Creation Engine van TES V: Skyrim uitgelegdquote:De engine die The Elder Scrolls V: Skyrim draait heet de Creation Engine, en Bethesda heeft alle nieuwe truukjes en vernieuwingen uit de doeken gedaan. Veel van de technologie achter Oblivion en Fallout 3 is uit het raam gegooid en vervangen met nieuwe methodes, vertelt Bethesda's Todd Howard aan Game Informer.
Creation Engine
De nieuwe Creation engine is verantwoordelijk voor het neerzetten van de wereld. Een grote verandering is volgens Howard hoe er met licht en schaduw omgegaan wordt. In tegenstelling tot in Oblivion wordt schaduw in Skyrim dynamisch toegepast op alle objecten in het oogveld van de speler, wat de wereld realistischer moet laten lijken. Daarnaast is het oude SpeedTree systeem, wat gebruikt werd om de wereld van bomen en gewassen te voorzien, vervangen met een nieuwe technologie die Bethesda zelf heeft gemaakt. Zo kunnen ze nu zelf bepalen wat voor bomen waar staan en hoe ze animeren. Als de speler een winderige bergpas betreedt, kunnen de bomen gevaarlijk over een ravijn hangen terwijl de takken heen en weer zwaaien. Een nieuw systeem om neerslag te genereren is ook gemaakt, zodat bijvoorbeeld sneeuwval op een realistische manier wordt weergegeven en op het landschap beland.
Radiant AI
Het Radiant AI systeem zorgde er in Oblivion voor dat NPC's (non-player characters) hun dagelijkse taken in de achtergrond deden om de wereld 'levend' te laten lijken. Echter, het systeem was niet zo geavanceerd en de karakters hadden maar vijf of zes taken. In Skyrim is het systeem verbeterd en hebben de bewoners meer te doen en meer individualiteit. Een dorp in een bos zal bijvoorbeeld bevolkt zijn met werkers die hout hakken, werken in een houtmolen en goederen vervoeren door het dorp. Het verbeterde Radiant AI systeem zal er ook voor zorgen dat NPC's een relatie met de speler op kunnen bouwen. Als de speler iemand heeft geholpen, zal deze persoon hem als vriend kunnen beschouwen. Mocht je dan ineens 's nachts zijn huis binnen vallen, zou hij je bijvoorbeeld een bed kunnen aanbieden. Als je 'per ongeluk' zijn huis een beetje overhoop gooit of dingen vernielt, zal de reactie van het personage bepaald worden door de relatie die de speler met hem heeft.
Havok Behavior
De personages uit Oblivion bewogen niet altijd op de meest realistische manieren. Om dit te verbeteren heeft Bethesda een nieuwe middleware gelicenseerd, Havok Behavior. Deze techniek is volgens Howard niet eerder gebruikt in een 'grote' game. Havok zorgt normaal voor de physics, ofwel dat objecten in de wereld realistisch reageren op externe krachten, maar Behavior zal ervoor zorgen dat animaties vloeiend overgaan in elkaar. In tegenstelling tot Oblivion en Fallout 3 zal de wereld niet meer stilstaan als de speler met een NPC praat, en de levenloze close-ups van het gezicht van degene met wie je praat behoren ook tot het verleden. De NPC zal gewoon doorgaan met zijn of haar acties tijdens het gesprek. Het Behavior-systeem kan dynamisch animaties genereren. Denk bijvoorbeeld aan het Euphoria systeem wat gebruikt werd in GTA IV, Red Dead Redemption en The Force Unleashed. Volgens Bethesda zullen de draken er fantastisch uitzien en zullen veel van hun animaties niet gescript zijn.
Radiant Story
Radiant Story is misschien wel de meest ambitieuze nieuwe technologie in Skyrim. Dit systeem moet ervoor zorgen dat side-quests dynamisch gegenereerd worden gebaseerd op jouw level, locatie, bezigheden en relaties met NPC's. Heb je bijvoorbeeld iemand geholpen, kan die persoon jou later vragen om iets voor hem te doen of om iemand om te brengen. De betrokken personages en locaties waar deze quests zich afspelen zullen allemaal dynamisch 'bedacht' worden door het spel. Ben je ergens al geweest, dan zal de quest zich waarschijnlijk afspelen in een locatie die je nog niet bezocht hebt. Als je een NPC hebt gedood die jou een quest had moeten geven, bijvoorbeeld een barman, dan kan later zijn zus die rol overnemen en je alsnog die quest geven. Of ze kan wraak komen zoeken voor de moord van haar broer. Het spel zal ook willekeurige gebeurtenissen in de wereld genereren, net als in Red Dead Redemption. Bethesda is zich wel bewust van het gevaar dat de speler zich overweldigd kan voelen door de side-quests, dus ze zullen het binnen de perken houden.
Als al deze beloftes waar gemaakt worden zou Skyrim de lat wel eens hoger kunnen legen voor open-wereld games.
Heb jij een suggestie dan?quote:
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:32 schreef Seam het volgende:
Oh fuck ik dacht niet eens erbij nagedacht dat het die datum was
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:34 schreef Seam het volgende:
Ik dacht na het posten al dat het niet werkelijk die datum was
Oh fuck het is ook nog echt die datum ookquote:
Jezus fucking Christus.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:36 schreef Seam het volgende:
[..]
Oh fuck het is ook nog echt die datum ook![]()
Goh, je hebt goed opgelet danquote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:36 schreef Seam het volgende:
[..]
Oh fuck het is ook nog echt die datum ook![]()
Hoezo denk je dat dan?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:40 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Maak mij wel wat zorgen voor die dynamische quests.
Dalijk zit er net zoals in Oblivion geen enkel gevoel van sterker-worden in het spel.
omdat de grootste afknapper op oblivion was dat de monsters in de dungeons het zelfde level als jezelf hadden... rete irritantquote:
Alaaaaaaaaaaaaaaf!quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:36 schreef Seam het volgende:
[..]
Oh fuck het is ook nog echt die datum ook![]()
Nee dat begrijp ik ja, maar waarom denk je dat zoiets ook gaat gebeuren met dynamische quests? Bethesda had al aangegeven dat het systeem van Oblivion verandert wordt in dat van Fallout 3.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:42 schreef Jumparound het volgende:
[..]
omdat de grootste afknapper op oblivion was dat de monsters in de dungeons het zelfde level als jezelf hadden... rete irritant
omdat, zoals ik het nu lees, die dynamische quests kennelijk op je level worden aangepast.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:44 schreef Seam het volgende:
[..]
Nee dat begrijp ik ja, maar waarom denk je dat zoiets ook gaat gebeuren met dynamische quests? Bethesda had al aangegeven dat het systeem van Oblivion verandert wordt in dat van Fallout 3.
11/11/11 is de dag dat Skyrim ons verwelkomen mag!quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:31 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
[..]
Heb jij een suggestie dan?
Done.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:50 schreef Hyman het volgende:
[..]
11/11/11 is de dag dat Skyrim ons verwelkomen mag!
Bijna.quote:
In Fallout 3 ben ik ook nog nooit een vijand tegengekomen die ik echt niet aan kon hoorquote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:44 schreef Seam het volgende:
[..]
Nee dat begrijp ik ja, maar waarom denk je dat zoiets ook gaat gebeuren met dynamische quests? Bethesda had al aangegeven dat het systeem van Oblivion verandert wordt in dat van Fallout 3.
In New Vegas als je naar gebieden gaat waar je nog lang niet hoort te zijn ga je wel dood hoor. Dat is niet bij Oblivion, daar kun je zowat alles verkennen op elke level vanwege zijn scaling.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:53 schreef Sloggi het volgende:
[..]
In Fallout 3 ben ik ook nog nooit een vijand tegengekomen die ik echt niet aan kon hoor.
En heb het nog steeds niet uitgespeeld omdat mijn PC constant crashte op cruciale momentenquote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:59 schreef Sloggi het volgende:
Vegas is inderdaad beter wat dat betreft.
Je kon met level 1 al het spel halenquote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:57 schreef Kolomos het volgende:
[..]
In New Vegas als je naar gebieden gaat waar je nog lang niet hoort te zijn ga je wel dood hoor. Dat is niet bij Oblivion, daar kun je zowat alles verkennen op elke level vanwege zijn scaling.
Tenminste dat denk ik zo, als het ik het verkeerd heb verbeter me dan maar
Met oblivion ja, dat is idd wel verpauperd. Of als je van die nietszeggende abilities zoals Alchemy in je main attributes hebt dan mocht je ook flink aanpoten.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:10 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
[..]
Je kon met level 1 al het spel halen
Heb een speedrun van Morrowind waarbij die gast het spel met level 1 haalde, dus of het zoveel zegt..quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:11 schreef RickoKun het volgende:
Bohhhhhh gek, dit wordt wel mals!
Qua die dynamische quests heeft jumparound wel een mals punt, het moet wel zo zijn dat je je als speler ook echt een halfgod voelt. Ik wil een fucking troon hebben oid iets anders als erkenning voor mijn bazendaden!
[..]
Met oblivion ja, dat is idd wel verpauperd. Of als je van die nietszeggende abilities zoals Alchemy in je main attributes hebt dan mocht je ook flink aanpoten.
Mwoah vind ik wel. Volgens mij heeft die gast dan wel flink vals lopen spelen want die eindbaas die haal je niet met level 1 denk ik. Bovendien kreeg je bij morrowind nog ietwat erkenningquote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:14 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
[..]
Heb een speedrun van Morrowind waarbij die gast het spel met level 1 haalde, dus of het zoveel zegt..
Oja dat is waar ook.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:20 schreef Seam het volgende:
Mass Effect 3 komt nog in de lente hoor. Tegen de tijd dat je daarmee klaar bent zal Skyrim wel ongeveer verschijnen.
Gewoon alles van Bioware en Bethesda nog een keer spelenquote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:19 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Mwoah vind ik wel. Volgens mij heeft die gast dan wel flink vals lopen spelen want die eindbaas die haal je niet met level 1 denk ik. Bovendien kreeg je bij morrowind nog ietwat erkenning
Qua games heb ik vrij weinig te doen omdat al die hoerenspellen in de herfst uitkomen.
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:20 schreef Seam het volgende:
Mass Effect 3 komt nog in de lente hoor. Tegen de tijd dat je daarmee klaar bent zal Skyrim wel ongeveer verschijnen.
In de lente al?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:20 schreef Seam het volgende:
Mass Effect 3 komt nog in de lente hoor. Tegen de tijd dat je daarmee klaar bent zal Skyrim wel ongeveer verschijnen.
Oh kut, ik ben weer in de war, hij komt inderdaad ook pas in Q4quote:Op dinsdag 18 januari 2011 18:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
In de lente al?*harde piem krijgt*
Dan al??quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:20 schreef Seam het volgende:
Mass Effect 3 komt nog in de lente hoor. Tegen de tijd dat je daarmee klaar bent zal Skyrim wel ongeveer verschijnen.
*piem weer slap wordt*quote:Op dinsdag 18 januari 2011 18:11 schreef Seam het volgende:
[..]
Oh kut, ik ben weer in de war, hij komt inderdaad ook pas in Q4
Wat een faal van mij in dit topic zeg
Ziet er goed uit.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 18:10 schreef karton het volgende:
op de afbeelding klikken voor een grotere weergave
[ afbeelding ]
Door bij [IMG] er bvb dit --> [IMG=400*300] erbij te zetten. En dan uiteraard de resolutie die jij wilt.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 18:53 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Hoe kan ik dat plaatje in de OP trouwens verkleinen?
Homoquote:Op dinsdag 18 januari 2011 18:11 schreef Seam het volgende:
[..]
Oh kut, ik ben weer in de war, hij komt inderdaad ook pas in Q4
Wat een faal van mij in dit topic zeg
3, je bedoeld ME3. Althans dat neem ik voor het gemak even aanquote:Op dinsdag 18 januari 2011 20:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ok, dus ME2, TES V en GW2 komen allemaal in Q4? Moet ik dat hele kwartaal maar vrij vragen dan op het werk?
ME2 komt dan voor de PS3 uitquote:Op woensdag 19 januari 2011 00:35 schreef vosss het volgende:
[..]
3, je bedoeld ME3. Althans dat neem ik voor het gemak even aan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3 idd.quote:Op woensdag 19 januari 2011 00:35 schreef vosss het volgende:
[..]
3, je bedoeld ME3. Althans dat neem ik voor het gemak even aan
Die nieuwe themesong klinkt heerlijk. Ben er content mee.quote:Op donderdag 20 januari 2011 11:52 schreef ThamfBeast het volgende:
Gameinformer heeft filmpjes met de sound-designer van Bethesda online!
hier is ook een stukje van de nieuwe theme-song te horen, geeft me toch wel weer kippevel..
klik hier voor de filmpjes
waarom staat in de stillframe van video 2 "techoviking" ?quote:Op donderdag 20 januari 2011 11:52 schreef ThamfBeast het volgende:
Gameinformer heeft filmpjes met de sound-designer van Bethesda online!
hier is ook een stukje van de nieuwe theme-song te horen, geeft me toch wel weer kippevel..
klik hier voor de filmpjes
Zal wel onderdeel van een moodboard zijn.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:12 schreef wise het volgende:
[..]
waarom staat in de stillframe van video 2 "techoviking" ?
Ik vind hem niet zo interessant, eerlijk gezegdquote:Op donderdag 20 januari 2011 13:15 schreef Seam het volgende:
Dit is trouwens ook een interessante piano cover van de theme song :
http://www.gameinformer.c(...)of-skyrim-theme.aspx
ach dat komt nog wel, zodra de orkestrale versie er is zul je smullenquote:Op donderdag 20 januari 2011 16:42 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Ik vind hem niet zo interessant, eerlijk gezegd
Ik spuit pas mijn hele toetsenbord en beeldscherm eronder als ik de definitieve versie met intro uit mijn speakers hoor schallen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 16:46 schreef Seam het volgende:
[..]
ach dat komt nog wel, zodra de orkestrale versie er is zul je smullen
Hoezo? Zeg jij tegen een engelsman ook skie als je sky bedoelt?quote:Op donderdag 20 januari 2011 20:36 schreef Seam het volgende:
Grappig dat hij het uitspreekt als SKAIRIM. Ik spreek het uit als SKIERIM, in mijn hoofd klinkt dat logischer.
Voor mijn gevoel klinkt Skai-Rim het meest logisch. Iedereen verzint z'n eigen uitspraak blijkbaar. De meeste plaatsnamen spreek ik op z'n Nederlands uit.. Seeda Nien, Vievèk, Balmóóra etc. Chorrol was bij mij verbasterd tot 'Korrel' ...quote:Op donderdag 20 januari 2011 20:36 schreef Seam het volgende:
Grappig dat hij het uitspreekt als SKAIRIM. Ik spreek het uit als SKIERIM, in mijn hoofd klinkt dat logischer.
chapter en character zijn die eerste die me binnenschieten die niet met een k worden uitgesproken.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:13 schreef vosss het volgende:
Dat van die korrel is niet zo vreemd, volgens mij wordt een ch in het begin van een woord in het engels ook als een k uitgesproken toch?
Ik wist het :") maar ik zie Skyrim eerder als een noors woord en dan vind ik SKIE toepasselijker. ( Ik ben Brits derhalvequote:Op donderdag 20 januari 2011 20:38 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
[..]
Hoezo? Zeg jij tegen een engelsman ook skie als je sky bedoelt?
Character is toch gewoon kerrekter en niet sjerrekter?quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:17 schreef karton het volgende:
[..]
chapter en character zijn die eerste die me binnenschieten die niet met een k worden uitgesproken.
Ik sprak het uit als : Se-ida Ne-ien, Vievek, Balmoora, Tsjorrol.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:06 schreef karton het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel klinkt Skai-Rim het meest logisch. Iedereen verzint z'n eigen uitspraak blijkbaar. De meeste plaatsnamen spreek ik op z'n Nederlands uit.. Seeda Nien, Vievèk, Balmóóra etc. Chorrol was bij mij verbasterd tot 'Korrel' ...
Schedule of Schedulequote:Op donderdag 20 januari 2011 21:24 schreef vosss het volgende:
[..]
Character is toch gewoon kerrekter en niet sjerrekter?
Dat begint met een s en niet met chquote:
Ik doelde op Skedule of het Britse sjedule. Maar goed we dwalen nu wel afquote:Op donderdag 20 januari 2011 21:34 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat begint met een s en niet met ch
oh jaquote:Op donderdag 20 januari 2011 21:24 schreef vosss het volgende:
[..]
Character is toch gewoon kerrekter en niet sjerrekter?
Ben jij er wel klaar voor?! IKL NIET!??!?!? NEE?!?!?!?!? JIL::OEstuidg[pquote:Op vrijdag 21 januari 2011 01:20 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
En er is weer een nieuw artikel:
http://www.gameinformer.c(...)s-dragon-shouts.aspx
Wanneer stoppen ze nou eens met teasen
Nicequote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:50 schreef ThamfBeast het volgende:
Nog meer teasen
GameInformer heeft nog een artikel, dit keer over de verbeteringen in het
combat systeem.
link
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:50 schreef ThamfBeast het volgende:
Nog meer teasen
GameInformer heeft nog een artikel, dit keer over de verbeteringen in het
combat systeem.
link
Dat zal denk ik wel dezelfde zijn als GI ook al had. Denk ik.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 15:06 schreef Spaulding het volgende:
Donderdag een preview (van ik dacht 6 pagina's) van Skyrim in de nieuwe PU.
Hier staan enkele highlights uit die PUquote:Op dinsdag 25 januari 2011 15:06 schreef Spaulding het volgende:
Donderdag een preview (van ik dacht 6 pagina's) van Skyrim in de nieuwe PU.
quote:"Skyrim is approximately as big as Oblivion."
Ik denk dat mensen het inderdaad wel anders zouden beleven als de fast travel er niet is. Vooral dat je meteen de 5 grote (en de enige) steden al op de map had staan maakte het verkennen meteen al een stuk minder leuk.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:52 schreef Sloggi het volgende:
Zo klein was Oblivion toch niet? Volgens mij leek het vooral kleiner omdat je paarden en fast travel had.
Het was wel beduidend kleiner dan morrowind dacht ik, maar ik denk dat vooral het gebrek aan veelzijdigheid in 'de vrije natuur' van oblivion ervoor zorgde dat het klein leek.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:52 schreef Sloggi het volgende:
Zo klein was Oblivion toch niet? Volgens mij leek het vooral kleiner omdat je paarden en fast travel had.
Oh meen je niet, weer fast travel? Tgggg, totally gay vind ik.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:58 schreef ems. het volgende:
[..]
Het was wel beduidend kleiner dan morrowind dacht ik, maar ik denk dat vooral het gebrek aan veelzijdigheid in 'de vrije natuur' van oblivion ervoor zorgde dat het klein leek.
En ja, fast travel. Zonde dat ze dat weer erin hebben gezet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |