René en Willie van der Kerkhof zijn hoogbegaafd. Samen een IQ van 168quote:Op woensdag 5 januari 2011 23:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, er komt ook een hoge creativiteit bij kijken. Maar dat is niet te testen, dus zou praktisch niemand kunnen zeggen dat ze hoogbegaafd zijn.
Aartslui zijn neemt niet jou intellectuele capaciteit weg die jou toelaat om dingen te doen die minder begaafde mensen niet kunnen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 23:49 schreef Sosha het volgende:
[..]
Van 't Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid.
Ben wel creatief, maar aartslui. Niet hoogbegaafd dus. Vroeger misschien wel.
Aan je spottende reactie op mijn post maak ik uit dat je het oneens bent met mij en dus met de stelling dat scholing je IQ niet kan beinvloeden.quote:Op woensdag 5 januari 2011 23:52 schreef Sosha het volgende:
[..]
Alles goed en wel, maar ik probeer je alleen uit te leggen dat je het niet bij het rechte eind hebt. En waar zeg ik dat scholing je IQ kan beïnvloeden?
Ik ben geen doorzetter (meer) in ieder geval. Ik doe nu al ruim 5 en een half jaar over mijn hbo.quote:Op woensdag 5 januari 2011 23:54 schreef sciter het volgende:
[..]
Aartslui zijn neemt niet jou intellectuele capaciteit weg die jou toelaat om dingen te doen die minder begaafde mensen niet kunnen.
Dat ligt aan je motivatie, die volgens mij niet wordt beinvloed door je IQquote:Op woensdag 5 januari 2011 23:55 schreef Sosha het volgende:
[..]
Ik ben geen doorzetter (meer) in ieder geval. Ik doe nu al ruim 5 en een half jaar over mijn hbo.
Ik heb gewoon totaal geen zelfdiscipline. Dat wordt inderdaad niet beïnvloed door mijn IQ, maar ik mis wel dat stukje doorzettingsvermogen dat een vereiste is om hoogbegaafd genoemd te mogen worden. Niet dat ik dat graag wil, integendeel. Ik heb een hekel aan dat label.quote:Op woensdag 5 januari 2011 23:56 schreef sciter het volgende:
[..]
Dat ligt aan je motivatie, die volgens mij niet wordt beinvloed door je IQ
Toen ik privéles Grieks had (de enige andere leerling met Grieks in haar pakket was chronisch ziek) zei de docent een keer dat hij helemaal koud werd van mijn taalgevoel. Dat vond ik een enorm groot compliment en ik zal 't nooit vergeten. Helaas was het dezelfde docent die woedend werd toen ik vertelde dat ik naar de Pabo wilde. Door hem ben ik naar de universiteit gegaan, helemáál niet mijn ding, en ben ik mezelf een beetje kwijtgeraakt. Daarna nog een tweede keer de verkeerde studie gekozen en twee jaar uit wanhoop aan het werk gegaan bij Albert Heijn. Op mijn 22e herinnerde ik me pas wat ik echt wilde.quote:Op donderdag 6 januari 2011 00:04 schreef tong80 het volgende:
Ik hoorde van mijn leraar Nederlands op het middelbaar onderwijs dat ie één keer in de tien jaar zo'n talent tegenkomt. Zei ie echter wel toen ik hem tegenkwam toen ik 28 was.
Ik was cool met mijn jasje met punkbuttons. Maar zo onzeker als de pest. Dat was de buitenkant. Talenten moeten de kans krijgen om te ontplooien.
Ik ga slapen......denkend aan de kansen die ik gemist heb. Maar heb ingehaald op Fok!
Good Will huntingquote:Op donderdag 6 januari 2011 00:08 schreef Sosha het volgende:
[..]
Toen ik privéles Grieks had (de enige andere leerling met Grieks in haar pakket was chronisch ziek) zei de docent een keer dat hij helemaal koud werd van mijn taalgevoel. Dat vond ik een enorm groot compliment en ik zal 't nooit vergeten. Helaas was het dezelfde docent die woedend werd toen ik vertelde dat ik naar de Pabo wilde. Door hem ben ik naar de universiteit gegaan, helemáál niet mijn ding, en ben ik mezelf een beetje kwijtgeraakt. Daarna nog een tweede keer de verkeerde studie gekozen en twee jaar uit wanhoop aan het werk gegaan bij een Albert Heijn. Op mijn 22e herinnerde ik me pas wat ik echt wilde.
IQ alleen is ook niks waard neequote:Op donderdag 6 januari 2011 00:12 schreef Chowi het volgende:
Ik heb een heel hoge sociale intelligentie..
Toen al?quote:Op donderdag 6 januari 2011 00:08 schreef Sosha het volgende:
[..]
Toen ik privéles Grieks had (de enige andere leerling met Grieks in haar pakket was chronisch ziek) zei de docent een keer dat hij helemaal koud werd van mijn taalgevoel. Dat vond ik een enorm groot compliment en ik zal 't nooit vergeten. Helaas was het dezelfde docent die woedend werd toen ik vertelde dat ik naar de Pabo wilde. Door hem ben ik naar de universiteit gegaan, helemáál niet mijn ding, en ben ik mezelf een beetje kwijtgeraakt. Daarna nog een tweede keer de verkeerde studie gekozen en twee jaar uit wanhoop aan het werk gegaan bij Albert Heijn. Op mijn 22e herinnerde ik me pas wat ik echt wilde.
En dan niet door hebben dat hij dat als een opstapje zag om eens een tiener te neuken.quote:Op donderdag 6 januari 2011 00:08 schreef Sosha het volgende:
[..]
Toen ik privéles Grieks had (de enige andere leerling met Grieks in haar pakket was chronisch ziek) zei de docent een keer dat hij helemaal koud werd van mijn taalgevoel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 6 januari 2011 09:27 schreef Royco1 het volgende:
Hoogbegaafd is als je net zo'n iq hebt als mijn avatar.
quote:Ive spent the past three-and-a-half years staring at greaseboards full of equations; before that, I spent four years working on my thesis; before that, I was in college; and before that, I was in the fifth grade.
quote:Op donderdag 6 januari 2011 00:04 schreef tong80 het volgende:
Ik hoorde van mijn leraar Nederlands op het middelbaar onderwijs dat ie één keer in de tien jaar zo'n talent tegenkomt. Zei ie echter wel toen ik hem tegenkwam toen ik 28 was.
Ik was cool met mijn jasje met punkbuttons. Maar zo onzeker als de pest. Dat was de buitenkant. Talenten moeten de kans krijgen om te ontplooien.
Ik ga slapen......denkend aan de kansen die ik gemist heb. Maar heb ingehaald op Fok!
Tegen mij zeiden leraren dat ik of de Nobelprijs zou winnen, of plees zou gaan schoonmaken bij de HEMA.quote:Op donderdag 6 januari 2011 00:08 schreef Sosha het volgende:
[..]
Toen ik privéles Grieks had (de enige andere leerling met Grieks in haar pakket was chronisch ziek) zei de docent een keer dat hij helemaal koud werd van mijn taalgevoel. Dat vond ik een enorm groot compliment en ik zal 't nooit vergeten. Helaas was het dezelfde docent die woedend werd toen ik vertelde dat ik naar de Pabo wilde. Door hem ben ik naar de universiteit gegaan, helemáál niet mijn ding, en ben ik mezelf een beetje kwijtgeraakt. Daarna nog een tweede keer de verkeerde studie gekozen en twee jaar uit wanhoop aan het werk gegaan bij Albert Heijn. Op mijn 22e herinnerde ik me pas wat ik echt wilde.
Iets in die zin werd er op de middelbare school ook tegen Richard Branson gezegd: 'Je zal heel rijk worden of in de gevangenis belanden'quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Tegen mij zeiden leraren dat ik of de Nobelprijs zou winnen, of plees zou gaan schoonmaken bij de HEMA.
Ik vrees dat het de plees worden.
Nou, dan gaat het wellicht toch nog goed komen met mij..quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:04 schreef Weissman het volgende:
[..]
Iets in die zin werd er op de middelbare school ook tegen Richard Branson gezegd: 'Je zal heel rijk worden of in de gevangenis belanden'
Uiteindelijk is het beide geworden
Dat hoop ik van hartequote:Op donderdag 6 januari 2011 12:05 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Nou, dan gaat het wellicht toch nog goed komen met mij..
Tong80 liet mij lachen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 23:52 schreef tong80 het volgende:
[..]
René en Willie van der Kerkhof zijn hoogbegaafd. Samen een IQ van 168
Toch jammer dat het - volgens mij - gejat is van Theo Maassen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:30 schreef VoornaamAchternaam het volgende:
[..]
Tong80 liet mij lachen.
Eens moet de eerste keer zijn!
quote:Op woensdag 5 januari 2011 18:39 schreef Rubber_Johnny het volgende:
http://www.mensa.nl/lid-worden/doe-de-thuistest
As usualquote:Thuistest resultaat
Geachte kandidaat,
Uw resultaten van de Mensa-thuistest waren zeer goed. De thuistest is echter geen officiële, geijkte test en geeft alleen een indicatie. Voor toelating tot Mensa moet de Mensa-eindtest worden afgelegd onder toezicht van een psycholoog.
Wij menen dat u een heel goede kans maakt te slagen voor de Mensa-eindtest. Wel komen daarbij meer aspecten van intelligentie aan de orde dan in de thuistest het geval was, zodat we nooit met zekerheid kunnen zeggen dat u in beide gevallen een even hoge score haalt.
PS: U gelooft het zelf misschien niet? Veel hoogbegaafden denken namelijk dat iedereen zo snel denkt of zo snel zou moeten denken. Kijk ook hier.
U kunt zich opgeven voor deelname aan één van de testdagen die wij regelmatig in Utrecht organiseren. Deelname aan een testdag kost ¤ 42,50. Wilt u meer informatie ontvangen over deelname aan een testdag, dan kunt u het onderstaande formulier invullen. U ontvangt dan een bevestigingsbrief waarin wordt uitgelegd wat u moet doen om een uitnodiging te ontvangen.
De testdagen worden meestal om de twee maanden op een zaterdag georganiseerd.
Over de gemaakte test geven wij verder geen informatie (zoals de juiste antwoorden of het aantal fouten). Als u uw gegevens hieronder invult, worden deze korte tijd bewaard samen met de indicatie hierboven. Informatie over aantallen fouten wordt niet bewaard.
Met vriendelijke groet
namens de Selectiecommissie van de Vereniging Mensa Nederland
Nou op zo een test-dag kom je wel wat ''lotgenoten'' tegenquote:Op donderdag 6 januari 2011 16:50 schreef ACT-F het volgende:
As usual![]()
Maar ik vertik het om een officiële test te doen zolang zo'n officieel papiertje met mijn IQ erop geen praktische nut heeft. Of zijn er soms mensen die daar wel profijt van hebben gehad?
Van die autisten waar ik gillend voor wegren om mijn heil in de dichtstbijzijnde kroeg op te zoekenquote:Op donderdag 6 januari 2011 16:51 schreef Weissman het volgende:
Nou op zo een test-dag kom je wel wat ''lotgenoten'' tegen
Mhua, valt mee. Heel veel mensen-schuwe types (dit is geen grap). Maar sociale versies zijn er ook hoor.quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Van die autisten waar ik gillend voor wegren om mijn heil in de dichtstbijzijnde kroeg op te zoeken
Maar wat kan ik met zo'n officiële uitslag? Heeft het voor jou een toegevoegde waarde gehad?quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:06 schreef Weissman het volgende:
Mhua, valt mee. Heel veel mensen-schuwe types (dit is geen grap). Maar sociale versies zijn er ook hoor.
quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Zo heb je bijvoorbeeld de dag van de hoogbegaafdheid. Je verwacht dat er dan allemaal bedrijven, universiteiten en denktanks op af komen, maar niks van dat alles, je ziet er vooral hulpverleners..
Neequote:Op donderdag 6 januari 2011 17:08 schreef ACT-F het volgende:
Maar wat kan ik met zo'n officiële uitslag? Heeft het voor jou een toegevoegde waarde gehad?
ik moet wel zeggen dat nu het labeltje ontdekt is zowat de helft van wat op de basisschool rond loopt al vroegtijdig wordt bestempeld met ''hoogbegaafd''. Tja, dat krijg je als je tegenwoordig lezen leuker vind dan voetbal. dan ben je gelijk ziekquote:Op donderdag 6 januari 2011 17:40 schreef Catbert het volgende:
Ik vind het ook nogal triest dat tegenwoordig alles maar op hoogbegaafd wordt geschoven. Vroeger had je gewoon kinderen in je klas die het niet goed deden. Die deden het dan niet zo goed op school. En nu zijn ze opeens "hoogbegaafd". Sorry hoor, maar als je kind een kutscore haalt op de CITO toets zijn ze niet "hoogdbegaafd.
Typisch Nederland, waar je vooral scoort met 'zielig' zijn, en minder met echt iets kunnen.quote:
Tuurlijkquote:Op donderdag 6 januari 2011 17:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
De echte hoogbegaafden, die zitten natuurlijk de hele dag triest achter een forum..
Volgens mij geeft hij geen IQ-indicatie nee, toen ik hem maakte niet in elk gevalquote:Op woensdag 5 januari 2011 18:40 schreef Sosha het volgende:
[..]
Die thuistest geeft toch alleen aan of het zin heeft om je aan te melden voor de officiële test? Of geeft ie ook een IQ-indicatie? 'In mijn tijd' was dat nog niet zo namelijk.
Niet eens!quote:Op donderdag 6 januari 2011 14:12 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Toch jammer dat het - volgens mij - gejat is van Theo Maassen.
Net ff gedaan, je krijgt inderdaad alleen een melding of je goed scoort, en dat je daar alsnog een test moet doen. Verspilde 17 minutenquote:Op donderdag 6 januari 2011 18:38 schreef Muck het volgende:
Volgens mij geeft hij geen IQ-indicatie nee, toen ik hem maakte niet in elk geval
17 is erg lang hoorquote:Op donderdag 6 januari 2011 19:44 schreef Catbert het volgende:
[..]
Net ff gedaan, je krijgt inderdaad alleen een melding of je goed scoort, en dat je daar alsnog een test moet doen. Verspilde 17 minuten
Ja, maarja, mijn piemel is ook maar 20cm, ben helaas niet zo stoer als de rest van Fok.quote:
Bij die van Mensa valt dit volgens mij wel mee..? Voornamelijk inzicht en logisch redeneren, wat iemand hierboven al zei. Maar ik kan me vergissen, 't is alweer zo lang geleden.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:01 schreef LikeEmDead het volgende:
Voor een officiële IQ test te maken is toch enige zelf scholing of academische vaardigheden vereist aangezien woordenkennis en rekenen ook te pas komen.
De max is toch 20?quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan kun je beter er rustig voor zitten. Ik had in 24 minuten een zeer goede score.
Wat een onzin.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:02 schreef LikeEmDead het volgende:
Daarnaast verhoog je logisch redeneren en ruimtelijk inzicht niet door scholing.
Hoezo? Iedereen kan een iq-test maken. De 1 zal alleen wat hoger scoren dan de ander. Is geen enkele zelfstudie of wat dan ook op voorhand voor nodig.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:01 schreef LikeEmDead het volgende:
Voor een officiële IQ test te maken is toch enige zelf scholing of academische vaardigheden vereist aangezien woordenkennis en rekenen ook te pas komen.
Als jij bent opgegroeid in Nederland zal je toch echt woordenkennis en rekenen op school hebben gehad. En als je nooit naar school bent geweest zal je op die taken zakken maar is het nog steeds mogelijk dat je wel hoger scoort op het logisch redeneren en ruimtelijk inzicht aangezien de laatste twee aangeboren eigenschappen zijn.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:01 schreef MotorCitySoul het volgende:
[..]
Hoezo? Iedereen kan een iq-test maken. De 1 zal alleen wat hoger scoren dan de ander. Is geen enkele zelfstudie of wat dan ook op voorhand voor nodig.
Als je totaal niet kunt rekenen etc. en geen verbanden ziet dan zul je waarsch. lager scoren. Dat is het hele principe van die test.
Woordenkennis in een officiële IQ-test? Of heb je het dan over dat BNN-ding?quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:34 schreef LikeEmDead het volgende:
[..]
Als jij bent opgegroeid in Nederland zal je toch echt woordenkennis en rekenen op school hebben gehad. En als je nooit naar school bent geweest zal je op die taken zakken maar is het nog steeds mogelijk dat je wel hoger scoort op het logisch redeneren en ruimtelijk inzicht aangezien de laatste twee aangeboren eigenschappen zijn.
Geen idee, het tikte gewoon door.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:55 schreef Sosha het volgende:
De max is toch 20?
De tijdslimiet is er niet voor niets... je snelheid telt ook mee.
Dat is dan inderdaad geen echte IQ-test.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:39 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik had vroeger op school een IQ-test met aardrijkskundige vragen erinWat heeft het weten van de hoofdstad van Cambodja met IQ te maken
Nee, een officiële die afgenomen word door een psycholoog. Woordenkennis komt zeker aan bod, daarbij moet je de definities geven van woorden.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:38 schreef Sosha het volgende:
[..]
Woordenkennis in een officiële IQ-test? Of heb je het dan over dat BNN-ding?
Leuk en aardig, maar dat betekent niet dat ook maar enige zelfstudie een voorwaarde is om een iq-test te maken. En daar had ik het toevallig over.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:34 schreef LikeEmDead het volgende:
[..]
Als jij bent opgegroeid in Nederland zal je toch echt woordenkennis en rekenen op school hebben gehad. En als je nooit naar school bent geweest zal je op die taken zakken maar is het nog steeds mogelijk dat je wel hoger scoort op het logisch redeneren en ruimtelijk inzicht aangezien de laatste twee aangeboren eigenschappen zijn.
Joh. Bij die "nationale IQ test" een tijd terug op TV kwamen er voetbalvragen langs. WTF?quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:39 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik had vroeger op school een IQ-test met aardrijkskundige vragen erinWat heeft het weten van de hoofdstad van Cambodja met IQ te maken
Ik kan me toch niet onttrekken aan het idee dat dit een verkeerde manier is van iemand benaderen. Als je die nobelprijs niet haalt, ben je dan mislukt ofzo? Wat een extremen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Tegen mij zeiden leraren dat ik of de Nobelprijs zou winnen, of plees zou gaan schoonmaken bij de HEMA.
Ik vrees dat het de plees worden.
Het is natuurlijk sowieso je reinste onzin om iemand een mogelijke Nobelprijs te voorspellen op een middelbare school, zoiets hangt van zoveel factoren af. Er zijn heel veel heule slimme mensen die met kop en schouders boven iedereen in hun directe omgeving uitsteken maar toch nooit een (inter)nationale prijs zullen winnen. Als iemand in z'n tienerjaren tot een belangrijk origineel wetenschappelijk resultaat komt is het al een ander verhaal, dat is tamelijk uniek, maar daar zijn er dan ook maar heul weinig van. Veel minder dan hoogbegaafden in NL/op Fok ieg.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 10:38 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ik kan me toch niet onttrekken aan het idee dat dit een verkeerde manier is van iemand benaderen. Als je die nobelprijs niet haalt, ben je dan mislukt ofzo? Wat een extremen.
Een vreemde manier van intelligente leerlingen benaderen hebben veel leraren. (Ik zag hier meer van dit soort reacties en ik ken ze uit de praktijk.)
Volgens mij is het beter die kinderen/mensen te vertellen dat ze het beste iets kunnen gaan doen wat ze leuk vinden. Als je overal goed in bent betekent dat niet automatisch dat je gelukkig gaat zijn in een (exacte) wetenschappelijke carriëre.
Dat lijkt mij nou het voorrecht van hoogbegaafd zijn. Dat je ook daadwerkelijk kan doen wat je wil doen, omdat je de capaciteiten hebt. Dan moet niet van jongs af aan indoctrineren dat je een nobelprijs moet halen, omdat je anders je talenten hebt verkwanseld of iets dergelijks.
Nee, hij bedoelde het meer in de zin van..wat jij ook gaat doen, het gaat iig niet gewoontjes worden, want daar ben je de persoon niet voor. Hij bedoelde mijn karakter, niet mijn verstand.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 10:38 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ik kan me toch niet onttrekken aan het idee dat dit een verkeerde manier is van iemand benaderen. Als je die nobelprijs niet haalt, ben je dan mislukt ofzo? Wat een extremen.
bwahahahaquote:Op woensdag 5 januari 2011 16:16 schreef Weissman het volgende:
Hoogbegaafde meld zich !!
TjilpTjilp heeft gelijk, idd vaak het geval maar daarnaast; in het dagelijkse leven komt het wel van pas, als een soort extra gereedschap, een soort plus-uitvoering van de mens zeg maar
quote:Op vrijdag 7 januari 2011 10:24 schreef tong80 het volgende:
Ik zelf ben trouwens twee keer getest. 129 en een paar jaar eerder 123.
Heb 7 jaar over de HAVO gedaan. Dus er komt meer bij kijken dan alleen een hoog IQ.
Als je slim bent zie je veel verbanden tussen dingen, waardoor je nieuwe feiten kan onthouden. Het zijn dan namelijk geen 'losse feitjes' meer.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:39 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik solliciteerde ergens en moet vragen beantwoorden.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 11:57 schreef speknek het volgende:
Ik vind algemene kennis wel een teken van begaafdheid, maar niet van IQ. Wat mij betreft zou het dan ook niet thuishoren op een IQ test. (en het was ook geen onderdeel van de IQ tests die ik heb gedaan).
quote:
Ben je nog steeds slimmer dan 87% van de Nederlanders..quote:Op vrijdag 7 januari 2011 12:25 schreef Demon_Hunter het volgende:
Ik niet ; ) heb 2 keer een iq test gedaan (niet zo`n baggertestje op internet) 1 keer had ik een iq van 117 en een keer 121 dus dat zit redelijk bij elkaar, dat verbaasde me wel...
Niet lullig bedoeld, maar da's toch gewoon het normale IQ voor de havo?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 10:24 schreef tong80 het volgende:
Ik zelf ben trouwens twee keer getest. 129 en een paar jaar eerder 123.
Heb 7 jaar over de HAVO gedaan. Dus er komt meer bij kijken dan alleen een hoog IQ.
Als dat zo is slaat het streven van het kabinet om 50% van de leerlingen uiteindelijk HBO of uni te laten afronden natuurlijk helemaal nergens op.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 12:43 schreef Sosha het volgende:
[..]
Niet lullig bedoeld, maar da's toch gewoon het normale IQ voor de havo?
Nee, of maar 2,5% van het land zou VWO doen.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 12:49 schreef Sosha het volgende:
Ik weet het ook niet, hoor. Rond 100 zit je op het vmbo, tot 120 op de havo dan..? Ongeveer?
Ik schatte even in dat iemand met 130 ofzo pas op het vwo zit.
>=120 zijn er grofweg 1 op de 10, dat lijkt me niet de werkelijke verdeling tussen vmbo en havo/vwo?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 12:49 schreef Sosha het volgende:
Ik weet het ook niet, hoor. Rond 100 zit je op het vmbo, tot 120 op de havo dan..? Ongeveer?
Ik schatte even in dat iemand met 130 ofzo pas op het vwo zit.
Zal ik? Zal ik? Zal ik? Komt-ie dan: dat is slecht ingeschat voor een hoogbegaafd iemand!@!quote:Op vrijdag 7 januari 2011 12:54 schreef Sosha het volgende:
Ik geloof dat ik even mijn eigen IQ gebruikte als normaal voor het vwo, verdeling beetje scheef daardoor. Sorry.
Klopt. Ach, ik durfde daarnet ook niet te vragen wat mediaan en SD (standaarddeviatie denk ik?) ook alweer betekenen. Sinds mijn 17e geen wiskunde/statistiek meer gehad. Ik vind sowieso dat ik een gebrek aan algemene ontwikkeling heb. Dat maakt me dan weer ineens heel domquote:Op vrijdag 7 januari 2011 12:58 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Zal ik? Zal ik? Zal ik? Komt-ie dan: dat is slecht ingeschat voor een hoogbegaafd iemand!@!.
Ach, het was maar een grapje, omdat er in dit soort topics altijd mensen op het vinkentouw zitten om anderen op fouten te wijzen.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 13:00 schreef Sosha het volgende:
[..]
Klopt. Ach, ik durfde daarnet ook niet te vragen wat mediaan en SD (standaarddeviatie denk ik?) ook alweer betekenen. Sinds mijn 17e geen wiskunde/statistiek meer gehad. Ik vind sowieso dat ik een gebrek aan algemene ontwikkeling heb. Dat maakt me dan weer ineens heel dom
Een combinatie ervan kan misschien ook wel.quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:33 schreef TeringHenkie het volgende:
TS haalt hoogbegaafd en autistisch door elkaar.
deed er ongeveer 20 minuten over, maar het lijkt me nogal sterk dat dit nou echt hoogbegaafd niveau zou zijn hoor...quote:Geachte kandidaat,
Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk boven het 98e percentiel ligt. Dit betekent dat u, wat betreft uw intelligentie, bij de bovenste twee procent zou behoren
Nu zeg zelf ook dat autisten per definitie dom zijn.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 15:22 schreef Berlitz het volgende:
IQ is een rekentestje dat niks zegt over hoe je in het leven staat.
Autisten die nog te dom zijn om met iemand te kunnen praten hebben vaak een hoger IQ dan mensen die succesvol zijn.
Nee, ik heb gisteren expres overal zomaar wat ingevuld om 't te testenquote:Op vrijdag 7 januari 2011 15:05 schreef wojiao het volgende:
net ff die mensa-online test doorlopen
[..]
deed er ongeveer 20 minuten over, maar het lijkt me nogal sterk dat dit nou echt hoogbegaafd niveau zou zijn hoor...
bovendien, die url (thuistest/brief) lijkt me nogal standaard en totaal niet persoonlijk gegenereerd... krijgt iedereen dit bericht?
Het lijkt al gauw dat mensen met een ernstige vorm van autisme ook weinig intelligatie bezitten, maar dat is niet waar. Het gaat er dus ook om dat autisme eigenlijk geen relatie heeft met intelligentie. Echter is het testen van autisitische kinderen dus lastiger en geeft dan mogelijk een vertekend beeld van de werkelijkheid. Daarnaast kunnen zwaar autistische mensen hun intelligentie lastig in de praktijk brengen door de stoornis.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 15:31 schreef Sosha het volgende:
Veel autisten zijn niet dom en kunnen verbaal en wiskundig heel sterk zijn, maar omdat ze moeite hebben met het zien van verbanden, scoren ze op IQ-testen helaas toch vaak lager dan je zou verwachten. Dat is althans mijn ervaring met autistische kinderen.
Net zoals ze van mongooltjes zeggen dat ze altijd heel vrolijk zijn..quote:Op vrijdag 7 januari 2011 16:23 schreef Hyperdude het volgende:
Het is natuurlijk wel erg aantrekkelijk om autisten een hoog IQ en andere goede eigenschappen toe te dichten.
Hebben ze toch nog wat. Alleen doen/kunnen ze er niet zoveel mee; nut is mi. dan nogal beperkt.
Zo heeft mijn vriendin een héél goed karakter.
Was ik net je ellenlange maar hoogst interessante bericht aan het lezen, verandert ie voor mijn ogenquote:Op zaterdag 8 januari 2011 15:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Net zoals ze van mongooltjes zeggen dat ze altijd heel vrolijk zijn..
Er is trouwens een een of andere deskundige die zegt dat veel mensen die het stempel autist krijgen, dat helemaal niet zijn. Ze zijn intelligent en enthousiast over niet-alledaagse dingen, waardoor andere mensen ze al gauw schilderen als sociaal inept, maar niet autistisch dus.
Echte autisten zouden nooit havo of vwo kunnen doen. Ben het er niet helemaal mee eens, maar het artikel is wel interessant lees/disussievoer
quote:Op zaterdag 8 januari 2011 15:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[spoiler]Een echte autist zou nooit havo of vwo kunnen doen
01/12/07, 00:00
http://www.volkskrant.nl/(...)wo-kunnen-doen.dhtml
De diagnose autist of Asperger-syndroom is aan een opmars bezig, en daar zijn de kinderen in kwestie niet bij gebaat, vindt Francisca Scholte....
Het bestempelen van intelligente kinderen als autist neemt de laatste jaren explosief toe. Op veel basisscholen zitten leerlingen met een diagnose autisme. Op dit moment bereikt deze groep het voortgezet onderwijs. Zo heeft Eindhoven een school voor voortgezet speciaal onderwijs voor hoogintelligente autistische kinderen. Op hogescholen en universiteiten zie je een flink aantal inschrijvingen van autistische studenten. Mentoren worden speciaal getraind. Men vraagt zich zorgelijk af of deze groep wel te begeleiden is.
Maar er is iets anders aan de hand. Iemand die echt autistisch is, kan nooit een havo- of vwo-diploma halen. Veel kinderen krijgen het etiket dus ten onrechte.
Zij worden afhankelijk van hulp en weten dat ze er nooit bij zullen horen. Jonge kinderen kunnen zich niet verweren tegen deze aantasting van wie ze werkelijk zijn. Het kind wordt behandeld als gehandicapt. Op school komt de informatie van de GGZ in zijn dossier. Dit dossier gaat een schoolloopbaan lang mee. Terugkeer uit de fuik wordt steeds lastiger.
Omstreeks 1940 werd door Hans Asperger ontdekt dat autisme samen kan gaan met een normale intelligentie en met taalontwikkeling en spraak. Deze vorm werd het Asperger-syndroom genoemd. Daarvoor was de diagnose autisme voorbehouden aan kinderen met een lage intelligentie en weinig taalontwikkeling. Deze uitbreiding met het Asperger-syndroom kan echter niet de huidige onevenredige groei verklaren. Mensen met Asperger kunnen ondanks hun intelligentie geen havo of vwo volgen, ze missen daarvoor essentiële vaardigheden.
Autisme is een aangeboren informatieverwerkingsstoornis: er is sprake van verstoorde waarneming, waarbij verschillende zintuigen betrokken kunnen zijn. Bij het stellen van de diagnose moeten de symptomen terug te voeren zijn op deze oorzaak.
Als voorbeeld: het autistische kind heeft moeite samenhangende gehelen te maken op basis van verschillende details. Als de waarneming verbrokkeld is, leidt het ordenen tot problemen. Een kind dat met deze handicap zijn weg in het leven moet vinden, zal angstig zijn en als zijn wereld wordt verstoord gefrustreerd reageren. Rituelen moeten de angst dan bezweren.
Denken we aan het voortdurend veranderen van gezichten van mensen dan wordt begrijpelijk dat het kind zich voor die verandering probeert af te sluiten: het kind maakt slecht oogcontact, het kind leert daardoor niet of moeizaam emoties af te lezen op gezichten. Het leert ook niet zijn eigen gevoelens goed te onderscheiden; het mist de spiegel die daarvoor nodig is.
Het geven van betekenis aan voorwerpen is lastig, als het moeilijk is het voorwerp in zijn geheel te zien of los van andere voorwerpen. Het wordt nog lastiger als verschillende voorwerpen toch dezelfde benaming krijgen. Begripsvorming en abstraheren en daarmee het begrijpen van symbolen en figuurlijk taalgebruik geven problemen. Een eerste uiting hiervan zien we bij de autistische peuter die de overgang naar het fantasiespel niet maakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |