abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 januari 2011 @ 03:16:24 #1
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_92028024
Mocht Egypte de weg van Tunesië volgen, en Mubarak verdwijnt...
Hoe dan verder te gaan met Egypte; de enige opositiegroep (Islamic Brotherhood) is de enige die serieus is georganiseerd... Tegelijkertijd hebben de meeste Egyptische jongeren niets met deze partij, en zij zijn de mensen achter de demonstraties.

Interessante patstelling vond ik, en keek dus nog even naar Al Jazeera vannacht. En wat ik zag stemde me niet direct vrolijk... De jongeren hebben als ongeorganiseerde groep niet een mond van waaruit ze spreken, iedereen wil iets anders.
En waar de meeste machtovernames eindigen in tranen (omdat elke opositie partij zich maar bij elkaar aansluit om de "vijand"weg te krijgen... ) was het hier niet anders.
Eerst Mubarak wegjagen, daarna zien we wel verder, want het kan alleen maar beter gaan.

El Baradei leek een goede kandidaat, maar niemand ziet hem zitten in Egypte. Maar zelfs bij de demonstrerende jongeren is nog niemand echt opgestaan als leider.
Het lijkt alsof ze denken dat het allemaal vanzelf gaat... en zo lijkt het een kwestie van tijd dat of een vooraanstaand lid van de moslim brotherhood opstaat als nieuwe leider, of de eerste legerleider die zich openlijk aan de kant schaart van het volk, de nieuwe leider wordt van Egypte (mocht Mubarak de strijd verliezen).

Wat zijn jullie meningen hierover?
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_92028104
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_92028318
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 01:28 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Mubarak zal daar niet weggaan totdat er een nieuw poppetje door de amerikanen benoemd word, als deze mensen straks evt een anti-westerse regering kiezen, dan kan het in een evt oorlogsituatie betekenen dat Europa eerst om Afrika heen moet varen om in de perzische golf te komen, laatstaan dat Israel zo'n evt democratische uitkomst ooit zou accepteren.
De enige reden dat zo'n revolutie in Tunesie wel zou kunnen lukken is omdat ze geen strategische posities bezitten en het voor de EU veel makkelijker is om wat fergatten ten zuiden van italie neer te leggen als ze moeilijk zouden gaan doen.
Dat dus.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 12:33:30 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_92034493
Iran steunt de opstanden van alle moslims in Noord-Afrika

quote:
za 29 jan 2011, 12:05
Iran steunt demonstranten Egypte
TEHERAN - De demonstranten in Egypte krijgen steun uit opmerkelijke hoek. De Iraanse machthebbers, die anderhalf jaar geleden zelf grootschalige straatprotesten trotseerden, scharen zich achter de „rechtmatige eis” van de betogers in het Noord-Afrikaanse land. Dat heeft een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken gezegd tegen staatspersbureau IRNA.

Volgens de zegsman streven de Egyptische demonstranten naar gerechtigheid. „Iran verwacht dat de bestuurders van Egypte luisteren naar de stem van dit islamitische land”, aldus de woordvoerder.

Iran en Egypte verbraken aan het eind van de jaren zeventig de onderlinge betrekkingen. Dit gebeurde na de Egyptische erkenning van de staat Israël en de islamitische revolutie in Iran. Tot woede van Teheran bood Egypte onderdak aan de verdreven sjah van Perzië, het huidige Iran.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_92052370
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 12:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Goh, wat sympathiek van Iran :') Vooral wrang en ongeloofwaardig al je weer dit soort berichten leest:

Executie Bahrami bevestigd; contacten met Iran bevroren
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_92052498
Ik hoop dat de broederschap dan aan de macht komt.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 20:49:49 #8
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_92053791
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 20:16 schreef Triggershot het volgende:
Ik ook. Lekker goedkope dadels (met als bonus extra wapen export).
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_92054060
quote:
Brotherhood, ik denk dat de Assassin's achter de demonstraties zitten
  zondag 30 januari 2011 @ 01:53:41 #10
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_92064757
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 03:35 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Dat dus.
Als deze revolutie doorgaat, dan heeft Mubarak niets meer voor het zeggen. Dus vergeet Mubarak voorlopig maar even.
Uiteraard zullen Amerika, Rusland, Israël en China staan te springen om vriendschappen aan te knopen met Egypte (niet dat Egypte - voor zover bekend- ) olie of andere grondstoffen heeft... Maar wie het Suezkanaal beheerst, beheerst de aanvoer naar Europa/ Israël van olie.

Sowieso lijkt het mij wel handig als Europa kiest voor de demonstranten. Het liefst voor de jongere demonstranten en niet voor de brotherhood.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  zondag 30 januari 2011 @ 01:57:46 #11
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_92064879
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 12:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Iran kan het wel vergeten, zelfs de moslim brotherhood wil hun niet... want Iran is Sji-Itisch (wat net zo veel is als ongelovigen voor de Soenitische brotherhood). Sterker nog; de sji-iten beelden Mohammed nog altijd af, dat mag volgens Iran!
Zie die paar spotprenten uit Denemarken... in Iran worden bij elke belangrijke processie afbeeldingen van Mohammed meegedragen.
En met het nieuws via El Jazeera waardoor deze beelden de hele Arabische wereld rondgaan... Nee, Iran wordt nooit een belangrijke partij voor de meerderheid van het Egyptische volk.
Dan ben ik nog eerder bang voor Al Quaida.
  zondag 30 januari 2011 @ 02:00:49 #12
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_92064964
quote:
Natuurlijk hoop je dat als Trollmod. :|W
Maar kun je niet op een minder interessant onderwerp gaan trollen?
  zondag 30 januari 2011 @ 11:54:11 #13
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_92070528
Wat vooral ook de vraag is: hoe groot is de kans dat men het beter gaat doen dan het Mubarak regime van nu ? Dat de mensen werkelijk de grotere welvaart gaan krijgen waar ze om vragen ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_92072297
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 02:00 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Natuurlijk hoop je dat als Trollmod. :|W
Maar kun je niet op een minder interessant onderwerp gaan trollen?
Wat maakt het precies tot trollen, dat het in Nederland een niet zo populaire opvatting is?
pi_92072822
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 12:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat maakt het precies tot trollen, dat het in Nederland een niet zo populaire opvatting is?
Ik vind het ook zo lekker belachelijk, we schreeuwen heel de dag om democratie behalve als het een partij is die wij niet leuk vinden.
Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole
  zondag 30 januari 2011 @ 13:20:47 #16
319952 waj1
Wat kijk je nou?
pi_92073698
Ik denk dat Europa & de VS staan voor een groot dilemma:
- De demonstranten steunen, en hierdoor riskeren dat het
moslimbroederschap (de grootste georganiseerde oppositiebeweging)
aan de macht komt, waardoor de VS een belangrijke bondgenoot in
het Midden-Oosten kwijtraakt & zo beetje de enige Arabische staat
die Israel als land erkent.Egypte is ook van strategisch en economisch
belang, vanwege het Suez-Kanaal.

- Of toch Moebarak blijven steunen, wat geen populair besluit zal zijn
en de afkeer die veel Arabieren al hadden van het Westen vergroten,
waardoor de anti-Westerse fundamentalistische beweging (zoals het moslimbroederschap,
of misschien werkt dit ook weer stimulerend voor Al-Qaida) ook weer
aan invloed zal winnen...

Het is een lastige keuze 8)7 ...
"There are no stupid questions, just stupid people."
"être, c'est être vu"
pi_92073806
ik gok op een generaal die de kant van de jongeren kiest, en vervolgens komen er verkiezingen waaraan de moslim broederschap niet aan mee mag doen.
pi_92086954
Wellicht wordt de nieuwe grote man Mohamed El Baradei.

Ik bespeurde tijdens zijn IAEA-periode altijd een objectiviteit en integriteit waar vooral de VS niet van hielden. De VS waren aanhoudend van mening dat El Baradei zich niet kritisch genoeg opstelde richting het Iraans nucleaire programma. El Baradei liet zich er kennelijk niet door beïnvloeden en was opvallend meegaand richting Iran.

Zodoende zullen de VS er alles aan doen om El Baradei van de troon weg te houden. Die wordt beschouwd als pro-Iraans en zal Egypte vast richting Turkije, Syrië en Iran doen ombuigen.
pi_92089356
ik weet niet, volgens mij is het die el baradei wel gelukt om iran van de nukes af te houden
  zondag 30 januari 2011 @ 18:48:34 #20
pi_92089473
El Baradei lijkt alleen binnen Egypte niet zo geliefd of zelfs maar bekend ...
pi_92090303
Ik denk dat het leger het gaat overnemen en er daarna verkiezingen komen.
  zondag 30 januari 2011 @ 19:06:08 #22
pi_92090364
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 19:04 schreef YellowBlacks het volgende:
Ik denk dat het leger het gaat overnemen en er daarna verkiezingen komen.
Er komen feitelijk sowieso verkiezingen. De presidentsverkiezingen staan al een hele tijd gepland voor september ... Dat ze maar gewoon eens ervoor zorgen dat die eens eerlijk verlopen ...
pi_92090507
Ik denk dat Egypte uiteindelijke verandert in een 2e Iran. Aangezien meer 90% van de bevolking moslim is, zullen ze de Sharia maar al te graag ingevoerd zien. (bron: buitenhof vandaag)
#winning
  zondag 30 januari 2011 @ 19:12:38 #24
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_92090621
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 12:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ok, waarom hoop je het dan?
pi_92092741
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 19:09 schreef Tware het volgende:
Ik denk dat Egypte uiteindelijke verandert in een 2e Iran. Aangezien meer 90% van de bevolking moslim is, zullen ze de Sharia maar al te graag ingevoerd zien. (bron: buitenhof vandaag)
Dan moeten we het maar accepteren.

Kennelijk toch de wil van het volk en de warde aard van de Islam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')