FOK!forum / Klaagbaak / Mensen die haten op de 6jes cultuur
zquingvrijdag 21 januari 2011 @ 00:40
Die hebben 't overduidelijk niet begrepen. Een 6 betekend dat je de stof voldoende beheerst, wat inhoud dat de kennis over de getoetste stof adequaat is. Niet dat je je niet genoeg inzet, want anders had het niet voldoende geheten.

Stel dat studenten massaal negens zouden halen, wat betekent een negen dan nog? Helemaal niets, alleen dat het niveau overduidelijk te laag ligt. Een docent zou een tentamen altijd zo moeten maken dat het gemiddelde op een 6 ligt, dat houdt in dat de helft faalt en de helft het haalt(ervan uitgaande dat het een normale verdeling is).

Zou het gemiddelde hoger liggen dan de 6, dan houdt dat in dat het niveau van de tentamens gewoonweg te laag ligt.

Nee, de 6jes cultuur is een geschenk van de matige instelling aan de universiteiten. Zonder deze cultuur zou excelleren veel lastiger zijn, aangezien de bandbreedte welke men overhoudt om dat te doen veel minder breed is. Zolang men voor een 6 gaat kan men een 8 nog waarderen.
Mr.Houdoevrijdag 21 januari 2011 @ 00:42
Volgens mij heb jij 't niet helemaal begrepen.
zquingvrijdag 21 januari 2011 @ 00:43
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:42 schreef Mr.Houdoe het volgende:
Volgens mij heb jij 't niet helemaal begrepen.
Tuurlijk wel. Een 6 betekend minimale inzet, maximale resultaten
FreezePopvrijdag 21 januari 2011 @ 00:44
6, magisch getal.
Schalks.vrijdag 21 januari 2011 @ 00:44
Er zit ergens een kern van waarheid in dit verhaal.
Even zoeken
Mr.Houdoevrijdag 21 januari 2011 @ 00:45
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:43 schreef zquing het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Een 6 betekend minimale inzet, maximale resultaten
Voor Nederlands heb je zeker ook een 6 gehaald... ;)
Brainfishvrijdag 21 januari 2011 @ 00:47
TS heeft mijn respect voor dit topic.
chroestjovvrijdag 21 januari 2011 @ 00:47
Als het voldoende is dan is het voldoende, ja toch.
zquingvrijdag 21 januari 2011 @ 00:48
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:45 schreef Mr.Houdoe het volgende:

[..]

Voor Nederlands heb je zeker ook een 6 gehaald... ;)
betekenen doe ik altijd fout ;(

En mij werd ooit verteld, toen ik paper had ingeleverd, dat als dat mijn niveau van taalbeheersing was dat mijn carriere op de betreffende studie van korte duur zou zijn :')
Mr.Houdoevrijdag 21 januari 2011 @ 00:49
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:47 schreef chroestjov het volgende:
Als het voldoende is dan is het voldoende, ja toch.
voldoende cijfer != voldoende kennis
So_Surreal_Babyvrijdag 21 januari 2011 @ 00:49
Standaard, tevreden zijn met een 5.6 _O_
shiftknopvrijdag 21 januari 2011 @ 00:49
5.5 is het bij mij *)
Dennis_enzovrijdag 21 januari 2011 @ 00:50
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:49 schreef shiftknop het volgende:
5.5 is het bij mij *)
Op veel universiteiten is dat niet meer genoeg :( Bij de TU Delft is een 5.8 de laagste voldoende.
shiftknopvrijdag 21 januari 2011 @ 00:50
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:50 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Op veel universiteiten is dat niet meer genoeg :( Bij de TU Delft is een 5.8 de laagste voldoende.
? Waarom dat nou weer. HBO _O_
Dennis_enzovrijdag 21 januari 2011 @ 00:51
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:50 schreef shiftknop het volgende:

[..]

? Waarom dat nou weer. HBO _O_
Geen idee, opeens besloten ze op halve cijfers af te gaan ronden.
RodeNekvrijdag 21 januari 2011 @ 00:54
Vertel dat maar eens aan studiebeurs fondsen, internationale universiteiten en schaarse sollicitatiegesprekken met concurrentie.
RodeNekvrijdag 21 januari 2011 @ 00:54
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:51 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Geen idee, opeens besloten ze op halve cijfers af te gaan ronden.
hetzelfde op de UM
shiftknopvrijdag 21 januari 2011 @ 00:55
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:54 schreef RodeNek het volgende:
Vertel dat maar eens aan studiebeurs fondsen, internationale universiteiten en schaarse sollicitatiegesprekken met concurrentie.
Ik draai mijn cijferlijst om. Een 6.6 wordt een 9.9 *)
SpecialKvrijdag 21 januari 2011 @ 00:56
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:43 schreef zquing het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Een 6 betekend minimale inzet, maximale matige resultaten
TC03vrijdag 21 januari 2011 @ 00:56
Mensen die haten op de zesjes-cultuur doen denk ik zo'n gare studie waarbij je voor elk debiel vak al 6 ECTS krijgt.

Ik studeer aan de TU, en ben blij met elke 6 waar ik nog best veel voor moet doen ook...
Mr.Houdoevrijdag 21 januari 2011 @ 00:57
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:55 schreef shiftknop het volgende:

[..]

Ik draai mijn cijferlijst om. Een 6.6 wordt een 9.9 *)
Hahaha dat is me toch een goede grap zeg! Heb je meer van zulke grollen?
SpecialKvrijdag 21 januari 2011 @ 00:57
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:55 schreef shiftknop het volgende:

[..]

Ik draai mijn cijferlijst om. Een 6.6 wordt een 9.9 *)
Een 9·9
sinterklaaskapoentjevrijdag 21 januari 2011 @ 00:57
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:57 schreef Mr.Houdoe het volgende:

[..]

Hahaha dat is me toch een goede grap zeg! Heb je meer van zulke grollen?
buhuhu
shiftknopvrijdag 21 januari 2011 @ 00:58
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:57 schreef Mr.Houdoe het volgende:

[..]

Hahaha dat is me toch een goede grap zeg! Heb je meer van zulke grollen?
Jep, Brabander.
Bolkesteijnvrijdag 21 januari 2011 @ 00:58
Had dat eerder verteld, ik sta nu een 8,4 gemiddeld voor m'n master.
TC03vrijdag 21 januari 2011 @ 00:58
quote:
9s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Had dat eerder verteld, ik sta nu een 8,4 gemiddeld voor m'n master.
Nerd.
Aetherealvrijdag 21 januari 2011 @ 00:59
Goed topic, TS snapt het.
shiftknopvrijdag 21 januari 2011 @ 00:59
quote:
9s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Had dat eerder verteld, ik sta nu een 8,4 gemiddeld voor m'n master.
Welke studie? O~)
zquingvrijdag 21 januari 2011 @ 01:00
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:56 schreef TC03 het volgende:
Mensen die haten op de zesjes-cultuur doen denk ik zo'n gare studie waarbij je voor elk debiel vak al 6 ECTS krijgt.

Ik studeer aan de TU, en ben blij met elke 6 waar ik nog best veel voor moet doen ook...
en dat, niveau op de TU ligt wel wat hoger dan bij een economische studie aan de UvA
Bolkesteijnvrijdag 21 januari 2011 @ 01:02
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:56 schreef TC03 het volgende:
Ik studeer aan de TU, en ben blij met elke 6 waar ik nog best veel voor moet doen ook...
Een TU 6 is inderdaad wel een niet-TU 7.

quote:
7s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:59 schreef shiftknop het volgende:
Welke studie? O~)
Vervoerseconomie. Maar ik moet er wel hard voor werken hoor. ;)
TC03vrijdag 21 januari 2011 @ 01:02
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:00 schreef zquing het volgende:

[..]

en dat, niveau op de TU ligt wel wat hoger dan bij een economische studie aan de UvA
Vast wel. Ik denk dat als de TU net zoveel ECTS zou geven als elke andere universiteit, je minimaal anderhalf keer zoveel studiepunten hebt na het voltooien van je studie.
shiftknopvrijdag 21 januari 2011 @ 01:03
Ik vind het ook heerlijk om discussies te voeren met studenten van zo'n tropen opleiding. Ze zijn helemaal verbaast dat ik echt een weekje moet leren om een voldoende te halen. Zij komen twee uur per week op school en krijgen per vak inderdaad 6 ECTS. Ik maar 2 :'(
kutkaboutervrijdag 21 januari 2011 @ 01:03
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:49 schreef Mr.Houdoe het volgende:

[..]

voldoende cijfer != voldoende kennis
waarom krijg je dan toch je papiertje mee naar huis, als je alleen maar zessen hebt gehaald?
zquingvrijdag 21 januari 2011 @ 01:04
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:02 schreef TC03 het volgende:

[..]

Vast wel. Ik denk dat als de TU net zoveel ECTS zou geven als elke andere universiteit, je minimaal anderhalf keer zoveel studiepunten hebt na het voltooien van je studie.
het is dan ook nogeens heel erg afhankelijk van welke studie je aan de TU doet. Stof welke bij TB behandeld wordt in een half jaar tot een jaar wordt bij elektrotechniek in 3 maanden behandeld. En dan krijg je er op TB 12 punten voor en op elektrotechniek 4
TC03vrijdag 21 januari 2011 @ 01:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:04 schreef zquing het volgende:

[..]

het is dan ook nogeens heel erg afhankelijk van welke studie je aan de TU doet. Stof welke bij TB behandeld wordt in een half jaar tot een jaar wordt bij elektrotechniek in 3 maanden behandeld. En dan krijg je er op TB 12 punten voor en op elektrotechniek 4
Klopt, als je ziet hoeveel tijd ik netto in mijn TB-minor heb geïnvesteerd dan staat dat denk ik gelijk aan max. 8 'normale' TU-studiepunten. Belachelijk met wat voor onzin je daar hoge cijfers kon halen.
kutkaboutervrijdag 21 januari 2011 @ 01:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:43 schreef zquing het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Een 6 betekend minimale inzet, maximale resultaten
en zo is het (oke, niet helemaal) ook in het bedrijfsleven, met minimale middelen maximale resultaten halen. perfecte training dus
Bolkesteijnvrijdag 21 januari 2011 @ 01:13
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:04 schreef zquing het volgende:
het is dan ook nogeens heel erg afhankelijk van welke studie je aan de TU doet. Stof welke bij TB behandeld wordt in een half jaar tot een jaar wordt bij elektrotechniek in 3 maanden behandeld. En dan krijg je er op TB 12 punten voor en op elektrotechniek 4
Bij economie verschilt het nogal. Sommige bachelorvakken zijn echt achterlijk makkelijk, zeker als je wat van wiskunde snapt. Andere vakken zijn veel intensiever en zijn de 4 studiepunten echt wel waard. Ik volg voor m'n master ook een aantal econometrische vakken op logistiek gebied (treinenschema's bouwen bijvoorbeeld :D ) en dat is hard werken met vaak 6-8 uur per week aan hoorcolleges en werkcolleges per vak en dan ook nog alle stof bijhouden.
mscholvrijdag 21 januari 2011 @ 01:13
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:43 schreef zquing het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Een 6 betekend minimale inzet, met net-aan resultaten
fixed ;)
mscholvrijdag 21 januari 2011 @ 01:15
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:06 schreef kutkabouter het volgende:

[..]

en zo is het (oke, niet helemaal) ook in het bedrijfsleven, met minimale middelen maximale resultaten halen. perfecte training dus
als je dat in het bedrijfsleven doet (dus telkens net aan de gestelde eisen halen) wordt je baas er niet blij van en zodra hij de kans ziet neemt hij iemand aan die WEL zijn werk serieus neemt..
zquingvrijdag 21 januari 2011 @ 01:15
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:13 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Bij economie verschilt het nogal. Sommige vakken zijn echt achterlijk makkelijk, zeker als je wat van wiskunde snapt. Andere vakken zijn veel intensiever en zijn de 4 studiepunten echt wel waard. Ik volg voor m'n master ook een aantal econometrische vakken op logistiek gebied (treinenschema's bouwen bijvoorbeeld :D ) en dat is hard werken met vaak 6-8 uur per week aan hoorcolleges en werkcolleges per vak en dan ook nog alle stof bijhouden.
Econometrie is natuurlijk van heel ander niveau en ik moet toegeven dat ik zelf alleen vakken op P niveau gehaald heb. Maar dan blijft 't schandalig dat ik een paar 6punts vakken heb gehaald met een uur slides doorlezen zonder het volgen van college
OnderBroekenPoepvrijdag 21 januari 2011 @ 01:16
6= voldoende.. who cares about the rest... of je moet geen leven hebben en alleen maar teren op het feit dat je een cijfertje hoger hebt dan de rest en het niet kan verkroppen dat niemand op zijn knieen gaat en je voeten kust omdat je zo ZOMG amazing slim bent....

do i smell a ass kisser in the making? :D
shiftknopvrijdag 21 januari 2011 @ 01:18
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:16 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
6= voldoende.. who cares about the rest... of je moet geen leven hebben en alleen maar teren op het feit dat je een cijfertje hoger hebt dan de rest en het niet kan verkroppen dat niemand op zijn knieen gaat en je voeten kust omdat je zo ZOMG amazing slim bent....

do i smell a ass kisser in the making? :D
Haja je hebt je post ge-edit!
Levolutionvrijdag 21 januari 2011 @ 01:18
Buiten het feit om dat TS gelijk heeft, komen mensen met een zesjesmentaliteit vaak ook beter terecht. Zij houden door hun minimale inzet namelijk meer tijd over om bijvoorbeeld papers te lezen en zich in andere vakgebieden te verdiepen, maar ook om hun sociale contacten en hobby's te onderhouden. Hun kennis en ervaring is op deze manier breder dan mensen die hele dagen verspillen om een 9 te halen. Kostbare dagen, waarin je nuttigere dingen kunt leren.
TC03vrijdag 21 januari 2011 @ 01:19
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:18 schreef Levolution het volgende:
Buiten het feit om dat TS gelijk heeft, komen mensen met een zesjesmentaliteit vaak ook beter terecht. Zij houden door hun minimale inzet namelijk meer tijd over om bijvoorbeeld papers te lezen en zich in andere vakgebieden te verdiepen, maar ook om hun sociale contacten en hobby's te onderhouden. Hun kennis en ervaring is op deze manier breder dan mensen die hele dagen verspillen om een 9 te halen. Kostbare dagen, waarin je nuttigere dingen kunt leren.
Alsof iedereen die voor de 6 gaat dat ook echt haalt omdat hij/zij papers leest en massaal gaat socializen. :')

Nee dus.
CRAPjorisvrijdag 21 januari 2011 @ 01:19
Om even terug te komen op bericht van TS:
Een 6 is zeker voldoende, en toont aan dat er VOLDOENDE kennis is.

Maar hier ben ik het niet mee eens:
quote:
Een docent zou een tentamen altijd zo moeten maken dat het gemiddelde op een 6 ligt, dat houdt in dat de helft faalt en de helft het haalt(ervan uitgaande dat het een normale verdeling is).
Waarom zou de helft moeten falen?
Feestkaboutervrijdag 21 januari 2011 @ 01:19
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:43 schreef zquing het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Een 6 betekend minimale inzet, maximale resultaten
maximale resultaten misschien op de uni, maar niet als je daarna aan het werk gaat en promotie wil.
Levolutionvrijdag 21 januari 2011 @ 01:19
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:19 schreef TC03 het volgende:

[..]

Alsof iedereen die voor de 6 gaat dat ook echt haalt omdat hij/zij papers leest en massaal gaat socializen. :')

Nee dus.
Dat zei ik niet. Ik zei dat mensen die een 6 halen door minimale inzet, meer tijd hebben voor andere, al dan niet nuttige dingen.
Bolkesteijnvrijdag 21 januari 2011 @ 01:21
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:15 schreef zquing het volgende:
Maar dan blijft 't schandalig dat ik een paar 6punts vakken heb gehaald met een uur slides doorlezen zonder het volgen van college
Ik snap het ook niet dat ze dat doen. Aan het begin van het jaar heb ik een vak gevolgd over transportbeleid. Wekelijks moest je een paper van 1000 woorden schrijven, je moest een presentatie van 15 minuten voorbereiden en 34 wetenschappelijke papers lezen voor het tentamen. Daar ging echt veel tijd in zitten en je kreeg er 4 punten voor, maar echt iedereen was enorm positief over dat vak omdat ze gedurende de hele studie nog nooit zoveel geleerd hadden bij een vak als bij dat vak. Toch wel een indicatie dat ook de meeste studenten niet zitten te wachten op 6 puntsvakken die je met een middagje sheets lezen kunt halen. Universiteiten, grijp die kans. :)
chroestjovvrijdag 21 januari 2011 @ 01:21
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:18 schreef Levolution het volgende:
Buiten het feit om dat TS gelijk heeft, komen mensen met een zesjesmentaliteit vaak ook beter terecht. Zij houden door hun minimale inzet namelijk meer tijd over om bijvoorbeeld papers te lezen en zich in andere vakgebieden te verdiepen, maar ook om hun sociale contacten en hobby's te onderhouden. Hun kennis en ervaring is op deze manier breder dan mensen die hele dagen verspillen om een 9 te halen. Kostbare dagen, waarin je nuttigere dingen kunt leren.
Waarheden.
Levolutionvrijdag 21 januari 2011 @ 01:24
De mensen die ik ken die vaak hoge cijfers halen, hebben vaak maar weinig inzicht en algemene kennis. Zij halen alleen maar hoge cijfers door keihard te studeren. Van de 9-halers zijn er maar een enkeling die ook daadwerkelijk pienter zijn. De rest traint zich gewoon goed.
Terwijl 6-halers juist met minder training nog een voldoende weten te scoren. Zij weten hun hersenen dus beter te gebruiken in plaats van alleen hun geheugen vol te stampen.

edit: Overigens is het zo dat je je hersenen meer prikkelt door gevarieerde hersentaken uit te voeren. Als je je met meer dingen bezig houdt en daardoor 6jes haalt eindig je dus (even generaliserend) 'intelligenter' dan als je je op 1 opleiding stort.
Bolkesteijnvrijdag 21 januari 2011 @ 01:26
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:24 schreef Levolution het volgende:
De mensen die ik ken die vaak hoge cijfers halen, hebben vaak maar weinig inzicht en algemene kennis. Zij halen alleen maar hoge cijfers door keihard te studeren. Van de 9-halers zijn er maar een enkeling die ook daadwerkelijk pienter zijn. De rest traint zich gewoon goed.
Dat is dan ook wel een falende manier van tentamineren.
mscholvrijdag 21 januari 2011 @ 02:07
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:26 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is dan ook wel een falende manier van tentamineren.
maar dat is wel de keiharde realiteit.. :')
LastPapaRoachvrijdag 21 januari 2011 @ 02:31
Sowieso mensen die denken dat ze ooit iets van de stof terugkrijgen, mijn Biologieleraar zei eens dat als je negens haalde voor het bestuderen van vogels je later een Ferrari kon kopen, vind je het gek dat de zesjescultuur bestaat :{w
Gokhan03vrijdag 21 januari 2011 @ 08:38
Tevens is het onderwijs van nu om van te huilen. Vroeger toen ik vmbo deed en mbo bleef ik ook echt dingen leren, simpelweg omdat er les werd gegeven en alles wel een keer herhaald werd.

Ik doe nu HBO informatica en ik merk echt dat het de school niets meer uitmaakt. Je krijgt een boek en je mag zelf lekker alles leren, vervolgens krijg je een toets en daar blijft het dan mee.
Een 6 op de hbo is feite een 7,5 bij ons maar het telt wat zwaarder.

Geef 1 reden waarom je meer dan een voldoende moet halen? Uiteindelijk komt er toch een V tje van voldoende op je rapport. Of je nou een 6 hebt of een 9.

Bij mijn bijbaan heb ik een leidinggevende die voor de grap een keer kwam met een aantal rekensommen, zoals het berekenen van een hoek van een driehoek.
Terwijl niemand van de 20 mensen de oplossing wist, wist hij na 20 jaar na zijn school alsnog veel dingen te herrineren van school.
Als ik zelf terugkijk naar wat ik op de hbo geleerd heb, dan is dat zo n 10% wat ik op de vmbo en mbo gehad heb :')
Hexagonvrijdag 21 januari 2011 @ 08:50
Een 6 is inderdaad voldoende. Vind men dat niet dan moet men de eisen om een 6 te halen opschroeven.

Bovendien hebben leerlingen en studenten heel vaak de neiging ongeveer precies genoeg te doen om een voldoende te behalen en de rest van hun tijd aan andere dingen te besteden. Ik vind dat dat een vrije keus moet zijn en niet paternalistisch opgelegd moet worden. Niet iedereen heeft studeren nu eenmaal puur als hobby.

Mensen die hoger halen mogen zeker beloond worden. Maar het is niet noodzakelijk dat iedereen dat doet.
CasBvrijdag 21 januari 2011 @ 08:53
Ik geef je een 6 voor je topic. ^O^
gebrokenglasvrijdag 21 januari 2011 @ 09:20
TS geeft zelf invulling aan de waarderingsmethodiek van het toetsen van kennis. Dat is niet per definitie een juiste aanname.
Ik vind dat je altijd zo hoog mogelijk moet scoren, als je een 9 kunt halen is dat veel beter dan niet je best doen en zesjes scoren.
Ik heb liever iemand in dienst die 8en en 9ens op zijn lijst heeft staan dan eentje met enkel 6jes.
Yuri_Boykavrijdag 21 januari 2011 @ 09:21
5.8 is bij ons een voldoende.
zquingvrijdag 21 januari 2011 @ 09:57
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
5.8 is bij ons een voldoende.
Hier ook
Feestkaboutervrijdag 21 januari 2011 @ 10:01
een keer ruzie gehad op de faculteit over een toets, liep allemaal hoog op, werd bij de directeur van de faculteit uitgenodigd.
hij op een gegeven moment: "ja ik snap wel hoe het zit, je had een 5 en je vindt eigenlijk dat je een 6 had verdiend voor die toets"............
ik: "nee hoor, ik had al een 6, maar volgens mij had dat een 7 of eigenlijk zelfs een 8 moeten zijn"
die kerel viel zowat van zijn stoel, zoiets had ie nog nooit meegemaakt!! dat een student zich druk maakte om z'n cijfer terwijl dat cijfer niet eens onvoldoende was!
6jes-mentaliteit heerste toen blijkbaar hevig.

uiteindelijk rechtszaak gevoerd, en een 8 gekregen.
docent had het veel te hoog in zijn bol, en is behoorlijk op zijn plaat gegaan :P
zquingvrijdag 21 januari 2011 @ 10:04
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:01 schreef Feestkabouter het volgende:
een keer ruzie gehad op de faculteit over een toets, liep allemaal hoog op, werd bij de directeur van de faculteit uitgenodigd.
hij op een gegeven moment: "ja ik snap wel hoe het zit, je had een 5 en je vindt eigenlijk dat je een 6 had verdiend voor die toets"............
ik: "nee hoor, ik had al een 6, maar volgens mij had dat een 7 of eigenlijk zelfs een 8 moeten zijn"
die kerel viel zowat van zijn stoel, zoiets had ie nog nooit meegemaakt!! dat een student zich druk maakte om z'n cijfer terwijl dat cijfer niet eens onvoldoende was!
6jes-mentaliteit heerste toen blijkbaar hevig.

uiteindelijk rechtszaak gevoerd, en een 8 gekregen.
docent had het veel te hoog in zijn bol, en is behoorlijk op zijn plaat gegaan :P
:o rechtzaak, niet gewoon examencommissie?
AciD_Nightmarevrijdag 21 januari 2011 @ 10:06
Je kan lullen wat je wilt maar bij sommige bedrijven wordt je eerder aangenomen als je bent afgestudeert met een 8 dan als je een 6 hebt gehaald. Het maakt dus wel degelijk uit!
AciD_Nightmarevrijdag 21 januari 2011 @ 10:07
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:01 schreef Feestkabouter het volgende:
een keer ruzie gehad op de faculteit over een toets, liep allemaal hoog op, werd bij de directeur van de faculteit uitgenodigd.
hij op een gegeven moment: "ja ik snap wel hoe het zit, je had een 5 en je vindt eigenlijk dat je een 6 had verdiend voor die toets"............
ik: "nee hoor, ik had al een 6, maar volgens mij had dat een 7 of eigenlijk zelfs een 8 moeten zijn"
die kerel viel zowat van zijn stoel, zoiets had ie nog nooit meegemaakt!! dat een student zich druk maakte om z'n cijfer terwijl dat cijfer niet eens onvoldoende was!
6jes-mentaliteit heerste toen blijkbaar hevig.

uiteindelijk rechtszaak gevoerd, en een 8 gekregen.
docent had het veel te hoog in zijn bol, en is behoorlijk op zijn plaat gegaan :P
Rechtzaak voor een cijfer :')
Goed verzonnen!
zquingvrijdag 21 januari 2011 @ 10:11
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:06 schreef AciD_Nightmare het volgende:
Je kan lullen wat je wilt maar bij sommige bedrijven wordt je eerder aangenomen als je bent afgestudeert met een 8 dan als je een 6 hebt gehaald. Het maakt dus wel degelijk uit!
en bij andere als je connecties goed genoeg zijn. Meerdere wegen leiden naar Rome
waj1vrijdag 21 januari 2011 @ 10:15
Wat als je altijd hard moet werken voor een zesje (ook op de middelbare school?)?
Het gaat erom dat jij gewoon probeert het maximale eruit probeert te halen, sommige
kunnen maximaal een negen halen, andere een zes of een zeven.
Dipkipvrijdag 21 januari 2011 @ 10:18
Wat ik bij mezelf merk is dat ik bij vakken die goed gegeven worden en waarbij je de mogelijkheid hebt je goed voor te bereiden, ik wel mn best doe voor een hoog cijfer.

Maar als je zo'n vak hebt waarvan de docent totaal ongeinspireerd les staat te geven (eigenlijk gewoon de samenvatting staat voor te lezen, zonder enige verdieping of inspiratie) en het is ook geen vak wat ik straks toe ga passen in mn werk, nou dan vind ik een 6 te gek hoor. Bijvoorbeeld wetenschapsfilosofie terwijl ik al lang weet dat ik niet ga onderzoeken, ik wil het bedrijfsleven in. Dan kan zo'n vak me echt niet rotten tenzij de leraar er wat uitdagends van maakt.

Maar vaak staan ze alleen te herkauwen, dan kom ik dus niet meer naar de hoorcolleges, lees dat boek, haal een 6, koop een taart en vier het *O* dat gaat niet om het verdiepen van mijn kennis, dat gaat om hoera weer een obstakel tussen mij en mn diploma uit de weg geruimd.
AciD_Nightmarevrijdag 21 januari 2011 @ 10:23
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:15 schreef waj1 het volgende:
Wat als je altijd hard moet werken voor een zesje (ook op de middelbare school?)?
Het gaat erom dat jij gewoon probeert het maximale eruit probeert te halen, sommige
kunnen maximaal een negen halen, andere een zes of een zeven.
Ben ik het niet mee eens. Als je gewoon meedoet met de les en de stof leert voor een tentamen moet je gewoon een 7,5 a 8 kunnen halen. Anders is het gewoon te moeilijk voor je en moet je naar een lager niveau gaan.
mymoodfentjevrijdag 21 januari 2011 @ 11:02
TS heeft het niet begrepen. Heb je de ambities om internationaal iets voor elkaar te krijgen, dan kom je nergens met je WO diploma's vol met zesjes. Minimaal een 8 gemiddeld is dan toch wel nodig :')

vandaar zesjes cultuur :r
Dipkipvrijdag 21 januari 2011 @ 12:53
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:02 schreef mymoodfentje het volgende:
TS heeft het niet begrepen. Heb je de ambities om internationaal iets voor elkaar te krijgen, dan kom je nergens met je WO diploma's vol met zesjes. Minimaal een 8 gemiddeld is dan toch wel nodig :')

vandaar zesjes cultuur :r
Maar die acht van jou bestaat enkel bij de gratie van die zes van mij. Als iedereen 'minimaal een acht gemiddeld' gaat halen worden de tentamens moeilijker gemaakt. Dus je kunt kotsen wat je wilt maar je hebt die mensen die zessen halen keihard nodig - anders ben je straks wéér niet bovengemiddeld.
Rubber_Johnnyvrijdag 21 januari 2011 @ 12:58
Beste TS.

Met ingang van 2012 is onderstaande verhaal niet meer van toepassing. Een 6 betekent dan niet meer dat de beheersing van de stof adequaat is, maar dat men je weg wil hebben van de uni omdat men bang is dat je ze 3000 euro gaat kosten.

Met vriendelijke groet.
Rubber_Johnny

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:40 schreef zquing het volgende:
Die hebben 't overduidelijk niet begrepen. Een 6 betekend dat je de stof voldoende beheerst, wat inhoud dat de kennis over de getoetste stof adequaat is. Niet dat je je niet genoeg inzet, want anders had het niet voldoende geheten.

Stel dat studenten massaal negens zouden halen, wat betekent een negen dan nog? Helemaal niets, alleen dat het niveau overduidelijk te laag ligt. Een docent zou een tentamen altijd zo moeten maken dat het gemiddelde op een 6 ligt, dat houdt in dat de helft faalt en de helft het haalt(ervan uitgaande dat het een normale verdeling is).

Zou het gemiddelde hoger liggen dan de 6, dan houdt dat in dat het niveau van de tentamens gewoonweg te laag ligt.

Nee, de 6jes cultuur is een geschenk van de matige instelling aan de universiteiten. Zonder deze cultuur zou excelleren veel lastiger zijn, aangezien de bandbreedte welke men overhoudt om dat te doen veel minder breed is. Zolang men voor een 6 gaat kan men een 8 nog waarderen.
zomgmozvrijdag 21 januari 2011 @ 13:03
ik ben het zwaar eens met TS
mymoodfentjevrijdag 21 januari 2011 @ 13:14
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 12:53 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Maar die acht van jou bestaat enkel bij de gratie van die zes van mij. Als iedereen 'minimaal een acht gemiddeld' gaat halen worden de tentamens moeilijker gemaakt. Dus je kunt kotsen wat je wilt maar je hebt die mensen die zessen halen keihard nodig - anders ben je straks wéér niet bovengemiddeld.
In een zesjescultuur ja. Daar moeten we vanaf dus, goed gezien :')
teamleadvrijdag 21 januari 2011 @ 13:17
mensen die met minder dan perfectie genoegen nemen.... :N
Serenevrijdag 21 januari 2011 @ 13:17
Betekent het niet dat als je een 6 haal je maar 3/5 van de stof gesnapt hebt? En overigens leer je op school niet voor cijfers, maar voor jezelf.

Een 5.8 of 5,5 zijn beide onvoldoendes. Afgerond is het pas een voldoende.
Dipkipvrijdag 21 januari 2011 @ 14:25
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:14 schreef mymoodfentje het volgende:
In een zesjescultuur ja. Daar moeten we vanaf dus, goed gezien :')
Nee, niet alleen in een zesjescultuur. Altijd. Als iedereen een 9 haalt, is jouw 9 niet meer bijzonder voor die bedrijven waar je het over hebt.
Dipkipvrijdag 21 januari 2011 @ 14:26
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:17 schreef Serene het volgende:
Betekent het niet dat als je een 6 haal je maar 3/5 van de stof gesnapt hebt? En overigens leer je op school niet voor cijfers, maar voor jezelf.
Euhm nee ik heb laatst een 6 gehaald terwijl ik 76% van de vragen goed had (multiple choice tentamen). Het is niet zoals op de middelbare school.
mymoodfentjevrijdag 21 januari 2011 @ 14:31
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:26 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Euhm nee ik heb laatst een 6 gehaald terwijl ik 76% van de vragen goed had (multiple choice tentamen). Het is niet zoals op de middelbare school.
Logisch toch, gokkans word gecorrigeerd.
Dipkipvrijdag 21 januari 2011 @ 14:45
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:31 schreef mymoodfentje het volgende:
Logisch toch, gokkans word gecorrigeerd.
Volgens mij is de gokkans 25% bij ABCD vragen, dus dat klopt niet.
mymoodfentjevrijdag 21 januari 2011 @ 14:54
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:45 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Volgens mij is de gokkans 25% bij ABCD vragen, dus dat klopt niet.
idd, je mag nog blij zijn met je 6 !
mscholvrijdag 21 januari 2011 @ 14:57
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:04 schreef zquing het volgende:

[..]

:o rechtzaak, niet gewoon examencommissie?
het zal wel examencommissie zijn geweest, maar rechtzaak klinkt veel intressanter :')
Dipkipvrijdag 21 januari 2011 @ 16:02
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:54 schreef mymoodfentje het volgende:
idd, je mag nog blij zijn met je 6 !
Rot toch op man, jij snapt blijkbaar geen reet van gokkanscorrectie.
mymoodfentjevrijdag 21 januari 2011 @ 16:11
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 16:02 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Rot toch op man, jij snapt blijkbaar geen reet van gokkanscorrectie.
76% had je goed toch? min 25% want dat is de correctie idd bij 4 antwoordmogelijkheden, dan kom jij totaal op 51% v/e 10...dus een 5.1 maar jij krijgt een 6. dus mag je blij zijn.
Dipkipvrijdag 21 januari 2011 @ 16:16
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 16:11 schreef mymoodfentje het volgende:
76% had je goed toch? min 25% want dat is de correctie idd bij 4 antwoordmogelijkheden, dan kom jij totaal op 51% v/e 10...dus een 5.1 maar jij krijgt een 6. dus mag je blij zijn.
Wel knap dat je volgens jouw berekening ook een 0 kunt halen :|W
mymoodfentjevrijdag 21 januari 2011 @ 16:17
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 16:16 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Wel knap dat je volgens jouw berekening ook een 0 kunt halen :|W
Klopt, als jij maar 4 goede antwoorden hebt, heb jij een 0. Wat vind je daar raar aan?
Serenevrijdag 21 januari 2011 @ 16:17
Niet waar, hoe kan je dan een 10 halen? 75 is in dat geval de nieuwe 10. Dus 10/7,5 * 5,1 = 6,8. van de 10?
Dipkipvrijdag 21 januari 2011 @ 16:20
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 16:17 schreef mymoodfentje het volgende:
Klopt, als jij maar 4 goede antwoorden hebt, heb jij een 0. Wat vind je daar raar aan?
Dat een 0 onmogelijk is. Je krijgt nooit een 0. Zelfs als je niks invult krijg je een 1.

Plus inderdaad, hoe kun je dan een 10 halen? Krijg je bij alles goed een 7,5? Je snapt het systeem gewoon niet jij.
Serenevrijdag 21 januari 2011 @ 16:22
Evengoed is de gokkans niet 25%. Het is 25% bij 1 vraag, maar niet totaal als je alle vragen bekijkt. De kans dat je er meer dan 1 goed gokt is kleiner. Laten we zeggen dat je twee vragen hebt met ABCD. Je hebt maar 1/4*1/4 = 1/16e kans om beide vragen goed te gokken.
kingmobvrijdag 21 januari 2011 @ 16:23
amen
mymoodfentjevrijdag 21 januari 2011 @ 16:26
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 16:20 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Dat een 0 onmogelijk is. Je krijgt nooit een 0. Zelfs als je niks invult krijg je een 1.

Plus inderdaad, hoe kun je dan een 10 halen? Krijg je bij alles goed een 7,5? Je snapt het systeem gewoon niet jij.
Een 1 krijgen als je niets invult :') lol nog nooit van gehoord.
je kan een 10 halen doordat elk goed antwoord na de helft 0.5 punt waard is.
LastPapaRoachvrijdag 21 januari 2011 @ 16:29
Minimale inspanning, maximaal resultaat ^O^

Zoveel gasten die op de basisschool/middelbare school voor tienen gingen en nu spijt van hebben dat ze geen jeugd hebben beleefd omdat ze elke avond te druk waren met huiswerk en leren :')

Uiteindelijk komen ze moeilijker aan een baan dan zesjesklassers. Die pimpt zijn CV wel op met ervaringen en sport terwijl de persoon met negen wordt gezien als een autist en wordt weggeschoven als potentieel werknemer _O-
galtfactoryvrijdag 21 januari 2011 @ 16:32
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:40 schreef zquing het volgende:
Die hebben 't overduidelijk niet begrepen. Een 6 betekend dat je de stof voldoende beheerst, wat inhoud dat de kennis over de getoetste stof adequaat is. Niet dat je je niet genoeg inzet, want anders had het niet voldoende geheten.

Stel dat studenten massaal negens zouden halen, wat betekent een negen dan nog? Helemaal niets, alleen dat het niveau overduidelijk te laag ligt. Een docent zou een tentamen altijd zo moeten maken dat het gemiddelde op een 6 ligt, dat houdt in dat de helft faalt en de helft het haalt(ervan uitgaande dat het een normale verdeling is).

Zou het gemiddelde hoger liggen dan de 6, dan houdt dat in dat het niveau van de tentamens gewoonweg te laag ligt.

Nee, de 6jes cultuur is een geschenk van de matige instelling aan de universiteiten. Zonder deze cultuur zou excelleren veel lastiger zijn, aangezien de bandbreedte welke men overhoudt om dat te doen veel minder breed is. Zolang men voor een 6 gaat kan men een 8 nog waarderen.
Ik zou nu je hele quote in 1 keer helemaal uitgebreid kunnen weerleggen maar dan zou ik je teveel eer geven,
dus laat ik het.

Wel geef ik je als antwoord onderstaande quote,wie weet heb je er wat aan.

The winners in life think constantly in terms of I can, I will, and I am. Losers and average thinkers, on the other
hand, concentrate their waking thoughts on what they should have or would have done, or what they can't do.
kingmobvrijdag 21 januari 2011 @ 16:33
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:02 schreef mymoodfentje het volgende:
TS heeft het niet begrepen. Heb je de ambities om internationaal iets voor elkaar te krijgen, dan kom je nergens met je WO diploma's vol met zesjes. Minimaal een 8 gemiddeld is dan toch wel nodig :')

vandaar zesjes cultuur :r
Ik ben overigens het levende bewijs dat dit soort mensen uit hun nek lullen oO<
Feestkaboutervrijdag 21 januari 2011 @ 16:55
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:04 schreef zquing het volgende:

[..]

:o rechtzaak, niet gewoon examencommissie?
de docent waar het om ging was voorzitter van de examencommissie, dus van de examencommissie kreeg ik hetzelfde resultaat als van de docent zelf na mijn eerste bezwaar.
maar daar liet ik het niet bij.
Dipkipvrijdag 21 januari 2011 @ 17:16
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 16:26 schreef mymoodfentje het volgende:
Een 1 krijgen als je niets invult :') lol nog nooit van gehoord.
je kan een 10 halen doordat elk goed antwoord na de helft 0.5 punt waard is.
Tuurlijk joh :Z
Klipnapvrijdag 21 januari 2011 @ 17:25
Een liedje voor je topic
LastPapaRoachzondag 23 januari 2011 @ 23:14
1 nacht van tevoren leren met een 4-pack Red Bull om vervolgens het tentamen met een 6- te halen

minimale inspanning, maximaal resultaat

relax.gif cheers.gif
zquingmaandag 24 januari 2011 @ 00:52
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:17 schreef Serene het volgende:
Betekent het niet dat als je een 6 haal je maar 3/5 van de stof gesnapt hebt? En overigens leer je op school niet voor cijfers, maar voor jezelf.

Nee, een 6 betekent dat je de stof voldoende beheerst. Minder beheersing is niet genoeg, meer is mooi meegenomen.
kutkaboutermaandag 24 januari 2011 @ 00:53
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 23:14 schreef LastPapaRoach het volgende:
1 nacht van tevoren leren met een 4-pack Red Bull om vervolgens het tentamen met een 6- te halen

minimale inspanning, maximaal resultaat

[ afbeelding ] [ afbeelding ]
dit dus. en nu weer retehard doorleren :')
Rechtse_Hippiemaandag 24 januari 2011 @ 08:49
Mensen die de 6jescultuur haten, willen hier naar Amerikaanse toestanden, waar de halve klas het maximale cijfer heeft.

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:23 schreef AciD_Nightmare het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens. Als je gewoon meedoet met de les en de stof leert voor een tentamen moet je gewoon een 7,5 a 8 kunnen halen. Anders is het gewoon te moeilijk voor je en moet je naar een lager niveau gaan.
Duidelijk snap je het niet helemaal. Als je altijd voldoendes haalt door hard leren is het niveau te hoog voor je? Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
MrWimpennymaandag 24 januari 2011 @ 08:55
Mensen die leren voor een examen :')

_O_ MAVO _O_
LastPapaRoachmaandag 24 januari 2011 @ 12:28
quote:
Mensen die de 6jescultuur haten, willen hier naar Amerikaanse toestanden, waar de halve klas het maximale cijfer heeft.
Die mensen moeten maar lekker optiefen naar USA :{w
shiftknopmaandag 24 januari 2011 @ 14:17
Hoppa, 5.7 binnen *O*
LastPapaRoachmaandag 24 januari 2011 @ 14:29
quote:
Hoppa, 5.7 binnen *O*
Gefeliciteerd kerel! ^O^

Bij TU Delft slaag je pas vanaf een 5.8 :r
#ANONIEMmaandag 24 januari 2011 @ 14:29
5,45 >> voldoende _O_
SpecialKmaandag 24 januari 2011 @ 14:31
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 14:29 schreef andreas612 het volgende:
5,45 >> voldoende _O_
Alleen maar als er afgerond wordt.
TC03maandag 24 januari 2011 @ 14:35
Bij ons wordt er afgerond op halve cijfers, maar een 5,5 is niet voldoende. Je moet een 6,0 hebben. :N

Overigens wel raar dat er wordt afgerond en dat je dan alsnog een 6,0 krijgt, beetje slordig (van een TU notabene).
icecreamfarmer_NLmaandag 24 januari 2011 @ 15:16
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:26 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Euhm nee ik heb laatst een 6 gehaald terwijl ik 76% van de vragen goed had (multiple choice tentamen). Het is niet zoals op de middelbare school.
Op mijn middelbare school was dat ook al anders, soms was 10% fout hebben al goed voor een onvoldoende andere keren 50%
opastokvismaandag 24 januari 2011 @ 15:18
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:40 schreef zquing het volgende:
Die hebben 't overduidelijk niet begrepen. Een 6 betekend dat je de stof voldoende beheerst,
een zes betekend dat je ongeveer 60 % van de stof begrepen hebt, iets met een klok en een klepel.
zquingmaandag 24 januari 2011 @ 15:21
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:18 schreef opastokvis het volgende:

[..]

een zes betekend dat je ongeveer 60 % van de stof begrepen hebt, iets met een klok en een klepel.
Je begrijpt 't niet he? Wanneer 40% van de stof als voldoende wordt geacht, dan heb je met 40% beheersing die 6. Wordt er van je verwacht dat je minstens 80% van de stof beheerst voor een voldoende, dan faal je nogsteeds wanneer je 60% beheerst.

Een voldoende betekent niet dat je zoveel % van de stof beheerst, maar dat je de gegeven stof voldoende beheerst. Anders had je nooit een voldoende mogen krijgen
Roces18maandag 24 januari 2011 @ 16:35
Waarom zou je een 10 willen halen? Je krijgt uiteindelijk evenveel punten als iemand die een 6 haalt. Dus who gives a fuck :?
fs180maandag 24 januari 2011 @ 16:42
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:42 schreef Mr.Houdoe het volgende:
Volgens mij heb jij 't niet helemaal begrepen.
Precies, ja. een 6 geeft aan dat jij de vraagstelling begrijpt, daar gaat het om, de vraag, niet het antwoord; dat is immers subjectief.
Rubber_Johnnymaandag 24 januari 2011 @ 16:45
Ja joh, leruh is niet interessant. Moe je zo min mogelijk tijd in steke. Vet saaie boeken enzow. Beter kun je in die tijd chille op de straat.
LastPapaRoachmaandag 24 januari 2011 @ 17:05
Mensen die alleen maar tienen willen halen zijn autisten die geen enkel hobby en sociaal leven hebben :r
Frithmaandag 24 januari 2011 @ 17:21
Binnen de termen van het economische calculerend denken is een 6 inderdaad het meest efficiënte resultaat.

Maar aangezien het om een kwaliteit gaat ipv een kwantiteit ben je nog steeds een dumbass als je werkelijk denkt dat een 6 een score is om aan te moedigen. Alsof mensen zich moeten schamen dat ze meer kunnen dan een incompetente dumbass.

Er zijn handigere illusies om te onderhouden.

Ik heb ook wat "zesjes", maar ik ben daar echt niet onevenredig blij mee. Ik ben blij dat ik het vak niet opnieuw hoef te doen, maar met de score zelf niet. Ik weet namelijk dat er meer in had gezeten.
Bolkesteijnmaandag 24 januari 2011 @ 17:51
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 14:35 schreef TC03 het volgende:
Overigens wel raar dat er wordt afgerond en dat je dan alsnog een 6,0 krijgt, beetje slordig (van een TU notabene).
Dat is wel matig ja. :') De meeste docenten werken bij ons keurig met drie significante cijfers (dus 7,25 of 8,75 bijvoorbeeld) en ronden dan het eindcijfer af op twee significante cijfers. Precies volgens het boekje dus.
Bolkesteijnmaandag 24 januari 2011 @ 17:52
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 16:35 schreef Roces18 het volgende:
Waarom zou je een 10 willen halen? Je krijgt uiteindelijk evenveel punten als iemand die een 6 haalt. Dus who gives a fuck :?
Een tof gemiddelde wil nog wel eens helpen bij het krijgen van een leuke baan.

quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:21 schreef Frith het volgende:
Binnen de termen van het economische calculerend denken is een 6 inderdaad het meest efficiënte resultaat.
Dat betwijfel ik. Op langer termijn zal het niet in je voordeel werken in ieder geval.
Serenemaandag 24 januari 2011 @ 17:54
Twee decimalen, niet si
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is wel matig ja. :') De meeste docenten werken bij ons keurig met drie significante cijfer (dus 7,25 of 8,75 bijvoorbeeld) en ronden dan het eindcijfer af op twee significante cijfers. Hanteren ze op de EUR toch beter de regels dan bij de TUD.
Twee decimalen bedoel je, significante cijfers betekenen toch iets anders.

Overigens is het bij veel vakken wel het geval(op de middelbare) dat een 6 betekent dat je 60% goed hebt. Vaak eigenlijk niets iets minder, omdat je een bonuspunt krijgt.
Bolkesteijnmaandag 24 januari 2011 @ 17:55
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:54 schreef Serene het volgende:
Twee decimalen bedoel je, significante cijfers betekenen toch iets anders.
Nee hoor, de nauwkeurigheid van een meting wordt uitgedrukt in het aantal significante cijfers, het aantal decimalen is irrelevant.
Mainportmaandag 24 januari 2011 @ 17:59
Een goed paard springt niet hoger dan nodig is.
Bolkesteijnmaandag 24 januari 2011 @ 18:00
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:59 schreef Mainport het volgende:
Een goed paard springt niet hoger dan nodig is.
Maar is een 6 voldoende?
Serenemaandag 24 januari 2011 @ 18:01
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee hoor, de nauwkeurigheid van een meting wordt uitgedrukt in het aantal significante cijfers, het aantal decimalen is irrelevant.
Tenzij het geen meting is.
LastPapaRoachmaandag 24 januari 2011 @ 19:30
Een 6 is meer dan genoeg, geloven die gasten echt dat ze met tienen op hun rapport miljonair kunnen worden :?

Zeker braaf gaan luisteren naar de leraar die je dat wijs maakte, zulke mensen volgen braaf de regels en maken goede loonslaven indeed, konden vroeger ook zo bij de NSB terecht :Y
Serenemaandag 24 januari 2011 @ 19:35
Er is een verschil tussen 6en en 10en.. En dat tweede is gewoon een drogreden; overhaaste generalisatie :') Het is niet zo dat mensen die 8en op hun eindlijst daar altijd keihard voor gewerkt hebben, kan wel, hoeft niet.
Rechtse_Hippiemaandag 24 januari 2011 @ 19:36
Waarom heeft iedereen als het om resultaten gaat het gelijk over wat de baas er later van vindt? Wat is er gebeurd met leren zodat je echt dingen weet? Je weet wel, je kennis vergroten enzo. Stel je voor dat je net iets meer over een onderwerp weet dan nodig om te slagen.
Serenemaandag 24 januari 2011 @ 19:38
Precies, maar dat is iets wat niet tot mensen doordringt.
TigerXtrmmaandag 24 januari 2011 @ 19:41
Het gaat er niet om of je stof genoeg beheerst, het gaat er in dit geval om dat er hele hordes klapjosties rondlopen die zelf genoegen nemen met een 6 en bijna een hartaanval krijgen bij de gedachte dat ze proberen een hoger cijfer te halen.

Dat is het zelfde volk dat namelijk later op hun kantoorbaan om 5 uur, op de seconde af, naar huis gaat. Het zelfde volk dat later tijdens een bespreking net even met 1 flut idee komt aanzetten zodat ie daar ook vanaf is. Het zelfde volk dat straks misschien politie agent wordt door die 6jes en jou vervolgens weigert te helpen bij je probleem omdat zijn dienst er bijna op zit.

Daarom heb ik een hekel aan de 6jes cultuur.
Poespasmaandag 24 januari 2011 @ 19:48
de Nederlandse student van tegenwoordig neemt genoegen met het minimale

verbreding van je horizon, waarom zou je daar toch aan doen? :')
illusionsmaandag 24 januari 2011 @ 19:48
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:41 schreef TigerXtrm het volgende:
Het gaat er niet om of je stof genoeg beheerst, het gaat er in dit geval om dat er hele hordes klapjosties rondlopen die zelf genoegen nemen met een 6 en bijna een hartaanval krijgen bij de gedachte dat ze proberen een hoger cijfer te halen.

Dat is het zelfde volk dat namelijk later op hun kantoorbaan om 5 uur, op de seconde af, naar huis gaat. Het zelfde volk dat later tijdens een bespreking net even met 1 flut idee komt aanzetten zodat ie daar ook vanaf is. Het zelfde volk dat straks misschien politie agent wordt door die 6jes en jou vervolgens weigert te helpen bij je probleem omdat zijn dienst er bijna op zit.

Daarom heb ik een hekel aan de 6jes cultuur.
De echte wereld en school zijn 2 heel verschillende dingen. :') Zodra je je dat realiseert, kun je met zo min mogelijk moeite je diploma halen, om dan eens te gaan kijken of er iets te doen valt wat je wél leuk vindt.
Appelknallermaandag 24 januari 2011 @ 19:49
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:48 schreef Poespas het volgende:
de Nederlandse student van tegenwoordig neemt genoegen met het minimale

verbreding van je horizon, waarom zou je daar toch aan doen? :')
Omdat je dan lekker 3000 euro extra moet lappen.
jitzzzzemaandag 24 januari 2011 @ 19:57
Halen = halen. Er is niemand die later nog naar je cijfers kijkt.
Feestkaboutermaandag 24 januari 2011 @ 20:10
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:57 schreef jitzzzze het volgende:
Halen = halen. Er is niemand die later nog naar je cijfers kijkt.
klopt (meestal).
maar er is wel iemand die tijdens je sollicitatie beoordeelt of ie jouw inzichten in de materie beter/overtuigender vindt dan de inzichten van een andere kandidaat.
LastPapaRoachmaandag 24 januari 2011 @ 20:21
quote:
Het gaat er niet om of je stof genoeg beheerst, het gaat er in dit geval om dat er hele hordes klapjosties rondlopen die zelf genoegen nemen met een 6 en bijna een hartaanval krijgen bij de gedachte dat ze proberen een hoger cijfer te halen.

Dat is het zelfde volk dat namelijk later op hun kantoorbaan om 5 uur, op de seconde af, naar huis gaat. Het zelfde volk dat later tijdens een bespreking net even met 1 flut idee komt aanzetten zodat ie daar ook vanaf is. Het zelfde volk dat straks misschien politie agent wordt door die 6jes en jou vervolgens weigert te helpen bij je probleem omdat zijn dienst er bijna op zit.

Daarom heb ik een hekel aan de 6jes cultuur.
Welkom bij de verRechtsing van Nederland, ikke ikke ikke en de rest kan stikke ^O^
fs180maandag 24 januari 2011 @ 20:47
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 20:10 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

klopt (meestal).
maar er is wel iemand die tijdens je sollicitatie beoordeelt of ie jouw inzichten in de materie beter/overtuigender vindt dan de inzichten van een andere kandidaat.
Als je uberhaupt de stof op school in je referentiekader opneemt kun je ook thuis blijven..
finsdefismaandag 24 januari 2011 @ 21:03
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 18:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Maar is een 6 voldoende?
Natuurlijk is het een voldoende, per definitie zo. Je kan echter discussiëren over of de criteria recht doen aan de kennis die je zou moeten hebben. Het ene vak heeft immers andere beoordelingscriteria dan anderen. Bij uitspraaktoetsen bij taalstudies wordt bijvoorbeeld vaak gekeken naar hoeveel je verbeterd bent t.o.v. vorig jaar (tot een bepaald plafond, uiteraard) terwijl bij tentaminering er een vaste beoordelingsformule is.
Dipkipmaandag 24 januari 2011 @ 21:07
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 20:10 schreef Feestkabouter het volgende:
klopt (meestal).
maar er is wel iemand die tijdens je sollicitatie beoordeelt of ie jouw inzichten in de materie beter/overtuigender vindt dan de inzichten van een andere kandidaat.
Dat kan, maar je weet vaak ook al in welk werkgebied je niet terecht wil komen. Dus welke vakken er niet toe doen, ook op deze manier niet. En daarvoor kun je dus prima met een 6 volstaan.

Ik studeer organisatiepsychologie, hoeveel praktisch nut heeft het dan voor mij om een 9 te halen op een tentamen psychopathologie? Waar ik ook solliciteer, niemand zal er ene reet om geven aangezien ik niet in de GGZ kom te werken en ook niet met individuele werknemers met burn-outs en dergelijke. Nu had ik voor dat vak toevallig een 8, maar bijvoorbeeld bij neurologie wat me minder lag was ik reteblij met de 6 op de eerste poging. Want nodig zal ik het nooit hebben dus dan was ik er maar mooi van af, toch?
ScreamforyourCreammaandag 24 januari 2011 @ 21:12
6! 6! 6!
The number of the beast!

Rubber_Johnnymaandag 24 januari 2011 @ 21:16
Het zegt ook iets over je instelling. Wat je moet doen, dat doe je, maar ook absoluut niet méér.
Ik kan mij voorstellen dat werkgevers daar een mening over hebben.

Edit: wat die tijger ook al zegt.
Feestkaboutermaandag 24 januari 2011 @ 22:18
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 21:07 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Dat kan, maar je weet vaak ook al in welk werkgebied je niet terecht wil komen. Dus welke vakken er niet toe doen, ook op deze manier niet. En daarvoor kun je dus prima met een 6 volstaan.

Ik studeer organisatiepsychologie, hoeveel praktisch nut heeft het dan voor mij om een 9 te halen op een tentamen psychopathologie? Waar ik ook solliciteer, niemand zal er ene reet om geven aangezien ik niet in de GGZ kom te werken en ook niet met individuele werknemers met burn-outs en dergelijke. Nu had ik voor dat vak toevallig een 8, maar bijvoorbeeld bij neurologie wat me minder lag was ik reteblij met de 6 op de eerste poging. Want nodig zal ik het nooit hebben dus dan was ik er maar mooi van af, toch?
maw: je wil eigenlijk onderscheid maken tussen de vakken die er in jouw ogen wel en niet toe doen.

op zich dan een nieuwe vraag (die ik persoonlijk wel interessant vind):
als je serieuze interesse hebt in bepaalde vakken en je doet daarvoor erg je best, en voor de andere vakken ben je gewoon blij met een 6, heet dat over het geheel gezien dan wel of niet 6jesmentaliteit?
OrbitalHalcyonmaandag 24 januari 2011 @ 22:26
Doordeweeks werk ik erbij en in het weekend doe ik aan sport. Ben zeer tevreden met mijn zesjes.
debeterebobmaandag 24 januari 2011 @ 22:29
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 21:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Het zegt ook iets over je instelling. Wat je moet doen, dat doe je, maar ook absoluut niet méér.
Ik kan mij voorstellen dat werkgevers daar een mening over hebben.

Edit: wat die tijger ook al zegt.
Niet per definitie toch? Je kan toch ook gewoon iets minder talent hebben en ook je sociale contacten willen bijhouden. Dan haal je vaak zesjes, maar dat kan toch prima binnen het systeem. Je bent gewoon net goed genoeg. Het is dus niet zo dat je de tijd die er voor staat er niet in steekt
Rubber_Johnnymaandag 24 januari 2011 @ 22:40
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:29 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Niet per definitie toch? Je kan toch ook gewoon iets minder talent hebben en ook je sociale contacten willen bijhouden. Dan haal je vaak zesjes, maar dat kan toch prima binnen het systeem. Je bent gewoon net goed genoeg. Het is dus niet zo dat je de tijd die er voor staat er niet in steekt
Dat betekent dus weer dat je minder talent hebt. Ik zeg niet dat je dan kansloos bent.
Maar er zijn argumenten waarom werkgevers het als een pre kunnen zien.
debeterebobdinsdag 25 januari 2011 @ 09:55
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat betekent dus weer dat je minder talent hebt. Ik zeg niet dat je dan kansloos bent.
Maar er zijn argumenten waarom werkgevers het als een pre kunnen zien.
eens. Dat betekent alsnog een behoorlijke baan, zeker als je niet zon laffe studie doet.
fs180dinsdag 25 januari 2011 @ 15:43
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 21:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Het zegt ook iets over je instelling. Wat je moet doen, dat doe je, maar ook absoluut niet méér.
Ik kan mij voorstellen dat werkgevers daar een mening over hebben.

Edit: wat die tijger ook al zegt.
Je kan het ook zo zien: Wanneer je die persoon gaat belonen voor extra hard werk wordt hij wel gestimuleerd, beter dan iemand amper een 6 kan halen.
kingmobdinsdag 25 januari 2011 @ 17:14
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:36 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Waarom heeft iedereen als het om resultaten gaat het gelijk over wat de baas er later van vindt? Wat is er gebeurd met leren zodat je echt dingen weet? Je weet wel, je kennis vergroten enzo. Stel je voor dat je net iets meer over een onderwerp weet dan nodig om te slagen.
Dat doe je niet voor een punt en heeft derhalve ook niets met het punt te maken. Zesjescultuur gaat over het genoegen nemen met een 'voldoende' waar meer werk ook meer had opgeleverd. Balkenende ziet zoiets graag omdat dat zich in het dagelijks leven vertaalt naar onbetaalde overuren...
TheHundredsdinsdag 25 januari 2011 @ 17:22
Ik moet een 7 gemiddeld staan ;(.
Compatibeldinsdag 25 januari 2011 @ 17:23
Mensen die niet hoger dan een zes halen, bedankt ^O^
jeloendinsdag 25 januari 2011 @ 21:03
en ik moet een 7.5 gemiddeld staan voor vwo :{
en een 8+ voor engels voor fce :{

SPOILER
maar dat gaat wel lukken ^O^
GuitarJJdinsdag 25 januari 2011 @ 21:10
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:40 schreef zquing het volgende:
Een 6 betekend dat je de stof voldoende beheerst, wat inhoud dat de kennis over de getoetste stof adequaat is.
Niet mee eens! De meeste toetsen bestaan uit meerdere onderwerpen/hoofdstukken. Soms snap je het ene onderwerp wel, maar het andere niet of nauwelijks. Als je dan een 6 haalt door bepaalde onderwerpen goed te beheersen/maken en andere onderwerpen totaal niet, vind ik niet dat je kennis over de getoetste stof adequaat is!

Voorbeeld van gisteren. Ik had een tentamen jaarrekening, bestaande uit bedrijfsadministratie en verslaglegging. Ik denk dat ik verslaglegging zo goed als foutloos heb gemaakt. Echter kon ik bij het onderdeel bedrijfsadministratie weinig invullen. Als ik nu een 6 haal betekend het niet dat ik de stof goed beheers.
mscholdinsdag 25 januari 2011 @ 21:17
mensen die trouwens altijd maar willen slagen met 6'jes zullen daarna met certificaten problemen krijgen: veel zijn minimaal 70% goed
Roces18woensdag 26 januari 2011 @ 08:46
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:17 schreef mschol het volgende:
mensen die trouwens altijd maar willen slagen met 6'jes zullen daarna met certificaten problemen krijgen: veel zijn minimaal 70% goed
lol, waar slaat dat nou weer op. Dan gaan ze gewoon voor minimaal een 7 en niet hoger.
kingmobwoensdag 26 januari 2011 @ 09:58
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:10 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Niet mee eens! De meeste toetsen bestaan uit meerdere onderwerpen/hoofdstukken. Soms snap je het ene onderwerp wel, maar het andere niet of nauwelijks. Als je dan een 6 haalt door bepaalde onderwerpen goed te beheersen/maken en andere onderwerpen totaal niet, vind ik niet dat je kennis over de getoetste stof adequaat is!

Voorbeeld van gisteren. Ik had een tentamen jaarrekening, bestaande uit bedrijfsadministratie en verslaglegging. Ik denk dat ik verslaglegging zo goed als foutloos heb gemaakt. Echter kon ik bij het onderdeel bedrijfsadministratie weinig invullen. Als ik nu een 6 haal betekend het niet dat ik de stof goed beheers.
Als jij een tentamen kan halen zonder de stof voldoende te beheersen doe je een prut-studie. Een 6 is voldoende en kun je bij een normale opleiding enkel halen met voldoende kennis van de stof.
mtchel112woensdag 26 januari 2011 @ 10:21
ik geef ts groot gelijk
Rechtse_Hippiewoensdag 26 januari 2011 @ 11:05
quote:
19s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 17:14 schreef kingmob het volgende:

[..]

Dat doe je niet voor een punt en heeft derhalve ook niets met het punt te maken. Zesjescultuur gaat over het genoegen nemen met een 'voldoende' waar meer werk ook meer had opgeleverd. Balkenende ziet zoiets graag omdat dat zich in het dagelijks leven vertaalt naar onbetaalde overuren...
Nou als je een studie doet die je interesse heeft, is het toch niet raar om er veel over te willen weten? Nu zul je dit misschien niet allemaal uit je studieboeken kunnen halen, maar het is in ieder geval een begin. Ik vind het best als je tevreden bent met een 6, maar waarom moet het heel de tijd gaan om wat je werkgever er later van vindt? Eigenlijk zou een studie op de eerste plaats erom moeten gaan dat het je aanspreekt, vooral bij universitaire studies.
Ethanolicwoensdag 26 januari 2011 @ 11:55
Ik moet het eens zijn met TS.
Rubber_Johnnywoensdag 26 januari 2011 @ 12:16
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 11:05 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

Eigenlijk zou een studie op de eerste plaats erom moeten gaan dat het je aanspreekt, vooral bij universitaire studies.
In die wereld leven we niet meer, helaas. Nu moet je op je 18 weten welk vakgebied je tot je 65 vol kunt houden, en of dat vakgebied blijvend werk oplevert. Daar gaat het om. Niet of je iets intrinsiek interesseert. Dat is gewoon meegenomen

Anders ben je 'een pauper' die 'niet moet janken' omdat hij een 'flutstudie gekozen heeft'. Daar hebben de Hero Brinkmannen die het hier nu voor het zeggen hebben weinig mee.

Ze zouden er eens een cent belasting voor moeten betalen.
kingmobwoensdag 26 januari 2011 @ 12:25
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 11:05 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Nou als je een studie doet die je interesse heeft, is het toch niet raar om er veel over te willen weten? Nu zul je dit misschien niet allemaal uit je studieboeken kunnen halen, maar het is in ieder geval een begin. Ik vind het best als je tevreden bent met een 6, maar waarom moet het heel de tijd gaan om wat je werkgever er later van vindt? Eigenlijk zou een studie op de eerste plaats erom moeten gaan dat het je aanspreekt, vooral bij universitaire studies.
Omdat de term zesjescultuur daar niet over gaat, maar eigenlijk over het bedrijfsleven. En in die hoedanigheid is het een typische uitspraak van een bestuurder, die gewoon graag goedkope arbeidskrachten heeft. Voldoende is in de praktijk namelijk vaak beter dan goed. Kost minder geld en de klant is nog steeds tevreden.

Verder is goed leren omdat je het leuk vindt natuurlijk geen enkel probleem, maar bij de neiging die er al van jongs af aan ingeramd wordt om maar altijd te leren voor de 10, daar mogen best vragen over gesteld worden. Het is alng niet altijd in je eigen voordeel namelijk.
Seamwoensdag 26 januari 2011 @ 14:26
haten op O+
GuitarJJwoensdag 26 januari 2011 @ 14:42
quote:
19s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:58 schreef kingmob het volgende:

[..]

Als jij een tentamen kan halen zonder de stof voldoende te beheersen doe je een prut-studie. Een 6 is voldoende en kun je bij een normale opleiding enkel halen met voldoende kennis van de stof.
Ja maar niet van alle stof.
Een toets heeft bijvoorbeeld 5 onderwerpen, waarbij je voor elk onderwerp 20 punten kan halen. Als je nou 4 onderwerpen redelijk goed kent en je uiteindelijk een 6 (4 x 15 punten) haalt, heb je wel een voldoende maar snap je nog steeds niets over dat andere onderwerp. Dan vind ik niet dat je kunt zeggen dat je de stof goed beheerst.