abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92947399
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:12 schreef Morendo het volgende:

[..]

Het is misschien een beetje cynisch, maar dat ligt er net aan hoelang je ze opsluit.
Dat doen ze in de US. Daar lopen de kosten van het gevangeniswezen helemaal uit de klauwen.

Maar inderdaad op hun 85ste kunnen ze weinig kwaad meer doen...althans... bejaarden zijn ook irritant.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 00:21:13 #177
198365 Morendo
The Real Deal
pi_92947683
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:14 schreef Tem het volgende:
Dat doen ze in de US. Daar lopen de kosten van het gevangeniswezen helemaal uit de klauwen.
Opsluiten is inderdaad erg duur. Heroine en crack gratis uitdelen lijkt mij in beginsel beter. In ieder geval zijn autokraak's en staatovervallen wel ontzettend irritant en dient het ook relatief zwaar bestraft te worden.
Die Lebenslust bringt dich um.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 00:22:23 #178
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_92947728
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 23:50 schreef Morendo het volgende:

[..]

Een Cohen-groupie die anderen bekritiseerd vanwege hun debatkwaliteiten. :D

Zo slecht was Loeki bovendien niet.
Hij moest zelfs gecorrigeerd worden over het standpunt van de SP

En er kwam met name afgekloven partijretoriek uit. Nergens wist hij aanvallen te weerleggen.
pi_92947935
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:21 schreef Morendo het volgende:

[..]

Opsluiten is inderdaad erg duur. Heroine en crack gratis uitdelen lijkt mij in beginsel beter. In ieder geval zijn autokraak's en staatovervallen wel ontzettend irritant en dient het ook relatief zwaar bestraft te worden.
Maar er wordt al zwaar gestraft in Nederland. Daarnaast is het voornamelijk weer symboolpolitiek. Zwaarder straffen is duurder en levert niets op. Lijkt me niet iets wat de VVd zou moeten willen.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 00:33:50 #180
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_92948225
Hogere pakkans iemand???
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 februari 2011 @ 01:05:38 #181
862 Arcee
Look closer
pi_92949590
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 22:38 schreef freako het volgende:
Behoorlijk wat verschuivingen tov vorige week:
[ afbeelding ]
Ik vind het optreden van VVD en CDA ook bepaald niet indrukwekkend. Het komt bleek en ongeïnspireerd over. Dat de linkse partijen niet veel beter overkomen geeft ook te denken, maar op een meerderheid hoeven VVD, CDA en PVV op dit moment denk ik niet te rekenen, heel anders dan een aantal weken of maanden terug. De mensen die namens de EK op de voorgrond treden voor de VVD en het CDA spreken lang niet zo aan als de mensen in de TK en het kabinet.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 02:30:09 #182
198365 Morendo
The Real Deal
pi_93001542
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
Hogere pakkans iemand???
Dat is ook niet geheel onbelangrijk. In Duitsland ligt het aantal opgeloste misdrijven overigens veel hoger, dus misschien moet Ivo eens een studietripje plannen naar Berlijn?
Die Lebenslust bringt dich um.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 02:47:16 #183
177885 JoaC
Het is patat
pi_93001810
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 02:30 schreef Morendo het volgende:

[..]

Dat is ook niet geheel onbelangrijk. In Duitsland ligt het aantal opgeloste misdrijven overigens veel hoger, dus misschien moet Ivo eens een studietripje plannen naar Berlijn?
-100.000 euro :D
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_93001848
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 22:42 schreef Hexagon het volgende:
Het optreden van meneer Hermans heeft de VVD zo te zien geen goed gedaan
Een conclusie van lik-me-vestje, er zijn zoveel redenen waarom een electorale verschuiving op kan treden. Debatten waar vrij weinig mensen naar kijken (ik mijd het bijvoorbeeld waar mogelijk) en die ontaarden in geschreeuw over en weer lijken mij niet echt een goede kandidaat in dat opzicht.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:28:04 #185
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_93004635
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 02:49 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Een conclusie van lik-me-vestje, er zijn zoveel redenen waarom een electorale verschuiving op kan treden. Debatten waar vrij weinig mensen naar kijken (ik mijd het bijvoorbeeld waar mogelijk) en die ontaarden in geschreeuw over en weer lijken mij niet echt een goede kandidaat in dat opzicht.
Nee, best een goede conclusie:

DEN HAAG - De verkiezingsdebatten op tv hebben de coalitie van VVD, CDA en PVV geen goedgedaan. De trend is neerwaarts. Premier Rutte vreest 'Belgische toestanden'.

De campagne van de coalitiepartijen voor de statenverkiezingen zit in de problemen. Eén week van verkiezingsdebatten heeft VVD, CDA en PVV volgens de laatste peilingen een eerder voorspelde meerderheid in de senaat gekost. De lijsttrekkers voor de Eerste Kamer, Elco Brinkman (CDA) en Loek Hermans (VVD), boeren achteruit.

Belgische toestanden
Premier Rutte poogde vrijdag op zijn persconferentie nogmaals zijn kiezers op te porren. Hij vreest 'Belgische toestanden', met een kabinet dat straks steeds tegen een muur op loopt in de Eerste Kamer. Hij vermoedt dat het onder de kiezers 'volkomen onvoldoende bekend' is hoeveel er op het spel staat. 'Denk nou niet: dat komt wel goed.'

Vorige week nog had de gedoog­coalitie in de peilingen een meerderheid van 38 of meer zetels. Na de eerste tv-debatten lopen de peilingen uiteen, maar de trend voor de coalitie is neerwaarts.
Volgens bureau Synovate is de meerderheid zelfs verdampt: daar zakte de VVD in één week tijd van 17 naar 14, het CDA leverde er één in en staat nu op 9. Alleen de PVV plust een zetel en komt op 11. Maar 34 van de 75 zetels is niet genoeg.

Winst voor links
Die ontwikkelingen sporen met hoe de tv-optredens van de verschillende lijsttrekkers door het publiek zijn ervaren; Brinkman en Hermans zwak, PVV-lijsttrekker Machiel de Graaf vrij sterk. Nog alarmerender voor de coalitie moet zijn dat de linkse partijen grosso modo winst boeken ten opzichte van vorige week.

Sap (GroenLinks), Pechtold (D66) en Roemer (SP), ze werden allen positief beoordeeld. Door een overwegend links kijkerspubliek, maar toch... Cohen (PvdA), tot dusver zwak acterend, wint zichtbaar aan zelfvertrouwen en werd woensdagavond door een deskundigenpanel van Pauw & Witteman zelfs tot winnaar van het debat uitgeroepen.
Zo groeit het vertrouwen op links.

Rel
Niet toevallig liep donderdag een debat over passend onderwijs met minister Marja van Bijsterveldt uit op een rel. Op hoge toon eiste de voltallige oppositie dat Rutte naar de Kamer zou komen om zich te verantwoorden voor 300 miljoen aan bezuinigingen op onderwijs aan kinderen met problemen. Rutte weigerde. Het was de oppositie niet ontgaan dat hij eerder die dag wél tijd had voor een ontmoeting met Libelle-lezers. 's Avonds zat hij te werken in het Torentje, maar hij zal niet op zijn gemak hebben gezeten. Voor het eerst sinds het aantreden van zijn kabinet ruikt de oppositie eensgezind bloed.

Dat kunnen VVD en CDA nooit bedoeld hebben met hun keuze om met Hermans en Brinkman de oude garde naar voren te schuiven in de campagne.

Hoop
In de redenering vooraf bij VVD en CDA speelde hoop een grote rol. Die redenering was dat Rutte als premier beter boven de partijen kon blijven staan. Fractieleider Stef Blok is geen stemmenkanon, dus ook hij kon beter op de achtergrond blijven. CDA-leider Maxime Verhagen heeft helemaal veel baat bij een laag profiel, hij moet vooral voorkomen dat de te verwachten verkiezingsnederlaag aan hem blijft kleven. Dus zouden Verhagen, Blok en Rutte wegblijven bij de tv-debatten.

De hoop was dat ze daar ook niet nodig zouden zijn. Hermans en Brinkman konden het alleen wel rooien, de almaar stijgende waardering voor het kabinet zou voldoende blijken om een meerderheid binnen te slepen.

Urgentie
Die hoop is nog niet weg. In coalitiekringen wordt gewezen op een mogelijk positief effect van de dalende peilingen: het besef van urgentie bij vooral de achterban van VVD en PVV zou erdoor kunnen toenemen. Want die urgentie, de zogenoemde 'kiezersintentie', is juist bij die partijen laag, véél lager dan bij links. VVD'ers blijven relatief sneller thuis, veel PVV-aanhangers zijn er zich gemiddeld minder van bewust dat er verkiezingen aankomen.

'Laat Cohen vooral hard blijven roepen dat de kiezers via de Staten dit kabinet naar huis kunnen sturen', zegt een partijstrateeg aan coalitiezijde. 'Dan horen onze kiezers het misschien ook.'

Meer urgentie kweken bij de eigen achterban en dan alsnog Mark Rutte inzetten, dat is nu de strategie van de coalitie. Dit weekend gaat de premier skiën, daarna zal hij veelvuldig op tv verschijnen om zijn achterban wakker te schudden.

http://www.volkskrant.nl/(...)nsgezind-bloed.dhtml

Ook wel tekenend, dat de VVD onmiddellijk weer de 'bangmaak' knop indrukt door te gaan schermen met 'Belgische toestanden'.
'Gaat het licht (weer) uit' , VVD, als er geen rechtse meerderheid in de EK komt?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_93004816
Suggereert Rutte nou dat het goed mis is wanneer mensen op de oppositie stemmen? Jaja, premier van alle Nederlanders.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:39:27 #187
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_93004869
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:37 schreef KoosVogels het volgende:
Suggereert Rutte nou dat het goed mis is wanneer mensen op de oppositie stemmen? Jaja, premier van alle Nederlanders.
Zijn 'premier van alle Nederlanders' staat op hetzelfde niveau als zijn 'handreiking naar de oppositie', Bush's 'Read my lips: No new taxes', Clinton's "I did not have sexual relations with this woman" en Hitler's 'Geen verdere territoriale eisen in Europa' :)
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_93006483
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, best een goede conclusie:
Oh, de Volkskrant schrijft het, dan is het natuurlijk waarheid. :') Je mag best wat kritischer zijn hoor, anders kan ik het versterkt broeikaseffect ook wel relateren aan het feit dat vrouwen meer zijn gaan werken over de afgelopen 50 jaar. Gewoon ontwikkelingen naast elkaar leggen is niet genoeg om ze te verklaren.
pi_93011384
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik vind het optreden van VVD en CDA ook bepaald niet indrukwekkend. Het komt bleek en ongeïnspireerd over. Dat de linkse partijen niet veel beter overkomen geeft ook te denken, maar op een meerderheid hoeven VVD, CDA en PVV op dit moment denk ik niet te rekenen, heel anders dan een aantal weken of maanden terug. De mensen die namens de EK op de voorgrond treden voor de VVD en het CDA spreken lang niet zo aan als de mensen in de TK en het kabinet.
Aan de andere kant profiteren VVD en CDA wel vaak van de lagere opkomst. Hoe dat bij de PVV zal gaan is even afwachten, maar bij de Europese verkiezingen deden die het ook zeer goed. Daarnaast heb je nog de SGP die ook wel achter veel van de plannen staat. Daarnaast is een meerderheid in de EK minder doorslaggevend dan in de TK. Ik verwacht wel dat de drie partijen een meerderheid kunnen halen, al zal het spannender worden dan ik een paar weken geleden had gedacht.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 14:36:42 #190
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_93012164
Waarom moest GroenLinks die missie nu weer steunen :( ? Nu is het helft van het GroenLinks-electoraat weer overgelopen naar de PvdA, waardoor Links minder verdeeld lijkt.

Alhoewel die meerderheid er wel komt, aangezien ze bij de EU-verkiezingen ook zeiden dat de PVV maar weinig stemmen zou gaan halen. Uiteindelijk werden ze de tweede partij.
pi_93012581
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:36 schreef Holograph het volgende:
Waarom moest GroenLinks die missie nu weer steunen :( ? Nu is het helft van het GroenLinks-electoraat weer overgelopen naar de PvdA, waardoor Links minder verdeeld lijkt.

Alhoewel die meerderheid er wel komt, aangezien ze bij de EU-verkiezingen ook zeiden dat de PVV maar weinig stemmen zou gaan halen. Uiteindelijk werden ze de tweede partij.
Ik denk eerlijk gezegd dat maar weinig PVV'ers weten dat er 2 maart gestemd mag worden.
pi_93012645
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat maar weinig PVV'ers weten dat er 2 maart gestemd mag worden.
Die hebben geen straatmilitie die roept jij 2 maart pvda stem, jij anders geen uitkering krijg!
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_93012714
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:48 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Die hebben geen straatmilitie die roept jij 2 maart pvda stem, jij anders geen uitkering krijg!
Haha hoehoe hihi. Wist je dat het opkomstpercentage onder allochtoni's erg laag is?
pi_93012719
Dames de SC is iets verderop.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_93012735
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Haha hoehoe hihi. Wist je dat het opkomstpercentage onder allochtoni's erg laag is?
Tijd voor een subsidie.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_93012871
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zolang ze het op 2 maart maar weten :)
pi_93012875
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:50 schreef du_ke het volgende:
Dames de SC is iets verderop.
Hoezo? Ik voer een normale discussie. Ik vermeld enkel dat ik vermoed dat veel PVV'ers niet weten dat er gestemd mag worden op 2 maart. Daarnaast hoop ik dat veel CDA'ers thuisblijven omdat de partij in de loser-mood is.
pi_93012893
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:54 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Zolang ze het op 2 maart maar weten :)
Hoop je daarop?
pi_93012972
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hoop je daarop?
Waarom niet? Het is toch goed voor de democratie dat iedereen tenminste weet dat er verkiezingen zijn? Daarnaast hebben ze ook gewoon een stempas gekregen en wordt er zeker op de dag zelf genoeg aandacht aan besteedt, dus lijkt me sterk dat het bepaalde mensen compleet ontgaat dat er verkiezingen zijn (behalve dan kluizenaars en mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn).
  zondag 20 februari 2011 @ 11:45:50 #200
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93048960
quote:
Opkomst verkiezingen daalt met de jaren

AMSTERDAM - Maurice de Hond verwacht bij de Provinciale Statenverkiezingen een opkomst van zo'n 5 procent lager dan vorige keer. Onderzoekers van TNS NIPO peilden in opdracht van het blad Binnenlands Bestuur en concludeerden dat 47 procent van de Nederlanders zeker wel van plan is te gaan stemmen.

Wat het opkomstpercentage op 2 maart ook zal zijn, hoger dan 50 procent zit er hoogstwaarschijnlijk niet in. De afgelopen jaren is de animo om een provinciebestuur en indirect de samenstelling van de Eerste Kamer te beïnvloeden, fors gedaald. In 1966 was de opkomst maar liefst 94,6 procent. Maar toen gold nog een opkomstplicht.

Hieronder een overzicht van vier decennia Statenverkiezingen op basis van cijfers van het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP) in Amsterdam. Het zou logisch zijn geweest dat in 1986 ook PS-verkiezingen plaats hadden gevonden, maar in dat jaar werden in verband met een grondwetswijziging tussentijdse Eerste Kamerverkiezingen gehouden zonder voorafgaande tussentijdse Statenverkiezingen.

1970 - 68,9 procent
1974 - 75,1 procent
1978 - 79,6 procent
1982 - 68,4 procent
1987 - 66,3 procent
1991 - 52,3 procent
1995 - 50,2 procent
1999 - 45,6 procent
2003 - 47,6 procent
2007 - 46,3 procent
http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland

Het verhaal over die PS-verkiezingen in 1986 is overigens onzin. De zittingsduur van de Staten was een jaartje verlengd tot 1987, omdat het onwenselijk werd gevonden dat de gemeenteraadsverkiezingen en de Statenverkiezingen in hetzelfde jaar werden gehouden.

[ Bericht 7% gewijzigd door freako op 20-02-2011 12:12:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')