zquing | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:40 |
Die hebben 't overduidelijk niet begrepen. Een 6 betekend dat je de stof voldoende beheerst, wat inhoud dat de kennis over de getoetste stof adequaat is. Niet dat je je niet genoeg inzet, want anders had het niet voldoende geheten. Stel dat studenten massaal negens zouden halen, wat betekent een negen dan nog? Helemaal niets, alleen dat het niveau overduidelijk te laag ligt. Een docent zou een tentamen altijd zo moeten maken dat het gemiddelde op een 6 ligt, dat houdt in dat de helft faalt en de helft het haalt(ervan uitgaande dat het een normale verdeling is). Zou het gemiddelde hoger liggen dan de 6, dan houdt dat in dat het niveau van de tentamens gewoonweg te laag ligt. Nee, de 6jes cultuur is een geschenk van de matige instelling aan de universiteiten. Zonder deze cultuur zou excelleren veel lastiger zijn, aangezien de bandbreedte welke men overhoudt om dat te doen veel minder breed is. Zolang men voor een 6 gaat kan men een 8 nog waarderen. | |
Mr.Houdoe | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:42 |
Volgens mij heb jij 't niet helemaal begrepen. | |
zquing | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:43 |
Tuurlijk wel. Een 6 betekend minimale inzet, maximale resultaten | |
FreezePop | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:44 |
6, magisch getal. | |
Schalks. | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:44 |
Er zit ergens een kern van waarheid in dit verhaal. Even zoeken | |
Mr.Houdoe | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:45 |
Voor Nederlands heb je zeker ook een 6 gehaald... ![]() | |
Brainfish | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:47 |
TS heeft mijn respect voor dit topic. | |
chroestjov | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:47 |
Als het voldoende is dan is het voldoende, ja toch. | |
zquing | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:48 |
betekenen doe ik altijd fout ![]() En mij werd ooit verteld, toen ik paper had ingeleverd, dat als dat mijn niveau van taalbeheersing was dat mijn carriere op de betreffende studie van korte duur zou zijn ![]() | |
Mr.Houdoe | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:49 |
voldoende cijfer != voldoende kennis | |
So_Surreal_Baby | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:49 |
Standaard, tevreden zijn met een 5.6 ![]() | |
shiftknop | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:49 |
5.5 is het bij mij ![]() | |
Dennis_enzo | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:50 |
Op veel universiteiten is dat niet meer genoeg ![]() | |
shiftknop | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:50 |
? Waarom dat nou weer. HBO ![]() | |
Dennis_enzo | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:51 |
Geen idee, opeens besloten ze op halve cijfers af te gaan ronden. | |
RodeNek | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:54 |
Vertel dat maar eens aan studiebeurs fondsen, internationale universiteiten en schaarse sollicitatiegesprekken met concurrentie. | |
RodeNek | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:54 |
hetzelfde op de UM | |
shiftknop | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:55 |
Ik draai mijn cijferlijst om. Een 6.6 wordt een 9.9 ![]() | |
SpecialK | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:56 |
| |
TC03 | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:56 |
Mensen die haten op de zesjes-cultuur doen denk ik zo'n gare studie waarbij je voor elk debiel vak al 6 ECTS krijgt. Ik studeer aan de TU, en ben blij met elke 6 waar ik nog best veel voor moet doen ook... | |
Mr.Houdoe | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:57 |
Hahaha dat is me toch een goede grap zeg! Heb je meer van zulke grollen? | |
SpecialK | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:57 |
Een 9·9 | |
sinterklaaskapoentje | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:57 |
buhuhu | |
shiftknop | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:58 |
Jep, Brabander. | |
Bolkesteijn | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:58 |
Had dat eerder verteld, ik sta nu een 8,4 gemiddeld voor m'n master. | |
TC03 | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:58 |
Nerd. | |
Aethereal | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:59 |
Goed topic, TS snapt het. | |
shiftknop | vrijdag 21 januari 2011 @ 00:59 |
Welke studie? ![]() | |
zquing | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:00 |
en dat, niveau op de TU ligt wel wat hoger dan bij een economische studie aan de UvA | |
Bolkesteijn | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:02 |
Een TU 6 is inderdaad wel een niet-TU 7. Vervoerseconomie. Maar ik moet er wel hard voor werken hoor. ![]() | |
TC03 | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:02 |
Vast wel. Ik denk dat als de TU net zoveel ECTS zou geven als elke andere universiteit, je minimaal anderhalf keer zoveel studiepunten hebt na het voltooien van je studie. | |
shiftknop | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:03 |
Ik vind het ook heerlijk om discussies te voeren met studenten van zo'n tropen opleiding. Ze zijn helemaal verbaast dat ik echt een weekje moet leren om een voldoende te halen. Zij komen twee uur per week op school en krijgen per vak inderdaad 6 ECTS. Ik maar 2 ![]() | |
kutkabouter | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:03 |
waarom krijg je dan toch je papiertje mee naar huis, als je alleen maar zessen hebt gehaald? | |
zquing | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:04 |
het is dan ook nogeens heel erg afhankelijk van welke studie je aan de TU doet. Stof welke bij TB behandeld wordt in een half jaar tot een jaar wordt bij elektrotechniek in 3 maanden behandeld. En dan krijg je er op TB 12 punten voor en op elektrotechniek 4 | |
TC03 | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:06 |
Klopt, als je ziet hoeveel tijd ik netto in mijn TB-minor heb geïnvesteerd dan staat dat denk ik gelijk aan max. 8 'normale' TU-studiepunten. Belachelijk met wat voor onzin je daar hoge cijfers kon halen. | |
kutkabouter | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:06 |
en zo is het (oke, niet helemaal) ook in het bedrijfsleven, met minimale middelen maximale resultaten halen. perfecte training dus | |
Bolkesteijn | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:13 |
Bij economie verschilt het nogal. Sommige bachelorvakken zijn echt achterlijk makkelijk, zeker als je wat van wiskunde snapt. Andere vakken zijn veel intensiever en zijn de 4 studiepunten echt wel waard. Ik volg voor m'n master ook een aantal econometrische vakken op logistiek gebied (treinenschema's bouwen bijvoorbeeld ![]() | |
mschol | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:13 |
fixed ![]() | |
mschol | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:15 |
als je dat in het bedrijfsleven doet (dus telkens net aan de gestelde eisen halen) wordt je baas er niet blij van en zodra hij de kans ziet neemt hij iemand aan die WEL zijn werk serieus neemt.. | |
zquing | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:15 |
Econometrie is natuurlijk van heel ander niveau en ik moet toegeven dat ik zelf alleen vakken op P niveau gehaald heb. Maar dan blijft 't schandalig dat ik een paar 6punts vakken heb gehaald met een uur slides doorlezen zonder het volgen van college | |
OnderBroekenPoep | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:16 |
6= voldoende.. who cares about the rest... of je moet geen leven hebben en alleen maar teren op het feit dat je een cijfertje hoger hebt dan de rest en het niet kan verkroppen dat niemand op zijn knieen gaat en je voeten kust omdat je zo ZOMG amazing slim bent.... do i smell a ass kisser in the making? ![]() | |
shiftknop | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:18 |
Haja je hebt je post ge-edit! | |
Levolution | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:18 |
Buiten het feit om dat TS gelijk heeft, komen mensen met een zesjesmentaliteit vaak ook beter terecht. Zij houden door hun minimale inzet namelijk meer tijd over om bijvoorbeeld papers te lezen en zich in andere vakgebieden te verdiepen, maar ook om hun sociale contacten en hobby's te onderhouden. Hun kennis en ervaring is op deze manier breder dan mensen die hele dagen verspillen om een 9 te halen. Kostbare dagen, waarin je nuttigere dingen kunt leren. | |
TC03 | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:19 |
Alsof iedereen die voor de 6 gaat dat ook echt haalt omdat hij/zij papers leest en massaal gaat socializen. ![]() Nee dus. | |
CRAPjoris | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:19 |
Om even terug te komen op bericht van TS: Een 6 is zeker voldoende, en toont aan dat er VOLDOENDE kennis is. Maar hier ben ik het niet mee eens: Waarom zou de helft moeten falen? | |
Feestkabouter | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:19 |
maximale resultaten misschien op de uni, maar niet als je daarna aan het werk gaat en promotie wil. | |
Levolution | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:19 |
Dat zei ik niet. Ik zei dat mensen die een 6 halen door minimale inzet, meer tijd hebben voor andere, al dan niet nuttige dingen. | |
Bolkesteijn | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:21 |
Ik snap het ook niet dat ze dat doen. Aan het begin van het jaar heb ik een vak gevolgd over transportbeleid. Wekelijks moest je een paper van 1000 woorden schrijven, je moest een presentatie van 15 minuten voorbereiden en 34 wetenschappelijke papers lezen voor het tentamen. Daar ging echt veel tijd in zitten en je kreeg er 4 punten voor, maar echt iedereen was enorm positief over dat vak omdat ze gedurende de hele studie nog nooit zoveel geleerd hadden bij een vak als bij dat vak. Toch wel een indicatie dat ook de meeste studenten niet zitten te wachten op 6 puntsvakken die je met een middagje sheets lezen kunt halen. Universiteiten, grijp die kans. ![]() | |
chroestjov | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:21 |
Waarheden. | |
Levolution | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:24 |
De mensen die ik ken die vaak hoge cijfers halen, hebben vaak maar weinig inzicht en algemene kennis. Zij halen alleen maar hoge cijfers door keihard te studeren. Van de 9-halers zijn er maar een enkeling die ook daadwerkelijk pienter zijn. De rest traint zich gewoon goed. Terwijl 6-halers juist met minder training nog een voldoende weten te scoren. Zij weten hun hersenen dus beter te gebruiken in plaats van alleen hun geheugen vol te stampen. edit: Overigens is het zo dat je je hersenen meer prikkelt door gevarieerde hersentaken uit te voeren. Als je je met meer dingen bezig houdt en daardoor 6jes haalt eindig je dus (even generaliserend) 'intelligenter' dan als je je op 1 opleiding stort. | |
Bolkesteijn | vrijdag 21 januari 2011 @ 01:26 |
Dat is dan ook wel een falende manier van tentamineren. | |
mschol | vrijdag 21 januari 2011 @ 02:07 |
maar dat is wel de keiharde realiteit.. ![]() | |
LastPapaRoach | vrijdag 21 januari 2011 @ 02:31 |
Sowieso mensen die denken dat ze ooit iets van de stof terugkrijgen, mijn Biologieleraar zei eens dat als je negens haalde voor het bestuderen van vogels je later een Ferrari kon kopen, vind je het gek dat de zesjescultuur bestaat ![]() | |
Gokhan03 | vrijdag 21 januari 2011 @ 08:38 |
Tevens is het onderwijs van nu om van te huilen. Vroeger toen ik vmbo deed en mbo bleef ik ook echt dingen leren, simpelweg omdat er les werd gegeven en alles wel een keer herhaald werd. Ik doe nu HBO informatica en ik merk echt dat het de school niets meer uitmaakt. Je krijgt een boek en je mag zelf lekker alles leren, vervolgens krijg je een toets en daar blijft het dan mee. Een 6 op de hbo is feite een 7,5 bij ons maar het telt wat zwaarder. Geef 1 reden waarom je meer dan een voldoende moet halen? Uiteindelijk komt er toch een V tje van voldoende op je rapport. Of je nou een 6 hebt of een 9. Bij mijn bijbaan heb ik een leidinggevende die voor de grap een keer kwam met een aantal rekensommen, zoals het berekenen van een hoek van een driehoek. Terwijl niemand van de 20 mensen de oplossing wist, wist hij na 20 jaar na zijn school alsnog veel dingen te herrineren van school. Als ik zelf terugkijk naar wat ik op de hbo geleerd heb, dan is dat zo n 10% wat ik op de vmbo en mbo gehad heb ![]() | |
Hexagon | vrijdag 21 januari 2011 @ 08:50 |
Een 6 is inderdaad voldoende. Vind men dat niet dan moet men de eisen om een 6 te halen opschroeven. Bovendien hebben leerlingen en studenten heel vaak de neiging ongeveer precies genoeg te doen om een voldoende te behalen en de rest van hun tijd aan andere dingen te besteden. Ik vind dat dat een vrije keus moet zijn en niet paternalistisch opgelegd moet worden. Niet iedereen heeft studeren nu eenmaal puur als hobby. Mensen die hoger halen mogen zeker beloond worden. Maar het is niet noodzakelijk dat iedereen dat doet. | |
CasB | vrijdag 21 januari 2011 @ 08:53 |
Ik geef je een 6 voor je topic. ![]() | |
gebrokenglas | vrijdag 21 januari 2011 @ 09:20 |
TS geeft zelf invulling aan de waarderingsmethodiek van het toetsen van kennis. Dat is niet per definitie een juiste aanname. Ik vind dat je altijd zo hoog mogelijk moet scoren, als je een 9 kunt halen is dat veel beter dan niet je best doen en zesjes scoren. Ik heb liever iemand in dienst die 8en en 9ens op zijn lijst heeft staan dan eentje met enkel 6jes. | |
Yuri_Boyka | vrijdag 21 januari 2011 @ 09:21 |
5.8 is bij ons een voldoende. | |
zquing | vrijdag 21 januari 2011 @ 09:57 |
Hier ook | |
Feestkabouter | vrijdag 21 januari 2011 @ 10:01 |
een keer ruzie gehad op de faculteit over een toets, liep allemaal hoog op, werd bij de directeur van de faculteit uitgenodigd. hij op een gegeven moment: "ja ik snap wel hoe het zit, je had een 5 en je vindt eigenlijk dat je een 6 had verdiend voor die toets"............ ik: "nee hoor, ik had al een 6, maar volgens mij had dat een 7 of eigenlijk zelfs een 8 moeten zijn" die kerel viel zowat van zijn stoel, zoiets had ie nog nooit meegemaakt!! dat een student zich druk maakte om z'n cijfer terwijl dat cijfer niet eens onvoldoende was! 6jes-mentaliteit heerste toen blijkbaar hevig. uiteindelijk rechtszaak gevoerd, en een 8 gekregen. docent had het veel te hoog in zijn bol, en is behoorlijk op zijn plaat gegaan ![]() | |
zquing | vrijdag 21 januari 2011 @ 10:04 |
![]() | |
AciD_Nightmare | vrijdag 21 januari 2011 @ 10:06 |
Je kan lullen wat je wilt maar bij sommige bedrijven wordt je eerder aangenomen als je bent afgestudeert met een 8 dan als je een 6 hebt gehaald. Het maakt dus wel degelijk uit! | |
AciD_Nightmare | vrijdag 21 januari 2011 @ 10:07 |
Rechtzaak voor een cijfer ![]() Goed verzonnen! | |
zquing | vrijdag 21 januari 2011 @ 10:11 |
en bij andere als je connecties goed genoeg zijn. Meerdere wegen leiden naar Rome | |
waj1 | vrijdag 21 januari 2011 @ 10:15 |
Wat als je altijd hard moet werken voor een zesje (ook op de middelbare school?)? Het gaat erom dat jij gewoon probeert het maximale eruit probeert te halen, sommige kunnen maximaal een negen halen, andere een zes of een zeven. | |
Dipkip | vrijdag 21 januari 2011 @ 10:18 |
Wat ik bij mezelf merk is dat ik bij vakken die goed gegeven worden en waarbij je de mogelijkheid hebt je goed voor te bereiden, ik wel mn best doe voor een hoog cijfer. Maar als je zo'n vak hebt waarvan de docent totaal ongeinspireerd les staat te geven (eigenlijk gewoon de samenvatting staat voor te lezen, zonder enige verdieping of inspiratie) en het is ook geen vak wat ik straks toe ga passen in mn werk, nou dan vind ik een 6 te gek hoor. Bijvoorbeeld wetenschapsfilosofie terwijl ik al lang weet dat ik niet ga onderzoeken, ik wil het bedrijfsleven in. Dan kan zo'n vak me echt niet rotten tenzij de leraar er wat uitdagends van maakt. Maar vaak staan ze alleen te herkauwen, dan kom ik dus niet meer naar de hoorcolleges, lees dat boek, haal een 6, koop een taart en vier het ![]() | |
AciD_Nightmare | vrijdag 21 januari 2011 @ 10:23 |
Ben ik het niet mee eens. Als je gewoon meedoet met de les en de stof leert voor een tentamen moet je gewoon een 7,5 a 8 kunnen halen. Anders is het gewoon te moeilijk voor je en moet je naar een lager niveau gaan. | |
mymoodfentje | vrijdag 21 januari 2011 @ 11:02 |
TS heeft het niet begrepen. Heb je de ambities om internationaal iets voor elkaar te krijgen, dan kom je nergens met je WO diploma's vol met zesjes. Minimaal een 8 gemiddeld is dan toch wel nodig ![]() vandaar zesjes cultuur ![]() | |
Dipkip | vrijdag 21 januari 2011 @ 12:53 |
Maar die acht van jou bestaat enkel bij de gratie van die zes van mij. Als iedereen 'minimaal een acht gemiddeld' gaat halen worden de tentamens moeilijker gemaakt. Dus je kunt kotsen wat je wilt maar je hebt die mensen die zessen halen keihard nodig - anders ben je straks wéér niet bovengemiddeld. | |
Rubber_Johnny | vrijdag 21 januari 2011 @ 12:58 |
Beste TS. Met ingang van 2012 is onderstaande verhaal niet meer van toepassing. Een 6 betekent dan niet meer dat de beheersing van de stof adequaat is, maar dat men je weg wil hebben van de uni omdat men bang is dat je ze 3000 euro gaat kosten. Met vriendelijke groet. Rubber_Johnny
| |
zomgmoz | vrijdag 21 januari 2011 @ 13:03 |
ik ben het zwaar eens met TS | |
mymoodfentje | vrijdag 21 januari 2011 @ 13:14 |
In een zesjescultuur ja. Daar moeten we vanaf dus, goed gezien ![]() | |
teamlead | vrijdag 21 januari 2011 @ 13:17 |
mensen die met minder dan perfectie genoegen nemen.... ![]() | |
Serene | vrijdag 21 januari 2011 @ 13:17 |
Betekent het niet dat als je een 6 haal je maar 3/5 van de stof gesnapt hebt? En overigens leer je op school niet voor cijfers, maar voor jezelf. Een 5.8 of 5,5 zijn beide onvoldoendes. Afgerond is het pas een voldoende. | |
Dipkip | vrijdag 21 januari 2011 @ 14:25 |
Nee, niet alleen in een zesjescultuur. Altijd. Als iedereen een 9 haalt, is jouw 9 niet meer bijzonder voor die bedrijven waar je het over hebt. | |
Dipkip | vrijdag 21 januari 2011 @ 14:26 |
Euhm nee ik heb laatst een 6 gehaald terwijl ik 76% van de vragen goed had (multiple choice tentamen). Het is niet zoals op de middelbare school. | |
mymoodfentje | vrijdag 21 januari 2011 @ 14:31 |
Logisch toch, gokkans word gecorrigeerd. | |
Dipkip | vrijdag 21 januari 2011 @ 14:45 |
Volgens mij is de gokkans 25% bij ABCD vragen, dus dat klopt niet. | |
mymoodfentje | vrijdag 21 januari 2011 @ 14:54 |
idd, je mag nog blij zijn met je 6 ! | |
mschol | vrijdag 21 januari 2011 @ 14:57 |
het zal wel examencommissie zijn geweest, maar rechtzaak klinkt veel intressanter ![]() | |
Dipkip | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:02 |
Rot toch op man, jij snapt blijkbaar geen reet van gokkanscorrectie. | |
mymoodfentje | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:11 |
76% had je goed toch? min 25% want dat is de correctie idd bij 4 antwoordmogelijkheden, dan kom jij totaal op 51% v/e 10...dus een 5.1 maar jij krijgt een 6. dus mag je blij zijn. | |
Dipkip | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:16 |
Wel knap dat je volgens jouw berekening ook een 0 kunt halen ![]() | |
mymoodfentje | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:17 |
Klopt, als jij maar 4 goede antwoorden hebt, heb jij een 0. Wat vind je daar raar aan? | |
Serene | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:17 |
Niet waar, hoe kan je dan een 10 halen? 75 is in dat geval de nieuwe 10. Dus 10/7,5 * 5,1 = 6,8. van de 10? | |
Dipkip | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:20 |
Dat een 0 onmogelijk is. Je krijgt nooit een 0. Zelfs als je niks invult krijg je een 1. Plus inderdaad, hoe kun je dan een 10 halen? Krijg je bij alles goed een 7,5? Je snapt het systeem gewoon niet jij. | |
Serene | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:22 |
Evengoed is de gokkans niet 25%. Het is 25% bij 1 vraag, maar niet totaal als je alle vragen bekijkt. De kans dat je er meer dan 1 goed gokt is kleiner. Laten we zeggen dat je twee vragen hebt met ABCD. Je hebt maar 1/4*1/4 = 1/16e kans om beide vragen goed te gokken. | |
kingmob | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:23 |
amen | |
mymoodfentje | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:26 |
Een 1 krijgen als je niets invult ![]() je kan een 10 halen doordat elk goed antwoord na de helft 0.5 punt waard is. | |
LastPapaRoach | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:29 |
Minimale inspanning, maximaal resultaat ![]() Zoveel gasten die op de basisschool/middelbare school voor tienen gingen en nu spijt van hebben dat ze geen jeugd hebben beleefd omdat ze elke avond te druk waren met huiswerk en leren ![]() Uiteindelijk komen ze moeilijker aan een baan dan zesjesklassers. Die pimpt zijn CV wel op met ervaringen en sport terwijl de persoon met negen wordt gezien als een autist en wordt weggeschoven als potentieel werknemer ![]() | |
galtfactory | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:32 |
Ik zou nu je hele quote in 1 keer helemaal uitgebreid kunnen weerleggen maar dan zou ik je teveel eer geven, dus laat ik het. Wel geef ik je als antwoord onderstaande quote,wie weet heb je er wat aan. The winners in life think constantly in terms of I can, I will, and I am. Losers and average thinkers, on the other hand, concentrate their waking thoughts on what they should have or would have done, or what they can't do. | |
kingmob | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:33 |
Ik ben overigens het levende bewijs dat dit soort mensen uit hun nek lullen ![]() | |
Feestkabouter | vrijdag 21 januari 2011 @ 16:55 |
de docent waar het om ging was voorzitter van de examencommissie, dus van de examencommissie kreeg ik hetzelfde resultaat als van de docent zelf na mijn eerste bezwaar. maar daar liet ik het niet bij. | |
Dipkip | vrijdag 21 januari 2011 @ 17:16 |
Tuurlijk joh ![]() | |
Klipnap | vrijdag 21 januari 2011 @ 17:25 |
Een liedje voor je topic | |
LastPapaRoach | zondag 23 januari 2011 @ 23:14 |
1 nacht van tevoren leren met een 4-pack Red Bull om vervolgens het tentamen met een 6- te halen minimale inspanning, maximaal resultaat ![]() ![]() | |
zquing | maandag 24 januari 2011 @ 00:52 |
Nee, een 6 betekent dat je de stof voldoende beheerst. Minder beheersing is niet genoeg, meer is mooi meegenomen. | |
kutkabouter | maandag 24 januari 2011 @ 00:53 |
dit dus. en nu weer retehard doorleren ![]() | |
Rechtse_Hippie | maandag 24 januari 2011 @ 08:49 |
Mensen die de 6jescultuur haten, willen hier naar Amerikaanse toestanden, waar de halve klas het maximale cijfer heeft.Duidelijk snap je het niet helemaal. Als je altijd voldoendes haalt door hard leren is het niveau te hoog voor je? Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. | |
MrWimpenny | maandag 24 januari 2011 @ 08:55 |
Mensen die leren voor een examen ![]() ![]() ![]() | |
LastPapaRoach | maandag 24 januari 2011 @ 12:28 |
Die mensen moeten maar lekker optiefen naar USA ![]() | |
shiftknop | maandag 24 januari 2011 @ 14:17 |
Hoppa, 5.7 binnen ![]() | |
LastPapaRoach | maandag 24 januari 2011 @ 14:29 |
Gefeliciteerd kerel! ![]() Bij TU Delft slaag je pas vanaf een 5.8 ![]() | |
#ANONIEM | maandag 24 januari 2011 @ 14:29 |
5,45 >> voldoende ![]() | |
SpecialK | maandag 24 januari 2011 @ 14:31 |
Alleen maar als er afgerond wordt. | |
TC03 | maandag 24 januari 2011 @ 14:35 |
Bij ons wordt er afgerond op halve cijfers, maar een 5,5 is niet voldoende. Je moet een 6,0 hebben. ![]() Overigens wel raar dat er wordt afgerond en dat je dan alsnog een 6,0 krijgt, beetje slordig (van een TU notabene). | |
icecreamfarmer_NL | maandag 24 januari 2011 @ 15:16 |
Op mijn middelbare school was dat ook al anders, soms was 10% fout hebben al goed voor een onvoldoende andere keren 50% | |
opastokvis | maandag 24 januari 2011 @ 15:18 |
een zes betekend dat je ongeveer 60 % van de stof begrepen hebt, iets met een klok en een klepel. | |
zquing | maandag 24 januari 2011 @ 15:21 |
Je begrijpt 't niet he? Wanneer 40% van de stof als voldoende wordt geacht, dan heb je met 40% beheersing die 6. Wordt er van je verwacht dat je minstens 80% van de stof beheerst voor een voldoende, dan faal je nogsteeds wanneer je 60% beheerst. Een voldoende betekent niet dat je zoveel % van de stof beheerst, maar dat je de gegeven stof voldoende beheerst. Anders had je nooit een voldoende mogen krijgen | |
Roces18 | maandag 24 januari 2011 @ 16:35 |
Waarom zou je een 10 willen halen? Je krijgt uiteindelijk evenveel punten als iemand die een 6 haalt. Dus who gives a fuck ![]() | |
fs180 | maandag 24 januari 2011 @ 16:42 |
Precies, ja. een 6 geeft aan dat jij de vraagstelling begrijpt, daar gaat het om, de vraag, niet het antwoord; dat is immers subjectief. | |
Rubber_Johnny | maandag 24 januari 2011 @ 16:45 |
Ja joh, leruh is niet interessant. Moe je zo min mogelijk tijd in steke. Vet saaie boeken enzow. Beter kun je in die tijd chille op de straat. | |
LastPapaRoach | maandag 24 januari 2011 @ 17:05 |
Mensen die alleen maar tienen willen halen zijn autisten die geen enkel hobby en sociaal leven hebben ![]() | |
Frith | maandag 24 januari 2011 @ 17:21 |
Binnen de termen van het economische calculerend denken is een 6 inderdaad het meest efficiënte resultaat. Maar aangezien het om een kwaliteit gaat ipv een kwantiteit ben je nog steeds een dumbass als je werkelijk denkt dat een 6 een score is om aan te moedigen. Alsof mensen zich moeten schamen dat ze meer kunnen dan een incompetente dumbass. Er zijn handigere illusies om te onderhouden. Ik heb ook wat "zesjes", maar ik ben daar echt niet onevenredig blij mee. Ik ben blij dat ik het vak niet opnieuw hoef te doen, maar met de score zelf niet. Ik weet namelijk dat er meer in had gezeten. | |
Bolkesteijn | maandag 24 januari 2011 @ 17:51 |
Dat is wel matig ja. ![]() | |
Bolkesteijn | maandag 24 januari 2011 @ 17:52 |
Een tof gemiddelde wil nog wel eens helpen bij het krijgen van een leuke baan. Dat betwijfel ik. Op langer termijn zal het niet in je voordeel werken in ieder geval. | |
Serene | maandag 24 januari 2011 @ 17:54 |
Twee decimalen, niet siTwee decimalen bedoel je, significante cijfers betekenen toch iets anders. Overigens is het bij veel vakken wel het geval(op de middelbare) dat een 6 betekent dat je 60% goed hebt. Vaak eigenlijk niets iets minder, omdat je een bonuspunt krijgt. | |
Bolkesteijn | maandag 24 januari 2011 @ 17:55 |
Nee hoor, de nauwkeurigheid van een meting wordt uitgedrukt in het aantal significante cijfers, het aantal decimalen is irrelevant. | |
Mainport | maandag 24 januari 2011 @ 17:59 |
Een goed paard springt niet hoger dan nodig is. | |
Bolkesteijn | maandag 24 januari 2011 @ 18:00 |
Maar is een 6 voldoende? | |
Serene | maandag 24 januari 2011 @ 18:01 |
Tenzij het geen meting is. | |
LastPapaRoach | maandag 24 januari 2011 @ 19:30 |
Een 6 is meer dan genoeg, geloven die gasten echt dat ze met tienen op hun rapport miljonair kunnen worden ![]() Zeker braaf gaan luisteren naar de leraar die je dat wijs maakte, zulke mensen volgen braaf de regels en maken goede loonslaven indeed, konden vroeger ook zo bij de NSB terecht ![]() | |
Serene | maandag 24 januari 2011 @ 19:35 |
Er is een verschil tussen 6en en 10en.. En dat tweede is gewoon een drogreden; overhaaste generalisatie ![]() | |
Rechtse_Hippie | maandag 24 januari 2011 @ 19:36 |
Waarom heeft iedereen als het om resultaten gaat het gelijk over wat de baas er later van vindt? Wat is er gebeurd met leren zodat je echt dingen weet? Je weet wel, je kennis vergroten enzo. Stel je voor dat je net iets meer over een onderwerp weet dan nodig om te slagen. | |
Serene | maandag 24 januari 2011 @ 19:38 |
Precies, maar dat is iets wat niet tot mensen doordringt. | |
TigerXtrm | maandag 24 januari 2011 @ 19:41 |
Het gaat er niet om of je stof genoeg beheerst, het gaat er in dit geval om dat er hele hordes klapjosties rondlopen die zelf genoegen nemen met een 6 en bijna een hartaanval krijgen bij de gedachte dat ze proberen een hoger cijfer te halen. Dat is het zelfde volk dat namelijk later op hun kantoorbaan om 5 uur, op de seconde af, naar huis gaat. Het zelfde volk dat later tijdens een bespreking net even met 1 flut idee komt aanzetten zodat ie daar ook vanaf is. Het zelfde volk dat straks misschien politie agent wordt door die 6jes en jou vervolgens weigert te helpen bij je probleem omdat zijn dienst er bijna op zit. Daarom heb ik een hekel aan de 6jes cultuur. | |
Poespas | maandag 24 januari 2011 @ 19:48 |
de Nederlandse student van tegenwoordig neemt genoegen met het minimale verbreding van je horizon, waarom zou je daar toch aan doen? ![]() | |
illusions | maandag 24 januari 2011 @ 19:48 |
De echte wereld en school zijn 2 heel verschillende dingen. ![]() | |
Appelknaller | maandag 24 januari 2011 @ 19:49 |
Omdat je dan lekker 3000 euro extra moet lappen. | |
jitzzzze | maandag 24 januari 2011 @ 19:57 |
Halen = halen. Er is niemand die later nog naar je cijfers kijkt. | |
Feestkabouter | maandag 24 januari 2011 @ 20:10 |
klopt (meestal). maar er is wel iemand die tijdens je sollicitatie beoordeelt of ie jouw inzichten in de materie beter/overtuigender vindt dan de inzichten van een andere kandidaat. | |
LastPapaRoach | maandag 24 januari 2011 @ 20:21 |
Welkom bij de verRechtsing van Nederland, ikke ikke ikke en de rest kan stikke ![]() | |
fs180 | maandag 24 januari 2011 @ 20:47 |
Als je uberhaupt de stof op school in je referentiekader opneemt kun je ook thuis blijven.. | |
finsdefis | maandag 24 januari 2011 @ 21:03 |
Natuurlijk is het een voldoende, per definitie zo. Je kan echter discussiëren over of de criteria recht doen aan de kennis die je zou moeten hebben. Het ene vak heeft immers andere beoordelingscriteria dan anderen. Bij uitspraaktoetsen bij taalstudies wordt bijvoorbeeld vaak gekeken naar hoeveel je verbeterd bent t.o.v. vorig jaar (tot een bepaald plafond, uiteraard) terwijl bij tentaminering er een vaste beoordelingsformule is. | |
Dipkip | maandag 24 januari 2011 @ 21:07 |
Dat kan, maar je weet vaak ook al in welk werkgebied je niet terecht wil komen. Dus welke vakken er niet toe doen, ook op deze manier niet. En daarvoor kun je dus prima met een 6 volstaan. Ik studeer organisatiepsychologie, hoeveel praktisch nut heeft het dan voor mij om een 9 te halen op een tentamen psychopathologie? Waar ik ook solliciteer, niemand zal er ene reet om geven aangezien ik niet in de GGZ kom te werken en ook niet met individuele werknemers met burn-outs en dergelijke. Nu had ik voor dat vak toevallig een 8, maar bijvoorbeeld bij neurologie wat me minder lag was ik reteblij met de 6 op de eerste poging. Want nodig zal ik het nooit hebben dus dan was ik er maar mooi van af, toch? | |
ScreamforyourCream | maandag 24 januari 2011 @ 21:12 |
6! 6! 6! The number of the beast! | |
Rubber_Johnny | maandag 24 januari 2011 @ 21:16 |
Het zegt ook iets over je instelling. Wat je moet doen, dat doe je, maar ook absoluut niet méér. Ik kan mij voorstellen dat werkgevers daar een mening over hebben. Edit: wat die tijger ook al zegt. | |
Feestkabouter | maandag 24 januari 2011 @ 22:18 |
maw: je wil eigenlijk onderscheid maken tussen de vakken die er in jouw ogen wel en niet toe doen. op zich dan een nieuwe vraag (die ik persoonlijk wel interessant vind): als je serieuze interesse hebt in bepaalde vakken en je doet daarvoor erg je best, en voor de andere vakken ben je gewoon blij met een 6, heet dat over het geheel gezien dan wel of niet 6jesmentaliteit? | |
OrbitalHalcyon | maandag 24 januari 2011 @ 22:26 |
Doordeweeks werk ik erbij en in het weekend doe ik aan sport. Ben zeer tevreden met mijn zesjes. | |
debeterebob | maandag 24 januari 2011 @ 22:29 |
Niet per definitie toch? Je kan toch ook gewoon iets minder talent hebben en ook je sociale contacten willen bijhouden. Dan haal je vaak zesjes, maar dat kan toch prima binnen het systeem. Je bent gewoon net goed genoeg. Het is dus niet zo dat je de tijd die er voor staat er niet in steekt | |
Rubber_Johnny | maandag 24 januari 2011 @ 22:40 |
Dat betekent dus weer dat je minder talent hebt. Ik zeg niet dat je dan kansloos bent. Maar er zijn argumenten waarom werkgevers het als een pre kunnen zien. | |
debeterebob | dinsdag 25 januari 2011 @ 09:55 |
eens. Dat betekent alsnog een behoorlijke baan, zeker als je niet zon laffe studie doet. | |
fs180 | dinsdag 25 januari 2011 @ 15:43 |
Je kan het ook zo zien: Wanneer je die persoon gaat belonen voor extra hard werk wordt hij wel gestimuleerd, beter dan iemand amper een 6 kan halen. | |
kingmob | dinsdag 25 januari 2011 @ 17:14 |
Dat doe je niet voor een punt en heeft derhalve ook niets met het punt te maken. Zesjescultuur gaat over het genoegen nemen met een 'voldoende' waar meer werk ook meer had opgeleverd. Balkenende ziet zoiets graag omdat dat zich in het dagelijks leven vertaalt naar onbetaalde overuren... | |
TheHundreds | dinsdag 25 januari 2011 @ 17:22 |
Ik moet een 7 gemiddeld staan ![]() | |
Compatibel | dinsdag 25 januari 2011 @ 17:23 |
Mensen die niet hoger dan een zes halen, bedankt ![]() | |
jeloen | dinsdag 25 januari 2011 @ 21:03 |
en ik moet een 7.5 gemiddeld staan voor vwo ![]() en een 8+ voor engels voor fce ![]()
| |
GuitarJJ | dinsdag 25 januari 2011 @ 21:10 |
Niet mee eens! De meeste toetsen bestaan uit meerdere onderwerpen/hoofdstukken. Soms snap je het ene onderwerp wel, maar het andere niet of nauwelijks. Als je dan een 6 haalt door bepaalde onderwerpen goed te beheersen/maken en andere onderwerpen totaal niet, vind ik niet dat je kennis over de getoetste stof adequaat is! Voorbeeld van gisteren. Ik had een tentamen jaarrekening, bestaande uit bedrijfsadministratie en verslaglegging. Ik denk dat ik verslaglegging zo goed als foutloos heb gemaakt. Echter kon ik bij het onderdeel bedrijfsadministratie weinig invullen. Als ik nu een 6 haal betekend het niet dat ik de stof goed beheers. | |
mschol | dinsdag 25 januari 2011 @ 21:17 |
mensen die trouwens altijd maar willen slagen met 6'jes zullen daarna met certificaten problemen krijgen: veel zijn minimaal 70% goed | |
Roces18 | woensdag 26 januari 2011 @ 08:46 |
lol, waar slaat dat nou weer op. Dan gaan ze gewoon voor minimaal een 7 en niet hoger. | |
kingmob | woensdag 26 januari 2011 @ 09:58 |
Als jij een tentamen kan halen zonder de stof voldoende te beheersen doe je een prut-studie. Een 6 is voldoende en kun je bij een normale opleiding enkel halen met voldoende kennis van de stof. | |
mtchel112 | woensdag 26 januari 2011 @ 10:21 |
ik geef ts groot gelijk | |
Rechtse_Hippie | woensdag 26 januari 2011 @ 11:05 |
Nou als je een studie doet die je interesse heeft, is het toch niet raar om er veel over te willen weten? Nu zul je dit misschien niet allemaal uit je studieboeken kunnen halen, maar het is in ieder geval een begin. Ik vind het best als je tevreden bent met een 6, maar waarom moet het heel de tijd gaan om wat je werkgever er later van vindt? Eigenlijk zou een studie op de eerste plaats erom moeten gaan dat het je aanspreekt, vooral bij universitaire studies. | |
Ethanolic | woensdag 26 januari 2011 @ 11:55 |
Ik moet het eens zijn met TS. | |
Rubber_Johnny | woensdag 26 januari 2011 @ 12:16 |
In die wereld leven we niet meer, helaas. Nu moet je op je 18 weten welk vakgebied je tot je 65 vol kunt houden, en of dat vakgebied blijvend werk oplevert. Daar gaat het om. Niet of je iets intrinsiek interesseert. Dat is gewoon meegenomen Anders ben je 'een pauper' die 'niet moet janken' omdat hij een 'flutstudie gekozen heeft'. Daar hebben de Hero Brinkmannen die het hier nu voor het zeggen hebben weinig mee. Ze zouden er eens een cent belasting voor moeten betalen. | |
kingmob | woensdag 26 januari 2011 @ 12:25 |
Omdat de term zesjescultuur daar niet over gaat, maar eigenlijk over het bedrijfsleven. En in die hoedanigheid is het een typische uitspraak van een bestuurder, die gewoon graag goedkope arbeidskrachten heeft. Voldoende is in de praktijk namelijk vaak beter dan goed. Kost minder geld en de klant is nog steeds tevreden. Verder is goed leren omdat je het leuk vindt natuurlijk geen enkel probleem, maar bij de neiging die er al van jongs af aan ingeramd wordt om maar altijd te leren voor de 10, daar mogen best vragen over gesteld worden. Het is alng niet altijd in je eigen voordeel namelijk. | |
Seam | woensdag 26 januari 2011 @ 14:26 |
haten op ![]() | |
GuitarJJ | woensdag 26 januari 2011 @ 14:42 |
Ja maar niet van alle stof. Een toets heeft bijvoorbeeld 5 onderwerpen, waarbij je voor elk onderwerp 20 punten kan halen. Als je nou 4 onderwerpen redelijk goed kent en je uiteindelijk een 6 (4 x 15 punten) haalt, heb je wel een voldoende maar snap je nog steeds niets over dat andere onderwerp. Dan vind ik niet dat je kunt zeggen dat je de stof goed beheerst. |