Dat kan. Alleen zijn er voor de meeste mensen wel grenzen aan wat ze kunnen en/of willen betalen voor een operatie.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:31 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou het tegenover mezelf niet kunnen verantwoorden als ik een kat zou moeten laten inslapen omdat ik de kosten voor een operatie niet kan opbrengen.
Ik ken deze discussie. Ik voorspel oeverloosheid.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:37 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat kan. Alleen zijn er voor de meeste mensen wel grenzen aan wat ze kunnen en/of willen betalen voor een operatie.
Er zijn behandelingen die duizenden euro's kosten, ik ken niemand die dat soort bedragen zomaar even voorhanden heeft.
Ik vind dat je in de dagelijkse verzorging het beste moet doen voor je dier en ik vind dat je rekening moet houden met onverwachte uitgaven, maar ik vind dat je daarin niet ALLES hoeft te doen.
Ik ook. Wilde hem weghalen uit een ander topic...quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ken deze discussie. Ik voorspel oeverloosheid.
Dat dus. Gewoon een persoonlijke keuze. Of je nu het geld hebt of niet is het ook altijd nog de vraag of je het aan een beestje uit wil geven. De een wel, de ander niet. En inderdaad is het onzin dat je 1200 euro op de bank moet hebben staan voor je bv. een kat neemt. Dus dit is dan ook niet verplicht oid.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ken deze discussie. Ik voorspel oeverloosheid.
wat dacht je dan van mensen die na een overlijden (bv in laten slapen) het dier bij de dierenarts achterlaten, dat zo'n beest dan de destructor in gaat of iets dergelijks...quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:31 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou het tegenover mezelf niet kunnen verantwoorden als ik een kat zou moeten laten inslapen omdat ik de kosten voor een operatie niet kan opbrengen.
Dat vind ik totaal iets anders. Het beestje is al dood, dus over diervriendelijkheid kun je in deze kwestie al helemaal niet meer spreken.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:42 schreef TjibbeTjibsma het volgende:
wat dacht je dan van mensen die na een overlijden (bv in laten slapen) het dier bij de dierenarts achterlaten, dat zo'n beest dan de destructor in gaat of iets dergelijks...
als wij het dier niet zelf kunnen begraven kiezen wij altijd voor een gezamelijke crematie.. niet heel veel duurder dan de destructor, maar wel een heel stuk dier vriendelijker (je brengt je oma toch ook niet naar de stort?)
oma beppie is toch al dood, lekker boeiend wat er met haar gebeurd.. ze flikkeren haar maar ergens in een kuil, dat ze het uitzoeken?quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:46 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat vind ik totaal iets anders. Het beestje is al dood, dus over diervriendelijkheid kun je in deze kwestie al helemaal niet meer spreken.
Heel eerlijk gezegd maakt hij mij ook niet zo uit wat mensen met mijn lichaam doen. Laat staan met het lichaam van een dier.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:49 schreef TjibbeTjibsma het volgende:
[..]
oma beppie is toch al dood, lekker boeiend wat er met haar gebeurd.. ze flikkeren haar maar ergens in een kuil, dat ze het uitzoeken?
een huisdier neem je uit liefde voor het beestje, daar heb je netzoveel voor over als ieder ander mens
Nee, we stoppen oma onder de grond, om vervolgens 25 jaar niet naar om te kijken, waarna ze geruimd wordt en alsnog op de vuilstort komt...quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:42 schreef TjibbeTjibsma het volgende:
(je brengt je oma toch ook niet naar de stort?)
Dit dus.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:50 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Nee, we stoppen oma onder de grond, om vervolgens 25 jaar niet naar om te kijken, waarna ze geruimd wordt en alsnog op de vuilstort komt...
Als je een huisdier neemt, neem je de verantwoording op je om voor het diertje te zorgen. Die verantwoording nemen kosten met zich mee en als die dat kan betalen moet je geen huisdier nemen.
Voor mij houdt het leven op bij de dood, dus daar denk ik inderdaad wat makkelijker over.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:49 schreef TjibbeTjibsma het volgende:
oma beppie is toch al dood, lekker boeiend wat er met haar gebeurd.. ze flikkeren haar maar ergens in een kuil, dat ze het uitzoeken?
een huisdier neem je uit liefde voor het beestje, daar heb je netzoveel voor over als ieder ander mens
En dat vooral. Hypocriet geneuzel.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:50 schreef FredvZ het volgende:
Nee, we stoppen oma onder de grond, om vervolgens 25 jaar niet naar om te kijken, waarna ze geruimd wordt en alsnog op de vuilstort komt...
