abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91825553
Maar ik denk niet dat ik de studie die ik op dit moment doe in de reguliere tijd afrond. 1 jaartje uitloop denk ik. Als ik dan volgend jaar met een 2e studie begin loop ik dan 1 jaar uit. Dan betaal ik een boete + instellingsgeld?
pi_91825994
Zoals al vaker gehoord is dit natuurlijk gewoon het veranderen van de spelregels tussentijds.
Vooraf weet je dat je 4 jaar stufi krijgt, doe je er langer over dan betaal je die jaren dus zelf en je hebt 10 jaar de tijd om die stufi om te laten zetten in een gift.

Als straks op een x aantal wegen de maximumsnelheid wordt verhoogd naar 130 km/uur (de regel wordt dus veranderd) dan kan ik toch ook geen snelheidsboetes met terugwerkende kracht aanvechten die ik daarvoor heb gekregen? Beetje zelfde verhaal.

Ik denk overigens dat als je dit aan zou vechten bij het Europese Hof dat je best een kans maakt om zo'n zaak te winnen. Zal niet de eerste keer zijn dat NL op de vingers getikt wordt door het Europese Hof.
  maandag 24 januari 2011 @ 22:49:25 #228
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_91826131
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:47 schreef Accordtje het volgende:
Ik denk overigens dat als je dit aan zou vechten bij het Europese Hof dat je best een kans maakt om zo'n zaak te winnen. Zal niet de eerste keer zijn dat NL op de vingers getikt wordt door het Europese Hof.
Volgens mij was met dit voorstel er toch ook een probleem met het legaliteitsbeginsel, dat wetten niet met terugwerkende kracht mogen worden ingevoerd?
pi_91826170
quote:
Op maandag 24 januari 2011 17:23 schreef Stefanovich het volgende:
Shit zeg, na mijn VWO heb ik een studie gedaan -> na een jaar mee gekapt.
Toen ben ik een jaar gaan werken, nu ben ik in september weer met een studie begonnen waar ik onlangs weer mee gekapt ben, heb ik straks al 3 jaar vertraging en geen studie. Dan moet ik nog weer een studie gaan doen en dan is het maar de vraag hoe lang ik daarover ga doen. Dus dat word een leuke boete voor mij :') En dan daarnaast ook al dat geleende geld wat ik dan terug moet betalen... ik weet wel dat ik nu ga proberen NIET meer te lenen.

Fuck dit kabinet, fuck Rutte en Verhagen! 2 maart allemaal links stemmen!
Waarom moet ik links stemmen omdat jij zo met je studies omgaat?

1x een jaar vertraging ok of eens switchen maar rest is toch echt niet nodig.
Our business in the field of fight, Is not to question, but to prove our might.
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
pi_91826437
Wat betreft spelregels veranderen tijdens het spel, dat hebben ze ook gedaan met het instellingscollegeld voor een 2e studie. Nieuw is het dus niet, en een probleem kennelijk ook niet.

Het is dat de universiteiten zelf overgangsregelingen e.d. troffen, anders waren die mensen gewoon hard de lul.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:09:54 #231
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_91827409
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:49 schreef Dekatria het volgende:

[..]

Volgens mij was met dit voorstel er toch ook een probleem met het legaliteitsbeginsel, dat wetten niet met terugwerkende kracht mogen worden ingevoerd?
Nou ja in principe voeren ze het natuurlijk niet echt met terugwerkende kracht in, anders zouden ook mensen die al afgestudeerd zijn en er een paar jaar langer over hebben gedaan nog beboet worden. En dat is nu niet het geval.
Als jij besluit om volgend schooljaar verder te gaan met je studie, ga je akkoord met de nieuwe spelregels.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:14:29 #232
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91827637
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:23 schreef Stefanovich het volgende:
Shit zeg, na mijn VWO heb ik een studie gedaan -> na een jaar mee gekapt.
Toen ben ik een jaar gaan werken, nu ben ik in september weer met een studie begonnen waar ik onlangs weer mee gekapt ben, heb ik straks al 3 jaar vertraging en geen studie. Dan moet ik nog weer een studie gaan doen en dan is het maar de vraag hoe lang ik daarover ga doen. Dus dat word een leuke boete voor mij :') En dan daarnaast ook al dat geleende geld wat ik dan terug moet betalen... ik weet wel dat ik nu ga proberen NIET meer te lenen.

Fuck dit kabinet, fuck Rutte en Verhagen! 2 maart allemaal links stemmen!
Ik zou naar Belgie of een ander land uitwijken.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_91827733
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:53 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

geen extra collegeld, wel een boete gedurende het laatste jaar van je opleiding als je beide nominaal doet.
Ik blijf het stom vinden dat je een boete krijgt :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 07:54:41 #234
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91835901
Het is nog stommer dat ze universiteiten gaan beboeten. :')

Eigenlijk is het hele plan stom, maarja, de betrokken politici hebben zich nu zo ingegraven dat ze alleen met gezichtsverlies er nog uit kunnen komen, en ze slopen liever het hele Nederlandse onderwijs dan toegeven dat ze fout zaten. :')
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 10:09:44 #235
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_91838251
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 07:54 schreef ethiraseth het volgende:
Het is nog stommer dat ze universiteiten gaan beboeten. :')
Nou ja daar ben ik allang blij mee... Dan gaan ze misschien die stomme bureaucratische regeltjes eens wat loslaten waardoor studenten nu soms een jaar langer over hun studie doen dan nodig.
pi_91838571
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:09 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Nou ja daar ben ik allang blij mee... Dan gaan ze misschien die stomme bureaucratische regeltjes eens wat loslaten waardoor studenten nu soms een jaar langer over hun studie doen dan nodig.
ja klopt, die bureaucratie ook... gelukkig krijg je je diploma straks bij een pakje boter!
  dinsdag 25 januari 2011 @ 10:33:17 #237
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91838973
quote:

[..]

Ja, want die zullen vast eruit gaan, in plaats van simpelweg vakken schrappen. Het is de bureaucratie die bepaalt wie weg moet, en die gaan echt niet zichzelf wegsturen.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 10:37:24 #238
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_91839141
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:20 schreef Mankatans het volgende:

[..]

ja klopt, die bureaucratie ook... gelukkig krijg je je diploma straks bij een pakje boter!
Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel niet dat ze het onderwijsniveau naar beneden moeten (of hoeven) halen, maar sommige regeltjes kunnen ze best wat flexibeler mee omgaan zonder dat dat verder consequenties heeft, behalve dat een student zo'n 9 maanden eerder klaar is met z'n studie.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 12:13:44 #239
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91842481
quote:

[..]

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:20 schreef Mankatans het volgende:

[..]

Flexibel in-en uitschrijven. En niet per half jaar. Zou al heel erg helpen. Heeft een zieke een tijdlang te weinig energie om te studeren, dan schrijft hij zich uit en loopt geen vertraging op.

Geen harde voorkennis-eisen bij vakken. Faal je? Dat is dan je eigen probleem. Voor vakevaluaties zouden alleen de studenten die wel aan die eisen voldoen kunnen worden meegenomen, zodat de docent het niveau niet hoeft te verlagen voor mensen met gebrek aan voorkennis.

Meer ruimte voor keuzevakken binnen de curricula. Practica niet allemaal op dezelfde dag plannen. Of in verschillende sessies voor kleinere groepen, zodat ook studenten met andere roosters mee zouden kunnen doen. Minors.

Verdiepings vakken van 7 EC waar je maar 5 voor krijgt. Voor de student die verdieping in zijn vakgebied zoekt, maar niet een heel hounours-vak bovenop zijn studie wil/kan volgen.

Al die dingen zouden enigszins kunnen helpen tegen het afleveren van eenvormige 'fabrieks studenten'.

Wat ook belangrijk is, is of die boete in stukjes gehakt mag worden. 1 maand over tijd, zit je dan meteen aan die 3000 euro? Of 1/12 van 3000?

Het lijkt me erg belangrijk voor het niveau dat dat in stukjes mag, anders gaan er een boel thesissen afgeraffeld worden, en dat kan niet de bedoeling zijn..
pi_91883775
Even iets anders: hoe zit het eigenlijk met de schakeljaren? Van sommige universiteiten weet ik dat ze voor zij-instromers (naast eventuele instroomeisen) een schakeljaar verplicht stellen alvorens begonnen mag worden met de masterfase. Op deze manier hoopt men uitval te reduceren. Maar waar valt zo'n schakeljaar onder? Wordt het gezien als een half jaar of jaar uitloop binnen de masterfase, of staat het geheel buiten de regeling? Iemand enig idee?
  woensdag 26 januari 2011 @ 09:41:08 #241
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91883859
Ga er maar vanuit dat dat gewoon meetelt als een heel jaar binnen de bachelor waarschijnlijk. De regeling lijkt zich totaal niet druk te maken om allerlei varianten (deeltijd wordt er compleet onmogelijk doorgemaakt bijvoorbeeld), dus een uitzondering voor schakeljaren lijkt me niet aanwezig.

[ Bericht 6% gewijzigd door ethiraseth op 26-01-2011 09:51:25 ]
pi_91883981
Schakeljaren vallen binnen de bachelor geloof ik. Dat is bij onze studie het geval.
pi_91884216
De ene universiteit stelt voor (bijna) alle instromers een schakeljaar verplicht, de andere universiteit heeft geen, of veel minder dergelijke programma's. Wanneer schakeljaren als een jaar vertraging in de bachelor- of masterfase gaan tellen, kun je verwachten dat zij-instromers de mogelijke financiële consequenties in hun studiekeuze laten meewegen en eerder kiezen voor een universiteit waar het schakeljaar niet verplicht is. En dat terwijl die schakeljaren juist bedoeld zijn als selectiemiddel en om te voorkomen dat mensen door een kennisdeficiency vertraging oplopen of hun master niet halen.

Zij-instromers hebben overigens hun bachelor veelal al afgerond. Dus of ze voor zij-instromers binnen de bachelor vallen, betwijfel ik. Maar waar valt het dan wel onder?
pi_91884287
of erger: het niveau naar beneden halen omdat ze vakken volgen waar ze nog niet genoeg kennis voor hebben, maar waar de universiteit niet veel aan doet omdat ze anders ook met een boete opgescheept zitten :) :z
Ja doei.
  woensdag 26 januari 2011 @ 11:45:04 #245
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_91887595
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:55 schreef Sodium het volgende:
De ene universiteit stelt voor (bijna) alle instromers een schakeljaar verplicht, de andere universiteit heeft geen, of veel minder dergelijke programma's. Wanneer schakeljaren als een jaar vertraging in de bachelor- of masterfase gaan tellen, kun je verwachten dat zij-instromers de mogelijke financiële consequenties in hun studiekeuze laten meewegen en eerder kiezen voor een universiteit waar het schakeljaar niet verplicht is. En dat terwijl die schakeljaren juist bedoeld zijn als selectiemiddel en om te voorkomen dat mensen door een kennisdeficiency vertraging oplopen of hun master niet halen.

Zij-instromers hebben overigens hun bachelor veelal al afgerond. Dus of ze voor zij-instromers binnen de bachelor vallen, betwijfel ik. Maar waar valt het dan wel onder?
valt gewoon onder de bachelor. Dus schakeljaar is 1 jaar uitloop van HBO, is het langer dan krijg je boete
begin je aan master dan geen boete omdat het master is. :') logisch he :')
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_91888023
Wanneer gaat hier over gestemd worden in de TK?
pi_91888748
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 11:45 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

valt gewoon onder de bachelor. Dus schakeljaar is 1 jaar uitloop van HBO, is het langer dan krijg je boete
begin je aan master dan geen boete omdat het master is. :') logisch he :')
Vreemd. Stel nou dat je aan instelling A je bachelor met een jaar vertraging haalt en voor je master niet onvoorwaardelijk toelaatbaar bent bij instelling B en om die reden bij instelling B een schakeljaar gaat volgen. Aannemende dat het schakeljaar onder de 'bachelorvertraging' valt, betaal je als student de beoogde ¤3000 boete (want: meer dan een jaar vertraging in je bachelor+schakeljaar) én een van de onderwijsinstellingen moet een boete betalen (zoals de wet voorschrijft). Maar welke instelling betaalt dan die instellingsboete? De instelling waar je je bachelor haalde, maar waar je al niet meer studeert, of de instelling die je het schakeljaar aanbiedt, maar waar je niet je bachelor voltooide? Volgens mij is hier helemaal niet over nagedacht.
  woensdag 26 januari 2011 @ 14:20:05 #248
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_91893733
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 12:16 schreef Sodium het volgende:

[..]

Vreemd. Stel nou dat je aan instelling A je bachelor met een jaar vertraging haalt en voor je master niet onvoorwaardelijk toelaatbaar bent bij instelling B en om die reden bij instelling B een schakeljaar gaat volgen. Aannemende dat het schakeljaar onder de 'bachelorvertraging' valt, betaal je als student de beoogde ¤3000 boete (want: meer dan een jaar vertraging in je bachelor+schakeljaar) én een van de onderwijsinstellingen moet een boete betalen (zoals de wet voorschrijft). Maar welke instelling betaalt dan die instellingsboete? De instelling waar je je bachelor haalde, maar waar je al niet meer studeert, of de instelling die je het schakeljaar aanbiedt, maar waar je niet je bachelor voltooide? Volgens mij is hier helemaal niet over nagedacht.
Ach er is over zoveel niet nagedacht. Het is het zoveelste populistische stokpaardje waarmee niets structureel verbeterd wordt. Makkelijk te verpakken voor "het volk" en als achteraf blijkt dat er veel simpelere oplossingen zijn (sociaal leenstelsel, stufi 30% inperken e.d.) dan willen ze er nog niet aan omdat zij alles beter weten.

Ook die Zijlstra die maar even durfde te stellen dat het de RU maar 7 miljoen per jaar zou kosten nadat het College van Bestuur het zelf onderzocht had en op 20 miljoen uitkwam :')__! Nee, Halbe, jij zal het wel beter weten dan degenen die de universiteit in kwestie besturen. En maar lullen over voldoende eigen vermogen terwijl dat geïnvesteerd wordt in een nieuwe rechtenfaculteit.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  woensdag 26 januari 2011 @ 14:23:11 #249
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91893880
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 12:16 schreef Sodium het volgende:

[..]

Dat is wat iedereen roept. Behalve Zijlstra en die knakker van het CDA. En wat mensen hier op Fok die automatisch alles wat het kabinet doet goed vinden. :')
pi_91893937
Collegevoorzitters lobbyen om de hele boete van 6000 euro bij de studenten neer te leggen

Ofschoon ik als arbeidersdochter die nooit het financiele risico had durven nemen als ik nu 18 was geweest niet sta te juichen bij de langstudeerdersboete, zou ik als ie dan nu eenmaal toch onafwendbaar is liever de instellingen zelf ontzien en dan helaas toch maar de hele last bij de studenten neerleggen. Zoals de plannen nu zijn is het een garantie op verdere diploma-inflatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')