quote:
Loeki de Leeuw verdwijnt definitief
[i]Ster-boegbeeld Loeki de Leeuw verdwijnt begin volgend jaar na 32 jaar trouwe dienst definitief van tv. Louise Geesink, die de rechten op hem bezit, heeft van de STER te horen gekregen dat Loeki niet meer van deze tijd is. Ander bezwaar is dat het onnozele leeuwtje - 'Asjemenou!' - geen geld oplevert: de Loeki-filmpjes zijn duur en kosten zendtijd die ook voor duurbetaalde reclamespots kan worden gebruikt.
,,Het is het goed recht van de STER om met Loeki te stoppen, maar ik vind het bijzonder jammer'', zegt Louise Geesink, wiens vader Joop het dier begin jaren 70 bedacht. ,,Ik ben in elk geval trots dat Loeki meer dan drie decennia bij de STER is meegegaan. Ik ga m'n best doen ervoor te zorgen dat hij voortleeft.''
Geesink zegt het naderende einde voor Loeki op tv wel te hebben aangevoeld. Vijf jaar geleden verdween het houten leeuwtje, dat in Nederland een naamsbekendheid geniet van 100 procent, al uit de aan- en afkondigingen van de STER-reclame. Vorig jaar werd de mascotte verbannen uit reclameblokken rondom serieuze programma's omdat hij 'te grappig' zou zijn en de laatste maanden was het leeuwtje zelfs helemaal niet meer op tv te zien. Loeki keert het komende jaar vermoedelijk alleen terug rondom kinderprogramma's op Nederland 3.
Afgelopen september nog leverden actievoerders uit Woerden vele tienduizenden steunbetuigingen van Loeki-fans in bij de STER in een poging het vege lijf van de stuntelige leeuw te redden. ,,Die steun heb ik als zeer hartverwarend ervaren'', zegt Geesink. ,,Ik denk dat het Nederlandse volk van hem houdt. Velen zullen Loeki nog gaan missen. Hij is cultuurgoed, een icoon.'' Op de website redloeki.tk, waar ook een batterij bekende Nederlanders Loeki een hart onder de riem steekt, laten de Woerdenaren weten zich op 'verdere acties te beraden' indien de leeuw van tv verdwijnt.
Ster-directeur Julius Minnaar: ,,Loeki heeft veel voor ons betekent, maar het wordt nu tijd om afscheid te nemen. Als eerbetoon blijven we wel elk jaar de Gouden Loeki-prijzen uitreiken voor de beste tv-spot.''
Loeki's eerste optreden was op 25 januari 1972. Inmiddels zijn er meer dan 7000 filmpjes gemaakt. In zijn hoogtijdagen bestelde de STER er elk jaar 300, die vaak inspeelden op de actualiteit, zoals een WK Voetbal. De laatste twee jaar zijn er geen nieuwe spots meer gemaakt.
Het uiterlijk van Loeki is in de 30 jaar van zijn bestaan behoorlijk veranderd. Zo verdween enkele jaren geleden zijn sikje en werd het witte vlak rond zijn ogen wat groter. Loeki heeft de afgelopen 32 jaar heel wat afgereisd. Zijn avonturen zijn op tv vertoond in onder meer Frankrijk, Engeland, Oostenrijk, Italië en in Amerika, maar nergens zo lang als in Nederland. In Japan is Loeki de mascotte van het themapark Huis ten Bosch, vlakbij Nagasaki./i]
Bron: AD.nl 2004