interesse hoor, haha!
Dat de bestemmingsplannen in 2013 (oid) allemaal moeten voldoen aan de Wro wordt nog een hele klus dus wat dat betreft is er genoeg te doenquote:Op vrijdag 18 maart 2011 10:23 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Omgevingsrecht omvat veel meer dan bouwvergunningen. Nu is dat overigens de omgevingsvergunning en daar zit ook in de oude kapvergunning, sloopvergunning, milieuvergunning. Ruimtelijke ordening is ook bijvoorbeeld: het bestemmingsplan, en die zullen er altijd zijn en zullen altijd worden gewijzigd. Denk hierbij ook aan de talrijke Tracébesluiten die worden genomen tegenwoordig. En wat dacht je van natuurbescherming? Door de ontwikkelingen in het internationale recht is er steeds meer behoefte aan kennis hierover.
Milieurecht is natuurlijk ook onderdeel van het omgevingsrecht en is een hot item.
Als omgevingsrechtjurist kom je juist om in het werk en het wordt alleen nog maar meer!
Dat gaat alleen over dat ze digitaal en uitwisselbaar zijn. En ze moeten niet per se eraan voldoen, een gemeente mag alleen geen leges meer vragen voor een bouwvergunning.quote:Op zondag 20 maart 2011 16:52 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Dat de bestemmingsplannen in 2013 (oid) allemaal moeten voldoen aan de Wro wordt nog een hele klus dus wat dat betreft is er genoeg te doen
Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om elders je master te doen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 21:24 schreef mango_cream het volgende:
Ik denk 't niet. Als ik kijk naar Nollkaemper no. 523 lees ik dat handelen van particulieren niet aan staten kan worden toegerekend in beginsel. Uitzonderingen hierop zijn 1) ondernemingen die een publieke taak uitvoeren, 2) de staat de particulieren controleert/instrueert, 3) de staat het handelen goedkeurt, én de staat niet nalatig is in het voorkomen van de schade etc.quote:Op zondag 20 maart 2011 20:44 schreef evelien89 het volgende:
Weten jullie toevallig hoe het zit met staatsaansprakelijkheid als een militie (met personen die de nationaliteit van die staat hebben) volkerenmoord pleegt? Wanneer zou de staat wel aansprakelijk zijn? En waaaaar is dat toch te vinden?
Ik kom er niet uit met de ILC-artikelen, een schopje in de goede richting zou heel fijn zijn!
gr
Nou deze master lijkt me juist erg leuk, maar ik wil inderdaad ook als keuzevak civiel bouwrecht.quote:Op zondag 20 maart 2011 18:06 schreef Sessy het volgende:
[..]
Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om elders je master te doen.
Overigens, als ik zo kijk naar m'n kennissen die rechten hebben gestudeerd, krijg ik de indruk dat mensen met een rechtenopleiding relatief vaak terechtkomen op een ander rechtsgebied dan waar ze in de master voor gestudeerd hebben, misschien wel 50/50 t.o.v. de mensen die de ingeslagen richting blijven volgen.
Ik ken overigens iemand die milieurecht heeft gedaan en uiteindelijk gewoon terechtkwam bij een gemeente en algemene bestuursrechtelijke werkzaamheden verrichte (of je bij een gemeente werken moet willen is een tweede, maar ze had wel een baan). Ik deed zelf een master staats- en bestuursrecht met allerlei keuzevakken uit andere takken (Romeins recht, Internet and Liability, etc) en doe nu algemeen civiel recht met een stuk bestuursrecht erbij.
Je zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om (civiel) bouwrecht als keuzevak te doen of iets dergelijks en vervolgens kun je dan kijken waar je terecht komt. Bouw- en onroerend goed recht is natuurlijk voor een stuk ook crisisproof omdat mensen soms pas ruim nadat de bouw is afgerond erachter komen dat er een bepaald gebrek kleeft aan het huis, verder ook omdat bijvoorbeeld overdracht van onroerend goed er dan ook onder valt (en dus niet alleen de bouw).
Veel succes!quote:Op zondag 20 maart 2011 21:03 schreef dreamzk het volgende:
Tentamen week begint weer, beginnend met Contractenrecht morgen. Lets hope for the best
Zit nu vooral aan het strafrechtverslag, zal me aankomende week hiermee bezig houden, maar wat wij voorlopig hebben zijn de ILC artikelen 4,5,8,11,12. Meer nuttigs kan ik je momenteel niet vertellen want ben doodmoe haha, succes!!quote:Op zondag 20 maart 2011 20:44 schreef evelien89 het volgende:
Weten jullie toevallig hoe het zit met staatsaansprakelijkheid als een militie (met personen die de nationaliteit van die staat hebben) volkerenmoord pleegt? Wanneer zou de staat wel aansprakelijk zijn? En waaaaar is dat toch te vinden?
Ik kom er niet uit met de ILC-artikelen, een schopje in de goede richting zou heel fijn zijn!
gr
Een voorbeeld dat de staat aansprakelijk is voor een militie/groepering is de zaak van de gijzeling in de VS-ambassade in Teheran. Dit is punt drie wat Orbis aangaf. De staat was onzorgvuldig, want Iran wist dat de Iraanse studenten de ambassade zouden binnenvallen als ik mij niet vergis. Later had de Ayatollah zelfs zijn goedkeuring uitgesproken over de handelingen. Deze zaak kwam volgens mij voor het Internationaal Gerechtshof.quote:Op zondag 20 maart 2011 20:44 schreef evelien89 het volgende:
gr
Wat ga je het volgende blok doen?quote:Op maandag 21 maart 2011 00:59 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Veel succes!
Ik moet dinsdag aan de bak voor Inleiding Internationaal en Europees Recht. Gelukkig de enige tentamen die ik moet maken van het derde blok. Het volgende blok gaat erg druk worden, maar ik hoop na het volgende blok te kunnen zeggen dat die drukte heeft geleid tot goede resultaten.
Voor Inleiding Privaatrecht heb ik een vrijstelling, dus ik ga Burgelijk Procesrecht doen samen met het tweedejaarsvak Staatsrecht. Het gaat een drukke periode voor mij worden omdat ik in Mei van de taaltoets het onderdeel stijl moet overdoen. Daarnaast moet ik mij weer voorbereiden op het hertentamen van Verbintenissenrecht. Mocht ik Inleiding Internationaal & Europees Recht en de vakken uit blok vier allemaal halen, dan overweeg ik om een extra vak te herkansen.quote:Op maandag 21 maart 2011 12:08 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Wat ga je het volgende blok doen?
Inl. privaatrecht en burg. procesrecht zijn goed te doen.
Dat heb je inderdaad goed gelezen. Mocht ik die vier onderdelen binnen 2 jaar niet halen, dan is het einde verhaal voor mij. In oktober had ik al drie onderdelen gehaald, maar op het onderdeel stijl had ik een fout te veel.quote:
Welke Uni is dat? Heb ik in Utrecht nooit gehad.. Opzich vind ik het geen slechte zaak overigensquote:Op maandag 21 maart 2011 14:01 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dat heb je inderdaad goed gelezen. Mocht ik die vier onderdelen binnen 2 jaar niet halen, dan is het einde verhaal voor mij. In oktober had ik al drie onderdelen gehaald, maar op het onderdeel stijl had ik een fout te veel.
De Erasmus Universiteit Rotterdam.quote:Op maandag 21 maart 2011 14:08 schreef Marloes het volgende:
[..]
Welke Uni is dat? Heb ik in Utrecht nooit gehad.. Opzich vind ik het geen slechte zaak overigens
Een rekentoets zou ook geen kwaad kunnen......quote:Op maandag 21 maart 2011 15:01 schreef RobertoCarlos het volgende:
Aan de VU is iedereen verplicht een taaltoets te doen. In Leiden is er ook sprake van om bij Rechten een taaltoets in te voeren....
Utrecht had het wel vorig jaar, kreeg je bij Grondslagen als ik me goed herinner.quote:Op maandag 21 maart 2011 14:08 schreef Marloes het volgende:
[..]
Welke Uni is dat? Heb ik in Utrecht nooit gehad.. Opzich vind ik het geen slechte zaak overigens
Dat lijkt me eigenlijk gewoon een vereiste om aan een studie aan een uni te beginnen. Bij het vak belastingrecht werd zelfs heel erg uitdrukkelijk gemeld dat je vooral niets hoeft te berekenen. En dan hebben we het over simpel optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, etc.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:37 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Een rekentoets zou ook geen kwaad kunnen......
Ah oke, dan is dat nieuw. Toen ik Grondslagen volgde (alweer bijna 4 jaar geledenquote:Op maandag 21 maart 2011 15:55 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Utrecht had het wel vorig jaar, kreeg je bij Grondslagen als ik me goed herinner.
Anyway, tentamen contracten ging denk ik wel prima. Gaven ons wel weinig tijd, 1 uur voor een casus met 5 vragen. Tegen de tijd dat ik met de eerste vraag klaar was, was ik al 25 minuten verder. Nu maar weer de bieb in voor Europese Rechtsgeschiedenis.
Vanaf dit jaar is de toets in Leiden verplicht voor eerstejaars. Ik heb 'm zelf vorig jaar gemaakt, kreeg begin deze maand de uitslag, precies een jaar nadat ik de toets had gemaakt. Mijn score was goed, maar naar aanleiding van onze resultaten hebben ze 'm toch maar verplicht gesteld...quote:Op maandag 21 maart 2011 15:01 schreef RobertoCarlos het volgende:
Aan de VU is iedereen verplicht een taaltoets te doen. In Leiden is er ook sprake van om bij Rechten een taaltoets in te voeren....
Pun intended?quote:Op maandag 21 maart 2011 19:25 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik denkt eerder dat er wat mis is met het nifeau van het VWO.
Van de 24 essays waren er 4 met de juiste berekening.quote:Op maandag 21 maart 2011 16:33 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat lijkt me eigenlijk gewoon een vereiste om aan een studie aan een uni te beginnen. Bij het vak belastingrecht werd zelfs heel erg uitdrukkelijk gemeld dat je vooral niets hoeft te berekenen. En dan hebben we het over simpel optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, etc.
Het gaat om het algemeen verbindend zijn, daar is geen extra verklaring voor nodig.quote:Op woensdag 23 maart 2011 18:55 schreef Yashaaaaa het volgende:
Materiaal gaat over dat het algemeen verbindend is verklaard. Dus regels die gelden voor iedereen, rechtsregels.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |