Volgens mij was met dit voorstel er toch ook een probleem met het legaliteitsbeginsel, dat wetten niet met terugwerkende kracht mogen worden ingevoerd?quote:Op maandag 24 januari 2011 22:47 schreef Accordtje het volgende:
Ik denk overigens dat als je dit aan zou vechten bij het Europese Hof dat je best een kans maakt om zo'n zaak te winnen. Zal niet de eerste keer zijn dat NL op de vingers getikt wordt door het Europese Hof.
Waarom moet ik links stemmen omdat jij zo met je studies omgaat?quote:Op maandag 24 januari 2011 17:23 schreef Stefanovich het volgende:
Shit zeg, na mijn VWO heb ik een studie gedaan -> na een jaar mee gekapt.
Toen ben ik een jaar gaan werken, nu ben ik in september weer met een studie begonnen waar ik onlangs weer mee gekapt ben, heb ik straks al 3 jaar vertraging en geen studie. Dan moet ik nog weer een studie gaan doen en dan is het maar de vraag hoe lang ik daarover ga doen. Dus dat word een leuke boete voor mijEn dan daarnaast ook al dat geleende geld wat ik dan terug moet betalen... ik weet wel dat ik nu ga proberen NIET meer te lenen.
Fuck dit kabinet, fuck Rutte en Verhagen! 2 maart allemaal links stemmen!
Nou ja in principe voeren ze het natuurlijk niet echt met terugwerkende kracht in, anders zouden ook mensen die al afgestudeerd zijn en er een paar jaar langer over hebben gedaan nog beboet worden. En dat is nu niet het geval.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:49 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Volgens mij was met dit voorstel er toch ook een probleem met het legaliteitsbeginsel, dat wetten niet met terugwerkende kracht mogen worden ingevoerd?
Ik zou naar Belgie of een ander land uitwijken.quote:Op maandag 24 januari 2011 17:23 schreef Stefanovich het volgende:
Shit zeg, na mijn VWO heb ik een studie gedaan -> na een jaar mee gekapt.
Toen ben ik een jaar gaan werken, nu ben ik in september weer met een studie begonnen waar ik onlangs weer mee gekapt ben, heb ik straks al 3 jaar vertraging en geen studie. Dan moet ik nog weer een studie gaan doen en dan is het maar de vraag hoe lang ik daarover ga doen. Dus dat word een leuke boete voor mijEn dan daarnaast ook al dat geleende geld wat ik dan terug moet betalen... ik weet wel dat ik nu ga proberen NIET meer te lenen.
Fuck dit kabinet, fuck Rutte en Verhagen! 2 maart allemaal links stemmen!
Ik blijf het stom vinden dat je een boete krijgtquote:Op maandag 24 januari 2011 19:53 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
geen extra collegeld, wel een boete gedurende het laatste jaar van je opleiding als je beide nominaal doet.
Nou ja daar ben ik allang blij mee... Dan gaan ze misschien die stomme bureaucratische regeltjes eens wat loslaten waardoor studenten nu soms een jaar langer over hun studie doen dan nodig.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 07:54 schreef ethiraseth het volgende:
Het is nog stommer dat ze universiteiten gaan beboeten.![]()
ja klopt, die bureaucratie ook... gelukkig krijg je je diploma straks bij een pakje boter!quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja daar ben ik allang blij mee... Dan gaan ze misschien die stomme bureaucratische regeltjes eens wat loslaten waardoor studenten nu soms een jaar langer over hun studie doen dan nodig.
Ja, want die zullen vast eruit gaan, in plaats van simpelweg vakken schrappen. Het is de bureaucratie die bepaalt wie weg moet, en die gaan echt niet zichzelf wegsturen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja daar ben ik allang blij mee... Dan gaan ze misschien die stomme bureaucratische regeltjes eens wat loslaten waardoor studenten nu soms een jaar langer over hun studie doen dan nodig.
Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel niet dat ze het onderwijsniveau naar beneden moeten (of hoeven) halen, maar sommige regeltjes kunnen ze best wat flexibeler mee omgaan zonder dat dat verder consequenties heeft, behalve dat een student zo'n 9 maanden eerder klaar is met z'n studie.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:20 schreef Mankatans het volgende:
[..]
ja klopt, die bureaucratie ook... gelukkig krijg je je diploma straks bij een pakje boter!
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Flexibel in-en uitschrijven. En niet per half jaar. Zou al heel erg helpen. Heeft een zieke een tijdlang te weinig energie om te studeren, dan schrijft hij zich uit en loopt geen vertraging op.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 10:20 schreef Mankatans het volgende:
[..]
ja klopt, die bureaucratie ook... gelukkig krijg je je diploma straks bij een pakje boter!
valt gewoon onder de bachelor. Dus schakeljaar is 1 jaar uitloop van HBO, is het langer dan krijg je boetequote:Op woensdag 26 januari 2011 09:55 schreef Sodium het volgende:
De ene universiteit stelt voor (bijna) alle instromers een schakeljaar verplicht, de andere universiteit heeft geen, of veel minder dergelijke programma's. Wanneer schakeljaren als een jaar vertraging in de bachelor- of masterfase gaan tellen, kun je verwachten dat zij-instromers de mogelijke financiële consequenties in hun studiekeuze laten meewegen en eerder kiezen voor een universiteit waar het schakeljaar niet verplicht is. En dat terwijl die schakeljaren juist bedoeld zijn als selectiemiddel en om te voorkomen dat mensen door een kennisdeficiency vertraging oplopen of hun master niet halen.
Zij-instromers hebben overigens hun bachelor veelal al afgerond. Dus of ze voor zij-instromers binnen de bachelor vallen, betwijfel ik. Maar waar valt het dan wel onder?
Vreemd. Stel nou dat je aan instelling A je bachelor met een jaar vertraging haalt en voor je master niet onvoorwaardelijk toelaatbaar bent bij instelling B en om die reden bij instelling B een schakeljaar gaat volgen. Aannemende dat het schakeljaar onder de 'bachelorvertraging' valt, betaal je als student de beoogde ¤3000 boete (want: meer dan een jaar vertraging in je bachelor+schakeljaar) én een van de onderwijsinstellingen moet een boete betalen (zoals de wet voorschrijft). Maar welke instelling betaalt dan die instellingsboete? De instelling waar je je bachelor haalde, maar waar je al niet meer studeert, of de instelling die je het schakeljaar aanbiedt, maar waar je niet je bachelor voltooide? Volgens mij is hier helemaal niet over nagedacht.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:45 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
valt gewoon onder de bachelor. Dus schakeljaar is 1 jaar uitloop van HBO, is het langer dan krijg je boete
begin je aan master dan geen boete omdat het master is.logisch he
Ach er is over zoveel niet nagedacht. Het is het zoveelste populistische stokpaardje waarmee niets structureel verbeterd wordt. Makkelijk te verpakken voor "het volk" en als achteraf blijkt dat er veel simpelere oplossingen zijn (sociaal leenstelsel, stufi 30% inperken e.d.) dan willen ze er nog niet aan omdat zij alles beter weten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:16 schreef Sodium het volgende:
[..]
Vreemd. Stel nou dat je aan instelling A je bachelor met een jaar vertraging haalt en voor je master niet onvoorwaardelijk toelaatbaar bent bij instelling B en om die reden bij instelling B een schakeljaar gaat volgen. Aannemende dat het schakeljaar onder de 'bachelorvertraging' valt, betaal je als student de beoogde ¤3000 boete (want: meer dan een jaar vertraging in je bachelor+schakeljaar) én een van de onderwijsinstellingen moet een boete betalen (zoals de wet voorschrijft). Maar welke instelling betaalt dan die instellingsboete? De instelling waar je je bachelor haalde, maar waar je al niet meer studeert, of de instelling die je het schakeljaar aanbiedt, maar waar je niet je bachelor voltooide? Volgens mij is hier helemaal niet over nagedacht.
Dat is wat iedereen roept. Behalve Zijlstra en die knakker van het CDA. En wat mensen hier op Fok die automatisch alles wat het kabinet doet goed vinden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:16 schreef Sodium het volgende:
[..]
Vreemd. Stel nou dat je aan instelling A je bachelor met een jaar vertraging haalt en voor je master niet onvoorwaardelijk toelaatbaar bent bij instelling B en om die reden bij instelling B een schakeljaar gaat volgen. Aannemende dat het schakeljaar onder de 'bachelorvertraging' valt, betaal je als student de beoogde ¤3000 boete (want: meer dan een jaar vertraging in je bachelor+schakeljaar) én een van de onderwijsinstellingen moet een boete betalen (zoals de wet voorschrijft). Maar welke instelling betaalt dan die instellingsboete? De instelling waar je je bachelor haalde, maar waar je al niet meer studeert, of de instelling die je het schakeljaar aanbiedt, maar waar je niet je bachelor voltooide? Volgens mij is hier helemaal niet over nagedacht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |