Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen. Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:43 schreef Alicey het volgende:
Nee, ik heb het over de situatie dat de ouders alleen wonen (zonder kinderen) en dat de kinderen hun ouders willen steunen met een financiële (maandelijkse) bijdrage. Er is dus geen directe tegenprestatie van de kant van de ouders.
Rekeningen kunenn gecontroleerd worden. Maar met contant geld, hoe zie je wanneer iemand dat heeft ontvangen en van wie?quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef Alicey het volgende:
Dat maakt het nog niet wettelijk in orde. Bovendien levert dat een hoop gedoe op.
Omdat het hier gaat om levensonderhoud, hetgeen een wettelijke plicht is. Zaken als alimentatie vallen ook niet onder schenkbelasting, maar onder IB. Ik vraag me af waarom het onderscheid wordt gemaakt..quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef DonJames het volgende:
Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen.
Op wat voor manier zou zo'n constructie precies lopen? Levert dat bij een eventueel overlijden overigens geen problemen op m.b.t. de afwikkeling van de nalatenschap?quote:Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.
Leeftijd van trouwen is 40+. Pensioenhoogte/lengte heb ik geen inzicht in.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:06 schreef Maanvis het volgende:
Hoe zit dat met leeftijd van trouwen en pensioenhoogte/lengte?
Dus als je na je 40ste trouwt krijgt je partner na overlijden minder pensioen dan als je na je 30ste trouwt, bijw ijze van?quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Leeftijd van trouwen is 40+. Pensioenhoogte/lengte heb ik geen inzicht in.
Ik dacht dat de partner sowieso opbouwt vanaf het moment van bijschrijven, maar dat weet ik niet zeker. Los daarvan is er echter sprake van werkgevers die hij had toen hij niet met haar getrouwd was. Zij deelt dus niet mee in die pensioenen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:11 schreef Maanvis het volgende:
Dus als je na je 40ste trouwt krijgt je partner na overlijden minder pensioen dan als je na je 30ste trouwt, bijw ijze van?
Gewoon een bedrag uitlenen en laat je moeder daadwerkelijk de rente betalen. Als je dan de rente (+ eventueel een deel van het geschonken) bedrag zodanig gaat schenken dat je onder de vrijstelling valt, dan zit je goed.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Omdat het hier gaat om levensonderhoud, hetgeen een wettelijke plicht is. Zaken als alimentatie vallen ook niet onder schenkbelasting, maar onder IB. Ik vraag me af waarom het onderscheid wordt gemaakt..
[..]
Op wat voor manier zou zo'n constructie precies lopen? Levert dat bij een eventueel overlijden overigens geen problemen op m.b.t. de afwikkeling van de nalatenschap?
Slikt de belastingdienst het als ik maandelijks bedragen zou overmaken, een deel onder de noemer schenking en een deel onder de noemer lening en de rente alleen op papier (of bij de overboeking) laat meetellen? Hoe zit dit wanneer mijn moeder overlijdt en de nalatenschap moet worden afgewikkeld, er rekening mee houdende dat er meer kinderen zijn?quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:14 schreef Maharbal het volgende:
Gewoon een bedrag uitlenen en laat je moeder daadwerkelijk de rente betalen. Als je dan de rente (+ eventueel een deel van het geschonken) bedrag zodanig gaat schenken dat je onder de vrijstelling valt, dan zit je goed.
Dit zou mijn probleem op zich wel oplossen. Het is alleen jammer dat het wel weer nog meer kost. Maarja, leuker kunnen ze het niet maken.quote:Vrij van recht
Normaal gesproken betaalt degene die de schenking krijgt, de schenkbelasting. Maar de schenker kan regelen dat de schenking 'vrij van recht' is. Dat houdt in dat niet degene die de schenking krijgt, de schenkbelasting betaalt, maar de schenker.
Bij een schenking die 'vrij van recht' is, bestaat de schenking eigenlijk uit 2 delen:
de waarde van de schenking
de schenkbelasting die over de schenking moet worden betaald
De schenker betaalt schenkbelasting over dit totale bedrag (de waarde van de schenking plus de schenkbelasting).
Dit dusquote:Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen. Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.
Maar gaan mijn broers/zussen daar geen last van krijgen tegen die tijd?quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:36 schreef sanger het volgende:
Dit dusEn bij overlijden erf je dan een vordering op jezelf
Uit de totale nalatenschap wordt dan eerst de lening aan jou betaald (overigens volgens mij vrij van successierechten). Daarna wordt de rest pas verdeeld over de erfgenamen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar gaan mijn broers/zussen daar geen last van krijgen tegen die tijd?
Hmm, ok.. Dat vind ik dan ook weer een wat minder sjieke oplossing. Het is echter wel een mogelijkheid.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:39 schreef sanger het volgende:
Uit de totale nalatenschap wordt dan eerst de lening aan jou betaald (overigens volgens mij vrij van successierechten). Daarna wordt de rest pas verdeeld over de erfgenamen.
Ja dus
Nee, mijn ouders hebben nooit een eigen woning gehad. Het is een huurwoning.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:51 schreef lezzer het volgende:
Ik heb begrepen dat het ook een mogelijkheid is dat de kinderen het huis van moeder kopen en verhuren aan moeder. Met de vrijgekomen som geld zou moeder dan in haar onderhoud kunnen voorzien.
Nou heb ik geen idee of er sprake is van een eigen woning?
Waar ik dus ook een beetje mee zit is dat ik niet iedereen er bij betrekken wil. Mijn broers en zussen hoeven wat mij betreft helemaal niets te weten over zo'n bijdrage. Al is dat bij de constructie met lenen wellicht wel weer handig om verrassingen voor hen te voorkomen..quote:Mocht je overgaan tot lenen aan je moeder, bespreek dat goed met je eventuele broers en zussen en leg het vast. Dat bespaart een hoop narigheid bij het verdelen van de erfenis als je moeder er onverhoopt niet meer is.
Oh, dat is jammer. Dan kan er geen vastzittend kapitaal ten gelde gemaakt worden.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, mijn ouders hebben nooit een eigen woning gehad. Het is een huurwoning.
Ik zou dat zeker doen.quote:Waar ik dus ook een beetje mee zit is dat ik niet iedereen er bij betrekken wil. Mijn broers en zussen hoeven wat mij betreft helemaal niets te weten over zo'n bijdrage. Al is dat bij de constructie met lenen wellicht wel weer handig om verrassingen voor hen te voorkomen..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Advies: alles open gooien met je broers en zussen. Als iedereen gewoon helder in beeld heeft wat er aan de hand is, jij dat geld kunt missen en tegen een nette rente (of alleen inflatiecorrectie) wilt lenen, dan kun je dat toch heel netjes afspreken?
Valt er überhaupt wat te erven?
Als dat zo was geweest, was het inderdaad veel eenvoudiger geweest.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:03 schreef lezzer het volgende:
Oh, dat is jammer. Dan kan er geen vastzittend kapitaal ten gelde gemaakt worden.
quote:Ik zou dat zeker doen.
Ik ken een vergelijkbare situatie,De materiële waarde van wat eventueel te erven zal zijn is zeer beperkt en zal nagenoeg nihil zijn schat ik.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Advies: alles open gooien met je broers en zussen. Als iedereen gewoon helder in beeld heeft wat er aan de hand is, jij dat geld kunt missen en tegen een nette rente (of alleen inflatiecorrectie) wilt lenen, dan kun je dat toch heel netjes afspreken?
Valt er überhaupt wat te erven?
Het is overigens vooral voor mijn moeder dat ik niet teveel inmenging wil.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik wil is dat zij niet in de problemen komt en niet op een houtje hoeft te bijten, wat ik eventueel voor dat doel betaal hoef ik niet terug te hebben. Ik wil wel dat mijn moeder geen gedoe krijgt met haar belastingen en het liefst dat er ook niet heel veel kosten bijkomen (zoals belasting). Een echte (al dan niet verkapte) schenking dus. Mijn moeder is nu 76.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:09 schreef lezzer het volgende:
Dus het is echt een verkapte schenking?
Ik weet niet hoe oud je moeder is?
quote:Oh, ik snap wel dat je je moeder wilt beschermen.Inderdaad een heel andere situatie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Die had ik ook al gevonden en dat vind ik ook een vrij goede optie.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:11 schreef Guppyfriend het volgende:
Op de site van de belastingdienst staat ook dat de schenker de schenkingsbelasting kan betalen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar is dat niks? Zie ook hier
Dat snap ik, hoe minder belasting hoe beter. Maar goed, ik denk dat je voor een relatief klein bedrag wel van een heleboel gedoe af bent.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Die had ik ook al gevonden en dat vind ik ook een vrij goede optie.Al is het nadeel weer wel dat er dan uiteindelijk meer belasting betaald wordt. Aan de andere kant gaat het daarbij niet om enorme bedragen t.o.v. de toelage.
Ik weet niet precies wat de nood is. Voordat ik haar iets ga voorstellen wil ik eerst weten wat voor mij de mogelijkheden zijn. Vervolgens zal ik nog iets moeten verzinnen dat ze het überhaupt aanneemt, maar ik zou wel eerder gaan voor een aanvulling op het inkomen, zodat ze zelf de volledige zeggenschap er over heeft.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:15 schreef lezzer het volgende:
Boodschappen doen voor je moeder, redt ze het daar mee?
Als het echt gaat om je moeders inkomen aan te vullen tot een acceptabel niveau, dan zou ik het eerder contant doen denk ik.
Dat laatste is inderdaad waar, het is relatief maar een klein bedrag.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:16 schreef Guppyfriend het volgende:
Dat snap ik, hoe minder belasting hoe beter. Maar goed, ik denk dat je voor een relatief klein bedrag wel van een heleboel gedoe af bent.
Oh, misschien toch goed om dat eerst te inventariserenquote:
Het is misschien wel een optie voor zover mijn broers en zussen dit kunnen missen. Er zitten echter wel bijna allemaal met echtscheidingen en van sommigen weet ik dat mijn moeder hen juist zo nu en dan financiëel een beetje helpt (denk in dat geval aan boodschappen, iets leuks voor hun kinderen etc.). Het lijkt nu net een soapquote:Op woensdag 12 januari 2011 14:20 schreef anboni het volgende:
Tja, ik kan me ergens wel voorstellen dat je het niet aan de grote klok wilt hangen, maar aan de andere kant is het ook weer zo gek nog niet dat kinderen hun ouders financieel willen bijstaan (die kinderen hebben dat voordeel in de meeste gevallen tenslotte zelf ook genoten). Als je het wel met je broers en zussen afstemt, kunnen jullie misschien allemaal een klein bedrag per maand schenken, per persoon onder die E2000/jr blijven en heeft je moeder toch een aardig financieel steuntje in de rug.
Nee, dat ben je (gelukkig) niet, want ik begon al aan mezelf te twijfelen.quote:Ben ik trouwens de enige die het een beetje vreemd vind dat een mod een nogal stekende opmerking maakt en diezelfde mod vervolgens de reactie op die opmerking wegmod?
Dat sowieso.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:37 schreef lezzer het volgende:
Oh, misschien toch goed om dat eerst te inventariseren
Ik denk een bedrag tussen de honderd en een paar honderd de maand. De kans dat het onder de drempel blijft schat ik ook nog wel aardig in, dan zou er sowieso geen probleem meer zijn.quote:Heb je enig idee om wat voor bedrag het eigenlijk gaat?
Wat ik er tot nu toe uit opmaak is dat het niet onder bijstandsniveau is, maar wel ver onder minimumloon. Daarbij komt nog dat ze best nog wel wat huur betaalt.quote:Is het onder het minimum of "onprettig"?
Ik denk dat je dat dan wel even met je moeder moet bespreken. Dat je haar met liefde wilt steunen, maar dat dat wel voor haarzelf is, en dat het dan niet de bedoeling is dat zij daar je broers en zussen weer van gaat steunen. Tenzij jij daar geen moeite mee hebt natuurlijk, maar ik zou dat wel even bespreekbaar maken persoonlijk.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:38 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is misschien wel een optie voor zover mijn broers en zussen dit kunnen missen. Er zitten echter wel bijna allemaal met echtscheidingen en van sommigen weet ik dat mijn moeder hen juist zo nu en dan financiëel een beetje helpt (denk in dat geval aan boodschappen, iets leuks voor hun kinderen etc.). Het lijkt nu net een soap
Ik vind het persoonlijk alleen maar nobel dat iemand dit voor haar moeder wil doen. Echt, er zouden meer mensen zo betrokken moeten zijn in de samenleving in plaats van het individualistisch gedrag wat je tegenwoordig te vaak ziet.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:23 schreef Five_Horizons het volgende:
Zijn er babyboomers die hun kinderen nóg gekker hebben gekregen?
Daarnaast is het in zuidelijke landen nog gekker, daar wonen de ouders vaak bij de kinderen in huisquote:Op woensdag 12 januari 2011 15:04 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk alleen maar nobel dat iemand dit voor haar moeder wil doen. Echt, er zouden meer mensen zo betrokken moeten zijn in de samenleving in plaats van het individualistisch gedrag wat je tegenwoordig te vaak ziet.
quote:
dat levert gedoe op?quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef Alicey het volgende:
Dat maakt het nog niet wettelijk in orde. Bovendien levert dat een hoop gedoe op.
Ook daar zou ik geen problemen mee hebben. Ik wil dat mijn moeder niet met moeite alle touwtjes aan elkaar hoeft te knopen en dus ook dat ze dat soort dingen kan doen, als ze dat wil.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:47 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik denk dat je dat dan wel even met je moeder moet bespreken. Dat je haar met liefde wilt steunen, maar dat dat wel voor haarzelf is, en dat het dan niet de bedoeling is dat zij daar je broers en zussen weer van gaat steunen. Tenzij jij daar geen moeite mee hebt natuurlijk, maar ik zou dat wel even bespreekbaar maken persoonlijk.
Dat vind ik ook erg belangrijk, dat is zelfs nog wel een bijkomende reden om het bij voorkeur niet te bespreken..quote:Ook moet je, als je je schenkingen met je broers en zussen gaat bespreken, wel zorgen dat zij zich niet tot iets verplicht gaan voelen.
Dat is ook nog wel een optie.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:16 schreef Hanoying het volgende:
dat levert gedoe op?![]()
Wat je nu allemaal in elkaar flanst levert gedoe op. Het is toch veel eenvoudiger gewoon een rekening op je eigen naam bij een andere bank dan je huisbank te openen en daar maandelijks 500 euro op te storten. Geef de pinpas aan je moeder en klaar, probleem opgelost. Belastingvrije ontraceerbare schenking, iedereen blij.
Dan is er geen vuiltje aan de luchtquote:Op woensdag 12 januari 2011 15:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ook daar zou ik geen problemen mee hebben. Ik wil dat mijn moeder niet met moeite alle touwtjes aan elkaar hoeft te knopen en dus ook dat ze dat soort dingen kan doen, als ze dat wil.
Ja, dat zou dan wel de makkelijkste oplossing zijn. Dat zij van niks weten, zeg maar.quote:Dat vind ik ook erg belangrijk, dat is zelfs nog wel een bijkomende reden om het bij voorkeur niet te bespreken..
Ik neem aan dat de verhoudingen dan wel zo zijn, dat jij het met gemak kunt missen?quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ook daar zou ik geen problemen mee hebben. Ik wil dat mijn moeder niet met moeite alle touwtjes aan elkaar hoeft te knopen en dus ook dat ze dat soort dingen kan doen, als ze dat wil.
Ja, tot op het schandalige af..quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:30 schreef lezzer het volgende:
Ik neem aan dat de verhoudingen dan wel zo zijn, dat jij het met gemak kunt missen?
En dan bedoel ik dus écht met gemak?
Aan de ene kant ik ook. Aan de andere kant wil ik me niet alle ins en outs van iedereens financiële situatie kennen.quote:Ik zou liever mijn zus rechtstreeks sponsoren dan via mijn moeder.
Nou, als jij er geen boterham minder om eet, dan zou ik voor die bankrekeningoptie van Hanoying gaan. Geen haan die er naar kraait.quote:
Waarom maak je het geld niet eerst over aan je broers/zussen, ieder een zodanig klein gedeelte dat dit als schenking mag. En dat die het dan ieder weer storten op de rekening van je moeder.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar gaan mijn broers/zussen daar geen last van krijgen tegen die tijd?
In dit geval verwacht ik niet dat het effect heeft. Een van mijn broers doet altijd de belastingaangifte voor mijn moeder en die weet alle toeslagen en aftrekposten wel te vinden.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:46 schreef lezzer het volgende:
Wij hebben eens een accountant ingeschakeld om uit te zoeken waar er allemaal geld te halen/terug te vragen valt bij bijvoorbeeld de belastingdienst.
Heeft ons jaren achterstallige toeslagen opgeleverd t.w. van 12K
Soms is het de investering waard
Trouwens niet voor mezelf, maar voor iemand die het veel harder nodig heeft.
Inderdaad, zeker als handje contantje teveel rompslomp oplevert.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:48 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou, als jij er geen boterham minder om eet, dan zou ik voor die bankrekeningoptie van Hanoying gaan. Geen haan die er naar kraait.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |