abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91206288
Stel dat kinderen hun ouders financiëel willen steunen door een maandelijkse toelage. Hoe zit dit dan fiscaal? Wat ik uit de informatie die de belastingdienst opgeeft opmaak is dat het als een schenking wordt gezien en dat de ouders in dat geval dus voor het deel dat boven een bepaalde drempel komt (Ergens rond de 2000 euro lag die) belasting moeten gaan betalen hierover. Ik vind dit erg vreemd, want er is ook een wettelijke onderhoudsplicht van kinderen jegens hun ouders.

Is er iemand die hier iets van afweet en kan vertellen of dit klopt en indien dit klopt of er eventueel andere constructies zijn om er voor te zorgen dat het fiscaal niet onaantrekkelijk is en bovenal dat niemand er gedonder mee krijgt of veel meer belasting moet betalen?
  woensdag 12 januari 2011 @ 12:39:42 #2
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91206438
Bedoel je kostgeld?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_91206599
Nee, ik heb het over de situatie dat de ouders alleen wonen (zonder kinderen) en dat de kinderen hun ouders willen steunen met een financiële (maandelijkse) bijdrage. Er is dus geen directe tegenprestatie van de kant van de ouders.
pi_91207126
Geef het handje contantje?
pi_91207218
Dat maakt het nog niet wettelijk in orde. Bovendien levert dat een hoop gedoe op.
pi_91207232
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:43 schreef Alicey het volgende:
Nee, ik heb het over de situatie dat de ouders alleen wonen (zonder kinderen) en dat de kinderen hun ouders willen steunen met een financiële (maandelijkse) bijdrage. Er is dus geen directe tegenprestatie van de kant van de ouders.
Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen. Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.
  woensdag 12 januari 2011 @ 12:59:59 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91207290
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef Alicey het volgende:
Dat maakt het nog niet wettelijk in orde. Bovendien levert dat een hoop gedoe op.
Rekeningen kunenn gecontroleerd worden. Maar met contant geld, hoe zie je wanneer iemand dat heeft ontvangen en van wie?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_91207359
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef DonJames het volgende:

Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen.
Omdat het hier gaat om levensonderhoud, hetgeen een wettelijke plicht is. Zaken als alimentatie vallen ook niet onder schenkbelasting, maar onder IB. Ik vraag me af waarom het onderscheid wordt gemaakt..

quote:
Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.
Op wat voor manier zou zo'n constructie precies lopen? Levert dat bij een eventueel overlijden overigens geen problemen op m.b.t. de afwikkeling van de nalatenschap?
pi_91207500
Maargoed, laat ik maar eens vertellen wat ik nu eigenlijk precies wil. Met het overlijden van mijn vader is er een behoorlijk gat geslagen in de inkomsten van mijn moeder, daar zij pas op latere leeftijd met mijn vader is getrouwd, wat tot gevolg heeft dat zij nu een flink deel van zijn pensioen mist. Natuurlijk worden de kosten ook minder, maar het weegt niet echt tegen elkaar op.

Afhankelijk van hoe e.e.a. precies uitpakt (dat is nu nog niet helemaal duidelijk) wil ik haar maandelijks een vast bedrag gaan overmaken. Wat ik hierbij echter wel belangrijk vind is dat zij geen gedoe krijgt dat zij daar later belasting over moet gaan betalen.
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:06:15 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91207552
Hoe zit dat met leeftijd van trouwen en pensioenhoogte/lengte?
Een gedicht over Maanvis
pi_91207617
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:06 schreef Maanvis het volgende:
Hoe zit dat met leeftijd van trouwen en pensioenhoogte/lengte?
Leeftijd van trouwen is 40+. Pensioenhoogte/lengte heb ik geen inzicht in.
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:11:38 #12
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91207766
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

Leeftijd van trouwen is 40+. Pensioenhoogte/lengte heb ik geen inzicht in.
Dus als je na je 40ste trouwt krijgt je partner na overlijden minder pensioen dan als je na je 30ste trouwt, bijw ijze van?
Een gedicht over Maanvis
pi_91207802
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:11 schreef Maanvis het volgende:

Dus als je na je 40ste trouwt krijgt je partner na overlijden minder pensioen dan als je na je 30ste trouwt, bijw ijze van?
Ik dacht dat de partner sowieso opbouwt vanaf het moment van bijschrijven, maar dat weet ik niet zeker. Los daarvan is er echter sprake van werkgevers die hij had toen hij niet met haar getrouwd was. Zij deelt dus niet mee in die pensioenen.
pi_91207851
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:01 schreef Alicey het volgende:

[..]

Omdat het hier gaat om levensonderhoud, hetgeen een wettelijke plicht is. Zaken als alimentatie vallen ook niet onder schenkbelasting, maar onder IB. Ik vraag me af waarom het onderscheid wordt gemaakt..

[..]

Op wat voor manier zou zo'n constructie precies lopen? Levert dat bij een eventueel overlijden overigens geen problemen op m.b.t. de afwikkeling van de nalatenschap?
Gewoon een bedrag uitlenen en laat je moeder daadwerkelijk de rente betalen. Als je dan de rente (+ eventueel een deel van het geschonken) bedrag zodanig gaat schenken dat je onder de vrijstelling valt, dan zit je goed.

En nee, die schuld levert niet echt 'problemen' op bij de afwikkeling van de nalatenschap. Jij hebt gewoon een normale vordering op je moeder die bij het afwikkelen van de boedel afgelost zal moeten worden.
pi_91207938
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:14 schreef Maharbal het volgende:

Gewoon een bedrag uitlenen en laat je moeder daadwerkelijk de rente betalen. Als je dan de rente (+ eventueel een deel van het geschonken) bedrag zodanig gaat schenken dat je onder de vrijstelling valt, dan zit je goed.
Slikt de belastingdienst het als ik maandelijks bedragen zou overmaken, een deel onder de noemer schenking en een deel onder de noemer lening en de rente alleen op papier (of bij de overboeking) laat meetellen? Hoe zit dit wanneer mijn moeder overlijdt en de nalatenschap moet worden afgewikkeld, er rekening mee houdende dat er meer kinderen zijn?
pi_91208198
Bij de belastingdienst lees ik net het volgende:

quote:
Vrij van recht
Normaal gesproken betaalt degene die de schenking krijgt, de schenkbelasting. Maar de schenker kan regelen dat de schenking 'vrij van recht' is. Dat houdt in dat niet degene die de schenking krijgt, de schenkbelasting betaalt, maar de schenker.
Bij een schenking die 'vrij van recht' is, bestaat de schenking eigenlijk uit 2 delen:
de waarde van de schenking
de schenkbelasting die over de schenking moet worden betaald
De schenker betaalt schenkbelasting over dit totale bedrag (de waarde van de schenking plus de schenkbelasting).
Dit zou mijn probleem op zich wel oplossen. Het is alleen jammer dat het wel weer nog meer kost. Maarja, leuker kunnen ze het niet maken. |:(
pi_91208247
Zijn er babyboomers die hun kinderen nóg gekker hebben gekregen?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_91208282
edit: doe normaal

[ Bericht 58% gewijzigd door Five_Horizons op 12-01-2011 13:26:44 ]
pi_91208462
-fb-
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:36:05 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_91208817
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen. Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.
Dit dus :) En bij overlijden erf je dan een vordering op jezelf :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_91208869
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:36 schreef sanger het volgende:

Dit dus :) En bij overlijden erf je dan een vordering op jezelf :)
Maar gaan mijn broers/zussen daar geen last van krijgen tegen die tijd?
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:39:07 #22
65960 sanger
pi_91208951
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:37 schreef Alicey het volgende:

[..]

Uit de totale nalatenschap wordt dan eerst de lening aan jou betaald (overigens volgens mij vrij van successierechten). Daarna wordt de rest pas verdeeld over de erfgenamen.

Ja dus :)
pi_91209125
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:39 schreef sanger het volgende:

Uit de totale nalatenschap wordt dan eerst de lening aan jou betaald (overigens volgens mij vrij van successierechten). Daarna wordt de rest pas verdeeld over de erfgenamen.

Ja dus :)
Hmm, ok.. Dat vind ik dan ook weer een wat minder sjieke oplossing. Het is echter wel een mogelijkheid. :)

Ruwweg zijn er dus eigenlijk de opties van een deel als lening doen, of een schenking vrij van recht doen. Misschien dat er iemand nog meer weet, maar anders weet ik dat ik het hiermee moet doen. :)

Iedereen die on-topic heeft gereageerd bedankt! :*
pi_91209503
Ik heb begrepen dat het ook een mogelijkheid is dat de kinderen het huis van moeder kopen en verhuren aan moeder. Met de vrijgekomen som geld zou moeder dan in haar onderhoud kunnen voorzien.
Nou heb ik geen idee of er sprake is van een eigen woning?

Mocht je overgaan tot lenen aan je moeder, bespreek dat goed met je eventuele broers en zussen en leg het vast. Dat bespaart een hoop narigheid bij het verdelen van de erfenis als je moeder er onverhoopt niet meer is.
pi_91209961
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:51 schreef lezzer het volgende:
Ik heb begrepen dat het ook een mogelijkheid is dat de kinderen het huis van moeder kopen en verhuren aan moeder. Met de vrijgekomen som geld zou moeder dan in haar onderhoud kunnen voorzien.
Nou heb ik geen idee of er sprake is van een eigen woning?
Nee, mijn ouders hebben nooit een eigen woning gehad. Het is een huurwoning.

quote:
Mocht je overgaan tot lenen aan je moeder, bespreek dat goed met je eventuele broers en zussen en leg het vast. Dat bespaart een hoop narigheid bij het verdelen van de erfenis als je moeder er onverhoopt niet meer is.
Waar ik dus ook een beetje mee zit is dat ik niet iedereen er bij betrekken wil. Mijn broers en zussen hoeven wat mij betreft helemaal niets te weten over zo'n bijdrage. Al is dat bij de constructie met lenen wellicht wel weer handig om verrassingen voor hen te voorkomen..
pi_91210152
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:59 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nee, mijn ouders hebben nooit een eigen woning gehad. Het is een huurwoning.
Oh, dat is jammer. Dan kan er geen vastzittend kapitaal ten gelde gemaakt worden.
quote:
Waar ik dus ook een beetje mee zit is dat ik niet iedereen er bij betrekken wil. Mijn broers en zussen hoeven wat mij betreft helemaal niets te weten over zo'n bijdrage. Al is dat bij de constructie met lenen wellicht wel weer handig om verrassingen voor hen te voorkomen..
Ik zou dat zeker doen.
Ik ken een vergelijkbare situatie,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Advies: alles open gooien met je broers en zussen. Als iedereen gewoon helder in beeld heeft wat er aan de hand is, jij dat geld kunt missen en tegen een nette rente (of alleen inflatiecorrectie) wilt lenen, dan kun je dat toch heel netjes afspreken?
Valt er überhaupt wat te erven?
pi_91210305
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:03 schreef lezzer het volgende:

Oh, dat is jammer. Dan kan er geen vastzittend kapitaal ten gelde gemaakt worden.
Als dat zo was geweest, was het inderdaad veel eenvoudiger geweest. :)

quote:
Ik zou dat zeker doen.
Ik ken een vergelijkbare situatie,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Advies: alles open gooien met je broers en zussen. Als iedereen gewoon helder in beeld heeft wat er aan de hand is, jij dat geld kunt missen en tegen een nette rente (of alleen inflatiecorrectie) wilt lenen, dan kun je dat toch heel netjes afspreken?
Valt er überhaupt wat te erven?
De materiële waarde van wat eventueel te erven zal zijn is zeer beperkt en zal nagenoeg nihil zijn schat ik.

Het is overigens vooral voor mijn moeder dat ik niet teveel inmenging wil.
pi_91210457
Dus het is echt een verkapte schenking?
Ik weet niet hoe oud je moeder is?

Oh, ik snap wel dat je je moeder wilt beschermen.
SPOILER
  Moderator woensdag 12 januari 2011 @ 14:11:25 #29
155227 crew  Guppy
dus
pi_91210548
Op de site van de belastingdienst staat ook dat de schenker de schenkingsbelasting kan betalen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar is dat niks? Zie ook hier
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_91210596
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:09 schreef lezzer het volgende:
Dus het is echt een verkapte schenking?
Ik weet niet hoe oud je moeder is?
Wat ik wil is dat zij niet in de problemen komt en niet op een houtje hoeft te bijten, wat ik eventueel voor dat doel betaal hoef ik niet terug te hebben. Ik wil wel dat mijn moeder geen gedoe krijgt met haar belastingen en het liefst dat er ook niet heel veel kosten bijkomen (zoals belasting). Een echte (al dan niet verkapte) schenking dus. Mijn moeder is nu 76.

quote:
Oh, ik snap wel dat je je moeder wilt beschermen.
SPOILER
Inderdaad een heel andere situatie. ;)
pi_91210641
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:11 schreef Guppyfriend het volgende:
Op de site van de belastingdienst staat ook dat de schenker de schenkingsbelasting kan betalen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar is dat niks? Zie ook hier
Die had ik ook al gevonden en dat vind ik ook een vrij goede optie. :) Al is het nadeel weer wel dat er dan uiteindelijk meer belasting betaald wordt. Aan de andere kant gaat het daarbij niet om enorme bedragen t.o.v. de toelage.
pi_91210789
Boodschappen doen voor je moeder, redt ze het daar mee?
Als het echt gaat om je moeders inkomen aan te vullen tot een acceptabel niveau, dan zou ik het eerder contant doen denk ik.
  Moderator woensdag 12 januari 2011 @ 14:16:02 #33
155227 crew  Guppy
dus
pi_91210818
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:12 schreef Alicey het volgende:

[..]

Die had ik ook al gevonden en dat vind ik ook een vrij goede optie. :) Al is het nadeel weer wel dat er dan uiteindelijk meer belasting betaald wordt. Aan de andere kant gaat het daarbij niet om enorme bedragen t.o.v. de toelage.
Dat snap ik, hoe minder belasting hoe beter. Maar goed, ik denk dat je voor een relatief klein bedrag wel van een heleboel gedoe af bent.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_91211036
Tja, ik kan me ergens wel voorstellen dat je het niet aan de grote klok wilt hangen, maar aan de andere kant is het ook weer zo gek nog niet dat kinderen hun ouders financieel willen bijstaan (die kinderen hebben dat voordeel in de meeste gevallen tenslotte zelf ook genoten). Als je het wel met je broers en zussen afstemt, kunnen jullie misschien allemaal een klein bedrag per maand schenken, per persoon onder die E2000/jr blijven en heeft je moeder toch een aardig financieel steuntje in de rug.

Ben ik trouwens de enige die het een beetje vreemd vind dat een mod een nogal stekende opmerking maakt en diezelfde mod vervolgens de reactie op die opmerking wegmod?
pi_91211722
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:15 schreef lezzer het volgende:
Boodschappen doen voor je moeder, redt ze het daar mee?
Als het echt gaat om je moeders inkomen aan te vullen tot een acceptabel niveau, dan zou ik het eerder contant doen denk ik.
Ik weet niet precies wat de nood is. Voordat ik haar iets ga voorstellen wil ik eerst weten wat voor mij de mogelijkheden zijn. Vervolgens zal ik nog iets moeten verzinnen dat ze het überhaupt aanneemt, maar ik zou wel eerder gaan voor een aanvulling op het inkomen, zodat ze zelf de volledige zeggenschap er over heeft.
pi_91211763
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:16 schreef Guppyfriend het volgende:

Dat snap ik, hoe minder belasting hoe beter. Maar goed, ik denk dat je voor een relatief klein bedrag wel van een heleboel gedoe af bent.
Dat laatste is inderdaad waar, het is relatief maar een klein bedrag. :)
pi_91211824
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:35 schreef Alicey het volgende:
Ik weet niet precies wat de nood is.
Oh, misschien toch goed om dat eerst te inventariseren :)
Heb je enig idee om wat voor bedrag het eigenlijk gaat?
Is het onder het minimum of "onprettig"?
pi_91211876
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:20 schreef anboni het volgende:
Tja, ik kan me ergens wel voorstellen dat je het niet aan de grote klok wilt hangen, maar aan de andere kant is het ook weer zo gek nog niet dat kinderen hun ouders financieel willen bijstaan (die kinderen hebben dat voordeel in de meeste gevallen tenslotte zelf ook genoten). Als je het wel met je broers en zussen afstemt, kunnen jullie misschien allemaal een klein bedrag per maand schenken, per persoon onder die E2000/jr blijven en heeft je moeder toch een aardig financieel steuntje in de rug.
Het is misschien wel een optie voor zover mijn broers en zussen dit kunnen missen. Er zitten echter wel bijna allemaal met echtscheidingen en van sommigen weet ik dat mijn moeder hen juist zo nu en dan financiëel een beetje helpt (denk in dat geval aan boodschappen, iets leuks voor hun kinderen etc.). Het lijkt nu net een soap :{

quote:
Ben ik trouwens de enige die het een beetje vreemd vind dat een mod een nogal stekende opmerking maakt en diezelfde mod vervolgens de reactie op die opmerking wegmod?
Nee, dat ben je (gelukkig) niet, want ik begon al aan mezelf te twijfelen. :) Zie ook het feedback-topic.
pi_91212048
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:38 schreef Alicey het volgende:
Het lijkt nu net een soap :{
je zou eens moeten weten in hoeveel gezinnen het er zo aan toe gaat ;)
pi_91212199
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:37 schreef lezzer het volgende:

Oh, misschien toch goed om dat eerst te inventariseren :)
Dat sowieso. :)

quote:
Heb je enig idee om wat voor bedrag het eigenlijk gaat?
Ik denk een bedrag tussen de honderd en een paar honderd de maand. De kans dat het onder de drempel blijft schat ik ook nog wel aardig in, dan zou er sowieso geen probleem meer zijn. :)

quote:
Is het onder het minimum of "onprettig"?
Wat ik er tot nu toe uit opmaak is dat het niet onder bijstandsniveau is, maar wel ver onder minimumloon. Daarbij komt nog dat ze best nog wel wat huur betaalt.
pi_91212295
krijgt ze dan niet meer huurtoeslag enzo?
  Moderator woensdag 12 januari 2011 @ 14:47:28 #42
155227 crew  Guppy
dus
pi_91212307
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:38 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het is misschien wel een optie voor zover mijn broers en zussen dit kunnen missen. Er zitten echter wel bijna allemaal met echtscheidingen en van sommigen weet ik dat mijn moeder hen juist zo nu en dan financiëel een beetje helpt (denk in dat geval aan boodschappen, iets leuks voor hun kinderen etc.). Het lijkt nu net een soap :{

Ik denk dat je dat dan wel even met je moeder moet bespreken. Dat je haar met liefde wilt steunen, maar dat dat wel voor haarzelf is, en dat het dan niet de bedoeling is dat zij daar je broers en zussen weer van gaat steunen. Tenzij jij daar geen moeite mee hebt natuurlijk, maar ik zou dat wel even bespreekbaar maken persoonlijk.

Ook moet je, als je je schenkingen met je broers en zussen gaat bespreken, wel zorgen dat zij zich niet tot iets verplicht gaan voelen.
pi_91213132
quote:
10s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:23 schreef Five_Horizons het volgende:
Zijn er babyboomers die hun kinderen nóg gekker hebben gekregen?
Ik vind het persoonlijk alleen maar nobel dat iemand dit voor haar moeder wil doen. Echt, er zouden meer mensen zo betrokken moeten zijn in de samenleving in plaats van het individualistisch gedrag wat je tegenwoordig te vaak ziet.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  woensdag 12 januari 2011 @ 15:07:03 #44
65960 sanger
pi_91213225
quote:
13s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:04 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ik vind het persoonlijk alleen maar nobel dat iemand dit voor haar moeder wil doen. Echt, er zouden meer mensen zo betrokken moeten zijn in de samenleving in plaats van het individualistisch gedrag wat je tegenwoordig te vaak ziet.
Daarnaast is het in zuidelijke landen nog gekker, daar wonen de ouders vaak bij de kinderen in huis :P
  woensdag 12 januari 2011 @ 15:16:17 #45
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_91213633
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:55 schreef ditiseenusername het volgende:
Geef het handje contantje?
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef Alicey het volgende:
dat levert gedoe op? :D

Wat je nu allemaal in elkaar flanst levert gedoe op. Het is toch veel eenvoudiger gewoon een rekening op je eigen naam bij een andere bank dan je huisbank te openen en daar maandelijks 500 euro op te storten. Geef de pinpas aan je moeder en klaar, probleem opgelost. Belastingvrije ontraceerbare schenking, iedereen blij. :Y
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_91213740
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:47 schreef Guppyfriend het volgende:

Ik denk dat je dat dan wel even met je moeder moet bespreken. Dat je haar met liefde wilt steunen, maar dat dat wel voor haarzelf is, en dat het dan niet de bedoeling is dat zij daar je broers en zussen weer van gaat steunen. Tenzij jij daar geen moeite mee hebt natuurlijk, maar ik zou dat wel even bespreekbaar maken persoonlijk.
Ook daar zou ik geen problemen mee hebben. Ik wil dat mijn moeder niet met moeite alle touwtjes aan elkaar hoeft te knopen en dus ook dat ze dat soort dingen kan doen, als ze dat wil.

quote:
Ook moet je, als je je schenkingen met je broers en zussen gaat bespreken, wel zorgen dat zij zich niet tot iets verplicht gaan voelen.
Dat vind ik ook erg belangrijk, dat is zelfs nog wel een bijkomende reden om het bij voorkeur niet te bespreken..
pi_91213763
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:16 schreef Hanoying het volgende:

dat levert gedoe op? :D

Wat je nu allemaal in elkaar flanst levert gedoe op. Het is toch veel eenvoudiger gewoon een rekening op je eigen naam bij een andere bank dan je huisbank te openen en daar maandelijks 500 euro op te storten. Geef de pinpas aan je moeder en klaar, probleem opgelost. Belastingvrije ontraceerbare schenking, iedereen blij. :Y
Dat is ook nog wel een optie. :)
  Moderator woensdag 12 januari 2011 @ 15:25:22 #48
155227 crew  Guppy
dus
pi_91214039
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:18 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ook daar zou ik geen problemen mee hebben. Ik wil dat mijn moeder niet met moeite alle touwtjes aan elkaar hoeft te knopen en dus ook dat ze dat soort dingen kan doen, als ze dat wil.

Dan is er geen vuiltje aan de lucht :)

quote:
Dat vind ik ook erg belangrijk, dat is zelfs nog wel een bijkomende reden om het bij voorkeur niet te bespreken..
Ja, dat zou dan wel de makkelijkste oplossing zijn. Dat zij van niks weten, zeg maar.
pi_91214205
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:18 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik neem aan dat de verhoudingen dan wel zo zijn, dat jij het met gemak kunt missen?
En dan bedoel ik dus écht met gemak?

Ik zou liever mijn zus rechtstreeks sponsoren dan via mijn moeder.
pi_91214698
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:30 schreef lezzer het volgende:

Ik neem aan dat de verhoudingen dan wel zo zijn, dat jij het met gemak kunt missen?
En dan bedoel ik dus écht met gemak?
Ja, tot op het schandalige af..

quote:
Ik zou liever mijn zus rechtstreeks sponsoren dan via mijn moeder.
Aan de ene kant ik ook. Aan de andere kant wil ik me niet alle ins en outs van iedereens financiële situatie kennen.
pi_91214983
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:41 schreef Alicey het volgende:
Ja, tot op het schandalige af..
Nou, als jij er geen boterham minder om eet, dan zou ik voor die bankrekeningoptie van Hanoying gaan. Geen haan die er naar kraait.
  woensdag 12 januari 2011 @ 17:42:26 #52
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_91220694
Als het jou niets uitmaakt, dan is die pinpas-optie inderdaad wel aardig gevonden.

En verder chapeau voor je instelling, het is jammer dat dat weer belachelijk gemaakt moet worden.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_91221100
Mooie oplossing zo'n rekening erbij. Absoluut niks mis mee om je ouder(s) te helpen, zeker als je zo voorkomt dat ze naar een of ander krot moeten verhuizen.
pi_91221117
Ik bedenk me net dat ik eigenlijk ook iets dergelijks doe voor mij moeder: zij gebruikt mij mobiele abonnement, wat ik niet meer nodig heb omdat ik een telefoon van het werk heb. Is natuurlijk wat lastiger te regelen met dingen die aan een adres vastzitten...
  woensdag 12 januari 2011 @ 18:05:06 #55
3542 Gia
User under construction
pi_91221824
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:37 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waarom maak je het geld niet eerst over aan je broers/zussen, ieder een zodanig klein gedeelte dat dit als schenking mag. En dat die het dan ieder weer storten op de rekening van je moeder.

Dan schenkt niemand zoveel dat daar schenkingsbelasting voor betaald moet worden.

Doe je dat met 2 broers/zussen, dan kun je dus max. 6000 euro per jaar overhevelen naar je moeder, zonder daar belasting over te hoeven betalen.
pi_91222312
Ik zou voor de optie van de bankrekening gaan dan is er op je moeder na niemand die er iets van hoeft te weten. En blijft het geld toch op jou naam. Anders zou ik voor decash oplossing gaan ok daar is het bedragnaar dat alsje dat per maand doet er niemand naar kraait.

Overigens vind ik het ook nogal een rare opmerking voor een mod
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
  zondag 16 januari 2011 @ 10:35:26 #57
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_91401746
Ik heb het er met mijn moeder over gehad en zij denkt dat het misschien ook allemaal wel meevalt. Het regent de laatste dagen financiëel overzichten en verzoeken om informatie terug te sturen etc. We hebben afgesproken om over een paar maanden, als het volledig duidelijk is hoe haar financiële situatie is, af te spreken wat we gaan doen.
pi_91401978
Wij hebben eens een accountant ingeschakeld om uit te zoeken waar er allemaal geld te halen/terug te vragen valt bij bijvoorbeeld de belastingdienst.
Heeft ons jaren achterstallige toeslagen opgeleverd t.w. van 12K
Soms is het de investering waard :)

Trouwens niet voor mezelf, maar voor iemand die het veel harder nodig heeft.
  zondag 16 januari 2011 @ 10:54:33 #59
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_91402153
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 10:46 schreef lezzer het volgende:
Wij hebben eens een accountant ingeschakeld om uit te zoeken waar er allemaal geld te halen/terug te vragen valt bij bijvoorbeeld de belastingdienst.
Heeft ons jaren achterstallige toeslagen opgeleverd t.w. van 12K
Soms is het de investering waard :)

Trouwens niet voor mezelf, maar voor iemand die het veel harder nodig heeft.
In dit geval verwacht ik niet dat het effect heeft. Een van mijn broers doet altijd de belastingaangifte voor mijn moeder en die weet alle toeslagen en aftrekposten wel te vinden. ;)

Als er te weinig acht op wordt geslagen kan het bedrag inderdaad flink opbouwen in de loop der tijd denk ik. :)
pi_91409407
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:48 schreef lezzer het volgende:

[..]

Nou, als jij er geen boterham minder om eet, dan zou ik voor die bankrekeningoptie van Hanoying gaan. Geen haan die er naar kraait.
Inderdaad, zeker als handje contantje teveel rompslomp oplevert.
Maar als je meerdere keren per maand thuiskomt dan kan het natuurlijk ook prima contant.
Zelf doe ik het altijd contant, uitgaande dat sommige dingen niet opgeteld hoeven te worden bij het schenkingsvrije deel verwach ik ook wel dat ik eronder blijft.
Heb ook weleens de vakantie voor ze betaald., maar dat gaf ik als cadeau.

En wat de opmerking van de mod betreft, die slaat nergens op als reactie op ts wel op het feit hoe hij met zijn eigen ouders blijkbaar omgaat.

Het motto van ts is blijkbaar: Als ik het goed heb mogen anderen dat ook hebben, een perfect motto mijn inziens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')