Als je een huisdier neemt, neem je de verantwoording op je om voor het diertje te zorgen. Die verantwoording nemen kosten met zich mee en als die dat kan betalen moet je geen huisdier nemen.
wanneer kan je een huisdier betalen dan.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:50 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Iedereen roept dat maar, en in dat topic wordt ook gedaan alsof het echt zoooo raar is dat de HEMA zo werkt of de DA niet staat te springen om een regeling te treffen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:53 schreef Lottekoekkie het volgende:
Verzekerd is verzekerd maar de liefde voor een dier mag nooit gaan over het ontbreken van financiën.
tja dat vind ik wel. je moet in ieder geval de dagelijkse verzorging kunnen bekostiging.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:54 schreef De_Kardinaal het volgende:
Is dat niet ieder voor zich? Het bedrag dat hij of zij kan missen voor een dier?
Ik ben het ermee eens dat je de kosten voor normaal onderhoud moet kunnen betalen, ook is het idd handig als je een potje hebt. Je moet er nl altijd rekening mee houden dat er iets mis an gaan.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:50 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Je kan van te voren aan de lokale dierenarts vragen, hoe vaak een bepaalde diersoort ziek is en wat de gemiddelde, laagste en hoogste rekening is geweest voor de behandeling.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:53 schreef loecje het volgende:
als je de dagelijkse verzorging kan betalen?
of moet je ook nog een potje hebben voor mogelijke ziektes e.d.? en hoe groot moet dat potje zijn dan?
ja ik vind dat raar dat een DA niet ff kan wachten op zn geld.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:56 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Iedereen roept dat maar, en in dat topic wordt ook gedaan alsof het echt zoooo raar is dat de HEMA zo werkt of de DA niet staat te springen om een regeling te treffen.
Punt 1 is dat het ALTIJD zo gaat bij WELKE dierenverzekering dan ook, ik begreep uit dat topic dat Proteq het nu anders wil gaan doen, maar lang niet bij alle behandelingen en DA's. En pas sinds een weekje of 8, en dit zijn écht dingen die gewoon duidelijk vermeld staan. Dus ik vind 'ja maar ik ben toch verzekerd' ook niet echt een reden om dan helemaal geen rekening te houden met een extra uitgave.
En ergens kan ik zo'n DA ook wel begrijpen, want als je daar eenmaal aan begint dan betaalt natuurlijk IEDEREEN ineens liever achteraf, of in termijnen, of pas over een tijdje. En dan ben je naast DA ook nog kredietverstrekker. Neemt niet weg dat in uitzonderlijke gevallen het natuurlijk gewoon bespreekbaar moet zijn. Ik neem aan dat je altijd nog DA bent uit liefde voor dieren, en niet voor het geld.
Bij een zorgverzekering sommige behandelingen ook hoorquote:Op vrijdag 31 december 2010 16:59 schreef loecje het volgende:
[..]
ja ik vind dat raar dat een DA niet ff kan wachten op zn geld.
bij zorgverzekering gaat het net zo. daar hoef je niet voor te schieten maar bij een dier wel?
Ik kan me wel voorstellen dat een dierenarts daar ook zijn neus wel eens mee stoot en daar wat voorzichtiger van zal worden. Zeker als het geen vaste patienten zijn.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:59 schreef loecje het volgende:
[..]
ja ik vind dat raar dat een DA niet ff kan wachten op zn geld.
bij zorgverzekering gaat het net zo. daar hoef je niet voor te schieten maar bij een dier wel?
Je vindt dus dat iemand die geen geld heeft, of minder dan jij die liefde voor het dier onthouden zou moeten worden?quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:58 schreef Lottekoekkie het volgende:
loecje, als je een beestje neemt moet je je de kosten ook realiseren. Een cavia , een muis, een hond of een katje. Ze kosten gewoon geld, goed voer, jaarlijkse prikjes en bij ongelukken of een aandoening nog een boel meer. Heeft iemand dat geld niet of er niet voor over dan moet die geen huisdier nemen. Zo simpel is dat.
Mijn hondje had levenslang mank gelopen met enorm veel pijn als ik haar niet had laten opereren.
Hoeveel keus heb je dan?
Had ik de centen niet gehad dan had ik mijn hondje ook niet gehaf.
ben daar keihard in maar ik ben beter voor mijn hond dan iemand ooit voor mij geweest is dus ben ik nogal star in mijn mening. Ik heb mijn hond uit pure liefde en zo wordt ze ook verzorgd.
Werkelijk, het klinkt alemaal heel nobel en romantisch, de liefde van een dier enzo... Maar zo wérkt het toch gewoon niet. Een dier kost geld, klaar. De een meer dan de ander. Heb je dat niet of verwacht je dat in de toekomst niet op te kunnen brengen moet je IN HET BELANG VAN HET DIER er gewoon niet aan beginnen. Of is het zo geweldig om die liefde van dat dier te belonen met een spuitje als het wat gaat mankeren en je het niet op kan brengen?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:03 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Je vindt dus dat iemand die geen geld heeft, of minder dan jij die liefde voor het dier onthouden zou moeten worden?
Natuurlijk moet je je realiseren dat een dier geld kost, dat doen mensen die een dier nemen omdat ze erom geven over het algemeen ook wel. Het is imo wat raar om te zeggen dat je niet goed bent voor je dier als je niet alles voor hem over (kan) hebben.
De meeste mensen hebben moeite met het in laten slapen van een dier omdat ze ervan houden, als de keus is inslapen en op die manier van de pijn af helpen of een bedrag van duizenden euro's neertellen die je niet hebt...
natuurlijke moet je daar rekening mee houden.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:00 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Bij een zorgverzekering sommige behandelingen ook hoorEn die contracten zijn er schijnbaar daar gewoon nog niet. Is heel erg jammer ja, maar sowieso gaat het bij dieren om vaak toch wat lagere bedragen. En het is gewoon een feit. Het werkt daar (nog) niet zo, vinden we met z'n allen heel vervelend maar is wel een ding om rekening mee te houden.
Nee er kán natuurlijk altijd een situatie zijn dat je wasmachine stuk gaat, de auto voor onderhoud moet én je kat een ongeluk krijgt, en dan zullen bij een hoop mensen de appeltjes voor de dorst wel redelijk op raken. Maar als je al geen geld hebt voor wélke onvoorziene omstandigheid dan ook dan vind ik inderdaad dat je best eens mag overwegen of een diertje zo'n goed idee is.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:04 schreef loecje het volgende:
[..]
natuurlijke moet je daar rekening mee houden.
als dat niet hoefde had ik nu ook al wel een kat gehad. de dagelijkse kosten kan ik nog wel ergens vandaan halen maar ik heb reen reserve potje dus ik doe het niet.
maar ookal heb je wel zo'n potje. wat ik eerder al zei er kunnen altijd onvoorziene dingen gebeuren en je zult altijd zien die dingen komen dan net allemaal tegelijk dus je potje is leeg.
moet je dan je huisdier weg doen want stel je voor dat er een ongeluk gebeurd of dat het beestje ziek word dan kan je het geld niet contant betalen.
Klopt, dit is echt zo'n discussie zonder eind, en er is niet echt een aanwijsbaar 'goede oplossing' ofzo. De ene persoon vind dat je 'gewoon' een beestje moet kunnen nemen, ongeacht of je nou maandelijk wat overhoudt of niet. En de ander heeft liever wat achter de hand voor als er iets gebeurt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:05 schreef Lottekoekkie het volgende:
Ik vrees, en vergeef mij mijn harde mening ook maar, dat dit een tipische discussie wordt waarbij we elkaar straks nog om de oren meppen![]()
Dan begrijp je me verkeerd.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:03 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Je vindt dus dat iemand die geen geld heeft, of minder dan jij die liefde voor het dier onthouden zou moeten worden?
Natuurlijk moet je je realiseren dat een dier geld kost, dat doen mensen die een dier nemen omdat ze erom geven over het algemeen ook wel. Het is imo wat raar om te zeggen dat je niet goed bent voor je dier als je niet alles voor hem over (kan) hebben.
De meeste mensen hebben moeite met het in laten slapen van een dier omdat ze ervan houden, als de keus is inslapen en op die manier van de pijn af helpen of een bedrag van duizenden euro's neertellen die je niet hebt...
oke dan zijn we het wel met elkaar eens. alleen wel iedereen mag zelf uitmaken hoe groot dat potje moet zijn.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:06 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nee er kán natuurlijk altijd een situatie zijn dat je wasmachine stuk gaat, de auto voor onderhoud moet én je kat een ongeluk krijgt, en dan zullen bij een hoop mensen de appeltjes voor de dorst wel redelijk op raken. Maar als je al geen geld hebt voor wélke onvoorziene omstandigheid dan ook dan vind ik inderdaad dat je best eens mag overwegen of een diertje zo'n goed idee is.
Zo werkt het dus wel, al jaren, voor een heleboel mensen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:04 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Werkelijk, het klinkt alemaal heel nobel en romantisch, de liefde van een dier enzo... Maar zo wérkt het toch gewoon niet. Een dier kost geld, klaar. De een meer dan de ander. Heb je dat niet of verwacht je dat in de toekomst niet op te kunnen brengen moet je IN HET BELANG VAN HET DIER er gewoon niet aan beginnen. Of is het zo geweldig om die liefde van dat dier te belonen met een spuitje als het wat gaat mankeren en je het niet op kan brengen?
Je kunt hier toch gewoon je mening geven?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:05 schreef Lottekoekkie het volgende:
Ik vrees, en vergeef mij mijn harde mening ook maar, dat dit een tipische discussie wordt waarbij we elkaar straks nog om de oren meppen![]()
Iedereen heeft, met recht, zijn mening en iedereen heeft ook het recht op een huisdier. Maar niet ten koste van de zorg voor dat huisdier.
En nog ff en ik ga de vergelijking maken met een kind maar dan ga ik los dus doe ik maar niet (_
Een discussie hoeft ook geen eind te hebben. Of een oplossing.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:07 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Klopt, dit is echt zo'n discussie zonder eind, en er is niet echt een aanwijsbaar 'goede oplossing' ofzo.
Das zeker waar.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:12 schreef Greys het volgende:
[..]
Een discussie hoeft ook geen eind te hebben. Of een oplossing.
Ben ik helemaal met je eens. Maar ik vind bij voorbeeld ook dat er nooit meer oorlog mag zijn. En dat niemand ooit ziek mag worden. Maar feit is dat oorlogen wel uitbreken. En dat mensen (of dieren) ziek worden. Beetje kromme vergelijking, maar wat je daar zei is een prachtig ideaalbeeld, maar meer is het niet.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:53 schreef Lottekoekkie het volgende:
Verzekerd is verzekerd maar de liefde voor een dier mag nooit gaan over het ontbreken van financiën.
Dat laatste is niet helemaal eerlijk. Ik denk dat mensen met minder middelen net zoveel over zouden hebben voor hun dier als ze die middelen wel hadden...quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:08 schreef loecje het volgende:
[..]
oke dan zijn we het wel met elkaar eens. alleen wel iedereen mag zelf uitmaken hoe groot dat potje moet zijn.
(Dus hoeveel hij/zij over heeft voor het beestje)
Een voorbeeld daarvan hebben we gezien in Dierenthuis, Bomba.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:14 schreef Cat22 het volgende:
Al vraag ik me wel af, nu ik dit typ, of asiels zo'n beestje wel laten opereren of hem alsnog laten inslapen? Het blijft immers een hele smak geld.
En dat is waarom je geen huisdier moet nemen als je geen geld hebt. Want als je die keuze moet maken dan is het dier daar zeker niet mee geholpen. Heel hard gezegd: die had liever doorgeleefd ipv ingeslapen te worden omdat de behandeling niet betaald kon worden.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:03 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ik bedoel het niet van hoeveel je van het beestje houd.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:14 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat laatste is niet helemaal eerlijk. Ik denk dat mensen met minder middelen net zoveel over zouden hebben voor hun dier als ze die middelen wel hadden...
Ik zei al, ik vind dat je rekening moet houden met kosten, alleen niet met àlle kosten. Al was het maar omdat dat imo niet kan.
PS: Ik ben ontzettend gek op onze kattenen zou t verschrikkelijk vinden als hen iets overkwam.
ergens is een grens. jou huisdier kan gered worden en leven als jij,laten we zeggen, 1 miljoen betaald.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:18 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dat is waarom je geen huisdier moet nemen als je geen geld hebt. Want als je die keuze moet maken dan is het dier daar zeker niet mee geholpen. Heel hard gezegd: die had liever doorgeleefd ipv ingeslapen te worden omdat de behandeling niet betaald kon worden.
Het is een dier, een dier die ondergeschikt is aan de mens. Uiteraard moet je hem goed verzorgen maar als dat beest is aangereden (om maar een voorbeeld te noemen) en om te overleven moet ik een paar duizend euro aftikken dan spijt het me, maar dan laat ik hem toch echt inslapen. En dan vraag ik me af of hij dan slechter af is.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:18 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dat is waarom je geen huisdier moet nemen als je geen geld hebt. Want als je die keuze moet maken dan is het dier daar zeker niet mee geholpen. Heel hard gezegd: die had liever doorgeleefd ipv ingeslapen te worden omdat de behandeling niet betaald kon worden.
Echt, ik vlak je liefde voor dieren niet uit en geloof best dat je een heel lief baasje bent, maar iedereen (ook ik) is vervangbaar voor een beest. Voorbeeld: als jij niet naar een kitten gaat kijken en iemand anders adopteert hem, dan heeft dat kitten daar geen centje pijn van.
Ik vind het juist egoïstisch om een dier te nemen als je geen geld hebt, met het risico dat je de optimale behandeling niet kunt betalen en hem daardoor moet laten lijden. En jezelf veel verdriet doet.
En dan raak je ook een ander punt: hoe ver ga je met een behandeling? Ik zie hier bedragen van 20.000 euro langskomen (als voorbeeld). Maar ik denk dat een behandeling die zo duur is zoveel belasting voor het dier met zich meebrengt dat inslapen een humanere (hebbne we daar en diervriendelijker word voor?) is dna die behandleing t elaten uitvoeren, ook al heb je het geld.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:19 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vind niet dat je een bijzonder groot potje moet hebben voor eventuele medische onkosten voor dieren. Die luxe heb ik niet en die hebben wel meer mensen niet. Eventuele onkosten kunnen vergoed worden. Een harttransplantatie voor een kat zit er niet in, maar dat geldt voor vrijwel iedereen. Een paar honderd euro is te doen, een paar duizend niet.
Alsof de natuur zelf zo onbaatzuchtig is.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:18 schreef Cat22 het volgende:
Ik vind het juist egoïstisch om een dier te nemen als je geen geld hebt, met het risico dat je de optimale behandeling niet kunt betalen en hem daardoor moet laten lijden. En jezelf veel verdriet doet.
Zie mijn volgende post. Als je over zulke bedragen praat dan denk ik dat het dierwelzijn ook in het geding is. En dan gaat het financiële verhaal niet meer op.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:21 schreef loecje het volgende:
[..]
ergens is een grens. jou huisdier kan gered worden en leven als jij,laten we zeggen, 1 miljoen betaald.
dat kan je niet, dus je laat het beestje inslapen omdat het zonder die operatie teveel pijn zal hebben.
Had je dan geen huisdier mogen hebben?
quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:24 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Zie mijn volgende post. Als je over zulke bedragen praat dan denk ik dat het dierwelzijn ook in het geding is. En dan gaat het financiële verhaal niet meer op.
Apart dan dat ze dat bij mensen dus niet doen. Vind jij het humaner dan om iedereen op een transplantatielijst of aan de dialyse dan maar een spuitje te geven?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:23 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dan raak je ook een ander punt: hoe ver ga je met een behandeling? Ik zie hier bedragen van 20.000 euro langskomen (als voorbeeld). Maar ik denk dat een behandeling die zo duur is zoveel belasting voor het dier met zich meebrengt dat inslapen een humanere (hebbne we daar en diervriendelijker word voor?) is dna die behandleing t elaten uitvoeren, ook al heb je het geld.
Ik denk dan bij voorbeeld aan nierdialyse. Is denk ik technisch bij katten wel mogelijk, maar dan heeft het beestje geen kwaliteit van leven meer. En ook al zou ik het kunnen betalen, dan zou ik het niet laten doen, maar aankijken hoe het met de kat gaat, symptoombestrijding doen en als het op is, laten inslapen.
Nog los van het feit dat een dier en een mens niet te vergelijken zijn vind ik eerlijk gezegd wel, want zeg nu eerlijk, hoeveel lol heb je dan nog in je leven?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Apart dan dat ze dat bij mensen dus niet doen. Vind jij het humaner dan om iedereen op een transplantatielijst of aan de dialyse dan maar een spuitje te geven?
Dan heeft dat beestje een ongeluk gehad en moet je dus op zoek naar een nieuwe eigenaar die de kosten wel wil betalen? Of begrijp ik t nu verkeerd?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:18 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Echt, ik vlak je liefde voor dieren niet uit en geloof best dat je een heel lief baasje bent, maar iedereen (ook ik) is vervangbaar voor een beest. Voorbeeld: als jij niet naar een kitten gaat kijken en iemand anders adopteert hem, dan heeft dat kitten daar geen centje pijn van.
Is dat niet aan de persoon zelf?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nog los van het feit dat een dier en een mens niet te vergelijken zijn vind ik eerlijk gezegd wel, want zeg nu eerlijk, hoeveel lol heb je dan nog in je leven?
Ik vind het erg kwalijk dat je deze vergelijking gebruikt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Apart dan dat ze dat bij mensen dus niet doen. Vind jij het humaner dan om iedereen op een transplantatielijst of aan de dialyse dan maar een spuitje te geven?
Ja, maar deze hele 'discussie' is gebaseerd op persoonlijke meningen. Verder slaat de vergelijking tussen mens en dier natuurlijk nergens op.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:28 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Is dat niet aan de persoon zelf?
ik wil niet dat er oneindig aan mij gesleuteld gaat worden nee, ook daar trekken we ergens de grens maar een mens kan wat dat betreft meer hebben omdat een mens weet: hiervan ga ik beter worden, of dit doe ik om minder pijn te hebben.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat is aan het individu om te bepalen, je hoeft geen transplantatie te ondergaan als je dat niet wil. Je mag altijd verdere behandeling weigeren.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nog los van het feit dat een dier en een mens niet te vergelijken zijn vind ik eerlijk gezegd wel, want zeg nu eerlijk, hoeveel lol heb je dan nog in je leven?
Dat dus. Of op willen brengen, nog erger. Hoort bij de verantwoordelijk die je neemt als je een huisdier neemt vind ik.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:31 schreef Lienekien het volgende:
Ja, daar komt het wel op neer. Als jij het niet kunt betalen, de behandeling relatief weinig belastend is en er volledig herstel mogelijk is. Dan vind ik het voor het welzijn van het dier beter dat die behandeling wel gebeurt. En als jij die niet kunt bieden, dan zou hij naar iemand moeten die dat wel kan. Desnoods via het asiel.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:27 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dan heeft dat beestje een ongeluk gehad en moet je dus op zoek naar een nieuwe eigenaar die de kosten wel wil betalen? Of begrijp ik t nu verkeerd?
Ik begon er niet mee, maar jij begon met het maken van die vergelijking. Dat mag je dus mooi jezelf kwalijk nemen of kom anders niet aan met een vergelijking die kant noch wal raakt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:29 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik vind het erg kwalijk dat je deze vergelijking gebruikt.![]()
Het verschil tussen mensen en dieren is dat mensen ethiek hebben, kunnen redeneren en verder kunnen kijken dan het hier en nu. En dat mensen, ook als ze veel pijn hebben of lichamelijk ongemak, wel in staat zijn om zin te geven aan hun leven, binnen hun beperkingen. En te begrijpen waarom belastende behandelingen nodig zijn en er daarom voor kunnen kiezen deze aan te gaan. Met alle consequenties die erbij horen.
Ik vergeleek mens en dier niet. Daar begon jij mee.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:32 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik begon er niet mee, maar jij begon met het maken van die vergelijking. Dat mag je dus mooi jezelf kwalijk nemen of kom anders niet aan met een vergelijking die kant noch wal raakt.
Oei en dat mag niet? Een vergelijking maken tussen mens en dier? Een dier is nou eenmaal ondergeschikt aan de mens. En als ik het niet kan opbrengen dan kan ik een dier laten inslapen en als ik het wel kan opbrengen dan kan dat nog steeds. Of een dier wel of niet lijdt en in welke mate is niet eens relevant. Het is de mens die bepaald over het welzijn van het dier en daar heeft een dier geen elke vorm van inspraak over!quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:35 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik vergeleek mens en dier niet. Daar begon jij mee.
Ja, want het zou er niet om moeten gaan dat jij per se een dier wil, maar dat jij ervoor kan zorgen dat het dier een goed leven heeft.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:03 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Al ben ik nog zo'n grote tuthola als het om mijn katten gaat, ik vind deze opmerking kant noch wal raken omdat je hopelijk toch ook wel snapt dat een mens begrijpt wat er gebeurt bij dialyse en daardoor veel minder gestresst zal zijn dan bv een kat tijdens de lange en steeds terugkerende behandeling.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dieren met mensen vergelijken moet je niet doen wanneer de omstandigheden anders zijn en daardoor de uitkomsten ook anders zullen zijn. Onzinnig anders, zoals in jouw vergelijking.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Oei en dat mag niet? Een vergelijking maken tussen mens en dier? Een dier is nou eenmaal ondergeschikt aan de mens. En als ik het niet kan opbrengen dan kan ik een dier laten inslapen en als ik het wel kan opbrengen dan kan dat nog steeds. Of een dier wel of niet lijdt en in welke mate is niet eens relevant. Het is de mens die bepaald over het welzijn van het dier en daar heeft een dier geen elke vorm van inspraak over!
Het is aan een mens te bepalen hoever zijn of haar liefde & portemonnee gaat voor een huisdier. En dat is een beetje het enige zinnige wat je sowieso kan zeggen over dit onderwerp
Ik denk dat het behoorlijk lastig wordt om iemand te vinden die een gewond/ziek dier wil dat hem om te beginnen al gelijk een paar duizend euro gaat kosten...quote:Op vrijdag 31 december 2010 21:11 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ja, want het zou er niet om moeten gaan dat jij per se een dier wil, maar dat jij ervoor kan zorgen dat het dier een goed leven heeft.
Heel leuk dat jij en anderen de liefde van het dier willen, maar het moet om het dier gaan en niet om jou.
Dat topic waar het vandaan komt heeft dan ook geen fuck met deze OP te maken, want die TS nam deze kat toen ze al geen cent te makken had. En daar ben ik toch zeer zeker op tegen, ja. Niemand zegt verder ook dat je 10k op de bank moet hebben voordat je een dier mag kopen, dat maak je er ook zelf van.
Ik ben een hondenmens, maar als ik alleen woon ga ik geen hond nemen hoezeer ík dat ook wil. Want, en daar hebben we hem weer, het gaat niet om wat ik wil maar wat goed is voor het dier.
klopt!quote:Op vrijdag 31 december 2010 22:51 schreef Poepoog het volgende:
We kunnen de discussie ook verbreden en zeggen dat het eigenlijk van de zotte is om bewust voor een kind of huisdier te kiezen als je op het punt staat de schuldsanering in te gaan. Zowel voor jou, je omgeving, je kind als de maatschappij.
Ja, en daar gaat het dus niet om, het gaat om mensen die hun dier de dagelijkse zorg wel gewoon goed kunnen geven. Mensen die al niet voor een dier kunnen zorgen als er niets mee aan de hand is, moeten idd geen dieren nemen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 22:10 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Daarentegen zijn er ook mensen met 15 katten die meer hoarders zijn (vieze boel, slecht voer en moeite met dierenartsrekeningen), sterker nog, ook bij mensen met veel minder dieren kunnen de dieren er naar bij zitten.
Ander draadje eerder! Hier mag je geen mensen met dieren vergelijken en het houden van kinderen en dieren is heel wat anders, zeker omdat de eerste een beter zorgstelsel kennen!quote:
Boeiend, kinderen kosten ook geld. Minder aan medische kosten, maar heel wat aan kleren, eten, luiers en shit.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 12:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ander draadje eerder! Hier mag je geen mensen met dieren vergelijken en het houden van kinderen en dieren is heel wat anders, zeker omdat de eerste een beter zorgstelsel kennen!
Kinderen een spuitje geven omdat ze te duur worden ligt juridisch wat complexer dan bij een kat/quote:Op zaterdag 1 januari 2011 12:52 schreef Qwea het volgende:
[..]
Boeiend, kinderen kosten ook geld. Minder aan medische kosten, maar heel wat aan kleren, eten, luiers en shit.
Maar stel je zou iemand hebben waarbij, om welke reden dan ook, de oudste kind is weggehaald. En als je dan, ook nog eens, of weer in de financiele shit komt, je toch besluit om zowel een kind te "nemen" als een poes. Ben je dan verantwoordelijk bezig?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 12:54 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kinderen een spuitje geven omdat ze te duur worden ligt juridisch wat complexer dan bij een kat/
Zie TT.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:35 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Maar stel je zou iemand hebben waarbij, om welke reden dan ook, de oudste kind is weggehaald. En als je dan, ook nog eens, of weer in de financiele shit komt, je toch besluit om zowel een kind te "nemen" als een poes. Ben je dan verantwoordelijk bezig?
Ah ok, dus financieel gezien ingrijpende randzaken kunnen niet in deze discussie worden betrokken? Apart, gezien in de tt wordt gesteld dat het om extra kosten gaat.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Zie TT.
We zitten hier in F&F. Niet in OUD of WGR.
Hou je in deze discussie aan de topictitel
'tbv een huisdier' ja. Dat staat er ook he, in diezelfde TTquote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:04 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Ah ok, dus financieel gezien ingrijpende randzaken kunnen niet in deze discussie worden betrokken? Apart, gezien in de tt wordt gesteld dat het om extra kosten gaat.
en wat dan als je een huisdier hebt, en door omstandigheden geen werk kunt vinden, en terug moet tot de bijstand? wat dan? moet je dan maar je dier wegdoen?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:47 schreef Guppyfriend het volgende:
Onze dieren (konijnen en cavia's) zijn niet verzekerd, maar wij kunnen de operaties gewoon betalen, mocht het nodig zijn.
De enige voorwaarde die we eraan stellen is dat een operatie de kwaliteit van leven (snel) terugbrengt. Is dat niet het geval? Dan kiezen we ervoor om ermee te stoppen. We gaan niet aan slepende processen beginnen, die het dier de kwaliteit van leven ontneemt. Een konijn moet konijn kunnen zijn.
Heb je het geld niet om de 'extra kosten' van een huisdier te betalen, dan zou je er ook niet aan moeten beginnen. Daar ben ik vrij hard in, maar als je van die verwaarloosde beestjes ziet in bijvoorbeeld bijstandsgezinnen, omdat er geen geld was voor de dierenarts, dat verscheurt m'n hart. Uit dat soort dingen spreekt dan puur het egoisme van de mens.
Een huisdier is heus niet voor de elite, maar ik vind dat mensen er best wel een beetje beter bij mogen nadenken voor ze overgaan tot de aanschaf van een dier.
Nee. Maar als een dergelijk situatie dreigende is, moet je niet naiëf willen zijn.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:58 schreef Ynske het volgende:
[..]
en wat dan als je een huisdier hebt, en door omstandigheden geen werk kunt vinden, en terug moet tot de bijstand? wat dan? moet je dan maar je dier wegdoen?
Misschien heel lullig hoor Ynsk, maar als jij op dat moment niet meer voor het beestje kunt zorgen dan zou ik het helemaal geen slecht idee vinden om een baasje voor het beestje te zoeken wat dat wel kan.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:58 schreef Ynske het volgende:
[..]
en wat dan als je een huisdier hebt, en door omstandigheden geen werk kunt vinden, en terug moet tot de bijstand? wat dan? moet je dan maar je dier wegdoen?
t dier heeft t goed, krijgt goed eten, goed verzorgd, en ja ik ben dan zo dat ik hoe dan ook ervoor zorg dat ik desnoods geld kan lenen mocht er iets gebeuren waardoor er een grote rekening is bij de DA, máár nu is er niets aan de hand, t dier leeft een lekker leven, voelt zich goed, heeft plezier, gaat op onderzoek uit ed. Niets aan t handje dus, maar omdat ik nu niet beschik van veel geld, moet ik haar maar weg doen? ik vind van nietquote:Op zaterdag 1 januari 2011 21:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
Misschien heel lullig hoor Ynsk, maar als jij op dat moment niet meer voor het beestje kunt zorgen dan zou ik het helemaal geen slecht idee vinden om een baasje voor het beestje te zoeken wat dat wel kan.
Het welzijn van het dier staat toch centraal?
Oneens.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:25 schreef JaniesBrownie het volgende:
Dat je een dier niet mag verwaarlozen lijkt me logisch, maar dat je een kat voor 1200 euro op zou moeten laten lappen na een ongeluk omdat je hem dat verschuldigd bent, vind ik te ver gaan.
Nee, omdat je nu niet beschikt over veel geld... hoef je het beestje niet weg te doen. Zolang jij iets van iemand kan lenen, is daar geen reden toe.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 22:02 schreef Ynske het volgende:
[..]
t dier heeft t goed, krijgt goed eten, goed verzorgd, en ja ik ben dan zo dat ik hoe dan ook ervoor zorg dat ik desnoods geld kan lenen mocht er iets gebeuren waardoor er een grote rekening is bij de DA, máár nu is er niets aan de hand, t dier leeft een lekker leven, voelt zich goed, heeft plezier, gaat op onderzoek uit ed. Niets aan t handje dus, maar omdat ik nu niet beschik van veel geld, moet ik haar maar weg doen? ik vind van niet
en wanneer moet je dr dan weg doen? nu? of als ze erg ziek word? of wat
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |