abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:49:14 #176
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_90970058
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 23:39 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik had vroeger op school een IQ-test met aardrijkskundige vragen erin :') Wat heeft het weten van de hoofdstad van Cambodja met IQ te maken :P
Als je slim bent zie je veel verbanden tussen dingen, waardoor je nieuwe feiten kan onthouden. Het zijn dan namelijk geen 'losse feitjes' meer.

Slim zijn is niet hetzelfde als veel weten, maar er is wel een correlatie.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:57:31 #177
8369 speknek
Another day another slay
pi_90970468
Ik vind algemene kennis wel een teken van begaafdheid, maar niet van IQ. Wat mij betreft zou het dan ook niet thuishoren op een IQ test. (en het was ook geen onderdeel van de IQ tests die ik heb gedaan).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Trouwste user 2022 vrijdag 7 januari 2011 @ 12:01:09 #178
7889 tong80
Spleenheup
pi_90970597
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:57 schreef speknek het volgende:
Ik vind algemene kennis wel een teken van begaafdheid, maar niet van IQ. Wat mij betreft zou het dan ook niet thuishoren op een IQ test. (en het was ook geen onderdeel van de IQ tests die ik heb gedaan).
Ik solliciteerde ergens en moet vragen beantwoorden.

Duurde een half uur. Bleek gewoon een IQ test te zijn.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 7 januari 2011 @ 12:25:32 #179
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_90971511
Ik niet ; ) heb 2 keer een iq test gedaan (niet zo`n baggertestje op internet) 1 keer had ik een iq van 117 en een keer 121 dus dat zit redelijk bij elkaar, dat verbaasde me wel...
Minds are like parachutes. They only function when open.
pi_90971576
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:44 schreef treintje5 het volgende:
bwahahaha :') :') :') :') :') :')
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:45 schreef treintje5 het volgende:
:')
geregistreerd op: vrijdag 7 januari 2011 @ 11:42

Van wie ben jij een kloon eigenlijk ? :{w

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2011 12:27:45 ]
  vrijdag 7 januari 2011 @ 12:37:37 #181
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_90971934
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 12:25 schreef Demon_Hunter het volgende:
Ik niet ; ) heb 2 keer een iq test gedaan (niet zo`n baggertestje op internet) 1 keer had ik een iq van 117 en een keer 121 dus dat zit redelijk bij elkaar, dat verbaasde me wel...
Ben je nog steeds slimmer dan 87% van de Nederlanders..

http://www.iqcomparisonsite.com/IQtable.aspx
pi_90972167
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:24 schreef tong80 het volgende:
Ik zelf ben trouwens twee keer getest. 129 en een paar jaar eerder 123.

Heb 7 jaar over de HAVO gedaan. Dus er komt meer bij kijken dan alleen een hoog IQ.

:P
Niet lullig bedoeld, maar da's toch gewoon het normale IQ voor de havo?
  vrijdag 7 januari 2011 @ 12:48:37 #183
8369 speknek
Another day another slay
pi_90972332
Nee, alhoewel je het met de internet IQ testen wel zou gaan denken. 129 is ruim begaafd, zie het als een normaal verdeling rond de mediaan, 100. Bij een IQ van 71 moet je vaak naar een speciale school. (SD is 15, dus het is bijna 2x de SD)

edit, wikipedia:

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 12:48:48 #184
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90972339
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 12:43 schreef Sosha het volgende:

[..]

Niet lullig bedoeld, maar da's toch gewoon het normale IQ voor de havo?
Als dat zo is slaat het streven van het kabinet om 50% van de leerlingen uiteindelijk HBO of uni te laten afronden natuurlijk helemaal nergens op.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_90972387
Ik weet het ook niet, hoor :). Rond 100 zit je op het vmbo, tot 120 op de havo dan..? Ongeveer?

Ik schatte even in dat iemand met 130 ofzo pas op het vwo zit :@.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 12:51:51 #186
8369 speknek
Another day another slay
pi_90972464
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 12:49 schreef Sosha het volgende:
Ik weet het ook niet, hoor :). Rond 100 zit je op het vmbo, tot 120 op de havo dan..? Ongeveer?

Ik schatte even in dat iemand met 130 ofzo pas op het vwo zit :@.
Nee, of maar 2,5% van het land zou VWO doen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 12:51:53 #187
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90972465
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 12:49 schreef Sosha het volgende:
Ik weet het ook niet, hoor :). Rond 100 zit je op het vmbo, tot 120 op de havo dan..? Ongeveer?

Ik schatte even in dat iemand met 130 ofzo pas op het vwo zit :@.
>=120 zijn er grofweg 1 op de 10, dat lijkt me niet de werkelijke verdeling tussen vmbo en havo/vwo?

Edit: in aanvulling op het plaatje van speknek:

.

De afstand tussen de verticale lijnen is een standaardafwijking, dus ongeveer 15 op de schaal van IQ.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_90972601
Ik geloof dat ik even mijn eigen IQ gebruikte als normaal voor het vwo :@, verdeling beetje scheef daardoor. Sorry. :@
  vrijdag 7 januari 2011 @ 12:58:10 #189
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90972757
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 12:54 schreef Sosha het volgende:
Ik geloof dat ik even mijn eigen IQ gebruikte als normaal voor het vwo :@, verdeling beetje scheef daardoor. Sorry. :@
Zal ik? Zal ik? Zal ik? Komt-ie dan: dat is slecht ingeschat voor een hoogbegaafd iemand!@! :P .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_90972839
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 12:58 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Zal ik? Zal ik? Zal ik? Komt-ie dan: dat is slecht ingeschat voor een hoogbegaafd iemand!@! :P .
Klopt. Ach, ik durfde daarnet ook niet te vragen wat mediaan en SD (standaarddeviatie denk ik?) ook alweer betekenen. Sinds mijn 17e geen wiskunde/statistiek meer gehad. Ik vind sowieso dat ik een gebrek aan algemene ontwikkeling heb. Dat maakt me dan weer ineens heel dom :9
  vrijdag 7 januari 2011 @ 14:33:55 #191
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90976790
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 13:00 schreef Sosha het volgende:

[..]

Klopt. Ach, ik durfde daarnet ook niet te vragen wat mediaan en SD (standaarddeviatie denk ik?) ook alweer betekenen. Sinds mijn 17e geen wiskunde/statistiek meer gehad. Ik vind sowieso dat ik een gebrek aan algemene ontwikkeling heb. Dat maakt me dan weer ineens heel dom :9
Ach, het was maar een grapje, omdat er in dit soort topics altijd mensen op het vinkentouw zitten om anderen op fouten te wijzen. w/.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_90977260
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 17:33 schreef TeringHenkie het volgende:
TS haalt hoogbegaafd en autistisch door elkaar. _O-
Een combinatie ervan kan misschien ook wel.

Trouwens, theoretisch gezien is iemand bijvoorbeeld met een IQ van 120 geschikt voor HAVO, maar in de prakijk kan dat door andere factoren natuurlijk heel anders uitpakken.
pi_90978405
net ff die mensa-online test doorlopen

quote:
Geachte kandidaat,

Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk boven het 98e percentiel ligt. Dit betekent dat u, wat betreft uw intelligentie, bij de bovenste twee procent zou behoren
deed er ongeveer 20 minuten over, maar het lijkt me nogal sterk dat dit nou echt hoogbegaafd niveau zou zijn hoor...

bovendien, die url (thuistest/brief) lijkt me nogal standaard en totaal niet persoonlijk gegenereerd... krijgt iedereen dit bericht? :')
  vrijdag 7 januari 2011 @ 15:22:29 #194
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_90979170
IQ is een rekentestje dat niks zegt over hoe je in het leven staat.
Autisten die nog te dom zijn om met iemand te kunnen praten hebben vaak een hoger IQ dan mensen die succesvol zijn.
pi_90979351
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:22 schreef Berlitz het volgende:
IQ is een rekentestje dat niks zegt over hoe je in het leven staat.
Autisten die nog te dom zijn om met iemand te kunnen praten hebben vaak een hoger IQ dan mensen die succesvol zijn.
Nu zeg zelf ook dat autisten per definitie dom zijn. :P
pi_90979597
Veel autisten zijn niet dom en kunnen verbaal en wiskundig heel sterk zijn, maar omdat ze moeite hebben met het zien van verbanden, scoren ze op IQ-testen helaas toch vaak lager dan je zou verwachten. Dat is althans mijn ervaring met autistische kinderen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:05 schreef wojiao het volgende:
net ff die mensa-online test doorlopen

[..]

deed er ongeveer 20 minuten over, maar het lijkt me nogal sterk dat dit nou echt hoogbegaafd niveau zou zijn hoor...

bovendien, die url (thuistest/brief) lijkt me nogal standaard en totaal niet persoonlijk gegenereerd... krijgt iedereen dit bericht? :')
Nee, ik heb gisteren expres overal zomaar wat ingevuld om 't te testen :9
pi_90981590
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:31 schreef Sosha het volgende:
Veel autisten zijn niet dom en kunnen verbaal en wiskundig heel sterk zijn, maar omdat ze moeite hebben met het zien van verbanden, scoren ze op IQ-testen helaas toch vaak lager dan je zou verwachten. Dat is althans mijn ervaring met autistische kinderen.
Het lijkt al gauw dat mensen met een ernstige vorm van autisme ook weinig intelligatie bezitten, maar dat is niet waar. Het gaat er dus ook om dat autisme eigenlijk geen relatie heeft met intelligentie. Echter is het testen van autisitische kinderen dus lastiger en geeft dan mogelijk een vertekend beeld van de werkelijkheid. Daarnaast kunnen zwaar autistische mensen hun intelligentie lastig in de praktijk brengen door de stoornis.

Dit is maar 1 van de vele voorbeelden waarom je dus niet klakkeloos kan aannemen dat iemand met een hoog IQ zomaar een VWO diploma kan halen. Er zijn teveel andere factoren.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 16:23:21 #198
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_90981877
Het is natuurlijk wel erg aantrekkelijk om autisten een hoog IQ en andere goede eigenschappen toe te dichten.
Hebben ze toch nog wat. Alleen doen/kunnen ze er niet zoveel mee; nut is mi. dan nogal beperkt.
Zo heeft mijn vriendin een héél goed karakter. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 8 januari 2011 @ 15:00:08 #199
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91024181
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 16:23 schreef Hyperdude het volgende:
Het is natuurlijk wel erg aantrekkelijk om autisten een hoog IQ en andere goede eigenschappen toe te dichten.
Hebben ze toch nog wat. Alleen doen/kunnen ze er niet zoveel mee; nut is mi. dan nogal beperkt.
Zo heeft mijn vriendin een héél goed karakter. :')
Net zoals ze van mongooltjes zeggen dat ze altijd heel vrolijk zijn..

Er is trouwens een een of andere deskundige die zegt dat veel mensen die het stempel autist krijgen, dat helemaal niet zijn. Ze zijn intelligent en enthousiast over niet-alledaagse dingen, waardoor andere mensen ze al gauw schilderen als sociaal inept, maar niet autistisch dus.

Echte autisten zouden nooit havo of vwo kunnen doen. Ben het er niet helemaal mee eens, maar het artikel is wel interessant lees/disussievoer
  zaterdag 8 januari 2011 @ 15:03:05 #200
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91024318
[spoiler]Een echte autist zou nooit havo of vwo kunnen doen
01/12/07, 00:00

De diagnose autist of Asperger-syndroom is aan een opmars bezig, en daar zijn de kinderen in kwestie niet bij gebaat, vindt Francisca Scholte....

Het bestempelen van intelligente kinderen als autist neemt de laatste jaren explosief toe. Op veel basisscholen zitten leerlingen met een diagnose autisme. Op dit moment bereikt deze groep het voortgezet onderwijs. Zo heeft Eindhoven een school voor voortgezet speciaal onderwijs voor hoogintelligente autistische kinderen. Op hogescholen en universiteiten zie je een flink aantal inschrijvingen van autistische studenten. Mentoren worden speciaal getraind. Men vraagt zich zorgelijk af of deze groep wel te begeleiden is.

Maar er is iets anders aan de hand. Iemand die echt autistisch is, kan nooit een havo- of vwo-diploma halen. Veel kinderen krijgen het etiket dus ten onrechte.

Zij worden afhankelijk van hulp en weten dat ze er nooit bij zullen horen. Jonge kinderen kunnen zich niet verweren tegen deze aantasting van wie ze werkelijk zijn. Het kind wordt behandeld als gehandicapt. Op school komt de informatie van de GGZ in zijn dossier. Dit dossier gaat een schoolloopbaan lang mee. Terugkeer uit de fuik wordt steeds lastiger.

Omstreeks 1940 werd door Hans Asperger ontdekt dat autisme samen kan gaan met een normale intelligentie en met taalontwikkeling en spraak. Deze vorm werd het Asperger-syndroom genoemd. Daarvoor was de diagnose autisme voorbehouden aan kinderen met een lage intelligentie en weinig taalontwikkeling. Deze uitbreiding met het Asperger-syndroom kan echter niet de huidige onevenredige groei verklaren. Mensen met Asperger kunnen ondanks hun intelligentie geen havo of vwo volgen, ze missen daarvoor essentiële vaardigheden.

Autisme is een aangeboren informatieverwerkingsstoornis: er is sprake van verstoorde waarneming, waarbij verschillende zintuigen betrokken kunnen zijn. Bij het stellen van de diagnose moeten de symptomen terug te voeren zijn op deze oorzaak.

Als voorbeeld: het autistische kind heeft moeite samenhangende gehelen te maken op basis van verschillende details. Als de waarneming verbrokkeld is, leidt het ordenen tot problemen. Een kind dat met deze handicap zijn weg in het leven moet vinden, zal angstig zijn en als zijn wereld wordt verstoord gefrustreerd reageren. Rituelen moeten de angst dan bezweren.

Denken we aan het voortdurend veranderen van gezichten van mensen dan wordt begrijpelijk dat het kind zich voor die verandering probeert af te sluiten: het kind maakt slecht oogcontact, het kind leert daardoor niet of moeizaam emoties af te lezen op gezichten. Het leert ook niet zijn eigen gevoelens goed te onderscheiden; het mist de spiegel die daarvoor nodig is.

Het geven van betekenis aan voorwerpen is lastig, als het moeilijk is het voorwerp in zijn geheel te zien of los van andere voorwerpen. Het wordt nog lastiger als verschillende voorwerpen toch dezelfde benaming krijgen. Begripsvorming en abstraheren en daarmee het begrijpen van symbolen en figuurlijk taalgebruik geven problemen. Een eerste uiting hiervan zien we bij de autistische peuter die de overgang naar het fantasiespel niet maakt.

Bij een autistisch kind met cognitieve vermogens en taalontwikkeling zijn de symptomen van de stoornis minder ernstig, omdat het meer mogelijkheden heeft zijn wereld te ordenen en contacten aan te gaan. De basis van de stoornis blijft echter hetzelfde.

Het concept van het autistisch spectrum, uit de jaren negentig, plaatst aan de ene kant de ernstige klassieke, aan het andere uiteinde van de as de lichtere vormen zoals het syndroom van Asperger. Het woord spectrum zet echter de deur naar oprekken van het begrip autisme wagenwijd open en van die mogelijkheid wordt te gretig gebruikgemaakt.

In het onderwijs, afspiegeling van de maatschappij, wordt op het talent voor communicatie en samenwerking van leerlingen steeds meer beroep gedaan. Leerlingen gaan Weer Samen naar School: er zitten kinderen met uiteenlopende problematiek in volle klassen. De behoefte aan verklaringen in de zin van een stoornis neemt daardoor toe; autisme is in trek omdat hierbij de communicatie in het geding is. Docenten leren in een korte cursus, aan welke symptomen ze autisme kunnen herkennen. Bij een ernstige stoornis als autisme is dit gevaarlijk. Een symptoom als mensen niet aankijken kan bijvoorbeeld evengoed gewoon wijzen op verlegenheid.

De GGZ stelt, vanuit oogpunt van efficiëntie, speciale teams in voor diagnostiek en behandeling. Een kind zal, als er gedacht wordt aan autisme, terecht komen bij het autismeteam. In wetenschappelijk onderzoek is aangetoond, dat waar wordt gescreend op een specifieke stoornis, deze ook vaak wordt gevonden. De kans is dus groot dat het kader autisme bepaalt wat er gezien wordt en dat testen vanuit een tunnelvisie worden geïnterpreteerd.

Hier komt bij dat ouders worden verzocht lijsten in te vullen, waarin gevraagd wordt naar kenmerken die kunnen wijzen op autisme. Er wordt gevraagd of het kind beperkte interesses heeft, maar bedoeld wordt eenzijdige, niet-functionele interesses. Ouders vullen ja in, omdat ze vinden dat hun kind veel achter de computer zit. De nogal eens onervaren hulpverlener interpreteert dit als volgt: er is sprake van eenzijdigheid én een niet gericht zijn op mensen. Het kind houdt zich ondertussen op de computer met allerlei onderwerpen bezig, waarbij het contact heeft met mensen die zijn interesses delen.

Zorgverzekeraars zijn met de GGZ overeengekomen dat ze alleen vergoeden als er sprake is van stoornissen. De GGZ gebruikt bij het vaststellen van die stoornissen vaak de DSM. Psychiater Rümke stelt in zijn standaardwerk dat de DSM hiervoor niet bedoeld is: stoornissen worden beschreven aan de hand van observeerbare symptomen, er wordt nauwelijks naar de oorzaak van symptomen gekeken of naar de samenhang er tussen.

Hoogbegaafden lopen als groep extra risico het etiket autist te krijgen. Hoogbegaafden en mensen met het Asperger-syndroom kunnen oppervlakkig gezien overeenkomsten hebben, maar de verschillen zijn groot.

Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden. Iemand met Asperger heeft moeite zijn wereld als een eenheid te ervaren; worden er dingen veranderd dan moet hij alle zeilen bijzetten om zijn gefragmenteerde wereld opnieuw te ordenen en te begrijpen.

De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.

Een hoogbegaafde heeft vaak oog voor details, maar verliest de rode draad niet uit het oog, terwijl de persoon met Asperger uitwijdt over niet ter zake doende dingen. Hoogbegaafde mensen kunnen zich soms lang en diepgaand met een onderwerp bezighouden, iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats. Een hoogbegaafde is vaak alleen, omdat hij zijn leeftijdsgenoten ver vooruit is en daardoor niet wordt begrepen. Niet het gebrek aan aanvoelen van de ander is de basis van problemen met spelen en samenwerken, maar gebrek aan aansluiting. Het niet begrepen worden, werkt frustratie en boosheid in de hand, maar ook faalangst en het minder ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Hoogbegaafde mensen werken vaak alleen: het gemiddelde niveau is niet uitdagend. Iemand met Asperger kan zich moeilijk verplaatsen in de ander, dus is er onvermogen om te kunnen samenwerken.

Een hoogbegaafde kan moeite lijken te hebben met planning. Gezien zijn analytisch vermogen is het echter niet het plannen zelf dat problemen veroorzaakt. Vaak heeft een hoogbegaafde zoveel ideeën dat hij geen keuze kan maken en dus maar niet begint. Soms weet hij zo goed wat er nog ontbreekt aan het product, dat hij het niet goed genoeg acht om het in te leveren. Soms denkt hij zo snel en is het resultaat zo onorthodox, dat het lijkt of hij stappen overslaat en daardoor tot een verkeerd resultaat komt. De problemen met planning
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')