Nee, zonnebloemolie moet je in de tank van je dieselauto mikken.quote:
welnee, stel je niet aanquote:Op zondag 2 januari 2011 19:06 schreef Zombiehoofd het volgende:
Jezus ik vond sommige mensen die speciaal merkkleding kopen al erg. Je merk frituurolie is nu ook al belangrijk.
Als je er altijd diepvriesfrieten in mikt ben je sowieso niet echt een fijnproever maar bij verse gesneden frietaardappels (liefst bintjes) maakt de kwaliteit van het vet wel degelijk uit.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:07 schreef Sosha het volgende:
Maakt het uit voor de smaak?
Aviko-frietjes waren voor mij een openbaring omdat ik altijd Euroshopper at, maar het frituurvet..?
Dan vind ik het wel de moeite waard om eens te proberen, want aan die viezigheid erger ik me idd nogal.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:18 schreef n105 het volgende:
Diamant Plus is goed en ook heel praktisch. Want met andere vloeibaren frituurvetten krijg je vaak van die glibberige randjes op je pan. Met Diamant Plus blijft de pan veel langer schoon!
Ik schenk hem leeg en doe alle onderdelen van de frituurpan (behalve element) in de vaatwasser en het wordt dan mooi schoon.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:19 schreef Sosha het volgende:
[..]
Dan vind ik het wel de moeite waard om eens te proberen, want aan die viezigheid erger ik me idd nogal.
ik schenk hem leeg, doe water tot het max. vul-randje erin, een vaatwasblokje erin, aanzetten en bubbelen maarquote:Op zondag 2 januari 2011 20:23 schreef n105 het volgende:
[..]
Ik schenk hem leeg en doe alle onderdelen van de frituurpan (behalve element) in de vaatwasser en het wordt dan mooi schoon.
Geen vaatwasser, plus weinig losse onderdelen in dat ding, plus de aanwezigheid van vaste lastige onderdelen waar je amper achter en onder komt... Frituurpan schoonmaken is a bitchquote:Op zondag 2 januari 2011 20:23 schreef n105 het volgende:
[..]
Ik schenk hem leeg en doe alle onderdelen van de frituurpan (behalve element) in de vaatwasser en het wordt dan mooi schoon.
Ja dat klopt voor de binnenkant. Maar de buitenkant en het deksel etc? Ik heb een kunststofbehuizing. Met rvs bak. In de vaatwasser zetten is één minuut werk.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:24 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik schenk hem leeg, doe water tot het max. vul-randje erin, een vaatwasblokje erin, aanzetten en bubbelen maar
net zo schoon, veel minder werk
wel opletten dat het niet gaat overkoken, dan word het zo'n smeerbende.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:24 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik schenk hem leeg, doe water tot het max. vul-randje erin, een vaatwasblokje erin, aanzetten en bubbelen maar
Dit topic ging dan ook over verse friet (gefrituurd) en niet over patat (gebakken aardappels).quote:
Ik bood een lekkerder alternatiefquote:Op zondag 2 januari 2011 22:16 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Dit topic ging dan ook over verse friet (gefrituurd) en niet over patat (gebakken aardappels).
Element? In een echte frituurpan zit geen element.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:23 schreef n105 het volgende:
[..]
Dan heb je waarschijnlijk nog nooit een echte frituur gezien want daar hangt wel degelijk een element in ( die rechtstreeks verbonden is met de thermostaat). Jouw idee van frietpan is waarschijnlijk een huishoudelijk Moulinex geval.quote:Op zondag 2 januari 2011 22:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Element? In een echte frituurpan zit geen element.
Als je op je 45e aan een hartaanval wil overlijdenquote:Op zondag 2 januari 2011 19:02 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Nee, zonnebloemolie moet je in de tank van je dieselauto mikken.
Echt frituren doe je met frituurVET. En het best is verse reuzel. Ossewit is een goede tweede keuze.
Overslijtbaar misschien, maar geen frituur.quote:Op zondag 2 januari 2011 22:55 schreef Daffodil31LE het volgende:
Moulinex?
Nee joh, gewoon een degelijke BK. Onverslijtbaar.
[ afbeelding ]
En waar lees je in mijn reactie "frituur"? FrituurPAN, ja.quote:Op zondag 2 januari 2011 22:59 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Overslijtbaar misschien, maar geen frituur.
Dit is gewoon een pan met frituurkorf, succes met het regelen van de juiste temperatuur.
Maar aangezien je met reuzel frituurt zal een temperatuur van boven de 180 graden je ook aan je reet roesten.
Ik weet niet of ik moet lachen of huilen om deze postquote:Op zondag 2 januari 2011 19:15 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Als je er altijd diepvriesfrieten in mikt ben je sowieso niet echt een fijnproever maar bij verse gesneden frietaardappels (liefst bintjes) maakt de kwaliteit van het vet wel degelijk uit.
In de letterlijke betekenis heb je inderdaad gelijkquote:Op zondag 2 januari 2011 23:01 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
En waar lees je in mijn reactie "frituur"? FrituurPAN, ja.
Waarom, wat is er mis mee?quote:Op zondag 2 januari 2011 23:03 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik moet lachen of huilen om deze post
Klopt. Maar ik loop liever wat achter en kan smakelijke frieten serveren in plaats van die "verantwoorde" zooi die men je in de snackbar (verplicht) voor moet schotelen.quote:Op zondag 2 januari 2011 23:03 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
In de letterlijke betekenis heb je inderdaad gelijk![]()
Maar je loopt wel 3 frituurgeneraties achter als je zoiets nog gebruikt.
Veel snackbarfriet is idd ondermaats, maar zelf kun je ook nog heel smakelijke friet maken met vloeibare frituurvetten en een goede friteuse. Wekelijks reuzel en ossewit gebruiken is gewoon een aanslag op je gezondheid, dat is het me niet waard hoeveel ik ook van friet hou.quote:Op zondag 2 januari 2011 23:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik loop liever wat achter en kan smakelijke frieten serveren in plaats van die "verantwoorde" zooi die men je in de snackbar (verplicht) voor moet schotelen.
wekelijks patat?quote:Op zondag 2 januari 2011 23:12 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Veel snackbarfriet is idd ondermaats, maar zelf kun je ook nog heel smakelijke friet maken met vloeibare frituurvetten en een goede friteuse. Wekelijks reuzel en ossewit gebruiken is gewoon een aanslag op je gezondheid, dat is het me niet waard hoeveel ik ook van friet hou.
Waarom zou dat een aanslag zijn op je gezondheid?quote:Op zondag 2 januari 2011 23:12 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Veel snackbarfriet is idd ondermaats, maar zelf kun je ook nog heel smakelijke friet maken met vloeibare frituurvetten en een goede friteuse. Wekelijks reuzel en ossewit gebruiken is gewoon een aanslag op je gezondheid, dat is het me niet waard hoeveel ik ook van friet hou.
Omdat het verkeerde ongezonde vetten bevat.quote:Op maandag 3 januari 2011 00:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou dat een aanslag zijn op je gezondheid?
Hmm, ik bak altijd oliebollen in dergelijke pan. Ik kan hem exact op 180 graden houden (gecontroleerd met thermometer), zelf beter dan met een dedicated frituurapparaat waarvan het element alleen maar aan en uit kan.quote:Op zondag 2 januari 2011 22:59 schreef Microtubuli het volgende:
Overslijtbaar misschien, maar geen frituur.
Dit is gewoon een pan met frituurkorf, succes met het regelen van de juiste temperatuur.
Maar aangezien je met reuzel frituurt zal een temperatuur van boven de 180 graden je ook aan je reet roesten.
Geoxideerde onverzadidigde vetten zijn pas ongezond. Er is helemaal niks mis met verzadigde vetten (en dan dus niet de verzadigd vetten die gehard zijn door middel van hydrogenering), ze zijn niet ongezond. Dat is vooral een hardnekkige fabel, die corrupte instanties zoals het Voedingscentrum maar al te graag in leven houden.quote:Op maandag 3 januari 2011 00:16 schreef Microtubuli het volgende:
Omdat het verkeerde ongezonde vetten bevat.
Nee, er zitten geen transvetten inquote:Op maandag 3 januari 2011 00:16 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Omdat het verkeerde ongezonde vetten bevat.
Jep, en als je kijk wie er achter het voedingscentrum zitten (de industrie) is dat niet zo verbazingwekkend.quote:Op maandag 3 januari 2011 04:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Geoxideerde onverzadidigde vetten zijn pas ongezond. Er is helemaal niks mis met verzadigde vetten (en dan dus niet de verzadigd vetten die gehard zijn door middel van hydrogenering), ze zijn niet ongezond. Dat is vooral een hardnekkige fabel, die corrupte instanties zoals het Voedingscentrum maar al te graag in leven houden.
Dat zwarte bakbeest bij ons in de keuken is dus nog eens een klap gezonder, danquote:Dus volgens jullie is vloeibare boter en frietvet alleen maar marketing en zijn de vaste varianten net zo gezond of zelfs gezonder?
Goed dat je het patat noemt want wat er uit dat ding komt is in de verste verte niet met friet te vergelijken. Diepvriesproducten lukken inderdaad prima (omdat het in feite een krachtige heteluchtoven is) maar vers gesneden aardappels hoef je echt niet te proberen, serieus niet te vreten. Uitgedroogde aardappelreepjes krijg je eruit die nog het meest op gebakken aardappels lijken (hoewel gebakken in een pan lekkerder is).quote:Op maandag 3 januari 2011 20:02 schreef Meike26 het volgende:
Dit is veul beter :
[ afbeelding ]
Philips Airfryer
Voordeel: Lekker friet (oh shit nee, het is patat) eten in het weekend met friko's en kaassouflé's, zonder een druppeltje vet te gebruiken![]()
Gewoon een portable hete luchtoven, het kost wat, maar door veel te gebruiken heb je het geld er eerder uit
Nee, geharde plantaardige olie is ongezondquote:Op maandag 3 januari 2011 19:56 schreef Microtubuli het volgende:
Dus volgens jullie is vloeibare boter en frietvet alleen maar marketing en zijn de vaste varianten net zo gezond of zelfs gezonder?
Hoe vaak eet jij die snacks dan wel niet?quote:Op maandag 3 januari 2011 20:02 schreef Meike26 het volgende:
Dit is veul beter :
[ afbeelding ]
Philips Airfryer
Voordeel: Lekker friet (oh shit nee, het is patat) eten in het weekend met friko's en kaassouflé's, zonder een druppeltje vet te gebruiken![]()
Gewoon een portable hete luchtoven, het kost wat, maar door veel te gebruiken heb je het geld er eerder uit
Als jij de patat daaruit lekker vindt, heb je nog nooit van je leven goeie friet gehad.quote:Op maandag 3 januari 2011 20:02 schreef Meike26 het volgende:
Dit is veul beter :
[ afbeelding ]
Philips Airfryer
Jammer dat je op mannen valt. Ik vind je steeds leuker iig.quote:Op maandag 3 januari 2011 21:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij de patat daaruit lekker vindt, heb je nog nooit van je leven goeie friet gehad.
Jij had toch al een vriendje?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 01:00 schreef Staal het volgende:
[..]
Jammer dat je op mannen valt. Ik vind je steeds leuker iig.
Ach het zal een verbetering zin tov Ovenfriet, dat smaakt zoals natte honden ruikenquote:Bij die pan dacht ik aan de Tefal Actifry.
Tefal Actifry (hete lucht friteuse)
Nog maar een jaartje geleden geopend trouwens. Liever eens in de maand een lekkere vette hap dan wekelijks dit soort meuk naar binnen moeten stouwen. Het is ook gewoon niks.
Maar goed, als iemand er blij mee is, waarom ook niet. Maar het duurt nooit lang.
Kant en klare loempia's, vististicks, friko's en kaassouflé's eten en je zorgen maken over gezondheid en het vet van het friturenquote:Op dinsdag 4 januari 2011 15:02 schreef Meike26 het volgende:
Het is even wennen en het is inderdaad anders dan een lekker vette bak patat bij de snackbar. Maar we hebben dat ding gewoon gekocht omdat we gek werden van om de zoveel frituur-sessies, het vet te moeten vernieuwen, de afzuigkap die niet alle vette lucht vangt en door het trapgat naar boven op de 1e verdieping blijft hangen. En het schoonmaken van zo'n pan, na 10 keer friet/patat bakken is al ranzig, moet je nagaan als je er ook friko's en kaassouflé's in bakt.
Nu hebben we dit ding, inderdaad, zoveel bakken we er ook weer niet mee hoor, was meer o aan te geven dat het eigenlijk van de zotte is om hier zoveel geld voor neer te leggen en er aardig wat voor gebakken moet worden, wil je de kosten van frituurvet en keukenpapier er uit krijgen.
Maar voor ons was het het geld waard, omdat je gewoon gelijk proeft dat het gezonder is, veeeel minder vet en bij de goede keuzes van snacks (geen bitterballen en kroketten), is het gewoon heel goed te doen. Sterker nog, de kant-en-klaar loempia's zijn zowat uitgevonden voor apparaten zoals deze. En we eten er nu hoogstens één keer per week uit, de ene keer de complete maaltijd, de andere keer een goed bordje rijst op schoot en even dat ding aan voor een loempia of visstick !
Eerlijk gezegd denk ik dat je niet op 1 lijn zit met mijquote:Op dinsdag 4 januari 2011 15:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kant en klare loempia's, vististicks, friko's en kaassouflé's eten en je zorgen maken over gezondheid en het vet van het frituren
Sure
Als jij daar gelukkig van wordt.
En die stank in je huis, prima, wil ik ook niet.
Maar het is nog steeds geen goede friet.
Paardenvet schijnt het lekkerst te zijnquote:
Ik ook niet, paard is nogal mager.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:09 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Paardenvet schijnt het lekkerst te zijnMaar geen idee waar je dat zou kunnen kopen.
Jeffrey Steingarten had daar een heel stuk over geschreven, hoe hij paardenvet Amerika in wist te smokkelen en zoquote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ook niet, paard is nogal mager.
Ah je bedoelt een groentenblancheerpan? Niet mee frituren. Hoezeer ik elektrisch koken verfoei: frituren moet je gewoon doen in een elektrische thermostaatgestuurde pan. Die ouderwetse fortalitjes behoren tot de grootste veroorzakers van huisbranden.quote:Op zondag 2 januari 2011 22:55 schreef Daffodil31LE het volgende:
Moulinex?
Nee joh, gewoon een degelijke BK. Onverslijtbaar.
[ afbeelding ]
De Crunchy Ovenfrietjes van Aviko doen het anders behoorlijk goed, net zoals van AH-huismerk dat die wafeltjes goed te doen zijn. Die Dim-Sum hapjes en vlammetjes lijken me ook wel kunnen eigenlijk... misschien volgende keer eens meenemen bij het boodschappen doen...quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:00 schreef Microtubuli het volgende:
Die airfryer is inderdaad prima voor diepvriesproducten/ dingen die ook in de oven kunnen maar friet erin bakken gaat niet, het smaakt simpelweg niet naar friet. Ovenfriet kan wel maar dat vind ik ook geen volwaardige friet.
Dat is ook zoiets inderdaad, de deksel van de pan. Thuis deed mijn moeder dat ook altijd maar op kamers en bij mijn vriendin niemand. Nou bakt mijn moeder ook in echt vet (c1000 eigenmerk) en de friet is daar sowieso het lekkerst!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:51 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ah je bedoelt een groentenblancheerpan? Niet mee frituren. Hoezeer ik elektrisch koken verfoei: frituren moet je gewoon doen in een elektrische thermostaatgestuurde pan. Die ouderwetse fortalitjes behoren tot de grootste veroorzakers van huisbranden.
Gewoon een simpele RVS frituurnemen met los element en flink vermogen. En zonder die smerige filters in de deksel. Tijdens het frituren moet de deksel er toch afblijven.
Ik eet toch echt liever echte friet uit het vet dan deze troepquote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:38 schreef Meike26 het volgende:
[..]
De Crunchy Ovenfrietjes van Aviko doen het anders behoorlijk goed, net zoals van AH-huismerk dat die wafeltjes goed te doen zijn.
Ja, nu je het zegt, geweldig stuk was datquote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Jeffrey Steingarten had daar een heel stuk over geschreven, hoe hij paardenvet Amerika in wist te smokkelen en zo
Wij hebben weleens geprobeerd over te stappen naar vloeibaar frituurvet maar dat smaakte allemaal voor geen meterquote:Op zondag 9 januari 2011 11:10 schreef Aphrodyte het volgende:
Ik gebruik de blokken C1000 huismerk frituurvet (blokken vind ik makkelijker schoon te maken) en dat smaakt prima.
Dat zeg ik toch ook? Alle diepvriesproducten (die ook voor oven geschikt zijn) gaan er prima in, maar verse aardappels werkt niet, er komt geen friet uit maar uitgedroogde steeltjes!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:38 schreef Meike26 het volgende:
[..]
De Crunchy Ovenfrietjes van Aviko doen het anders behoorlijk goed, net zoals van AH-huismerk dat die wafeltjes goed te doen zijn. Die Dim-Sum hapjes en vlammetjes lijken me ook wel kunnen eigenlijk... misschien volgende keer eens meenemen bij het boodschappen doen...
...alleen doe ik meestal de boodschappen niet
Nee hoor, kan best "vast" vet in. Moet je hem eerst even laag zetten zodat alles vloeibaar wordt zonder dat je het verbrand en daarna hoger zetten!quote:Op zondag 9 januari 2011 11:28 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik heb zo'n standaard geval, zoals op de afbeelding hieronder
Daar kan alleen vloeibaar vet in, of niet?
ik zou best weer eens in ouderwets vast vet willen bakken.
[ afbeelding ]
Ben ook van huis uit gewend aan blokken, ze zijn gewoon lekkerquote:Op zondag 9 januari 2011 11:12 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Wij hebben weleens geprobeerd over te stappen naar vloeibaar frituurvet maar dat smaakte allemaal voor geen meter. Die C1000 blokken zijn echt da best!
Heb je Diamant Plus geprobeerd? Zonee dan niet haten op vloeibaar vet.quote:Op zondag 9 januari 2011 11:12 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Wij hebben weleens geprobeerd over te stappen naar vloeibaar frituurvet maar dat smaakte allemaal voor geen meter. Die C1000 blokken zijn echt da best!
Dat klinkt als een schoonmaakmiddel!quote:Op zondag 9 januari 2011 11:54 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Heb je Diamant Plus geprobeerd? Zonee dan niet haten op vloeibaar vet.
Ik heb nu dit spul er in zitten volgens mij:quote:Op zondag 9 januari 2011 11:54 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Heb je Diamant Plus geprobeerd? Zonee dan niet haten op vloeibaar vet.
Dit gaat dan wel over melk, maar geeft ook direct aan dat er veel te bang gedaan wordt over vet.quote:Volle melk zo slecht nog niet
We leggen in de supermarkt bijna automatisch halfvolle of magere melk in ons mandje en bakken doen we in olijfolie. Maar gewone boter en volle melk zijn misschien niet zo slecht voor onze gezondheid als we dachten.
De vetten die de producten bevatten die we zo hard vermijden hebben een slechte reputatie, maar dat is niet helemaal terecht, blijkt uit onderzoek. Er bestaat heel weinig wetenschappelijk bewijs dat ze weg moeten blijven uit ons menu.
Iedereen heeft wel eens gehoord dat je verzadigde vetten uit zuivelproducten beter kan mijden en dat meervoudig onverzadigde vetzuren, uit bijvoorbeeld vette vis juist gezond zijn. Verzadigde vetten zouden kunnen leiden tot dichtgeslibde aderen. Maar is dat wel zo?
De veronderstelling is verre van bewezen, zo blijkt uit veel resultaten, uiteengezet op een Amerikaans congres over voedingsadvies. Volgens onderzoeker dr. Bruce Ferman van de universiteit van Californië wordt de link tussen slechte vetten en gezondheid te gemakkelijk gelegd en is de relatie tussen die twee afhankelijk van verschillende factoren. Ook ander voedingsstoffen spelen een rol bij de effecten van verzadigde vetten. Het vervangen van deze vetten leverde in ander onderzoek geen duidelijkere gezondheidsvoordelen op. Koolhydraten bleken zelfs schadelijker.
Eerder werd al ontdekt dat volle melk rijker is aan vitamine A en D, die de groei bevorderen en je huid gezond houden. Het zou ook goed zijn voor de klierwerking en tegen ontstekingen werken. Vitamine D helpt bovendien om kalk op te nemen en dat vast te leggen in botten en tanden.
Misschien een beetje offtopic maar waarom zou het Voedingscentrum corrupt zijn?quote:Op maandag 3 januari 2011 04:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat is vooral een hardnekkige fabel, die corrupte instanties zoals het Voedingscentrum maar al te graag in leven houden.
Omdat het voedingscentrum betaald wordt door de levensmiddelen industrie.quote:Op zondag 9 januari 2011 13:27 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Misschien een beetje offtopic maar waarom zou het Voedingscentrum corrupt zijn?
Dat is niet correct, in ieder geval zeggen ze er zelf het volgende over op hun website:quote:Op zondag 9 januari 2011 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat het voedingscentrum betaald wordt door de levensmiddelen industrie.
Wel is het zo dat het "gezonde keuze" e.d. een initiatief is van AH, Unilever, Friesche Vlag en Campina, daarom zie je dat voornamelijk op hun producten producten terug. zie onderstaand (ook van de website van voedingscentrum)quote:Financiering en samenwerkingsverbanden
De Stichting Voedingscentrum Nederland wordt via een instellingssubsidie gefinancierd van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Hiernaast ontvangt het Voedingscentrum projectsubsidies van de bovengenoemde ministeries en van andere subsidieverstrekkers zoals ZonMw. Het Voedingscentrum accepteert geen financiële bijdragen van bedrijven of andere instellingen in ruil voor het overnemen en/of uitdragen van een bepaalde stellingname.
quote:Betrokkenheid bij het gezondheidslogo "Ik kies bewust"
Het Voedingscentrum pleit al jaren voor initiatieven om gezonde producten in één oogopslag duidelijk herkenbaar te maken. Een goed gezondheidslogo stimuleert bovendien de industrie om bestaande producten te verbeteren en nieuwe producten te ontwikkelen die voldoen aan de criteria. Daarbij is het Voedingscentrum voorstander van één logo, gebaseerd op eenduidige criteria, liefst voor heel Europa.
Om deze redenen adviseert het Voedingscentrum Albert Heijn bij het Gezonde Keuze Klavertje en is het betrokken bij het logo "Ik kies bewust", dat in 2006 is geïntroduceerd door Campina, Friesland Foods en Unilever. Het Voedingscentrum is vertegenwoordigd in de onafhankelijke wetenschappelijke commissie die de criteria vaststelt op grond waarvan producten in aanmerking kunnen komen voor het "Ik kies bewust"-logo.
Kwam onlangs een lezing tegen van een wetenschapsjournalist die sprak op Berkley (mogelijk datzelfde congres). Zijn conclusie uit literatuuronderzoek: De Duitsers wisten al in de jaren '30 dat insuline de bepalende factor is in het opslaan van vet. Insuline wordt aangemaakt onder invloed van suiker, dus na het eten van koolhydraten. Maar ja toen kwam Hitler en endocrinologie was niet stoer, raketjes en atoombommen wel. Ergens in de jaren 80 is de overtuiging ontstaan dat vet slecht is. Die is zo hardnekkig dat zelfs wetenschappers die in hun eigen onderzoeken andere resultaten tegenkomen tóch zeggen dat vet slecht is.quote:Op zondag 9 januari 2011 13:18 schreef Zokunen het volgende:
[..]
Dit gaat dan wel over melk, maar geeft ook direct aan dat er veel te bang gedaan wordt over vet.
Het is logisch dat we nu minder vet moeten eten als, bijvoorbeeld, 50 jaar geleden. Vrijwel niemand doet fysiek nog net zoveel op een dag als toentertijd. De mensen verbrandden toen meer dus konden meer vet gebruiken.
Dat we door het "laffe" werk van nu minder doen, maakt de vetten niet slecht, maar onze interne verbrandingsoven "onderbemand".
En dan in combinatie met dit:quote:Op zondag 9 januari 2011 14:26 schreef Fixers het volgende:
[..]
Kwam onlangs een lezing tegen van een wetenschapsjournalist die sprak op Berkley (mogelijk datzelfde congres). Zijn conclusie uit literatuuronderzoek: De Duitsers wisten al in de jaren '30 dat insuline de bepalende factor is in het opslaan van vet. Insuline wordt aangemaakt onder invloed van suiker, dus na het eten van koolhydraten. Maar ja toen kwam Hitler en endocrinologie was niet stoer, raketjes en atoombommen wel. Ergens in de jaren 80 is de overtuiging ontstaan dat vet slecht is. Die is zo hardnekkig dat zelfs wetenschappers die in hun eigen onderzoeken andere resultaten tegenkomen tóch zeggen dat vet slecht is.
De meeste mensen hebben overgewicht. En de invasie van lightproducten hebben we ook allemaal meegemaakt totdat bleek dat light niet altijd light is. Weliswaar minder vet maar gerust wat extra suiker om het "lekker" te houden. Verder vind ik het nogal raar dat er op zo'n fles Diamant een gezond keurmerk zit. Iedereen weet toch dat eten uit de frituur een dikmaker is.quote:Op zondag 9 januari 2011 13:18 schreef Zokunen het volgende:
[..]
Dat we door het "laffe" werk van nu minder doen, maakt de vetten niet slecht, maar onze interne verbrandingsoven "onderbemand".
Cholesterol staat ook al ZWAAR ter discussie, mijn moeder is gestopt met haar medicijnen (cholesterol en triglyceriden) . Ze voelt zich nu beter, en ze had in plaats van maximaal 2 bij triglyceriden 20 of hoger. Cholesterol weet ik niet, maar dat was iig ook te hoog.quote:Op zondag 9 januari 2011 23:04 schreef Staal het volgende:
[..]
En dan in combinatie met dit:
[..]
De meeste mensen hebben overgewicht. En de invasie van lightproducten hebben we ook allemaal meegemaakt totdat bleek dat light niet altijd light is. Weliswaar minder vet maar gerust wat extra suiker om het "lekker" te houden. Verder vind ik het nogal raar dat er op zo'n fles Diamant een gezond keurmerk zit. Iedereen weet toch dat eten uit de frituur een dikmaker is.
Toch vraag ik me iets af. Anderhalf jaar geleden ben ik door de medische molen gehaald i.v.m. mijn hart. (Bleek onschuldig reuma te zijn in mijn borstbeen.) Pijnlijk maar niks aan de hand, maar omdat ik toen nog zo'n 32 kilometer per dag fietste, toch echt gezond at, eik toen te mager was ik dan ook enorm verbaasd toen mijn cholesterol veel te hoog bleek.
Inmiddels ben ik drie kilo aangekomen. Ben nog minder gaan eten want mis natuurlijk die fysieke inspanning maar ben nog steeds slank. Afgelopen jaar besloten minder met olie te koken en aardappeltjes gewoon lekker in de boter te leggen. De rest is hetzelfde gebleven, verse groenten, beter vlees zelfs etc. Maar ik snoep niet en eet alles wat ik lekker vind en gewoon niet te veel.
Zou mijn cholesterol weer eens moeten laten meten, denk ik. Bij een hoog cholesterol denk ik toch aan mensen met overgewicht en weet eigenlijk nog steeds niet waarom het toen bij mij heel erg hoog was. Ik begrijp dat echt niet. Was alleen toen te zenuwachtig i.v.m. de onderzoeken om het te vragen.
Ik heb ook zon mooie BKquote:Op zondag 2 januari 2011 23:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik loop liever wat achter en kan smakelijke frieten serveren in plaats van die "verantwoorde" zooi die men je in de snackbar (verplicht) voor moet schotelen.
levens gevaarlijk dat bk ding van jouquote:Op zondag 9 januari 2011 23:28 schreef prupke het volgende:
[..]
Ik heb ook zon mooie BK
Een pan voor : frituren voor gevorderden
Ik weet precies wannneer ik de erpelkes moet laten zakken in het vet
(alleen voor snacks gebruiken we een elektrisch kreng... helaas)
Het gaat over eten en de eventuele gevolgen. Waarom niet.quote:Op zondag 9 januari 2011 23:21 schreef Zokunen het volgende:
[..]
Cholesterol staat ook al ZWAAR ter discussie, mijn moeder is gestopt met haar medicijnen (cholesterol en triglyceriden) . Ze voelt zich nu beter, en ze had in plaats van maximaal 2 bij triglyceriden 20 of hoger. Cholesterol weet ik niet, maar dat was iig ook te hoog.
Mijn moeder leeft nu weer, omdat ze gestopt is met de medicijnen. Een heel ander ziektebeeld, maar wat weet de medische staf nu? Helaas meer dan wij, dus als je niks weet geloof ze, maar wees niet bang om de confrontatie netjes op te zoeken.
Maar met nadruk HOUD HET NETJES, ik wil niet weten wat helden als deze meemaken, maar een fout kan altijd en toch blijven de echte medische helden altijd voor je knokken!
Wel een raar topic voor cul op deze manier btw :S
Paardenslager van Beek in lombok Utrecht....quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:09 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Paardenvet schijnt het lekkerst te zijnMaar geen idee waar je dat zou kunnen kopen.
Dus je hebt een frituurpan en een pan met olie om patates frites te bakken. Vind je dat echt heel handig?quote:Op zondag 9 januari 2011 23:28 schreef prupke het volgende:
[..]
Ik heb ook zon mooie BK
Een pan voor : frituren voor gevorderden
Ik weet precies wannneer ik de erpelkes moet laten zakken in het vet
(alleen voor snacks gebruiken we een elektrisch kreng... helaas)
Olie??quote:Op zondag 9 januari 2011 23:35 schreef Staal het volgende:
[..]
Dus je hebt een frituurpan en een pan met olie om patates frites te bakken. Vind je dat echt heel handig?
Nogmaals, je hebt twee pannen om te frituren. Vind je dat handig? Of eet je het veel?quote:Op zondag 9 januari 2011 23:37 schreef prupke het volgende:
[..]
Olie??
gewoon vet wat lekker hard word , niks geen olie!!
In mijn BK bak ik mijn frietjes krokant en droog en in de frituur gaan de kroketten en dellen en mexicanos. (ook in ouderwets vet)
ik moet met de friet kunnen spelen in het netje
In een pan de friet...quote:Op zondag 9 januari 2011 23:45 schreef Staal het volgende:
[..]
Nogmaals, je hebt twee pannen om te frituren. Vind je dat handig? Of eet je het veel?
En dat spelen in het netje vind ik trouwens geouwehoer. Mik het dan in het vet en schep het eruit. Overigens is die pan niet levensgevaarlijk maar maar met name bij jongeren hoge cijfers qua brand. Pan aan, wat anders doen, vergeten en huis in de fik. Het er niet bij blijven maakt het levensgevaarlijk.
i ik heb maar een kleine pan hequote:Op zondag 9 januari 2011 23:45 schreef Staal het volgende:
[..]
Nogmaals, je hebt twee pannen om te frituren. Vind je dat handig? Of eet je het veel?
En dat spelen in het netje vind ik trouwens geouwehoer. Mik het dan in het vet en schep het eruit. Overigens is die pan niet levensgevaarlijk maar maar met name bij jongeren hoge cijfers qua brand. Pan aan, wat anders doen, vergeten en huis in de fik. Het er niet bij blijven maakt het levensgevaarlijk.
Ik maak zelf friet, bak het voor en laat het afkoelen. Na een poosje eventueel snacks bakken en dan op het laatst de friet afbakken.quote:Op zondag 9 januari 2011 23:48 schreef prupke het volgende:
[..]
In een pan de friet...
2e pan de snacks...
dan heb ik alles tegelijkertijd op mijn bord liggen....
dus ja 2 pannen zijn makkelijk.
Ja.quote:Op zondag 9 januari 2011 23:51 schreef prupke het volgende:
O
[..]
i ik heb maar een kleine pan he
Maar voor het spelen met de friet in een grote pan... ga eens naar postel in Belgie.....
De langste rij staat voor de kraam waar ze met een frituurschepding continue in het vet staan te woelen en te doen.....
De friet word er lekkerder van naar het schijnt.
Ik vind het primaquote:Op maandag 10 januari 2011 00:00 schreef Staal het volgende:
[..]
Ja.
Liever terug naar de discussie die liep als ik heel eerlijk ben.
Piet, Zokunen, Fixers en ForumGek. Vier zelfs. Lees nu maar gewoon het topic.quote:Op maandag 10 januari 2011 00:03 schreef prupke het volgende:
[..]
Ik vind het prima
om welke 3 ging het precies want ik ben ingevallen bij die BK pan...
Heb de rest niet zo gelezen, maar wil mee doen met je
Slaap lekkerquote:Op maandag 10 januari 2011 00:12 schreef Staal het volgende:
[..]
Piet, Zokunen, Fixers en ForumGek. Vier zelfs. Lees nu maar gewoon het topic.
Ik vind het in ieder geval interessant. Apart topic is het wel waard. Gezonde vraagtekens en geen BNW.
Wens je vast welterusten. Ik ga nu want moet morgen echt retevroeg op.
Kan dat? Dacht dat ze zo stuk gaan? Heb er namelijk ooit een gesloopt met een blok vet, dat ging dan niet omdat hij te snel heet werd ofzo? Dacht dat zal met water ook wel zo zijn.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:24 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Denken moet je over laten aan een paard (of aan iemand die er voor geleerd heeftquote:Op maandag 10 januari 2011 00:23 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Kan dat? Dacht dat ze zo stuk gaan? Heb er namelijk ooit een gesloopt met een blok vet, dat ging dan niet omdat hij te snel heet werd ofzo? Dacht dat zal met water ook wel zo zijn.
Er zijn pannen inderdaad enkel geschikt voor vloeibaar vet. Bij een blok kan het dan gebeuren dat wat vloeibaar vrijkomt te heet wordt en je pan naar de haaien gaat.quote:Op maandag 10 januari 2011 00:28 schreef delano.888 het volgende:
Waarom ging hij dan wel stuk van een blok vet.
Ik steek anders her en der nog wel eens wat op van Piet.quote:Op maandag 10 januari 2011 00:20 schreef prupke het volgende:
[..]
Slaap lekker
Die Piet ,, ik weet het niet....
Maar Zokunen Fixers en ForumGek zeggen dingen die misschien wel waar kunnen zijn
Omdat ze een ervaring hebben met waar het hier over gaat
Ik lees me verder in ....
Dat kanquote:Op maandag 10 januari 2011 00:35 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik steek anders her en der nog wel eens wat op van Piet.
Ik twijfel dan wel om het in CUL, LIF of BNW te gaan openen. Heb wel al even de linkjes teruggezocht:quote:Op maandag 10 januari 2011 00:12 schreef Staal het volgende:
[..]
Piet, Zokunen, Fixers en ForumGek. Vier zelfs. Lees nu maar gewoon het topic.
Ik vind het in ieder geval interessant. Apart topic is het wel waard. Gezonde vraagtekens en geen BNW.
Wens je vast welterusten. Ik ga nu want moet morgen echt retevroeg op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |