Dus je weet het eigenlijk zelf ook niet? Of zeg je gewoon dat je vragen gaat beantwoorden om te kunnen zeggen "hier ga ik niets over zeggen"? Want meer basis dan dit zul je het niet krijgen. Wat was dan je beweegreden om überhaupt openheid te geven over jouw lidmaatschap in dit topic?quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:48 schreef Typisch het volgende:
Passer = Geest
Winkelhaak = Stof
Wat er mee bedoeld word is vrij simpel, het heeft te maken met de eerste drie graden van de Vrijmetselarij.
Tevreden Ali? Hoop het want meer ga ik niet beantwoorden hierover.
Je wil iets weten over hoe het ''joinen'' gaat? Kort samengevat, het verschild lichtelijk per loge. Ik heb o.a een aantal huisbezoeken gehad van één van de leden van mijn loge. Ook had ik een gesprek met ''de voorzittend Meester van de loge''. Deze bezoeken waren gesprekken over de Vrijmetselarij in het algemeen, onder andere over wat ik van de Vrijmetselarij verwachten, waarom ik er bij zou willen, een soort sollicitatie, maar dan anders.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:36 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ga je ook nog wat vertellen erover of kom je alleen interessant doen met je icoon en tot nu toe nietszeggende post? No offence.
Duidelijk, zo komen we ergens. Bedankt. Mijn excuses nog als ik wat grommig overkom. Kan je ook werkelijk iets vertellen over die initiatie of is dat een brug te ver? Dit zal ik begrijpen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:59 schreef Typisch het volgende:
[..]
Je wil iets weten over hoe het ''joinen'' gaat? Kort samengevat, het verschild lichtelijk per loge. Ik heb o.a een aantal huisbezoeken gehad van één van de leden van mijn loge. Ook had ik een gesprek met ''de voorzittend Meester van de loge''. Deze bezoeken waren gesprekken over de Vrijmetselarij in het algemeen, onder andere over wat ik van de Vrijmetselarij verwachten, waarom ik er bij zou willen, een soort sollicitatie, maar dan anders.
Ook werd ik op de landelijke lijst gezet van mensen die eventueel wilde toetreden, ook moest ik een vragenlijst en levensbeschrijving invullen en deze moest ik uiteraard inleveren bij de loge.
Daarna kwam er een redelijk spannend moment, mijn ingevulde papieren werden tijdens de ''Meestervergadering'' behandeld en die namen een beslissing of ik voorgesteld zou worden aan het bestuur van de Nederlandse Orde. (Een soort KNVB van de Vrijmetselarij, om het simpel te houden)
Na dit doorlopen te hebben ben ik ingewijd als leerling door een ritueel. Nee, dit was geen bloed drinken uit een schedel.
Relax gast, ik moet helemaal niets en bepaal zelf wat ik vertel en hoe ik het vertel. En waarom? Omdat mij het gevraagd werd door Ali en ik dit icon eigenlijk overal gebruik, MSN, andere fora en dat soort dingen. Als jij dat stoer doenerij vind, is goed hoor. Niks stoers aan, als je het mij vraagt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:53 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Dus je weet het eigenlijk zelf ook niet? Of zeg je gewoon dat je vragen gaat beantwoorden om te kunnen zeggen "hier ga ik niets over zeggen"? Want meer basis dan dit zul je het niet krijgen. Wat was dan je beweegreden om überhaupt openheid te geven over jouw lidmaatschap in dit topic?
Je begon er zelf over vandaar, daarom vond ik het nogal vreemd. We're cool.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:03 schreef Typisch het volgende:
[..]
Relax gast, ik moet helemaal niets en bepaal zelf wat ik vertel en hoe ik het vertel. En waarom? Omdat mij het gevraagd werd door Ali en ik dit icon eigenlijk overal gebruik, MSN, andere fora en dat soort dingen. Als jij dat stoer doenerij vind, is goed hoor. Niks stoers aan, als je het mij vraagt.
Uhm, wat ik kan vertellen is dat het meeste iets weg heeft van een toneelstuk. Jij zal de hoofdpersoon zijn, maar toch zul je weinig tekst hebben en ben je meer een toeschouwer. Meer kan ik (helaas) echt niet vertellen, dit zou het ritueel zelf niet ten goede komen voor eventuele leden bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:02 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Duidelijk, zo komen we ergens. Bedankt. Mijn excuses nog als ik wat grommig overkom. Kan je ook werkelijk iets vertellen over die initiatie of is dat een brug te ver? Dit zal ik begrijpen.
Duidelijk.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:08 schreef Typisch het volgende:
[..]
Uhm, wat ik kan vertellen is dat het meeste iets weg heeft van een toneelstuk. Jij zal de hoofdpersoon zijn, maar toch zul je weinig tekst hebben en ben je meer een toeschouwer. Meer kan ik (helaas) echt niet vertellen, dit zou het ritueel zelf niet ten goede komen voor eventuele leden bijvoorbeeld.
Dus die V?quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:48 schreef Typisch het volgende:
Passer = Geest
Winkelhaak = Stof
Wat er mee bedoeld word is vrij simpel, het heeft te maken met de eerste drie graden van de Vrijmetselarij.
Daarin kan ik niet duidelijk opmaken dat Satan daardoor bij de geboorte de vader is. Hoe moet ik dat dus zien?quote:
quote:
Nevermind, beetje zoeken doet wonderen.quote:
quote:Passer en Winkelhaak vormen het symbool voor de Vrijmetselarij, waarbij de passer geopend ligt boven en/of onder de winkelhaak.
Als men de passer opvat als symbool voor de geest, en de winkelhaak voor de stof dan duidt de ligging van de passer de graad aan waar in wordt gewerkt:
Eerste of leerlinggraad: De passer onder de winkelhaak de geest is nog verborgen in de stof
Tweede of gezellengraad: De passer ligt met een been onder de winkelhaak De geest krijgt macht over de stof.
Derde of meestergraad: De passer op de winkelhaak De geest regeert over de stof
Andere betekenissen van de passer en winkelhaak dan de hierboven genoemde zijn mogelijk, het is een symbool dat door de vrijmetselaar op eigen wijze geïnterpreteerd mag worden; de vrijmetselarij zegt geen dogma's te kennen.
In sommige gevallen wordt de letter G tussen passer en winkelhaak geplaatst, net als bij de vlammende ster. Dit verwijst naar het heilige en kan worden opgevat als God, Grote Geometer, Gnosis e.d.
quote:Op zondag 2 januari 2011 22:06 schreef Mrtaylan het volgende:
Ik hoor de laatste tijd veel over illuminatie om me heen en heb zelf al wat onderzoek gedaan, maar weet (eigenlijk) nog steeds niet wat het inhoud. Het is gewoon te vermoeiend ondanks ik leuk vind dingen uit te zoeken. De info die ik vind is gewoon TE veel. ik kan de puzzel stukjes niet in elkaar zetten en er staan veel vragen nog steeds open. Ik wilde vragen of iemand hier mij eens een goede uitleg geven wat het inhoud of een site met genoeg uitleg geven.
Ik heb wel al zelf wat informatie, Bijv ziel verkopen, Satan, Lady gaga, Tupac, MJ,Bob Marley enz.
Een Toneelstuk met als hoofdpersoon "Hiram Abiff" De Architect van de tepel van Solomon ,door lomas en Knight word geclaimed dat het om de egyptische koning "Sequnenre Tao II " gaat *1 .quote:Uhm, wat ik kan vertellen is dat het meeste iets weg heeft van een toneelstuk. Jij zal de hoofdpersoon zijn, maar toch zul je weinig tekst hebben en ben je meer een toeschouwer. Meer kan ik (helaas) echt niet vertellen, dit zou het ritueel zelf niet ten goede komen voor eventuele leden bijvoorbeeld.
Kom hier nog wel op terug met meer infoquote:"The Triple Tau, signifying, among other occult things, Templum Hierosolyma, 'the Temple of Jerusalem'. It also means Clavis ad Theosaurum - 'A key to a treasure' - and Theca ubi res pretiosa deponitur - 'A place where a precious thing is concealed', or Res ipsa pretiosa - 'The precious thing itself'."
- Royal Arch Degree
Dat staat op wikipedia ja.quote:Op donderdag 13 januari 2011 22:48 schreef Typisch het volgende:
Passer = Geest
Winkelhaak = Stof
Volgens mij is de beschrijving die ik eerder heb gegeven van eerste graad redelijk correct.quote:
Dat staat er impliciet.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:26 schreef Ticker het volgende:
[..]
Daarin kan ik niet duidelijk opmaken dat Satan daardoor bij de geboorte de vader is. Hoe moet ik dat dus zien?
Staat inderdaad op wikipedia ja. Ja dat boek heb ik gelezen,quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat staat op wikipedia ja.
Heb je weleens boeken van Manly P Hall gelezen?
En de betekenis daarin opgezocht?
Die Tau is, zoals zoveel symbolen, een fallussymbool.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:52 schreef DeMolay het volgende:
[..]
Een Toneelstuk met als hoofdpersoon "Hiram Abiff" De Architect van de tepel van Solomon ,door lomas en Knight word geclaimed dat het om de egyptische koning "Sequnenre Tao II " gaat *1 .
*1 The Hiram key ....Christopher Knight en Rober Lomas , beide vrijmetselaar
De kledij gebruikt met de eerste graad initiatie ( opgestroopte broek en armen met een strop om zn nek) symboliseerd een Middeleeuwse ketter op zijn weg naar de Galg.
Bij de derde graad waarin het sterven en hergeboren word gesymobliseerd ,worden per lodge andere wapens gebruikt , in engeland vaak het kortswaard en in nederland vaak een dolk aan een sjerp met erop geschreven "Vincere Aut Mori"
foto van de dolk , zal later wel betere maken van zowel de dolk asl de sjerp
[ afbeelding ]
Nog een mooi plaatje mbt "de tempel van Solomon" en de "Triple Tau"
[ afbeelding ]
Het museum in den haag heeft hier ook een mooie oude versie van !
[..]
Kom hier nog wel op terug met meer info
Vincere Aut Mori en natuurlijk zie onderschrift
En nee ik ben er geen , wel gevraagd maar niet zon behoefte.
Welk boek?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:35 schreef Typisch het volgende:
[..]
Staat inderdaad op wikipedia ja. Ja dat boek heb ik gelezen,
Jep, heb mijn nichtje pas meegenomen.. Ze had er zin in!quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vrijmetselarij is gewoon de geheime leer van paganisme, welke teruggaat tot het vereren van fallussen en heilige moedergodinnen, rituelen van kinderen verbranden, ijzeren en houten idolen, en al dat soort ongein, in een notendop.
Vrouwen kunnen zich niet bij een normale loge aansluiten wel?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:40 schreef Typisch het volgende:
[..]
Jep, heb mijn nichtje pas meegenomen.. Ze had er zin in!
Ik bedoelde het als ''grap'' over dat kinderen verbranden.. Zo kun je elke van alles in een notendop wel wat leuks maken.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen zich niet bij een normale loge aansluiten wel?
Bij de ster van het oosten?
Dat boek?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:35 schreef Typisch het volgende:
[..]
Staat inderdaad op wikipedia ja. Ja dat boek heb ik gelezen,
Oke. Maar volgens mij is dat het toch wel echt... een paar duizend jaar geleden waren dat normale praktijkten onder de heidenen. Kinderen werden aan Moloch geofferd bijv. Moloch is Baal. Baal is een fallisch God. En vrijmetselarij is zo'n beetjde fallische kant van de mysteries. Daarom draag je ook een schort voor je mannelijke orgaan. De 'G' staat voor generatief principe. De passer en winkelhaak idd voor geest en stof, waarbij geest fallisch is en stof feminien. Vrouw + man maakt nieuwe generaties, nieuw leven. De god van de vrijmetselarij werd met allerlei interessante rituelen vereerd en aanbeden in het verleden.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:42 schreef Typisch het volgende:
[..]
Ik bedoelde het als ''grap'' over dat kinderen verbranden.. Zo kun je elke van alles in een notendop wel wat leuks maken.
Probeer je mij nu uit de tent te lokken zodat ik misschien een foutje maak? Aan al deze praat heb ik in ieder geval niks, ik weet waarom, wat en hoe en dat hoef jij me niet te vertellen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oke. Maar volgens mij is dat het toch wel echt... een paar duizend jaar geleden waren dat normale praktijkten onder de heidenen. Kinderen werden aan Moloch geofferd bijv. Moloch is Baal. Baal is een fallisch God. En vrijmetselarij is zo'n beetjde fallische kant van de mysteries. Daarom draag je ook een schort voor je mannelijke orgaan.
de Templar gedachten erachter"is dat het symbolisch staat voor "The gateway from the temple"quote:Die Tau is, zoals zoveel symbolen, een fallussymbool.
Nee, maar ik ben wel benieuwd of je op de hoogte bent van de zaken die ik zeg. Of je dat ook is verteld. Je kan het zelf nalezen in de boeken van de grote vrijmetselaars van de laatste 200 jaar.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:45 schreef Typisch het volgende:
[..]
Probeer je mij nu uit de tent te lokken zodat ik misschien een foutje maak? Aan al deze praat heb ik in ieder geval niks, ik weet waarom, wat en hoe en dat hoef jij me niet te vertellen.
The heraldic term is Crux Commissa, which means a cross made by joining or attaching pieces together. With the cross bar used as a carrying handle, it is called Crux Ansata and represents a symbol of divinity on Egyptian and Assyro-Babylonian sculptures, such as Isis and Osiris. (See also the Ankh Cross.)quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:46 schreef DeMolay het volgende:
[..]
de Templar gedachten erachter"is dat het symbolisch staat voor "The gateway from the temple"
Er zijn gemengde loges.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen zich niet bij een normale loge aansluiten wel?
Bij de ster van het oosten?
Waarom ben je eigenlijk zelf lid geworden? Wat trekt jou aan deze organisatie?
Wat je nu verteld wist ik al voor dat ik überhaupt dacht aan toetreden.. Ik heb mij 10 jaar voor ik ook maar naar een opendag van de loge geweest was ingelezen en verdiept in de Vrijmetselarij. Tel daarbij op de tijd dat ik nu Vrijmetselaar ben en je komt op een redelijke tijd aan (intensief) onderzoek, als je het mij vraagt.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, maar ik ben wel benieuwd of je op de hoogte bent van de zaken die ik zeg. Of je dat ook is verteld. Je kan het zelf nalezen in de boeken van de grote vrijmetselaars van de laatste 200 jaar.
Wil je de blijdschap die je hebt door het ontvangen van al die kennis niet delen met je medemens door hen ook in te lichten dan?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:55 schreef Typisch het volgende:
[..]
Wat je nu verteld wist ik al voor dat ik überhaupt dacht aan toetreden.. Ik heb mij 10 jaar voor ik ook maar naar een opendag van de loge geweest was ingelezen en verdiept in de Vrijmetselarij. Tel daarbij op de tijd dat ik nu Vrijmetselaar ben en je komt op een redelijke tijd aan (intensief) onderzoek, als je het mij vraagt.
De reden dat ik hier redelijk oppervlakkig post is onder andere dat ik mensen niet wil dood gooien met dingen termen waarvan ze nog nooit gehoord hebben.. Om het simpel te zeggen; ik heb geen zin in een ''Bankfurt scenario'' (wohoo, niewue FOK!term) waarbij straks zo goed als iedereen komt trollen en mij belachelijk maken na elke post die ik maak.
En last but not least, weet ik van mezelf dat ik teveel kan vertellen over dingen die daar niet voor bedoeld zijn.. Dus sorry daarvoor.
Random mensen op een forum niet persé nee.. Ik kwam hier meer om over andere dingen te discussiëren (de Vrijmetselarij komt al minstens 1x per week in het echie ter spraken) maar tot nu toe komen er niet echt onderwerpen voorbij waarin ik mij verdiept heb om iets zinnigs over te zeggen ik kandaar hooguit een paar vraagjes stellen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wil je de blijdschap die je hebt door het ontvangen van al die kennis niet delen met je medemens door hen ook in te lichten dan?
Maar wat verwacht je dan met zo'n avatar en posts in BNWquote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:03 schreef Typisch het volgende:
[..]
Random mensen op een forum niet persé nee.. Ik kwam hier meer om over andere dingen te discussiëren (de Vrijmetselarij komt al minstens 1x per week in het echie ter spraken) maar tot nu toe komen er niet echt onderwerpen voorbij waarin ik mij verdiept heb om iets zinnigs over te zeggen ik kandaar hooguit een paar vraagjes stellen.
Er is daarentegen maar één realiteit.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:07 schreef Typisch het volgende:
Ali, true.. Binnekort maar een nieuwe start maken zonder deze avatar denk ik.
Ja dat ben ik zeker.
En jawel, maar iedereen heeft zijn eigen waarheid.
Zijn eigen wereldbeeld. Maar informatie is voor iedereen gelijk.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:07 schreef Typisch het volgende:
Ali, true.. Binnekort maar een nieuwe start maken zonder deze avatar denk ik.
Ja dat ben ik zeker.
En jawel, maar iedereen heeft zijn eigen waarheid.
Ben ik het niet mee eens, bronnen zijn ook voor iedereen anders. Zie discussie Bankfurt met andere over bronnen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zijn eigen wereldbeeld. Maar informatie is voor iedereen gelijk.
Als ik een boek lees en jij leest een kopie van hetzelfde boek, kunnen we exact dezelfde informatie tot ons nemen. We kunnen het dan met elkaar eens zijn dat de waarheid is dat in dat boek zus en zo qua informatie staat. Dus geen verschillende waarheden. De waarheid mbt dat boek is openbaar en duidelijk en onveranderbaar, die staat geschreven in dat boek.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:09 schreef Typisch het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens, bronnen zijn ook voor iedereen anders. Zie discussie Bankfurt met andere over bronnen.
Wat versta je onder puur? En dat op de dollar is geen toeval neequote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:14 schreef HyperViper het volgende:
Je kan de realiteit wel op meerdere manieren benaderen, dat veranderd daarentegen niets aan de realiteit. Het symbolisme alleen al zegt al genoeg over de werkelijke intenties van de metselaars, althans, op hoog niveau. Kijk maar naar de dollar, het boegbeeld van fractioneel bankieren. Je gaat mij niet vertellen dat die intenties puur zijn.
Shamir was een "stonecutter" en Tyre betekend steen of rots , dus vind je mijn vergelijking dat we het over dezelfde persoon (Hiram of Tyre en Hiram Abiff) hout snijden ?.quote:According to the book of Chronicles, this son of Dan, Hiram, was a cunning man, endued with understanding and skilful in the work of gold, silver, brass, stone and timber. He was also credited with certain tools, which could pierce stone. According to the book of Kings the Temple was prepared in stone before it was brought to the site - being something like a ready-made or prefabricated building. It was said that neither hammer nor axe, nor any tool of iron was used in the building. So how was it built? At least, symbolically?
Well, in Exodus, Moses is told to build an altar to the Lord without tools, lest he should pollute it, and it seems the same symbolism was utilized here in the building of the Temple. According to Rabbinical teaching the prefabrication was performed by the Shamir, a giant worm or serpent that could cut stones. Not dissimilar to Norse and Celtic beliefs where Valhalla and Camelot were built with the fire of the dragon. According to the Islamic accounts of Rashi and Maimonides, the Shamir was a living creature. This is hardly likely, unless we understand this creature to be ourselves. Indeed what is more likely is that the idea of the wisdom of the "worm" (which evolved from the word orm for serpent anyway) or snake, Shamir, was used in the construction of the symbolic Temple of man - a Gnostic belief. [3]
Dat het de planeet positief beïnvloed, wat overduidelijk niet het geval is. Dat zegt voor mij genoeg.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:18 schreef Typisch het volgende:
[..]
Wat versta je onder puur? En dat op de dollar is geen toeval nee
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |