Dat dus.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 01:28 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Mubarak zal daar niet weggaan totdat er een nieuw poppetje door de amerikanen benoemd word, als deze mensen straks evt een anti-westerse regering kiezen, dan kan het in een evt oorlogsituatie betekenen dat Europa eerst om Afrika heen moet varen om in de perzische golf te komen, laatstaan dat Israel zo'n evt democratische uitkomst ooit zou accepteren.
De enige reden dat zo'n revolutie in Tunesie wel zou kunnen lukken is omdat ze geen strategische posities bezitten en het voor de EU veel makkelijker is om wat fergatten ten zuiden van italie neer te leggen als ze moeilijk zouden gaan doen.
quote:za 29 jan 2011, 12:05
Iran steunt demonstranten Egypte
TEHERAN - De demonstranten in Egypte krijgen steun uit opmerkelijke hoek. De Iraanse machthebbers, die anderhalf jaar geleden zelf grootschalige straatprotesten trotseerden, scharen zich achter de „rechtmatige eis” van de betogers in het Noord-Afrikaanse land. Dat heeft een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken gezegd tegen staatspersbureau IRNA.
Volgens de zegsman streven de Egyptische demonstranten naar gerechtigheid. „Iran verwacht dat de bestuurders van Egypte luisteren naar de stem van dit islamitische land”, aldus de woordvoerder.
Iran en Egypte verbraken aan het eind van de jaren zeventig de onderlinge betrekkingen. Dit gebeurde na de Egyptische erkenning van de staat Israël en de islamitische revolutie in Iran. Tot woede van Teheran bood Egypte onderdak aan de verdreven sjah van Perzië, het huidige Iran.
Goh, wat sympathiek van Iranquote:Op zaterdag 29 januari 2011 12:33 schreef michaelmoore het volgende:
Iran steunt de opstanden van alle moslims in Noord-Afrika
[..]
Ik ook. Lekker goedkope dadels (met als bonus extra wapen export).quote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:16 schreef Triggershot het volgende:
Ik hoop dat de broederschap dan aan de macht komt.
Brotherhood, ik denk dat de Assassin's achter de demonstraties zittenquote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:16 schreef Triggershot het volgende:
Als deze revolutie doorgaat, dan heeft Mubarak niets meer voor het zeggen. Dus vergeet Mubarak voorlopig maar even.quote:
Iran kan het wel vergeten, zelfs de moslim brotherhood wil hun niet... want Iran is Sji-Itisch (wat net zo veel is als ongelovigen voor de Soenitische brotherhood). Sterker nog; de sji-iten beelden Mohammed nog altijd af, dat mag volgens Iran!quote:Op zaterdag 29 januari 2011 12:33 schreef michaelmoore het volgende:
Iran steunt de opstanden van alle moslims in Noord-Afrika
[..]
Natuurlijk hoop je dat als Trollmod.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:16 schreef Triggershot het volgende:
Wat maakt het precies tot trollen, dat het in Nederland een niet zo populaire opvatting is?quote:Op zondag 30 januari 2011 02:00 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Natuurlijk hoop je dat als Trollmod.![]()
Maar kun je niet op een minder interessant onderwerp gaan trollen?
Ik vind het ook zo lekker belachelijk, we schreeuwen heel de dag om democratie behalve als het een partij is die wij niet leuk vinden.quote:Op zondag 30 januari 2011 12:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat maakt het precies tot trollen, dat het in Nederland een niet zo populaire opvatting is?
Er komen feitelijk sowieso verkiezingen. De presidentsverkiezingen staan al een hele tijd gepland voor september ... Dat ze maar gewoon eens ervoor zorgen dat die eens eerlijk verlopen ...quote:Op zondag 30 januari 2011 19:04 schreef YellowBlacks het volgende:
Ik denk dat het leger het gaat overnemen en er daarna verkiezingen komen.
Ok, waarom hoop je het dan?quote:Op zondag 30 januari 2011 12:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat maakt het precies tot trollen, dat het in Nederland een niet zo populaire opvatting is?
Dan moeten we het maar accepteren.quote:Op zondag 30 januari 2011 19:09 schreef Tware het volgende:
Ik denk dat Egypte uiteindelijke verandert in een 2e Iran. Aangezien meer 90% van de bevolking moslim is, zullen ze de Sharia maar al te graag ingevoerd zien. (bron: buitenhof vandaag)
In Turkije is ook meer dan 90% moslim,maar ziet een overgrote meerderheid een sharia toch niet zitten.quote:Op zondag 30 januari 2011 19:09 schreef Tware het volgende:
Ik denk dat Egypte uiteindelijke verandert in een 2e Iran. Aangezien meer 90% van de bevolking moslim is, zullen ze de Sharia maar al te graag ingevoerd zien. (bron: buitenhof vandaag)
Alleen al jouw fobo etc... zegt het allemaal.quote:Op zondag 30 januari 2011 12:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als het grote geld lonkt... dan weinig.quote:Op zondag 30 januari 2011 11:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Wat vooral ook de vraag is: hoe groot is de kans dat men het beter gaat doen dan het Mubarak regime van nu ? Dat de mensen werkelijk de grotere welvaart gaan krijgen waar ze om vragen ?
Er zijn veel landen waarbij meer dan 90% moslim is, waarbij de sharia niet populair is.quote:Op zondag 30 januari 2011 19:09 schreef Tware het volgende:
Ik denk de Brotherhood of Nod.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:55 schreef Romanus het volgende:
[..]
Brotherhood, ik denk dat de Assassin's achter de demonstraties zitten
Is het zo moeilijk om zelf te verzinnen dat een partij die anti-democratisch is ingesteld, ondanks dat ze democratisch aan de macht komt (net zoals Hitler, die was ook "democraat"), natuurlijk niet in de zin van het westen is? Vooral omdat een dergelijke partij alleen gebruik maakt van de democratie maar de kernwaarden ervan (vrij stemrecht bij eerlijke verkiezingen, geen onderdrukking, etc.).quote:Op zondag 30 januari 2011 12:55 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Ik vind het ook zo lekker belachelijk, we schreeuwen heel de dag om democratie behalve als het een partij is die wij niet leuk vinden.
Dat ziet er niet zo goed uit nee.quote:Op maandag 31 januari 2011 09:26 schreef Dwersdriever het volgende:
De Volkskrant heeft vandaag wat van de meningen van het Egypische volk over straffen op een rijtje gezet. Dit is afkomstig uit onderzoek van het Pew Research Center.
82 procent is voorstander van steniging bij overspel
90 procent kan geen enkele sympathie opbrengen voor joden
77 procent is voor het afhakken van handen in geval van diefstal
84 procent is voor de doodstraf voor een moslim die van godsdienst wil veranderen.
Democratie kan niet zonder tolerantie. Het is de vraag of democratie van Egypte een plezieriger land gaat maken voor wat betreft mensenrechten en wereldvrede.
Heel simpel, zoals IHVK al heeft aangekaart, ze zijn heel goed georganiseerd, dat wil zeggen ze chaos en een strijd om de macht kunnen voorkomen, met name wanneer er een machtsvacuüm ontstaat. Daarnaast hebben ze geweld afgezworen en zijn daarom een goed alternatief en blokkade jegens de Jihadisten.quote:
Hahaha! Ja sterk man!quote:Op maandag 31 januari 2011 02:30 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Alleen al jouw fobo etc... zegt het allemaal.
Ten eerste zal de Ikhwan vele coalities moeten vormen met een Al-Baradei en liberalen, ambtenaren nog in functie van Mubaraks tijd en in internationale erkenning door aan specifieke voorwaarden en eigenschappen te voldoen, derhalve zal nu de macht nooit bij één groep verzameld worden, zeker niet nu het volk ook niet enkel en specifiek roept om een Broederschap, dat voorop.quote:Op maandag 31 januari 2011 10:49 schreef IHVK het volgende:
En daarna? Verbod op alcohol? Stenigen of executeren van overspeligen?
Weet je wat ze in Iran deden met maagdelijke vrouwen die ter dood werden veroordeeld (politieke veroordelingen) Eerst trouwen met een cipier die haar ontmaagde om daarna de vrouw op te hangen.
Wie verzekert dat dat onder de broeders niet gebeurt ? En wie zegt dat de broeders en beter alternatief zijn dan Mubarak. Ja ze lijken nu aardig en vriendelijk en daar trapt de bevoling in.
Democratische besluiten om mensenrechten te schenden dienen net zo kritisch te worden bekeken als wanneer dit door een dictatuur gebeurt. Jouw redenering 'dan bepalen ze dat toch zelf' is te luchtig en gemakzuchtig.quote:Op maandag 31 januari 2011 10:58 schreef Triggershot het volgende:
Ten tweede als Egypte als volk alcoholverbod en steniging wil invoeren, hell al wil Las Vegas het, dan bepalen ze dat toch zelf?
Net zo kritisch? Ik denk dat wanneer het volk hier toe besluit het toch wel wat legitiemer (is dat een woord?) is dan wanneer een dictatuur dit voor 30 jaar doet en wij voor een groot deel als het Westen zelfde dictator steunen.quote:Op maandag 31 januari 2011 11:05 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Democratische besluiten om mensenrechten te schenden dienen net zo kritisch te worden bekeken als wanneer dit door een dictatuur gebeurt. Jouw redenering 'dan bepalen ze dat toch zelf' is te luchtig en gemakzuchtig.
Legitiemer is inderdaad een woord.quote:Op maandag 31 januari 2011 11:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Net zo kritisch? Ik denk dat wanneer het volk hier toe besluit het toch wel wat legitiemer (is dat een woord?)
Zoals ik het al eerder zei, als het volk dit voor haar zelf wil (lees: niet van the top down ) dan hebben wij daar verder niets over te zeggen, althans in mijn ogen.
Mwuah, hier wordt het wel wat breder getrokken, er werd mij twee voorbeelden gegeven waarop ik zo 'luchtig' reageerde met laat ze dat lekker zelf bepalen, dat was een alcoholverbod en steniging, niet een totalitair absolutisme over minderheden. Ik zie een democratie niet alleen als dictatuur van de meerderheid, maar ook daar waar de rechten, levens en het bestaan van minderheden in acht worden genomen, iets wat boven dictatuur van de meerderheid staat.quote:Op maandag 31 januari 2011 11:19 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Legitiemer is inderdaad een woord.
Dan denken wij hier heel anders over.
Ophangen dan maar die afvallige moslims, want de meerderheid wil het. Vervolg de joden maar, want de meerderheid wil het. Stop overspelige vrouwen maar in een kuil en stenig ze, want de meerderheid wil het.
Je stapt hier wel erg luchtig overheen. De kern van een democratische rechtsstaat is niet louter 'wat de meerderheid wil' Of het in de praktijk ook zo uit gaat pakken, is speculatie. Maar de eerder door mij aangehaalde opiniepeiling is een indicatie dat democratie niet alleen maar goeds zal brengen voor Egypte.
Dan zijn we het daar gelukkig over eens. Democratie is geen excuus voor barbarisme.quote:Op maandag 31 januari 2011 11:28 schreef Triggershot het volgende:
Ik zie een democratie niet alleen als dictatuur van de meerderheid, maar ook daar waar de rechten, levens en het bestaan van minderheden in acht worden genomen, iets wat boven dictatuur van de meerderheid staat.
Het is niet heel moeilijk om doemscenario's te verzinnen als het om de toekomst van Egypte gaat. Het is veel lastiger om in te schatten hoe een club als de Broederschap zich gaat gedragen als ze eventuele vrije verkiezingen winnen en of oppositiepartijen voldoende kracht krijgen om een goede oppositie te vormen en invloed uit te oefenen op het beleid. Vooralsnog is de Broederschap de best georganiseerde beweging en dat is een groot voordeel in een land midden in een mogelijke chaotische transitie.quote:Volk: Democratie![]()
America: No, Mubarak
America: Democratie, No broederschap!
Volk:
Boring.quote:
Ik schrik er wel van, ja.quote:Op maandag 31 januari 2011 09:26 schreef Dwersdriever het volgende:
De Volkskrant heeft vandaag wat van de meningen van het Egypische volk over straffen op een rijtje gezet. Dit is afkomstig uit onderzoek van het Pew Research Center.
84 procent is voor de doodstraf voor een moslim die van godsdienst wil veranderen.
Democratie kan niet zonder tolerantie. Het is de vraag of democratie van Egypte een plezieriger land gaat maken voor wat betreft mensenrechten en wereldvrede.
Juist ja, Kane aan de machtquote:
Wat ik meekrijg over El Baradei is hij niet geliefd maar ook niet ongeliefd. 'Meh' zou denk ik een goede omschrijving zijn. De vraag is natuurlijk ook of hij wel 'in touch' is met wat er onder de Egyptenaren leeft.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:00 schreef GaB86 het volgende:
[..]
Juist ja, Kane aan de macht
Ontopic: El Baradei is niet zo geliefd in Egypte dacht ik... dus ik weet niet wat die man echt kan doen in Egypte als hij de kans krijgt. Hij zal in ieder geval veel tijd nodig hebben als ze hem de kans geven.
Precies. Kijk stel hij heeft de 'skills' om die klus te doen daar... dan zal hij dus tijd nodig hebben. Men zal enthousiast over hem moeten worden enzovoorts. Want met 'Meh...' zijn ze dat dus niet. En als een Egyptenaar verwacht dat die 'Meh' in 1 week in een 'YEAAH!!!' moet veranderen, dan zal het niet veel goeds beloven...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:03 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Wat ik meekrijg over El Baradei is hij niet geliefd maar ook niet ongeliefd. 'Meh' zou denk ik een goede omschrijving zijn. De vraag is natuurlijk ook of hij wel 'in touch' is met wat er onder de Egyptenaren leeft.
Pew is een redelijk gerenomeerd onderzoeksbureau. De steun voor democratie onder moslims in Egypte is volgens hun onderzoeken niet heel erg hoog, al is het wel een meerderheid. Van de onderzochte moslimlanden scoort alleen Pakistan lager op dit vlak (Libanon en Turkije het hoogst)quote:Op dinsdag 1 februari 2011 01:45 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Ik schrik er wel van, ja.
Maar of ik deze cijfers geloof? Nee... vooralsnog niet. Zelfs in Saudi Arabië liggen deze cijfers niet zo hoog. En wetende hoezeer Egypte steunt op het toerisme, kan ik dit niet geloven.
En zelfs de machtige Islamic Brotherhood steunt een seculier als El Baradei om als spreekbuis van de opositie op te treden.
Pew Research Center komt wel elke keer op het juiste moment met dit soort "enge" cijfertjes. Vorige week kwamen ze met dit bericht :quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:24 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Pew is een redelijk gerenomeerd onderzoeksbureau. De steun voor democratie onder moslims in Egypte is volgens hun onderzoeken niet heel erg hoog, al is het wel een meerderheid. Van de onderzochte moslimlanden scoort alleen Pakistan lager op dit vlak (Libanon en Turkije het hoogst)
http://pewresearch.org/pu(...)est&proj=peoplepress
Voor wat betreft het toerisme-argument. Dat heeft bijvoorbeeld Indonesië er ook niet van weerhouden om allerhande zeer omstreden wetgeving door te voeren. Zie het proces tegen popster Ariel van deze week.
QFT!quote:Op maandag 31 januari 2011 09:26 schreef Dwersdriever het volgende:
Dat is niet wat onder de jongeren leeft. Dus zo'n islamitische broederschap snapt ook wel dat ze moeten moderniseren anders hebben ze over een aantal jaar weer gedonder omdat de jongeren van nu dan ouder zijn met hun eigen kinderen met progressieve visies.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:27 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
QFT!
Religie -> conservatief en niet 'out of the box' kunnen denken -> geen democratie -> geen vooruitgang -> bevolking blijft arm en achterlijk
Tja vind je het gek dat de bevolking in dat soort landen zo gefrustreerd zijn. Maar ze hebben het ook aan zichzelf te danken. Ik denk niet dat deze "revolutie" veel zal helpen.
Moeten we ze ook vooral qua steun afhankelijk maken van Iran terwijl we zelf niet zo heel goed weten wat we durven te zeggen. We moeten duidelijk maken dat wij geen vrienden meer zijn met regimes, maar met volkeren.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:32 schreef SuperHarregarre het volgende:
Leger en het volk horen bij elkaar, zeggen ze bij Aljazeera. We krijgen dus gewoon een militaire moslimrepubliek in Egypte.Dikke verbetering.
Moderniseren kan niet zonder verandering van filosofie en een andere mindset. Zoals Dwersdriever het al verwoordde: "Democratie kan niet zonder tolerantie". En de meeste jongeren daar zijn verre van tolerant. Moderniteit is niet zoiets simpels als even een ander pak aantrekken, het laatste mobieltje hebben, of een modern gebouw neerzetten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:34 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Dat is niet wat onder de jongeren leeft. Dus zo'n islamitische broederschap snapt ook wel dat ze moeten moderniseren anders hebben ze over een aantal jaar weer gedonder omdat de jongeren van nu dan ouder zijn met hun eigen kinderen met progressieve visies.
(Moet wel bij gezegd worden: Progressief is een heel relatief begrip)
Ik krijg een heel ander beeld mee van de demonstrerende jongeren. Die toch de motoren van deze revolutie zijn. Hoewel dat ook maar vlagen zijn die ik op Al Jazeera e.d. zie. Hopelijk kan deze revolutie de Egyptenaren verbroederen, ongeacht achtergrond.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:47 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Moderniseren kan niet zonder verandering van filosofie en een andere mindset. Zoals Dwersdriever het al verwoordde: "Democratie kan niet zonder tolerantie". En de meeste jongeren daar zijn verre van tolerant. Moderniteit is niet zoiets simpels als even een ander pak aantrekken, het laatste mobieltje hebben, of een modern gebouw neerzetten.
quote:Whether you are a Christian, a Muslim, or an atheist, you will demand your rights!
Moderniteit op materialistisch gebied is inderdaad iets heel anders dan moderniteit op spiritueel vlak. Dat is overigens niet typisch voor jongeren daar. Ook in Nederland lopen jongeren in flitsende outfits rond, voorzien van de laatste gadgets en een tolerantieniveau dat slechts in het stenen tijdperk als progressief zou worden gezien.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:47 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Moderniseren kan niet zonder verandering van filosofie en een andere mindset. Zoals Dwersdriever het al verwoordde: "Democratie kan niet zonder tolerantie". En de meeste jongeren daar zijn verre van tolerant. Moderniteit is niet zoiets simpels als even een ander pak aantrekken, het laatste mobieltje hebben, of een modern gebouw neerzetten.
Lukt niet, hun filosofie is out-dated. Wij kennen scheiding der machten, scheiding van kerk en staat. Dat begrip kennen zij daar niet. Zij denken aan democratie alleen vrijheid om te stemmen, geen militaire onderdrukking, maar wel de islamitische tradities in stand houden. Maar dat is een hele simplistische manier van democratie natuurlijk. Zij denken aan een moderne en liberale vorm van sharia. Maar dat gaat niet werken natuurlijk, je kunt ook niet een beetje zwanger zijn.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:51 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Ik krijg een heel ander beeld mee van de demonstrerende jongeren. Die toch de motoren van deze revolutie zijn. Hoewel dat ook maar vlagen zijn die ik op Al Jazeera e.d. zie. Hopelijk kan deze revolutie de Egyptenaren verbroederen, ongeacht achtergrond.
[..]
Laat die mensen dat zelf ontdekken. Bij ons is de ontwikkeling naar het huidige systeem ook niet overnachts gegaan. Dat heeft eeuwen gekost en de nodige slachtoffers. Islam is een paar honderd jaar jonger en heeft dus nog iets meer tijd nodig om zichzelf naar dat stadium te ontwikkelen. Wij kunnen niet afdwingen dat dat versneld gaat, wlke goede bedoelingen we ook mogen hebben. Bemoeienis van buitenaf roept meestal alleen maar het tegenovergestelde effect op.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:13 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Lukt niet, hun filosofie is out-dated. Wij kennen scheiding der machten, scheiding van kerk en staat. Dat begrip kennen zij daar niet. Zij denken aan democratie alleen vrijheid om te stemmen, geen militaire onderdrukking, maar wel de islamitische tradities in stand houden. Maar dat is een hele simplistische manier van democratie natuurlijk. Zij denken aan een moderne en liberale vorm van sharia. Maar dat gaat niet werken natuurlijk, je kunt ook niet een beetje zwanger zijn.
In Turkije is het ook redelijk gelukt. Waarom zou er geen seculiere leider in Egypte op kunnen staan?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:13 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Lukt niet, hun filosofie is out-dated. Wij kennen scheiding der machten, scheiding van kerk en staat. Dat begrip kennen zij daar niet. Zij denken aan democratie alleen vrijheid om te stemmen, geen militaire onderdrukking, maar wel de islamitische tradities in stand houden. Maar dat is een hele simplistische manier van democratie natuurlijk. Zij denken aan een moderne en liberale vorm van sharia. Maar dat gaat niet werken natuurlijk, je kunt ook niet een beetje zwanger zijn.
Het is natuurlijk iets geweldigs wat Kemal Atatürk heeft gedaan, heel bijzonder! Maar vergeet niet, hij was een harde generaal die alleen met militair overwicht de liberalisering van Turkije heeft doorgedrukt. En alleen door een groot militaire leger wat af en toe ingreep lukte Turkije het redelijk. Maar in Egypte zijn ze nou juist die militaire dwang (terecht) zat.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:26 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
In Turkije is het ook redelijk gelukt. Waarom zou er geen seculiere leider in Egypte op kunnen staan?
De Bijbel is anders dan de Koran, de ene ideologie is de andere niet. De Bijbel is grotendeels een verzameling van overleveringverhalen met een boodschap, de Koran is "het letterlijke woord van god" met instructies. De sharia die hieruit vloeit gaat meer dan alleen over religieuze zaken, het is geheel omvattend: het gaat over juridische, bestuurskundige, militaire, en zelfs medische zaken. Omdat het woord van god is, is het definitief, er bestaat geen mogelijkheid tot verandering en dus verbetering van opvattingen. En omdat het letterlijk moet worden genomen valt er ook veel moeilijker omheen te praten. Bij de Bijbel ligt dit veel gemakkelijk, die is veel vager, dus ook voor meer interpretaties vatbaar.quote:En daarnaast, lukt het christenen niet ook prima om modern om te gaan met oude Bijbelteksten? Waarom kunnen we daar op den duur geen moslim-democraten verwachten zoals we hier christen-democraten hebben?
AtaEgyptenaar.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:26 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
In Turkije is het ook redelijk gelukt. Waarom zou er geen seculiere leider in Egypte op kunnen staan?
En daarnaast, lukt het christenen niet ook prima om modern om te gaan met oude Bijbelteksten? Waarom kunnen we daar op den duur geen moslim-democraten verwachten zoals we hier christen-democraten hebben?
Zo werkt dat natuurlijk niet in deze tijd hé...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:23 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Laat die mensen dat zelf ontdekken. Bij ons is de ontwikkeling naar het huidige systeem ook niet overnachts gegaan. Dat heeft eeuwen gekost en de nodige slachtoffers. Islam is een paar honderd jaar jonger en heeft dus nog iets meer tijd nodig om zichzelf naar dat stadium te ontwikkelen. Wij kunnen niet afdwingen dat dat versneld gaat, wlke goede bedoelingen we ook mogen hebben. Bemoeienis van buitenaf roept meestal alleen maar het tegenovergestelde effect op.
Kom op zeg... wat o.a. Thorbecke gedaan heeft in ons land voor onze democratie/regeringsvorm is nogal wat anders dan Griekenland vroeger was. Dat Griekenland is namelijk hetzelfde als m'n domme auto vergelijking... dat is een oudere versie. En je begint nu eenmaal niet bij een verouderde versie van iets als er een veel modernere versie van iets bestaat.quote:Op woensdag 2 februari 2011 07:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
Er was geen referentie? De eerste democratie ontstond al in de Griekse tijd!
En wat bedoel je met dat wij met andere landen een van de eerste waren?
Ik denk dat bemoeienissen van het buitenland absoluut niet gaan werken. En ik denk ook niet dat je moet verwachten dat wij nog gaan meemaken dat het een rustig, veilig en democratisch land wordt zoals veel westerse landen.
Een democratie vormen moet het volk zelf doen, van binnenuit, en dat gaat in de loop van jaren met vallen en opstaan.
Maak hier aub geen Afganistan of Irak 2 van.
Interessante metafoor, waar ik het mee eens benquote:Op woensdag 2 februari 2011 07:04 schreef GaB86 het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet in deze tijd hé...
Toen wij onze democratie gestalte begonnen te geven waren we met andere landen één van de eerste. Er was dus ook geen referentie of wat dan ook. Toen konden we niet schreeuwen om een democratie zoals die nu is, omdat we dat niet exact kenden.
Egyptenaren kunnen dat nu wel, én je kunt dus ook zoiets invoeren. Dan hoef je dus echt niet te doen alsof dat sloom enzovoorts moet zoals dat bij ons ging.
In een land waar ze nog nooit een auto gehad hebben gaan ze ook niet eerst in een oud fordje rijden...
Oh en natuurlijk moet het van binnen uit komen, wij moeten niet te veel er in mengen inderdaad, dat vind ik ook.
En dat de Islam jonger is of wat dan ook is ook geen reden om iets trager te doen... Juist als je de Islam er te veel bij blijft betrekken zal het nooit lukken. Een belangrijk element van democratie in mijn ogen is immers ook scheiding van kerk en staat. Onze kerk is alles behalve modern, alles behalve met de tijd mee gegaan...
Mubaraks aanwezigheid was een betere garantie voor vrijheid dan wat de Egyptenaren nu te wachten staat, vrees ik.quote:Op maandag 31 januari 2011 09:26 schreef Dwersdriever het volgende:
Nee, Mubarak was een betere garantie voor het Westen op een pro-Westers Egypte. Als Eqyptenaren zelf heel die vrijheid niet willen maakt het ook niet uit voor hen wie de macht heeft.quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:50 schreef stekelzwijn het volgende:
Mubaraks aanwezigheid was een betere garantie voor vrijheid dan wat de Egyptenaren nu te wachten staat, vrees ik.
Niet. Een van de grootste onderliggende grieven zijn de gestegen voedselprijzen, helaas voor Egypte worden die vooral door de grondstoffen bepaald en Egypte heeft geen grip daarop.quote:Op woensdag 2 februari 2011 19:05 schreef Citizen.Erased het volgende:
De helden van de revolutie zijn de boeven van morgen. Ben echt eens benieuwd hoe dat allemaal georganiseerd gaat worden.
ik bedoelde te zeggen dat minderheidsgroepen het nog veel moeilijker gaan krijgen. mensen met modernere opvattingen en/of een andere leefwijze zullen straks zwaar de pineut zijn.quote:Op woensdag 2 februari 2011 18:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, Mubarak was een betere garantie voor het Westen op een pro-Westers Egypte. Als Eqyptenaren zelf heel die vrijheid niet willen maakt het ook niet uit voor hen wie de macht heeft.
Vergeet even niet dat deze opstand vooral economisch is en niets anders en dat Egyptische economie als deze opstand voorbij is zwaar in de puin zal liggen, alle westerse bedrijven trekken zich nu schielijk terug. Een groot Amerikaans bedrijf met een fabriek aldaar heeft niet alleen de deuren gesloten maar de hele installatie in beton gegoten en afgeschreven, lokaal personeel moet het zelf maar uitzoeken, buitenlands personeel is geevacueerd.
Exact. Hoorde op Radio 1 ook al dat veel Christenen inmiddels al niet meer demonstreren omdat het voornamelijk een feestje van Moslims geworden is.quote:Op woensdag 2 februari 2011 19:10 schreef stekelzwijn het volgende:
[..]
ik bedoelde te zeggen dat minderheidsgroepen het nog veel moeilijker gaan krijgen. mensen met modernere opvattingen en/of een andere leefwijze zullen straks zwaar de pineut zijn.
Dat is goed mogelijk, ja, maar wat veel erger is dat is dat een machtswisseling de echte problemen niet gaat oplossen en dat Egypte wel eens voor een zeer lange tijd een uitermate onstabiel land kan gaan worden.quote:Op woensdag 2 februari 2011 19:10 schreef stekelzwijn het volgende:
[..]
ik bedoelde te zeggen dat minderheidsgroepen het nog veel moeilijker gaan krijgen. mensen met modernere opvattingen en/of een andere leefwijze zullen straks zwaar de pineut zijn.
Beste Dwersdriever, mijn antwoord is ook niet bedoeld om jouw antwoord onderuit te halen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:24 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Pew is een redelijk gerenomeerd onderzoeksbureau. De steun voor democratie onder moslims in Egypte is volgens hun onderzoeken niet heel erg hoog, al is het wel een meerderheid. Van de onderzochte moslimlanden scoort alleen Pakistan lager op dit vlak (Libanon en Turkije het hoogst)
http://pewresearch.org/pu(...)est&proj=peoplepress
Voor wat betreft het toerisme-argument. Dat heeft bijvoorbeeld Indonesië er ook niet van weerhouden om allerhande zeer omstreden wetgeving door te voeren. Zie het proces tegen popster Ariel van deze week.
Hoe doet El Baradei het eigenlijk bij het "moslimbroederschap"?quote:Op donderdag 3 februari 2011 05:31 schreef truepositive het volgende:
Hopelijk niet el baradei want die zit ook in de zak van amerika.
http://www.plaintruth.com(...)egyptian-revolt.html
quote:Op donderdag 3 februari 2011 05:31 schreef truepositive het volgende:
Hopelijk niet el baradei want die zit ook in de zak van amerika.
http://www.plaintruth.com(...)egyptian-revolt.html
Voor een succesvolle democrati(e)sering is een volle buik toch wel een noodzaak, anders is het bij voorbaat al een verloren zaak.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:00 schreef michaelmoore het volgende:
En de EU beperkt zich tot ongerustheid omtrent de toevoer van hun dure Egyptische sperzieboontjes naar de EU
http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=57829
Ik ben ook al vaak in Egypte geweest en neem van mij aan , er zijn wél veel mensen die op de Moslimbroederschap en strengere regels ivm Islam zitten te wachten. Maar het hangt sterk af van waar je bent. Vergelijk het met Amerika waar er ook een sterk verschil is tussen de 'moderne' Oost en Westkust met z'n grote steden en de "Midwest" die ertussen ligt en véél conservatiever is. Dat is in Egypte net zo het geval. In Cairo en de toeristische gebieden is men misschien weinig "Islam-fundamentalistisch" maar ga het maar eens in de tussenliggende gebieden gaan vragen wat ze denken ...quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:26 schreef WhiteMagic het volgende:
ik ben nu in egypte, en kan jullie vertellen dat er niet veel mensen zitten te wachten op de brotherhood...
wat de egyptenaren niet willen is:
corruptie (omkoping, fraude, politie die alles mag, vervalste verkiezingen, etc)
prijsverhogingen (spreekt voor zich)
ze zitten dus niet te wachten op strengere regels betreft de islam...
ik bedoel maar... de meerderheid van de mannen smoked hasj om maar een voorbeeld te geven
wat ik nog niemand heb horen zeggen is dat sommigen Amr Moussa ook zien als potentiele president
De Egyptenaren zien niets van die boontjes hoorquote:Op donderdag 3 februari 2011 22:46 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Voor een succesvolle democrati(e)sering is een volle buik toch wel een noodzaak, anders is het bij voorbaat al een verloren zaak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |