Je zit straks in de situatie dat je uitgaven hoger zijn dan tweemaal het normbedrag, dus ik verwacht wel dat je voor aftrek in aanmerking komt (aftrek is dan de uitgaven minus de normbedragen minus OV-vergoeding). Het zou gunstiger zijn als je een werkgever vindt die in ruil voor een lager loon een deel van je scholingskosten (belastingvrij) vergoedt.quote:Op maandag 24 januari 2011 13:04 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Scholingskosten kon ik niet aftrekken, want ik heb nog recht op stufi (als in ik mag lenen en OV kaart)
Hmm mja straks kom ik daar wel bovenuit, maar ik gok dat ze dat normbedrag wel zullen aanpassen. Ik ben waarschijnlijk in september of oktober klaar en daarna ga ik pas fulltime werken, dus dan gaat een werkgever geen kosten meer vergoeden achteraf neem ik aan. Ik ga het tegen die tijd allemaal maar eens uitzoeken.quote:Op maandag 24 januari 2011 13:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je zit straks in de situatie dat je uitgaven hoger zijn dan tweemaal het normbedrag, dus ik verwacht wel dat je voor aftrek in aanmerking komt (aftrek is dan de uitgaven minus de normbedragen minus OV-vergoeding). Het zou gunstiger zijn als je een werkgever vindt die in ruil voor een lager loon een deel van je scholingskosten (belastingvrij) vergoedt.
Ik keek even alsof ik water zag branden. Maar je doelt op de provicinale staten verkiezingen ergens dit jaar?quote:Op maandag 24 januari 2011 17:29 schreef eriksd het volgende:
Overigens, als ik zo naar die peilingen kijk wordt het nog kiele-kiele
Dacht je dat er een woord ontbrak ofzo?quote:Op maandag 24 januari 2011 18:21 schreef motorbloempje het volgende:
oh, never mindverkeerd gelezen.
Nee, je betaald eenmalig collegegeld. Bewijs van betaling/termijnbetaling moet je opsturen naar de 2e instelling danwel 2e faculteit.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:50 schreef andre347 het volgende:
Ik zit nu in mijn tweede jaar van mijn studie. Op zich heb ik wel tijd om er een studie naast te doen. Die start ik dan volgend jaar. Grote vraag is dan betaal ik dan ook extra?
geen extra collegeld, wel een boete gedurende het laatste jaar van je opleiding als je beide nominaal doet.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:50 schreef andre347 het volgende:
Ik zit nu in mijn tweede jaar van mijn studie. Op zich heb ik wel tijd om er een studie naast te doen. Die start ik dan volgend jaar. Grote vraag is dan betaal ik dan ook extra?
Als je de ene opleiding afrond en nog met de ander bezig bent, ga je toch instellingsgeld betalen ipv collegegeld?quote:Op maandag 24 januari 2011 19:53 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
geen extra collegeld, wel een boete gedurende het laatste jaar van je opleiding als je beide nominaal doet.
Volgens mij was met dit voorstel er toch ook een probleem met het legaliteitsbeginsel, dat wetten niet met terugwerkende kracht mogen worden ingevoerd?quote:Op maandag 24 januari 2011 22:47 schreef Accordtje het volgende:
Ik denk overigens dat als je dit aan zou vechten bij het Europese Hof dat je best een kans maakt om zo'n zaak te winnen. Zal niet de eerste keer zijn dat NL op de vingers getikt wordt door het Europese Hof.
Waarom moet ik links stemmen omdat jij zo met je studies omgaat?quote:Op maandag 24 januari 2011 17:23 schreef Stefanovich het volgende:
Shit zeg, na mijn VWO heb ik een studie gedaan -> na een jaar mee gekapt.
Toen ben ik een jaar gaan werken, nu ben ik in september weer met een studie begonnen waar ik onlangs weer mee gekapt ben, heb ik straks al 3 jaar vertraging en geen studie. Dan moet ik nog weer een studie gaan doen en dan is het maar de vraag hoe lang ik daarover ga doen. Dus dat word een leuke boete voor mijEn dan daarnaast ook al dat geleende geld wat ik dan terug moet betalen... ik weet wel dat ik nu ga proberen NIET meer te lenen.
Fuck dit kabinet, fuck Rutte en Verhagen! 2 maart allemaal links stemmen!
Nou ja in principe voeren ze het natuurlijk niet echt met terugwerkende kracht in, anders zouden ook mensen die al afgestudeerd zijn en er een paar jaar langer over hebben gedaan nog beboet worden. En dat is nu niet het geval.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:49 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Volgens mij was met dit voorstel er toch ook een probleem met het legaliteitsbeginsel, dat wetten niet met terugwerkende kracht mogen worden ingevoerd?
Ik zou naar Belgie of een ander land uitwijken.quote:Op maandag 24 januari 2011 17:23 schreef Stefanovich het volgende:
Shit zeg, na mijn VWO heb ik een studie gedaan -> na een jaar mee gekapt.
Toen ben ik een jaar gaan werken, nu ben ik in september weer met een studie begonnen waar ik onlangs weer mee gekapt ben, heb ik straks al 3 jaar vertraging en geen studie. Dan moet ik nog weer een studie gaan doen en dan is het maar de vraag hoe lang ik daarover ga doen. Dus dat word een leuke boete voor mijEn dan daarnaast ook al dat geleende geld wat ik dan terug moet betalen... ik weet wel dat ik nu ga proberen NIET meer te lenen.
Fuck dit kabinet, fuck Rutte en Verhagen! 2 maart allemaal links stemmen!
Ik blijf het stom vinden dat je een boete krijgtquote:Op maandag 24 januari 2011 19:53 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
geen extra collegeld, wel een boete gedurende het laatste jaar van je opleiding als je beide nominaal doet.
Nou ja daar ben ik allang blij mee... Dan gaan ze misschien die stomme bureaucratische regeltjes eens wat loslaten waardoor studenten nu soms een jaar langer over hun studie doen dan nodig.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 07:54 schreef ethiraseth het volgende:
Het is nog stommer dat ze universiteiten gaan beboeten.![]()
ja klopt, die bureaucratie ook... gelukkig krijg je je diploma straks bij een pakje boter!quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja daar ben ik allang blij mee... Dan gaan ze misschien die stomme bureaucratische regeltjes eens wat loslaten waardoor studenten nu soms een jaar langer over hun studie doen dan nodig.
Ja, want die zullen vast eruit gaan, in plaats van simpelweg vakken schrappen. Het is de bureaucratie die bepaalt wie weg moet, en die gaan echt niet zichzelf wegsturen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja daar ben ik allang blij mee... Dan gaan ze misschien die stomme bureaucratische regeltjes eens wat loslaten waardoor studenten nu soms een jaar langer over hun studie doen dan nodig.
Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel niet dat ze het onderwijsniveau naar beneden moeten (of hoeven) halen, maar sommige regeltjes kunnen ze best wat flexibeler mee omgaan zonder dat dat verder consequenties heeft, behalve dat een student zo'n 9 maanden eerder klaar is met z'n studie.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:20 schreef Mankatans het volgende:
[..]
ja klopt, die bureaucratie ook... gelukkig krijg je je diploma straks bij een pakje boter!
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Flexibel in-en uitschrijven. En niet per half jaar. Zou al heel erg helpen. Heeft een zieke een tijdlang te weinig energie om te studeren, dan schrijft hij zich uit en loopt geen vertraging op.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:20 schreef Mankatans het volgende:
[..]
ja klopt, die bureaucratie ook... gelukkig krijg je je diploma straks bij een pakje boter!
valt gewoon onder de bachelor. Dus schakeljaar is 1 jaar uitloop van HBO, is het langer dan krijg je boetequote:Op woensdag 26 januari 2011 09:55 schreef Sodium het volgende:
De ene universiteit stelt voor (bijna) alle instromers een schakeljaar verplicht, de andere universiteit heeft geen, of veel minder dergelijke programma's. Wanneer schakeljaren als een jaar vertraging in de bachelor- of masterfase gaan tellen, kun je verwachten dat zij-instromers de mogelijke financiële consequenties in hun studiekeuze laten meewegen en eerder kiezen voor een universiteit waar het schakeljaar niet verplicht is. En dat terwijl die schakeljaren juist bedoeld zijn als selectiemiddel en om te voorkomen dat mensen door een kennisdeficiency vertraging oplopen of hun master niet halen.
Zij-instromers hebben overigens hun bachelor veelal al afgerond. Dus of ze voor zij-instromers binnen de bachelor vallen, betwijfel ik. Maar waar valt het dan wel onder?
Vreemd. Stel nou dat je aan instelling A je bachelor met een jaar vertraging haalt en voor je master niet onvoorwaardelijk toelaatbaar bent bij instelling B en om die reden bij instelling B een schakeljaar gaat volgen. Aannemende dat het schakeljaar onder de 'bachelorvertraging' valt, betaal je als student de beoogde ¤3000 boete (want: meer dan een jaar vertraging in je bachelor+schakeljaar) én een van de onderwijsinstellingen moet een boete betalen (zoals de wet voorschrijft). Maar welke instelling betaalt dan die instellingsboete? De instelling waar je je bachelor haalde, maar waar je al niet meer studeert, of de instelling die je het schakeljaar aanbiedt, maar waar je niet je bachelor voltooide? Volgens mij is hier helemaal niet over nagedacht.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:45 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
valt gewoon onder de bachelor. Dus schakeljaar is 1 jaar uitloop van HBO, is het langer dan krijg je boete
begin je aan master dan geen boete omdat het master is.logisch he
Ach er is over zoveel niet nagedacht. Het is het zoveelste populistische stokpaardje waarmee niets structureel verbeterd wordt. Makkelijk te verpakken voor "het volk" en als achteraf blijkt dat er veel simpelere oplossingen zijn (sociaal leenstelsel, stufi 30% inperken e.d.) dan willen ze er nog niet aan omdat zij alles beter weten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:16 schreef Sodium het volgende:
[..]
Vreemd. Stel nou dat je aan instelling A je bachelor met een jaar vertraging haalt en voor je master niet onvoorwaardelijk toelaatbaar bent bij instelling B en om die reden bij instelling B een schakeljaar gaat volgen. Aannemende dat het schakeljaar onder de 'bachelorvertraging' valt, betaal je als student de beoogde ¤3000 boete (want: meer dan een jaar vertraging in je bachelor+schakeljaar) én een van de onderwijsinstellingen moet een boete betalen (zoals de wet voorschrijft). Maar welke instelling betaalt dan die instellingsboete? De instelling waar je je bachelor haalde, maar waar je al niet meer studeert, of de instelling die je het schakeljaar aanbiedt, maar waar je niet je bachelor voltooide? Volgens mij is hier helemaal niet over nagedacht.
Dat is wat iedereen roept. Behalve Zijlstra en die knakker van het CDA. En wat mensen hier op Fok die automatisch alles wat het kabinet doet goed vinden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:16 schreef Sodium het volgende:
[..]
Vreemd. Stel nou dat je aan instelling A je bachelor met een jaar vertraging haalt en voor je master niet onvoorwaardelijk toelaatbaar bent bij instelling B en om die reden bij instelling B een schakeljaar gaat volgen. Aannemende dat het schakeljaar onder de 'bachelorvertraging' valt, betaal je als student de beoogde ¤3000 boete (want: meer dan een jaar vertraging in je bachelor+schakeljaar) én een van de onderwijsinstellingen moet een boete betalen (zoals de wet voorschrijft). Maar welke instelling betaalt dan die instellingsboete? De instelling waar je je bachelor haalde, maar waar je al niet meer studeert, of de instelling die je het schakeljaar aanbiedt, maar waar je niet je bachelor voltooide? Volgens mij is hier helemaal niet over nagedacht.
En dan wel hypocriet meelopen vorige week. Als de boete volledig bij studenten was gekomen had je hoogleraren e.d. niet gehoord.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:24 schreef ShadyLane het volgende:
Collegevoorzitters lobbyen om de hele boete van 6000 euro bij de studenten neer te leggen
Ofschoon ik als arbeidersdochter die nooit het financiele risico had durven nemen als ik nu 18 was geweest niet sta te juichen bij de langstudeerdersboete, zou ik als ie dan nu eenmaal toch onafwendbaar is liever de instellingen zelf ontzien en dan helaas toch maar de hele last bij de studenten neerleggen. Zoals de plannen nu zijn is het een garantie op verdere diploma-inflatie.
Dat zou voor mij betekenen dat ik, omdat ik een maand te lang over m'n studie doe, moet stoppen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:24 schreef ShadyLane het volgende:
Collegevoorzitters lobbyen om de hele boete van 6000 euro bij de studenten neer te leggen
Ofschoon ik als arbeidersdochter die nooit het financiele risico had durven nemen als ik nu 18 was geweest niet sta te juichen bij de langstudeerdersboete, zou ik als ie dan nu eenmaal toch onafwendbaar is liever de instellingen zelf ontzien en dan helaas toch maar de hele last bij de studenten neerleggen. Zoals de plannen nu zijn is het een garantie op verdere diploma-inflatie.
Die alleen maar in gevaar komt omdat op de universiteiten bezuinigd wordt. Als de boete volledig bij de student kwam te liggen was de universiteit buiten schot, en was er minder druk om te bezuinigen, en dus geen reden om mee te doen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:28 schreef ShadyLane het volgende:
Ik vind dat niet hypocriet. Ze liepen vorige week mee voor de onderwijskwaliteit lijkt me.
Had je jaren geleden maar moeten weten dat dit eraan zat te komen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:29 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat zou voor mij betekenen dat ik, omdat ik een maand te lang over m'n studie doe, moet stoppen.
En dan hadden ze waarschijnlijk niet meegedaan. Ik mis wat daar hypocriet aan is?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:30 schreef ethiraseth het volgende:
Die alleen maar in gevaar komt omdat op de universiteiten bezuinigd wordt. Als de boete volledig bij de student kwam te liggen was de universiteit buiten schot, en was er minder druk om te bezuinigen, en dus geen reden om mee te doen.
Idd. Dan had ik niet zo'n lange stage gedaan, waarvoor ik wel collegegeld heb betaald, geen extra onderwijs gevolgd en geen extra stufi gekregen, dus ook geen extra kosten gemaakt. Hell, ik heb zelf 6000 euro inkomensbelasting betaald in dat jaar. Oh oh wat heb ik de overheid veel gekost.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:30 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Die alleen maar in gevaar komt omdat op de universiteiten bezuinigd wordt. Als de boete volledig bij de student kwam te liggen was de universiteit buiten schot, en was er minder druk om te bezuinigen, en dus geen reden om mee te doen.
[..]
Had je jaren geleden maar moeten weten dat dit eraan zat te komen.
Dat vermoeden had ik bij dit voorstel al eerderquote:Op woensdag 26 januari 2011 12:16 schreef Sodium het volgende:
Volgens mij is hier helemaal niet over nagedacht.
Met dat argument kun je ook veel gehandicapten mooi te pakken nemen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:50 schreef rubje het volgende:
Ik vind dat de studenten teveel lopen te klagen als profiteurs vd samenleving die geen belasting betalen en wel een hoop noten op hun zang hebben.![]()
![]()
![]()
En wie denk je dat later voor jouw AOW gaat betalen?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:50 schreef rubje het volgende:
Ik vind dat de studenten teveel lopen te klagen als profiteurs vd samenleving die geen belasting betalen en wel een hoop noten op hun zang hebben.![]()
![]()
![]()
Ik vind het niet meer dan logisch dat mensen ( ongeacht hoe geweldig ze zijn) als ze te lang over een studie doen gewoon zelf maar moeten gaan dokken.![]()
studeren is tenslotte een gunst,geen recht! Onderwijs is wel een recht!
quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:47 schreef ethiraseth het volgende:
http://www.nrcnext.nl/blo(...)-die-we-stom-vinden/
Waarvoor huldequote:Het jojo-effect doet zich ook op andere terreinen voor. Zo weet iedereen dat het onzin is om universiteiten een boete op te leggen van 3.000 euro voor elke student die niet presteert. Universiteiten, die zulke studenten niet mogen weren, hebben immers maar één manier om de boete te ontlopen: de belabberdste studenten zo snel mogelijk een diploma geven. Dat doen ze dan ook.
Hoewel het onderwijspeil broodnodig omhoog moet, gaat het door dit beleid natuurlijk rap naar beneden; het onderwijs valt niet af, het wordt dikker. Over vijftien jaar zal een parlementaire enquête worden gehouden naar de vraag wie er zo stom is geweest. Wel, iedereen is zo stom geweest, van de minister-president tot de ambtenaren aan toe.
Waarom zou ik extra moeten betalen?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:50 schreef rubje het volgende:
![]()
![]()
Ik vind het niet meer dan logisch dat mensen ( ongeacht hoe geweldig ze zijn) als ze te lang over een studie doen gewoon zelf maar moeten gaan dokken.![]()
quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:33 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Idd. Dan had ik niet zo'n lange stage gedaan, waarvoor ik wel collegegeld heb betaald, geen extra onderwijs gevolgd en geen extra stufi gekregen, dus ook geen extra kosten gemaakt. Hell, ik heb zelf 6000 euro inkomensbelasting betaald in dat jaar. Oh oh wat heb ik de overheid veel gekost.
Sterke blog. (ook andere posts)quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:47 schreef ethiraseth het volgende:
Wat nou profiteurs?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:50 schreef rubje het volgende:
![]()
![]()
Je mag alleen je eigen leven inrichten als je 40 uur werkt. Doe je dat niet dan ben je altijd een profiteur volgens sommige mensen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat nou profiteurs?
Stel nou even, hè, dat we van het meest negatieve voorbeeld uitgaan, namelijk de luie student die niet studeert maar liever bier zuipt en daarom langstudeerder is.
Wat voor maatschappelijke kosten veroorzaakt zo iemand? Studiefinanciering? Nee, want dat krijg je als langstudeerder toch al niet. Extra onderwijsuitgaven voor de overheid? Nee, want de universiteiten krijgen toch al geen rooie cent voor langstudeerders. Extra lasten voor de universiteit? Nee, want die luie bierzuipstudent zuipt bier ipv. naar college te gaan.
Oftewel: die luie bierzuipende langstudeerder die doet dat op eigen kosten. En wat is daar mis mee? Wat heeft de overheid zich in godsnaam te bemoeien met de manier waarop iemand op eigen kosten zijn of haar leven inricht!?
Dat blijkt wel ja. Was trouwens ook het argument van staatssecretaris Zijlstra: langstudeerders kosten geld omdat ze nog niet werken en geen belasting betalen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:00 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je mag alleen je eigen leven inrichten als je 40 uur werkt. Doe je dat niet dan ben je altijd een profiteur volgens sommige mensen.
Waarom is dat stom? Universiteiten ontvangen van het OCW het grootste deel van de rijksbijdrage op basis van ingeschreven jaren. Universiteiten met meer langstudeerders krijgen dus meer rijksbijdrage.Tevens worden de inkomsten uit deze maatregelen weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 07:54 schreef ethiraseth het volgende:
Het is nog stommer dat ze universiteiten gaan beboeten.![]()
Eigenlijk is het hele plan stom, maarja, de betrokken politici hebben zich nu zo ingegraven dat ze alleen met gezichtsverlies er nog uit kunnen komen, en ze slopen liever het hele Nederlandse onderwijs dan toegeven dat ze fout zaten.
Nee, want langstudeerders tellen daarin niet mee.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:21 schreef algebra010 het volgende:
W
[..]
Waarom is dat stom? Universiteiten ontvangen van het OCW het grootste deel van de rijksbijdrage op basis van ingeschreven jaren. Universiteiten met meer langstudeerders krijgen dus meer rijksbijdrage.
Mooi stuk.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:47 schreef ethiraseth het volgende:
We studeren, leven, ademen alleen nog maar voor de economie!quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:00 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je mag alleen je eigen leven inrichten als je 40 uur werkt. Doe je dat niet dan ben je altijd een profiteur volgens sommige mensen.
Ja, vanaf 2015 wordt er geinvesteerd, wanneer dit kabinet er niet meer zit dus.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:21 schreef algebra010 het volgende:
W
[..]
Waarom is dat stom? Universiteiten ontvangen van het OCW het grootste deel van de rijksbijdrage op basis van ingeschreven jaren. Universiteiten met meer langstudeerders krijgen dus meer rijksbijdrage.Tevens worden de inkomsten uit deze maatregelen weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd.
Het volgende kabinet zal zich ongetwijfeld niet geroepen voelen om zich te houden aan oude beloftes...quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, vanaf 2015 wordt er geinvesteerd, wanneer dit kabinet er niet meer zit dus.
Precies.quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:03 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Het volgende kabinet zal zich ongetwijfeld niet geroepen voelen om zich te houden aan oude beloftes...
Hoera voor de kenniseconomie.quote:
Als je de loterij wint betaal je belasting, dus die redenering gaat niet op.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat blijkt wel ja. Was trouwens ook het argument van staatssecretaris Zijlstra: langstudeerders kosten geld omdat ze nog niet werken en geen belasting betalen.
Maar die redenering is natuurlijk zo krom als een hoepel. Stel, je wint de loterij. Dan kan je gewoon lekker de hele dag thuis op je luie reet gaan zitten zonder dat je een boete krijgt. Maar als je denkt van nee, ik ga niet de hele dag op m'n luie reet zitten, ik ga studeren, maar vanwege m'n dikke bankrekening ga ik dat wel lekker rustig aan doen, dán heb je ineens wél een boete van 3000 euro verdiend.
En toch moet je dan die boete betalen vanwege de zogenaamde maatschappelijke kosten die je zou veroorzaken. Des te idioter dus.quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Als je de loterij wint betaal je belasting, dus die redenering gaat niet op.
Ah zo bedoel je. Ja inderdaadquote:Op woensdag 26 januari 2011 19:14 schreef Igen het volgende:
[..]
En toch moet je dan die boete betalen vanwege de zogenaamde maatschappelijke kosten die je zou veroorzaken. Des te idioter dus.
Daar kan je vergif op innemen. Een besluit als dit rechtvaardigen met investeringen die niet meer in deze kabinetsperiode aan bod komen is simpelweg een gekunsteld argument om mensen aan de kant van deze bezuinigingen te krijgen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:03 schreef Ewelina het volgende:
Het volgende kabinet zal zich ongetwijfeld niet geroepen voelen om zich te houden aan oude beloftes...
Joepie, mag ik dubbel gaan betalen! Ik ben toch al zo rijk!quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:16 schreef ethiraseth het volgende:
Parttimers moeten ook maar een boete krijgen, want ze kunnen ook voltijd gaan werken en zo meer belasting opleveren.
moet je maar niet zo lui zijn en de belastingbetaler zoveel kosten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:45 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Joepie, mag ik dubbel gaan betalen! Ik ben toch al zo rijk!
Ja, joh, ik ben toch zo lui. Vandaar dat ik 'maar' 24-28/32 u p/w werk en een pretstudie doe die nooit enig nut zal hebben volgens het kabinet. Ik parasiteer op de samenleving. Ik ga mij nu in een hoekje zitten schamen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:48 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
moet je maar niet zo lui zijn en de belastingbetaler zoveel kosten.
ik doe mee.quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:52 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ja, joh, ik ben toch zo lui. Vandaar dat ik 'maar' 24-28/32 u p/w werk en een pretstudie doe die nooit enig nut zal hebben volgens het kabinet. Ik parasiteer op de samenleving. Ik ga mij nu in een hoekje zitten schamen.
quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:03 schreef Ewelina het volgende:
Nog zo'n geniaal idee van Halbe: http://www.dub.uu.nl/content/onwillige-ouders-toch-geen-extra-beurs
Meestal is de prijs die je betaalt voor getroubleerde relaties met je ouders al hoog genoeg.
Ik snap het ook echt niet. Als je alles wil vereenvoudigen en bureaucratie wil verminderen, moet je voor 30% minder stufi kiezen. Bij wijze van spreken twee getalletjes in excel veranderen. Nu moet er weer een heel systeem worden opgezet om bij te houden wie waar vertraging oploopt, welke onderwijs instelling moet betalen. Je zit met situaties waarin mensen van studie veranderen, mensen die een schakeljaar doen. Nee dat wordt lekker eenvoudig, bovendien is iedereen hier tegen en denk ik dat de meeste mensen met 30% minder stufi kunnen leven.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:07 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Sjongejonge haal gewoon 30% van de stufi af en dan zijn we allemaal klaar. Kan het volgende kabinet het bovendien makkelijker terugdraaien als we weer willen "investeren" i.t.t. de permanente schade die opgelopen wordt als er boetes uitgedeeld gaan worden
Alleen gaat die lamlul er even aan voorbij dat er ook deeltijdstudenten zijn die naast hun 40-urige werkweek een studie volgen. En dat die studie de laatste tijd op een lager pitje gestaan kan hebben vanwege ene economische crisis, waarin de meeste even genoeg aan hun hoofd hadden met betrekking tot het werk.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat blijkt wel ja. Was trouwens ook het argument van staatssecretaris Zijlstra: langstudeerders kosten geld omdat ze nog niet werken en geen belasting betalen.
Daar zullen ze niet echt gevoelig voor zijn...Maar ik denk dat het bij het Europese Hof sowieso wel aan te vechten is. Zou me niets verbazen als die de regering weer eens op de vingers tikken. Zou tenslotte niet de eerste keer zijn dat ze wat invoeren wat eigenlijk helemaal niet kan/mag.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:44 schreef Deliah het volgende:
Misschien kan je het aanvechten als het doorgaat. Boete alleen voor personen die niet werken of iets dergelijks.
Dit zou de beste oplossing zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:04 schreef MoneyTalks het volgende:
Schaf gewoon de stufi compleet af, en collegegeld ook. Geen gezeik, iedereen rijk.
goed stukje text.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:42 schreef ShadyLane het volgende:
Dit stuk zet alles ook nog eens goed op 'n rijtje.
Er ontbreekt nog dat veel langstudeerders geen extra kosten maken, omdat ze andere dingen doen dan studeren. In het ziekenhuis liggen, stage lopen, bestuursjaar, etc. Het kost de universiteit dus ook vaak niets extra's, ze ontvangen zelfs het wettelijk collegegeld dat de student betaalt.quote:
en langstudeerders werken ook vaak naast hun studie, wat weer inkomsten oplevert voor de overheid e.d.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:05 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Er ontbreekt nog dat veel langstudeerders geen extra kosten maken, omdat ze andere dingen doen dan studeren. In het ziekenhuis liggen, stage lopen, bestuursjaar, etc. Het kost de universiteit dus ook vaak niets extra's, ze ontvangen zelfs het wettelijk collegegeld dat de student betaalt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |